מבט לאיראן

מאי 2012- ארדיבהשת 1391 מאת: ד''ר רז צימט
משא ה''אינפלציה'' במעבר מ''שלב 1'' (ברפורמה בסובסידיות) ל''שלב 2''

משא ה''אינפלציה'' במעבר מ''שלב 1'' (ברפורמה בסובסידיות) ל''שלב 2''

איראן נגד תחרות האירוויזיון באזרביג'אן - ביטוי נוסף למתיחות הגוברת בין שתי המדינות

איראן נגד תחרות האירוויזיון באזרביג'אן - ביטוי נוסף למתיחות הגוברת בין שתי המדינות

הגברת אכיפת קוד הלבוש האסלאמי

הגברת אכיפת קוד הלבוש האסלאמי

הגברת אכיפת קוד הלבוש האסלאמי

הגברת אכיפת קוד הלבוש האסלאמי

ביקור מזכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, בטהראן

ביקור מזכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, בטהראן

ביקור מזכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, בטהראן

ביקור מזכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, בטהראן

ביקור מזכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, בטהראן

ביקור מזכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, בטהראן

ביקור מזכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, בטהראן

ביקור מזכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, בטהראן

ביקור מזכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, בטהראן

ביקור מזכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, בטהראן


במוקד אירועי השבוע
  • ערב שיחות בגדאד: איראן מנמיכה ציפיות ומדגישה הצורך בשינוי מהותי במדיניות המערב
  • דחייה נוספת במימוש השלב השני בתוכנית הרפורמה בסובסידיות
  • איראן נגד תחרות האירוויזיון באזרביג'אן – ביטוי נוסף למתיחות הגוברת בין שתי המדינות
  • לקראת הקיץ: הגברת אכיפת קוד הלבוש האסלאמי
ערב שיחות בגדאד: איראן מנמיכה ציפיות ומדגישה הצורך בשינוי מהותי במדיניות המערב

יו"ר ועדת המג'לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, עלאא' אל-דין ברוג'רדי (Alaeddin Boroujerdi), הצהיר השבוע, כי לא ניתן לצפות שחילוקי הדעות בין איראן למערב בסוגיית הגרעין ייפתרו בפגישה אחת או שתיים. מי שמצפה, שהפגישה בבגדאד תסמן את סוף השיחות בין איראן למערב, טועה, אמר ברוג'רדי במסיבת עיתונאים. הוא ציין, כי השיחות בבגדאד מהוות המשך לשיחות, שהתקיימו באיסטנבול, וכי מה שחשוב עבור איראן הוא להגן על זכותה לאנרגיה גרעינית לצרכי שלום על אף הלחצים הבינלאומיים וההחלטות נגדה. הוא הוסיף, כי ישראל וארצות-הברית אינן מעוניינות בפתרון המשבר סביב תוכנית הגרעין וממשיכות, לפיכך, להעלות האשמות שווא נגד איראן. הוא הביע תקווה, כי קבוצת המדינות 5+1 תשנה את מדיניותה כלפי איראן במהלך השיחות בבגדאד ותאמץ גישה המבוססת על שיתוף פעולה עימה תוך הכרה במציאות ובזכותה לפתח טכנולוגיה גרעינית (מהר, 20 מאי 2012).

ערב פתיחת השיחות בבגדאד פרסמו 203 חברי מג'לס הצהרה הקוראת למערב לשנות את מדיניותו כלפי איראן ולאמץ גישה המבוססת על שיתוף פעולה במקום על עימות. בהצהרה נאמר, כי הגיע תור המערב לנקוט בצעדים בוני אמון כלפי איראן. במהלך שני העשורים האחרונים הפעילו ארצות-הברית ובעלות בריתה לחצים על איראן אף על-פי שזו מילאה את התחייבויותיה בהתאם לאמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני (NPT). על מדינות המערב להכיר בזכויותיו של העם האיראני ולפעול על בסיס    ה-NPTבמנותק מ"לחצי הציונים". חברי המג'לס קראו למנהלי המשא ומתן מטעם איראן להגן על זכויותיה במהלך השיחות הקרובות (אירנ"א, 20 מאי 2012).

