חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (7- 13 בנובמבר 2012)

שרידי רקטה, שנפלה בתוך חצר מפעל בנתיבות (12 בנובמבר 2012, Daniel Hagbi/Sderot Media Center)

שרידי רקטה, שנפלה בתוך חצר מפעל בנתיבות (12 בנובמבר 2012, Daniel Hagbi/Sderot Media Center)

שרידי רקטה, שנפלה בתוך חצר מפעל בנתיבות (12 בנובמבר 2012, Daniel Hagbi/Sderot Media Center)

שרידי רקטה, שנפלה בתוך חצר מפעל בנתיבות (12 בנובמבר 2012, Daniel Hagbi/Sderot Media Center)

נזק לבתי מגורים כתוצאה מפגיעות של רקטות (12 בנובמבר 2012, Daniel Hagbi/Sderot Media Center)

נזק לבתי מגורים כתוצאה מפגיעות של רקטות (12 בנובמבר 2012, Daniel Hagbi/Sderot Media Center)

מפגש נציגי ארגוני הטרור  הפלסטיניים בעזה (פלסטין אלא'ן, 13 בנובמבר 2012)

מפגש נציגי ארגוני הטרור הפלסטיניים בעזה (פלסטין אלא'ן, 13 בנובמבר 2012)

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל בהפגנה אלימה בכפר קדום הסמוך לשכם (ופא, 9 בנובמבר 2012)

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל בהפגנה אלימה בכפר קדום הסמוך לשכם (ופא, 9 בנובמבר 2012)

יו''ר מפלגת אלאצאלה בתוניס נפגש בעזה עם בכיר חמאס מחמוד אלזהאר (מען, 7 בנובמבר 2012)

יו''ר מפלגת אלאצאלה בתוניס נפגש בעזה עם בכיר חמאס מחמוד אלזהאר (מען, 7 בנובמבר 2012)

אבו מאזן בסעודיה נפגש עם המלך עבדאללה בן עבד אלעזיז (ופא, 12 בנובמבר 2012)

אבו מאזן בסעודיה נפגש עם המלך עבדאללה בן עבד אלעזיז (ופא, 12 בנובמבר 2012)

תמונות הנתבעים Wanted, וצלבי קרס בהפגנה ברחבת בית המשפט (פאלטודיי, 6 בנובמבר 2012)

תמונות הנתבעים Wanted, וצלבי קרס בהפגנה ברחבת בית המשפט (פאלטודיי, 6 בנובמבר 2012)

