חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (30 במאי – 5 ביוני 2012)

אזור התקרית במרכז רצועת עזה סמוך לכיסופים  (, NRG 1 ביוני 2012. צלם: יהודה לחיאני)

אזור התקרית במרכז רצועת עזה סמוך לכיסופים (, NRG 1 ביוני 2012. צלם: יהודה לחיאני)

חייל צה''ל סמל ראשון נתנאל מושיאשוילי ז''ל, שנהרג מאש מחבל, שחדר מרצועת עזה.

חייל צה''ל סמל ראשון נתנאל מושיאשוילי ז''ל, שנהרג מאש מחבל, שחדר מרצועת עזה.

אמצעי הלחימה, שנמצאו ברשות המחבל

אמצעי הלחימה, שנמצאו ברשות המחבל

ארונות המחבלים ברחבת המוקטאעה בראמאללה (ופא, 31 במאי 2012)

ארונות המחבלים ברחבת המוקטאעה בראמאללה (ופא, 31 במאי 2012)

משאית דלק בדרכה לרצועת עזה (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 5 ביוני 2012)

משאית דלק בדרכה לרצועת עזה (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 5 ביוני 2012)

הצעדה בכיכר תקסים  (אתר IHH 3 ביוני 2012)

הצעדה בכיכר תקסים (אתר IHH 3 ביוני 2012)

שיח' ראא'ד צלאח נואם בטקס באיסטנבול (אתר IHH 3 ביוני 2012)

שיח' ראא'ד צלאח נואם בטקס באיסטנבול (אתר IHH 3 ביוני 2012)

דרור פיילר על רקע הספינה Estelle (אתר הארגון, 3 ביוני 2012)

דרור פיילר על רקע הספינה Estelle (אתר הארגון, 3 ביוני 2012)

  • במוקד האירועים ברצועת עזה עומדת הריגת חייל צה"ל ע"י מחבל, שחדר  מהרצועה ופתח באש לעבר כוח צה"ל בגזרה המרכזית. כמו כן נפלו שלוש רקטות בנגב המערבי. חיל האוויר הגיב במספר תקיפות נגד יעדי טרור ברצועת עזה.
  • ישראל החזירה השבוע 91 גופות מחבלים כמחווה של רצון טוב לאבו מאזן. חלקם נטלו חלק בפיגועי התאבדות רבי נפגעים בישראל. למחבלים ההרוגים נערכו טקסים ממלכתיים, שהבליטו, כי פעולות ההתאבדות והטרוריסטים, שביצעו אותן, זוכים להוקרה ולהערכה בחברה ובפוליטיקה הפלסטיניות.
התקלות צה"ל במחבל
  • ב- 1 ביוני בשעות הבוקר המוקדמות, זיהה כוח צה"ל סימני חדירה לשטח ישראל במרכז רצועת עזה, סמוך לכיסופים. כוח צה"ל שהגיע למקום החדירה  נתקל באש, שנורתה עליו מידי מחבל בודד.  כתוצאה מחילופי הירי נהרג חייל צה"ל. החייל ההרוג הוא סמל ראשון נתנאל מושיאשוילי, בן 21 מאשקלון (דובר צה"ל, 1 ביוני 2012).
  • מתחקור האירוע עלה, כי המחבל חתך את הגדר וחדר לשטח ישראל שם ארב מאחורי מחסה להגעת כוח צה"ל לאזור. המחבל הפתיע את הכוח כאשר פתח לעברו באש ממנה נהרג החייל. החיילים ירו לעברו והרגו אותו. המחבל נשא עימו אמצעי לחימה ובכלל זה רובה קלצ'ניקוב, מחסניות ורימונים. יתכן ואמצעי הלחימה הללו נועדו לביצוע פיגוע באחד הישובים הסמוכים לגדר הביטחון.

