חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (13 – 19 ביוני 2012)

חיילי צה''ל פועלים בגבול ישראל-מצרים באזור בו נהרג ישראלי במארב מתוכנן

חיילי צה''ל פועלים בגבול ישראל-מצרים באזור בו נהרג ישראלי במארב מתוכנן

חיילי צה''ל פועלים בגבול ישראל-מצרים באזור בו נהרג ישראלי במארב מתוכנן

חיילי צה''ל פועלים בגבול ישראל-מצרים באזור בו נהרג ישראלי במארב מתוכנן

גדר הביטחון ההולכת ונבנית על גבול ישראל מצרים

גדר הביטחון ההולכת ונבנית על גבול ישראל מצרים

גדודי עז אלדין אלקסאם קיבלו אחריות על ירי ארבע רקטות לעבר ישראל – תמונה שנלוותה להודעה

גדודי עז אלדין אלקסאם קיבלו אחריות על ירי ארבע רקטות לעבר ישראל – תמונה שנלוותה להודעה

האופנוע שנפגע בתקיפת חיל האוויר ברצועת עזה (ופא, 18 ביוני 2012)

האופנוע שנפגע בתקיפת חיל האוויר ברצועת עזה (ופא, 18 ביוני 2012)

נזקי ההצתה במסגד ואחת הכתובות שנכתבב על קיר המסגד

נזקי ההצתה במסגד ואחת הכתובות שנכתבב על קיר המסגד

נזקי ההצתה במסגד ואחת הכתובות שנכתבב על קיר המסגד

נזקי ההצתה במסגד ואחת הכתובות שנכתבב על קיר המסגד

מרכז  השיבה הפלסטיני

מרכז השיבה הפלסטיני

  • בדרומה של ישראל חלה הסלמה בפעולות הטרור. חולית מחבלים, שחדרה לישראל מהגבול עם מצרים הרגה ישראלי, שעסק בעבודות הקמת גדר הביטחון. כמו כן אותרו שמונה נפילות רקטות בשטח ישראל שתיים מצפון לאילת וסמוך למצפה רמון ושש בנגב המערבי. צה"ל תקף יעדי טרור וחוליות טרור ברצועת עזה.
  • חמאס חגגה השבוע את ניצחונו של מחמד מרסי, מועמד תנועת האחים המוסלמים לנשיאות מצרים, עוד לפני שנודעו התוצאות הסופיות והמוסמכות של הבחירות. אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, קיים מסיבת עיתונאים בה הודיע, שתושבי הרצועה תולים תקוות רבות במרסי למען חיזוק כושר עמידתם נגד ישראל.
אזרח ישראלי נהרג במארב מתוכנן בגבול ישראל מצרים
  • ב-18 ביוני חדרה חוליה, שמנתה שלושה מחבלים, לישראל סמוך לישוב באר מילכה, בגבול ישראל-מצרים. שלושת מהמחבלים חצו את הגבול במקום בו עדיין לא נבנתה הגדר ההולכת ונבנית. המחבלים הפעילו מטען צד נגד שני כלי רכב של קבלנים, שעסקו בעבודות במקום. במקביל הם ירו RPG  (אשר לא פגע) ואש מנשק קל. כתוצאה מהירי התדרדר אחד מכלי הרכב לתעלה. אחד מנוסעי כלי הרכב נהרג.
  • כמה דקות מתחילת האירוע הגיע למקום כוח צה"ל, ששהה באזור במסגרת פעילות ביטחון שוטף. הכוח זיהה את חוליית המחבלים בשטח ישראל ופתח לעברה באש. מטען רב עוצמה, שהיה על אחד המחבלים התפוצץ בעקבות הירי. בשטח נמצאו קסדה, רובי קלצ'ניקוב ומדים. תושבי האזור נתבקשו להישאר בבתיהם מכיוון שלא ברור היה האם שלושת המחבלים נהרגו או שעדיין חלקם נמצאים בשטח. לאחר מספר שעות הודיע צה"ל על חזרה לשגרה (דובר צה"ל, 18 ביוני 2012).
  • ההרוג בתקרית  הוא סעיד פשאפשה, בן 35 מחיפה, נשוי ואב לארבעה ילדים. הוא הועסק על ידי חברה, אשר מקימה את גדר הביטחון לאורך הגבול עם מצרים.

