חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (8 – 14 באוגוסט 2012)

כוחות מצריים מתגברים את חצי האי סיני במסגרת הפעולה נגד מוקדי הטרור ( 8 באוגוסט 2012, paldf).

כוחות מצריים מתגברים את חצי האי סיני במסגרת הפעולה נגד מוקדי הטרור ( 8 באוגוסט 2012, paldf).

כוחות מצריים מתגברים את חצי האי סיני (8 באוגוסט 2012, paldf).

כוחות מצריים מתגברים את חצי האי סיני (8 באוגוסט 2012, paldf).

קריקטורה של אמיה ג'חא, המזוהה עם חמאס, המכחישה כל קשר בין הפיגוע לבין רצועת עזה. על השלט הכיתוב:''חף [אנוכי] מאשמת דם אחי [המצרי](אלאסתקלאל, 6 באוגוסט 2012)

קריקטורה של אמיה ג'חא, המזוהה עם חמאס, המכחישה כל קשר בין הפיגוע לבין רצועת עזה. על השלט הכיתוב:''חף [אנוכי] מאשמת דם אחי [המצרי](אלאסתקלאל, 6 באוגוסט 2012)

מעבר רפיח שומם מאנשים (פלסטין אינפו,  13 באוגוסט 2012)

מעבר רפיח שומם מאנשים (פלסטין אינפו, 13 באוגוסט 2012)

פקיד מכס מצרי בודק דרכונים של תושבים פלסטינים במעבר רפיח (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם 13 באוגוסט 2012)

פקיד מכס מצרי בודק דרכונים של תושבים פלסטינים במעבר רפיח (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם 13 באוגוסט 2012)

ביטויי הזדהות עם מצרים ברשות הפלסטינית: בני נוער פלסטיניים מדליקים נרות במרכז ראמאללה לזכרם של החיילים המצריים

ביטויי הזדהות עם מצרים ברשות הפלסטינית: בני נוער פלסטיניים מדליקים נרות במרכז ראמאללה לזכרם של החיילים המצריים

  • במהלך השבוע אותרה נפילה אחת של רקטה בדרום ישראל. בצפון ישראל נחשפה העברת חומרי נפץ תקניים מסוג C-4 מלבנון לישראל ע"י מבריחי סמים המופעלים ע"י חזבאללה. להערכתנו, תכנן חזבאללה לבצע פיגועים בשטח ישראל באמצעות חומרי הנפץ שהוברחו.
  • בעקבות הפיגוע בכרם שלום פתח צבא מצרים במבצע רחב היקף בסיני נגד מוקדי הטרור. כמו כן הטילו המצרים מגבלות על התנועה דרך מעבר רפיח והחלו להרוס כמה מהמנהרות המקשרות בין רפיח לרצועת עזה (במגמה להקשות על מעבר פעילי טרור ממצרים לרצועה).
  • הפעילות המצרית עוררה דאגה בקרב חמאס, הגם שבמישור הפומבי הצהירו  דובריה, כי יסייעו לצעדים הביטחוניים המצריים. בלטה התבטאות חריגה של פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס,  אשר תקף בחריפות את נשיא מצרים מרסי על סגירת מעבר רפיח והאשים אותו, כי הוא פועל בדומה למשטר מבארכ, ששיתף פעולה עם "המצור" הישראלי על רצועת עזה.
פעילות צבא מצרים בעקבות הפיגוע בכרם שלום [1]
  • בעקבות הפיגוע בכרם שלום, בו נהרגו 16 חיילים מצריים, גילה צבא מצרים פעלתנות רבה נגד מוקדי הטרור בסיני.  מקור ביטחוני מצרי מסר, כי עשרות שריוניות וכלי רכב הגיעו לאזור אלעריש על מנת לתגבר את הכוחות הפרוסים בצפון סיני במסגרת מבצע צבאי המכונה מבצע "נשר". עוד מסר, כי מתחילת הפעולה נהרגו כשישים פעילי טרור וכי כמה פעילי הג'האד העולמי נעצרו ונלקחו לחקירה לקהיר (מצראוי, 9 באוגוסט 2012).
  • במקביל נמסר, כי חיל ההנדסה המצרי החל להרוס כ-150 מנהרות המקשרות בין רפיח לרצועת עזה במגמה להקשות על תנועת פעילי טרור מסיני לרצועה. עד כה נחסמו כמה עשרות מנהרות. את עבודות ההריסה אבטחו כוחות צבא חמושים עקב חשש מתקיפות בעלי המנהרות הפלסטינים (מען, 9 באוגוסט 2012). 