דובר משרד החוץ, ראמין מהמאנפרסת (Ramin Mehmanparast), קרא, אף הוא, למערב לשנות את מדיניותו ולהסיר את הסנקציות מעל איראן. הוא ציין, כי השיחות בבגדאד צריכות להסתיים בהסרת הסנקציות הנעדרות כל בסיס חוקי. הסרת הסנקציות תבטא את נכונות המערב לשנות את מדיניותו השגויה כלפי איראן ותוכניתה הגרעינית. הוא הוסיף, כי אם המערב סבור, שאיראן תוותר על זכויותיה כתוצאה מהסנקציות, הרי שהוא טועה לחלוטין (פארס, 20 מאי 2012). דרישה דומה להסרת הסנקציות במהלך השיחות בבגדאד הועלתה בשבועות האחרונים מצד בכירים איראנים נוספים.

בתוך כך הזהיר היומון ג'מהורי-י אסלאמי (Jomhuri-ye Eslami) מפני טיפוח ציפיות בלתי הגיוניות מהשיחות בבגדאד. במאמר מערכת, שפרסם היומון (21 מאי), נטען, כי יש כאלה התולים תקוות רבות בשיחות הקרובות עם המערב ומצפים, שהן יביאו לפתרון כלל הבעיות הניצבות בפני איראן בכל תחומי החיים. קיימת באיראן נטייה לקשר כל דבר לשיחות הגרעין: עליית מחירי המוניות, הקטנת גודל כיכרות הלחם, האיחורים ברכבת התחתית ואפילו הפסדי נבחרת הכדורגל. אין ספק, נכתב במאמר, כי קיים קשר ויש השפעה הדדית בין התחומים הפוליטי, הכלכלי, התרבותי והחברתי, וכי לתוצאות השיחות בבגדאד תהיה השפעה על הקשרים המדיניים והכלכליים בין איראן למדינות העולם. אין גם ספק, שתוצאות השיחות ישפיעו על הקלות או הקושי לבצע עיסקאות בין איראן למערב ולכך תהיה השפעה על ערך המטבע, על מחירי הסחורות המיובאות, על מחירי המוצרים, על המצב בבורסה ועל מצב הנדל"ן.

לא צריך, עם זאת, להפריז בחשיבות השיחות ולחשוב, שכל בעיותיה של איראן תלויות בתוצאותיהן. גם אם השיחות ייכשלו, הדבר יקשה אומנם על כלכלת איראן, אך אין משמעות הדבר, שלא יהיה ניתן להתמודד עם השלכות הכישלון. האיראנים הצליחו כבר להתגבר בעבר על תנאים קשים יותר. מצד שני, גם אם השיחות יעלו יפה והמערב יכיר בזכותה של איראן לטכנולוגיה גרעינית, לא יהיה בכך כדי לפתור את כל הבעיות, כיוון שרבות מהן אינן קשורות לסנקציות אלא לניהול בעייתי, להחלטות שגויות מצד הממשלה, למדיניות בלתי רצויה שננקטה בשנים האחרונות ולבעיות תשתיתיות. הסנקציות החריפו בעיות כלכליות אלה אך לא גרמו להן. גם אם השיחות יצליחו והסנקציות יפחתו או יוסרו, הבעיות הבסיסיות ימשיכו להתקיים. ג'מהורי-י אסלאמי הזהיר, כי ייחוס כל הבעיות להסרת הסנקציות עלול להוביל לייאוש בחברה. צריך להכין את החברה לקראת שתי אפשרויות: הצלחת השיחות וכישלונן על מנת שהציפיות מהן תהיינה מציאותיות וכדי שיהיה ניתן להגן על הכבוד הלאומי.

