חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (5 – 11 בדצמבר 2012)

העצרת לציון יום השנה ה-25 להקמת חמאס.

העצרת לציון יום השנה ה-25 להקמת חמאס.

ח'אלד משעל, אורח הכבוד בעצרת, נושא נאום לוחמני (פלסטין אינפו, 8 בדצמבר 2012).

ח'אלד משעל, אורח הכבוד בעצרת, נושא נאום לוחמני (פלסטין אינפו, 8 בדצמבר 2012).

ח'אלד משעל נושק לאדמת עזה עם כניסתו לרצועה במעבר רפיח (פורום חמאס, 7 בדצמבר 2012)

ח'אלד משעל נושק לאדמת עזה עם כניסתו לרצועה במעבר רפיח (פורום חמאס, 7 בדצמבר 2012)

ח'אלד משעל מנשק כרזה של אלג'עברי על גבי שרידי כלי הרכב בו נהרג אחמד אלג'עברי (דף הפייסבוק ע'זה מבאשר, 8 בדצמבר 2012)

ח'אלד משעל מנשק כרזה של אלג'עברי על גבי שרידי כלי הרכב בו נהרג אחמד אלג'עברי (דף הפייסבוק ע'זה מבאשר, 8 בדצמבר 2012)

ח'אלד משעל משתתף בכנס בעזה לכבודן של משפחות ההרוגים והפצועים. מצד ימין עומד ראש הכנסייה היוונית אורתודוכסית בעזה, מטראן אלכסיוס (שהאב, 9 בדצמבר 2012).

ח'אלד משעל משתתף בכנס בעזה לכבודן של משפחות ההרוגים והפצועים. מצד ימין עומד ראש הכנסייה היוונית אורתודוכסית בעזה, מטראן אלכסיוס (שהאב, 9 בדצמבר 2012).

לילא ח'אלד מבקרת בצפון הרצועה (אתר החזית העממית לשחרור פלסטין, 10 בדצמבר 2012)

לילא ח'אלד מבקרת בצפון הרצועה (אתר החזית העממית לשחרור פלסטין, 10 בדצמבר 2012)

כנס של משרד המשפטים הפלסטיני בראמאללה תחת השם ''מדינת פלסטין'' (ופא, 8 בדצמבר 2012)

כנס של משרד המשפטים הפלסטיני בראמאללה תחת השם ''מדינת פלסטין'' (ופא, 8 בדצמבר 2012)

  • חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועת עזה ממשיכים לכבד את ההבנות, שהושגו בתום מבצע "עמוד ענן". מאז ה-21 בנובמבר לא נורו רקטות או פצצות מרגמה לשטח ישראל.
  • השבוע ערך ח'אלד משעל, יו"ר הועד הפועל של חמאס, ביקור ראשון מסוגו ברצועת עזה. הוא נאם בעצרת רבת משתתפים לציון יום השנה ה-25 להקמת חמאס. ח'אלד נשא נאום לוחמני בו הדגיש את דבקות חמאס באסטרטגיה החותרת ל"שחרור" כל שעל מאדמת פלסטין בדרך של אלימות וטרור ("ההתנגדות"). הוא הדגיש גם דבקותו ב"זכות השיבה" ואת מחויבות חמאס לשוב לצפת (מקום הולדתו של אבו מאזן), יפו, תל-אביב, הר הבית וכל שאר חלקי ארץ ישראל. 
  • חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועת עזה ממשיכים לכבד את ההבנות, שהושגו בתום מבצע "עמוד ענן". מאז ה-21 בנובמבר 2300 לא נורו רקטות או פצצות מרגמה לשטח ישראל.
נפילות רקטות מאז תחילת שנת  2011 1

נפילות רקטות מאז תחילת שנת 2011

נפילות רקטות בדרום ישראל בחתך שנתי [2]

