חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (30-24 באוקטובר 2012)

ירי רקטות לעבר ישראל (29 באוקטובר 2012, http://www.palinfo.com).

ירי רקטות לעבר ישראל (29 באוקטובר 2012, http://www.palinfo.com).

חבלן משטרה מחזיק שרידי רקטה מסוג גראד, שנפלה  בבאר שבע (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 28 באוקטובר 2012)

חבלן משטרה מחזיק שרידי רקטה מסוג גראד, שנפלה בבאר שבע (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 28 באוקטובר 2012)

רקטה שנפלה בשער אחד מיישובי הדרום (באדיבות NRG, צילום: יהודה לחיאני, 29 באוקטובר 2012)

רקטה שנפלה בשער אחד מיישובי הדרום (באדיבות NRG, צילום: יהודה לחיאני, 29 באוקטובר 2012)

אמיר קטר ואסמאעיל הניה בטקס הנחת אבן פינה להקמת בית החולים בצפון רצועת עזה.

אמיר קטר ואסמאעיל הניה בטקס הנחת אבן פינה להקמת בית החולים בצפון רצועת עזה.

אמיר קטר ורעייתו בטקס קבלת תואר דוקטור של כבוד באוניברסיטה האסלאמית בעזה  המזוהה עם חמאס(פלסטין אלא'ן, 23 באוקטובר 2012).

אמיר קטר ורעייתו בטקס קבלת תואר דוקטור של כבוד באוניברסיטה האסלאמית בעזה המזוהה עם חמאס(פלסטין אלא'ן, 23 באוקטובר 2012).

אבו מאזן נועד עם קתרין אשטון (ופא, 29 באוקטובר 2012)

אבו מאזן נועד עם קתרין אשטון (ופא, 29 באוקטובר 2012)

קריקטורה המטילה ספק בסיכוייו של אבו מאזן להצליח במהלך לשדרוג מעמדה של הרשות הפלסטינית באו''ם

קריקטורה המטילה ספק בסיכוייו של אבו מאזן להצליח במהלך לשדרוג מעמדה של הרשות הפלסטינית באו''ם

פעילים פלסטיניים, פעילי שמאל ישראליים ופעילים זרים מפגינים בסניף רמי לוי בשער בנימין (אתר הפייסבוק של צעירים נגד יוקר המחייה ביהודה ושומרון, 24 באוקטובר 2012)

פעילים פלסטיניים, פעילי שמאל ישראליים ופעילים זרים מפגינים בסניף רמי לוי בשער בנימין (אתר הפייסבוק של צעירים נגד יוקר המחייה ביהודה ושומרון, 24 באוקטובר 2012)

