חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (16 – 22 במאי 2012)

הנהגת הרשות  הפלסטינית בטקס יום הנכבה בראמאללה

הנהגת הרשות הפלסטינית בטקס יום הנכבה בראמאללה

עימות אלים בין מתנחלים לפלסטינים

עימות אלים בין מתנחלים לפלסטינים

פוזי ברהום במסיבת עיתונאים בתום המפגש בקהיר

פוזי ברהום במסיבת עיתונאים בתום המפגש בקהיר

אבו מאזן בעת הגעתו לדוחה

אבו מאזן בעת הגעתו לדוחה

הממשלה הפלסטינית החדשה

הממשלה הפלסטינית החדשה

עימותים והפרות סדר ב’’יום הנכבה’’ בראמאללה

עימותים והפרות סדר ב’’יום הנכבה’’ בראמאללה

עימותים והפרות סדר ב’’יום הנכבה’’ בראמאללה

עימותים והפרות סדר ב’’יום הנכבה’’ בראמאללה

עצרת ‘’יום הנכבה’’ בראמאללה

עצרת ‘’יום הנכבה’’ בראמאללה

אסמאעיל הניה מברך את באי השיירות

אסמאעיל הניה מברך את באי השיירות

  • במהלך השבוע לא אותרו  נפילות רקטות בדרום ישראל. בקרבת גדר הביטחון, בצפון רצועת עזה, פתח כוח צה"ל בירי על חוליית מחבלים. התקשורת הפלסטינית דיווחה על שבעה פצועים.
  • ברשות הפלסטינית הוקמה ממשלה חדשה בראשות סלאם פיאצ'. השינוי הבולט – העברת תיק האוצר לידי נביל קסיס. בין פתח לחמאס נחתם הסכם בקהיר האמור להתניע מחדש את תהליך הפיוס ביניהם.
  • "יום הנכבה", שבמוקדו הטמעת מסר "זכות השיבה", עבר ב"שטחים" ללא אירועים חריגים. בכמה נקודות חיכוך "מסורתיות" ביהודה ושומרון התעמתו צעירים פלסטינים עם כוחות צה"ל. בירדן ובמצרים התקיימו הפגנות מחאה והושמעו קריאות בגנות הקשרים עם ישראל. 
  • במהלך השבוע שחלף לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בדרום ישראל.  
ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011 [1]

ירי רקטות מאז תחילת שנת 201

הערות: *  סיכומי חודש מרץ כוללים 50 רקטות שיורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל" בסבב ההסלמה האחרון.

