סבב הסלמה בדרום ישראל- השלמה * (נכון ל-20 ביוני 1300)

רקטה, שנפלה בין שתי מכוניות באזור אשקלון וגרמה לפציעת 11 שוטרי משמר הגבול, אחד מהם באורח בינוני

רקטה, שנפלה בין שתי מכוניות באזור אשקלון וגרמה לפציעת 11 שוטרי משמר הגבול, אחד מהם באורח בינוני

צוואה של שני המחבלים, מתוך השלושה שביצעו את הפיגוע בגבול ישראל-מצרים.

צוואה של שני המחבלים, מתוך השלושה שביצעו את הפיגוע בגבול ישראל-מצרים.

אחת הרקטות שנמצאו במועצה האזורית אשכול (19 ביוני 2012. צלם: יהודה לחיאני, NRG)

אחת הרקטות שנמצאו במועצה האזורית אשכול (19 ביוני 2012. צלם: יהודה לחיאני, NRG)

ירי רקטות בחתך יומי בסבב ההסלמה האחרון

ירי רקטות בחתך יומי בסבב ההסלמה האחרון

אופנוע, שנפגע בתקיפת חיל האוויר בבית חאנון,  שברצועת עזה. בתקיפה נהרגו שני מחבלים, פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין, שנסעו עליו

אופנוע, שנפגע בתקיפת חיל האוויר בבית חאנון, שברצועת עזה. בתקיפה נהרגו שני מחבלים, פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין, שנסעו עליו

 ירי רקטות מרצועת עזה (קדסנט, 20 ביוני 2012)

ירי רקטות מרצועת עזה (קדסנט, 20 ביוני 2012)


כללי

1.    בימים האחרונים חלה הסלמה בירי הרקטות מרצועת עזה. סה"כ בין 20-18 ביוני (נכון ל-1300) נפלו בשטח ישראל 57 רקטות. רוב הרקטות נפלו בשטחי השיפוט של המועצה האזורית אשכול וחוף אשקלון. רקטה אחת נפלה בשדרות, שלוש בנתיבות ואחת בין באר שבע לאופקים. רקטה שנפלה סמוך לכלי רכב של משמר הגבול באזור אשקלון גרמה לפציעת 11 שוטרי משמר הגבול, אחד מהם באורח בינוני. צה"ל מצידו המשיך לתקוף יעדי טרור ברצועת עזה. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על שישה פעילים שנהרגו כתוצאה מהתקיפות.

2.    באופן חריג לעת האחרונה, גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, ביצעה את הרוב המכריע של ירי הרקטות ואף קיבלה אחריות על כך. הדבר מבטא חריגה ממדינות הפיגועים המרוסנת של חמאס המנסה לתמרן במרחב שבין האופי הג'יהאדי והאסלאמיסטי שלה לבין מכלול אילוצים ושיקולים המשפיעים עליה לכיוון של מדיניות פרגמאטית[1]. יוזכר, כי בעקבות סבב ההסלמה האחרון (מרץ 2012) נחשפה חמאס לביקורת על שלא נטלה חלק בירי הרקטות והותירה את ההובלה לג'האד האסלאמי בפלסטין.

השתלשלות האירועים

3.    ב-16 ביונינורו שתי רקטות גראד 122 מ"מ לעבר דרום ישראל. שרידי רקטה אחת נמצאו סמוך לעובדה (צפונית לאילת). מספר שעות לאחר מכן נמצאו שרידי רקטה שנייה בסמוך למצפה רמון. שתי הרקטות נמצאו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. הרקטות נורו משטח חצי האי סיני.

4.    ב-18 ביוניחדרה חוליה, שמנתה שלושה מחבלים, לישראל סמוך לישוב באר מילכה, בגבול ישראל-מצרים. שלושת מהמחבלים חצו את הגבול במקום בו עדיין לא נבנתה הגדר. המחבלים הפעילו מטען צד נגד שני כלי רכב של קבלנים, שעסקו בעבודות במקום. במקביל הם ירו RPG  (אשר לא פגע) ואש מנשק קל. כתוצאה מהירי התדרדר אחד מכלי הרכב לתעלה. אחד מנוסעי כלי הרכב נהרג.