כוחות מצריים מתגברים את חצי האי סיני (paldf, 8 באוגוסט 2012).
כוחות מצריים מתגברים את חצי האי סיני (8 באוגוסט 2012, paldf). 

תגובות חמאס בעקבות הפיגוע בכרם שלום
  • בממשל חמאס, חוששים מאד הן מהשפעות המדיניות של פיגוע על רצועת עזה והן מההשלכות המעשיות הנובעות  מסגירת מנהרות ומעבר רפיח על ידי המצרים(הידוק ה"מצור" על הרצועה). במישור הפומבי הפגין ממשל חמאס הזדהות עם מצרים והתחייב לסייע בחקירת הפיגוע. חמאס הודיעה כי אינה מעורבת בפיגוע והביעה תמיכה בצעדי הביטחון המצריים, ביניהם הריסת המנהרות וסגירה (חלקית) של מעבר רפיח כמו כן,  דוברי חמאס שבו והכחישו כל קשר בין הארגונים ברצועה לבין מבצעי הפיגוע. בחמאס הכחישו גם ידיעות לפיהן התבקשו להסגיר למצרים שלושה מבכירי צבא האסלאם  לצרכי חקירה (ערוץ אלאקצא, 12 באוגוסט 2012)

קריקטורה של אמיה ג'חא, המזוהה עם חמאס, המכחישה כל קשר בין הפיגוע לבין רצועת עזה. על השלט הכיתוב:"חף [אנוכי] מאשמת דם אחי [המצרי](אלאסתקלאל, 6 באוגוסט 2012)
קריקטורה של אמיה ג'חא, המזוהה עם חמאס, המכחישה כל קשר בין הפיגוע לבין רצועת עזה. על השלט הכיתוב:"חף [אנוכי] מאשמת דם אחי [המצרי](אלאסתקלאל, 6 באוגוסט 2012)

  • תנועת חמאס פרסמה הודעה בה הודגש, כי לעם הפלסטיני או לרצועת עזה אין כל  קשר לפיגוע וכי הגורמים המצריים הרשמיים לא הפנו שום האשמות כלפי רצועת עזה. בהודעה פורטו צעדים שנקטה חמאס בשטח הכוללים, בין השאר סגירה מיידית של  כל המנהרות מחשש, שמבצעי הפיגוע  ינסו להיכנס לרצועה. על פי ההודעה, התקיימו מגעים ישירים עם מנהיגי מצרים בדרג הפוליטי והביטחוני כמו גם מגעים עם מנגנוני הביטחון המצריים ומתנהל שיתוף פעולה על מנת לגלות את האשמים בפיגוע (צפא, 11 באוגוסט 2012).
  • צלאח אלברדויל, בכיר חמאס, מסר  כי חמאס קיבלה מסרים מרגיעים מהנהגת מצרים לפיהם אין בכוונתם "להעניש" את הרצועה בעקבות הפיגוע. יוסף אלרזקה, יועצו המדיני של הניה, אמר, כי סגירת המנהרות הינה זמנית עד להסדרת המצב הביטחוני בסיני (פלסטין אלאן, 7 באוגוסט 2012). אולם למרות זאת אין ספק שבחמאס מוטרדים מצעדי המצרים ובעיקר מההגבלות שהוטלו על תנועה במעבר רפיח והפעילות נגד המנהרות. כמה מבכירי חמאס מתחו ביקורת על צעדי המצרים:  
  • מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הועד הפועל של חמאס, שעבר לאחרונה מסוריה למצרים אמר, כי סגירת מעבר רפיח היא סוג של עונש קולקטיבי המוטל על תושבי הרצועה. הוא גם גינה את אמצעי הביטחון החדשים, שהטילו שלטונות מצרים בשדות התעופה ובנמלים המצריים על מנת למנוע כניסה של פלסטינים למצרים (אלשרוק, 9 באוגוסט 2012).
  • פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס, בהתבטאות חריגה תקף בחריפות את הנשיא מחמד מרסי ודרש ממנו להודיע לאלתר על פתיחת מעבר רפיח למשך כל שעות היום. הוא האשים את נשיא מצרים בכך שבסגירת המעבר הוא פועל בדומה למשטרו של מבארכ אשר שיתף פעולה עם "המצור" הישראלי על הרצועה. לדברי חמאד סגירת מעבר רפיח גרמה לנזקים רבים ברצועה המקשים על האזרחים. הוא דרש מנשיא מצרים לפרסם החלטה דחופה ומיידית לפתוח את המעבר (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס, 13 באוגוסט 2012).

