גם השנה נוצלו מחנות הקיץ ברצועת עזה על ידי חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועה לשילוב פעילות חברתית עם אינדוקטרינציה אסלאמית ופוליטית ואימונים סמי-צבאיים.

ילדי מחנה הקיץ במחנה הפליטים ח'אן יונס מפגינים כישוריהם לפעילי חמאס שבאו לבקרם  (פורום חמאס, 18 יוני 2012)

ילדי מחנה הקיץ במחנה הפליטים ח'אן יונס מפגינים כישוריהם לפעילי חמאס שבאו לבקרם (פורום חמאס, 18 יוני 2012)

מחנות הקיץ של חמאס תחת הסיסמא:''נחיה בראש מורם''

מחנות הקיץ של חמאס תחת הסיסמא:''נחיה בראש מורם''

מחנות הקיץ של הג'האד האסלאמי בפלסטין תחת הסיסמא:''בשורת הניצחון''

מחנות הקיץ של הג'האד האסלאמי בפלסטין תחת הסיסמא:''בשורת הניצחון''

בכירי חמאס, ביניהם פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס (רביעי משמאל), מבקרים במחנה הקיץ לשינון הקוראן (צפא, יוני 2012)

בכירי חמאס, ביניהם פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס (רביעי משמאל), מבקרים במחנה הקיץ לשינון הקוראן (צפא, יוני 2012)

ילדים עורכים אימונים סמי-צבאיים במהלך מחנה קיץ של חמאס (אלקדס, 10 ביולי 2012)

ילדים עורכים אימונים סמי-צבאיים במהלך מחנה קיץ של חמאס (אלקדס, 10 ביולי 2012)

ילדים לבושים כאסירים ישראליים (http://gazacamps.ps)

ילדים לבושים כאסירים ישראליים (http://gazacamps.ps)

בכירים בחמאס מבקרים במחנה קיץ של התנועה במחנה הפליטים ח'אן יונס (פורום חמאס, 18 יוני 2012)

בכירים בחמאס מבקרים במחנה קיץ של התנועה במחנה הפליטים ח'אן יונס (פורום חמאס, 18 יוני 2012)

 אימונים סמי צבאיים  והזדהות עם האסירים בבתי הכלא הישראליים  במחנות הקיץ של הג'האד האסלאמי בפלסטין (www.elqudos.com)

אימונים סמי צבאיים והזדהות עם האסירים בבתי הכלא הישראליים במחנות הקיץ של הג'האד האסלאמי בפלסטין (www.elqudos.com)

ילדי מחנות הקיץ של הג'האד האסלאמי בפלסטין פוקדים קברי שהידים  בבתי קברות

ילדי מחנות הקיץ של הג'האד האסלאמי בפלסטין פוקדים קברי שהידים בבתי קברות


כללי

1.    כבכל קיץ, גם השנה התקיימו ברצועת עזה בעת חופשת הקיץ, מחנות לילדים. רוב המחנות השנה אורגנו על ידי ממשל חמאס ומקצתם על ידיהג'האד האסלאמי בפלסטין וארגונים נוספים. בסה"כ השתתפו השנה כמאה אלף תלמידים בכל מחנות הקיץ.

2.    חמאס ושאר ארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה, רואים במחנות הקיץ ואמצעי חשוב לטיפוח דור צעיר של פעילים ושל תומכים וככלי להטמעת הערכים האידיאולוגים שלהם בקרב הדור הצעיר. במרכזם של ערכים אלו עומד האסלאם הרדיקלי, שחרור פלסטין והכחדת ישראל, דרך הג'האד (או "תרבות ההתנגדות"); פולחן השהידים ומסרים נוספים הלקוחים מהאידיאולוגיה ומהאסטרטגיה של חמאס בסכסוך הישראלי-פלסטיני. את המחנות הללו נוהגים לפקוד  פעילים בכירים של חמאס ושל ארגוני טרור נוספים המסייעים להטמעת המסרים הפוליטיים והאסלאמיים בקרב הנערים.

3.    ככל הידוע לנו, בניגוד לשנים קודמות לא התקיימו השנה מחנות קיץ מטעם סוכנות אונר"א. במחנות הקיץ של אונר"א נהגו להשתתף בכל שנה למעלה מ-200 אלף ילדים (השתתפות רבה יותר מאשר במחנות הקיץ של חמאס ושאר הארגונים). גורמי אונר"א תלו את ביטול מחנות הקיץ בגירעון התקציבי בו שרויה הסוכנות. אולם להערכתנו אפשר וביטול מחנות הקיץ של אונר"א נבע גם מגורמים נוספים: התחרות המתמדת בין חמאס ובין הסוכנות על השתתפות הילדים והנערים; הביקורת, שנמתחה בעבר ע"י חמאס על התכנים המועברים במחנות "המשחיתים את הנוער"; והיותם של מחנות הקיץ של  אונר"א קורבן להתנכלויות מצד גורמים אסלאמיים[1]. משמעות הימנעות אונר"א ממעורבות במחנות הקיץ הינה "הפקרת" זירה זו לארגוני הטרור ולארגונים אסלאמיים רדיקאליים ובמרכזם חמאס.

