חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (6 – 12 ביוני 2012)

החלה העברת הדלקים תרומת ממשלת קטר לרצועת עזה, דרך מעבר כרם שלום

החלה העברת הדלקים תרומת ממשלת קטר לרצועת עזה, דרך מעבר כרם שלום

אבו מאזן עם ראש ממשלת צרפת

אבו מאזן עם ראש ממשלת צרפת

פגישה עם שר החוץ הצרפתי

פגישה עם שר החוץ הצרפתי

שיירת ''מיילים של חיוכים 13'' נכנסת לרצועת עזה

שיירת ''מיילים של חיוכים 13'' נכנסת לרצועת עזה

לוגו הכנס בלונדון (אתר האינטרנט של הכנס, 9 ביוני 2012)

לוגו הכנס בלונדון (אתר האינטרנט של הכנס, 9 ביוני 2012)

כרזה של הקמפיין האירופאי נגד ההתנחלויות

כרזה של הקמפיין האירופאי נגד ההתנחלויות

לוגו של  יוזמת הסיור באוטובוס

לוגו של יוזמת הסיור באוטובוס

  • השבוע נפלה רקטה בנגב המערבי.  בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר שני אתרים, שנועדו לאחסון אמצעי לחימה. 
  • השבוע החלה העברת דלקים תרומת ממשלת קטר לרצועת עזה. הדלקים יוכנסו לרצועה דרך מעבר כרם שלום במשך כשלושה חדשים. הכנסתם תקל על מצוקת הדלק ברצועה.
  • אירועי "יום הנכסה"  עברו ללא אירועים מיוחדים וזכו לסיקור תקשורתי דל. בחודשים הקרובים צפויות להימשך פעילויות אנטי-ישראליות באירופה וב"שטחים", יוזמת פעילים והתארגנויות הנוטלים חלק במתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל. 

ירי רקטות

  • במהלך השבוע נפלה רקטה אחת בנגב המערבי. הרקטה נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011 1

ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011

הערות: *  סיכומי חודש מרץ כוללים 50 רקטות שיורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל" בסבב   

                      ההסלמה האחרון.

