חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (20 – 24 בספטמבר 2012)

הרמטכ''ל מבקר באזור התקרית (דובר צה

הרמטכ''ל מבקר באזור התקרית (דובר צה"ל, 23 בספטמבר 2012)

מכלי הנשק שנתפס בעת התקרית בגבול ישראל-מצרים במהלכה נהרג חייל צה''ל.

מכלי הנשק שנתפס בעת התקרית בגבול ישראל-מצרים במהלכה נהרג חייל צה''ל.

אזור התקרית בגבול ישראל מצרים  (דובר צה''ל, 21 בספטמבר 2012)

אזור התקרית בגבול ישראל מצרים (דובר צה''ל, 21 בספטמבר 2012)

הפגנות יום שישי בנעלין  (ופא, 21 בספטמבר 2012)

הפגנות יום שישי בנעלין (ופא, 21 בספטמבר 2012)

פעילי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין במפגן צבאי בשכונת סג'אעיה בעזה (אתר פלוגות ירושלים, 23 בספטמבר 2012)

פעילי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין במפגן צבאי בשכונת סג'אעיה בעזה (אתר פלוגות ירושלים, 23 בספטמבר 2012)

פעילי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין במפגן צבאי בשכונת סג'אעיה בעזה (אתר פלוגות ירושלים, 23 בספטמבר 2012)

פעילי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין במפגן צבאי בשכונת סג'אעיה בעזה (אתר פלוגות ירושלים, 23 בספטמבר 2012)

פעילי הארגון תולים שלטים במסגדי צפון הרצועה לקראת האירוע המרכזי ב-4 באוקטובר בעזה (אתר פלוגות ירושלים, 23 בספטמבר 2012)

פעילי הארגון תולים שלטים במסגדי צפון הרצועה לקראת האירוע המרכזי ב-4 באוקטובר בעזה (אתר פלוגות ירושלים, 23 בספטמבר 2012)

אבו מאזן בפגישה עם ראש ממשלת תורכיה (ופא, 21 בספטמבר 2012)

אבו מאזן בפגישה עם ראש ממשלת תורכיה (ופא, 21 בספטמבר 2012)

הפגנת מחאה בבעל בכ (אלאנתקאד לבנון, 21 בספטמבר 2012).

הפגנת מחאה בבעל בכ (אלאנתקאד לבנון, 21 בספטמבר 2012).

שריפת דגלי ישראל וארצות הברית באירוע מחאה באלעכאר בצפון לבנון (אלאנתקאד לבנון, 23 בספטמבר 2012)

שריפת דגלי ישראל וארצות הברית באירוע מחאה באלעכאר בצפון לבנון (אלאנתקאד לבנון, 23 בספטמבר 2012)

תהלוכת מחאה שארגנו חזבאללה ואמל בבנת ג'ביל  (אתר בנת ג'ביל לבנון, 22 בספטמבר 2012)

תהלוכת מחאה שארגנו חזבאללה ואמל בבנת ג'ביל (אתר בנת ג'ביל לבנון, 22 בספטמבר 2012)

תהלוכת מחאה בראמאללה

תהלוכת מחאה בראמאללה

תהלוכת מחאה בהר הבית לאחר תפילת יום השישי (פורום חמאס, 21 בספטמבר 2012)

תהלוכת מחאה בהר הבית לאחר תפילת יום השישי (פורום חמאס, 21 בספטמבר 2012)