  • במוקד אירועי השבוע עמד סבב הסלמה נוסף, קצת למעלה משבועיים לאחר הסבב הקודם. תחילתו של סבב ההסלמה בירי טיל נ"ט לעבר ג'יפ של צה"ל ופציעתם של ארבעה חיילי צה"ל.  במהלך סבב זה נפלו 121 רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל. בבוקר ה-13 בנובמבר נפלה רקטה סמוך לאשדוד ומאז שורר שקט בדרום.
  • בנאום, שנשא במהלך כינוס שרי החוץ של הליגה הערבית, הודיע אבו מאזן רשמית, כי מועד הפנייה של הרשות הפלסטינית לשדרוג מעמדה באו"ם הינו המועד הסמלי של ה-29 בנובמבר. בינתיים מנהלים הפלסטינים פעילות דיפלומטית ערה במטרה להשיג תמיכה מירבית במהלך. בשיחה טלפונית עם אבו מאזן הביע נשיא ארה"ב, ברק אובמה, התנגדותו למהלך (ופא, 12 בנובמבר 2012).
תקיפת כוחות צה"ל הפועלים בקרבת גדר הביטחון
  • ב-8 בנובמבר 2012 - הופעל מטען נגד כוח צה"ל, שעסק בפעילות בדרום רצועת עזה לאיתור מטעני חבלה בעקבות עליה במספר אירועי הטרור בדרום רצועת עזה במהלך השבועיים האחרונים. המטען הופעל מתוך מנהרה. כוח צה"ל מצא במקום מספר מטענים. עם סיום הפעילות אירע פיצוץ עז של מנהרת תופת מתחת לציר העובר לאורך גדר הביטחון. הפיצוץ חשף מנהרה בעומק של כארבעה מטרים וברוחב של כארבעה מטרים כלי רכב של צה"ל שהיה במקום הועף מעוצמת הפיצוץ וניזוק (דובר צה"ל, 10 בנובמבר 2012). הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות על פיצוץ המנהרה (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 8 בנובמבר 2012).
  • ב-10 בנובמבר 2012- בשעות הערב, נורה טיל נ"ט מסוג קורנט לעבר ג'יפ של צה"ל, שעסק בסיור  שגרתי סמוך לגדר הביטחון במרכז רצועת עזה. כתוצאה מירי הטיל, עלה הג'יפ באש וארבעה חיילי צה"ל נפצעו, אחד מהם באורח קשה שניים באורח בינוני והרביעי באורח קל (דובר צה"ל, 10 בנובמבר 2012). על ירי טיל הנ"ט קיבלה אחריות הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין (אתר הזרוע הצבאית של החזית העממית, 10 בנובמבר 2012).סבב נוסף  של ירי רקטות
  • הפיגוע ב-10 בנובמבר סימן את תחילתו של סבב הסלמה נוסף בדרום ישראל, קצת למעלה משבועיים לאחר סיום הסבב הקודם.במהלך ימי סבב הרקטות הנוכחי (13-10 נובמבר) נפלו 121 רקטות בשטח ישראל. כמו כן נורו מספר רב של פצצות מרגמה. חלק מהרקטות היו רקטות ארוכות טווח, שנפלו בנתיבות, באר שבע ואשדוד. כמה מהרקטות פגעו בבתי מגורים ומפעלים. כתוצאה מירי הרקטות נפצעו מספר בני אדם באורח קל וכמה לקו בחרדה. כמו כן נגרם נזק רב לרכוש. מספר רקטות יורטו בהצלחה על ידי מערכת כיפת ברזל (אשדוד, באר שבע).
  • בבוקר ה-13 בנובמבר, לאחר לילה של שקט יחסי, נפלה רקטה בשטח פתוח סמוך לאשדוד. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. במחצית הראשונה של היום שרר שקט בדרום.
נטילות אחריות
  • על ירי הרקטות ופצצות המרגמה קיבלו אחריות בעיקר הג'האד האסלאמי בפלסטין, החזית העממית לשחרור פלסטין ומספר התארגנויות המזוהות עם הג'האד העולמי. חמאס מיעטה לקבל על עצמה אחריות לירי אולם העניקה גיבוי תקשורתי למבצעיו: הזרוע הצבאית של התנועהפרסמה (11 בנובמבר) הודעה בה היא מקבלת אחריות לירי של ארגונים פלסטינים נוספים; בהודעה נוספת נמסר, כי הפלגים הפלסטיניים עומדים מאוחדים מול ישראל וימשיכו להגן על עמם, ולמלא את "חובתם המקודשת בהתנגדות לישראל"; כמו כן התפרסם באתר סרטון המתעד ירי רקטות עליו סמלי כל הארגונים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 11 בנובמבר 2012).
  • ב-12 בנובמבר ערכו ראשי ארגוני הטרור ברצועה ישיבת חירום, בראשות חמאס בה סקרו את המצב ודנו אודות המענה לישראל (מען, 12 בנובמבר 2012). מהמפגש נעדרו נציגי פתח, החזית הדמוקרטית והחזית העממית לשחרור פלסטין. לאחר הישיבה התקיימה מסיבת עיתונאים בה אמר סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, כי משתתפי הישיבה הטילו על ישראל את האחריות המלאה על המתרחש ברצועה והדגישו את "זכות העם הפלסטיני להתנגד לישראל ולהתמודד עם כל סוגי התוקפנות באמצעות כל הדרכים האפשריות". עוד הוסיף, כי התגובה תלויה בהמשך "התוקפנות הישראלית" (ערוץ אלאקצא, פלסטין אלא'ן, 12 בנובמבר 2012). בכלי התקשורת המצריים דווח על ניסיונות תיווך מצריים, שמטרתם להביא לרגיעה.
התבטאויות פלסטיניות
  • ראשי ממשל חמאס ודובריו המשיכו להטיל את האשמה להסלמה הנוכחית על ישראל ואף איימו בהסלמה נוספת:
  • משיר אל מצרי, דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, טען כי ההסלמה ברצועת עזה היא חלק ממערכת הבחירות בישראל. לדבריו האיום במלחמה נוספת בעזה אינו מרתיע את הארגונים הפלסטינים, שכן יש להם היום אמצעי הרתעה מול הנשק הישראלי (רדיו צות אלערב, 12 בנובמבר 2012).
  • טאהר אלנונו, דובר ממשל חמאס, אמר, כי משרד החוץ בממשל חמאס הגיש תלונה רשמית לאו"ם אודות פעילות ישראל ברצועת עזה. לדבריו תוכן האיגרת מדבר על "הפשיעה היום-יומית שמבצע הצבא הישראלי" ברצועה. מטרת התלונה, לדבריו ליידע את העולם בנושא סבלו של העם הפלסטיני ולעדכן אותו לגבי מעשיה של ישראל. הוא שב והזהיר מפני תוקפנות חדשה שתפגע באזרחים (פאל טודיי, 12 בנובמבר 2012).
תגובות צה"ל
  • בתגובה לירי הרקטות ופצצות המרגמה תקפו כלי טיס של חיל האוויר במהלך ימי ההסלמה מספר פעמים יעדי טרור וחוליות שיגור רקטות. ביומיים האחרונים הותקפו:
  • ליל 13-12 נובמבר– כלי טיס תקפו שני אתרי שיגור בצפון רצועת עזה וכן אתר לאחסון אמצעי לחימה במרכז הרצועה (דובר צה"ל, 13 בנובמבר 2012).
  • 12 בנובמבר– הותקפה מנהרה, שנועדה לפעילות טרור, אתר לאחסון אמצעי לחימה בצפון רצועת עזה וכן אתר לשיגור רקטות בדרום הרצועה.

