חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (25 בספטמבר – 2 באוקטובר 2012)

אבו מאזן נואם בעצרת הכללית של האו''ם (ופא, 27 בספטמבר 2012)

אבו מאזן נואם בעצרת הכללית של האו''ם (ופא, 27 בספטמבר 2012)

הפגנות יום שישי בכפר קדום, סמוך לשכם (ופא, 29 בספטמבר 2012)

הפגנות יום שישי בכפר קדום, סמוך לשכם (ופא, 29 בספטמבר 2012)

הפגנת מחאה של תושבי רצועת עזה בגבול מצרים

הפגנת מחאה של תושבי רצועת עזה בגבול מצרים

ח'אלד משעל בעת ביקורו באנקרה

ח'אלד משעל בעת ביקורו באנקרה

 קטע מהסרט ''שוחר הרובה''

קטע מהסרט ''שוחר הרובה''

  • השבוע נפלו שלוש רקטות בשטחה של ישראל. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, נשא בעצרת האו"ם נאום לוחמני, שכלל הטחת האשמות חריפות ביותר נגד ישראל ומדיניותה תוך הצגת העם הפלסטיני כקורבן של "נכבה" חדשה, שאליה חותרת ישראל. עם זאת, הוא קרא להמשך המו"מ בין הרשות הפלסטינית לישראל על מנת לממש את חזון שתי המדינות, קרי – הקמת מדינה פלסטינית על שטחי 1967, עם מזרח ירושלים כבירתה, המתקיימת לצד מדינת ישראל.
  • בכירים בחמאס גינו את הנאום קראו לאבו מאזן להודות בכישלון  תהליך השלום ולשנות את מדיניותו למן היסוד.
ירי הרקטות
  • במהלך השבוע החולף אותרו שלוש נפילות רקטות בשטחה של ישראל. כל הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011 1

ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011

הפגנות במוקדי חיכוך
  • ברחבי יהודה ושומרון התקיימו כמידי שבוע, הפגנות במוקדי החיכוך המסורתיים. המפגינים יידו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות צה"ל, אשר בכמה מקרים השיבו באמצעים לפיזור הפגנות. כמו כן אירעו מספר מקרים בהם יודו אבנים והושלכו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים וכלי רכב ביטחוניים.

הפגנות יום שישי בכפר קדום, סמוך לשכם (ופא, 29 בספטמבר 2012)
הפגנות יום שישי בכפר קדום, סמוך לשכם (ופא, 29 בספטמבר 2012) 

סוגיית המנהרות ומעבר סחורות לרצועה
  • כוחות הביטחון המצריים המשיכו בהריסת מנהרות באזור רפיח ובהערמת קשיים בפני העברת סחורות באמצעות מנהרות קיימות. על רקע זה התנהלו עימותים בין כוחות מצרים לבין חמושים באזור הגבול והדבר הביא להפסקת פעילות המנהרות למשך כיממה (צפא, 29 בספטמבר 2012). כמו כן קיימו עשרות תושבים מהרצועה הפגנה בגבול הרצועה עם מצרים בה מחו על הפעילות המצרית (מען, 30 בספטמבר 2012).

הפגנת מחאה של תושבי רצועת עזה בגבול מצרים
הפגנת מחאה של תושבי רצועת עזה בגבול מצרים (1 באוקטובר 2012, http://www.palestine-info.co.uk)

