חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (27 ביוני – 3 ביולי 2012)

המשטרה הפלסטינית מדכאת הפגנות אלימות בראמאללה

המשטרה הפלסטינית מדכאת הפגנות אלימות בראמאללה

המשטרה הפלסטינית מדכאת הפגנות אלימות בראמאללה

המשטרה הפלסטינית מדכאת הפגנות אלימות בראמאללה

ח'אלד משעל בעת ביקורו בירדן (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 3 ביולי 2012)

ח'אלד משעל בעת ביקורו בירדן (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 3 ביולי 2012)

אבראהים חאמד (דובר צה''ל, 2 ביולי 2012)

אבראהים חאמד (דובר צה''ל, 2 ביולי 2012)

  • בתום סבב ההסלמה האחרון, שבו האירועים למסלולם "השגרתי" ברצועה. השבוע נפלו שלוש רקטות, האחת בנגב המערבי ושתיים נוספות יורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל". כלי טיס של חיל האוויר ביצעו ירי לעבר קבוצת מחבלים בצפון הרצועה, שעסקה בהכנות לשיגור רקטה.
  • ברצועה  נמשכים ביטויים לציפיות גבוהות כתוצאה מבחירתו של איש תנועת האחים המוסלמים, אחמד מרסי לנשיא מצרים. בכירים בחמאס קראו לנשיא החדש להקל על התנועה במעברים , שבין מצרים לרצועה על מנת שניתן יהיה להיפטר מ"תעשיית המנהרות". שר הפנים בממשל חמאס, הצהיר כי ניצחון תנועת האחים המוסלמים הינו ניצחון "השהידים והג'האד" וקרא לנשיא הנבחר לתמוך בשחרור פלסטין "מהים ועד הנהר". 
ירי הרקטות
  • במהלך השבוע, שלאחר סבב ההסלמה האחרון חלה רגיעה יחסית. יחד עם זאת, ב-27 ביוני אותרה נפילה אחת של רקטה באחד הישובים בשטח השיפוט של מועצה האזורית שער הנגב. הרקטה נפלה סמוך ללולי תרנגולות. לא היו נפגעים אך נגרם נזק לרכוש. שתי רקטות נוספות, שנורו לעבר העיר נתיבות, יורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל".

ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011 1

ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011

· 162 מהרקטות, שנפלו במהלך חודש יוני בשטח ישראל נפלו במהלך סבב ההסלמה.

פעילות חיל האוויר
  • כלי טיס של חיל האוויר ביצעו בליל 2-1 ביולי ירי לעבר קבוצת מחבלים בצפון רצועת עזה, שעסקה בהכנות לשיגור רקטה נגד ישראל  (דובר צה"ל, 2 ביולי 2012).
אירועים בשטח
  • כמידי שבוע, התנהלו גם השבוע הפגנות במוקדי החיכוך המסורתיים ברחבי יהודה ושומרון, בדגש על הכפרים בלעין, נעלין, נבי צאלח. המפגינים יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל, אשר בכמה מקרים השיבו באמצעים לפיזור הפגנות.
התנגשויות אלימות בין מפגינים למשטרה הפלסטינית
  • בראמאללה אירעו שתי הפגנות אשר זכו לתגובה אלימה מצד המשטרה הפלסטינית:
  • ב-30 ביוניהפגינו צעירים בעיר נגד ביקורו המתוכנן של שאול מופז המשנה לראש הממשלה בראמאללה.
  • ב-1 ביולינערכה הפגנה במחאה על העימותים האלימים שהיו בהפגנה הקודמת. 
  • במהלך העימותים האלימים נפצעו חמישה תושבים (רובם סובלים משברים) ו-12 שוטרים פלסטינים שהשתתפו בפיזור ההפגנות (אלאיאם, 2 ביולי 2012).
  • סעיד אבו עלי, שר הפנים ברשות הפלסטינית, הורה (1 ביולי 2012) על הקמת ועדה מיוחדת לבחינת האירועים שהתרחשו סביב ההפגנות בראמאללה. לדברי השר בהתאם להמלצות ולתוצאות החקירה ינקטו צעדים פנימיים ומשפטיים (מען, 2 ביולי 2012) .

