חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (12 – 19 בספטמבר 2012)

הצתת ארונות קבורה עליהם דגלי ישראל וארצות הברית בהפגנת חמאס במחנות הפליטים במרכז רצועת עזה

הצתת ארונות קבורה עליהם דגלי ישראל וארצות הברית בהפגנת חמאס במחנות הפליטים במרכז רצועת עזה

חסן נצראללה מגיע, בלוויית שומרי ראשו, לעצרת המחאה של חזבאללה בפרבר הדרומי של בירות.

חסן נצראללה מגיע, בלוויית שומרי ראשו, לעצרת המחאה של חזבאללה בפרבר הדרומי של בירות.

המוני משתתפים בעצרת המחאה של חזבאללה בפרבר הדרומי של בירות

המוני משתתפים בעצרת המחאה של חזבאללה בפרבר הדרומי של בירות

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, וח'אלד אלבטש, בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין, משתתפים בהפגנת מחאה בעזה.

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, וח'אלד אלבטש, בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין, משתתפים בהפגנת מחאה בעזה.

הצתת דגל ארצות הברית  על ידי המפגינים (פלסטין אלא'ן, 14 בספטמבר 2012)

הצתת דגל ארצות הברית על ידי המפגינים (פלסטין אלא'ן, 14 בספטמבר 2012)

מפגינים מציתים דגלי ארצות הברית וישראל בתהלוכת חמאס בצפון רצועת עזה

מפגינים מציתים דגלי ארצות הברית וישראל בתהלוכת חמאס בצפון רצועת עזה

הצתת דגל ארצות הברית מול מטה האו''ם בעזה  (פאלטודיי, 12 בספטמבר 2012)

הצתת דגל ארצות הברית מול מטה האו''ם בעזה (פאלטודיי, 12 בספטמבר 2012)

הפגנת חמאס במחנה הפליטים שועפט  (פלסטין-אינפו, 18 בספטמבר 2012)

הפגנת חמאס במחנה הפליטים שועפט (פלסטין-אינפו, 18 בספטמבר 2012)

הפגנת חמאס במחנה הפליטים שועפט  (פלסטין-אינפו, 18 בספטמבר 2012)

הפגנת חמאס במחנה הפליטים שועפט (פלסטין-אינפו, 18 בספטמבר 2012)

עימות בין רעולי פנים לכוחות צה''ל בנבי צאלח (ופא, 14 בספטמבר 2012)

עימות בין רעולי פנים לכוחות צה''ל בנבי צאלח (ופא, 14 בספטמבר 2012)

כוחות ביטחון של ממשל חמאס פרוסים בגבול מצרים ורצועת עזה (פאלטיימס, 16 בספטמבר 2012)

כוחות ביטחון של ממשל חמאס פרוסים בגבול מצרים ורצועת עזה (פאלטיימס, 16 בספטמבר 2012)

במחאה על  המצב הכלכלי, עובדי הרשות הפלסטינית מציתים את הסכמי אוסלו והסכם פריס בכניסה לבניין מושל בית לחם  (קדס נט, 12 בספטמבר 2012)

במחאה על המצב הכלכלי, עובדי הרשות הפלסטינית מציתים את הסכמי אוסלו והסכם פריס בכניסה לבניין מושל בית לחם (קדס נט, 12 בספטמבר 2012)

במחאה על  המצב הכלכלי, עובדי הרשות הפלסטינית מציתים את הסכמי אוסלו והסכם פריס בכניסה לבניין מושל בית לחם  (קדס נט, 12 בספטמבר 2012)

במחאה על המצב הכלכלי, עובדי הרשות הפלסטינית מציתים את הסכמי אוסלו והסכם פריס בכניסה לבניין מושל בית לחם (קדס נט, 12 בספטמבר 2012)