  • לדברי בעלי המנהרות בשטח פועלות כיום רק כ-10% מהמנהרות ואלה מצויות תחת פיקוח הדוק של כוחות הביטחון הפלסטינים והמצריים (מען, 28 בספטמבר 2012). בכירים ברשות הכללית לדלק ברצועת עזה מסרו, כי כמויות הדלק הנכנס לרצועה ממצרים פחתו לאחרונה בשל הגברת פעולות הביטחון של מצרים. לדבריהם קיים כיום מענה רק לכ- 40% מהצריכה היומית של דלק ברצועה (פלסטין און ליין, 24 בספטמבר 2012).
  • הפעילות המצרית לסגירת מנהרות עוררה מחאה בקרב ממשל חמאס ותושבי הרצועה. הללו דורשים מהמצרים למצוא חלופות למנהרות קודם להריסתן שכן, הן נחשבות ל"עורק החיים של רצועת עזה" (אלרסאלה.נט, 29 בספטמבר 2012). כך למשל ח'ליל אלחיה, חבר הועד הפועל של חמאס הציע מספר חלופות וביניהן הקמת נמל בחופי עזה, הקמת אזור סחר חופשי והפיכת מעבר רפיח למעבר מסחרי. אלחיה הביע תקווה, כי החלטה בנושא תיפול במהרה "לפני שהעם בעזה ימות"   (ערוץ אלאקצא, 29 בספטמבר 2012) .

 ח'ליל אלחיה
ח'ליל אלחיה (29 בספטמבר 2012, http://www.palinfo.com)