גם שבועון משמרות המהפכה, צבח-י צאדק (Sobh-e Sadeq), נקט גישה מסויגת בנוגע לתוצאות השיחות. במאמר פרי-עטו של ידאללה ג'ואני (Yadollah Javani), ראש המחלקה הפוליטית במשמרות המהפכה, נכתב, כי בהנחה שההצעה המערבית שתוגש לאיראנים במהלך השיחות בבגדאד היא אותה הצעה, שעליה דיווחה התקשורת המערבית בימים האחרונים, הרי שאין בה דבר שיכול לספק את האיראנים ואסור לנציגי איראן להסכים לה. איראן צריכה להסכים להסדר רק על בסיס ה-NPT. בהתאם לאמנה זו אין למערב כל זכות לדון עם איראן על שיעור העשרת האורניום או על השבתת מתקני הגרעין או להציב בפניה תנאים להמשך פעילותה הגרעינית. המערב יכול לדון עם איראן רק בנוגע לצעדי הפיקוח על פעילותה הגרעינית, שצריכים להיות נידונים בין איראן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. מעבר לכך אין למערב כל זכות חוקית להתערב בפעילותה הגרעינית של איראן. 

על המערב להפסיק בתעמולה נגד איראן ולהכיר באופן מוחלט בזכויותיה הגרעיניות, נכתב במאמר. רק במקרה כזה תהיה איראן מוכנה להסיר את דאגות המערב, בין אם מדובר בדאגות אמיתיות ובין אם מדובר בדאגות שווא. שיחות ללא איומים והונאות יכולות להסתיים בתוצאות חיוביות ובאופן שבו שני הצדדים ירגישו, שזכויותיהם מומשו. אך אם המערב ימשיך במדיניותו הקודמת ויחזור בו מהעקרונות עליהם סוכם בשיחות איסטנבול, הרי שתהיה בכך משום חזרה לנקודת האפס (צבח-י צאדק, 21 מאי 2012).

דחיה נוספת במימוש השלב השני בתוכנית הרפורמה בסובסידיות

על אף הצהרת הנשיא אחמדינז'אד, כי הוא נחוש להמשיך ביישום תוכנית הרפורמה במדיניות הסובסידיות, דחתה הממשלה את מימוש השלב השני בתוכנית, שאמור היה להתחיל השבוע. אמצעי התקשורת דיווחו ביום ראשון (20 מאי) על דחיית מועד ביצוע שלב זה למועד בלתי ידוע מסיבות שונות. סוכנות הידיעות "מהר" (Mehr) דיווחה, כי הסיבה המרכזית לדחייה קשורה להחלטת המג'לס, שהתקבלה בשבוע שעבר, לאשר לממשלה להעלות את התקציב המיועד למימוש הרפורמה מ-44 מיליארד דולרים ל-53.8 מיליארד דולרים בלבד לעומת כ-110 מיליארד דולרים, שדרשה הממשלה (מהר, 20 מאי 2012).

לקראת ביצוע השלב השני בתוכנית הרפורמה נמשכת הביקורת בנוגע לאופן יישומה. בריאיון, שהעניק השבוע הכלכלן עבד אל-חסין סאסאן (Abdolhossein Sasan) ליומון מרדם סאלארי (Mardom Salari), הזהיר הכלכלן מאוניברסיטת אצפהאן (Esfehan) מפני השלכותיה האינפלציוניות של הרפורמה וקרא ליישמה באופן מדורג במשך 5 שנים לפחות.

סאסאן טען, כי 99% מהשלכות התוכנית טרם באו לידי ביטוי וכי רק בתוך 5-4 שנים יהיה ניתן לראות את השפעותיה על המגזר התעשייתי ובקרב האזרחים. הוא ציין, כי בעקבות מימוש השלב הראשון ברפורמה נאלצה הממשלה להדפיס כסף בקצב חסר תקדים ואף על-פי כן נקלעה לגרעון תקציבי חמור בשל טעויות בהערכות הכלכליות, שקדמו למימוש התוכנית. כך, למשל, ההערכות בנוגע לקצב הצמיחה הכלכלית היו גבוהות באופן משמעותי ביחס לקצב הצמיחה בפועל. גם חישוב קצב האינפלציה היה מוטעה, כיוון שלא הביא בחשבון את העלייה במחירי הדיור ובמחירי חלק מהשירותים הציבוריים.

