בית המשפט המחוזי בחיפה דחה תביעה של בני משפחת רייצ’ל קורי, פעילת ההתארגנות האנטי ישראלית ISM, שנהרגה במהלך ניסיון למנוע פעילות דחפורים של צה”ל ב”ציר פילדלפי” (2003)

רייצ'ל קורי עומדת מול דחפור ישראלי (ויקיפדיה)

רייצ'ל קורי עומדת מול דחפור ישראלי (ויקיפדיה)

רחוב על שמה של ריצ'ל קורי בראמאללה (ויקיפדיה)

רחוב על שמה של ריצ'ל קורי בראמאללה (ויקיפדיה)

מחזה אודות רייצ'ל קורי שהוצג בתיאטרון בלונדון     ב-2006 (ויקיפדיה)

מחזה אודות רייצ'ל קורי שהוצג בתיאטרון בלונדון ב-2006 (ויקיפדיה)

ספינה ע''ש ריצ'ל קורי ששוגרה לרצועת עזה (ויקיפדיה)

ספינה ע''ש ריצ'ל קורי ששוגרה לרצועת עזה (ויקיפדיה)

שריפת דגל ארה''ב בהפגנה ברפיח ע''י רייצ'ל קורי

שריפת דגל ארה''ב בהפגנה ברפיח ע''י רייצ'ל קורי

שריפת דגל ארה''ב בהפגנה ברפיח ע''י רייצ'ל קורי

שריפת דגל ארה''ב בהפגנה ברפיח ע''י רייצ'ל קורי

המקום בו ארעה התקרית בה מצאה מותה רייצ'ל קורי

המקום בו ארעה התקרית בה מצאה מותה רייצ'ל קורי


כללי

1.    ב-28 באוגוסט 2012 התפרסם פסק דין של בית המשפט המחוזי, שדחה תביעה האזרחית, שהגישו בני משפחתה של רייצ'ל קורי, פעילת ISM, נגד מדינת ישראל ומשרד הביטחון. רייצ'ל קורי מצאה מותה ב-16 במרץ 2003, במהלך ניסיון למנוע פעילות דחפורים של צה"ל ב"ציר פילדלפי" (העובר לאורך גבול הרצועה עם מצרים).

2.    בפסק דינו מתח השופט ביקורת קשה על טקטיקות הפעולה של ISM, התארגנות שמקורה בפעילי שמאל קיצוני בארה"ב, הממלאת תפקיד מרכזי במתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל. בין השאר עמד השופט על הפער שבין התבטאויות ISMבמסגרת שיח זכויות האדם לבין מעשיו בפועל, הכוללים שימוש ב"אלימות רכה" וסיוע לפעילי טרור. יוזכר כי פעילי ISMומנהיגיו ממשיכים למלא תפקיד חשוב במחאות ביהודה ושומרון ("נוסח בלעין"), בפרויקט המשטים לרצועת עזה ובאירועי תעמולה אנטי-ישראלים בארה"ב ובמדינות מערביות נוספות.

3.    פעילים פלסטינים אנטי ישראלים, ובתוכם כאלו הנוטלים חלק במתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל ובלוחמה המשפטית (Lawfare), הזדרזו לגנות את פסק הדין, תוך ערעור על אמינותה של מערכת המשפט הישראלית. ראג'י אלצוראני, מנהל המרכז הפלסטיני לזכויות אדם בעזה (PCHR), NGOהממלא תפקיד מוביל בלוחמה המשפטית, הבטיח, כי הצעד הבא יהיה רדיפה אחר "פושעי מלחמה ישראלי" בבתי דין בינלאומיים.

עיקרי פסק הדין

4.    ב-28 באוגוסט 2012 דחה בית המשפט המחוזי בחיפה את התביעה האזרחית, שהגישו בני משפחתה של רייצ'ל קורי. להלן כמה קטעים מפסק הדין (65 עמודים) של השופט עודד גרשון:

א.    "ציר פילדלפי": אזור הציר בתקופה בה עסקינן כמוקד עימות בין כוחות צה"ל לבין פעילי הטרור העזתיים. זאת, על רקע העובדה ש"ציר פילדלפי" שימש ערוץ מרכזי להברחת אמצעי לחימה ומחבלים אל מחוץ לרצועת עזה ואליה. המחבלים שיצאו מרצועת עזה עשו כן במטרה לחדור למדינת ישראל כדי לבצע בשטחה פעילות חבלנית עוינת ורצחנית, לרבות באמצעות מחבלים מתאבדים. נפח הפעילות החבלנית וניסיונות הפגיעה בכוחות צה"ל באזור זה היה גבוה ביותר. כ-70% מכלל אירועי הלחימה במדינת ישראל בתקופה הרלוונטית לענייננו אירעו במרחב החטיבה הדרומית ובעיקר בגזרת "ציר פילדלפי". הציר שימש כשטח לחימה יומיומי ורק חיילים שהם לוחמים קרביים לחמו באזור…"

ב.    אופיו של ISMבית המשפט הסתמך, בין השאר, על חוות דעת מומחה של תא"ל (מיל') רות ירון, דוברת צה"ל לשעבר, ועל עבודת מחקר של מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם מאיר עמית, שממצאיה ומסקנותיה אומצו ע"י בית המשפט. להלן כמה מהציטוטים של פסק הדין (ההדגשות במקור):

1) "במסגרת הצהרותיו של הארגון, מצהיר הארגון כי הוא "תומך בזכות הפלסטינים להתנגד לאלימות והכיבוש הישראלי על ידי מאבק מזוין". הגם שבמסגרת התבטאויות חברי הארגון הנאמרות בעל פה ובכתב, משתמשים הפעילים רבות ברטוריקה של ארגוני זכויות אדם וארגונים הומניטאריים, מעשיהם של חברי הארגון, בפועל, אינם תואמים להצהרותיו. למעשה, הארגון מנצל לרעה את השימוש בשיח זכויות אדם והמוסריות כדי לטשטש את חומרת מעשיו, המתבטאים באלימות, בפועל. בכך, יש לציין, הארגון אף פוגע בארגוני זכויות אדם אחרים הפועלים כנדרש, וע"פ הנהלים המסדירים התנהלות הומניטארית באזורי לחימה (ההדגשה של השופט עודד גרשון)".

2) "בשנים 2005-2001 , שנות "האנתיפאדה השנייה", ניהל ISMבאמצעות מתנדבים שגייס לשורותיו לתקופות קצובות פעילות אינטנסיבית ביהודה, שומרון ורצועת עזה. המתנדבים, שהחלו להגיע ל"שטחים" בדצמבר 2001, לא הסתפקו בסיוע לאוכלוסיה הפלסטינית, אלא "התמחו" בשיבוש פעילותו המבצעית של צה"ל.

3) פעילות ISMכללה בין השאר: (…). הצבת פעילים כ"מגן אנושי" על פעילי טרור, שהיו מבוקשים ע"י כוחות הביטחון הישראלים (…); סיוע כספי, לוגיסטי ומוראלי לפלסטינים, כולל מחבלים ובני משפחותיהם; הפרעה להריסה או אטימה של בתי מחבלים שביצעו פיגועי התאבדות רבי נפגעים (…). (ההדגשה של השופט)

ג.     עבודתם של הדחפורים ביום האירוע(על פי תאור מפקד הפלוגה המקומית): "בתאריך 16.3.03, בשעות הצהריים, יצאו שני דחפורים מדגם D 9בליווי נגמ"חון, בפיקודי, לבצע פעולת יישור וחישוף תוואי הקרקע ב"ציר פילדלפי" (להלן- "הציר"). פעולת החישוף והיישור כללה יישור הקרקע וניקוי עשבייה במטרה לחשוף מקומות מסתור של המחבלים, בחסותם התגנבו והניחו מטענים שפגעו בחיילי צה"ל. היה צורך דחוף לבצע את המשימה כדי שהתצפיתניות תוכלנה לצפות על השטח ולאתר מחבלים ולסכל הטמנת מטענים. המשימה לא הייתה להרוס בתים בשום אופן, והיה ברור לכל מי שהיה בשטח כי הדחפורים עוסקים ביישור הקרקע, ולא נגעו או הרסו בתים" (ההדגשה של השופט).

