סבב הסלמה בדרום ישראל – עדכון (נכון ל-21 ביוני 1300)

ילדי קיבוץ רעים מבלים את הלילה בחדרים מוגנים (Facebook, 20 ביוני 2012)

ילדי קיבוץ רעים מבלים את הלילה בחדרים מוגנים (Facebook, 20 ביוני 2012)

רקטות, שנפלו  סמוך לישובים בנגב המערבי  (דוברות המועצה האזורית אשכול, 20 ביוני 2012)

רקטות, שנפלו סמוך לישובים בנגב המערבי (דוברות המועצה האזורית אשכול, 20 ביוני 2012)

רקטה שנפלה באחד מישובי הנגב (דניאל חג'בי,  Sderot Media Center 20 ביוני 2012)

רקטה שנפלה באחד מישובי הנגב (דניאל חג'בי, Sderot Media Center 20 ביוני 2012)

בית שניזוק באחד הישובים (דניאל חג'בי,  Sderot Media Center 20 ביוני 2012)

בית שניזוק באחד הישובים (דניאל חג'בי, Sderot Media Center 20 ביוני 2012)

ירי רקטות בחתך יומי בסבב ההסלמה האחרון

ירי רקטות בחתך יומי בסבב ההסלמה האחרון

תקיפת חיל האוויר בצפון רצועת עזה (Palestine-info, 21 ביוני 2012)

תקיפת חיל האוויר בצפון רצועת עזה (Palestine-info, 21 ביוני 2012)

האופנוע שעליו רכב המחבל ברפיח  (Palestine-info, 21 ביוני 2012)

האופנוע שעליו רכב המחבל ברפיח (Palestine-info, 21 ביוני 2012)


כללי

1.    ב-20 ביוני גבר ירי הרקטות ופצצות המרגמה. סה"כ אותרו במהלך היום 70 נפילות רקטות. רוב הנפילות היו בשטח הנגב המערבי. ב-21 ביוני בשעות הבוקר אותרו שבע נפילות. סה"כ מאז תחילת  סבב הלחימה הנוכחי נפלו 125 רקטות  בדרום ישראל.

2.    רוב הרקטות, שנורו היו לטווח קצר של כ-10 ק"מ.רבות מהן נפלו באזור השיפוט של המועצה האזורית אשכול. שלוש רקטות יורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל": רקטה שנורתה לעבר אשקלון, רקטה שנורתה לעבר נתיבות ורקטה שנורתה לכיוון באר שבע. תושבי האזור בילו את הלילה במרחבים מוגנים. לאחר שנפלו שתי רקטות סמוך לעיר אשקלון הודיע ראש העיר על ביטול הלימודים בבתי הספר היסודיים (תלמידי התיכון וחטיבות הביניים כבר יצאו לחופשת הקיץ).

3.    במהלך ליל 20 ביוני הודיעה חמאס, בעקבות תיווך מצרי, על הסכמתה לפסקת אש עם ישראל,  אשר נכנסה לתוקף בשעה 2300. גם לאחר מכן נמשך ירי הרקטות, בבוקר 21 ביוני, נפלו שבע רקטות נוספות. מאז שעות הבוקר שורר ועד צהרי 21 ביוני, שרר שקט בדרום ישראל.  

4.    סבב ההסלמה הנוכחי היה הראשון מזה כשנה בו נטלה חמאס תפקיד מוביל, בעוד שהג'האד האסלאמי בפלסטין, שהוביל את הסבב הקודם, נמנע הפעם מלהשתתף. יצוין, כי במהלך השנה האחרונה מתקיים דפוס של סבבי הסלמה מידי כמה חודשים, שביניהם נורית אש רקטות ספוראדית מלווה בתקיפות נגד כוחות צה"ל ואזרחים, הפועלים בקרבת גדר הביטחון. "שיגרה" זו של תקיפות בין סבבי ההסלמה זלגה מרצועת עזה לחצי האי סיני, בו נוצר ואקום ביטחוני ושלטוני והדבר תרם אף הוא לפרוץ ההתלקחות הנוכחית. 

ירי הרקטות

5.    במהלך 20 ביונינפלו 70 רקטות בשטח ישראל. רוב הרקטות נפלו בשטחים פתוחים ולא גרמו נזק. מספר מועט של רקטות נפלו בלב ישובים ומספר בתים ניזוקו . שלוש נשים לקו בחרדה. מערכת כיפת ברזל הצליחה ליירט שלוש רקטות ארוכות טווח, שכוונו לעבר אשקלון, נתיבות ובאר שבע.