נפילת רקטות בחתך יומי בסבב ההסלמה הנוכחי

נפילת רקטות בחתך יומי בסבב ההסלמה הנוכחי

סה"כ אותרו בימי ההסלמה 121 נפילות של רקטות בשטח ישראל. כמו כן נפלו בשטח ישראל פצצות מרגמה

נפילת רקטות מאז תחילת שנת  2011 2

נפילת רקטות מאז תחילת שנת 2011

נפילת רקטות בדרום ישראל בחתך שנתי[3]

נפילת רקטות בדרום ישראל בחתך שנתי
 * נכון ל-13 בנובמבר 2012

הפגנות במוקדי חיכוך
  • ברחבי יהודה ושומרון התקיימו כמידי שבוע, הפגנות במוקדי החיכוך המסורתיים. המפגינים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר כוחות צה"ל, אשר בכמה מקרים השיבו באמצעים לפיזור הפגנות. כמו כן אירעו מספר מקרים בהם יודו אבנים והושלכו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים וכלי רכב ביטחוניים. 
המצב במעברים
  • על רקע ריבוי האירועים הביטחוניים בסמוך לגדר הביטחון בין במהלך ההסלמה האחרונה נערכה הערכת מצב לגבי האיומים וסיכון חיי האזרחים והוחלט על סגירת מעבר הסחורות כרם שלום (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 12 בנובמבר 2012). גם מעבר ארז נסגר למעבר בני אדם בשל הירי המאסיבי באזור.
  • לאחר דיון הערכת מצב, שהתקיים במטכ"ל ב-12 בנובמבר בשעות הערב, הודיעה מערכת הביטחון, כי החליטה לפתוח מחדש את מעבר ארז ואת מעבר כרם שלום. כמו כן בוצע תיאום מול מצרים על המשך העברת הדלק, שנתרם ע"י קטר דרך מעבר כרם שלום (ynet, 13 בנובמבר 2012).
תגובת חמאס לבחירת אובמה לנשיא ארה"ב
  • תגובת חמאס לניצחון ברק אובמה בבחירות בארה"ב (6 בנובמבר) התאפיינה בהבלטת הציפיות הנמוכות, שיש לה מהנשיא האמריקאי בצד הבעת תקווה לפתיחת דף חדש,  שכן בחמאס מעריכים, כי מדיניות החוץ של הממשל האמריקאי לא תשתנה והיא תמשיך להיות מוטה לצד הישראלי (צפא, 7 בנובמבר 2012). עם זאת משרד החוץ של ממשל חמאס קרא לאובמה "להודות בטעותו" בכל הנוגע לתמיכתו בישראל והביע תקווה לפתיחת דף חדש ולהנהגת מדיניות שונה מצד הממשל האמריקאי המתבססת על "כיבוד זכויות העמים לשחרור ועצמאות" (מען 7 בנובמבר 2012).
  • מחמוד אלזהאר, מבכירי הנהגת חמאס, אמר, כי הציפיות שאובמה יממש את תקוות הפלסטינים הינן נמוכות. זאת,  לאור המדיניות האמריקאית המסורתית הנוטה לישראל. מחמוד אלזהאר הזכיר, כי אובמה "לא נקף אצבע" נוכח המשך בניית ההתנחלויות ופעל נגד קידום תהליך הפיוס הפנים פלסטיני (פאל פרס, 7 בנובמבר 2012).
יו"ר מפלגת אלאצאלה מתוניס ביקר בעזה
  • אלמולדי עלי מג'אהד, יו"ר מפלגת אלאצאלה בתוניסיה (מפלגה אסלאמית סלפית), הגיע (6 בנובמבר) לביקור ברצועת עזה. במהלך ביקורו נועד עם מחמוד אלזהאר, מבכירי הנהגת חמאס ברצועה, בביתו שבעזה. מג'האד הביע הערכה למאמציו של אלזהאר בתחום "הג'האד וההתנגדות" תוך שהוא מדגיש, כי "המטרה הנעלה של האומה צריכה להיות שחרור האדמה הקדושה" (מען, 7 בנובמבר 2012). ביקורו התקיים במסגרת הידוק קשרי חמאס עם תנועת האחים המוסלמים במצריים ןמלגות אסלאמיות בעולם הערבי על רקע הטלטלה האזורית. 