מימין:מעבר רפיח שומם מאנשים (פלסטין אינפו,  13 באוגוסט 2012) משמאל: פקיד מכס מצרי בודק דרכונים של תושבים פלסטינים במעבר רפיח (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם 13 באוגוסט 2012)
מימין: מעבר רפיח שומם מאנשים (פלסטין אינפו,  13 באוגוסט 2012) משמאל: פקיד מכס מצרי בודק דרכונים של תושבים פלסטינים במעבר רפיח (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם 13 באוגוסט 2012)

התנצחות בין הרשות הפלסטינית לבין חמאס
  • ברשות הפלסטינית ברכו על סגירת המנהרות ברצועת עזה. טיב עבד אלרחים, מזכיר לשכת הנשיאות, אמר כי הרשות תומכת בכל צעד שיביא לסגירת המנהרות. לדבריו תרמו המנהרות להעמקת הפילוג הפלסטיני והפכו לאיום על הביטחון הלאומי של מצרים, על אחדות העם הפלסטיני ועל האינטרסים החיוניים של הפלסטינים (ופא, 11 באוגוסט 2012).
  • חמאס הגיבה בחריפות על התבטאות זו :
  • צלאח אלברדאויל דובר חמאס, אמר כי הודעת הנשיאות נועדה להדק את המצור על הרצועה לדבריו המנהרות נוצרו מתוך כורח, על מנת להציל את תושבי רצועת עזה שכותרה על ידי "האויב הציוני". הוא הדגיש, כי חמאס מייחלת ליום בו יסתיים המצור ועימו יסתיימו המנהרות (צפא, 11 באוגוסט 2012).  
  • מוסא אבו מרזוק האשים את אבו מאזן, כי הוא זה שביקש מההנהגה המצרית לסגור את המנהרות בטענה שהן גרמו להעמקת הפילוג הפנחם-פלסטיני (אלע'ד, 13 באוגוסט 2012).
  • טאהר אלנונו, דובר ממשל חמאס, אמר כי נראה שהנשיאות רוצה לחזק את המצור על רצועת עזה לסגור את המעברים והמנהרות ולהמשיך את הסבל של התושבים (ערוץ אלקדס, 11 באוגוסט 2012).

ביטויי הזדהות עם מצרים ברשות הפלסטינית: בני נוער פלסטיניים מדליקים נרות במרכז ראמאללה לזכרם של החיילים המצריים (ופא, 8 באוגוסט 2012)
ביטויי הזדהות עם מצרים ברשות הפלסטינית: בני נוער פלסטיניים מדליקים נרות במרכז ראמאללה לזכרם של החיילים המצריים (ופא, 8 באוגוסט 2012)

ירי הרקטות

במהלך השבוע אותרה נפילה אחת של רקטה בדרום ישראל. הרקטה נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. 

ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011 2
ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011