  • בשלב זה נראה, כי מצרים, משיקולים פוליטיים, מהססת לאמץ את רעיון הקמת אזור הסחר החופשי למרות שקטר הבטיחה לממן את בנייתו. מקור מצרי רם דרג מסר, כי מצרים לא מסתייגת מכינון יחסים מסחריים עם הרשות הפלסטינית אולם היא לא תקים אזור סחר חופשי עם רצועת עזה, שכן היא אינה מעוניינת לחזק את עצמאות הרצועה ולסייע להקמת ישות נפרדת מהרשות הפלסטינית (אלחיאת, 30 בספטמבר 2012). מקורות פלסטינים דיווחו, כי  מצרים גם הודיעה על כך לאסמאעיל הניה במהלך ביקורו במצרים (אלקדס אלערבי, 27 בספטמבר 2012).  מנגד, לדברי מוסא אבו מרזוק מצרים עדיין בוחנת את הנושא וטרם הודיעה על החלטתה (אלמצרי אליום, 29 בספטמבר 2012).
פעילות מנע של חמאס ברצועה
  • צבא האומה, התארגנות סלפית/ג'האדיסטית, הפועלת ברצועת עזה פרסמה הודעה מטעמה לפיה ממשל חמאס עצר שישה פעילים המשתייכים להתארגנות, ובכלל זה את העומד בראשה, שיח' אסמאעיל חמיד, המכונה אבו חפץ אלמקדסי  (1 באוקטובר 2012, AFP). 
הבחירות לראשות חמאס  
  • ח'אלד משעל, יו"ר הועד הפועל של חמאס, הודיע במהלך כינוס הועד הפועל של התנועה, כי הוא החליט, שלא להתמודד פעם נוספת לראשות התנועה (אלשרק אלאוסט, אלחיאת, 26 בספטמבר 2012). בהקשר זה אמר אסמאעיל חמדאן, אחראי יחסי החוץ של ממשל חמאס, כי בתחילת השנה הביע ח'אלד משעל רצון שלא להתמודד על ראשות הלשכה המדינית של התנועה והוסיף, כי יש צורך להזרים "דם חדש" (אלג'זירה, 28 בספטמבר 2012). ח'ליל אלחיה, חבר הועד הפועל של חמאס, אמר, כי עד סוף השנה הנוכחית תסתיים הרכבת מוסדות העל של חמאס ולאחר מכן יבחר גם מחליף לח'אלד משעל (ערוץ אלאקצא, 29 בספטמבר 2012) 
ביקור ח'אלד משעל בתורכיה
  • משלחת חמאס בראשות ח'אלד משעל ביקרה בתורכיה (30 בספטמבר) על מנת להשתתף בוועידה הרביעית של מפלגת הצדק והפיתוח המתקיימת באנקרה. במהלך ביקורם נועדו חברי המשלחת עם ראש ממשלת תורכיה טאיפ ארדואן ועם שר החוץ אחמט דאבוטאוע'לו (אתר לשכת ההסברה של חמאס, 1 באוקטובר 2012) .
נאום אבו מאזן בעצרת האו"ם
  • הנאום הלוחמני, שנשא אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, בעצרת הכללית של האו"ם  (27 בספטמבר) כלל הטחת האשמות חריפות נגד ישראל ומדיניותה תוך קריאה לפשרה היסטורית במסגרת פיתרון שתי המדינות (ערוץ הטלוויזיה הפלסטינית, 27 בספטמבר 2012).
  • להלן מספר נושאים, שבלטו בנאומו של אבו מאזן:
  • מתקפה חריפה נגד ישראל: קיימת "סכנה הנוראית מפני יישוב ישראל הגזעני בשטחי ארצנו פלסטין". במהלך החודשים האחרונים הפכו התקפות בידי "מיליציות של טרוריסטים מתנחלים ישראליים" למציאות יום-יומית והעם הפלסטיני עומד בפני מתקפות נגד מסגדים, מנזרים, בתי הספר ובתי המגורים. השדות, היבולים והתושבים כולם הפכו ל"מטרות קבועות לפעולות הרג והתעללות בעזרת שיתוף פעולה מלא של צבא הכיבוש והממשלה הישראלית". לדברי אבו מאזן ההתקפות הללו הן תוצר הלוואי של המשך הכיבוש ומדיניות ישראל "המעודדת את ההתנחלויות ואת המתנחלים" ומעודדת "תרבות של הסתה" הבאה לידי ביטוי בתוכניות הלימודים ובהצהרות קיצוניות של ישראל .
  • בנאומו הטיל אבו מאזן על ישראל את האחריות לכל מצוקות העם הפלסטיני: ישראל הואשמה בקמפיין שמטרתו לשנות את הצביון ההיסטורי של ירושלים; בקיומו של "סגר מחניק" על רצועת עזה ופגיעה בכלכלה הפלסטינית . ישראל הואשמה גם כי היא מהווה מכשול לשלום, נוקטת מדיניות של טיהור אתני , חותרת ל"נכבה" חדשה ומסרבת להיכנס למו"מ רציני עם הפלסטינים.
  • קריאה להמשך המו"מ: אבו מאזן אמר, כי הדרך להשיג שלום היא במשא ומתן בין הרשות הפלסטינית לישראל במסגרת חזון שתי מדינות. קרי, מדינה פלסטינית המתקיימת לצד מדינת ישראל על בסיס ההכרה במדינה פלסטינית עצמאית בכל שטחי 1967 ומזרח ירושלים כבירתה וההכרה בפיתרון "מוסכם וצודק" לבעיית הפליטים בהתאם להחלטה 194 של האו"ם.
  • מאמצי הפלסטינים להשיג חברות מלאה עבור "פלסטין" באו"ם: לשם השגת מטרה זו החלה הרשות הפלסטינית בהתייעצויות אינטנסיביות עם המדינות השונות על מנתשהעצרת הכלליתתחשיב את פלסטין כמדינה לא חברה באו"ם במושב זה
  • בכירים בחמאס גינו  את נאום אבו מאזן בעצרת הכללית וקראו לו להודות בכישלון תהליך המו"מ ולשנות את מדיניותו למן היסוד:
  • סאמי אבו זהרי, טען, כי  אבו מאזן הציג באו"ם טענות כוזבות בנוגע להיסטוריה של היהודים והפלסטינים. לדבריו,  זהו צעד כושל נוסף המהווה המשך לשרשרת צעדים כושלים בתהליך השלום ובמו"מ  (ערוץ אלאקצא, 27 בספטמבר 2012).
  • ח'ליל אלחיה,חבר הועד הפועל של חמאס, אמר, כי הנאום מוכיח שאבו מאזן מתוסכל וכי ישראל לא מועילה בשום דבר לפלסטינים. הוא קרא לאבו מאזן להודות בכישלון המו"מ ותהליך השלום עם ישראל על מנת שאפשר יהיה לכנס וועידה פלסטינית לאומית מאוחדת, שתקבע אסטרטגיה פלסטינית אחידה (ערוץ אלאקצא, 29 בספטמבר 2012). 
  • משיר אלמצרי,בכיר בחמאס, אמר כי אבו מאזן והרשות נכשלו בפנייה שלהם לאו"ם. לדבריו, על הרשות עתה לעזוב את המו"מ לשלום ולפתח מדיניות ואסטרטגיות חדשות  (אלעאלם, 27 בספטמבר 2012).
  • יחיא מוסא, חבר המועצה המחוקקת אמר, כי הנאום מבטא את פשיטת הרגל של  התהליך המדיני וכי אבו מאזן נוקט ב"הרפתקאות מדיניות" המזיקות לאינטרסים הפלסטינים ואסטרטגיה שלא מביאה כל חדש (אלרסאלה.נט, 27 בספטמבר 2012). 
שיירת מיילים של חיוכים
  • שיירת מיילים של חיוכים 16 הגיעה לרצועת עזה ב-29 בספטמבר. ד"ר עצאם יוסף מתאם השיירה אמר, כי בקרב חברי השיירה נציגים מירדן, מצרים בחריין, לבנון ודרום אפריקה. השיירה, הנושאת ציוד רפואי בשווי של מיליון דולרים שנרכש במצרים, נכנסה לרצועת עזה דרך מעבר רפיח    (אתר גדודי עז אלדים אלקסאם, 30 בספטמבר 2012).