נפילות רקטות בדרום ישראל בחתך שנתי

  • ברחבי יהודה ושומרון נמשכו ההפגנות במוקדי החיכוך המסורתיים. המפגינים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר כוחות צה"ל, אשר בכמה מקרים השיבו באמצעים לפיזור הפגנות. כמו כן אירעו מספר מקרים בהם יודו אבנים והושלכו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים וכלי רכב ביטחוניים. 
ביקור ח'אלד משעל ברצועת עזה
  • ב-7 בדצמבר הגיע ח'אלד משעל, יו"ר הועד הפועל של חמאס, בראש משלחת בכירה, לביקור בן ארבעה ימים ברצועת עזה. ח'אלד משעל, שזהו ביקורו הראשון ברצועת עזה, נכנס דרך מעבר רפיח.עם הגיעו נישק משעל את אדמת הרצועה (אתר חמאס, 7 בדצמבר 2012). את פניו קיבלו בכירי ממשל חמאס ברצועה כמו כן התקיים לכבודו טקס צבאי מטעם הזרוע הצבאית של חמאס. גולת הכותרת של ביקורו הייתה השתתפות בעצרת המונית (מספר המשתתפים בה נאמד במאות אלפים) לציון יום השנה ה-25 להקמת תנועת חמאס.
  • בנוסף להשתתפותו בעצרת, ביקר ח'אלד משעל, בין היתר, בביתו של שיח' אחמד יאסין, מייסד תנועת חמאס ובבתיהם של משפחות אחמד אלג'עברי, מחמד אלהמץ (עוזרו של אלג'עברי) ואלדלו (משפחה שנהרגה בשוגג בעת מבצע "עמוד ענן"). כמו כן ביקר בבית משפחת מחמוד אלמבחוח, פעיל חמאס, אשר השתייך למערכת הברחות אמצעי הלחימה של הארגון לרצועת עזה ונהרג בהתנקשות ב-19 בינואר  2010 בדובאי.  
  • משעל ביקר באוניברסיטה האסלאמית בעיר עזה הידועה כמעוז חמאס. הוא גם נפגש עם נציגי הארגונים הפלסטיניים ברצועה כולל עם משלחת בכירי פתח (ערוץ אלאקצא, 9 בדצמבר 2012).  טרם צאתו מהרצועה ערך ביקור בבית משפחת כמאל ניירב, מי שעמד בראש ארגון ועדות ההתנגדות העממית.לפני עזיבת המשלחת העניק אסמאעיל הניה לחבריה דרכונים דיפלומטיים פלסטינים והביע תקווה שהדרכונים יהוו "פתח לירושלים ולאלאקצא". ח'אלד משעל הביע הערכתו על קבלת הדרכון הפלסטיני (ערוץ אלאקצא, 10 בדצמבר 2012).
התבטאויות ח'אלד משעל במהלך הביקור
  • במהלך הביקור הרבה ח'אלד משעל להתבטא בחריפות נגד ישראל תוך קריאה לחיסולה בדרך הטרור ("ההתנגדות"). להלן כמה מהתבטאויותיו:
  • בנאום שנשא בעצרת חמאס העלה על נס את ניצחון חמאס במבצע "עמוד ענן" והדגיש, כי חמאס לעולם לא תכיר בישראל. עוד ציין, כי  "ההתנגדות" היא הדרך "לשחרור פלסטין", וכי אסור לוותר "על אף שעל מאדמת פלסטין ועל זכות השיבה". משעל גם קרא למדינות ערב לספק נשק לפלסטינים, לסייע להם כספית ולהביע תמיכה מדינית וציבורית (ערוץ אלאקצא, 8 בדצמבר 2012). 
  • בעת ביקורו בביתו של אחמד יאסין אמר "היום אנו נפגשים בעזה ומחר בראמאללה, בחברון, בשכם, בירושלים ואחר כך נמשיך לערים צפת, יפו, תל אביב, הר הבית ובכל הכפרים. בעזרת האל כולם יחזרו לכפרים שלהם" (ערוץ אלאקצא, 8 בדצמבר 2012). 
  • בביקור באוניברסיטה האסלאמית אמר, כי יש לשוב ולחטוף חיילים במטרה לשחרר את האסירים הפלסטיניים הנמצאים בבתי הכלא בישראל (ערוץ אלאקצא, 9 בדצמבר 2012).