המשטרה הפלסטינית מדכאת הפגנות אלימות בראמאללה (Palestine-info, 2 ביולי 2012)
המשטרה הפלסטינית מדכאת הפגנות אלימות בראמאללה (Palestine-info , 2 ביולי 2012)

בית המשפט הצבאי גזר 54 מאסרי עולם על פעיל טרור של חמאס
  • בית המשפט הצבאי בעופר, הטיל ב-1 ביולי על פעיל טרור בכיר של חמאס אבראהים חאמד עונש של 54 מאסרי עולם מצטברים.  אבראהים חאמד שימש בעבר כראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון. במסגרת פעילותו היה אחראי לתכנון וביצוע של מספר רב של פיגועי התאבדות אשר גרמו למותם של 46 אזרחים ישראליים ולפציעתם של למעלה מ-400. כמו כן, הוא הורשע במעורבות בשישה פיגועים, שלא יצאו לפועל ביניהם פיגועים מתוכננים באזור גלילות ובמסילות רכבת (דובר צה"ל, 1 ביולי 2012).
  • הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה מטעמה בה הבטיחה, כי גזר הדין יהיה "חסר ערך ולא יצא אל הפועל". היא הדגישה, כי אינה מכירה "בגזר הדין של הכיבוש" בהוסיפה, כשהעמדתם לדין של "לוחמי ג'האד" בידי ישראל באשמת "התנגדות" לכיבוש אינה חוקית מבחינה בינלאומית (אתר הזרוע הצבאית, 3 ביולי 2012)

אבראהים חאמד (דובר צה"ל, 2 ביולי 2012)
אבראהים חאמד (דובר צה"ל, 2 ביולי 2012)