שלטונות סוריה סגרו את משרדי חמאס בדמשק
  • בהודעה רשמית, שפרסמה חמאס נאמר, כי מנגנוני הביטחון הסוריים פרצו למשרדי תנועת חמאס בדמשק ובכלל זה גם ביתו ומשרדו של ח'אלד משעל ראש הועד הפועל של חמאס. לדברי ההודעה החרימו הסורים את תכולת המשרדים, החליפו את המנעולים ונעלו אותם והחרימו מכוניות  (אלג'זירה.נט, 5 בנובמבר , פלסטיין אינפו, 6 בנובמבר 2012) .
  • צלאח אלברדאויל, דובר חמאס אמר, שמטרת הפשיטה של כוחות המשטר הסורי על משרד התנועה בדמשק הייתה לקחת "ציוד" שהיה באחד המשרדים, שהוא לא פירט את טיבו. הוא הדגיש שסגירת המשרדים לא שינתה דבר מפני שהמשרדים היו סגורים מאז בכירי התנועה ופעיליה יצאו מסוריה. הוא הבהיר שהתנועה לא הייתה יכולה להישאר בסוריה בגלל "הטבח שמבצע המשטר נגד עמו"  אולם יחד עם זאת הדגיש שהיחסים בין חמאס לסוריה לא נותקו  (אלקדס אלערבי, 7 בנובמבר 2012).
המהלך הפלסטיני באו"ם
  • בנאום שנשא בכינוס שרי החוץ של מדינות הליגה הערבית בקהיר הודיע אבו מאזן רשמית, כי המועד בו תפנה הרשות לאו"ם בבקשה לקיים הצבעה על ההחלטה לשדרוג מעמד של הרשות הפלסטינית למעמד של מדינה שאינה חברה יהיה ה-29 בנובמבר (מועד החלטת החלוקה של עצרת האו"ם, תאריך סמלי בתולדות הסכסוך הפלסטיני-ישראלי). הוא הוסיף, כי הרשות תבקש להצביע על ההחלטה בו ביום. אבו מאזן גם ציין, כי הם מוכנים לחזור למשא ומתן עם ישראל יום לאחר הפנייה לאו"ם (ופא, מען, פאל פרס, 12 בנובמבר 2012). שרי החוץ של הליגה הערבית החליטו לתמוך במהלך הפנייה לאו"ם, נמסר, כי הם אף הציעו רשת ביטחון בדמות סיוע כספי לרשות בסכום של  100 מיליון דולר במידה ויוטלו על הרשות הפלסטינית סנקציות בעקבות הפנייה לאו"ם (ופא, 12 בנובמבר 2012).
  • ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ הפלסטיני, ציין, כי הרשות הפלסטינית ניסחה טיוטה ראשונית של הצעת ההחלטה וכי עתה הם ממתינים לקבלת הערות ממדינות שונות על ההצעה. לדבריו נוסח ההצעה הסופי יאושר סמוך למועד הפנייה (רדיו קול פלסטין, 7 בנובמבר 2012).
  • במקביל המשיך אבו מאזן במגעים הדיפלומטיים שנועדו להכשיר את המהלך במסגרת זאת:
  • ב-11 בנובמברהתקיימה שיחה טלפונית בין נשיא ארה"ב אובמה לבין אבו מאזן. אובמה הביע בשיחה את התנגדות ארה"ב למהלך. אבו מאזן מצידו דחה את בקשתו והדגיש, כי הוא נחוש בדעתו לפנות לאו"ם (ופא, פאל פרס, PNN, 12 בנובמבר 2012).
  • ב-12 בנובמבריצא אבו מאזן לביקור בסעודיה שם נפגש עם מלך סעודיה ודן עמו במהלך הפלסטיני. משם המשיך אבו מאזן והגיע לקהיר כדי להיפגש עם נשיא מצרים מחמד מורסי (ופא, 12 בנובמבר 2012).
המשך ההליכים משפטיים נגד בכירים ישראליים נדחה[4]