  • השבוע שחלף עמד בסימן סבב הסלמה חדש בדרום ישראל במהלכו נפלו 105 רקטות וכ-12 פצצות מרגמה בשטח ישראל. אחת הרקטות (גראד) נפלה בשטח פתוח בסביבות העיר באר-שבע. צה"ל הגיב בתקיפות, שכוונו נגד יעדי טרור וחוליות טרור.
  • חמאס וועדות ההתנגדות העממית קיבלו אחריות על מרבית השיגורים. דובריהם איימו בתגובה על כל "תוקפנות" ישראלית חדשה וטענו, כי ישראל הופכת את עזה לקלף במערכת הבחירות שלה.
  • ביקורו של אמיר קטר ברצועה והסיוע הכספי הנדיב (בתקשורת פורסם כי הוא מגיע לכ-400 מיליון $ ) גרם לקורת רוח רבה בקרב חמאס. מנגד, הביעו בכירים בפתח וברשות הפלסטינית מורת רוח מהביקור, המעמיק את הפילוג הפנים-פלסטיני.  
המשך ירי הרקטות ופיגועים נגד כוחות צה"ל
  • במהלך השבוע נמשך לסירוגין ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר דרום ישראל. זאת, לאחר שבמהלך 24 באוקטובר נפלו יותר משישים רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל (ארבע מהן יורטו בהצלחה על ידי מערכת כיפת ברזל).
  • ב-28 באוקטובר, בעקבות פעילות סיכול של צה"ל והריגתו של פעיל חמאס, חודש ירי הרקטות. בשעות הבוקר המוקדמות נפלה רקטה (גראד) בשטח פתוח בסביבות העיר באר שבע. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 28 באוקטובר 2012). רקטות נוספות נפלו בשטחי המועצה האזורית אשכול ובני שמעון. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • הזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית קיבלה אחריות לירי הגראד. בכרוז שפרסמו וועדות ההתנגדות העממית נאמר, כי הירי בוצע בתגובה "לתוקפנות הציונית המתמשכת" נגד תושבי הרצועה. אבו מג'האד, דובר וועדות ההתנגדות העממית, אמר כי הארגון דבק במחויבותו להגן על העם הפלסטיני ולא ייתן לישראל "לחמוק מעונש". לדבריו ירי הגראד לעבר באר שבע היה מסר לפיו לא ניתן להגביל את שטחו הגיאוגרפי של העימות וכי גם ערים מרכזיות בישראל לא יחמקו מהתגובה (אתר וועדות ההתנגדות, 28 באוקטובר 2012).
  • ב-29 באוקטובר לפנות בוקר נפלו למעלה משלושים רקטות בשטח ישראל. כל הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. על מטח הרקטות בבוקר 29 באוקטובר קיבלה אחריות הזרוע הצבאית של חמאס בתגובה למה שהיא כינתה "תוקפנות הציונית המתמשכת נגד הרצועה" (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 29 באוקטובר 2012).

ירי רקטות ופצצות מרגמה בימי ההסלמה (29-24 באוקטובר)

ירי רקטות ופצצות מרגמה בימי ההסלמה (29-24 באוקטובר)
סה"כ נפלו בימים אלה בשטח ישראל 105 רקטות וכ-12 פצצות מרגמה.

הסכם "הרגעה" והפרתו
  • ב-24 באוקטובר דיווחה התקשורת על הסכם הרגעה, שהושג בתיווך מצרי, בין חמאס ובין ישראל. הסכם ההרגעה נכנס לתוקפו בחצות הלילה.  לדברי גורם פלסטיני המגעים, שניהלה מצרים לחידוש הרגיעה, כללו התחייבות בעל פה מצד חמאס להרגעת המצב לצד התחייבות ישראלית להימנע מתקיפות ברצועה כל עוד נשמר השקט הביטחוני (מען, אלקדס, 25 באוקטובר 2012).
  • בפועל לא כובדה ה"הרגעה" על-ידי ארגוני הטרור, שהתכחשו בפומבי לקיומה. כך למשל אבו מג'אהד דובר וועדות ההתנגדות העממית הדגיש, כי הארגונים יגיבו על תקיפה ישראלית ברצועה והכחיש קיומה של הרגעה רשמית עם ישראל (צפא, 25 באוקטובר 2012). אימן טה, בכיר חמאס, הכחיש גם הוא, כי גובש הסכם הרגעה עם ישראל אולם הוסיף, כי  קיימת "אכיפה בשטח" וכי תנועתו תגיב על כל "תוקפנות" ישראלית חדשה (רסאלה.נט, 24 באוקטובר 2012). מחמוד אלזהאר, חבר הועד הפועל של חמאס אמר, כי בין ישראל לחמאס אין הפסקת אש (הדנה) אלא הרגעה, שמשמעותה בראייתו שכל עוד הישראלים לא תוקפים לא מתבצע ירי מרצועת עזה (28 באוקטובר 2012, רדיו BBC).

