חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (23 – 29 במאי 2012)

שרידי הטלפונים הניידים באמצעותם הופעלה זירת המטענים סמוך ליאטא (שירות הביטחון הכללי)

שרידי הטלפונים הניידים באמצעותם הופעלה זירת המטענים סמוך ליאטא (שירות הביטחון הכללי)

כוחות הביטחון עצרו חוליה שהפעילה ב-19 באפריל מטענים מתוחכמים, נגד כלי רכב ישראלי סמוך לכפר יאטא

כוחות הביטחון עצרו חוליה שהפעילה ב-19 באפריל מטענים מתוחכמים, נגד כלי רכב ישראלי סמוך לכפר יאטא

טופס הרשמה להצטרפות לשיירה (אתר הארגון, 29 במאי 2012)

טופס הרשמה להצטרפות לשיירה (אתר הארגון, 29 במאי 2012)

לוגו הארגון שקיים את ההפגנה נגד תיאטרון הבימה

לוגו הארגון שקיים את ההפגנה נגד תיאטרון הבימה

הודעה על אירועי יום השנה ל''מאוי מרמרה''

הודעה על אירועי יום השנה ל''מאוי מרמרה''

  • גם השבוע  לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בדרום ישראל.  בקרבת גדר הביטחון (מרכז הרצועה) נורתה אש צלפים לעבר כוח צה"ל. קצין וחייל נפצעו.
  • לאחרונה חשפו כוחות הביטחון הישראליים מספר התארגנויות טרור, שפעלו באזור חברון. אחת ההתארגנויות ערכה הכנות לביצוע חדירה לקריית ארבע על מנת לחטוף או לרצוח תושב המקום. כמו כן נחשפה חוליה, שהפעילה מטען לעבר כלי רכב ישראלי סמוך ליאטא (דרום הר חברון).
  • בתורכיה פורסם, כי התובע הכללי התורכי הגיש כתבי אישום נגד ארבעה מפקדים ישראליים, שהיו מעורבים באירוע ה"מרמרה". כתב האישום מעלה טענה שקרית לפיה היו ברשות נוסעי הספינה "תרנים מפלסטיק, כפות ומזלגות" (בפועל נמצאו ברשות פעילי IHHאמצעי לחימה התקפיים רבים וביניהם לפחות כלי נשק "חם" אחד או שניים).
  • במהלך השבוע שחלף לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בדרום ישראל. 
ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011 1

ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011

       הערות: *  סיכומי חודש מרץ כוללים 50 רקטות שיורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל" בסבב   

                      ההסלמה האחרון.

                       ** בחודש אפריל נורו שלוש רקטות לעבר העיר אילת.

                     *** בסטטיסטיקה לא נכללו רקטות, שנפלו בשטח רצועת עזה.

ירי צלפים לעבר כוח צה"ל
  • ב-23 במאי ירו צלפים פלסטינים לעבר כוח צה"ל, שעסק בפעילות מבצעית שגרתית סמוך לגדר הביטחון באזור כיסופים (מרכז רצועת עזה). כתוצאה מהירי נפצעו קצין וחייל, אשר פונו לטיפול בבית החולים. כוח צה"ל השיב באש לעבר המחבלים (דובר צה"ל, 23 במאי 2012).
אירועים בשטח
  • כמידי שבוע, התנהלו גם השבוע הפגנות במוקדי החיכוך המסורתיים ברחבי יהודה ושומרון, בדגש על הכפרים בלעין, נעלין, נבי צאלח. המפגינים יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל, אשר בכמה מקרים השיבו באמצעים לפיזור הפגנות. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על פציעתם של שלושה נערים משאיפת גז מדמיע בנבי צאלח (אלחיאת אלג'דידה, 26 במאי 2012).
עימות אלים נוסף בין מתיישבים מיצהר לבין פלסטינים
  • ב-26 במאי אירע עימות אלים נוסף בין תושבי ההתנחלות יצהר לבין פלסטינים תושבי האזור. במהלך העימות ירה תושב יצהר לעבר צעיר פלסטיני תושב הכפר עוריף (דרומית לשכם) ופצע אותו באורח קשה. לטענת היורה הוא הבחין, כי הפלסטיני נושא סכין וחש סכנה לחייו. כוחות הביטחון תוגברו באזור בעקבות התקרית (ynet, 26 במאי 2012).
  • ג'ברין אלבכרי, מושל מחוז שכם אמר, כי הרשות הפלסטינית עושה כל מאמץ על מנת לגייס את דעת הקהל העולמית נגד פעולות המתיישבים באזור שכם, אשר לטענתו "זוכות לגיבוי ממשלת ישראל" (אלקדס, 27 במאי 2012).
חשיפת חוליות טרור 2
  • בשבועות האחרונים חשפו כוחות הביטחון מספר התארגנויות וחוליות טרור, שפעלו באזור חברון.