נחשפה התארגנות של חמאס שפעלה באזור ראמאללה
  • שירות הביטחון הכללי בשיתוף צה"ל ומשטרת ישראל, חשפו לאחרונה התארגנות של פעילי חמאס, שפעלו באזור ראמאללה. שניים מבין העצורים הודו, כי היו מעורבים בלינץ' שבוצע נגד שני חיילי מילואים של צה"ל ב-12 באוקטובר 2000 [3]. נגד השניים הוגשו כתבי אישום בגין מעורבותם בלינץ' (דובר צה"ל, 9 באוגוסט 2012).
הפגנות במוקדי חיכוך
  • כמידי שבוע, התנהלו גם השבוע הפגנות במוקדי החיכוך המסורתיים ברחבי יהודה ושומרון, בדגש על הכפרים בלעין, נעלין, נבי צאלח. המפגינים יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל, אשר בכמה מקרים השיבו באמצעים לפיזור הפגנות. כמו כן אירעו מספר מקרים בהם יודו אבנים והושלכו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים וכלי רכב ביטחוניים.
סיכול הברחת מטעני חבלה לישראל באמצעות סוחרי סמים
  • במהלך חודש יולי 2012 חשפו כוחות הביטחון רשת סוחרי סמים ישראליים, אשר כחלק מפעילותם הפלילית החדירו לישראל מטעני חבלה רבי עוצמה מלבנון. סוחרי הסמים הללו, שסברו כי המדובר בסמים הופעלו ע"י חזבאללה. סה"כ נעצרו ונחקרו בפרשה זו 12 חשודים. נגד שמונה מהם הוגשו כתבי אישום. מרבית סוחרי הסמים הינם מהכפר ע'ג'ר (גבול לבנון) ומאזור נצרת (אתר שירות הביטחון הכללי, אוגוסט 2012).
  • חומרי הנפץ אותם ניסה חזבאללה להחדיר (תחילת יוני) לישראל  היו חומרי נפץ  תקניים מסוג C-4 במשקל של כ-20 ק"ג (לשם השוואה, מטען הנפץ שפוצץ את האוטובוס בבורגס שקל כ-3 ק"ג).כמו כן נתפסו אמצעי לחימה ביניהם רובה מסוג M-16 ומערכות הפעלה למטענים, שהוברחו מלבנון. באמצעות מטענים מוברחים אלה תכנן חזבאללה, להערכתנו, לבצע פיגועים בישראל כחלק משורה של פיגועים וניסיונות לבצע פיגועים של חזבאללה בתקופה האחרונה,ובכלל זה מאזור סיני ומרצועת עזה (אתר שירות הביטחון הכללי, אוגוסט 2012). 

מימין: עשרים  חבילות חומר נפץ שנתפסו. משמאל: תיק ובו חבילות חומר נפץ, שהועברו לבלדר סמים מע'ג'ר ע''י סוחרי סמים לבנונים (אתר שירות הביטחון הכללי, אוגוסט 2012)
מימין: עשרים  חבילות חומר נפץ שנתפסו. משמאל: תיק ובו חבילות חומר נפץ, שהועברו לבלדר סמים מע'ג'ר ע''י סוחרי סמים לבנונים (אתר שירות הביטחון הכללי, אוגוסט 2012)

  • מהצד הלבנוני היו מעורבות בפרשה שתי דמויות הקשורות לחזבאללה:
  • סעד ג'מיל יאסר קמהוז- נחשב לסוחר סמים מרכזי בלבנון הקשור לחזבאללה ומופעל על ידו. מוצאו מהכפר ע'ג'ר. ברח ללבנון בשנת 2006 בעת הליכים משפטיים שהתנהלו נגדו במסגרת חקירת פרשיית ריגול עבור חזבאללה (2003). במסגרת פרשה זו העביר קמהיז מידע וציוד לפעילי חזבאללה לבנונים תמורת סמים.
  • ג'ורג' נימר (אבו עלי): סוחר סמים הקשור לחזבאללה ופועל מטעמו. היה קשור לפרשה קודמת (2003) במסגרתה נעצרו תושבי ע'ג'ר, שהיו מעורבים בפעילות ביטחונית על בסיס פעילותם הפלילית.
  • פרשה זאת המחישה פעם נוספת את הקשרים ההדוקים, שמקיים חזבאללה עם סוחרי סמים, הפועלים בשורותיו. דפוס פעולה זה, של שילוב פעילות פלילית עם פעילות טרוריסטית ומודיעינית, מאפיין את חזבאללה מאז נסיגת צה"ל מלבנון במאי 2000. גם בחו"ל, באמריקה הלטינית למשל, נוהגים חזבאללה ומפעיליו האיראנים לשלב פעילות פלילית עם פעילות טרוריסטית.

[1]סיכום האירועים בכרם שלום ראו "חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני 7-1 באוגוסט 2012".

[2]נכון ל-  14 באוגוסט 2012.

[3]ב-12 באוקטובר 2000  חזרו שני אנשי מילואים, רב סמל יוסי אברהמי ורב טוראי ואדים נורז'יץ, לבסיסם. במהלך נסיעתם טעו בדרכם והגיעו לראמאללה. השניים הוצאו מרכבם והותקפו על ידי המון משולהב. הם הובלו לתחנת משטרה שם התנפלו עליהם השוטרים וקהל רב הם הוכו קשות עברו התעללות ונהרגו באכזריות רבה ביותר.