** בחודש אפריל נורו שלוש רקטות לעבר העיר אילת.

*** בסטטיסטיקה לא נכללו רקטות, שנפלו בשטח רצועת עזה.

ירי לעבר מחבלים, שהתקרבו לגדר הביטחון

  • ביום חמישי 17 במאי בשעות הבוקר,  זיהה כוח צה"ל חוליית מחבלים, שהתקרבה לגדר הביטחון  בצפון רצועת עזה. הכוח ביצע ירי לעבר החוליה והמחבלים התרחקו (דובר צה"ל, 17 במאי 2012).  כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על שבעה פלסטינים, שנפצעו מירי כוחות צה"ל (פלסטין אלא'ן, אלרסאלה.נט, פאל טודיי, 17 במאי 2012).
  • בעקבות התקרית האשימה חמאס את ישראל ב"ניסיון לייצא את מצוקותיה הפנימיות לעבר הרצועה" (צפא, 17 במאי 2012).
ניסיון דקירה של חייל במחסום צה"ל
  • ב-20 במאי בשעות הצהרים עצר קצין צה"ל בצומת גוש עציון פלסטיני, שהחל להתפרע בעת שעבר בדיקה במחסום צה"ל. ברשות הפלסטיני נמצא סכין. הפלסטיני, שנדקר במהלך העימות עם חיילי צה"ל, פונה לבית החולים. יצוין, כי לאחרונה התרבו ניסיונות הדקירה של אזרחים ישראליים ביהודה ושומרון. במהלך החודש האחרון נפצעו שלושה אזרחים ישראליים כתוצאה מניסיונות דקירה  (דובר צה"ל, 20 במאי 2012).
עימות אלים בין מתנחלים לפלסטינים
  • ב-19 במאי בשעות אחר הצהרים פרץ עימות אלים בין פלסטינים למתיישבים מיצהר באזור הכפר עצירה קבליה (דרומית לשכם). קבוצה של פלסטינים החלה ליידות אבנים לעבר קבוצה של מתנחלים ואף להצית אש. בתגובה ירו המתנחלים לעבר הפלסטינים כדורי גומי. כתוצאה מהעימות נפצעו מספר פלסטינים (Ynet, 21 במאי 2012).
עימות אלים בין מתנחלים לפלסטינים (20 במאי 2012, Palestine-info)
עימות אלים בין מתנחלים לפלסטינים (20 במאי 2012, Palestine-info)
כוחות הביטחון חשפו חולית מחבלים, שהתכוונה לחטוף אזרחים ישראליים [2]
  • בסוף חודש מרץ חשפו כוחות הביטחון חוליית מחבלים, המונה תשעה חברים, מאזור ראמאללה, שהייתה מעורבת בניסיון לבצע פיגועי חטיפה של אזרחים באזור בית אל לצורך מיקוח על שחרור אסירים פלסטינים. בראש החוליה, שחבריה השתייכו לחזית העממית לשחרור פלסטין, עמד מחמד מנט'ר מחמד רמצ'אן, תושב אלבירה.
  • לצורך ביצוע פיגועי החטיפה רכשו חברי החוליה אמצעים ייעודיים שונים ביניהם: שוקר חשמלי, גז מדמיע, אלות ואקדח מצית הנראה כאקדח אמיתי. חברי החוליה גם הסתייעו בתצפיתנים שהתריעו בפניהם על התקרבות כלי רכב ישראליים. את החטופים הם התכוונו להחביא במערה או בדירת מסתור בראמאללה. הם גם תכננו לצלם את החטיפה ולהעלות את הסרט לאינטרנט כדי לקדם את המשא ומתן לשחרור החטוף.
  • במהלך חודש מרץ 2012 ביצעו חברי החוליה מספר ניסיונות חטיפה:
  • 11 במרץ 2012– תקפו חברי החוליה נהג ישראלי, שנסע בשעות אחר הצהרים מרנטיס לכיוון קריית ספר (צפונית מזרחית למודיעין), סמוך לבית אריה. חברי החוליה חסמו את הרכב וניסו למשוך את נהגו אל מחוץ לרכב אך הוא הצליח להימלט .
  • 12 במרץ 2012– תקפו חברי החוליה נהגת ישראלית שנסעה בכביש הגישה לישוב מעלה לבונה (דרום שומרון סמוך לאריאל) חברי החוליה חסמו את דרכו של כלי הרכב וניסו לנפץ את שמשותיו באמצעות חפצים קהים. הנהגת הצליחה להימלט עם רכבה.
  • 15 במרץ 2012– תקפו חברי החוליה בשעות הלילה נהגת ישראלית שנסעה עם בתה התינוקת מגבעת אסף (מאחז בשומרון, צפונית לראמאללה) לכיוון בית אל. חברי החוליה הצליחו לחסום את כלי הרכב ואף לנפץ את שמשתו הקדמית  אך נמלטו מהמקום עם הגעתו של כלי רכב ישראלי נוסף.
  • במהלך חודש מרץ ביצע חברי החוליה ניסיון נוסף לחטוף שני אזרחים ישראלים, שביקשו טרמפ בתחנת הדלק שבמישור אדומים. חברי החוליה עצרו את רכבם ואחד משני הישראלים כמעט ועלה עליו, אך חברו עצר מבעדו .
הכנסת תרומת הדלק של קטר לרצועה עדיין מתעכבת
  • בין חמאס לבין מצרים טרם הושגהסדר לגבי הכנסת הדלקים שהגיעו כתרומה מקטר. רשות האנרגיה מטעם חמאס שבה והאשימה את מצרים בעיכוב מכוון של הכנסת הדלק לרצועת עזה בציינה כי התיאום הלקוי בין המודיעין הכללי המצרי לבין רשות הדלקים המצרית הוא שהביא לעיכוב זה. עוד הזהירה, כי העברת הדלקים דרך מעבר ניצנה, כפי שישראל רוצה, יגרום לעיכוב בהכנסתם ויעניק לישראל אמצעי סחיטה ושליטה מול הפלסטינים. זאת,  בנוסף להגדלת עלויות השינוע (רסאלה.נט, 16 במאי 2012).
  • יאסר עת'מאן,נציג מצרים ברשות הפלסטינית, ציין, כי הסחבת נעוצה בעניינים בירוקראטיים פנימיים ובלוגיסטיקה הכרוכה בכמות הדלקים הגדולה. הוא דחה את ההאשמות נגד מצרים והדגיש את עמידתה לצד הרצועה ומאמציה לפתור את הסוגיה (צפא, 19 במאי 2012). בינתייםדיווחו שלטונות מצרים כי הצליחו לסכל הברחת אלפי ליטרים של דלק לרצועת עזה באמצעות המנהרות לאחר שעצרו מספר מבריחים (מען, 19 במאי 2012). 