מימין: גדר הביטחון ההולכת ונבנית על גבול ישראל מצרים. משמאל: מקום התקרית (דובר צה''ל, 18 ביוני 2012)
מימין: גדר הביטחון ההולכת ונבנית על גבול ישראל מצרים. משמאל: מקום התקרית (דובר צה"ל, 18 ביוני 2012)

התגברות ירי רקטות לדרום ישראל
  • במהלך השבוע נפלו שמונה רקטות בשטח ישראל (נכון ל-19 ביוני 1200). שתי רקטות נפלו מצפון לאילת ונורו ככל הנראה מצפון חצי האי סיני. שאר הרקטות נורו ב-19-18 ביוני ונפלו בנגב המערבי. כל הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב-16 ביוני נמצאו שרידי שתי רקטות גראד 122 מ"מ בשטח ישראל. שרידי רקטה אחת נמצאו סמוך לעובדה (צפונית לאילת). מספר שעות לאחר מכן נמצאו שרידי רקטה שנייה בסמוך למצפה רמון. שתי הרקטות נמצאו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. גורמי ביטחון העריכו, כי הרקטות נורו משטח סיני. יצוין כי בליל 5-4 באפריל 2012  נמצאו שרידי שלוש רקטת גראד, שנורו משטח סיני,  בשטחים פתוחים סמוך לעיר אילת.
  • ב-18 וב-19 ביוני, לאחר פעילות סיכול ומנע אינטנסיבית של חיל האוויר ברצועת עזה נפלו בנגב המערבי שש רקטות. אחת הרקטות נפלה סמוך לעיר שדרות וארבע סמוך לאשקלון.  מספר ארגונים קיבלו על עצמם אחריות לירי לעבר ישראל. בולטת הודעה, שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס,  גדודי עז אלדין אלקסאם, אשר לאחרונה נמנעת מלבצע ירי רקטות, על ירי ארבע רקטות לעבר בסיס זיקים, הסמוך לאשקלון (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 19 ביוני 2012).

גדודי עז אלדין אלקסאם קיבלו אחריות על ירי ארבע רקטות לעבר ישראל – תמונה שנלוותה להודעה   (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 19 ביוני 2012)
גדודי עז אלדין אלקסאם קיבלו אחריות על ירי ארבע רקטות לעבר ישראל – תמונה שנלוותה להודעה
 (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 19 ביוני 2012)

ירי רקטות מאז תחילת שנת  2011 1

ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011

הערות: *  שתי רקטות בחודש יוני נורו מחצי האי סיני ונפלו באזור הערבה.

                       ** בחודש אפריל נורו שלוש רקטות לעבר העיר אילת.

                     *** בסטטיסטיקה לא נכללו רקטות, שנפלו בשטח רצועת עזה.

ניסיונות נוספים לפגוע מרצועת עזה
  • במהלך השבוע היו כמה ניסיונות לפגוע באזרחים וכוחות צה"ל. כך למשל,  ב-14 ביוני בשעות הבוקר ירה צלף לעבר חקלאי ישראלי, שעבד בשדות מערבית לגדר הביטחון, החקלאי חולץ בשלום על ידי כוח צה"ל. לטרקטור עימו עבד נגרם נזק קל.
תגובות צה"ל
  • בתגובה להסלמה בפעילות הטרור, שמקורה ברצועת עזה, תקפו כלי טיס של חיל האוויר מספר יעדי טרור וחוליות טרור,  שעמדו לבצע ירי רקטות לעבר ישראל:
  • בליל 18-17 ביוני תקפו כלי טיס של חיל האוויר אתר לייצור אמצעי לחימה בדרום רצועת עזה. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפת "נפחיה" ברפיח ופציעתם של חמישה בני אדם (קדסנט, מען, 18 ביוני 2012). כמו כן נתקף מוקד פעילות טרור במרכז הרצועה (דובר צה"ל, 18 ביוני 2012). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי חיל האוויר תקף מוצב של הזרוע הצבאית של חמאס בשכונת אלזיתון במערב העיר עזה (קדסנט, מען, 18 ביוני 2012).
  • ב-18 ביוני בשעות הבוקר תקפו כלי טיס של חיל האוויר שני מחבלים פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין, שנסעו על אופנוע באזור בית חאנון. השניים נהרגו. הג'האד האסלאמי בפלסטין הודיע, כי שני ההרוגים הינם פעילי הזרוע הצבאית שנהרגו בעת "מילוי פעולה ג'האדית" (אתר פלוגות ירושלים, 18 ביוני 2012).

