מבצע עמוד ענן – עדכון מספר 8 ( 22 בנובמבר 1300)

בנימין נתניהו,  מודיע על הפסקת האש (לע''מ, אתר משרד ראש הממשלה, 21 בנובמבר 2012).

בנימין נתניהו, מודיע על הפסקת האש (לע''מ, אתר משרד ראש הממשלה, 21 בנובמבר 2012).

הילרי קלינטון ומחמד מרסי מנסחים את תנאי הפסקת האש (דף הפייסבוק של מרסי, 21 בנובמבר 2012).

הילרי קלינטון ומחמד מרסי מנסחים את תנאי הפסקת האש (דף הפייסבוק של מרסי, 21 בנובמבר 2012).

שרת החוץ הילארי קלינטון ושר החוץ מחמד כאמל עמרו במסיבת העיתונאים המשותפת (אלמצריה, 21 בנובמבר 2012)

שרת החוץ הילארי קלינטון ושר החוץ מחמד כאמל עמרו במסיבת העיתונאים המשותפת (אלמצריה, 21 בנובמבר 2012)

חגיגות בעזה (ערוץ אלעאלם,  21 בנובמבר 2012)

חגיגות בעזה (ערוץ אלעאלם, 21 בנובמבר 2012)

תהלוכת ניצחון בעיר עזה תשומת לב לילד אוחז בידו אקדח  (ופא, 21 בנובמבר 2012)

תהלוכת ניצחון בעיר עזה תשומת לב לילד אוחז בידו אקדח (ופא, 21 בנובמבר 2012)

פגיעת רקטה בבית בישוב המועצה האזורית באר טוביה (21 בנובמבר 2012, Sderot Media Center)

פגיעת רקטה בבית בישוב המועצה האזורית באר טוביה (21 בנובמבר 2012, Sderot Media Center)

האוטובוס לאחר הפיצוץ  (דף הפייסבוק של משטרת ישראל 21 בנובמבר 2012).

האוטובוס לאחר הפיצוץ (דף הפייסבוק של משטרת ישראל 21 בנובמבר 2012).

תהלוכה הזדהות עם רצועת עזה בחברון

תהלוכה הזדהות עם רצועת עזה בחברון


הסכם הפסקת האש

1.  ב-21 בנובמבר 21:00 נכנסו לתוקפן הבנות אודות הפסקת הלחימה בין ישראל לחמאס (ושאר ארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה). ההסכם הושג בחסות מצרית ובמעורבות אמריקאית. לאחר 21:00 עדיין נפלו כ-10 רקטות בדרום ישראל אולם מאז 23:00 השתרר שקט מוחלט.

2.  ההבנות הוכרזו ע"י שר החוץ המצרי מחמד כאמל עמרו, במסיבת עיתונאים משותפת, שקיים עם מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון. על פי הודעתו של שר החוץ המצרי ועל פי נוסח שפורסם בדף הפייסבוק של נשיא מצרים, הוסכם כי הצדדים יפסיקו את כל פעולותיהם ההתקפיות וכי תוך 24 שעות יחלו דיונים אודות הסכמות רחבות יותר. הסכמות אלו נוגעות לפתיחת המעברים בין הרצועה לישראל, מתן הקלות לתנועת אנשים וסחורות ואי הסרת ההגבלות על תנועת תושבים פלסטינים באזורים הסמוכים לגבול עם ישראל. מצרים תקבל, מכל אחד מהצדדים להבנות הללו, ערבויות למילוי חלקם בהסכמות.

נוסח ההודעה על ההבנות (דף הפייסבוק של הנשיא מרסי, 21 בנובמבר 2012)
נוסח ההודעה על ההבנות (דף הפייסבוק של הנשיא מרסי, 21 בנובמבר 2012)

3.  ישראל, חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין הודיעו על הסכמתם להפסקת הלחימה והשתבחו בהישגים שנחלו במהלכה. ברצועת עזה נערכו "צעדות ניצחון" המוניות בהשתתפות אלפי תושבים וחמאס הכריזה על חג לאומי לרגל "הניצחון".

תגובות להסכם
ישראל

4.  ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהוהודיע בליל 21 בנובמבר על סיום מבצע "עמוד ענן". ראש הממשלה סקר את הרקע למבצע ופרט את הישגי ישראל: פגיעה במפקדים בכירים של ארגוני הטרור; השמדת אלפי רקטות, שכוונו לדרום ישראל ואת מרבית הרקטות, שכוונו למרכזה; הריסת מתקני שליטה של חמאס; השגת תמיכה איתנה מצידה של ארה"ב והגורמים המובילים בקהילה הבינלאומית. (על פי נוסח ההודעה מטעם משרד ראש הממשלה). שר הביטחון אהוד ברק, במסיבת העיתונאים, ציין כי "מטרות [המבצע] הושגו במלואן- החמאס והג'האד [האסלאמי בפלסטין] קיבלו מהלומות כואבות".

5.  ראש הממשלה הוסיף בנאומו, כי בשיחה שקיים הערב עם נשיא ארה"ב סיכם עימו "שכדאי להעניק הזדמנות להפסקת האש", על מנת לאפשר לאזרחי ישראל לחזור לשגרת החיים. הוא הוסיף, כי סיכם עם הנשיא אובמה, שישראל וארה"ב תפעלנה יחדיו נגד הברחות הנשק לארגוני הטרור, שרובו מגיע מאיראן.