העצרת לייסוד חמאס
  • ב-8 בדצמבר קיימה חמאס בעזה עצרת רבת משתתפים לציון יום השנה ה-25 להקמתה. העצרת, עמדה בסימן "נראטיב הניצחון" של חמאס בסבב ההסלמה האחרון וביקור ח'אלד משעל ברצועה. מעבר לבכירי הנהגת החוץ של התנועה ובראשם ח'אלד משעל, השתתפו בעצרת בכירי חמאס ברצועה, נציגי ארגוני הטרור השונים כמו גם נציגים ומשלחות שונות ממדינות ערב. כמו כן השתתפו בעצרת זכריא אלאע'א, בכיר פתח ברצועה, והאשם עבד אלרזק, שר האסירים לשעבר ברשות הפלסטינית כנציגיו של יו"ר הרשות הפלסטינית. יצוין, כי מהלך העצרת שודר בשידור ישיר גם בערוץ פלסטין של הרשות הפלסטינית (מען, 8 בדצמבר 2012).
  • על במת האירוע הוצב דגם ענק של רקטת M-75, מתוצרת מקומית, רקטה ארוכת טווח, שלדברי חמאס מיוצרת על בסיס ידע איראני, אשר חמאס עשתה בה שימוש במהלך מבצע "עמוד ענן" לירי לעבר גוש דן והיא מוצגת על ידה כסמל ל"ניצחון" (פלסטין אלא'ן, 8 בדצמבר 2012). לצידה של הרקטה תמונות ענקיות של שיח' אחמד יאסין ושל אחמד אלג'עברי. ראשון הנואמים בעצרת היה אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס אשר נשבע, כי לא יישאר זכר למדינת ישראל "לא בעזה לא בגדה לא בירושלים ולא בפלסטין ההיסטורית" (ערוץ אלאקצא, 8 בדצמבר 2012).
ציון יום השנה להקמת החזית העממית לשחרור פלסטין
  • גם החזית העממית לשחרור פלסטין ציינה את יום השנה להקמתה. במסגרת זאת הגיעה לרצועת עזה (4 בדצמבר), דרך מסוף רפיח, לילא ח'אלד[3], מחבלת החזית העממית לשחרור פלסטין, שהשתתפה בעבר בחטיפת מטוסים. ב-6 דצמבר השתתפה לילא ח'אלד בעצרת לציון יום השנה ה-45 לייסוד הארגון. במהלך העצרת אמרה, כי "לא ניתן לחיות עם ישראל" היא גם קראה לשרי החוץ של מדינות ערב לנתק כל סוג של יחסים עם ישראל (אתר החזית העממית לשחרור פלסטין, שהאב, 4 ו-6 בדצמבר 2012).
ציון יום השנה להקמת פתח ברצועת עזה
  • בצל אווירת הפיוס בין חמאס לפתח אמר יחיא רבאח חבר ההנהגה העליונה של פתח ברצועה, כי פתח תקיים השנה עצרת ברצועת עזה לרגל יום השנה ה-48 (יום השנה חל ב-1 בינואר) להקמת פתח. העצרת תהיה תחת הסיסמא "המדינה והניצחון" המסמל את שדרוג המעמד באו"ם ואת "הניצחון" במבצע "עמוד ענן" (מען, 9 בדצמבר 2012). אחמד יוסף, יועצו המדיני לשעבר של אסמאעיל הניה מסר, כי הדבר נתון בידי ממשל חמאס ומותנה בהגשת בקשה רשמית בעניין (מען, 9 בדצמבר 2012).
הנצחת טרוריסטים במוסדות חינוך
  • משרד החינוך של ממשל חמאס בעזה חנך ב-9 בדצמבר בטקס חגיגי בית הספר התיכון לבנים ע"ש אמיר אלמנסי, שבנייתו מומנה ע"י הבנק האסלאמי לפיתוח בג'דה. אמיר אלמנסי, שעל שמו נקרא בית הספר היה פעיל בכיר בזרוע הצבאית של חמאס ושימש כמפקד מערך הרקטות בעיר עזה. הוא נהרג במהלך מבצע "עופרת יצוקה". במהלך הטקס, הדגיש אנור אלברעאוי, תת שר החינוך בממשל חמאס בעזה, את הצורך בהנצחת דרך השהידים כדוגמת אמיר אלמנסי (פורום http://forum.q8lots.net/t1124507.html, 10 בדצמבר 2012). אביו של אמיר אלמנסי, יוסף אלמנסי, שימש בעבר כשר התקשורת ושר העבודות הציבוריות בממשל חמאס בעזה.