אזור התקרית במרכז רצועת עזה סמוך לכיסופים  (, NRG 1 ביוני 2012. צלם: יהודה לחיאני)
אזור התקרית במרכז רצועת עזה סמוך לכיסופים  (, NRG 1 ביוני 2012. צלם: יהודה לחיאני)

  • על פי הודעת אבו אחמד דובר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין ההרוג הינו אחמד אבו נצר, מפעילי הארגון. אולם על פי טענת הדובר הוא ביצע את הפעולה, שלא במסגרת הזרוע הצבאית. הדובר  בירך  על הפעולה והדגיש כי זוהי "זכותו של העם הפלסטיני" אולם הוסיף, כי אין קשר ארגוני בין הג'האד האסלאמי לפעולה זו (צות אלקדס, אתר פלוגות ירושלים, 1 ביוני 2012).
  • גורמים נוספים ברצועת עזה שיבחו את הפיגוע :
  • משיר אל מצרי, דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת אמר, כי האחריות להסלמה מוטלת על כתפי ה"כיבוש". הוא הדגיש, כי חמאס מחויבת להרגעה במסגרת ההסכמה הלאומית  (Palestine-info, 1 ביוני 2012).
  • אסמאעיל רצ'ואן, דובר חמאס אמר, כי זכותה של  "ההתנגדות" להגן על העם הפלסטיני על רקע הפגיעה של ישראל בבתי האזרחים (פלסטיין און ליין, 1 ביוני 2012).
  • וועדות ההתנגדות העממיתפרסמו הודעה לפיה האירוע היה במסגרת "התגובה הטבעית של עמינו על פשעי האויב הישראלי" (צפא, 1 ביוני 2012).
ירי רקטות
  • במהלך השבוע שחלף נפלו שלוש רקטות בשטחי הנגב המערבי. שתי רקטות, נורו בליל 4-3 ביוני ונפלו בשטחים פתוחים סמוך לישוב בתחום השיפוט של המועצה האזורית חבל אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. רקטה נוספת, נפלה ב-4 ביוני סמוך לעיר שדרות. לא היו נפגעים. שריפה פרצה בשדה חיטה שם נפלה הרקטה.
ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011 1

ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011

       הערות: *  סיכומי חודש מרץ כוללים 50 רקטות שיורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל" בסבב   

                      ההסלמה האחרון.

                       ** בחודש אפריל נורו שלוש רקטות לעבר העיר אילת.

                     *** בסטטיסטיקה לא נכללו רקטות, שנפלו בשטח רצועת עזה.

תגובת  צה"ל
  • בתגובה לירי על כוח צה"ל וירי הרקטות, ביצעו כלי טיס של חיל האוויר מספר תקיפות נגד יעדי טרור ברצועת עזה:
  • ב-1 ביוני בשעות הצהרים ביצעו כלי טיס של חיל האוויר ירי לעבר חוליית טרור ברצועת עזה, שניסתה לבצע ירי לעבר כוח צה"ל (דובר צה"ל, 1 ביוני 2012). כלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו על שני הרוגים ושני פצועים, שהשתייכו לזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית (אתר קאום, צפא, אלרסאלה.נט, מען, 1 ביוני 2012).
  • בליל 3-2 ביוני, בתגובה לאירוע הירי סמוך לגדר הביטחון בו נהרג חייל צה"ל, תקפו כלי טיס של חיל האוויר שלושה אתרים לייצור אמצעי לחימה במרכז רצועת עזהושתי מנהרות ששימשו למטרות טרור בצפון ובדרום הרצועה. האתרים שנתקפו היו של חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין (דובר צה"ל 3 ביוני 2012). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על שבעה פצועים באורח קל במחנה הפליטים נציראת (אלרסאלה.נט, מען, פאל טודיי 3 ביוני 2012).
  • בליל 4-3 ביוניתקפו כלי טיס של חיל האוויר אתר לייצור אמצעי לחימה ומנהרה, ששימשה לפעילות טרור בצפון רצועת עזה (דובר צה"ל, 4 ביוני 2012).
שוטר משמר הגבול נדקר בכניסה למערת המכפלה
  • ב-4 ביוני בשעות הערב הגיע פלסטיני לתפילה במערת המכפלה. הפלסטיני ניגש לשוטר, שעמד כמאבטח בכניסה, שלף חפץ חד ונעץ אותו בראשו של השוטר. השוטר נפצע באורח קל והועבר לטיפול בבית החולים. שוטר נוסף, שהיה במקום הצליח לירות בדוקר ופצע אותו באורח בינוני (ynet, 4 ביוני 2012). 
אירועים בשטח
  • כמידי שבוע, התנהלו גם השבוע הפגנות במוקדי החיכוך המסורתיים ברחבי יהודה ושומרון, בדגש על הכפרים בלעין, נעלין, נבי צאלח. המפגינים יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל, אשר בכמה מקרים השיבו באמצעים לפיזור הפגנות.
ישראל החזירה לרשות הפלסטינית גופות של מחבלים