5.    את האחריות על ביצוע הפיגוע קיבל על עצמו ארגון  ג'האדיסטי, המזוהה עם אלקאעדה המכנה עצמו "מועצת השורא של לוחמי הקודש [המוג'הידין] בקצוות ירושלים[2]". הארגון הכריז על הקמתו כמה שעות לאחר הפיגוע באמצעות סרטון שהעלה בפורומים אסלאמיים ובאתר יוטיוב. הסרטון קורא להשבת הח'ליפות האסלאמית ומאיים על ישראל בביצוע פיגועים מחצי האי סיני ("רוח הייסורים נושבת לעבר היהודים מהר סיני ומרגלי חצי האי סיני"). לסרטון צורפה צוואה של מחבלים שביצעו את הפיגוע. הצלחת הפיגוע עלולה, להערכתנו, לדרבן ארגונים המזוהים עם הג'האד העולמי להמשיך בפיגועים מסיני ואולי גם ממדינות נוספות הגובלות עם ישראל.

צוואה של שני המחבלים, מתוך השלושה שביצעו את הפיגוע בגבול ישראל-מצרים. משמאל: מחבל המכנה עצמו אבו מצאח אלמצרי הטוען כי הוא ממחוז מרסא מטרוח במצרים. מימין: מחבל המכנה עצמו אבו חד'יפה אלהד'לי מסעודיה (הערה: בשלב זה לא ברורה לנו מידת האוטנטיות של הצוואה).
צוואה של שני המחבלים, מתוך השלושה שביצעו את הפיגוע בגבול ישראל-מצרים. משמאל: מחבל המכנה עצמו אבו מצאח אלמצרי הטוען כי הוא ממחוז מרסא מטרוח במצרים. מימין: מחבל המכנה עצמו אבו חד'יפה אלהד'לי מסעודיה (הערה: בשלב זה לא ברורה לנו מידת האוטנטיות של הצוואה).

6.    כלי טיס של חיל האוויר ביצעו מספר פעולות סיכול ומנע ותקפו יעדי טרור ברצועת עזה. בין היעדים, שהותקפו  גם חוליות שהיו בדרכן לבצע ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. בתגובה החלו ארגוני הטרור ברצועה, בהובלת חמאס, בירי מאסיבי של רקטות לעבר יישובי הנגב המערבי.

ירי הרקטות

7.    שיאו של הירי, שביצעו ארגוני הטרור ברצועת עזה, היה ב-19 ביוני (42 רקטות).  סה"כ אותרו  מאז 18 ביוני 57 נפילות של רקטות בשטח ישראל. רוב הרקטות נפלו בנגב המערבי בתחום אזורי השיפוט של המועצה האזורית אשכול ובאזור אשקלון. סבב ההסלמה עודנו נמשך.

8.    להלן פירוט הנפילות (נכון ל-20 ביוני 1300):

             א.         18 ביוני– אותרו נפילות של שש רקטות בנגב המערבי. אחת הרקטות נפלה סמוך לעיר שדרות וארבע סמוך לאשקלון. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

             ב.         19 ביוני– אותרו  42 נפילות רקטות. רוב הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. שלוש נפילות אותרו בעיר נתיבות. אחת הרקטות, שנפלה בשעות הערב בישוב מדרום לאשקלון, פגעה בכלי רכב של משמר הגבול  11  חיילי משמר הגבול נפצעו, אחד מהם באורח בינוני. אחת הרקטות, שהתפוצצה בתחום השיפוט של המועצה האזורית אשכול, נפלה במרחק של כמאה מטרים מצוות חבלה של המשטרה. רקטה אחת נפלה בשדה חיטה וגרמה לשריפה.

              ג.          בבוקר ה-20 ביוניאותרו תשע נפילות של רקטות. אחת מהן נפלה בשטח פתוח בין באר שבע לאופקים. רקטות שנפלו בשעות הצהרים בשטח השיפוט של המועצה האזורית אשכול גרמו  לשריפה בה ניזוקו כמה כלי רכב. כמו כן לקו שלוש נשים בחרדה.