ניסיונות להתנעה מחדש של תהליך הפיוס

  • לאחר כמה חודשים של קיפאון בניסיונות להשגת פיוס בין פתח לחמאס, מאז נחתם הסכם דוחה   ( 6 בפברואר 2012),  נועדו נציגי שני הצדדים בקהיר, בתיווך מצרי. שני הצדדים חתמו ב-20 במאי על הסכם האמור להתניע מחדש את התהליך (אלאיאם, 21 במאי 2012). 
  • פוזי ברהום, דובר חמאס ועזאם אלאחמד ראש משלחת פתח לשיחות, אמרו בתום הפגישה, כי ההסכם כולל מספר סעיפים, ביניהם(אלאיאם, 21 במאי 2012):
  • חידוש פעילות ועדת הבחירות בעזהופתיחת מגעים להקמת ממשלת מעבר על בסיס הסכם דוחא בראשה יעמוד אבו מאזן.
  • הודעה משותפת של אבו מאזן וח'אלד משעל על הקמת ממשלת מעבר תוך עשרה ימים מפתיחת המגעים.
  • ממשלת המעבר תכהן במשך חצי שנהותקדם את תהליך הבחירות הכלליות לנשיאות, המועצה המחוקקת והמועצה הלאומית הפלסטינית.


פוזי ברהום במסיבת עיתונאים בתום המפגש בקהיר (20 במאי 2012,
Palestine-info)

פעילות מדינית של אבו מאזן
  • אבו מאזן, ראש הרשות הפלסטינית,סייר בירדן, מצרים וקטר על מנת לדווח על תוכן אגרת התשובה של ראש הממשלה נתניהו, אשר לדבריו "לא עמדה בדרישות המעשיות לחידוש המשא ומתן"  (אלשרק אלאוסט, 20 במאי 2012).

 אבו מאזן בעת הגעתו לדוחה (ופא, 19 במאי 2012)
 אבו מאזן בעת הגעתו לדוחה (ופא, 19 במאי 2012)

  • בראיון שהעניק אבו מאזן, בעת שהותו בקהיר אמר, כי במידה וההנהגה הפלסטינית לא תקבל מישראל תשובה חיובית באשר לחידוש המו"מ על בסיס מקור הסמכות הבינלאומי ובאשר להפסקת הבנייה בהתנחלויות,  ייאלץ לפנות לאו"ם על מנת להשיג לפלסטין מעמד של חברת קבע באו"ם ובארגוני האו"ם השונים. אבו מאזן הוסיף, כי הוא בטוח שהפלסטינים ישיגו מעמד של חברות זמנית באו"ם בקלות רבה מכיוון שיש להם רוב בעצרת שיאפשר להם להשיג זאת (אלשרק אלאוסט, 20 במאי 2012). 
  • ב-16 במאי נשבעו אמונים בפני אבו מאזן שרי ממשלת הרשות הפלסטינית החדשה. חילופי הגברי בממשלה  מקיפים כמחצית מתיקי הממשלה, כאשר שבעה שרים עזבו את הממשלה ועשרה שרים חדשים הצטרפו אליה. בולטת העברת תיק האוצר מידיו של סלאם פיאצ', אשר נותר בתפקיד ראש הממשלה בלבד, לידיו של נביל קסיס. כמו כן בוטל המשרד לענייני גדר והתנחלויות וחודשה פעילות המשרד לענייני ירושלים (אלג'זירה 16 במאי 2012).