ב-31 במאי 2012 החזירה ישראל לרשות הפלסטינית 91 גופות מחבלים, אשר נקברו באופן זמני בישראל. 79 מהגופות הוחזרו ליהודה ושומרון ו-12 לרצועת עזה. החזרת הגופות הינה מחווה של רצון טוב של ראש ממשלת ישראל ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן.  ישראל נמנעה מפרסום שמות המחבלים, שגופותיהם הוחזרו. על פי מקורות פלסטינים חלק מהמחבלים הללו היו מעורבים בפיגועי התאבדות בהם נהרגו ישראלים רבים.

עיסא אלקראקע, השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית הודיע, כי הגופות יועברו לקבורה במחוזות מוצאם בטקסים ממלכתיים של הרשות הפלסטינית במעמד מושלי המחוזות ובכירי ההנהגה המקומית (אלחיאת אלג'דידה, 31 במאי 2012). ברשות הפלסטינית ובממשל חמאס נערכו טקסים רשמיים וצבאיים לכבוד קבלת הגופות. במקטאעה, שבראמאללה התקיים טקס רשמי בהשתתפות אבו מאזן, חברי הנהגת הרשות הפלסטינית ומשפחות ההרוגים (ופא, 31 במאי 2012).

ארונות המחבלים ברחבת המוקטאעה בראמאללה (ופא, 31 במאי 2012)
ארונות המחבלים ברחבת המוקטאעה בראמאללה (ופא, 31 במאי 2012)

  • מנהיגי הרשות, אבו מאזן וסלאם פיאצ', נמנעו מלצאת בהצהרות פומביות בנושא. אולם יחד עם זאת, המסר המרכזי, שעלה מהטקסים הממלכתיים שנערכו ברשות הפלסטינית ותוכניות ששודרו בכלי התקשורת, הוא, כי מחבלים הרוגים מבצעי פעולות התאבדות זוכים להוקרה והערכה בקרב החברה והפוליטיקה הפלסטיניות.
חשיפת חוליית טרור שתכננה לחטוף אזרח ישראלי[2]
  • בראשית חודש מאי 2012 חשף שירות הביטחון הכללי חוליית טרור, אשר התכוונה לחטוף אזרח ישראלי לצורך מיקוח לשחרור אסירים. חברי החוליה הם פעילים מחברון ומרצועת עזה. חלק מחברי החוליה שפוטים למאסרי עולם ונמצאים בבתי כלא ישראליים. חטיפת האזרח תוכננה מהכלא הישראלי. תכנון החטיפה בוצע על ידי תושב ח'אן יונס, שלאחר שחרורו מהכלא עבד באשדוד ללא היתר. 
  • על פי החשד, מאחורי תכנון החטיפה עומדת התארגנות המכנה עצמה "גדודי לוחמי הקודש". התארגנות זו התפצלה מגדודי חללי אלאקצא של פתח, לאחר שאימצה לעצמה סממנים אסלאמיים קיצוניים. על פי דיווח שירות הביטחון הכללי, בראש הארגון עומד אסעד עטיה אבראהים אבו שריעה תושב רצועת עזה, שהיה מעורב בתקופה האחרונה מספר פעמים בירי רקטות לעבר ישראל והנחת מטענים סמוך לגדר הביטחון. ההתארגנות פועלת ברצועת עזה בידיעת וחסות חמאס ואף מקבלת ממנה מימון, אמצעי לחימה, הדרכה וסיוע מקצועי. בתגובה לפרסום אודות חשיפת החוליה ערך אבו בלאל, דובר ההתארגנות, מסיבת עיתונאים בה הזהיר את ישראל מפגיעה בבכירי ההתארגנות (אתר הארגון, 31 במאי 2012).