הכלכלן הבכיר הזהיר, כי אם הממשלה תמשיך ביישום התוכנית, ימשיכו המחירים לעלות ושיעור הצמיחה הכלכלית ימשיך לרדת. הוא ציין, כי הממשלה צריכה לנקוט במספר צעדים מקדימים, שישפרו את המצב הכלכלי ויגדילו את הכנסותיה, בטרם תמשיך בביצוע התוכנית. על הממשלה להגדיל את התמיכה בשכבות החלשות ולבצע את הרפורמה באופן הדרגתי במשך 5 שנים לפחות, כיוון שתשלום קצבאות לאזרחים לא יספיק למניעת הפגיעה הנמשכת באזרחים. סאסאן העריך, כי יישום מדורג של הרפורמה יאפשר, בין היתר, לאזרחים לעבור לשיטות הסקה חדשות המבוססות על מערכות סולאריות במקום על מקורות אנרגיה מסורתיים ולמפעלים לעבור לייצור המבוסס על מערכות חסכוניות באנרגיה. תהליכים אלה יאפשרו, לדבריו, לצמצם את השפעות עליית מחירי הדלק כתוצאה מהרפורמה במדיניות הסובסידיות (מרדם סאלארי, 20 מאי 2012).

משא ה"אינפלציה" במעבר מ"שלב 1" (ברפורמה בסובסידיות) ל"שלב 2"

בתוך כך נמשכת אי הודאות בנוגע לכוונה לבטל את זכאותם לקצבאות של כמה מיליוני אזרחים הנכללים בעשירוני ההכנסה הגבוהים. אמצעי התקשורת דיווחו השבוע, כי בהתאם לתקציב המדינה, שאושר בשבוע שעבר על-ידי המג'לס, יוסרו 10 מיליון אזרחים מרשימת מקבלי הקצבאות. הממשלה לא הודיעה עד כה על כוונתה לבטל את זכאותם לקצבאות של חלק מהאזרחים, אך הארגון האחראי למימוש הרפורמה קרא בחודשים האחרונים לאזרחים, שאינם נזקקים לקצבאות, לוותר עליהן ביוזמתם.

האתר "עצר-י איראן" (Asr-e Iran) הלין השבוע על אי-הודאות הנמשכת בעניין זה. במאמר פרשנות, שפרסם האתר, נכתב, כי לא ברור מיהם אותם 10 מיליון אזרחים, שזכאותם לקבלת קצבאות אמורה להתבטל והאם מדובר באותם אזרחים, שקיבלו לאחרונה מסרון מהארגון האחראי למימוש הרפורמה, שקרא להם לוותר על קבלת הקצבאות. אם אכן מדובר באזרחים אלה, הרי שמדובר בבעיה חמורה, כיוון שחלק מהם משתייכים לשכבות החלשות בחברה בעוד שאזרחים רבים המשתכרים שכר גבוה לא קיבלו כל הודעה מארגון הרפורמה בסובסידיות.

עצר-י איראן דרש מהממשלה להבהיר, מהם הקריטריונים לבחירת האזרחים, שיוסרו מרשימת מקבלי הקצבאות, על מנת לוודא, שאזרחים לא יוסרו מהרשימה בטעות. האתר טען, כי מאז ראשית מימוש הרפורמה לא נהגה הממשלה בשקיפות וכי בהעדר מידע נכון ואמין נוצר פתח להפצת שמועות וידיעות בלתי-מהימנות בנוגע לקצבאות, שמגבירות את הלחץ הפסיכולוגי ואת הדאגות בקרב האזרחים. בכירי ארגון הרפורמה חייבים, לפיכך, להציג בפני האזרחים מידע מהיר, אמין ונכון בנוגע לקצבאות ולאופן מימוש השלב השני ברפורמה בסובסידיות (עצר-י איראן, 18 מאי 2012).   

איראן נגד תחרות האירוויזיון באזרביג'אן – ביטוי נוסף למתיחות הגוברת בין שתי המדינות

המחאה האיראנית נגד תחרות האירוויזיון בבאקו, בירת אזרביג'אן, הגיעה בימים האחרונים לשיאה. עיקר הביקורת הופנתה כלפי כוונת חברי הקהילה ההומו-לסבית לנצל את התחרות על מנת לקיים לראשונה "מצעד גאווה" בבאקו.