האופנוע שנפגע בתקיפת חיל האוויר ברצועת עזה (ופא, 18 ביוני 2012)
האופנוע שנפגע בתקיפת חיל האוויר ברצועת עזה (ופא, 18 ביוני 2012)

  • ב-18 ביוני תקף כלי טיס של חיל האוויר חוליית צלפים, שפעלה סמוך לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה. מדובר באחת החוליות, שביצעה לאחרונה ירי צלפים לעבר ישראל (דובר צה"ל, 19 ביוני 2012).
  • ב-18 ביוני בשעות הלילה תקף כלי טיס של חיל האוויר חולית מחבלים בצפון רצועת עזה, שעסקה בהכנות לשיגור רקטת לעבר ישראל.
  • בליל 19-18 ביונתקף כלי טיס של חיל האוויר חולית מחבלים, שעסקה בהנחת מטען בסמוך לגדר הביטחון במרכז רצועת עזה .
  • דוברי ארגוני הטרור הפלסטינים ברצועה גינו את התקיפות:
  • פוזי ברהום, דובר חמאס גינה את "ההסלמה הישראלית" באומרו, כי מטרתה היא לפגוע ביציבות הביטחונית של רצועת עזה. ברהום קרא לארגונים לפעול במסגרת אסטרטגיה לאומית של "התנגדות"על מנת "לרסן התוקפנות הישראלית" (אלרסאלה.נט, 18 ביוני 2012).
  • ח'צ'ר חביב, בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין, אמר, כי האחריות להסלמה האחרונה מוטלת על ישראל וקרא כל הארגונים הפלסטינים להגיב (ערוץ אלקדס, 18 ביוני 2012).
  • אחמד אלמדלל, בכיר בג'האד האסאלמי בפלסטין, אמר כי אם יחל מאבק אמיתי בין ישראל לארגונו הפעם הזרוע הצבאית של הארגון לא תפסיק את תקיפותיה, גם אם תפנה ישראל למצרים בבקשה להפסיק את התקיפות (פאל טודיי, 18 ביוני 2012).
תקרית ירי (על רקע פלילי?) בדרום הר חברון
  • נהג משאית ישראלי הגיע (17 ביוני) למחסום צבאי וסיפר לחיילים, כי ירה לעבר כמה פלסטינים, שתקפו אותו בסמוך לישוב יתיר. קצין משטרת מחוז ש"י אמר, כי מחקירה ראשונית של האירוע עלה שהמדובר בניסיון שוד האופייני לאזור (לדבריו בחודשים האחרונים נשדדו יותר משבעה כלי רכב מסחריים באזור). הישראלי פונה לטיפול בבית החולים כשהוא סובל מחבלות יבשות (נענע 10, 17 ביוני 2012).
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי שני פלסטינים נהרגו ואחד נפצע כתוצאה מ"ירי של מתנחל" ( פלסטין און ליין, פאל טודיי, מען 17 ביוני 2012).
הוצת מסגד בכפר ג'בע
  • בליל 19-18 ביוני ניסו אלמונים להצית מסגד בכפר ג'בע (דרומית מזרחית לראמאללה). על קירות המסגד רוססו כתובות בעברית. ההצתה בוצעה, ככל הנראה, על ידי אנשי ימין קיצוניים במסגרת פעילות הקרויה על ידם "תג מחיר". כוחות הביטחון פתחו בסריקות לאיתור החשודים בביצוע המעשה (NRG, 19 ביוני 2012).

נזקי ההצתה במסגד ואחת הכתובות שנכתבב על קיר המסגד (איאד חדד, בצלם, 19 ביוני 2012)
נזקי ההצתה במסגד ואחת הכתובות שנכתבב על קיר המסגד (איאד חדד, בצלם, 19 ביוני 2012) 