ארה"ב

6.  הבית הלבן יצא בהודעה בה הביע נשיא ארה"ב הערכתו למאמצי ראש ממשלת ישראל יחד עם ממשלת מצרים להשיג הפסקת אש ברת קיימא. הוא הוסיף, כי ארה"ב תנצל הזדמנות זאת להגביר את מאמציה לסייע לצרכיה הביטחוניים של ישראל, במיוחד בסוגיית הברחת אמצעי הלחימה וחומרי הנפץ לעזה. הנשיא ציין, כי הוא מחויב לבחון השגת מימון נוסף למערכת כיפת ברזל ולתוכניות טילים משותפות בין ארה"ב לישראל (אתר הבית הלבן 21 בנובמבר 2012). בנוסף לכך קיים נשיא ארה"ב שיחה עם נשיא מצרים מרסי בה הודה לו על מאמציו להשגת הסכם הפסקת אש. שניהם הסכימו, שיש לקדם השגת פתרון בר קיימא למצב ברצועת עזה (אתר הבית הלבן, 21 בנובמבר 2012).

ארגוני המחבלים
חמאס

7.  ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, קיים בקהיר מסיבת עיתונאים משותפת עם מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין רמצ'אן שלח (שניהם הוצגו כנציגי הארגונים ברצועה). לאחר פרסום ההודעה המצרית על ההבנות שהושגו. עיקרי דבריו (ערוץ אלאקצא, 21 בנובמבר 2012):

א.    כיבוד ההסכם שהושג: "אם ישראל תכבד את ההסכם אנו נכבד אותו ואם ישראל תשוב לעזה אנו נחזור לפעול".

ב.    ביסוס "תמונת הניצחון": האויב (הישראלי) נחל תבוסה ונכנע בסופו של דברי לתנאי "ההתנגדות".

ג.    שבחים למצרים: מצרים פעלה באחריות ובמקצועיות להשגת הפסקת אש אך היא "לא שכחה את ערביותה" ולא "מכרה את הערביות".

ד.    שבחים לאיראן: (כנראה על רקע הביקורת האיראנית) איראן סיפקה לחמאס חלק מהנשק והמימון. חלקו האחר הינו מתוצרת מקומית. העובדה שקיימת מחלוקת בין חמאס לאיראן בנושא הסורי אינה מונעת מהן לשתף פעולה כשמדובר בהתנגדות לישראל.

ה.   פנייה לאבו מאזן: הלקח מהלחימה הנוכחית הינו שה"התנגדות" [קרי, הטרור והאלימות] הינה האופציה הנכונה. בהמשך קרא ח'אלד משעל לפיוס בין חמאס לרשות הפלסטינית.

הג'האד האסלאמי בפלסטין

8.  רמצ'אן שלח, מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין, שנאם באותה מסיבת עיתונאים, הדגיש, כי תוצאות הלחימה מהוות כישלון חרוץ לישראל ("לישות הזו"). הוא השתבח בירי הרקטות לעבר ת"א ("הבירה המדומה שמכונה ת"א") והודה לנשיא מצרים ולמודיעין הכללי המצרי על מאמציהם להביא להסכם.

9.  בהשיבו לשאלה האם הפסקת אש זו תשרוד השיב: "הגשנו מצרים ערבויות, כי אנו מחויבים להבנות שאליהם הגענו. אנו בטוחים, כי הלוחמים יגנו על ההסכם אך אנו אומרים לאויב: "אנו מחויבים להסכם כפי שהאויב יהיה מחויב לו, ולא נרתע מלהגן על עצמנו בכל רגע. ההתנגדות היום מדברת מתוך עמדת כוח".

המלחמה על התודעה

10.   להלן מסרים עיקריים של דוברי חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין:

א.    חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין מקבלים את ההסכם שהושג כמכלול אחד ("עסקת חבילה").

ב.    חמאס ושאר הארגונים נחלו ניצחון בלחימה נגד ישראל. ישראל הופתעה מיכולת הלחימה שלהם ובפרט מירי הרקטות לערים במרכזה של ישראל.

ג.     ממשל חמאסברצועה בראשות אסמאעיל הניה תפקד "בצורה מצוינת" וביצע חובתו לשמירה על בטחון האזרחים.

ד.    חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין שיבחו את מצרים על תפקידה בגיבוש ההבנות.

ה.   ברכות ל"פעולה האמיצה בתל אביב"(קרי, הנחת המטען באוטובוס) המהווה תוצאה של ה"תוקפנות הישראלית על רצועת עזה.

11.   בעקבות השגת ההסכם החלו "חגיגות ניצחון" ברצועת עזה במסגרת בניית נרטיב הניצחון של חמאס (ושאר הארגונים). ברחבי רצועת עזה החלו תהלוכות ניצחון תחת הכותרת "עזה גועשת משמחה בשל ניצחון ההתנגדות" (פלסטין אלאא'ן, 22 בנובמבר 2012) . גם ברחבי יהודה ושומרון החלו לחגוג את סיום המבצע. יום חמישי ה-22 בנובמבר הוכרז ע"י ממשל חמאס כיום חג לאומי ויום חופשה.

מימוש הפסקת האש

12.    ב-2100 נכנס לתוקפו הסכם הפסקת האש. ישראל נצרה את האש החל משעה זו. מרצועת עזה נמשך ירי רקטות ספוראדי עוד כשעתיים ולאחריו פסק ולמן השעה 2300 השתרר שקט מוחלט. על פי דובר צה"ל קיבל צה"ל את הפסקת האש כהנחיית הדרג המדיני והחל בפיזור מדורג של כוחות המילואים, שגייס. לדברי הדובר לאחר שמונה ימים השיג צה"ל את היעדים, שהוצבו למבצע "עמוד ענן", בהנחיתו מכה קשה על חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועת עזה (דובר צה"ל, 21 בנובמבר 2012). 

להמשך המסמך בפורמט PDF לחץ כאן