דרשן תפילות יום השישי בטהראן, איתאללה כאט'ם צדיקי (Ayatollah Kazem Sediqi), גינה בסוף השבוע שעבר בחריפות את מדיניותה "האנטי-אסלאמית" של אזרביג'אן ודרש משלטונות הרפובליקה לבטל את "מצעד הגאווה". הוא הדגיש, כי ההומוסקסואליות מנוגדת לאסלאם וטען, כי אין זה ראוי לקיים מצעד הומוסקסואלים בעלות של מיליוני יורו בשעה שאזרחי אזרביג'אן נאבקים בעוני. איש הדת הבכיר תקף בחריפות את מדיניות שלטונות אזרביג'אן והאשים אותם, כי הם מאפשרים לבכירים ישראלים לבקר באופן חופשי ברפובליקה בעוד שמסגדים במדינה זו נהרסים, תומכי רעלת נשים נעצרים ומגבלות קשות מוטלות על פעילות אסלאמית. צדיקי תבע משלטונות באקו, שלא לשחק ברגשותיהם הדתיים של מיליארדי מוסלמים ברחבי העולם על מנת לספק את רצונן של ישראל וארצות-הברית (מהר, 18 מאי 2012). איש הדת הבכיר, איתאללה ג'עפר סבחאני (Ayatollah Ja'far Sobhani) גינה, אף הוא, את הכוונה לקיים "מצעד גאווה" בבאקו וטען, כי בקיומו מעודדת ממשלת אזרביג'אן שחיתות והוללות בקרב צעיריה. הוא קרא לאמצעי התקשורת לדווח ולמחות כנגד קיום המצעד (איסנ"א, 18 מאי 2012).

לביקורת החריפה מצד אנשי הדת נגד האירוויזיון ו"מצעד הגאווה" הצטרף גם נציג המנהיג העליון במחוז אזרביג'אן המזרחית, איתאללה מחסן מג'תהד-שבסתרי (Ayatollah Mohsen Mojtahed Shabestari), שכינה את שלטונות אזרביג'אן "בובות של המשטר הציוני". בדרשת יום השישי בעיר תבריז (Tabriz) גינה איש הדת בחריפות את "מצעד הגאווה" הצפוי ודרש משלטונות אזרביג'אן לבטלו. למדינות אסלאמיות אסור ליפול למלכודת מדיניותו האנטי-אסלאמית של המערב, אמר מג'תהד-שבסתרי. הוא ציין, כי קיומו של "מצעד הומוסקסואלים" במדינה, ש-95% מאזרחיה הם מוסלמים        ו-85% מהם שיעים, הוא צעד בלתי ראוי ובלתי מוסרי הפוגע ברגשותיהם הדתיים של המוסלמים. הוא הביע תקווה, כי ממשלת אזרביג'אן לוקחת ברצינות את אזהרות העמים המוסלמים בנוגע למצעד, והזהיר, כי אם לא תמנע הממשלה את קיום המצעד, היא תוביל בכך לא רק להגברת זעמם של אזרחי ארצה כי אם גם לתגובות זעם ושנאה בקרב אזרחי איראן (פארס, 18 מאי 2012).

בשבוע שעבר טען מג'תהד-שבסתרי, כי תחרות האירוויזיון בבאקו מהווה "תוכנית של המשטר הציוני". הכוונה לקיים את המצעד בבאקו מעידה, לדבריו, על כך שממשלת אזרביג'אן פועלת בהתאם למדיניות ארצות-הברית וישראל ושקיום תחרות האירוויזיון בבאקו מהווה חלק מתוכניותיו של "המשטר הציוני". הוא קרא לאזרחי אזרביג'אן להצטרף לתהלוכות המחאה של אזרחי איראן נגד תחרות האירוויזיון ו"מצעד הגאווה" והמליץ לשלטונות האזרים להשקיע את מרצם בפתרון סכסוך הגבולות בין אזרביג'אן לארמניה (סביב חבל נגורנו-קרבאך) במקום לעסוק בארגון התחרות והמצעד (רוידאד אונליין, 15 מאי 2012).