ברצועת עזה חגגו את ניצחונו של מורסי בבחירות במצרים
  • עם היוודע התוצאות הראשוניות של הבחירות  במצרים, יצאו הפלסטינים ברצועת עזה לחגוג את זכייתו של מחמד מרסי, המועמד מטעם תנועת האחים המוסלמים לנשיאות מצרים. עשרות כלי רכב מקושטים בדגלי מצרים ודגלי תנועת חמאס יצאו במסע ברחובות כשהם משמיעים סיסמאות בזכות המהפכה במצרים ובזכות ניצחונו של מרסי (אלרסאלה.נט, 19 ביוני 2012).
  • אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, ערך מסיבת עיתונאים ברצועת עזה בה ברך את מצרים בציינו, כי הצלחת מרסי מהווה הצלחה למהפכה המצרית. לדבריו תושבי הרצועה תולים תקוות רבות במרסי למען חיזוק עמידתם מול ישראל (פלסטין אליום, 18 ביוני 2012).
חמאס הכחישה כי פעיליה יצאו למצרים על מנת ליצור בה אנרכיה
  • בעיתון המצרי אלשרק התפרסמה ידיעה לפיה 23 פעילים, המשתייכים לגדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, הסתננו למצרים דרך המנהרות על מנת ליצור אנרכיה וכאוס במצרים ערב הסיבוב השני לבחירות לנשיאות (אלשרק, 16 ביוני 2012).
  • בחמאס הכחישו בתוקף את הפרסום[2]:
  • אבו עבידה,דובר גדודי עז אלדין אלקסאם, אמר, כי זהו "אוסף של שקרים שאין בהם שמץ של אמת" והם נועדו לזרוע פילוג  (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 16 ביוני 2012).
  • מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, הכחיש את הפרסומים וביקש שלא לשרבב את שמה של חמאס או להשתמש בה במסגרת הבחירות במצרים  (אלחיאת, 16 ביוני 2012).
  • יחיא מוסא, בכיר בחמאס אמר,  כי הצהרות אלה משוללות כל יסוד ומטרתן להשפיע על הבוחרים במצרים (אלרסאלה.נט, 16 ביוני 2012).
ראיון של פעיל הג'אהד האסלאמי בפלסטין לכלי תקשורת מערבי

אחמד מדלל, מבכירי הג'האד האסלאמי בפלסטין, התראיין לכתבת הגרדיאן הבריטי Harriet Sherwood. הכתבת העלתה את הדברים בבלוג באתר הארגון. להלן עיקרי הדברים (בלוג באתר הגרדיאן, 13 ביוני 2012):

  • פעילי הארגון עושים מאמצים לחטוף חייל או אזרח ישראלי משום שזוהי הדרך היחידה לשחרר אסירים ביטחוניים נוספים.
  • נושא ההרגעה הינו סלע מחלוקת בין הג'האד האסלאמי בפלסטין לבין חמאס. החותרת לשמר את כוחה.
  • האסלאם שולל הריגת נשים וילדים אולם "האויב הישראלי" מתייחס לכל העם הפלסטיני כאל אויב . לפיכך, הג'האד האסלאמי שומר לעצמו את הזכות לפגוע בכל האזרחים הישראלים, כולל ילדים :"We reserve the right ti fire rockets at schools and at children".
פגישה עם גורמי ממשל ישראלים
  •  צאא'ב עריקאת חבר הועד הפועל של אש"ף הודיע, כי אבו מאזן בוחן את האפשרות לקיים פגישה עם בכירים ישראליים וביניהם ממלא מקום ראש הממשלה שאול מופז . יחד עם זאת אמר, כי אין כל טעם לפגישות אם ישראל לא תענה לדרישות של עצירת ההתנחלויות, הסכמה לפיתרון  של שתי מדינות ושחרור האסירים (רדיו קול פלסטין, 14 ביוני 2012). 
ראיון חסן נצראללה לרשות השידור האיראנית
  • לאחרונה העניק חסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה, ראיון לרשות השידור האיראנית (14 ביוני ). הראיון התקיים בבירות בשפה הערבית. בראיון התפאר חסן נצראללה בהתעצמות כוחו הצבאי של חזבאללה מאז שנת 2006 ("הטילים של חזבאללה מגיעים לכל מטרה בפלסטין הכבושה"); הדגיש את חשיבות הקשר של חזבאללה עם איראן (המשמשת "משענת ותמיכה עבור מימוש הרצונות של ההתנגדות") והביע עוינות עמוקה כלפי ישראל ("גידול סרטני") וארה"ב ("השטן הגדול").
  • במהלך הראיון נשאל נצראללה איזה אינטרס הוא יעדיף במידה ותהייה סתירה בין האינטרסים של חזבאללה לאינטרסים של האומה [האסלאמית] ושל ממשלת לבנון. בתשובתו ציין נצראללה, כי חזבאללה ייתן תמיד עדיפות לאינטרסים של האומה [האסלאמית]  [קרי, לאינטרסים של איראן] על פני האינטרסים שלו וכך היה במהלך 30 השנים האחרונות[3].
ספיחי ביקור שיירת "מיילים של חיוכים" ברצועת עזה[4]
  • בעת ביקורה של משלחת "מיילים של חיוכים 13" במטה מועצה המחוקקת ברצועת עזה אמר מחמוד אלזהאר, ראש הלשכה המדינית של חמאס, כי הוא צופה שיפתח עידן חדש בו ייעלמו הגבולות שהתוותה ישראל ומטה המועצה יהיה"בירת המדינה האסלאמית הגדולה" (מען, 13 ביוני 2012).
מרכז השיבה הפלסטיני מארגן פעילויות לציון "שבוע הפליט הפלסטיני"
  • בראיון טלפוני אמר מאג'ד אלוזיר, מנכ"ל מרכז השיבה הפלסטיני (PRC)[5] כי מרכז השיבה הפלסטיני, שמרכזו בלונדון,  מארגן  פעילויות לציון "שבוע הפליט הפלסטיני" . לדבריו מטרת האירועים להעלות את הסוגיה הפלסטינית לראש סדר היום (ערוץ אלאקצא, 14 ביוני 2012).

