חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (5 – 11 בספטמבר 2012)

הרס שנגרם לשני בתי מגורים בעיר נתיבות כתוצאה מפגיעה ישירה של רקטה

הרס שנגרם לשני בתי מגורים בעיר נתיבות כתוצאה מפגיעה ישירה של רקטה

הרס שנגרם לשני בתי מגורים בעיר נתיבות כתוצאה מפגיעה ישירה של רקטה

הרס שנגרם לשני בתי מגורים בעיר נתיבות כתוצאה מפגיעה ישירה של רקטה

פעילי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי צועדים על דגל ישראל אשר צויר על גבי הכביש

פעילי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי צועדים על דגל ישראל אשר צויר על גבי הכביש

מחמוד אלזהאר מבקר באתר הנצחה של חזבאללה בעיירה נבטיה שבדרום לבנון

מחמוד אלזהאר מבקר באתר הנצחה של חזבאללה בעיירה נבטיה שבדרום לבנון

מחמוד אלזהאר בפגישה עם נשיא איראן אחמדינג'אד ((אלמנאר לבנון,  9 בספטמבר 2012)

מחמוד אלזהאר בפגישה עם נשיא איראן אחמדינג'אד ((אלמנאר לבנון, 9 בספטמבר 2012)

מפגינים אוחזים בבובה של סלאם פיאצ' טרם הצתתה ועליה דגל ישראל (פלסטין אלא'ן, 5 בספטמבר 2012)

מפגינים אוחזים בבובה של סלאם פיאצ' טרם הצתתה ועליה דגל ישראל (פלסטין אלא'ן, 5 בספטמבר 2012)

עימותים בשכם עם כוחות הביטחון הפלסטיניים (פלסטין אלא'ן, 11 בספטמבר 2012)

עימותים בשכם עם כוחות הביטחון הפלסטיניים (פלסטין אלא'ן, 11 בספטמבר 2012)

אבו מאזן בכינוס ועדת המעקב הערבית בקהיר (ופא, 6 בספטמבר 2012)

אבו מאזן בכינוס ועדת המעקב הערבית בקהיר (ופא, 6 בספטמבר 2012)

תמונות מהכנס הבינלאומי ה-3 לתמיכה בהתנגדות האסלאמית באצפהאן שבאירן  (אלאנתקאד לבנון, 5 ו-8 בספטמבר 2012)

תמונות מהכנס הבינלאומי ה-3 לתמיכה בהתנגדות האסלאמית באצפהאן שבאירן (אלאנתקאד לבנון, 5 ו-8 בספטמבר 2012)

תמונות מהכנס הבינלאומי ה-3 לתמיכה בהתנגדות האסלאמית באצפהאן שבאירן  (אלאנתקאד לבנון, 5 ו-8 בספטמבר 2012)

תמונות מהכנס הבינלאומי ה-3 לתמיכה בהתנגדות האסלאמית באצפהאן שבאירן (אלאנתקאד לבנון, 5 ו-8 בספטמבר 2012)