  • במוקד אירועי השבוע עמדה תקרית בגבול ישראל-מצרים, שבמהלכה נהרג חייל צה"ל. שלושה מחבלים, שהיו מצוידים בשתי חגורות נפץ, נהרגו. ארגון ג'האדי-סלפי הפועל בסיני נטל אחריות. כמו כן סוכל בתקיפת חיל האוויר פיגוע מרצועת עזה דרך סיני. אירועים אלה שבים וממחישים את החרפתו של איום הטרור מהגבול הישראלי-מצרי.
  • ב-27 בספטמבר צפוי אבו מאזן לשאת נאום בעצרת האו"ם בו ידרוש להכיר בפלסטין כמדינה חברה שלא מן המניין. ערב הכינוס המשיכה הנהגת הרשות בפעילות מדינית, שמטרתה לגייס תמיכה ערבית/מוסלמית ובינלאומית למהלך הפלסטיני. 
תקרית בגבול ישראל-מצרים
  • ביום שישי (21 בספטמבר) סמוך לשעה 1200 פתחו שלושה מחבלים באש לעבר כוח צה"ל, אשר עסק בפעילות ביטחון שוטף בגבול ישראל מצרים (סמוך להר חריף). חיילי הכוח הסתערו יחד עם כוח נוסף, שהיה בקרבת מקום והשיבו באש. כתוצאה מכך נהרגו שלושת המחבלים. בתקרית נהרג חייל צה"ל, רב-טוראי נתנאל יהלומי ז"ל בן 20 מנוף איילון וחייל נוסף נפצע באורח בינוני (דובר צה"ל, 21 בספטמבר 2012).
  • בסריקות בשטח נמצא, כי המחבלים, אשר הסתתרו בקפל קרקע, היו מצוידים בשתי חגורות נפץ, אחת מהן התפוצצה במהלך חילופי הירי עם כוח צה"ל. כמו כן היו ברשותם מקלע ושלושה מטולי RPG. המחבלים לא לבשו מדים אך ניסו להסוות את בגדיהם (דובר צה"ל, 21 בספטמבר 2012). מהציוד שנמצא בשטח ניתן להסיק, כי המחבלים התכוונו לבצע פיגוע בהיקף גדול.
  • ארגון ג'האדי-סלפי הפועל בסיני בשם אנצאר בית אלמקדס קיבל אחריות לביצוע הפיגוע.  בהודעה, שהתפרסמה באתרים אסלאמיים, צוין, כי הפיגוע בוצע כתגובה על הסרט האמריקאי "המשפיל את הנביא מחמד", שבהפקתו, לטענת הארגון, השתתפו יהודים. עוד נאמר בהודעה, כי במקור תוכנן הפיגוע לנקום על הריגתו של פעיל הארגון שנהרג באוגוסט האחרון אולם הפצת הסרט האמריקאי ("תמימות המוסלמים") הביאה בסופו של דבר להחלטה לנקום קודם כל על הפגיעה בכבודו של הנביא מחמד, ולהשאיר את הנקמה על הריגתו של הפעיל לשלב מאוחר יותר. על-פי ההודעה בפיגוע, שבמהלכו התכוון הארגון לחטוף חייל, נהרגו שמונה חיילים ישראלים, אך ישראל מסתירה את מספר ההרוגים (23 בספטמבר 2012, masrawy.com) 

אזור התקרית בגבול ישראל מצרים  (דובר צה"ל, 21 בספטמבר 2012)
נוסח נטילת האחריות של ארגון אנצאר בית אלמקדס (www.alwafd.org)

סיכול פיגוע בשטח ישראל דרך סיני
  • בפעילות משותפת של צה"ל ושירות ביטחון כללי תקפו כלי טיס של חיל האוויר (19 בספטמבר) חוליית מחבלים בדרום רצועת עזה המשתייכת להתארגנות בשם מגיני אלאקצא. בתקיפה נהרגו שני פעילים,  אשר היו בשלבים אחרונים של הכנות לבצע פיגוע בשטח ישראל.
  • ההרוגים הם  (דובר צה"ל, 20 בספטמבר 2012):
  • אניס אבו אלענין: יליד 1979, תושב רפיח. אניס היה מעורב בשנים האחרונות במספר ניסיונות לבצע פיגועים ובכלל זה הברחת מטעני חבלה מרצועת עזה דרך מצרים לישראל. הוא גם עסק באכוונת פעילות טרור ביהודה ושומרון.
  • אשרף מחמוד מחמד צלאח: יליד 1979, תושב רפיח. היה פעיל בוועדות ההתנגדות העממית והיה מעורב בעבר בהעברת שני מחבלים למצרים לביצוע פיגוע התאבדות בישראל. היה מעורב גם בסחר באמצעי לחימה. אשרף הינו אחיו של אחמד יוסף יועצו המדיני לשעבר של אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס (צפא, 19 בספטמבר 2012).