מעצר חולית מחבלים פעילי חמאס שפעלה באזור קריית ארבע

  • כוחות הביטחון עצרו שלושה פעילי חמאס תושבי חברון. בראש החוליה עמד מעתז סלימאן מחמד קואסמה, פעיל חמאס, שהיה כלוא מספר פעמים בישראל. הוא גם סייע לאחיו מא'יד, שהיה מעורב בהובלת חוליית המחבלים, אשר ביצעה את פיגוע  ההתאבדות בדימונה בפברואר 2008 3.  
  • בחקירתם הודו השלושה, כי הכינו מטעני חבלה מאולתרים והפעילו אותם סמוך לגדר המקיפה את קריית ארבע במטרה לבחון את תגובות הצבא. הנחת המטענים התבצעה במסגרת הכנות לביצוע חדירה לישוב במהלכה התכוונו לחטוף או לרצוח תושב המקום. במספר מקרים אחרים השליכו שלושת המחבלים בקבוקי תבערה לעבר הישוב גבעת החרסינה.

מעצר חוליה שביצעה פיגוע נגד כלי רכב ישראלי בדרום הר חברון

  • ב-19 באפריל הופעל מטען לעבר כלי רכב ישראלי סמוך ליאטה(דרום הר חברון). היה זה פיגוע מתוחכם בו נעשה שימוש במספר מטענים במקביל, שהיו אמורים להיות מופעלים באמצעות טלפונים ניידים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בעקבות חקירת האירוע נעצרו שני צעירים תושבי הכפר יאטה אשר ייצרו את המטענים. השניים הודו גם, כי ייצרו מטענים רבים ואף פוצצו מטען בשנת 2007 . כמו כן השתתפו השניים במספר אירועים של יידוי אבנים.

שרידי הטלפונים הניידים באמצעותם הופעלה זירת המטענים סמוך ליאטא (שירות הביטחון הכללי)
שרידי הטלפונים הניידים באמצעותם הופעלה זירת המטענים סמוך ליאטא (שירות הביטחון הכללי)

מעצר חוליה שיידתה אבנים לעבר כוחות צה"ל ותושבים ישראליים

  • שירות הביטחון הכללי עצר חוליה, המונה ארבעה מחבלים, אשר נטלה חלק באירועים רבים של יידוי אבנים לעבר כוחות צה"ל ותושבים ישראליים מתוך כלי רכב נוסע באזור חלחול  (צפונית לחברון). אחד העצורים הוא בנו של מחמד ג'מאל נתשה, בכיר חמאס הכלוא בישראל.
כוחות הביטחון המצריים חשפו מצבור אמצעי לחימה, שהיה מיועד לרצועה
  • כוחות הביטחון המצריים חשפו באחד הכפרים באזור דמיאט (עיר נמל באזור הדלתא של הנילוס) מצבור אמצעי לחימה גדול, שהגיע מלוב והיה מיועד ככל הנראה לחמאס ברצועת עזה. במצבור, שאמור היה להגיע לרצועה באמצעות המנהרות,  נמצאו בין השאר: כמאה רקטות, רימוני יד פגזים נשק אוטומטי ועוד  (פורטל אלופד, 20 במאי 2012). 
  • לאחר כשבועיים מאז סיום שביתת האסירים הפלסטינים (14 במאי),  פרסמה הוועדה העליונה של הנהגת שביתת הרעב בבתי הכלא, הודעה רשמית בה נטען, כי ישראל "נוהגת בסחבת" בכל הנוגע למילוי סעיפי ההסכם שנחתם עימה. לטענת ההודעה, רשות בתי הכלא מעכבת הוצאתם של האסירים מחדרי הבידוד, שיפור תנאי האסירים וקיום פגישה עם מנהיגי שביתת האסירים. הוועדה העליונה איימה, כי אם לא יקוימו סעיפי ההסכם תחודש שביתת הרעב (אחראר ולדנא, 27 במאי 2012). 
ניסיונות להתנעה מחדש של תהליך הפיוס
  • במסגרת הדיאלוג הפנים-פלסטיני נפגשו נציגי פתח וחמאס ב-28 במאי בקהיר לתחילת התייעצויות על הרכבת ממשלת הטכנוקרטים. זאת, במקביל לתחילת עבודתה של ועדת הבחירות ברצועת עזה בהתאם להסכם שנחתם בקהיר ב-20 במאי (אלקדס, 25 במאי 2012). 
התבטאות אבו מאזן
  • אבו מאזן אמר בראיון לעיתון לבנוני, כי תשובת ראש ממשלת ישראל לאיגרת המדינית של הרשות הפלסטינית הכניסה את תהליך השלום ל"מבוי סתום".  לדבריו ממתינים עתה הפלסטינים להתייחסות הממשל האמריקאי לנושא ולאחריו הם יחדשו את הפנייה לאו"ם להשגת הכרה בפלסטין כחברה מלאה  בארגון (אלנהאר, 28 במאי 2012).
שיירת סיוע לרצועת עזה מדרום אפריקה
  • ארגון מדרום אפריקה  South Africa Relief Agency (SARA), דיווח, כי הוא מארגן שיירת סיוע לרצועת עזה. בקרב פעילי השיירה מצויים, לדברי הארגון, מרצים באוניברסיטה, אנשי דת, עורכי דין, רופאים ועוד. השיירה תטוס לקהיר ב-14 ביוני שם תצטרף לשיירת משאיות הנושאות סיוע, בעיקר ציוד רפואי. השיירה תכנס לרצועת עזה דרך מעבר רפיח (אתר הארגון, 29 במאי 2012).

