במהלך ועידה בחסות האו”מ למלחמה בסמים, שהתקיימה בטהראן, נשא סגן נשיא איראן נאום אנטישמי בוטה, בו האשים את “הציונים” באחריות לסחר הסמים העולמי.

מחמד-רצ'א רחימי, סגן נשיא איראן

מחמד-רצ'א רחימי, סגן נשיא איראן

מבחר ספרים אנטישמיים שהוצגו למכירה בביתן האיראני ביריד ספרים בפרנקפורט בשנת 2005.

מבחר ספרים אנטישמיים שהוצגו למכירה בביתן האיראני ביריד ספרים בפרנקפורט בשנת 2005.

נשיא איראן מחמד-רצא רחימי (מימין) עם ראש ממשל חמאס ברצועה אסמאעיל הניה

נשיא איראן מחמד-רצא רחימי (מימין) עם ראש ממשל חמאס ברצועה אסמאעיל הניה

כנס בינלאומי בטהראן להכחשת השואה, שנערך ב-12-11 בדצמבר 2006

כנס בינלאומי בטהראן להכחשת השואה, שנערך ב-12-11 בדצמבר 2006


נאומו האנטישמי של סגן נשיא איראן

1.    ב-26 ביוני 2012 נשא סגן נשיא איראן מחמד-רצ'א רחימי נאום אנטישמי בוטה בפני משתתפי ועידה בינלאומית למלחמה בסמים, שהתקיימה בטהראן. הועידה נערכה בחסות האו"מ, לרגל היום הבינלאומי למאבק בהתמכרות לסמים ובסחר הבלתי חוקי בסמים. בעת נאומו של רחימי נכחו באולם הועידה לפחות  עשרה דיפלומטים מערביים מאירופה ומהאו"ם (רויטרס).

2.    עיקרי המוטיבים האנטישמיים, שהופיעו בנאום[1]:

א.     הציונים הם אשר שולטים על הפצת הסמים ברחבי העולם. זאת משום שהתלמוד קובע, כי היהודים הינם הגזע העליון וכי יש להשמיד כל מי שאינו משתייך אליו.

ב.    כהוכחה לכך טען סגן נשיא איראן, כי בקרב הציונים אין מכורים לסמים. הוא ציין, כי איראן מוכנה לשלם לכל אחד אשר יחקור ויצליח לזהות אפילו ציוני אחד, אשר מכור לסמים.

ג.     המהפכה הבולשביקית ב-1917 התחוללה ע"י יהודים. סגן נשיא איראן ידע גם לספר על גניקולוגים ההורגים תינוקות שחורים בהוראת הציונים.

ביטוייה של המדיניות האנטישמית של איראן

3.    נאומו של סגן נשיא איראן הינו חלק ממדיניותה האנטישמית של איראן, שהינה המדינה היחידה בעולם מאז מלחמת העולם השנייה, אשר עושה שימוש יזום ואינטנסיבי ב"נשק האנטישמיות", בשילוב עם מדינות ג'נוסיידית החותרת במוצהר להשמיד את ישראל כמדינת העם היהודי. ביטוייה של מדיניות זאת הינם התבטאויות אנטישמיות של בכירי המשטר (בהם המילה "ציונות" מחליפה לעיתים את המילה "יהדות"); הובלת קמפיין הכחשת השואה או גימודה; הפצת הפרוטוקולים של זקני ציון ופרסומים אנטישמיים נוספים במזרח-התיכון וברחבי העולם; ביטויים אנטישמיים תכופים בספרות, בערוצי הטלוויזיה, באינטרנט, בקולנוע ובעיתונות האיראנית. מדיניות אנטישמית זאת קיבלה תנופה בתקופת כהונתו של אחמדינג'אד כנשיא.