משבר הדלק

  • רשות המעברים ברצועת עזה הודיעה, כי שלטונות מצרים טרם אישרו את העברת הדלק, שהגיע מקטר, לרצועת עזה. לדברי הרשות אפשר שיינתן אישור ביום חמישי 7 ביוני להעברתו דרך מעבר כרם שלום. השלטונות מצרים תולים את הדחייה ב"עניינים טכניים". ישראל מצידה כבר אישרה להכניס את המשאיות דרך המעבר (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 5 ביוני 2012).

משאית דלק בדרכה לרצועת עזה (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 5 ביוני 2012)
משאית דלק בדרכה לרצועת עזה (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 5 ביוני 2012)

נדחה מפגש הפסגה בין ח'אלד משעל לאבו מאזן
  • תהליך הפיוס בין פתח לחמאס ממשיך לקרטע. עזאת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הודיע על דחיית מפגש הפסגה בין אבו מאזן לח'אלד משעל. המפגש, שנקבע ל-6 ביוני ונדחה ל-20 ביוני נועד, על פי התכנון המקורי, להכרזה על הקמת ממשלת המעבר. נראה, כי הדחייה היא בשל חילוקי דעות בין התנועות על הרכב הממשלה והצורך להשביע אותה בפני חברי המועצה המחוקקת (אלג'זירה, 31 במאי 2012). 
תגובות ברשות הפלסטינית להתבטאות שר הביטחון ברק
  • בנאום, שנשא אהוד ברק שר הביטחון בכנס, שנערך במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אמר כי במידה והמשא ומתן להסדר הקבע בין ישראל לרשות הפלסטינית יגיע למבוי סתום, כדאי יהיה לשקול הסדרי בינים או אפילו מהלך חד-צדדי ביהודה ושומרון .
  • דבריו של שר ביטחון עוררו ביקורת קשה בקרב בכירי הרשות הפלסטינית, אשר הדגישו, כי הם מחויבים לפיתרון "קבוע וצודק" של הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967:
  • נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, אמר שכל צעד ישראלי חד-צדדי הוא בלתי מקובל. לדבריו מדיניות זו תביא להמשך המאבק והיא תשים קץ לפיתרון של שתי מדינות (ופא, 30 במאי 2012).
  • ואצל אבו יוסף,חבר הועד הפועל של אשף אמר, כי דברי אהוד ברק הם הוכחה לכך שישראל מנסה "לרמות" את הקהילה הבינלאומית והיא עושה הכנות להסדר למדינה פלסטינית בגבולות זמניים על חלק מהשטחים וללא ירושלים כעיר הבירה (פאל טודיי, 30 במאי 2012). 
אירועי יום הנכסה
  • למרות קריאות, בעיקר באמצעות הרשתות החברתיות, לקיום אירועים לרגל יום הנכסה (ה-5 ביוני יום בו מציינים בעולם הערבי/מוסלמי את פרוץ מלחמת ששת הימים), לא נראה שההיענות לכך גבוהה. הכוונה היא לקיים אירועים מקומיים, בעיקר מרכזי הערים ביהודה ושומרון (ראמאללה, חברון) ובמחנות הפליטים בסוריה ולבנון.
  • אחד האירועים המתוכננים הוא הפגנה בעמאן מול שגרירות ישראל. ההפגנה, תחת הכותרת "תהלוכת השיבה ירדן", תתקיים ב-5 ביוני בשעות הערב. ברשתות החברתיות, המארגנות את ההפגנה, נשמעות קריאות הדורשות לסגור את השגרירות ולגרש את השגריר מירדן כמו גם הבטחות לפרוץ במהלך ההפגנה לשגרירות ולשרוף את דגל ישראל (פייסבוק, 29 במאי 2012).
יום השנה השני לאירועי ה"מאוי מרמרה"
  • ב-31 במאי התקיימו באיסטנבול אירועים לציון יום שנה לאירוע ה"מאוי מרמרה". האירוע המרכזי היה תהלוכה שהתקיימה בכיכר תקסים שבמרכז איסטנבול. על פי אתר ארגון IHHהשתתפו באירוע כ-30 אלף איש. המשתתפים נשאו כרזות לזכר ההרוגים, כרזות הזדהות עם הפלסטינים כמו גם כרזות נגד נשיא סוריה בשאר אסד.

