חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (25 – 31 ביולי 2012)

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, בפגישתו הראשונה עם מחמד מרסי, נשיא מצרים

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, בפגישתו הראשונה עם מחמד מרסי, נשיא מצרים

עבדאללה שאמי בחיי היום-יום

עבדאללה שאמי בחיי היום-יום

עבדאללה שאמי לבוש מדים בעת ביקור אצל פעילי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין

עבדאללה שאמי לבוש מדים בעת ביקור אצל פעילי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין

אסמאעיל הניה במעבר רפיח בדרכו לביקור במצרים

אסמאעיל הניה במעבר רפיח בדרכו לביקור במצרים

פעילים בשכם מסתובבים בשווקים בקריאה להחרים סחורות ישראליות (אתר צפא, 26 יולי 2012)

פעילים בשכם מסתובבים בשווקים בקריאה להחרים סחורות ישראליות (אתר צפא, 26 יולי 2012)

פעילים בשכם מסתובבים בשווקים בקריאה להחרים סחורות ישראליות (אתר צפא, 26 יולי 2012)

פעילים בשכם מסתובבים בשווקים בקריאה להחרים סחורות ישראליות (אתר צפא, 26 יולי 2012)

  • השבוע גבר היקף ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר ישובי דרום ישראל. במהלך השבוע אותרו עשר נפילות של רקטות (לעומת נפילות בודדות בשבועות האחרונים).
  • ב-29 ביולי אירעה תקרית ירי מצפון לירושלים בה נהרג פלסטיני ונפצע שוטר ישראלי. לפי עדות השוטרים אירעה התקיפה כאשר כלי רכב פלסטיני ניסה לפרוץ את המחסום. הרשות הפלסטינית האשימה את ישראל באחריות למותו של הפלסטיני.
  • יצוין, כי במחצית הראשונה של שנת 2012 חלה עלייה ניכרת באלימות "הרכה" באזור ירושלים. אלימות זאת מוצאת ביטוייה בעיקר בהשלכת בקבוקי תבערה, פיגועי דקירה/תקיפה ויידוי אבנים. כתוצאה מכך נפגעו מתחילת השנה 29 ישראליים, מתוכם 13  אנשי כוחות ביטחון. 
ירי הרקטות
  • השבוע גבר ירי הרקטות לעבר ישובי הדרום. במהלך השבוע אותרו עשר נפילות רקטות בדרום המדינה. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים (למעט אישה, שנפצעה באורח קל) ולא נגרם נזק:
  • ב-28 ביוליאותרו חמש נפילות של רקטות שתייים מהרקטות נפלו בשטחים פתוחים סמוך לעיר שדרות.
  • ב-24 ביולייירטה סוללת כיפת ברזל בהצלחה רקטה שנורתה לעבר שטח המועצה האזורית אשקלון.

ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011 1

ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011

תקרית ירי במחסום בצפון ירושלים
  • ב-29 ביולי בשעות הלילה אירעה תקרית ירי במחסום אלזעים (מצפון לירושלים, בסמוך למעלה אדומים) בתקרית נהרג פלסטיני ושוטר ישראלי נפצע. התקרית אירעה, לדברי השוטרים, כאשר כלי רכב פלסטיני ניסה לפרוץ את המחסום ולדרוס את השוטרים המוצבים בו. השוטרים ירו לעבר כלי הרכב . פלסטיני, שהיה ברכב נפצע באורח אנוש ונפטר מאוחר יותר בבית החולים. שוטר אחד נפצע באורח קל מרסיסים.
  • משרד הנשיאות הפלסטיני פרסם הודעת גינוי שקרית. לדברי ההודעה הריגת האזרח הפלסטיני הייתה מתוכננת והיא נעשתה "בדם קר" (ופא, 30 ביולי 2012). סלאם פיאצ', ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, הטיל על ממשלת ישראל את האחריות למותו של הפלסטיני. לדבריו המשך קיום ה"כיבוש" וקיומם של מחסומים בעטיו, מהווים את שורש הבעיה, והם ממשיכים לגבות קורבנות (ופא, 30 ביולי 2012).
אלימות "רכה" במוקדי חיכוך
  • כמידי שבוע, התנהלו גם השבוע הפגנות במוקדי החיכוך המסורתיים ברחבי יהודה ושומרון, בדגש על הכפרים בלעין, נעלין, נבי צאלח. המפגינים יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל, אשר בכמה מקרים השיבו באמצעים לפיזור הפגנות. כמו כן אירעו מספר מקרים בהם יודו אבנים והושלכו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים וכלי רכב ביטחוניים.
  • על פי נתוני שירות הביטחון הכללי (אתר שירות הביטחון הכללי, יולי 2012) במהלך המחצית הראשונה של שנת 2012 חלה עלייה ניכרת בפעילות "הטרור העממי" בירושלים. עלייה זו באה לידי ביטוי בעיקר בפיגועי דקירה/תקיפה ובריבוי אירועי יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר אזרחים ואנשי כוחות הביטחון. החל מינואר 2012 בוצעו שלושה פיגועי תקיפה/דקירה, למעלה משבעים פיגועי השלכת בקבוקי תבערה ומאות מקרים של יידוי אבנים. כתוצאה מפעילות הטרור נפגעו מתחילת השנה 29 ישראליים 13 מתוכם אנשי כוחות הביטחון.
  • מניתוח האירועים בשנה האחרונה ניתן להצביע על שלושה מוקדי חיכוך עיקריים באזור ירושלים:
  • אזור א-טור /הר הזיתיםממזרח לעיר העתיקה
  • אזור הכפר עיסאויהבצפון מזרח העיר העתיקה.
  • שכונות ראס אלעמוד וסילואן, מדרום מזרח לעיר העתיקה. 
אינדוקטרינציה דתית המדגישה את חשיבות הג'האד לרגל רמצ'אן
  • שיח' עבדאללה אלשאמי, מבכירי הג'האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה, ערך ב-25 ביולי ביקור לרגל הרמצ'אן בקרב פעילים צבאייים של הארגון במזרח העיר עזה. בעת ביקורו לבש אלשאמי, הנחשב למנהיג דתי, מדים ונשא רובה קלצ'ניקוב. אלשאמי שיבח בביקורו את הלוחמים והדגיש בפניהם את חשיבות הג'האד והמאבק המזוין. בעבר התבטא עבדאללה אלשאמי בשבח פיגועי התאבדות (אתר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, 25 ביולי 2012). 

מימין: עבדאללה שאמי בחיי היום-יום (http://jgaza.ps 16 ביולי 2012). משמאל: עבדאללה שאמי לבוש מדים בעת ביקור אצל פעילי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטי ן( http://www.saraya.ps 25 ביולי 2012)
מימין: עבדאללה שאמי בחיי היום-יום (16 ביולי 2012, http://jgaza.ps). 
משמאל: עבדאללה שאמי לבוש מדים בעת ביקור אצל פעילי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין (25 ביולי 2012, http://www.saraya.ps)

שיגור שיירת סיוע לרצועה
  • ואא'ל אלסקא, יו"ר ועדת שיירות הסיוע הירדניות "עורק חיים", הודיע על כוונה לשגר שיירת סיוע, שלישית במספר, במסגרת שיירות הסיוע "אנצאר". השיירה, בה ייטלו חלק כ-100 פעילים, תצא מעקבה במחצית השנייה של חודש ספטמבר והיא תשהה ברצועת עזה כשבוע ימים (פלסטין אליום, 29 ביולי 2012). 
פגישת אסמאעיל הניה עם נשיא מצרים
  • אסמאעיל הניה ראש ממשל חמאס הגיע ב-25 ביולי בראש משלחת בכירי חמאס מרצועת עזה למצרים לפגישה עם נשיא מצרים מחמד מרסי. במהלך הפגישה בין השניים העלה הניה בפניו מספר בעיות "בוערות" כגון פתיחת מעבר רפיח והזרמת דלקים לרצועת עזה. הניה הדגיש בפניו (כמענה לחששות המצרים), כי ממשל חמאס לא יפטור את ישראל מאחריות הומניטארית כלפי הרצועה (פלסטין און ליין, 28 ביולי 2012).
  • מחמד מרסי הבטיח להעניק הקלות בפתיחת מעבר רפיח ובכלל זה הארכת שעות הפעילות, הגדלת מכסת הנוסעים היומית והפחתת מספר המנועים לצאת מבחינה ביטחונית. כמו כן הבטיח למצוא פיתרון למצוקת האנרגיה בה שרויה הרצועה. זאת,  בשלושה שלבים: הגדלת מכסת הכנסת תרומת הדלקים מקטר לתחנת הכוח; חיבור תחנת הכוח לצינורות גז וחיבורה של הרצועה לרשת החשמל האזורית (פלסטין און ליין, 28 ביולי 2012).
  • במהלך הביקור נועד הניה גם עם בכירי תנועת האחים המוסלמים במצרים בראשם מחמד בדיע, המדריך הכללי(פלסטין און ליין, 28 ביולי 2012). בהודעה רשמית שפורסמה לאחר הפגישה אמר מחמד בדיע, כי העניין הפלסטיני הוא העניין המרכזי הראשון של המוסלמים בכל רחבי העולם וכי הוא מהווה את העניין המרכזי של תנועת האחים המוסלמים מאז הקמתה (אליום אלסבע, 28 ביולי 2012).
  • ב-28 ביולי שב אסמאעיל הניה לרצועת עזה דרך מעבר רפיח לאחר שסיים את ביקורו במצרים גורמים בחמאס הגדירו את הביקור כמוצלח וכתפנית אמיתית ביחסים עם מצרים (,Palestine-info29 ביולי 2012):
  • ט'אהר אלנונו,דובר ממשל חמאס, אמר כי לפגישה משמעויות מדיניות רבות ובהן הסרת הסגר המדיני מעל ממשל חמאס. לדבריו ניכר, כי מרסי מכיר את הבעיה הפלסטינית על בורייה וגילה רצון לסייע לתושבי הרצועה. לדבריו חל שינוי יסודי ומשמעותי במדיניות מצרים כלפי הרצועה בהשוואה למשטר המצרי הקודם ובכלל זה בכל הנוגע לתוקפנות הישראלית העתידית נגד הרצועה (אלרסאלה.נט 30 ביולי 2012).
  • באסם נעים, שר הבריאות בממשל חמאס אמר, כי תוצאות פגישת הניה עם נשיא מצרים מהוות צעד חשוב להסרת הסגר מעל הרצועה מה שיקרין גם על מערכת הבריאות הסובלת לדבריו ממצוקת תרופות (צפא, 29 ביולי 2012).