הממשלה הפלסטינית החדשה (אלחליג' 17 במאי 2012)
הממשלה הפלסטינית החדשה (אלחליג' 17 במאי 2012)

יום הנכבה"
  • אירועי "יום הנכבה" עברו ללא אירועים חריגים והתמקדו בעיקר ביהודה שומרון ורצועת עזה. היקף ההשתתפות ברוב האירועים היה נמוך יחסית. ההיענות הנמוכה יחסית של הציבור הפלסטיני היא, ככל הנראה, תוצאה של שחיקה לאור ריבוי האירועים. כמו כן נראה, שעל רקע השגת הסדר האסירים, ניטל במידת מה העוקץ מהאירועים השנה. מנגנוני הביטחון הפלסטינים, שהיו מעוניינים להכיל את האירועים ולמנוע איבוד שליטה בשטח, פעלו אף הם להנמכת פרופיל האירועים.
  • להלן פירוט חלק מהאירועים בזירה הפלסטינית ובמדינות ערב:
  • יהודה ושומרון– העצרת המרכזית התקיימה בראמאללה בהשתתפות כמה אלפי פלסטינים. במקביל התקיימה בחברון עצרת בהשתתפות פעילי חמאס. בנקודות החיכוך ה"מסורתיות ביתוניא, קלנדיה, קבר רחל ועוד, התעמתו צעירים פלסטינים עם  כוחות צה"ל. כוחות הביטחון הישראליים הפעילו אמצעים לפיזור הפגנות. שני חיילי צה"ל נפצעו מאבנים שיודו לעברם בביתוניא (דרומית לראמאללה) (דובר צה"ל, 15 במאי 2012).
עימותים והפרות סדר ב"יום הנכבה" בראמאללה (ופא, 15 במאי 2012)
עימותים והפרות סדר ב"יום הנכבה" בראמאללה (ופא, 15 במאי 2012)
  • רצועת עזה - בעיר עזה התקיימה תהלוכה בעיר עזה ובסיומה התקיים טקס לזכר "הנכבה".
  • בלבנון– "יום הנכבה" צוין בעיקר בעצרות שהתקיימו בתוך במחנות הפליטים הפלסטינים. כמו כן אורגנה תהלוכה לזכר ההרוגים ביום הנכבה אשתקד במארון אלראס בה נשא דברים גם נציג חזבאללה (FTV, 16 במאי 2012).
  • ירדן – התקיימה הפגנה בהשתתפות מאות אחדות של מפגינים. ההפגנה התקיימה בסמוך לשגרירות ישראל בעמאן ובמהלכה שרפו המפגינים דגל ישראל וקראו לסילוק השגריר.
  • מצרים-עשרות סטודנטים בעיקר פעילי התאחדויות של תנועת האחים המוסלמים, ערכו הפגנות ומשמרות מחאה במהלכן הונפו תמונות של שהידים פלסטינים והושמעו קריאות נגד הקשרים עם ישראל. צעדה של כמה מפגינים יצאה ממסגד אלעמר לעבר שגרירות ארה"ב .
  • הטלוויזיה הפלסטינית הקדישה יום שידורים מיוחד לרגל "יום הנכבה". בטקסים נאמו בכירים ברשות הפלסטינית ובחמאס. רוב הדוברים התייחסו בדבריהם לשני נושאים מרכזיים: הישגי שביתת האסירים ו"זכות השיבה". להלן עיקרי התבטאויות:
  • אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, גינה את המשך "מדיניות ההתנחלות" של ישראל, שרואה עצמה "מעל לחוק הבינלאומי", וקרא לעם הפלסטיני להתנגד ל"כיבוש" בדרכים עממיות בלתי אלימות.
  • יאסר עבד רבה, מזכיר הועד הפועל של אש"ף, אמר שלמרות כל השנים שחלפו הפליטים עדיין נאחזים בתקווה שישובו לאדמתם (רדיו קול פלסטין, 15 במאי 2012).
  • עבאס זכי,חבר הועד המרכזי של פתח אמר, כי זכות השיבה היא זכותו של כל אחד ואף גורם לא יכול לבטל או לוותר על זכות זו (ערוץ פלסטיני ממסדי, 15 במאי 2012).