דובר צה"ל אמר בראיון משודר, כי הריגתם של השניים הביאה לסיכול פיגוע, שתוכנן מרצועת עזה דרך סיני. הפיגוע כלל הפעלת מטענים רבי עוצמה והוא היה בשלבים מתקדמים למימושו. לדבריו בחמאס ידעו על תכנון הפיגוע  ולמרות שחמאס קיבלה מסרים בנושא היא לא עשתה ניסיונות למנוע את ביצועו (ראיון לתוכנית הרדיו בוקר טוב בגלי צה"ל, 20 בספטמבר 2012).

גורמים פלסטינים דיווחו, כי בתקיפה נהרגו שניים ואדם נוסף נפצע באורח אנוש. לטענת משרד הפנים של ממשל חמאס, שפרסם הודעת תנחומים, ההרוגים היו מאנשי מנגנון הביטחון הלאומי ונהרגו בעת מילוי תפקידם "הרשמי והשגרתי" (צפא, 19 בספטמבר 2012). איהאב אלע'צין, ראש לשכת ההסברה בממשל חמאס, האשים את ישראל בביצוע "פשעים נגד האנושות" באמצעות תקיפות אוויריות נגד מטרות אזרחיות. לטענתו השתייכו הנפגעים לשורות רשות המעברים הנחשבת לרשות אזרחית (פלסטין אלא'אן, 20 בספטמבר 2012).

סיכול פיגוע בשטח ישראל דרך סיני
מימין המכונית בה נסעו המחבלים לאחר שנפגעה  
)פלסטין אלא'ן, 19 בספטמבר 2012) משמאל: אסמאעיל הניה בביקור ניחומים ברפיח (פורום חמאס, 22בספטמבר 2012)

ירי הרקטות
  • במהלך השבוע החולף לא אותרו נפילות רקטות בשטחה של ישראל.

ירי רקטות מאז תחילת שנת  2011 1

ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011

הפגנות במוקדי חיכוך
  • במקביל לקיום אירועי מחאה נוספים על פרסום הסרט "תמימות האסלאם" לאחר תפילות יום השישי, התקיימו, כמידי שבוע, הפגנות גם במוקדי החיכוך המסורתיים ברחבי יהודה ושומרון. המפגינים יידו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות צה"ל, אשר בכמה מקרים השיבו באמצעים לפיזור הפגנות. כמו כן אירעו מספר מקרים בהם יודו אבנים והושלכו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים וכלי רכב ביטחוניים.
הרשות הפלסטינית חשפה צינוק של חמאס בכפר עוריף
  • בעקבות מידע שעלה במהלך חקירות פעילי חמאס, חשפו כוחות הביטחון הפלסטיניים ב-23 בספטמבר צינוק השייך לזרוע הצבאית של חמאס בכפר עוריף (דרומית לשכם). הכניסה לצינוק, הנמצא מתחת לפני הקרקע, היא דרך מסעדה הממוקמת ברחוב הראשי בכפר. הצינוק מחובר לחשמל ויש בו מקרר, מים זורמים, מכשירי קשר וצלחת לווין. במקום נמצאו מאות אלפי דולרים, דגלי חמאס, כרוזים, סרטי וידיאו, מדים צבאיים של הזרוע הצבאית של חמאס ועוד (מען, 23 בספטמבר 2012).
  • בחמאס גינו את "הבדיות שמפיצים בכירי הרשות" שנועדו לדבריהם להצדיק את גל המעצרים של פעילי חמאס המתנהל בזמן האחרון (פאל טודיי, 23 בספטמבר 2012).

צינוק חמאס, שנחשף בכפר עוריף (מען, 23 בספטמבר 2012)
צינוק חמאס, שנחשף בכפר עוריף (מען, 23 בספטמבר 2012)