  • נמשך ירי הרקטות לעבר ישראל. השבוע אותרו שלוש נפילות רקטות בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ארגוני הטרור במזרח התיכון ובמרכזם חזבאללה וחמאס, עלו על הגל האנטי-אמריקאי השוטף את העולם הערבי/מוסלמי בעקבות הסרט "תמימות המוסלמים" ופעלו לליבוי ההסתה נגד ארה"ב וישראל.
  • בפעולות המחאה ברחבי רצועת עזה ובלבנון (בהשתתפות חריגה של חסן נצראללה) הואשמו ארה"ב ובעלות בריתה, כי הן נושאות באחריות להפצת הסרט במסגרת המאבק, שהן מנהלות נגד האסלאם. חסן נצראללה (חזבאללה) ואסמאעיל הניה (חמאס) קראו להמונים במדינות ערב להמשיך בפעולות המחאה עד אשר תיאסר הופעתו של הסרט ותינקטנה פעולות בתחום החקיקה והמדיניות למניעת הישנות התופעה. 
כללי
  • ארגוני הטרור וארגונים אסלאמיים קיצוניים, הפועלים במזרח-התיכון, ובמרכזם חזבאללה, חמאס וארגונים ג'האדיסטים-סלפים, עלו על הגל האנטי-אמריקאי השוטף את העולם הערבי/מוסלמי בעקבות הסרט "תמימות המוסלמים" ופעלו לנצלו לצרכיהם (או לצרכי איראן, במקרה של חזבאללה).
  • בהפגנות המחאה, שנערכו בלבנון וברצועת עזה הופנתה אצבע מאשימה כלפי ארה"ב, כמי שאחראית לסרט (תוך שרבוב שמה של ישראל לפרשה). זאת, תוך קריאה לעולם הערבי/מוסלמי להמשיך בגל המחאה והעלאת תביעה, מלווה באיומים מצד חזבאללה, להפסיק את פרסום הסרט ולמצות את הדין עם יוצריו.
חזבאללה
  • בלבנון התקיימו הפגנות מחאה בהובלת חזבאללה, שלבשו אופי אנטי-אמריקאי (ואנטי-ישראלי) מובהק. ההפגנה המרכזית (17 בספטמבר) התקיימה בפרבר הדרומי של בירות והשתתף בה (באופן חריג) מנהיג חזבאללה, חסן נצראללה. במהלך ההפגנה קראו המפגינים קריאות גנאי לארה"ב ובכללן "ארצות הברית אויבת האנושות והדתות" "ארה"ב=טרור" ועוד (אלאנתקאד, 17 בספטמבר 2012). הפגנות מחאה נוספות התקיימו בערים נוספות בלבנון, בקרב ריכוזי אוכלוסייה סונים (טריפולי, צידון) ושיעים (צור, בעל בכ, הרמל, נבטיה ובנת ג'ביל).
  • חסן נצראללהגייס את כישרונו הרטורי וניצל את האירוע להסתה נגד ארה"ב וישראל בהמשך למתקפת התעמולה האיראנית[1], תוך ניסיון להסיט את הקשב מהאירועים הדרמטיים המתחוללים בסוריה. שני נאומים שנשא (אלמנאר, 16 ו-17 בספטמבר) התמקדו בהאשמת ארה"ב באחריות לסרט:
  • חסן נצראללה הציג את הסרט כהשמצה חמורה, חסרת תקדים, של הנביא מחמד. לטענתו בשל הפצת הסרט באינטרנט חומרת ההשמצה עולה על אירועים דומים בעבר, כולל פרסום ספרו של סלמאן רשדי "פסוקי השטן" (נצראללה שיבח את פסק ההלכה שהוציא האמאם ח'מיני נגד מחבר הספר בטענה שהוא מנע "תוקפנות" מסוג זה למשך שנים רבות).
  • הממשל האמריקאי הואשם, כי לא נקף אצבע למניעת פרסום הסרט בתירוץ של שמירה על חופש הביטוי. נצראללה קרא לעולם המוסלמי לכפות על ארה"ב ואירופה לכבד את הנביא ולהמשיך בגל המחאות עד להספקת פרסום הסרט, מיצוי הדין עם מפיקיו ומניעת כל פגיעה בנביא מחמד בעתיד (בדרך של חקיקה והחלטות של  הקהילה הבינלאומית).
  • לדברי נצראללה האחראים לסרט צריכים להיענש וכמו כן אלו התומכים בסרט ומגנים עליו ובמרכזם ארה"ב. בנאומו מ-17 בספטמבר שרבב נצראללה איום מרומז כלפי ארה"ב באומרו, כי לפרסום הנוסח המלא של הסרט יהיו "השלכות חמורות" (כשהוא חוזר על המילה חמורות שלוש פעמים) (אלמנאר, 17 בספטמבר 2012).
רצועת עזה
  • ב-13 וב-14 בספטמבר התקיימו בעיר עזה ובמקומות נוספים ברחבי הרצועה עצרות מחאה בהשתתפות אלפי תושבים ובנוכחות בכירי חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין ונציגי ארגוני טרור נוספים. באירועים הושמעו סיסמאות  נגד ארה"ב ("אמריקה היא השטן הגדול"), הוצתו דגלי ארה"ב וישראל והוצתו ארונות קבורה, שעליהם דגלי ארה"ב וישראל.  
  • אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, הקדיש לנושא את נאומו בתפילת יום השישי במסגד בעזה. הוא כינה את הסרט "פשע" וטען, כי הופעתו תוזמנה עם אירועי 11 בספטמבר. הניה האשים את ישראל וארה"ב, כי הן עומדות מאחורי הסרט, מפני שהן מעוניינות להכריז מלחמה חדשה על האסלאם. הוא קרא למדינות ערב לצאת לרחובות על מנת למחות נגד הפגיעות של ישראל וארה"ב בתרבות האסלאם. הוא גם קרא לאומה המוסלמית לתעל את המהפכות המתחוללות בה לעבר גבולות פלסטין, ירושלים ומסגד אלאקצא (ערוץ אלאקצא, 14 בספטמבר 2012).
חצי האי סיני
  • כמה פעילים חמושים חברי התארגנויות סלפיות, המזוהות עם הג'האד העולמי בחצי האי סיני, פרצו ב-14 בספטמבר למוצב של הכוח הרב-לאומי באלג'ורה (מזרחית לאלעריש). הפעילים תקפו את המוצב באש מנשק קל ורימונים, הציתו בו אש ותלו במקום דגל שחור המזוהה עם ארגון אלקאעדה. באירוע נפצעו שלושה קולומביאנים, חיילי הכוח (אלדסתר, 14 בספטמבר 2012).
יהודה ושומרון
  • בכמה ערים ביהודה ושומרון התקיימו אירועי מחאה, שהיו דלי משתתפים, ובמרבית המקרים לא גלשו לאלימות. האירוע המרכזי התקיים בראמאללה (17 בספטמבר) בהשתתפות שר ההקדשים של הרשות הפלסטינית. כמו כן התקיימו אירועי מחאה בבית לחם, חברון, קלקיליה ובמקומות נוספים.
  • במחנה הפליטים שועפט קיימה חמאס תהלוכת מחאה במהלכה התעמתו המפגינים עם כוחות צה"ל (פלסטין אלא'ן, 18 בספטמבר 2012).
נמשך ירי הרקטות