הצעדה בכיכר תקסים  (אתר IHH 3 ביוני 2012)
הצעדה בכיכר תקסים  (אתר IHH3 ביוני 2012)

  • בנאום, שנשא בולנט ילדרים ראש ארגון IHH, הוא התייחס לתביעה המשפטית, שהוגשה על ידי ממשלת תורכיה[3]. לדבריו לא יישפטו רק ארבעה אנשים אלא בדעת ארגונו לאתר את כל מי שהיה שותף לאירועי המשט. לדבריו המאבק נגד אלה שביצעו עת הפשע הזה ימשך שנים.
  • ראא'ד צאלחראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל, שהשתתף באירועים, אמר כי "הרוצחים הישראליים יטבעו בדם ובדמעות" לדבריו "ישראל הטרוריסטית והכובשת הפסידה במלחמה נגד עזה למרות הנשק המודרני שברשותה" עוד הוסיף כי ה"מאוי מרמרה" תצא למשטים נוספים על מנת לשחרר את דמשק, חמץ חאמה ועזה.

שיח' ראא'ד צלאח נואם בטקס באיסטנבול (אתר IHH 3 ביוני 2012)
יח' ראא'ד צלאח נואם בטקס באיסטנבול (אתר IHH3 ביוני 2012)

כוונת פעילים אנטי-ישראליים משבדיה לשגר ספינה לרצועת עזה
  • בכוונת פעילים אנטי-ישראליים משבדיה בראשם דרור פיילר[4] להוציא משט נוסף לרצועת עזה על גבי הספינה Estelle. בסוף חודש מאי הגיעה הספינה לנמל  Vaasaבפינלנד. הספינה אמורה לצאת לרצועת עזה מנמל Umea(שבצפון שבדיה) ולעשות דרכה בנתיב באורך של כ-5,000 מילים העובר במספר נמלים בים הבלטי, האוקיינוס האטלנטי ובים התיכון. בכוונת המארגנים לקיים בכל נמל, שתעגון בו הספינה, עצרות ואירועים שיספקו מידע לציבור אודות המצב ברצועת עזה. הארגון מקיים עתה מסע תרומות על מנת לממן את המסע  (אתר Ship to Gaza Sweden29 במאי 2012).

דרור פיילר על רקע הספינה Estelle (אתר הארגון, 3 ביוני 2012)
דרור פיילר על רקע הספינה Estelle(אתר הארגון, 3 ביוני 2012)

1 נכון ל- 5 ביוני 2012.

2 אתר שירות הביטחון 4 ביוני 2012.

[3]התובע הכללי התורכי הגיש ב-23 במאי 2010 כתבי אישום נגד ארבעה מפקדים ישראליים, שהיו מעורבים באירועי ה"מרמרה".

[4]דרור אלימלך פיילרהנו פעיל שבדי, דובר ארגון The Swedish Ship to Gaza. השתתף במשטים קודמים כולל ה"מרמרה". דרור פיילר נולד ב- 1951 בישראל אביו היה פעיל שמאל. פיילר הוא בעל אזרחות ישראלית. מאז 1973 מתגורר בשבדיה. שם עומד בראש ארגון שמאל Jews for Israeli-Palestinian Peace (JIPF). מרבה ליטול חלק באירועים תודעתיים אנטי-ישראליים.