ירי רקטות בחתך יומי בסבב ההסלמה האחרון

ירי רקטות בחתך יומי בסבב ההסלמה האחרון

*נכון ל-12 ביוני 1300

סבבי ההסלמה האחרונים

סבבי ההסלמה האחרונים

תגובת צה"ל

9.    בתגובה להסלמה בפעילות הטרור, תקפו כלי טיס של חיל האוויר במהלך 19-18 ביוני מספר יעדי טרור ברצועת עזה. כמו כן נתקפו  חוליות טרור,  שעמדו לבצע ירי רקטות לעבר ישראל. כלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו על שישה פלסטינים הרוגים כתוצאה מפעילות חיל האוויר.

10.תקיפות חיל האוויר נמשכו ב-19 וב-20 ביוני. סה"כ הותקפו שמונה יעדים, ששימשו לפעילות טרור ברחבי רצועת עזה. כמו כן תקפו כלי טיס חוליות טרור, שעסקו בהכנות לירי רקטות לעבר דרום ישראל.

11.על פי דיווח עיתונאי תקפו  בצהרי ה-20 ביוני כלי טיס של חיל האוויר רוכב אופנוע באזור רפיח. רוכב האופנוע נהרג ושני בני אדם נוספים נפצעו. המחבל שנהרג הוא ככל הנראה פעיל בארגון המזוהה עם הג'האד העולמי, שהיה מעורב בפיגוע בגבול ישראל מצרים בו נהרג אזרח ישראלי (ynet, 20 ביוני 2012).

נטילת אחריות  ותגובות להסלמה

12.את מרבית הרקטות ירו פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז אלדין אלקסאם, אשר לאחרונה נמנעה מלבצע ירי רקטות.  בהודעות מטעם הזרוע הצבאית של חמאס, שקיבלו אחריות על הירי נאמר, כי הירי הוא בתגובה לתקיפות חיל האוויר ברצועת עזה, אשר בעקבותיהן נהרגו שישה פעילים. ברוב ההודעות של חמאס נמסר, כי הירי  בוצע לעבר מוצבים של צה"ל (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 19 ביוני 2012).

13.ארגוני טרור נוספים (שחלקם בירי היה משני) קיבלו גם הם אחריות לירי. ביניהם  היוועדות ההתנגדות העממית (אתר גדודי צלאח אלדין, 19 ביוני 2012), הזרוע הצבאית של חזית העממית (אתר גדודי עלי מצטפא, 19 ביוני 2012).  מנגד, ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, שבסבבי ההסלמה האחרונים היה הארגון המוביל, לא נטל הפעם חלק בירי.

14.בהסבירם את מעורבותם בירי הרקטות אמרו גורמים בכירים בחמאס:

א. אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס אמר, כי בשל מספר ההרוגים ברצועת עזה כתוצאה מפעילות צה"ל הוחלט בזרוע הצבאית של חמאס, שלא לעבור בשתיקה על התקיפות. לדבריו מתבצע תיאום בין הארגונים בנוגע לאופן התגובה (ערוץ אלאקצא, 19 ביוני 2012).

ב. אסמאעיל רצ'ואן,בכיר חמאס, האשים את ישראל ב"העכרת אווירת הפיוס הפלסטינית" ואמר, כי האחריות להסלמה מוטלת במלואה על ישראל  (ערוץ אלקסד, 19 ביוני 2012).

15.מנגד, ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין התייחס להימנעותו מליטול חלק בסבב ההסלמה הנוכחי. כך למשל, ח'אלד אלבטש, בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין  אמר, כי הארגון עוקב אחר ההתפתחויות ובמידה וה"תוקפנות הישראלית" תימשך יגיבו גם הם. הוא גם איים, כי סבב העימות הזה יהיה "עוצמתי יותר מקודמיו" (צפא, 19 ביוני, 2012). דובר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין אמר, כי ברצונם להעביר לישראל מסר לפיו המילה האחרונה בשטח תהיה שלהם ולא של ישראל (אלקדס, 19 ביוני 2012).

* בהמשך לחדשות הסכסוך הישראלי-פלסטיני (19-13 ביוני).

2 "קצוות ירושלים" מונח הלקוח מחדית' מפורסם של הנביא מחמד ומתייחס לשטח פלסטין כולה.