בהצהרה, שהתפרסמה השבוע מטעם אגודת אנשי הדת הלוחמים ועסקה בסוגיות פנים וחוץ שונות, גינתה גם אגודה זו המזוהה עם הממסד הדתי-שמרני באיראן את קיום תחרות האירוויזיון בבאקו. ההתפתחויות באזרביג'אן מעוררות, לדברי האגודה, דאגה, כיוון שיש בהם משום פגיעה באמונה המוסלמית. קיום תחרות האירוויזיון ו"מצעד ההומוסקסואלים בעלי הטבע החייתי" בבאקו מנוגדות לאסלאם ולערכי המוסר, נכתב בהצהרה החתומה על-ידי יו"ר "מועצת המומחים", איתאללה מחמד-רזא מהדוי-כני (Ayatollah Mohammad-Reza Mahdavi Kani). אירועים אלה יוצרים חילוקי דעות בקרב המוסלמים, פוגעים ברגשותיהם הדתיים ומהווים כניעה להשפעה הזרה ולתרבות האנטי-אנושית (איסנ"א, 18 מאי 2012). 

בתוך כך דיווחו אמצעי תקשורת באיראן בהרחבה על התגברות המחאה בקרב האופוזיציה האסלאמית באזרביג'אן נגד תחרות האירוויזיון ו"מצעד הגאווה". תחנת הטלוויזיה האיראנית בשפה האנגלית, Press TV, סיקרה בהרחבה את ההיערכות בבאקו לתחרות. בדברי פרשנות שהביאה התחנה נאמר, כי התחרות והמחאה הגוברת כנגדה מבטאות את הבעיות הפנימיות החמורות הניצבות בפני אזרביג'אן ואת ההתנגדות הפנימית הגוברת לממשלה ולמדיניותה החילונית והפרו-ישראלית (Press TV, 18 מאי 2012).

בשבועיים האחרונים התקיימו במחוזות האזרים בצפון-איראן מספר הפגנות נגד שלטונות אזרביג'אן, מדיניותה ה"אנטי-אסלאמית" ותחרות האירוויזיון בבאקו. במחוז ארדביל (Ardabil) נערכה בשבוע שעבר הפגנה בהשתתפות מאות סטודנטים ומרצים משתי אוניברסיטאות במחוז נגד התחרות ו"התנהגותה האנטי-דתית" של ממשלת אזרביג'אן. המפגינים קראו סיסמאות בגנות הממשלה בבאקו וקריאות "מוות לישראל" ו"מוות לאמריקה". בתום ההפגנה פרסמו המפגינים גילוי דעת, שבו גינו את מדיניות שלטונות אזרביג'אן.

גם בתבריז (Tabriz) נערכה ב-8 במאי צעדה נגד ממשלת אזרביג'אן ונגד קיום תחרות האירוויזיון. בהפגנה, שנערכה מול הקונסוליה האזרית בעיר, קראו המפגינים לנשיא אזרביג'אן, אלהאם אלייב, להפסיק את מדיניותו האנטי-אסלאמית, למנוע את קיום האירוויזיון ו"מצעד הגאווה" בבאקו, לשחרר את עצורי האופוזיציה האסלאמית ולנתק את הקשרים עם ישראל. בצעדה השתתף נציג המג'לס מתבריז, מחמד סעידי (Mohammad Sa'idi), שמתח ביקורת חריפה כנגד מדיניות ממשלת אזרביג'אן ומעצרם של פעילים באופוזיציה האסלאמית במדינה זו. סעידי הצהיר, כי אזרביג'אן הפכה לבסיס של "המשטר הציוני וארצות-הברית" וכי "מצעד ההומוסקסואלים" בבאקו תוכנן על-ידי הציונים וממומן מכספי "האזרחים העשוקים" של הרפובליקה כחלק מהמתקפה התרבותית שמנהלים אויבי האסלאם.