טופס הרשמה להצטרפות לשיירה (אתר הארגון, 29 במאי 2012)
טופס הרשמה להצטרפות לשיירה (אתר הארגון, 29 במאי 2012)

מפגינים הפריעו להצגת תיאטרון הבימה בלונדון
  • קבוצה של כ-15 מפגינים פרו-פלסטינים הפריעו במהלך הצגה של תיאטרון הבימה בלונדון. המפגינים קמו, קראו קריאות והניפו סיסמאות ודגל פלסטין. המשטרה הבריטית עצרה אדם אחד שתקף איש ביטחון. תיאטרון הבימה הוזמן להציג את מחזהו של שיקספיר "הסוחר מוונציה" במסגרת פסטיבל בינלאומי המתקיים בלונדון (אי.פי, 28 במאי 2012). המפגינים, השתייכו לקבוצה המכנה עצמה  Boycott Israel Networkהפעילה בקמפיין  BDSבבריטניה להחרמת ישראל4.

לוגו הארגון שקיים את ההפגנה נגד תיאטרון הבימה
לוגו הארגון שקיים את ההפגנה נגד תיאטרון הבימה

ציון יום השנה השני לאירועי ה"מאוי מרמרה"
  • ארגון IHH  התורכי מארגן אירועים לציון יום השנה לאירועי ה"מאוי מרמרה". בין האירועים המתוכננים (אתר IHH):
  • ב-30 במאייפגשו המשתתפים על גבי הספינה וישהו על סיפונה במשך כל הלילה.  בין המשתתפים בולנט ילדרים, מנהיג IHHושיח' ראא'ד צלאח, ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל.
  • ב-31 במאימתוכננת מסיבת עיתונאים על גבי הספינה בה ייטלו חלק משפחות ההרוגים ומשתתפי המשט.
  • ב-31 במאי שעותהערב תתקיים עצרת בכיכר תקסים באיסטנבול משם יצעדו המשתתפים לאורך הרחוב.

הודעה על אירועי יום השנה ל"מאוי מרמרה" (אתר IHH , 28 במאי 2012)
הודעה על אירועי יום השנה ל"מאוי מרמרה" (אתר IHH, 28 במאי 2012)

  • בתוך כך פורסם, כי התובע הכללי התורכי הגיש כתבי אישום נגד ארבעה מפקדים ישראליים, שהיו מעורבים באירועי ה"מרמרה". בין הנתבעים הרמטכ"ל לשעבר רב אלוף גבי אשכנזי, מפקד חיל הים לשעבר האלוף אליעזר מרום ראש אמ"ן לשעבר האלוף עמוס ידלין וראש למד"ן לשעבר אבישי לוי . כתב האישום, המתפרס על פני 144 עמודים, מייחס להם ארבעה סעיפי אישום ביניהם הרג של תשעה מנוסעי הספינה, פגיעה בכוונת תחילה ועינוי פעילים פרו-פלסטינים. התביעה קוראת להטלת מאסרי עולם ומאסרים נוספים. כתב האישום מעלה טענה שקרית לפיה ברשות נוסעי הספינה היו "תרנים מפלסטיק, כפות ומזלגות"5 (סוכנות הידיעות אנטליה, 23 במאי 2012).

1 נכון ל-29  במאי 2012.

2 על פי אתר שירות הביטחון הכללי.

3 בפיגוע, שביצעו שני מחבלים מתאבדים ב-4 בפברואר 2008 במרכז דימונה,  נהרגה אישה ונפצעו 38 בני אדם. מא'יד שוחרר במסגרת עסקת שליט וגורש לרצועת עזה .

4 ניסיון קודם להחרמת פעילות תרבותית ישראלית בלונדון ארע ב-1 בספטמבר 2011 בעת הופעת התזמורת הפילהרמונית הישראלית בקונצרט של ה-BBC. ראו פרסום מרכז המידע מ-19 בספטמבר 2011: " ניסיון לשבש את הופעת התזמורת הפילהרמונית של ישראל בלונדון באמצעות 'מתקפה תודעתית', מאורגנת ומתוכננת"