ב-6 בנובמבר החל השימוע בבית המשפט באיסטנבול, שבתורכיה, במסגרת העמדתם לדין של ארבעה קצינים בכירים ישראליים בגין אחריותם, לדברי התביעה, להריגתם של תשעה מפעילי הספינה "מאוי מרמרה". יום פתיחת המשפט נוצל על ידי ארגון  IHHלקמפיין הסתה אנטי ישראלי, שסוקר בתקשורת התורכית. במסגרת זו ערך IHH, הפגנה רבת משתתפים ברחבת בית המשפט בה השתתפו גם ארגונים אסלאמים קיצונים בעלי בריתו.

לאחר שלושה ימי שימוע  החליט בית המשפט לדחות את המשך המשפט  ל-21 בפברואר 2013 זאת משום שבמהלך הדיונים הוברר, כי הם נפתחו עוד לפני שנשלח זימון לנאשמים באמצעות גורמים רשמיים.בית המשפט הורה לתרגם מיד את הזימון ולהעבירו לממשלת ישראל (www.sabah.com.tr, 10 בנובמבר 2012). עוד נודע,  כי נוסח הזימון נמצא עתה בתרגום לאנגלית (Yenisafak.com.tr, 9 בנובמבר 2012).

[*]פירוט ראו שני סיכומי סבב ההסלמה שהתפרסמו ב-11 וב-12 בנובמבר 2012.

[2]נכון ל- 13 בנובמבר 2012. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.