עצרת "יום הנכבה" בראמאללה (ופא, 15 במאי 2012)
עצרת "יום הנכבה" בראמאללה (ופא, 15 במאי 2012)
  • אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, קרא לדבוק ב"זכות השיבה" ולא לבחור במולדת חלופית, בהגירה או ויתור על זכותם לחזור למולדת  (פאל-טודיי, 15 במאי 2012).
  • משיר אלמצרי,דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, הדגיש כי "זכות השיבה" היא זכות קדושה שלא ניתן לוותר עליה או לעסוק בה שכן היא זכות לכל הדורות (ערוץ אלאקצא, 15 במאי 2012).
שיירות סיוע לרצועת עזה  
  • ב-17 במאי הגיעה שיירת הסיוע "אנצאר 2" מירדן לרצועת עזה. השיירה מנתה כ-90 פעילים, נציגי איגודים מקצועיים, חברי תנועות אסלאמיות רובם מירדן ( ערוץ אלקדס, 20 במאי 2012). כמו כן נכנסה לרצועת עזה שיירת"מיילים של חיוכים 12", המונה 43 פעילים ממדינות ערביות ומוסלמיות. השיירות הביאו לרצועה בעיקר ציוד רפואי וכלי רכב עבור נכים ופצועים. פעילי השיירות נפגשו עם אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס ועם חברי המועצה המחוקקת (צפא, 17 במאי 2012).
 אסמאעיל הניה מברך את באי השיירות (17 במאי 2012, Palestine-info)
אסמאעיל הניה מברך את באי השיירות (17 במאי 2012, Palestine-info)
  • בטקס קבלת הפנים לשיירות הודה אסמאעיל הניה, לבאים והדגיש את מועד הגעתן ב"יום הנכבה" ובמקביל ל"ניצחון האסירים". הניה ציין בדבריו, כי "אדמת פלסטין אינה שייכת לפלסטינים בלבד אלא גם לערבים ולמוסלמים". עוד הוסיף,  כי במהלך ההיסטוריה בכל פעם שאדמת פלסטין הייתה תחת כיבוש לבסוף היא שוחררה (ערוץ אלאקצא, 18 במאי 2012).
  • פעילי שיירת ויוה פלסטינה בארגונו של ג'ורג' גאלוי, שהתכוונו להגיע לרצועת עזה ב"יום הנכבה" (15 במאי),  טרם קיבלו  היתר כניסה משלטונות מצרים.
צפי להגעת שיירות נוספות
  • בנוסף לשיירות אלה צפויה הגעתן של מספר שיירות נוספות:
  • שיירה המכונה "התכוננו לנסיעה לירושלים" הכוללת סיוע רפואי וכ-70 פעילים פרו פלסטינים מ-14 מדינות ערביות ומוסלמיות  (20 במאי 2012, Palestine-info).
  • בכוונת פעילים מארגון South Africa Relief for Gazaלשלוח שיירת סיוע הומניטארי רביעית. טרם ידוע מועד הגעתה של השיירה  (אתר הארגון, 17 במאי 2012).
יוזמה חדשה של פעילים מקנדה
  • ארגון The Canadian Boat to Gaza, הודיע על השקת יוזמה חדשה, שתחל בקיץ 2012, בשם "תיבת עזה" (Gaza Ark) יוזמה זו כוללת בניית ספינה ברצועת עזה מחומרי גלם המצויים במקום על ידי פלסטינים, בסיוע גורמים בינלאומיים, ולהשיטה מחוץ לרצועת עזה כשעל סיפונה תוצרת פלסטינית ליצוא (אתר הארגון 21 במאי 2012). 

[1]נכון ל-22 במאי 2012.

[2]על פי אתר שירות הביטחון הכללי, 20 במאי 2012.