4.    באיראן יוצאים לאור ספרים אנטישמיים ע"י מוסדות אסלאמיים ובמרכזם"הפרוטוקולים של זקני ציון". ה"פרוטוקולים" יצאו לאור באיראן במהדורות רבות ובעותקים רבים מטעם המשטר האיראני. הראשונה שבהן יצאה בקיץ 1978, במהלך האירועים שהובילו למהפכה האסלאמית, ככלי ניגוח נוסף נגד השאה, ישראל והיהודים. ב-1985 הודפסה באיראן מהדורה חדשה של ה"פרוטוקולים" והופצה בקנה מידה נרחב ע"י "הארגון להפצת האסלאם, המחלקה לקשרים בינלאומיים בטהראן". קרן בשם "מקדש האמאם רזא במשהד" מימנה הדפסת מהדורה של ה"פרוטוקולים", שיצאה לאור ב-1994 וקטעים ממנה פורסמו בתקשורת האיראנית. מהדורה של ה"פרוטוקולים", שיצאה לאור ע"י "ארגון התעמולה האסלאמי" באיראן, הוצגה ביריד ספרים בפרנקפורט (2005). גרסא נוספת של ה"פרוטוקולים" תורגמה מערבית לפרסית ע"י חמיד רזא שיח'י ויצאה לאור ע"י "קרן המחקר האסלאמית" תחת הכותרת:"הפרוטוקולים של זקני ציון: תוכנית העבודה של הציונות העולמית". המהדורה השלישית של גרסא זאת יצאה לאור באיראן בשנים 2006-2005 וניתן היה למצוא אותה בספריה הלאומית של איראן (פריט מס' 1062209).

מבחר ספרים אנטישמיים שהוצגו למכירה בביתן האיראני ביריד ספרים בפרנקפורט בשנת 2005. במרכז: "הפרוטוקולים של זקני ציון" (צילום: אתר האינטרנט www.zombietime.com)
מבחר ספרים אנטישמיים שהוצגו למכירה בביתן האיראני ביריד ספרים בפרנקפורט בשנת 2005. במרכז: "הפרוטוקולים של זקני ציון" (צילום: אתר האינטרנט www.zombietime.com)

5.    הטיעון, שהעלה סגן נשיא איראן לפיו היהודים (או "הציונים", בלשונו) שולטים על הברחות הסמים בעולם, והם אלו אשר חוללו את המהפכה הבולשביקית, הינו פרי המיתוסים של "הפרוטוקולים של זקני ציון", הנפוצים באיראן. במרכזם עומדת ראיית היהודים כמי שזוממים להשתלט על כל העולם וכמי שעומדים מאחורי כל המהפכות,  המלחמות הרעות והחוליים שפקדו או פוקדים את האנושות, תפיסה זאת מושרשת עמוק אצל ראשי המשטר האסלאמי באיראן ולפיה: ליהודים יש חלק גלוי או נסתר בכל אירוע או משבר בינלאומי; הם שולטים בתקשורת העולמית (ובכלל זה גם בתעשיית הקולנוע, בעיקר האמריקאית); הם יסדו את מסדר "הבונים החופשיים"[2] בכדי לממש את מזימותיהם לשלוט בעולם ולמנוע את התפשטות האסלאם; הם מפעילים לחץ על מוקדי קבלת ההחלטות בארצות הברית ואירופה והם תומכים בקבוצות טרור בעולם בכדי ליצור משברים. משום כך הם מהווים היהודים הציונים איום וסכנה לשלוח העולם[3].