אסמאעיל הניה במעבר רפיח בדרכו לביקור במצרים (http://www.qassam.ps, 29 ביולי 2012)
אסמאעיל הניה במעבר רפיח בדרכו לביקור במצרים (29 ביולי 2012, http://www.qassam.ps)

ג'בריל רג'וב מברך על החלטת נשיא הועד האולימפי בעניין אזכור הנרצחים במינכן
  • ג'בריל רג'וב,חבר הועד המרכזי של פתח, המשמש כיו"ר התאחדות הכדורגל ויו"ר הועד האולימפי של הרשות הפלסטינית, שלח ב-24 ביולי איגרת מיוחדת לנשיא הועד האולימפי ג'אק רוג'ה באגרת הוא הביע תודה והערכה לעמדת הועד האולימפי, שסרב להיענות לבקשת ישראל לעמוד דקת דומייה, בטקס פתיחת המשחקים האולימפיים בלונדון, לזכרם של הספורטאים הישראליים, שנרצחו במינכן בשנת 1972.
  • באיגרת  טען רג'וב, כי עמדת רוג'ה לאי-פוליטיזציה של הספורט ונחישותו ליישם את האמנה האולימפית הבינלאומית הינה בגדר "ניצחון לחופש הספורט" (קדס נט, 25 ביולי 2012). בהתבטאות נוספת ציין רג'וב, כי הפלסטינים פועלים לנצל את האולימפיאדה בלונדון כדי להציג את הבעיה הפלסטינית "בצורה תרבותית" (אתר אח'בארכ, 24 ביולי 2012).
  • יוזכר, כי  את רצח הספורטאים במינכן ביצע ארגון ספטמבר השחור, אשר הוקם ע"י ערפאת לאחר אירועי "ספטמבר השחור" בירדן (1970) ובפועל היווה זרוע פיגועי חו"ל של ארגון פתח. ג'בריל רג'וב עצמו ביצע פיגועים נגד ישראל וישב שנים רבות בכלא הישראלי.
נמשך הקמפיין להחרמת סחורות ישראליות
  • חודש רמצ'אן מנוצל ברשות הפלסטינית להעמקת הקמפיין להחרמת סחורות ישראליות, שמידת האפקטיביות שלו אינה רבה. כך למשל מתנהל קמפיין בעיר שכם תחת הכותרת "הפסק צומך בהחרמת כובשיך" הקמפיין מתנהל על ידי פעילים הפוקדים שווקים ובתי תושבים ומסבירים להם את החשיבות שבהחרמת סחורות ישראליות. 

פעילים בשכם מסתובבים בשווקים בקריאה להחרים סחורות ישראליות (אתר צפא, 26 יולי 2012)
פעילים בשכם מסתובבים בשווקים בקריאה להחרים סחורות ישראליות (אתר צפא, 26 יולי 2012)

[1]נכון ל-  31 ביולי 2012.