ד.    התנהגותם של פעילי ISMורייצ'ל קורי בתוכם ביום האירוע: השופט קבע, כי התנהגות פעילי הארגון, ורייצ'ל קורי בתוכם, הייתה בלתי חוקית ובלתי אחראית. השופט קיבל את עדות המומחה לפיה: "באירוע נשוא התביעה, בחרה רייצ'ל קורי, אשר הייתה פעילת הארגון, לשהות ב"ציר פילדלפי" המסוכן, ללא אישור כמובן, ללא כל הגנה תוך חשיפת חייה לסכנת חיים (מדובר כאמור בשטח מלחמתי, ובשטח זה נמצאים רק חיילים לוחמים). יתר על כן, המנוחה בחרה לעמוד מול כלי מלחמתי, גדול מימדים, כבד ומסוכן, וגם כשזה התקרב אליה במהירות כמעט אפסית, כך שהיא יכלה לברוח ממנו בקלות, בחרה המנוחה להישאר לעמוד מולו. התנהגות זו, ממחישה את נכונותה של המנוחה לסכן את חייה, מרצונה החופשי, והכול בשם מטרת הארגון. התנהגות זו, המאפיינת את חברי הארגון ואופי פעילויותיהם, היא שגרמה לתוצאות הטרגיות של האירוע…".

ה.   דחיית טענת התובעים שהדחפור פגע בכוונה ברייצ'ל קורי:"אני קובע באופן חד משמעי כי אין שחר לטענת התובעים על כך שהדחפור פגע במנוחה במתכוון. מדובר בתאונה מצערת מאוד ולא במעשה מכוון. איש לא רצה לגרום לפגיעה במנוחה. שוכנעתי כי מפעיל הדחפור לא היה ממשיך בפעולתו אילו ראה את המנוחה עומדת אל מול הדחפור, כפי שאכן עשו הוא וחבריו במקרים קודמים באותו יום, כאשר דלגו ממקום למקום בשל הפרעת חברי הארגון… לפיכך אני קובע כי מות המנוחה נגרם בשל תאונה, כאשר המנוחה ניסתה לטפס על ערימת העפר והדבר לא עלה בידיה…"

תגובות (ראשוניות) מהצד הפלסטיני

5.    להלן תגובות ראשוניות מהצד הפלסטיני:

א.    ראג'י אלצוראני,מנהל המרכז הפלסטיני לזכויות אדם בעזה (PCHR), ציין, כי ארגוני זכויות האדם לא הופתעו מפסק הדין בישראל, ומנחישות מערכת המשפט הישראלית להיות מעל החוק הבינ"ל. בתוך כך, הבטיח להמשיך ולרדוף אחר פושעי מלחמה ישראליים בבתי הדין הבינ"ל, בציינו, כי זה הצעד הבא שלהם בסוגיה זו (פאלטודיי, 28 באוגוסט 2012)[1]. במקום אחר, טען אלצוראני, כי מערכת המשפט הישראלית מכסה את פשעי צה"ל. לדבריו, "אי אפשר להשיג צדק תחת הכיבוש" (פלסטין אלא'ן, 28 באוגוסט 2012).

ב.    חנאן עשראוי,חברת הוועד הפועל של אשף, ציינה, כי "קורי נהרגה היום פעם נוספת בדם קר בעקבות פסק הדין בבית המשפט בישראל". לטענתה, "מערכת המשפט הישראלית מעורבת עם שלטונות הכיבוש בשיבוש עובדות והטייתן לצורך אינטרסים שלה" (ופא, 28 באוגוסט 2012).

ג.     מצטפא אלברע'ות'י,מזכ"ל תנועת היוזמה הלאומית הפלסטינית, טען, כי החלטת בית המשפט בישראל לזכות את רוצחי קורי הינה הוכחה ניצחת שהמשפט הישראלי מעורב בפשעי מלחמה שמבצע אותם צה"ל נגד העם הפלסטיני ופעילי סולידאריות בינלאומיים. לדבריו, אין כיום בישראל מערכת משפט נקייה, ופסק הדין לא אנושי (מען, 28 באוגוסט 2012).

ד.    ג'מאל אלח'צ'רי,יו"ר הוועדה העממית למאבק בסגר על הרצועה (מזוהה חמאס), ציין, כי הרג רייצ'ל קורי לא ייעלם ממצפון האנושיות חרף פסק הדין בישראל. לדבריו, קולה של קורי, השהידים הפלסטיניים ופעילי הסולידאריות הזרים יישארו חיים (אלקדס, 28 באוגוסט 2012).

[1]עו"ד ראג'י אלצוראני הינו המנהל של PCHRNGOברצועת עזה הממלא תפקיד מוביל בלוחמה המשפטית (Lawfare) המתנהלת ברחבי העולם נגד מדינת ישראל.