                       ** בחודש אפריל נורו שלוש רקטות לעבר העיר אילת.

                     *** בסטטיסטיקה לא נכללו רקטות, שנפלו בשטח רצועת עזה.

תגובת צה"ל
  • בתגובה לירי הרקטות תקפו בליל 6-5 יוני כלי טיס של חיל האוויר שני אתרים שנועדו לאחסון אמצעי לחימה בצפון ובדרום רצועת עזה (דובר צה"ל, 6 ביוני 2012).  כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי אחת התקיפות בוצעה נגד מוצב של המשטרה הימית בצפון רצועת עזה. כתוצאה מכך נפצעו שני פלסטינים, פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, האחד באורח קשה והשני באורח בינוני (ופא, פאל-טודי, אלרסאלה.נט, 6 ביוני 2012).
אירועים בשטח
  • כמידי שבוע, התנהלו גם השבוע הפגנות במוקדי החיכוך המסורתיים ברחבי יהודה ושומרון, בדגש על הכפרים בלעין, נעלין, נבי צאלח. המפגינים יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל, אשר בכמה מקרים השיבו באמצעים לפיזור הפגנות. 
החלה העברת דלקים לרצועה
  • בסוף השבוע שעבר החלה העברת הדלקים, תרומת ממשלת קטר, ממצרים דרך ישראל לרצועת עזה. במסגרת זאת הוחל ב-7 ביוני בהכנסת הדלקים דרך מעבר כרם שלום. לצורך רציפות העברת הדלק נפתח מעבר כרם שלום באופן חריג גם ביום שישי. העברת הדלקים צפויה להימשך כשלושה חודשים והיא אמורה לאפשר הזרמת סולר שוטפת להפעלת תחנת הכוח ברצועת עזה על מנת לסייע להקלת מצוקת הדלק השוררת ברצועת עזה הגורמת לפסקות חשמל מתמשכות  (דובר צה"ל, 10 ביוני 2012).
  • למרות העברת הדלקים הדגיש אחמד אבו אלעמרין, מנהל מרכז המידע ברשות האנרגיה בממשל חמאס, כי טרם נרשם שיפור ניכר באספקת החשמל לרצועה בשל כמות הדלק המוגבלת הנכנסת לרצועה. שלטונות מצרים קראו ללחוץ על ישראל לאפשר הגדלת היקף הדלק המוכנס לרצועה דרך מעבר כרם שלום (צפא, 10 ביוני 2012).
  • במקביל להעברת הדלקים הורה חסין טנטאוי, יו"ר המועצה העליונה של הכוחות המזוינים במצרים להעביר לרצועת עזה 20 אלף טון סולר נוספים ממחסני הרשות המצרית הכללית לדלק בנמל סואץ (אליום אלסאבע, 7 ביוני 2012). .  
לימודי השפה בעברית בבתי הספר ברצועת עזה
  • ממשל חמאס החליט להוסיף בשנת הלימודים הבאה את לימודי השפה העברית, כשפת בחירה, לתוכנית הלימודים בחלק מבתי הספר התיכוניים. לימוד השפה העברית יהיה במסגרת  פרויקט המכונה "הכר את אויבך". בשלב הראשון יכלול הפרויקט בין 10 ל-20 בתי ספר ומידה ויצליח יצטרפו אליו כל 180 בתי הספר התיכוניים ברצועה. לדברי מחמוד מטר, מנהל משרד החינוך בממשל חמאס, יסייע לימוד השפה העברית, "שפת האויב" כלשונו, להבין את מבנה החברה הישראלית ודרכי החשיבה שלה  (New York Times, 22 במאי 212).
מחנות הקיץ ברצועת עזה
  • ממשל חמאס פתח ב-9 ביוני רשמית את עונת מחנות הקיץ ברצועת עזה. מחנות הקיץ השנה, בהם ישתתפו קרוב למאה אלף תלמידים, יפעלו תחת הסיסמא "נחיה בראש מורם". שם זה נועד, לדברי המארגנים, להדגיש את חשיבות סוגית האסירים הפלסטינים (צפא, 7 ביוני 2012). הסיסמא "נחיה בראש מורם או שנמות"  שימשה הסיסמא שליוותה את שביתת האסירים הביטחוניים בישראל, שהסתיימה לאחרונה.
  • מזה שנים שמחנות הקיץ של חמאס ברצועה משמשים ככלי להטמעת הערכים האידיאולוגים של חמאס בקרב הדור הצעיר ואמצעי חשוב לטיפוח דור העתיד של פעילי התנועה בהיבט הדתי, הפוליטי והצבאי [2].
ביקור אבו מאזן בצרפת
  • אבו מאזן ערך ביקור בן שלושה ימים בצרפת במהלכו נועד עם נשיא צרפת, ראש הממשלה ושר החוץ. בכל פגישותיו בצרפת הדגיש אבו מאזן כי ישראל היא זו אשר מעכבת את המשך תהליך המשא ומתן. כך למשל:
  • במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר תום פגישת אבו מאזן עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד,  אמר אבו מאזן, כי אם תסכים ישראל לשחרר אסירים ותעביר או תאפשר יבוא נשק למשטרה הפלסטינית יהווה הדבר פתח למו"מ. לשאלה בנושא הקפאת ההתנחלויות כתנאי למו"מ אמר, כי זהו אינו תנאי מקדים אלא התחייבות הנמצאת במסמכים בינלאומיים רבים. אבו מאזן  גם חזר על כך שבמידה ולא תושג התקדמות  במשא ומתן יפנו הפלסטינים לאו"ם על מנת לקבל חברות באו"ם במעמד של חברה משקיפה (Member Non State) (ערוץ הטלוויזיה הפלסטיני הממסדי, 8 ביוני 2012).
  • במהלך פגישתו עם שר החוץ לורן פביוס אמר אבו מאזן, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך לעודד ולאשר בניית יחידות דיור בהתנחלויות ובכך הוא מעיד על העדר רצונו לתהליך המשא ומתן עם הפלסטינים. לדבריו בהעדר חלופה אחרת תפנה הרשות הפלסטינית  למוסדות האו"ם ולדרוש הכרה בזכות להקמת מדינה עצמאית. אבו מאזן הבהיר, כי הכוונה מאחורי הפניה לאו"ם הינה הכרה במדינה פלסטינית בגבולות 1967 ולא מאמץ להסרת הלגיטימיות מישראל או בידוד ישראל בזירה הבינלאומית (אלאיאם, 8 ביוני 2012).