שורשיה ומטרותיה של המדיניות האנטישמית של איראן

6.    שורשיה האידיאולוגיים והדתיים של המדיניות האנטישמית של איראן הינםבמהפכה האסלאמית של ח'מיני (1979) ובהלכה השיעית, אשר בהסתמכם על הקוראן, מגדירים את היהודים, ככופרים ולכן גם טמאים. ח'מיני ראה ביהודים את אויבי האסלאם מראשיתו ועד ימינו אנו.דימויו השלילי של היהודי בעיניח'מיני וראשי המשטר האסלאמי התחזק עוד יותר משום שהיהודים והציונות העולמית זוהו כבעלי בריתו של השאה המושחת והנצלן, שהודח ע"י המהפכה האסלאמית, וכמי שגוזלים את זכויותיהם ואדמתם של הפלסטינים. הסוגיה הפלסטינית מהווה את אחד מאבני היסוד בלגיטימציה הפנימית והחיצונית למשטר האסלאמי באיראן ובהצדקת עמדתה השלילית כלפי היהודים, ישראל ותהליך השלום כולו במזרח התיכון.

7.    אולם המדיניות האנטישמית של המשטר האיראני אינה רק פועל יוצא מהפרוטוקולים של זקני ציון, מהתפיסה האידיאולוגית והדתית של ראשי המשטר, או משנאת היהודים המושרשת עמוק בפוליטיקה ובחברה האיראנית, אלא גםביטוי לאסטרטגיה מושכלת ומתוכננת באמצעותה חותר המשטר האיראני להשיג שלוש מטרות מרכזיות[4]:

                א.  ראיית האנטישמיות כמכשיר אפקטיבי לקידום חתירתה של איראן להגמוניה אזורית ולחיזוק מעמדה בעולם הערבי-מוסלמי: בניגוד לשנותיו הראשונות, המשטר האסלאמי בטהראן מצוי כיום במתקפה להרחבת והעמקת השפעתו במזרח-התיכון. הקמפיין האנטי-ישראלי והאנטישמי, נתפס על ידי המשטר האיראני כנשק תעמולתי אפקטיבי באמצעותו ניתן להשיג תמיכה בקרב ההמונים בעולם הערבי והאסלאמי ולפגוע במשטרים פרו-מערביים המקיימים יחסי שלום עם ישראל. זאת, תוך ניצול השנאה לישראל, לעם היהודי ולמדינות המערב, הרווחים בעולם הערבי והמוסלמי. השימוש באנטישמיות ובאנטי-ישראליות למטרות הללו אינו חדש באשר מאז ומתמיד שימשו האנטי-ישראליות והאנטישמיות כמכשיר אפקטיבי לגיוס תמיכה עממית מצד משטרים ערביים במזרח-התיכון. אולם המשטרים הערביים נמנעו מלהפוך את האנטישמיות למכשיר מדיני- אסטרטגי כדוגמת איראן בת זמננו.

                ב.  העמקת השפעתה של איראן בקרב הפלסטינים והצגתה כנושאת דגל המאבק למען זכויותיהם:ראשי המשטר האיראני מציגים את הפלסטינים כקורבנותיה האמיתיים של השואה ושל מימוש "הפרוטוקולים של זקני ציון" ע"י ישראל והתנועה הציונית. על רקע זה מאפשר להם הקמפיין האנטישמי והאנטי-ישראלי להציג את עצמם בעולם הערבי ובפני הפלסטינים כמגני העניין הפלסטיני וכנושאי הדגל של התפיסה הגורסת חיסולה של מדינת ישראל. הקמפיין האנטי-ישראלי המלווה הקמפיין האנטישמי מלווה בתמיכה בטרור הפלסטיני ובהעמקת

הקשרים עם חמאס, אשר גם היא עושה שימוש ב"נשק האנטישמיות"[5].

נשיא איראן מחמד-רצא רחימי (מימין) עם ראש ממשל חמאס ברצועה אסמאעיל הניה (11 בפברואר 2012, http://www.islamtimes.org)
נשיא איראן מחמד-רצא רחימי (מימין) עם ראש ממשל חמאס ברצועה אסמאעיל הניה (11 בפברואר 2012, http://www.islamtimes.org)