נמשך ירי הרקטות לעבר דרום ישראל. במהלך השבוע אותרו שלוש נפילות של רקטות. כל הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011 2

ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011

מעצר חוליה באזור הר חברון
  • במהלך סבב מעצרים של פעילי טרור, שערכו כוחות צה"ל, בדרום הר חברון נתפסה כמות גדולה של אמצעי לחימה. המעצרים נערכו במספר כפרים פלסטינים באזור חברון בעקבות מידע מודיעיני שהתקבל אודות כלי נשק רבים המצויים באחד הבתים. בין אמצעי הלחימה, שנתפסו על ידי חיילי צה"ל, שני תתי מקלע עוזי, אקדח, רובה קלצ'ניקוב ותחמושת רבה הפעילים נעצרו והועברו לחקירת כוחות הביטחון (דובר צה"ל, 12 בספטמבר 2012).
הפגנות במוקדי חיכוך
  • במקביל לקיום אירועי המחאה על פרסום הסרט "תמימות האסלאם", התקיימו, כמידי שבוע, הפגנות גם במוקדי החיכוך המסורתיים ברחבי יהודה ושומרון. המפגינים יידו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות צה"ל, אשר בכמה מקרים השיבו באמצעים לפיזור הפגנות. כמו כן אירעו מספר מקרים בהם יודו אבנים והושלכו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים וכלי רכב ביטחוניים.
יחסי ממשל חמאס מצרים
  • במהלך שיחות שהתקיימו לאחרונה במצרים בין בכירים מצריים לבין הנהגת חמאס גובשו מספר הבנות והסכמות בין הצדדים. דווח, כי בין היתר, הוחלט על הקמת ועדה ביטחונית משותפת, חילופי מידע מודיעיני הנוגע לענייני ביטחון, מתן הקלות במעבר רפיח ופתיחת משרד רשמי של חמאס במצרים (אלחיאת, 11 בספטמבר 2012)
  • בהודעה לעיתונות מטעם שר הפנים המצרי נאמר, כי מנגנוני הביטחון המצריים, הפועלים בחצי האי סיני, הצליחו לאתר זהותם שבעה חשודים, ברובם פלסטינים, שהיו בין מבצעי הפיגוע בכרם שלום, בו נהרגו 16 חיילים מצריים (5 באוגוסט 2012). כמו כן נתפסו אמצעי לחימה רבים ובכללם מאות טילי נ"מ, טילי קרקע קרקע ורקטות RPG (פורטל אלופד, 6 בספטמבר 2012).  
שכך גל מחאה ביהודה ושומרון על רקע כלכלי
  • השבוע חלה רגיעה יחסית בגל המחאה הכלכלית ביהודה ושומרון, שהתעורר בעקבות יוקר המחייה. זאת לאחר, שראשי הרשות הפלסטינית הבטיחו לנסות ולהביא הקלה במצב. כך למשל, סלאם פיאצ', ראש הממשלה הפלסטינית, הבטיח להוריד את המע"מ ל-15%, להחזיר את מחירי הדלק למחירם הקודם ולצמצם בהוצאות משרדי הרשות (מען, 13 בספטמבר 2012). 
  • על רקע המצב הכלכלי הקשה ברשות הפלסטינית, החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו להעביר לרשות תשלום של 250 מיליון שקלים על מנת לסייע ליו"ר הרשות להרגיע את ההפגנות ולהעביר את תשלום המשכורות למגזר הציבורי (משרד החוץ, 12 בספטמבר 2012).
  • יחד עם זאת, המשיכו גורמים פלסטינים ובכללם בכירי רשות לנגח את ישראל ולהטיל עליה את האחריות למשבר הכלכלי. להלן התבטאויות  בולטות :