מימין: אבו מאזן עם ראש ממשלת צרפת. משמאל: פגישה עם שר החוץ הצרפתי (ופא, 8 ביוני 2012).
מימין: אבו מאזן עם ראש ממשלת צרפת. משמאל: פגישה עם שר החוץ הצרפתי (ופא, 8 ביוני 2012).

תגובות להחלטת ממשל ישראל לבנות בשכונות הר גילה ובבית אל
  • בתגובה להחלטת ישראל לבנות יחידות דיור נוספות בשכונת הר גילה ובבית אל, מתח נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות ביקורת על ההחלטה (מען 8 ביוני 2012).  לדבריו, מסכלת החלטה זו  את המאמצים לחידוש תהליך השלום. הוא קרא לממשל ארה"ב ול"רביעייה" להטיל על ישראל את האחריות להריסת תהליך השלום בעקבות ההחלטה זו (ופא, 7 ביוני 2012).
  • בפגישות שערך צאא'ב עריקאת חבר הועד המרכזי של פתח וראש המשלחת הפלסטינית למו"מ, עם נציגים אירופאים ואמריקאים הוא אמר, כי ממשלת ישראל נושאת באחריות מלאה להריסת תהליך השלום. הוא הדגיש, כי החלטת ישראל להקים יחידות דיור בגילה ובבית אל מעידה על כך  שישראל בחרה במדינות התנחלויות ו"השרשת הכיבוש"  ובכך היא הורסת את האופציה לפיתרון שתי המדינות (ופא, 11 היוני 2012). 
אירועי "יום הנכסה"
  • 5 ביוני הוא "יום הנכסה", מועד בו מציינים את יום השנה למלחמת ששת הימים. "יום הנכסה" עבר כמעט ללא אירועים מיוחדים כאשר גופים רבים הסתפקו בפרסום הודעות בלבד. מעט האירועים שהיו לא זכו כמעט לסיקור בכלי התקשורת:
  • ברצועת עזה- נערכה צעדה בהשתתפות כמה מאות בני אדם. הצועדים, שצעדו לעבר מטה האו"ם נשאו שלטים הקוראים לאו"ם, לקהילה הבינלאומית ולמדינות ערב להגן על "זכויות הפלסטינים", שנגזלו מהם בעקבות "הנכסה" (מלחמת ששת הימים) (ערוץ אלאצא, 5 ביוני 2012).
  • ביהודה ושומרון- התקיימו מספר עימותים בין צעירים לכוחות צה"ל סמוך לכלא עופר.
  • בירדן - הפגינו כמה עשרות צעירים וקראו קריאות  לגרש את שגריר ישראל. כוחות המשטרה הירדניים מנעו מהמפגינים להגיע לאזור שגרירות ישראל בעמאן(פייסבוק, 5 ביוני 2012).
שיירת סיוע נוסף הגיע לרצועת עזה
  • שיירת סיוע בשם "מילים של חיוכים 13" הגיעה ב-10 ביוני לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. השיירה כוללת 109 פעילים מ-17 מדינות, בעיקר מוסלמיות.  בין פעילי השיירה משלחת ירדנית גדולה בראשות המאם סעיד, המפקח הכללי של תנועת האחים המוסלמים בירדן. טרם כניסתה לרצועת עזה נפגשה המשלחת הירדנית בקהיר עם המדריך הכללי של תנועת האחים המוסלמים (ערוץ אלאקצא, 10 ביוני 2012). חברי השיירה נפגשו ברצועת עזה על אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס אשרברך על בואה של השיירה (צפא, 11 ביוני 2012).

שיירת ''מיילים של חיוכים ''13 נכנסת לרצועת עזה Palestine –info) 11 ביוני 2012)
שיירת ''מיילים של חיוכים 13'' נכנסת לרצועת עזה (11 ביוני 2012 Palestine –info)

כנס אנטי-ישראלי בלונדון
  • בין 17-2 ביוני אמור להתקיים, באזור נטוש במרכז לונדון, כנס "תמיכה בפלסטין" הכולל הקרנות סרטים, הרצאות  וסדנאות. במסגרת האירועים תינתן הרצאה של ח'צ'ר עדנאן, פעיל הג'האד האסלאמי בפלסטין, שהיה עצור בישראל והיה בין שובתי הרעב. הסדנאות שיתקיימו יעסקו בנושאים כמו החרמת ישראל (BDS)וה"אפרטהייד הישראלי". כמו כן יתקיימו  סדנאות מטעם ארגון ISMהמיועדות לכאלה המעוניינים לנסוע לבקר בשטחי יהודה ושומרון.  