  • השבוע נפלו ארבע רקטות בשטח ישראל. היו אלה רקטות ארוכות טווח שנפלו באזור נתיבות ובאר שבע. נזק קשה נגרם לשני בתי מגורים בנתיבות. על רוב אירועי הירי קיבלו אחריות התארגנויות המזוהות עם הג'האד העולמי. התארגנויות אלה ממשיכות לאתגר את ממשל חמאס המתקשה, ככל הנראה, לאכוף עליהן את "מדיניות הריסון".
  • מזה כעשרה ימים פוקד את יהודה ושומרון גל אלים של מחאה ציבורית כאשר מאות מפגינים יוצאים לרחובות להפגין נגד יוקר המחיה. המפגינים קוראים להפלת ממשלת סלאם פיאצ' ולהוזלה מיידית של רמת המחירים. בכירים ברשות מנסים להרגיע את המצב, להפנות את זעם הציבור לעבר ישראל ואף קוראים לביטול ההסכם הכלכלי עימה ("הסכם פריס").
נמשך ירי הרקטות
  • נמשך ירי הרקטות לעבר דרום ישראל. במהלך השבוע אותרו בשטח ישראל ארבע נפילות של רקטות. היו אלה רקטות ארוכות טווח, שנפלו באזור נתיבות ובאר שבע.
  • ב-7 בספטמבר -  אותרו שתי נפילות רקטות סמוך לעיר נתיבות. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב- 9 בספטמבר - בשעה 0200 אותרו נפילות של שתי רקטות גראד. רקטה אחת נפלה בעיר נתיבות כתוצאה מכך נגרם נזק כבד לשני בתי מגורים. לא היו נפגעים, מספר תושבים לקו בחרדה. רקטה נוספת נפלה בשטח פתוח סמוך לבאר שבע  (דובר צה"ל, 9 בספטמבר 2012).
  • על רוב אירועי הירי קיבלו אחריות התארגנויות ברצועת עזה המזוהות עם הג'האד העולמי. התארגנויות אלה ממשיכות לאתגר את ממשל חמאס, המתקשה לכפות עליהן את מדיניות הריסון שלו, לאתר את העומדים מאחורי ירי הרקטות ולהחזיר את השקט הביטחוני היחסי לרצועת עזה (אלקדס, 9 בספטמבר 2012).
תגובת צה"ל לירי הרקטות
  • צה"ל פעל לסיכול ירי הרקטות כמו גם הגיב לירי לעבר נתיבות ובאר שבע. במסגרת זאת:
  • ב-5 בספטמבר כלי טיס של חיל האוויר תקף חולית מחבלים במרכז רצועת עזה, שעסקה בהכנות אחרונות לשיגור רקטות לעבר ישראל. יצוין, כי חולייה זו הייתה כבר מעורבת בעבר בשיגור רקטות לעבר ישראל (דובר צה"ל, 5 בספטמבר 2012). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי שלושה פלסטינים נהרגו ורביעי נפצע באורח קשה בתקיפה. כמו כן צוין בדיווחים, כי אחד ההרוגים היה מפקד בכיר  בזרוע הצבאית שלוועדות ההתנגדות העממית ואחד ממפקדי יחידת הירי שלה (צפא, מען, אתר פלוגות ירושלים, 6 בספטמבר 2012).  
  • ב-6 בספטמבר תקפו כוחות צה"ל חולית מחבלים, שעסקה בהנחת מטען סמוך לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה  (דובר צה"ל, 6 בספטמבר 2012). על פי דיווחים פלסטינים תוצאה מהירי נהרגו שלושה פלסטינים ואחד נפצע באורח אנוש (צפא, מען, 6 בספטמבר 2012). 
  • בליל 10-9 בספטמבר תקפו כלי טיס של חיל האוויר מספר יעדי טרור ברצועת עזה: אתר לייצור אמצעי לחימה מוקד פעילות טרור ומנהרת טרור בצפון רצועת עזה ומנהרת הברחה בדרום רצועת עזה (דובר צה"ל, 10 בספטמבר 2012). סוכנויות ידיעות פלסטיניות מדווחות, כי בתקיפה נפגע בסיס של הזרוע הצבאית של חמאס וכי במקום פרצה שריפה (מען, צפא, 10 בספטמבר 2012). בתקיפת מנהרת ההברחה בדרום הרצועה מדווחות סוכנויות ידיעות פלסטיניות, כי שני ילדים נפצעו באורח קל (מען, צפא, 10 בספטמבר 2012).
  • אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, גינה את פעילות התגובה של ישראל והדגיש את אחריות ממשל חמאס ל"ספק הגנה לתושבי הרצועה" (פלסטין אליום, 6 בספטמבר 2012).

ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011 1

ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011

פיגוע דריסה בין אורנית לאלקנה
  • ליאור פרחי, קצין הביטחון של הישוב שערי תקווה נהרג בפיגוע דריסה בין הישוב אורנית לאלקנה בעת שניסה לתעד ולמנוע הברחת פלסטינים שוהים בלתי חוקיים לישראל. ב-9 בספטמבר בשעות הצהרים יצא קצין הביטחון לכביש הראשי במטרה לתעד ואף לנסות לעצור כלי רכב, שהסיע פלסטינים שוהים לא חוקיים, לעבודה בישראל. למרות, שעמד באמצע הכביש, המשיך כלי הרכב בנסיעה, פגע בו בכוונה והרגו. נהג כלי הרכב, תושב כפר קאסם נמלט מהמקום ומאוחר יותר נעצר. במשטרה ובצה"ל חוקרים את נסיבות האירוע.
תקיפה כוח צה"ל סמוך לחברון
  • ב-10 בספטמבר הושלכו בקבוקי תבערה לעבר כוח צה"ל, סמוך לישוב היהודי בחברון, החיילים השיבו באש כתוצאה מכך נפצע פלסטיני, אחד ממשליכי בקבוקי התבערה באורח קשה, ופונה לבית חולים בירושלים.
כתבי אישום נגד חוליית מחבלים שפעלה באזור שכם
  • בבית המשפט הצבאי בשומרון הוגשו ב- 10 בספטמבר כתבי אישום נגד חוליה המונה חמישה מחבלים פלסטינים, אשר ניסו לפגוע בכוח  צה"ל. חברי החוליה הניחו שלושה מטענים סמוך למחנה צבאי באזור שכם. שיטת הפעלת המטענים הייתה מתוחכמת ונעשתה מרחוק באמצעות טלפונים ניידים. כאשר זיהו חברי החוליה הגעתם של כוחות צה"ל החלו להפעיל את המטענים. המטענים התפוצצו כמה מטרים מכוח צה"ל,  אולם לא היו נפגעים (דובר צה"ל, 10 בספטמבר 2012).
הפגנות במוקדי חיכוך
  • כמידי שבוע, התנהלו גם השבוע הפגנות במוקדי החיכוך המסורתיים ברחבי יהודה ושומרון. המפגינים יידו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות צה"ל, אשר בכמה מקרים השיבו באמצעים לפיזור הפגנות. כמו כן אירעו מספר מקרים בהם יודו אבנים והושלכו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים וכלי רכב ביטחוניים.
המצב במעברים
  • ביום שישי 7 בספטמבר הודיע משרד הפנים של ממשל חמאס, כי  על פי החלטת שלטונות מצרים יפתח מעבר רפיח באופן חריג בשני הכיוונים. יצוין, כי זו הפעם הראשונה מזה כשנה ומחצה בה נפתח המעבר ביום שישי. ראש מנהלת המעברים מטעם ממשל חמאס ציין, כי לא ברור אם המעבר יהיה פתוח מעתה ואילך בימי שישי והדגיש, כי מצרים טרם מימשה את הבטחותיה למתן להקלות במעבר (צפא, 8 בספטמבר 2012).
נמשכת המתיחות בין ממשל חמאס לגורמים המזוהים עם הג'האד העולמי
  • בעקבות ירי הרקטות נמשכת המתיחות בין גורמי ממשל חמאס ובין פעילי ההתארגנויות המזוהות עם הג'האד העולמי ברצועת עזה. בכיר באחת ההתארגנויות אמר,  כי מנגנוני הביטחון של ממשל מנהלים נגדם מצוד "מבית לבית מרחוב לרחוב" וכי הם עצרו כמה עשרות פעילים.  לדבריו חקירות הפעילים מתמקדות בעיקר במקורות הצטיידותם באמצעי לחימה ובניסיון לאסוף מידע אודות זהות ההתארגנות המכנה עצמה "מועצת השורא של לוחמי הג'האד בירושלים-רבתי"[2] (אלשרק אלאוסט, 6 בספטמבר 2012).
סיוע איראני לממשל חמאס בעזה
  • משרד הנוער והספורט בממשל חמאס פרסם הודעה רשמית, לפיה בעקבות ביקור מחמוד אלמדהון, שר הנוער והספורט, באיראן ופגישותיו עם בכירי המשטר, נחתם הסכם שיתוף פעולה עם איראן. על פי ההסכם תממן איראן הקמת מוסדות תרבות ברצועה, ספריות, מתחם בתי קולנוע ומוזיאון להנצחת "ההתנגדות בפלסטין". כמו כן תסייע איראן לממשל חמאס בהפקת סרטי קולנוע והפצתם (פלסטין אלא'ן, 9 בספטמבר 2012). 
מפגן של הג'האד האסלאמי בפלסטין ברפיח
  • ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין קיים ב-6 בספטמבר מפגן ברפיח לזכרם של פעילים בארגון, ובראשם אחמד אלשיח' ח'ליל[3]. באירוע השתתפו בכירים בארגון, משפחות ההרוגים ונציגים מארגוני הטרור הפלסטינים. פעילי הזרוע הצבאית של הארגון ערכו במקום מפגן צבאי וצעדו כשהם דורכים על דגל ישראל (אח'באר פלסטין, 7 בספטמבר 2012).
מחמוד אלזהאר ביקר בדרום לבנון ובאיראן
  • משלחת מטעם חמאס, בראשות מחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס ברצועה, יצאה לביקור בלבנון ובאיראן. בעת שהותם בלבנון ביקרו חברי המשלחת בדרום לבנון שם נפגשו עם פעילי חזבאללה ופקדו אתר הנצחה שהקים הארגון לאחר מלחמת לבנון השנייה. בתום ביקורו במקום, הדגיש אלזהאר את "הדבקות באופציית ההתנגדות נגד התוקפניות הציוניות באזור ובפלסטין" (אלח'בר פרס לבנון, 6 בספטמבר 2012). 
  • לאחר הביקור בלבנון, המשיכו חברי המשלחת לביקור באיראן. באיראן נועדו עם נשיא איראן אחמדינג'אד. במהלך הביקור הדגיש נשיא איראן את עמידתה של איראן לצד הפלסטינים (צפא, 9 בספטמבר 2012).  אלזהאר גם נועד עם עלי לאריג'אני, יו"ר מועצת השורא, אשר קרא להרים את "קול ההתנגדות" באזור. אלזהאר הביע הערכה לאיראן על תמיכתה ב"התנגדות" האסלאמית בפלסטין באומרו, כי "אף אחד לא יכול להתעלם מחשיבות איראן ומקומה החשוב בסוגיה הפלסטינית" (אלאנתקאד לבנון, 6 בספטמבר 2012).
גל מחאה ביהודה ושומרון על רקע כלכלי
  • מזה כעשרה ימים פוקד את יהודה ושומרון גל אלים של מחאה ציבורית כאשר מאות מפגינים יוצאים לרחובות להפגין נגד יוקר המחיה. המפגינים קוראים להפלת ממשלת סלאם פיאצ' ולהוזלה מיידית של רמת המחירים. במהלך השבוע התקיימו הפגנות מחאה ברוב ערי יהודה ושומרון ובמחנות הפליטים. המפגינים חסמו צירי תנועה ראשיים, הבעירו צמיגים, שיתקו את התחבורה הציבורית, השביתו את הלימודים באוניברסיטאות ובחלק מבתי הספר (מען, 9 בספטמבר 2012). ב-10 בספטמבר תקפו המפגינים את בניין עיריית חברון ומבנה משטרה בשכם כמה עשרות מפגינים נפצעו  (פלסטין אלא'ן, 10 בספטמבר 2012).
  • בכירי הרשות משתדלים להפגין הבנה והזדהות עם מצוקות הציבור ופועלים לתעל את הלחץ הציבורי והזעם נגד ישראל תוך שהם מאשימים אותה באחריות למצב הכלכלי ביהודה ושומרון. להלן התבטאויות בכירי הרשות הפלסטינית בנושא:
  • אבו מאזן כתב בעמוד הפייסבוק שלו, כי הוא מבין ללב התושבים שמצבם הכלכלי קשה. הוא האשים בעיקר את "הכיבוש" וציין, כי מתנהלים מגעים קדחתניים עם הממשלה על מנת להביא לשיפור המצב (עמוד הפייסבוק של אבו מאזן, 4 בספטמבר 2012).
  • נביל שעת', חבר הוועד המרכזי של פתח, אמר, כי סלאם פיאצ' משקיע מאמצים רבים כדי לפתור את המשבר הנוכחי. לדבריו, התפטרות סלאם פיאצ', כפי שדורשים המפגינים לא תשנה מאומה מפני שהסיבה לעוני העם הפלסטיני היא "הכיבוש ולא פיאצ'". עוד ציין, כי "יש לחזור למאבק, ולערכאות הבינלאומיות, ולהתנגדות בדרכי שלום, ולהפנות את מאבקנו נגד הכיבוש ולא נגד פיאצ'" (מען, 8 בספטמבר 2012).
  • נביל אבו רדינה, דובר משרד הנשיאות, מסר, כי הוועד המרכזי של פתח התכנס ב-8 בספטמבר בראמאללה ודן בסוגיית המצב הכלכלי. לדבריו, הוועד המרכזי החליט, כי המשבר הכלכלי לא ייפתר אלא על ידי "סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית" (מען, 8 בספטמבר 2012).