מפגן צבאי של הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין
  • פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, קיימו (22 בספטמבר) מפגן צבאי בשכונת סג'אעיה שבמזרח העיר עזה, לציון יום השנה ה-31 להקמת הארגון ויום השנה    ה-17 למותו של מזכ"ל הארגון פתחי שקאקי. ב-4 באוקטובר צפוי הארגון לקיים אירוע נוסף, גדול יותר,  לציון ימי האזכור הללו, אשר יתקיים מרכז העיר עזה (אתר פלוגות ירושלים, 23 בספטמבר 2012).
ירידה בהיקף ההברחות לרצועת עזה
  • על רקע פעילות הביטחונית המצרית בגבול מצרים רצועת עזה ובעיקר פעילות סגירת מנהרות הברחה, ציין משרד הכלכלה הלאומית של ממשל חמאס, כי מאז הפיגוע בכרם שלום נרשמה ירידה של כ-45% בהיקף ההברחות לרצועת עזה. בולטת במיוחד  ירידה של 31% בהיקף הברחות מוצרי יסוד (אורז קמח סוכר). במקביל חלה לדבריו עלייה של 22% בהיקף הכנסת סחורות לרצועה דרך מעבר כרם שלום. אולם לדברי המשרד בגלל יכולת הקיבול המצומצמת של  מעבר כרם שלום אין הוא מסוגל לספק את מלוא הדרישה לסחורה רצועת עזה (מען, 21 בספטמבר 2012).  
המהלך הפלסטיני באו"ם
  • לקראת פתיחת כינוס העצרת הכללית של האו"ם, ממשיכה הנהגת הרשות הפלסטינית,  בראשות אבו מאזן, לגייס תמיכה ערבית/מוסלמית ובינלאומית למהלך הפלסטיני. במסגרת זאת ערך אבו מאזן ביקור בתורכיה במהלכו נועד עם ראש ממשלת תורכיה ארדואן. במקביל, משלחת של בכירי פתח ביקרה בסעודיה (מען, 20 בספטמבר 2012). אבו מאזן צפוי לשאת נאום בעצרת ב-27 בספטמבר בו ידרוש להכיר בפלסטין כמדינה חברה, שלא מן המניין.
  • בעמוד הפייסבוק שלו כתב אבו מאזן, כי הוא נחוש לקיים את המהלך הפלסטיני באו"ם למרות כל הלחצים המופעלים עליו. לדבריו במהלך נאומו בפני עצרת האו"ם יחשוף בפני העולם כולו את "הסבל של העם הפלסטיני ואת ההפרות של ישראל נגדם" (מען, 20 בספטמבר 2012). 
גל המחאות על הפצת הסרט תמימות המוסלמים נמשך[2]
  • גל המחאה בעקבות פרסום הסרט "תמימות המוסלמים" בארצות הברית נמשך ברחבי העולם. במזרח-התיכון בלטו השבוע סדרה של אירועי מחאה, שהתקיימו ברחבי לבנון בהובלת חזבאללה ובהשתתפות אמל.
לבנון
  • ברחבי לבנון התקיימו עצרות מחאה וצעדות  בעיקר במחוזות השיעים. במהלך האירועים שרפו המשתתפים דגלי ארה"ב וישראל וקראו קריאות גנאי נגדן. להלן חלק מהאירועים:
  • בקעת הלבנון–חזבאללה קיים (22 בספטמבר) צעדת מחאה המונית לאחר תפילת יום השישי בעיר בעל בכ, בהשתתפות אישים בכירים מהארגון. המשתתפים קראו קריאות נגד ארצות הברית וישראל, כגון: "מוות לארצות הברית ומוות לישראל" (אלאנתקאד לבנון, 22 בספטמבר 2012). בעיר אלהרמל קיימו חזבאללה ותנועת אמל (23 בספטמבר) תהלוכה המונית משותפת, בה השתתפו אישים פוליטיים ואנשי דת. במהלך התהלוכה נקראו קריאות גנאי נגד ארצות הברית כמו: "מוות לארצות הברית", "ארצות הברית את השטן הגדול" (אלאנתקאד לבנון, 23 בספטמבר 2012). 