                ג.  ראיית הכחשת השואה כמכשיר לדה-לגיטימציה של התנועה הציונית ומדינת ישראל כדי להכשיר את הקרקע האידיאולוגית והמוסרית לחיסולה:הכחשת השואה מהווה חלק בלתי נפרד מהמדיניות האנטישמית של איראן. לשיטתם של האיראניםהכחשת השואה או לפחות גימוד ממדיה, יערערו את תחושת האשמה האירופית והאמריקנית, שהביאה להקמת מדינת ישראל ובכך יכשירו את הקרקע לחיסולה של מדינת ישראל. בעיית היהודים, בראיית המשטר האיראני, הנה במהותה בעיה אירופית הצריכה להיפתר ע"י האירופים בכך שיאפשרו ליהודים לחיות בתחומם כבני חסות. מנגד, על חורבותיה של מדינת ישראל תוקם מדינה פלסטינית אסלאמית.

כנס בינלאומי בטהראן להכחשת השואה, שנערך ב-12-11 בדצמבר 2006
כנס בינלאומי בטהראן להכחשת השואה, שנערך ב-12-11 בדצמבר 2006. בצילום נראה אחמדינז'אד (במרכז) עם משתתפי הכנס (12 בדצמבר 2006, רויטרס. צלם: ראהב הומוונדי). בכנס השתתפו 67 אנשים משלושים מדינות ובהם מספר גזענים מכחישי שואה ידועים לשמצה. בכנס דנו הגזענים הללו בסוגיות כמו: האם הייתה שואה? מה היו ממדיה? כמה יהודים נרצחו במהלכה? האם היו תאי גזים? כיצד היא השפיעה על הציונות? (ועוד).

8.    יצוין כי עמדות המשטר האיראני כלפי היהדות והשואה אינן עשויות מקשר אחת, וניכר כי יש בטהראן גורמים מתונים המתבטאים ביתר זהירות בסוגיות אלה, בניסיון לקזז מנזקי הרטוריקה המתריסה מבית היוצר של אחמדינז'אד. ואולם, ההסכמה שבשתיקה, שמספקת צמרת המשטר האיראני ל"נשק האנטישמיות", מבטאת תמיכתה במדיניות תוקפנית ובוטה כלפי ישראל, היהודים ותרבות המערב, שאין לבטוח כי תיוותר בגבולות הרטוריקה בלבד.

[1]סוכנות איסנא,; ניו- יורק טיימס;  סוכנות פארס 26 ביוני 2012.

[2]האשמת היהודים בכך שהם קשורים למסדר "הבונים החופשיים" נובעת מכך שהמסדר הינו סודי ומיוחסת לו חתרנות. האנטישמים נוטים לקשור בין מסדר זה ל"ציונות העולמית" בניסיון לבסס את טענתם, כי היהודים שואפים לשלוט בעולם, למרות שחברי המסדר אינם בהכרח יהודים, וישנם חברים בני דתות שונות במסדר.

[4]ניתוח המדיניות האנטישמית של איראן וסיבותיה ראו עבודת מחקר של מרכז המידע מה-29 באפריל 2008: "האנטישמיות הערבית והמוסלמית בת זמננו, משמעויותיה והשלכותיה".

[5]בהתבטאויות בכירים בחמאס, ובכלי תקשורת של חמאס, מופיעים מידי פעם ביטויים אנטישמיים. אמנת חמאס (1988) נגועה באנטישמיות בוטה וארסית, הן כזו בעלת השורשים האסלאמיים והן כזו בעלת השורשים האירופאים "הקלאסיים", באמנה מופיעים מיתוסים אנטישמיים ברוח הפרוטוקולים של זקני ציון (המוזכרים בסעיף 32 באמנה) אודות שליטת היהודים בתקשורת, בסרטים, ובחינוך בעולם. המסמך מעלה גם את הטענות המוכרות (שבאו לידי ביטוי בנאום סגן נשיא איראן) כאילו עמדו היהודים מאחורי רוב המהפכות בעולם ובתוכם המהפכה הקומוניסטית והמהפכה הצרפתית, ומאחורי מלחמות העולם ומלחמות מקומיות.