אונסק"ו החליט להכליל את כנסיית המולד ברשימת אתרי המורשת הלאומית
  • ועדת המורשת העולמית של אונסק"ו אישרה ברוב קולות בקשה של הרשות הפלסטינית להכליל את כנסיית המולד בבית לחם ואת מסלול העלייה לרגל בבית לחם ברשימת אתרי המורשת הלאומית של הארגון.  במהלך נאומו בפני ועדת המורשת העולמית, שנערכה בסנט פטרבורג אמר ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ של הרשות, כי מעל המורשת התרבותית והטבעית של הפלסטינים מרחפת "סכנת הריסה ע"י מכונת המלחמה הישראלית"  (ופא, 29 ביוני 2012).
  • ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הגיב להחלטה באמרו,  כי כבר הוכח בעבר שאונסק"ו מונע על על-פי שיקולים פוליטיים ולא שיקולים תרבותיים  ובמקום שהפלסטינים ינקטו בצעדים לקידום השלום הם נוקטים בצעדים הדוחקים את השלום הרחק. עוד הוסיף נתניהו, כי על העולם לזכור שכנסיית המולד, הקדושה לנצרות, חוללה בעבר על ידי מחבלים פלסטינים[2] (אתר משרד החוץ, 1 ביולי 2012).  
  • ברשות הפלסטינית בירכו על ההחלטה :
  • סלאם פיאצ'ראש הממשלה הפלסטיני אמר, כי החלטה זו מדגישה את החשיבות העולמית של "העיר הפלסטינית הקדושה" ואת מעמדה בקרב עמי העולם. לדבריו החלטה שכזאת מעצימה את נחישותו של העם הפלסטיני להמשיך ולהגביר את מוכנותו להקים מדינה פלסטינית עצמאית  (ופא, 29 ביוני 2012).
  • נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, אמר כי זהו יום היסטורי לצדק וכי העולם הוכיח פעם נוספת שהוא מתנגד ל"כיבוש" ושהוא מכיר בזכויות הפלסטינים למדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967, שבירתה ירושלים (ופא, 29 ביוני 2012).
ממשל חמאס הגיש לאו"ם תלונות נגד ישראל
  • משרד המשפטים של ממשל חמאס הודיע, כי הגיש תלונה רשמית למועצת זכויות האדם ולעצרת הכללית של האו"ם נגד ישראל על פעילותה במהלך סבב ההסלמה האחרון. לדברי התלונה נהרגו במהלך הסבב 16אזרחים פלסטינים, ביניהם ארבעה ילדים ונשים. לדברי התלונה ביצעו מטוסי קרב של ישראל תקיפות נגד מתקנים אזרחיים רבים כמו גם שטחים חקלאיים. בכתב התלונה דורש משרד המשפטים להקים ועדת חקירה בנושא ולהעמיד לדין את מבצעי התקיפות הישראליים,  את מפקדיהם הצבאיים ואת מנהיגיהם (26 ביוני 2012, Palestine-info). 
  • כדרכה של חמאס היא מתעלמת מפעילי טרור, שנהרגו בלחימה ומכנה אותם "אזרחים פלסטינים". ככל הידוע לנו נהרגו בסבב הלחימה האחרון 16 פעילי טרור, מרביתם כאלו שהיו מעורבים בלחימה. זאת ועוד, הבסיסים שהותקפו על ידי צה"ל הינם בסיסי טרור או מתקנים המשמשים לטרור ולא "מתקנים אזרחיים" או "שטחים חקלאיים" כפי שנטען בתלונה.
מצרים תפסה משלוח אמצעי לחימה שיועד לרצועה
  • מקורות ביטחוניים במשרד הפנים של מצרים הודיעו, כי תפסו ב-29 ביוני בסמוך לגבול עם לוב משלוח של אמצעי לחימה הכולל למעלה מ-300 רקטות, מהן כ-130 רקטות מסוג גראד. לדברי המצרים המשלוח, שמקורו בעיר סירת שבלוב, נועד להגיע לסיני ומשם לרצועת עזה. לדברי  גנרל מחמד אבראהים, שר הפנים, תפיסת אמצעי הלחימה התאפשרה הודות למידע מוקדם. עוד הוסיף, כי מדובר בהברחה הגדולה ביותר שנתפסה ע"י כוחות הביטחון עד כה (29 ביוני 2012, Ynet). 
ביקור ח'אלד משעל בירדן
  • משלחת חמאס, בראשות ח'אלד משעל, ביקרה ב-2 ביולי בירדן . במהלך הביקור נועד ח'אלד משעל עם עבדאללה מלך ירדן ובכירי ממשל נוספים. כמו כן ניצל משעל את ביקורו לפגישות, בין השאר, עם כמה מבכירי תנועת האחים המוסלמים בירדן כמו כן קיים ביקור בביתה של אחלאם אלתמימי, המחבלת משוחררת עסקת שליט[3].
  • גורמים ירדניים וגורמי חמאס הדגישו כי הביקור היה מוצלח אבל שבו וציינו, כי לא נדון במהלכו נושא פתיחתה מחדש של לשכת חמאס בירדן. כך למשל:
  • סמיח אלמעאיטההשר לענייני הסברה ותקשורת ודובר ממשלת ירדן  ציין, כי הדיון על פתיחתן מחדש של לשכות חמאס בירדן כלל לא עומד על הפרק כעת (CNN, 30 ביוני 2012).
  • ח'אלד משעל,יו"ר הועד הפועל של חמאס אמר בראיון, כי היה ביקור מצוין אשר התנהל באווירה מעודדת וידידותית. לדבריו ביקורים אלה ימשכו. בתשובה לשאלה בנושא פתיחת המשרדים בירדן אמר, כי יחסי חמאס עם ירדן אינם נמדדים על פי הימצאות משרדים וכי עניין המשרדים אינו עומד עתה על הפרק והשאיפה היא ליחסים כוללים (אלסביל, 30 ביוני 2012).

ח'אלד משעל בעת ביקורו בירדן (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 3 ביולי 2012)
ח'אלד משעל בעת ביקורו בירדן (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 3 ביולי 2012)