גל המחאות על הפצת הסרט תמימות המוסלמים נמשך
מימין: הפגנת מחאה בבעל בכ (אלאנתקאד לבנון, 21 בספטמבר 2012). משמאל: שריפת דגלי ישראל וארצות הברית באירוע מחאה באלעכאר בצפון לבנון (אלאנתקאד לבנון, 23 בספטמבר 2012)

  • בעיר צור התקיימה תהלוכה המונית בה השתתפו נציגים רשמיים מחזבאללה ואמל (צות אלפרח לבנון, 19 בספטמבר 2012). נביל קאוק, בכיר חזבאללה, אמר, כי האמריקאים       "ביצעו את מעשה האווילות הגדול ביותר". בפנותו אליהם אמר:"אנו מזהירים אתכם מפני זירות ההתנגדות ואנו אומרים לכם מוטב שתחזרו בכם ולא תסתבכו" (אלאנתקאד לבנון, 19 בספטמבר 2012).
  • עיירות בקרבת הגבול עם ישראל – חזבאללה ואמל קיימו (22 בספטמבר) תהלוכת מחאה בעיירה בנת ג'ביל, בה השתתפו נציגים מחזבאללה, אמל ואנשי דת נוצריים. במהלך הצעדה הונפו דגלי לבנון, חזבאללה, והמשתתפים צעקו קריאות בגנות ארה"ב (אתר בנת ג'ביל לבנון, 22 בספטמבר 2012). תושבי כפר כילא קיימו את תפילת יום השישי סמוך ל"שער פאטמה. לאחר התפילה קראו המשתתפים קריאות גנאי נגד ישראל וארצות הברית (אלאנתקאד לבנון, 21 בספטמבר 2012).
  • בנבטיה אלמונים פתחו באש לעבר  מסעדת KFC, המזוהה עם ארה"ב. נזק נגרם למקום ולא דווח על נפגעים בנפש. צבא לבנון הגיע מייד למקום והחל בחקירת האירוע (צות אלפרח לבנון, 19 בספטמבר 2012).

תושבי כפר כילא מתפללים את תפילת יום השישי מול שער פאטמה (אלאנתקאד לבנון, 21 בספטמבר 2012)
תושבי כפר כילא מתפללים את תפילת יום השישי מול שער פאטמה (אלאנתקאד לבנון, 21 בספטמבר 2012)

רצועת עזה
  • ברצועת עזה קיימו גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, (17 בספטמבר) תהלוכה לילית ברחובות ג'באליא, במהלכה הניפו כרזות בשבח מחמד ובגנות הסרט. בסיום התהלוכה נשא משיר אלמצרי, מבכירי התנועה בצפון הרצועה, נאום בו גינה את הסרט וקרא להמשך "ההתנגדות נגד הכיבוש". באירוע השתתפו גם בכירים במערך הדעוה של חמאס בצפון הרצועה, ובכללם ד"ר מחמד שהאב, חבר המועצה המחוקקת מטעם החמאס, אשר נראה בתמונה כשהוא חמוש בקלאצ'ניקוב (פורום חמאס, 19 בספטמבר 2012).

מימין: התהלוכה הלילית שקיימו גדודי עז אלדין אלקסאם בג'באליא . השני משמאל: ד"ר מחמד שהאב, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, חמוש בקלצ'ניקוב  )פלסטין אלא'ן, 19 בספטמבר 2012)
מימין: התהלוכה הלילית שקיימו גדודי עז אלדין אלקסאם בג'באליא . השני משמאל: ד"ר מחמד שהאב, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, חמוש בקלצ'ניקוב  )פלסטין אלא'ן, 19 בספטמבר 2012)

יהודה שומרון וירושלים
  • ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים התקיימו מספר עצרות מחאה לאחר תפילות יום השישי.
הספינה אסטל אמורה לצאת לרצועת עזה
  • הספינה אסטל , שיצאה בחודש יוני משבדיה בדרכה לרצועת עזה, אמורה להפליג ב-1 באוקטובר מנמל נפולי לכיוון רצועת עזה. על סיפון הספינה, שערכה מאז צאתה מנמל הבית סיור בנמלי אירופה,  יועבר ככל הנראה ציוד גם עבור פרויקט "תיבת עזה"[3].  מאחורי פרויקט הספינה עומדים פעילים אנטי-ישראלים משבדיה בראשם דרור פילר, שהשתתף גם במשט ה"מרמרה".

[1]נכון ל- 24 בספטמבר 2012.

[2]בהמשך לדיווח בחדשות הטרור 19-12 בספטמבר 2012.

[3]מיזם של פעילים קנדים שבו בכוונת פעילים לבנות ספינה ברצועת עזה בסיוע פעילים אירופאים ולהשיטה מחוץ לרצועה כשעל סיפונה תוצרת פלסטינית ליצוא.