לוגו הכנס בלונדון (אתר האינטרנט של הכנס, 9 ביוני 2012)
לוגו הכנס בלונדון (אתר האינטרנט של הכנס, 9 ביוני 2012)

קמפיין נגד גדר הביטחון וההתנחלויות
  • התארגנות המכנה עצמה "היוזמה האירופאית נגד ההתנחלויות והחומה", שבסיסה בהאג, הודיעה שהיא עומדת להשיק קמפיין תקשורתי נגד גדר הביטחון ("קיר האפרטהייד") ונגד ההתנחלויות. אמין ראשד, פעיל המזוהה עם חמאס[3], העומד בראש היוזמה, אמר כי הקמפיין יחל ב-1 ביולי, יום השנה השמיני להחלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג נגד בניית גדר הביטחון (אתר עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, 11 ביוני 2012).

כרזה של הקמפיין האירופאי נגד ההתנחלויות (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם 11 ביוני 2012).
כרזה של הקמפיין האירופאי נגד ההתנחלויות (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם 11 ביוני 2012).

יוזמת Freedom Bus""
  • בכוונת פעילים מרחבי העולם להגיע ליהודה ושומרון על מנת להשתתף בנסיעה משותפת באוטובוס ברחבי יהודה ושומרון, שתתקיים בין התאריכים 23 בספטמבר ל-1 באוקטובר. בשלב זה מגייסים המארגנים תרומות. האירוע הוא פרי יוזמת תיאטרון החירות במחנה הפליטים ג'נין ומטרתו להציג את המצב באמצעות הסיפורים האישיים של חבריו. בין התומכים ביוזמה פעילי BDSופעילים מארגון ISMו- Free Gaza Movement(שני ארגונים הבולטים במתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל).  

לוגו של  יוזמת הסיור באוטובוס (אתר האינטרנט של תיאטרון החירות 12 ביוני 2012)
לוגו של  יוזמת הסיור באוטובוס (אתר האינטרנט של תיאטרון החירות 12 ביוני 2012)

נהרג אחד מראשי אלקאעדה
  • דובר הבית הלבן אישר את דבר מותו של אבו יחיא אלליבי, שנהרג ב- 4 ביוני 2012 כתוצאה מהפצצה מהאוויר של הכוחות האמריקאים על ביתו, שבצפון מערב פקיסטאן. אלליבי שימש כסגנו של אימן אלט'ואהרי, העומד בראש ארגון אלקאעדה (לאחר מותו של אסאמה בן לאדן) וכאחראי ההלכתי של הארגון. גורמים בארגון אלקאעדה אמרו, כי הוא שימש בתפקיד הבכיר ביותר בשרשרת הפיקוד של אלקאעדה, אחרי אלט'ואהרי (AP, רויטרס, 5 ביוני 2012). 

[1] נכון ל- 12 ביוני 2012.

[2] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-1 באוגוסט 2011: " גם בקיץ 2011 נוצלו מחנות הקיץ ברצועת עזה על ידי ממשל חמאס והזרוע הצבאית של חמאס לשילוב פעילות חברתית עם אינדוקטרינציה אסלאמית ופוליטית ואימונים סמי-צבאיים. מחנות הקיץ של אונר"א, המספקים לבני הנוער אופי שונה של פעילות, ספגו גם השנה ביקורת חריפה מחמאס וכמה מהם היו נתונים להתנכלויות".

[3]אמין אבו ראשד (אמין אבו אבראהים) הוא פעיל המזוהה עם חמאס, המתגורר בהולנד. השתתף גם במשט ה"מרמרה". אבו ראשד פעיל בקרנות צדקה של התנועה בדעותיו הוא מזוהה עם תנועת האחים המוסלמים ועם ארגונים הקשורים לתנועה בהולנד, ובאירופה בכלל. בעברו היה חבר בסניף של קרן אלאקצא בהולנד, שהשתייכה לרשת קרנות סיוע החברות ב"קואליציית הצדקה", והעוסקות בהעברת סיוע כספי לחמאס.