  • סלאם פיאצ'התייחס במהלך ביקורו של ג'וליאנו ביזאביא, ראש עיריית מילאנו ומשלחתו בראמאללה גם למשבר הכלכלי. לדבריו נובע המשבר מאי העברת כספי תרומות מחו"ל ומהמגבלות שמטילה ישראל על הפלסטינים, בעיקר בשטחי Cהמהווים כ-60% מיהודה ושומרון (מען, 12 בספטמבר 2012).
  • אשרף אלעג'רמי, פרשן פוליטי פלסטיני ולשעבר שר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, טען בטור, שפרסם מטעמו, כי הסיבה העיקרית למשבר הנוכחי הוא הכיבוש. לדבריו ההנהגה הפלסטינית לא מצליחה להשיג פריצת דרך אמיתית במאבק לסיום הכיבוש, מה שמביא לתסכול ולייאוש בקרב הציבור (אלאיאם, 12 בספטמבר 2012).
קריאות לביטול הסכם אוסלו
  • על רקע המחאות הכלכליות והקיפאון בתהליך המדיני, אישים פלסטינים שוקלים את האפשרות לביטול הסכמי אוסלו. לדבריהם ההסכמים היו אמורים להביא להסכם שלום סופי ולסיום "הכיבוש" אולם, הדבר לא קרה בפועל. יתרה מזו, לדבריהם המצב נהיה גרוע יותר, משום שהרשות הפלסטינית נותרה בלא כל סמכויות ריבוניות בשטחיה (מען, 13 בספטמבר 2012).
  • להלן מספר התבטאויות בנושא:
  • צאא'ב עריקאת, חבר הוועד הפועל של אשף, אמר  כי הנהגת הרשות הפלסטינית הציגה את האפשרות לביטול הסכם אוסלו כאחת האופציות להתמודדות עם המבוי הסתום בתהליך השלום, במהלך כינוס שערכה בסוף השבוע האחרון בראמאללה. לדבריו, דיון מעמיק בנושא יחל לאחר הגשת בקשת החברות באו"ם ב-27 בספטמבר (סוכנות הידיעות הסינית בערבית, 18 בספטמבר 2012).
  • יאסר עבד רבה, מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, אמר, כי ביטול הסכם אוסלו נתון לדיון פלסטיני, לאחר שישראל כבר ביטלה הסכם זה באופן מעשי. לדבריו, לאחר עשרים שנים על הפלסטינים לחפש חלופה טובה יותר מהסכם זה (מען, 18 בספטמבר 2012).
  • מחמוד אלעאלול,חבר הוועד המרכזי של פתח, קרא לפלסטינים "להתנער מהסכם אוסלו והתחייבויותיו". לדבריו, הרשות יכולה להשתחרר מהסכם זה היות שלא נותר ממנו דבר, כל עוד ישראל לא עומדת בהתחייבויותיה וממשיכה בהתנחלויות. אשר לתיאום הביטחוני ציין, כי גם עליו ניתן לוותר, משום שהוא נועד מלכתחילה לשמור על השלום, אלא שזה כיום אינו קיים (מען, 13 בספטמבר 2012). 
שיירת אנצאר 3 צפויה להגיע לרצועת עזה
  • בסוף ספטמבר אמורה להגיע לרצועת עזה שיירת "אנצאר 3". לדברי יוזמי השיירה, פעילי ועדת עורק חיים הירדנית, קיבלה השיירה אישור מעבר מרשויות מצרים. בשיירה ייטלו חלק  נציגי איגודים מקצועיים, מפלגות ופעילים נוספים והיא אמורה לשהות ברצועה במשך כשבוע ימים. לדברי חמאס אמורה ועדת עורק חיים לממן 23 מיזמי פיתוח ברצועה (ערוץ אלקדס, 4 בספטמבר 2012). 

[1]בכירי המשטר האיראני ובתוכם המנהיג ח'אמנהא'י, ניצלו את האירועים למסע תעמולה אנטי-אמריקאי. ארה"ב, מדינות אירופה והציונות הואשמו כי הם עומדים מאחורי פרסום הסרט על מנת לפגוע בכבודם של המוסלמים כחלק מהעימות בין ארה"ב לבין איראן והאומה המוסלמית.

[2]נכון ל- 19 בספטמבר 2012.