  • תופיק אלטיראוי, חבר הוועד המרכזי של פתח, טען, כי לא ניתן לפתור את המשבר הנוכחי בדרך שמוביל בה סלאם פיאצ'. לדבריו הפיתרון יגיע באמצעות  שיתוף והתייעצויות עם  מומחים בתחום הכלכלה ועם מוסדות שונים בחברה הפלסטינית. הוא קרא לתושבים להפנות את מחאתם נגד "הכיבוש ומדיניות הדיכוי שלו" ונגד הפילוג הפנים-פלסטיני (מען, 10 בספטמבר 2012).
  • הוועדה המדינית של המועצה הלאומית הפלסטינית התכנסה (10 בספטמבר) ברבת עמון ודנה בהתפתחויות האחרונות בזירה הפלסטינית. בהודעת הסיכום נמסר, כי "מצפן הכעס הפלסטיני צריך להיות מכוון לעבר הכיבוש הישראלי" (ופא, 10 בספטמבר 2012). 
  • במהלך ההפגנות העלו גורמים ברשות את הדרישה לבטל את הסכם פריס[4]. במסגרת זאת הנחה אבו מאזן, את חסין אלשיח', השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, להעביר מסר רשמי לצד הישראלי לפיו דורשים הפלסטינים לפתוח מחדש את ההסכם (מען, 9 בספטמבר 2012). תייסיר ח'אלד, חבר הוועד הפועל של אשף, אמר כי הסכם פריס  הוא הגורם העיקרי ליוקר המחייה. לטענתו, הסכם זה פירושו כניעה לתכתיבי ישראל והמשך ניצול הצד הפלסטיני (PNN, 5 בספטמבר 2012). 
סוגיית הפנייה הפלסטינית לאו"ם לשדרוג מעמד הרשות הפלסטינית
  • ב- 6-5 בספטמבר התקיים בקהיר כינוס ועדת המעקב הערבית לתהליך השלום בדרג שרי החוץ, בה השתתף גם אבו מאזן. בהודעת הסיכום של הוועדה נאמר, כי הוחלט לתמוך במהלך הפלסטיני באו"ם לשדרוגה למעמד חברה שלא מן המניין (ופא, 6 בספטמבר 2012). ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ הפלסטיני אמר, כי הוועדה החליטה להתחיל במגעים ובהתייעצויות לקראת המהלך. לדבריו, הגשת בקשת החברות תתבצע עם תום ההתייעצויות. אלמאלכי הדגיש, כי הפנייה לאו"ם הינה סופית ואין ממנה חזרה למרות לחצי ארצות הברית (מען, 6 בספטמבר 2012).
  • לאור החלטת ועדת המעקב הודיע אבו מאזן במהלך מסיבת עיתונאים שקיים בראמאללה (8 בספטמבר), כי הנהגת הרשות החליטה לפנות לעצרת האו"ם ב-27 בספטמבר 2012. עם זאת, הבהיר, כי ההנהגה טרם קבעה מועד להגשת הבקשה לאו"ם (קול פלסטין, 8 בספטמבר 2012).
ועידה בינלאומית להתנגדות אסלאמית  נערכה באיראן
  • ב-7-5 בספטמבר נערכה באצפהאן, שבאיראן הוועידה הבינלאומית ה-3 להתנגדות אסלאמית. בוועידה נטלו חלק נציגי 25 מדינות וארגונים ביניהם נציגים מארגון חזבאללה, אמל, חמאס, הג'האד האסלאמי בפלסטין כמו גם בכירים במשטר האיראני. במהלך הוועידה נדונו נושאים כמו: "אסטרטגיית ההתעוררות האסלאמית", "הדרך להשמדת הישות הציונית לאחר קריסת הדיקטטורות במצרים ותוניס", "אחדות הפלסטינים וזכות השיבה לפליטים". משתתפי הועידה הדגישו את חשיבות התמיכה בהתנגדות האסלאמית נגד "התוקפנות הציונית" כמו גם תמיכה במאבק הפלסטיני נגד ישראל.
  • שיח' מחמד חסן אח'תארי, יושב ראש הכינוס, אמר בדבריו, כי "ח'מיני הוא שהגה את רעיון ההתנגדות", כך ששורשי ההתנגדות בפלסטין ולבנון מקורם באיראן של ח'מיני. לדבריו, ניצחונות ההתנגדות בשנים האחרונות הציבו את ישראל במצב קשה מדינית, צבאית, וכלכלית (אלאנתקאד לבנון, 8 בספטמבר 2012).

[1]נכון ל- 11 בספטמבר 2012.

[2]מסגרת-על חדשה של התארגנויות ג'האדיסטיות סלפיות ברצועה, שקיבלה אחריות על  ביצע פיגוע הירי בגבול ישראל-מצרים, ב-18 ביוני 2012. בפיגוע נהרג אזרח ישראלי.

[3]אחמד אלשיח' ח'ליל היה מפקד יחידת ההנדסה ויצור הטילים בארגון נהרג על ידי צה"ל ב-30 באוקטובר 2011.

[4]לאחר חתימת הסכמי אוסלו סוכם במאי 1994 על מה שמכונה "הסכם פריס" . הסכם המגדיר את  אופי הקשרים הכלכליים בין ישראל לרשות הפלסטינית.