סרטון שהפיצה הזרוע הצבאית של חמאס אודות ירי הרקטות ב-29 באוקטובר
סרטון שהפיצה הזרוע הצבאית של חמאס אודות ירי הרקטות ב-29 באוקטובר (אתר הזרוע הצבאית של חמאס)
לצפייה בסרטון לחצו כאן

פעילות סיכול ומנע של צה"ל
  • כלי טיס של חיל האוויר המשיכו בפעילות הסיכול והמנע. במסגרת זאת הותקפו מספר יעדי טרור וחוליות, שהתכוונו לירות לעבר ישראל:

·         ב-28  באוקטובר – כלי טיס של חיל האוויר תקף חוליית מחבלים במרכז רצועת עזה, שעסקה בהכנות אחרונות לירי לעבר ישראל (דובר צה"ל, 28 באוקטובר 2012).  כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מותו של סלימאן כאמל אלקרא, פעיל הזרוע הצבאית של חמאס ופצוע נוסף באורח קשה. לדברי עדי ראייה קודם לתקיפה שיגרו פעילים חמושים פצצות מרגמה לעבר כוחות צה"ל (רסאלה.נט, 28 באוקטובר 2012). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי בתקיפה נפגעו, בין היתר, שני מוצבים של הזרוע הצבאית של חמאס האחד באזור ח'אן יונס והשני בבית חאנון (פאל טודיי, צפא, 28 באוקטובר 2012).

·         29 באוקטובר – במהלך הלילה תקפו כלי טיס מוקד פעילות טרור ומרחב שיגור רקטות בצפון רצועת עזה כמו כן הותקף מוקד פעילות טרור בדרום הרצועה (דובר צה"ל, 29 באוקטובר 2012).

  • גורמים בחמאס הגיבו בחריפות לפעילות חיל האוויר:

·         צלאח אלברדאויל, בכיר חמאס אמר, כי התקיפות הישראליות ברצועת עזה הינן הוכחה לכך, שישראל אינה מחויבת להרגעה. עוד אמר כי ישראל מנהלת מלחמה פוליטית במסגרת קמפיין הבחירות אולם חמאס לא תאפשר מצב בו עזה תהפוך לקלף בבחירות הישראליות (קדס פרס, 29 באוקטובר 2012).

·         איהאב אלרצ'ין, ראש לשכת ההסברה של ממשל חמאס אמר, כי ישראל מנסה באמצעות ההסלמה לדחוף את הרצועה לעימות צבאי חדש "בצל האיחוד בין פושעי המלחמה ליברמן ונתניהו" (צפא, 29 באוקטובר 2012).

"הכובע הכפול" של פעילי המערכת הביטחונית של חמאס
  • משרד הפנים של ממשל חמאס פרסם הודעת תנחומים על מותם של אסמאעיל אלתלי ויוסף אבו ג'להום (אבו מצעב),  פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, שנהרגו בתקיפת צה"ל באזור ג'באליה ב-23 באוקטובר. על פי הודעת המשרד שירת אלתלי כשוטר במשטרת חמאס ואבו ג'להום עבד במנהלת ההכשרה והשיקום של אסירים כלואים בבתי הכלא (צפא, 24 באוקטובר 2012).

''הכובע הכפול'' של פעילי המערכת הביטחונית של חמאס (פורום חמאס, 28 באוקטובר 2012)
מימין: מודעת אבל רשמית מאת משרד הפנים של ממשל חמאס/המנהלת הכללית לשיקום וכליאה, על מותו של יוסף מחמד אבו ג'להום (אבו מצעב) הוא שימש בנוסף לתפקידו במנהלת הכליאה גם כפעיל בזרוע הצבאית של חמאס (מנהלת השיקום והכליאה, 25 באוקטובר 2012). משמאל: אסמאעיל אלתלי, בכיר במערך הארטילריה בזרוע הצבאית של חמאס, מכין רקטה לקראת שיגור שירת כשוטר (פורום חמאס, 28 באוקטובר 2012)

ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011 1

ירי רקטות מאז תחילת שנת 2011

חשיפת התארגנות טרור של חמאס באזור ראמאללה
  • בעקבות חשיפת תשתית טרור נרחבת של חמאס באזור ראמאללה על ידי שירות הביטחון הכללי  וצה"ל (יוני 2012) נעצרו 30 פעילים, שהיו מעורבים בהתארגנות. חברי ההתארגנות  פעלו להקמה מחדש של תשתית חמאס באזור ראמאללה. מחקירת העצורים עולה, כי אחת ממטרות ההתארגנות הייתה לחזק את כוחה של  חמאס לקראת הבחירות ברשות הפלסטינית. פעילי  ההתארגנות העניקו סיוע כספי לאסירי חמאס ומשפחותיהם וסייעו לחיזוק תא הסטודנטים של חמאס באוניברסיטאות.
  • חברי ההתארגנות עמדו בקשר עם הנהגת חמאס בחו"ל מהם קיבלו תדרוכים וכספים. עוד עולה מחקירתם, כי התכוונו להקים תשתיות דומות בחברון ובית לחם אולם מעצר חברי ההתארגנות מנע זאת. בראש ההתארגנות עמד מראד מחמד חאלד אבו בהא ומתחתיו הייתה היררכיה מסודרת של בעלי תפקידים. בין העצורים שניים ממשתתפי הלינץ' בראמאללה בשנת 2000 2 (דובר צה"ל, 29 באוקטובר 2012).
הקלות לאוכלוסייה הפלסטינית לרגל חג הקורבן
  • בשבוע האחרון (29-26 באוקטובר) חגגו המוסלמים את חג הקורבן (עיד אלאדחא).  לרגל החג הוחלט במנהל האזרחי על מתן שורה של הקלות לאוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון. במסגרת זאת הוארכו שעות פעילות המעברים, נפתחו מעברים צבאיים עבור האזרחים, הורחבו שעות הפעילות של מעברי סחורות, ניתנו היתרים ליציאה לחו"ל ולכניסה מירדן וניתנו הקלות לביקורי משפחות בישראל (אתר מתאם הפעולות בשטחים, 26 באוקטובר 2012). במשך ימי החג הוחלט, על צמצום פעילות צה"ל במרכזי אוכלוסייה פלסטינית והרחבת פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטינים באזורים מסוימים.
סגירת המעברים כרם שלום וארז בשל ירי הרקטות ופצצות המרגמה
  • עקב המצב הביטחוני הוחלט בצעד חריג שלא לפתוח את מעבר כרם שלום ומעבר ארז ביום רביעי (24 באוקטובר), שכן חלק מהרקטות ומפצצות המרגמה פגעו בסמוך למעברים וסיכנו את העובדים שם. בשל כך לא הועבר דלק מקטר המיועד לרצועה למעבר כרם שלום (דובר צה"ל, 24 באוקטובר 2012) .
מעבר רפיח
  • גורמים מצריים דיווחו על פתיחת מעבר רפיח לתנועת נוסעים במהלך ימי חג הקורבן, זו הפעם הראשונה מאז השתלטות חמאס על הרצועה. לדבריהם רבים מתושבי הרצועה ניצלו את פתיחת המעבר לבילוי חופשה במצרים ולפיכך ניכר עומס ביציאה (פלסטין אליום, 28 באוקטובר 2012). 
ביקור אמיר קטר ברצועה (השלמה)
  • ב-23 באוקטובר ערכו אמיר קטר, השיח' חמד בן ח'ליפה, ואשתו ביקור קצר, בן מספר שעות  ברצועה. זהו ביקור ראשון של מנהיג ערבי ברצועה מאז השתלטות חמאס על הרצועה (יוני 2007). אמיר קטר התקבל בטקסים חגיגיים בראשות אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס.
  • במהלך הביקור חנך אמיר קטר פרויקט מגורים על שמו בח'אן יונס, נפגש עם ילדים נפגעי מבצע "עופרת יצוקה" והשתתף בטקס הענקת תואר דוקטור של כבוד לו ולאשתו באוניברסיטה האסלאמית. למרות שתוכננו טקס קבלת פנים המוני וקבלת פנים בלשכת הניה הם לא התקיימו. במהלך נאום, שנשא הניה, ציין, כי קטר החליטה להגדיל את היקף הסיוע לתכנית שיקום הרצועה מ-254 מיליון דולר לכ-400 מיליון דולר (פלסטין אלא'ן, קדס נט, שהאב, 23 באוקטובר 2012).
  • בעקבות הביקור, נרשמו ביטויי קורת רוח בקרב חמאס. אסמאעיל הניה הדגיש, כי הביקור שולח מסר לעולם שמאחורי הרצועה ניצבת האומה הערבית. לדבריו, "ביקור זה מהווה הסרה רשמית של הסגר הפוליטי והכלכלי שהוטל על הרצועה ונחשב לניצחון של העם הפלסטיני" (פלסטין אלא'ן, 23 באוקטובר 2012).
  • מנגד, בכירים בפתח וברשות הפלסטינית הביעו מורת רוח וגינו את הביקור:

·         סלטאן אבו אלעינין, חבר הוועד המרכזי של פתח, אמר, כי ביקור זה מעמיק את הפילוג הפנים פלסטיני וכי הוא קיווה שאמיר קטר יכריז על הסיוע לשיקום הרצועה מירושלים ולא מעזה (אלחיאת אלג'דידה, 24 באוקטובר 2012).

·         צאא'ב עריקאת, חבר הוועד הפועל של אשף, קרא לקטר להפעיל לחץ על ראשי חמאס כדי שאלה יכבדו את סעיפי הסכם דוחה שנחתם בקטר (מען, 24 באוקטובר 2012). 

  • גורמי תקשורת מצריים דיווחו, כי מלך בחרין, חמד בן עיסא אלחליפה צפוי לבקר ביום חמישי הקרוב (1 בנובמבר) ברצועה. על פי הדיווח ינחת מטוסו של מלך בחרין בשדה התעופה אלעריש, ומשם הוא ימשיך בדרכו במסוק מצרי למסוף רפיח (שהאב, 29 באוקטובר 2012).

ביקור אמיר קטר ברצועה  (פלסטין אלא'ן, 23 באוקטובר 2012).
למעלה: אמיר קטר ואסמאעיל הניה בטקס הנחת אבן פינה להקמת בית החולים בצפון רצועת עזה. למטה: אמיר קטר ורעייתו בטקס קבלת תואר דוקטור של כבוד באוניברסיטה האסלאמית בעזה  המזוהה עם חמאס(פלסטין אלא'ן, 23 באוקטובר 2012). 

שיירת מיילים של חיוכים 17 הגיעה לרצועת עזה
  • שיירת סיוע נוספת, ה-17 במספר, במסגרת קמפיין מיילים של חיוכים, הגיעה לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. בשיירה הגיעו 136 פעילים ממספר מדינות ערביות ומוסלמיות והיא הביאה עימה 40 טונות של תרופות, בעיקר למטרות דיאליזה, 15 כלי רכב עבור מוגבלים וכן מזון (פלסטין, 25 באוקטובר 2012). 
המהלך הפלסטיני באו"ם
  • אבו מאזן ממשיך בפעילות מדינית לקראת הפנייה המתוכננת לעצרת האו"ם במסגרת זאת:

·   במהלך פגישה, שערך עם קתרין אשטון, שרת החוץ של האיחוד האירופי, הוא שב והבהיר, כי פניית הרשות לעצרת האו"ם בחודש הבא (נובמבר 2012) נועדה לשדרוג מעמד הפלסטינים בעצרת, ואינה סותרת את השאיפה להגיע לפתרון המבוסס על עיקרון שתי מדינות לשני עמים. לדבריו, הרשות מוכנה לשוב לשולחן המשא ומתן לאחר פנייתה לעצרת האו"ם, וזאת על מנת לחדש את הדיונים על הסדר הקבע (קדס נט, 25 באוקטובר 2012).

·   בכינוס המועצה המהפכנית של פתח, ציין אבו מאזן, כי בימים אלה מקיימת הרשות מגעים והתייעצויות עם מדינות ערב ומדינות אחרות, זאת על רקע מסרים שונים, שהועברו לאחרונה להנהגה הפלסטינית במטרה להניאה מן המהלך באו"ם (אלחיאת אלג'דידה, 25 באוקטובר 2012).