לוגו של מחנות הקיץ. מימין: מחנות הקיץ של חמאס תחת הסיסמא:''נחיה בראש מורם'' משמאל: מחנות הקיץ של הג'האד האסלאמי בפלסטין תחת הסיסמא:''בשורת הניצחון''
לוגו של מחנות הקיץ. מימין: מחנות הקיץ של חמאס תחת הסיסמא:"נחיה בראש מורם" משמאל: מחנות הקיץ של הג'האד האסלאמי בפלסטין תחת הסיסמא:"בשורת הניצחון"

מחנות הקיץ של חמאס

4.    ב- 9 ביוני 2012 נפתחו מחנות הקיץ של חמאסבהשתתפות כ-70 אלף ילדים. רוב מחנות הקיץ נערכו השנה תחת הסיסמא "נחיה בראש מורם", שליוותה את שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל. לדברי פוזי ברהום, דובר חמאס נועדה סיסמת מחנות הקיץ הינה אחת מאבני הדרך במאבק עם ישראל להשבת "הזכויות הפלסטיניות", שהאחרונה בהן התגלמה בשביתת האסירים בבתי הכלא (צפא,  9 ביוני 2012). עזאם וסאם, מנהל ועדת מחנות הקיץ מטעם חמאס בצפון הרצועה אמר, כי סיסמא זאת נועדה להדגיש את חשיבות המאבק בסוגיית האסירים, שבידי ישראל.

5.    להלן כמה סוגי פעילויות במחנות הקיץ של חמאס:

א. הזדהות עם האסירים– במסגרת זאת הוקמה "שרשרת אנושית" של ילדים, הוצגו הצגות הממחישות את "העינויים" אותם עוברים האסירים ונערכו מיצגים נוספים.  

ב. פעילויות סמי צבאיות – בחלק ממחנות הקיץ שולבו גם תכנים שנשאו אופי סמי-צבאי. במסגרת זאת עסקו ילדי המחנות בפעילויות כמו זחילות, מסדרים, אימוני ירי. בחלק מהפעילויות לבשו הילדים מדים.

ג. אינדוקטרינציה אידיאולוגית– מטרתה הינה הטמעת האידיאולוגיה של מאבק מזוין בישראל בקרב בני הנוער. הילדים, שהשתתפו במחנות שיננו סיסמאות כמו: "נחיה כשיד אחת אוחזת בעט והאחרת ברובה…" "…יד לומדת ויד לוחמת בישראל…" ועוד (פלסטין אלאן, 12 ביולי 2012).

ד. הטמעת האסלאם באמצעות מחנות קיץ לשינון הקוראן – במחנות  הללו השתתפו כמה אלפי ילדים  והם התקיימו בחסות משרד ההקדשים של ממשל חמאס ואגודת דאר אלקראן ואלסנה. במהלך טקס, שנערך בפתיחת מחנות הקיץ הללו העניק אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס סכום של 50,000 דולרים למימון הפעילות והוסיף, כי יעניק סיוע נוסף למען "הכשרת הצבא לשחרור אלאקצא בשנים הבאות".

מימין: בנות במחנה קיץ לשינון הקוראן (paltimes.net ,12 ביוני 2012). משמאל: בכירי חמאס, ביניהם פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס (רביעי משמאל), מבקרים במחנה הקיץ לשינון הקוראן (צפא, יוני 2012)
מימין: בנות במחנה קיץ לשינון הקוראן (12 ביוני 2012, paltimes.net). משמאל: בכירי חמאס, ביניהם פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס (רביעי משמאל), מבקרים במחנה הקיץ לשינון הקוראן (צפא, יוני 2012)

6.    מחמד אבו עסכר, בכיר בחמאס ואחד ממארגני מחנות הקיץ בג'באליא אמר, כי מחנות הקיץ נועדו לבנות דור צעיר האוחז בנשק ולהטמיע בו את אהבת המולדת ואת דת האסלאם כאורח חיים על מנת שיהיה בסופו של דבר חלק מ"צבא השחרור הפלסטיני.  מצטפא אלצואף, פרשן פוליטי המזוהה עם חמאס אמר, כי מחנות הקיץ הינם "הכנה ליום הניצחון" (אתר פג'ר, 10 ביוני 2012). בכירי חמאס ביקרו במחנות הקיץ ונפגשו עם הילדים. אסמאעיל הניה, בפגישה עם ילדים במחנה הפליטים שאטי אמר, כי "שעת הניצחון מתקרבת יותר ויותר" עוד הוסיף כי דור הילדים הנוכחי "יחזה בניצחון ובשחרור" (צפא, 12 ביוני 2012).

[1]להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-1 באוגוסט 2011: "גם בקיץ 2011 נוצלו מחנות הקיץ ברצועת עזה על ידי ממשל חמאס והזרוע הצבאית של חמאס לשילוב פעילות חברתית עם אינדוקטרינציה אסלאמית ופוליטית ואימונים סמי-צבאיים. מחנות הקיץ של אונר"א, המספקים לבני הנוער אופי שונה של פעילות, ספגו גם השנה ביקורת חריפה מחמאס וכמה מהם היו נתונים להתנכלויות".