שיירת מיילים של חיוכים
למעלה מימין: שיירת מיילים של חיוכים 16 נכנסת לרצועת עזה (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 30 בספטמבר 2012). למטה משמאל: אסמאעיל הניה מקבל את פני חברי השיירה (1 באוקטובר 2012, http://www.palinfo.com)

הפלגת הספינה Estelle לרצועת עזה
  • הספינה Estelle העושה דרכה משבדיה לרצועת עזה נמצאת עתה בנמל לה ספציה שבאיטליה שם היא מתעכבת בשל מה שמכנים חבריה "ביקורת בירוקרטית חריגה". הספינה אמורה להמשיך לנמל נאפולי שבדרום איטליה ומשם להמשיך לרצועת עזה. נמסר, כי אל פעילי הספינה אמור להצטרף חבר פרלמנט קנדי לשעבר .
סרט מרצועת עזה אודות מחבל זכה בפרס באיראן
  • סרט דוקומנטארי בשם "שוחר הרובה", שהופק לפני מספר חודשים ברצועת עזה,  זכה לאחרונה במקום ראשון בפסטיבל איגוד תחנות הרדיו והטלביזיה של מדינות האסלאם, אשר נערך באיראן. הסרט מתעד את עוצ' סלמי, פעיל בכיר בזרוע הצבאית/טרוריסטית של  חמאס.[2] לדברי בימאי הסרט סעד כרים, יוקרן הסרט במהלך חג הקורבן הקרוב במספר מדינות ערב ומדינות מוסלמיות (פלסטין אלא'ן, 27 בספטמבר 2012).

 קטע מהסרט "שוחר הרובה" (SAFA.PS, 11 באוגוסט 2012)
קטע מהסרט "שוחר הרובה" (11 באוגוסט 2012, SAFA.PS)

[1]נכון ל- 2 באוקטובר 2012.

[2]עוצ' סלמי-שימש בשנות ה-90 כמפקד בכיר בזרוע הצבאית של חמאס בעזה. הוא גויס 1992 לשורות הארגון ע"י עמאד עקל, אותו גם החליף בתפקיד לאחר שנהרג  ע"י צה"ל בשנת 1993. היה מעורב במעל ל-20 פיגועים נגד ישראל וכוחות צה"ל. נהרג בדצמבר 2000 ב"תאונות עבודה" במהלך הטמנת מטען נפץ מול מעבר קרני.