6.    ב-20 ביוני בשעות הערב פרסמה הזרוע הצבאית הודעה רשמית לפיה "כמענה למאמצים המצריים" מתחייבים, הזרוע הצבאית של חמאס ושאר הארגונים, להפסיק את הירי במידה וישראל תתחייב מצידה להפסיק את התקיפות. טאהר אלנונו, דובר ממשל חמאס, קרא לישראל להפסיק את "התוקפנות". הוא הדגיש, כי אם ישראל תמשיך בהסלמה תמשך התגובה הפלסטינית אך במידה וישראל תקיים את ההרגעה היא תהיה הדדית (ערוץ אלקדס, 20 ביוני 2012).

7.    בבוקר 21 ביוני, לאחר שחמאס הודיעה על נכונותה להפסקת אש, אותרו שבע נפילות רקטות. במהלך היום נכון לשעות הצהרים, שרר שקט בדרום ישראל.

ירי רקטות בחתך יומי בסבב ההסלמה האחרון

ירי רקטות בחתך יומי בסבב ההסלמה האחרון

*נכון ל-21 ביוני בשעות הבוקר

סבבי ההסלמה מאז תחילת 2011

סבבי ההסלמה מאז תחילת 2011

תגובת צה"ל

8.    כלי טיס של חיל האוויר  המשיכו לתקוף במהלך 20 ביוני יעדי טרור ברצועת עזה (דובר צה"ל, 21 ביוני 2012) :

 א. ב-20 ביוניבשעות אחר הצהרים תקפו כלי טיס שני בסיסי טרור בצפון רצועת עזה. כלי התקשורת הפלסטינית דיווחו, כי בין 4-2 תושבים נפצעו כתוצאה מתקיפת בסיס אימונים של הזרוע הצבאית של חמאס בג'באליא. לטענת הדיווחים, הבסיס היה ריק  (צפא, ערוץ אלאקצא, 20 ביוני 2012). כמו כן דווח על מותו של נער בן 14 ופציעתם של ארבעה מבני משפחתו כתוצאה מתקיפת חיל האוויר בשכונת אלזיתון בדרום העיר עזה (ופא, צפא, 20 ביוני 2012).

ב. ב-20 ביוניבשעות הצהרים תקף כלי טיס של חיל האוויר פעיל ג'האד עולמי, שרכב על אופנועו ברפיח. הפעיל, שנהרג  הוא מחמד רשואן, יליד 1986, פעיל בהתארגנות המכנה עצמה  תוחיד וג'האד,  המזוהה עם הג'האד העולמי.  ההתארגנות הייתה מעורבת בפעילות טרור נרחבת נגד חיילי צה"ל ואזרחים מזה מספר שנים. מחמד רשואן היה מעורב בפיגוע בגבול ישראל-מצרים ב-18 ביוני בו נהרג אזרח ישראלי. פעילותו של רשואן בהתארגנות כללה סיוע בהעברת אמצעי לחימה, אספקת מטענים לפעילי טרור, ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל, פיגועי צליפה והברחת פעילי טרור לרצועת עזה וממנה. התארגנות זו עסקה בימים האחרונים בתכנון פיגוע נוסף (דובר צה"ל, 21 ביוני 2012).

נטילת אחריות  ותגובות להסלמה

9.    גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, המשיכה להוביל את יריהרקטות ופצצות המרגמה. באתר האינטרנט של חמאס דווח, כי הזרוע הצבאית של התנועה ירתה במהלך היומיים האחרונים 86 רקטות ופצעה 18 "ציונים" (Palestine-info, 21 ביוני 2012).

10.בכל הודעות של הזרוע הצבאית המקבלות אחריות על הירי הודגשו שני נושאים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 20 ביוני 2012):

א. הירי  בוצע בתגובה ל"תוקפנות המתמשכת נגד הרצועה".

ב. הירי כוון לעבר מוצבים צבאיים  "הנמצאים מול עזה" (כיסופים, רעים, ארז. זיקים) .

11.בהודעה רשמית שפורסמה מטעם הזרוע הצבאית ב-20 ביוני נאמר, כי סבב הלחימה הוא "חובה טבעית וזכות מקודשת" של הפלסטינים. לדברי ההודעה סבב זה של הסלמה זכה לתגובה "מינימאלית" בלבד של ישראל  (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 20 ביוני 2012). ההודעה עשויה, להערכתנו,  להעיד על שביעות רצון בחמאס מתוצאות סבב ההסלמה.