ציפיות גבוהות ברצועה לנוכח בבחירת אחמד מרסי כנשיא מצרים
  • ברצועת עזה המשיכו הטקסים והחגיגות לציון היבחרו של נציג תנועת האחים המוסלמים אחמד מרסי לנשיא מצרים. בעצרת, שנערכה בצפון רצועת עזה הדגיש פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס, את הקשר בין חמאס לתנועת האחים המוסלמים ואמר, כיניצחונם הוא ניצחון "השהידים והג'האד". לדבריו על נשיא ערבי לפעול עד אשר תשוחרר פלסטין "מהים ועד הנהר". חמאד פנה לקהל בקריאות רמות באומרו, כי אין דרך אחרת מלבד "הג'האד וההתנגדות" ויש להמשיך בדרך זו עד אשר "יגיעו למסגד אלאקצא בירושלים"  (ערוץ אלאקצא, 26 ביוני 2012).
  • פעילי חמאס ברצועת עזה הציגו את בחירתו של מחמד מרסי גם כהזדמנות לשיפור התנאים במעבר רפיח כך למשל:
  • יוסף אלרזקה,יועצו המדיני של אסמאעיל הניה, קרא לנשיא החדש להסיר את הסגר מעל רצועת עזה ולפתוח את המעברים ולהקל על כניסת חומרי בנייה וכספים שהוקצו על ידי ארגונים ערביים ובינלאומיים לשיקום הרצועה. הוא הביע ביטחון, כי מצרים בעידן החדש תעמוד לצד "הזכויות הפלסטיניות" בהדגישו, כי תושבי הרצועה תולים תקוות שהבחירה תביא לשיפור מצב מחייתם ושגרת יומם (סמא, 25 ביוני 2012).
  • ח'ליל אלחיה, מבכירי הנהגת חמאס ברצועה, אמר, כי הסרת הסגר מעל רצועת עזה מהווה אחת מדרישות היסוד המוטלות על ההנהגה המצרית החדשה. הוא קרא לנשיא החדש לשפר את הההתנהלות במעבר רפיח והפציר בו לפתוח את המעבר לצרכים מסחריים על מנת שניתן יהיה "להיפטר מתעשיית הנהרות ומהקשר המסחרי עם ישראל באמצעות מעבר כרם שלום" (צפא, 25 ביוני 2012).
  • מנגד אמר מחמוד אלזהאר, בכיר חמאס, כי תושבי הרצועה תולים תקוות רבות מידי בנשיא המצרי החדש שישפר את חייהם בכל נוגע לפתיחת המעברים, חופש התנועה, הכנסת סחורות ופיתרון מצוקת החשמל (רסאלה.נט, 25 ביוני 2012).
צפי לקיום כנס BDS
  • בכוונת פעילים לארגן כנס BDS (הקמפיין להחרמת ישראל), שיערך ב-12 באוגוסט בעיר Byron Bay שבאוסטרליה.  לדברי המארגנים, מטרת הכנס היא לעורר מודעות להצדקה מוסרית לחרם נגד ישראל. מיסד תנועת BDS עומר אלברע'ות'י (מראמאללה) אמור לשאת דברים באירוע באמצעות שיחת וידאו (28 ביוני 2012, אתר Australians for Palestine).  

[1]נכון ל-  3 ביולי 2012.

[2]הכוונה היא לאירוע שהתרחש באפריל 2002 במהלך ימי מערכת הטרור הפלסטינית (האנתיפאצ'ה השנייה) כאשר 50 פלסטינים חמושים, מבוקשים על ידי צה"ל, הסתגרו בכנסיית המולד והחזיקו בכ-200 בני ערובה פלסטינים. בשל רגישות וקדושת המקום לא פרצו כוחות צה"ל למבנה אולם מנעו כניסת מזון אליו. המצור נמשך 39 ימים בהם ניסו חלק מבני הערובה להימלט מהמקום. לאחר משא ומתן הוסכם, כי המבוקשים יפונו לקפריסין או לעזה בתמורה לשחרור בני הערובה. 

[3]אחלאם אלתמימי היא ירדנית תושבת ראמללה, שמצאה מקלט בירדן לאחר השחרור. תמימי הייתה זו שהסיעה את המחבל המתאבד, אשר ביצע את פיגוע ההתאבדות במסעדת "סבארו" בירושלים (15 הרוגים וכ-100 פצועים) ועסקה באיסוף מודיעין לקראת הפיגוע. בראיון שקיימה בכלא עם התקשורת הישראלית היא סירבה להביע חרטה על מות אזרחים חפים מפשע במסעדת "סבארו". בראיון מצולם שנערך עימה עבור אתר חמאס לאחר שחרורה ב-26 באוקטובר 2011, נשאלה תמימי האם תשוב לבצע פיגוע דומה אם הנסיבות תאפשרנה זאת. היא ענתה "כן" והוסיפה: "אעשה זאת שוב, שכן הפעולה הזו נעשתה בשיקול דעת, מתוך השתכנעות [בצדקת הדרך] ואמונה באללה, ישתבח ויתעלה, שכן לוחם הג'האד [מג'אהד] תמיד מצפה למות קדושים [שהאדה], למאסר או להצלחה...אני נאסרתי, עברתי קושי זה והשתחררתי. למה לי להתחרט?!!". www.youtube.com)).