מרכז  השיבה הפלסטיני
מרכז  השיבה הפלסטיני

מנהיג אלקאעדה קורא למצרים להפר את הסכם השלום עם ישראל
  • באחד מאתרי אלקאעדה התפרסם (17 ביוני) נוסח נאום של אימן אלט'ואהרי, מנהיג אלקאעדה. בין הדברים שנשא בנאום:
  • קריאה למצרים לבטל את הסכם השלום עם ישראל. לטענתו הדרך היחידה לעצור את "פשעי ישראל" היא לקיים את חוק ההלכה האסלאמית (השריעה) במצרים ולבטל את הסכם השלום שלה עם ישראל.
  • דברי שבח לאלה, שהיו אחראים על פיצוץ צינורות הגז מסיני לישראל.
  • האשמת צבא מצריםבכך שהוא מקבל פקודות מארה"ב ומשתעבד לרצונותיה. אלטו'אהרי קרא לתנועות האסלאמיות במצרים להתאחד נגד ארה"ב. 

[1]נכון ל- 19 ביוני 2012.

[2]האשמות מעין אלה כבר התפרסמו בעבר בעיתונות המצרית. כך למשל התפרסם כי פעילי חמאס נטלו חלק פעיל ההפגנות בכיכר אלתחריר . חמאס הכחישה פרסומים אלה באומרה כי היא לא מתערבת בענייני פנים של מדינות אחרות. 

[3]ראו לקט מרכז המידע מ-17 ביוני 2012: "חזבאללה כזרוע אסטרטגית של המשטר האיראני: יועצו הביטחוני של המנהיג ח'אמנהאי שב והצהיר, כי חסן נצראללה, מנהיג חזבאללה הינו "חייל" של המנהיג. לפיכך, לדבריו, ניתן לצפות שבתסריט של עימות בין איראן לישראל יפעיל חזבאללה את הרקטות שברשותו נגד ישראל".

[4]שיירת "מילים של חיוכים 13" הגיעה לרצועת עזה ב-10 ביוני דרך מעבר רפיח. השיירה כוללה 109 פעילים מ-17 מדינות, בעיקר מוסלמיות.. חברי השיירה נפגשו ברצועת עזה עם אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס אשרברך על בואה (צפא, 11 ביוני 2012).

[5]מרכז השיבה הפלסטיני (The Palestinian Return Centre – PRC), הינו מרכז תעמולה פלסטיני אנטי-ישראלי, שהוקם בלונדון בשנת 1996. המרכז מזוהה עם חמאס ועם האחים המוסלמים וכמה מבכיריו הינם פעילי חמאס, שמצאו מקלט בבריטניה. להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-5 בינואר 2011:" מרכז השיבה הפלסטיני (PRC): מרכז תעמולה אנטי-ישראלי בלונדון, המזוהה עם חמאס והאחים המוסלמים, ושהוצא לאחרונה מחוץ לחוק בישראל.
PRC  מתמחה בקידום הדרישה להחזרת הפליטים הפלסטינים לישראל כאמצעי לשינוי אופייה היהודי ולטרפוד התהליך המדיני.  בכירי PRCחברים בארגונים אחרים העוסקים בשיגור משטים ושיירות לרצועת עזה ובהעברת כספים לחמאס".