מפגינים איראנים בתבריז. על השלט הנישא על-ידי המפגינה נכתב: "מר אלהאם עליאף [אלהאם אלייב, נשיא אזרביג'אן], במקום לקיים מצעד הומוסקסואלים, תחשוב כיצד לשחרר את [חבל] קרבאך"

המחאה האיראנית נגד תחרות האירוויזיון ו"מצעד הגאווה" בבאקו מבטאת את המתיחות הגוברת בחודשים האחרונים ביחסים בין שתי המדינות. מתיחות זו ניכרת בחילופי האשמות בין המדינות ובניהול מערכה הסברתית-תקשורתית זו כנגד זו. בעוד שממשלת אזרביג'אן האשימה את איראן בתכנון פיגועים בשטחה כנגד יעדים ישראלים, טענה טהראן, כי אזרביג'אן מסייעת לישראל לנהל פעילות ריגול נגד איראן משטחה ומעודדת בדלנות בקרב המיעוט האזרי ברפובליקה האסלאמית. שלטונות איראן גם מחו בפני שלטונות אזרביג'אן בעקבות דיווחים על כוונת אזרביג'אן להתיר לישראל להשתמש בבסיסים צבאיים בשטחה לשם פעולה צבאית כנגד מתקני הגרעין של איראן. גם פגישות, שנערכו בחודשים האחרונים בין בכירים בשתי המדינות, ובכלל זה ביקור שקיים שר ההגנה האזרי בטהראן בחודש מרץ האחרון, לא הצליחו להפיג את המתיחות הגוברת ביניהן.

התקשורת האיראנית אימצה בחודשים האחרונים גישה תקיפה במיוחד כלפי שלטונות אזרביג'אן תוך האשמתם באימוץ מדיניות אנטי-אסלאמית ובעידוד המעורבות הישראלית הגוברת במדינה. אמצעי התקשורת באיראן סיקרו בהרחבה את הצעדים בהם נקטו השלטונות בבאקו על מנת להצר את צעדיה של האופוזיציה האסלאמית במדינה ולהגביל את הפעילות הדתית האסלאמית.

לקראת הקיץ: הגברת אכיפת קוד הלבוש האסלאמי

משטרת טהראן החלה בשבוע שעבר ליישם שלב חדש במערכה לאכיפת קוד הלבוש האסלאמי ברחובות העיר. כוחות ביטחון הפנים נשלחו ביום רביעי שעבר (17 מאי) לכיכרות ולרחובות המרכזיים ברחבי הבירה והחלו לאכוף את קוד הלבוש לנשים ולגברים. סוכנות הידיעות איסנ"א דיווחה, כי המבצע הורחב ביום חמישי גם למרכזי קניות ולמרכזים מסחריים גדולים.

בכירים במשטרת טהראן הודיעו, כי בימים הקרובים תיישם המשטרה שלבים נוספים במסגרת התוכנית. מפקד כוחות ביטחון הפנים בטהראן, חסין סאג'די-ניא (Hossein Sajediniya), הודיע לאחרונה על הכוונה ליישם את התוכנית ואמר, כי המשטרה תיאבק בכל גילוי של אי-הקפדה על קוד הלבוש האסלאמי ברחבי העיר. הוא ציין, כי בכוונת המשטרה לממש את התוכנית הן בקרב יצרנים ויבואנים של לבוש שאינו מותר והן בקרב אזרחים העושים שימוש בלבוש זה. כלל המרכזים לייצור בגדים ולמכירתם בטהראן קיבלו, לדבריו, התרעות בנוגע להנחיות הקיימות בנוגע לקוד הלבוש ומרכזים, שיפרו הנחיות אלה, ייסגרו. סאג'די-ניא ציין, כי במסגרת התוכנית יפעלו ברחבי העיר סיורים ממונעים קבועים. סיורים אלה, שיתבצעו באמצעות רכבים ואופנועים, יפעלו בכיכרות, ברחובות, במרכזים המסחריים ובכבישים המהירים.