·   אבו מאזן שיגר איגרת לנשיא האיחוד האירופאי ולנשיא ארה"ב בה קרא להם לתמוך בפניית הרשות בציינו, כי ההצבעה על הפנייה לא תיערך לפני הבחירות בארה"ב (אלקדס, 28 באוקטובר 2012).

קריקטורה המטילה ספק בסיכוייו של אבו מאזן להצליח במהלך לשדרוג מעמדה של הרשות הפלסטינית באו''ם  (פורום חמאס, 29 באוקטובר 2012)
קריקטורה המטילה ספק בסיכוייו של אבו מאזן להצליח במהלך לשדרוג מעמדה של הרשות הפלסטינית באו"ם  (פורום חמאס, 29 באוקטובר 2012)

עצרת של הג'האד האסלאמי בחברון בהשתתפות מושל המחוז
  • ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין קיים (28 באוקטובר), זו פעם הראשונה מזה עשר שנים, עצרת בחברון  לציון 31 שנים לייסוד הארגון ו-17 שנים למותו של מיסד הארגון פתחי שקאקי. האירוע התקיים בחצר בית הספר אבן רשד שבחברון בנוכחות מושל המחוז, כמאל חמיד, פעילי הארגון  ונציגי ארגוני טרור נוספים. מושל המחוז נשא נאום רשמי בו בירך את הארגון בשם ההנהגה הפלסטינית ובראשה אבו מאזן. כמו כן הוא הדגיש את חשיבות המשך המאבק הלאומי להקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים (מען, 29 באוקטובר 2012).
  • בעצרת ערכו נשים, חברות הארגון, מיצג בו צעדו ועל דגלי ישראל וארה"ב כמו כן הציתו פעילים את דגלי ארה"ב וישראל.

עצרת של הג'האד האסלאמי בחברון בהשתתפות מושל המחוז
מימין : נשים פעילות בג'האד האסלאמי בפלסטין דורכות על דגלי ישראל וארה"ב בעצרת של הארגון בחברון (פורום אלקדס, 29 באוקטובר 2012). משמאל : משתתפים שורפים את דגלי ישראל וארה"ב לאחר העצרת בחברון (פורום חמאס בפייסבוק, 29 באוקטובר 2012)

פעילים פלסטיניים ופעילי שמאל הפגינו בסניף רמי לוי בשער בנימין
  • עשרות פעילים פלסטיניים הנמנים עם ועדות ההתנגדות העממית למאבק נגד גדר הביטחון וההתיישבות ביהודה ושומרון, פעילי שמאל ישראליים ופעילים זרים פשטו (24 באוקטובר) על סניף סופרמרקט של רשת רמי לוי בשער בנימין וערכו בו הפגנה. הפעילים הניפו דגלי פלסטין, קראו קריאות והתעמתו עם כוחות הביטחון הישראליים. קודם לכן, חסמו המפגינים צירי תנועה מרכזיים באזור. לדברי אחד המארגנים, פעולה זו באה במחאה נגד מוצרי ההתנחלויות ופעולות ישראל (ערוץ אלקדס, 24 באוקטובר 2012).

פעילים פלסטיניים ופעילי שמאל הפגינו בסניף רמי לוי בשער בנימין
פעילים פלסטיניים, פעילי שמאל ישראליים ופעילים זרים מפגינים בסניף רמי לוי בשער בנימין (אתר הפייסבוק של צעירים נגד יוקר המחייה ביהודה ושומרון, 24 באוקטובר 2012)

[1] נכון ל- 30 באוקטובר 2012. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.

[2] ב-12 באוקטובר 2000  חזרו שני אנשי מילואים, רב סמל יוסי אברהמי ורב טוראי ואדים נורז'יץ, לבסיסם. במהלך נסיעתם טעו בדרכם והגיעו לראמאללה. השניים הוצאו מרכבם והותקפו על ידי המון משולהב. הם הובלו לתחנת משטרה שם התנפלו עליהם השוטרים וקהל רב. הם הוכו קשות, עברו התעללות ונהרגו באכזריות רבה ביותר.