ממלא-מקום מפקד כוחות ביטחון הפנים, אחמד-רזא ראדאן (Ahmad-Reza Radan), התייחס, אף הוא, לתוכנית ואמר, כי בכוונת כוחות ביטחון הפנים להיאבק בהפרת קוד הלבוש האסלאמי ולאכוף את העקרונות האוסרים על לבוש שאינו תואם את ערכי האסלאם. מפקד משטרת ביטחון המוסר בכוחות ביטחון הפנים, אחמד רוזבהאני (Ahmad Rouzbahani), הזהיר, כי כל אזרח, שייתפש על-ידי המשטרה בגין הפרת קוד הלבוש או תספורת בסגנון מערבי, יועבר לתחנת המשטרה וישוחרר רק לאחר שבני משפחתו יביאו לו לבוש הולם. מי שיבצע עבירה זו בשנית, יועבר לטיפול הרשות השופטת (איסנ"א, 19 מאי 2012). 

בשבוע שעבר הדגיש המנהיג העליון, איתאללה עלי ח'אמנהאי, את חשיבות ההקפדה על לבוש ראוי בקרב נשים. בפגישה עם נשים לרגל יום האם, המצוין ביום הולדתה של פאטמה, בתו של הנביא מוחמד, בתאריך 12 במאי, אמר ח'אמנהאי, כי הנשים צריכות לשמור על כבודן ועל צניעותן ולהקפיד על עטית הרעלה. להפרת קוד הלבוש האסלאמי יש, לדבריו, השלכות הרסניות על המדינה, החברה, המוסר והפוליטיקה. אם קיים קושי בשמירת העקרונות הדתיים בנוגע לאופן ההתנהגות לקוד הלבוש, הרי שזהו קושי לטווח קצר בלבד בעוד שהשפעתו היא עמוקה וארוכת טווח. הוא ציין, כי הרעלה היא מקור גאווה עבור נשים ומבטיחה את חירותן. נשים, שאינן עוטות רעלה, מושפלות וחושפות את מה שהאל הורה להן להסתיר. הרעלה מעניקה לנשים כבוד ויש לראות בה אחד ממתנותיו של האל. 

במקביל להגברת אכיפת קוד הלבוש האסלאמי בטהראן הודיעו השבוע כוחות ביטחון הפנים על כוונתם לנקוט בצעדים נגד הופעות מוסיקליות המתקיימות במחתרת ללא אישור השלטונות. מפקד משטרת המוסר, אחמד רוזבהאני, אמר, שבכוונת כוחות ביטחון הפנים להחריף את מאבקם כנגד כל מי שמארגן הופעות ללא אישור מצד משרד ההכוונה האסלאמית וכנגד זמרים ומוסיקאים המופיעים ללא אישור כזה. הוא הזהיר מפני פתיחת תיק פלילי כנגד כל מי שייתפס (איסנ"א, 19 מאי 2012). בשנים האחרונות פשטו כוחות ביטחון הפנים על הופעות מחתרתיות בהשתתפות מוסיקאים בסגנונות מערביים וקהל מעורב של נשים וגברים.

גםבשניםקודמותהגבירוכוחותביטחוןהפניםאתאכיפתקודהלבושהאסלאמילקראתעונתהקיץ.בשנים האחרונות הגבירו השלטונות באופן משמעותי את אכיפת הקוד האסלאמי לאחר נסיגה מסוימת באכיפה במחצית שנות התשעים. אנשידתשמרנים שבו וטענו, עם זאת, כי מדיניות האכיפה מצד הממשלה אינה משביעת רצון ואף האשימו את הנשיא, כי הוא נוקט גישה סובלנית מדי ביחס לאכיפת קוד הלבוש האסלאמי. השבוע טען אחד ממבקריו החריפים של הנשיא, חבר המג'לס עלי מטהרי (Ali Motahari), כי המצב החמור אליו נקלעה איראן בתחום רעלת הנשים נובע ממדיניות הנשיא וראש לשכתו, רחים משאא'י (Rahim Masha'i) הנוגדת את עקרונות האסלאם, מעודדת נשים ללבוש מכנסיים ומעילים, שאינם מכסים את ברכיהן ואף מובילה לפתיחת קברטים ומועדוני לילה (פארס, 20 מאי).