מבצע "עמוד ענן" - השלמות
היערכות לקראת תביעות משפטיות נגד ישראל
  • מאזן הניה, שר המשפטים בממשל חמאס, מסר, כי צוותי משרדו עומדים לסיים את מלאכת התיעוד  של מרבית "פשעי המלחמה", שביצעה ישראל במהלך מבצע "עמוד ענן" ברצועה. לדבריו, בימים הקרובים תושלם כל מלאכת התיעוד. לאחר מכן, יחל ממשל חמאס בהגשת תביעות נגד קציני צה"ל ובכירים ישראליים לבתי הדין הבינלאומיים (אתר משרד המשפטים בעזה, 27 בנובמבר 2012). מאזן הניה גם קרא לשרי המשפטים של מדינות ערב והמדינות המוסלמיות להגיש תביעות נגד קציני צה"ל בגין ביצוע "פשעי מלחמה" במהלך מבצע "עמוד ענן" ברצועה. לדבריו, משרדו מוכן לסייע להם בכל המידע הנדרש לצורך הגשת התביעות (אתר משרד המשפטים בעזה, 28 בנובמבר 2012).
  • יצוין, כי גם ארגונים בינלאומיים מסייעים בלוחמה המשפטית. כך למשל, באתר האינטרנט של Free Gaza Movementפורסמה כתבה נרחבת אודות משלחת החירום של פעילי הארגון, מארה"ב וממדינות אירופה, שהגיעה לרצועת עזה על מנת לתעד את תמונות ההרס בעקבות מבצע "עמוד ענן".  לדברי הכתבה רוב חברי המשלחת כבר עזבו את הרצועה (אתר הארגון, 7 בדצמבר 2012).
ביסוס "נראטיב הניצחון" השקת בושם חדש בעזה תחת השם M75
  • חמאס ממשיכה במאמץ לבסס את "נראטיב הניצחון" במבצע "עמוד ענן". כך למשל שאדי עדואן, מנכ"ל חברת BE STYLE  מרצועת עזה, דיווח, כי הושק בושם חדש המיועד לגברים ולנשים בשם M75(על שם הרקטה ארוכת הטווח מתוצרת מקומית). לדבריו, הבושם הושק "כאות הוקרה לניצחון העם הפלסטיני וההתנגדות במהלך מבצע עמוד ענן ברצועה" (פלסטין אלא'ן, 7 בדצמבר 2012). על פי הדיווחים הפיצה החברה בשוקי הרצועה 4,000 בקבוקי בושם (2,000 לגברים ו-2,000 לנשים). מחיר כל בקבוק בושם הוא 50 ₪ (פאל פרס, 9 בדצמבר 2012).
תגובות פלסטיניות להחלטות ממשלת ישראל בעקבות שדרוג מעמד הרשות באו"ם (השלמה)
  • בכירי הרשות הפלסטינית הגדירו את החלטת ממשלת ישראל להרחבת הבנייה ביהודה ושמרון  כחיסול פיתרון הקמת שתי מדינות לשני עמים. בהתייחסו לנושא אמר אבו מאזן, בנאומו לפני נציגי הליגה הערבית, כי המשך הבנייה היא אחד הדברים המקשים ביותר על חידוש המשא ומתן עם ישראל. לדבריו אם ישראל תפסיק את הבנייה לא יצטרכו הפלסטינים לפנות לארגונים בינלאומיים, בהם בית הדין הבינלאומי בהאג (אלג'זירה, 9 בדצמבר 2012).
  • אבו מאזן אמר, כי הוא מתייחס לבנייה בשטח E1כאל "קו אדום" שלא ניתן לעבור עליו בשתיקה. הוא קרא למזכ"ל האו"ם לערב את הקהילה הבינלאומית ולמנוע את הבנייה בשטח זה (מען, 5 בדצמבר 2012). צאא'ב עריקאת חבר הועד הפועל של אשף וראש צוות המשא ומתן אמר, כי ההחלטה על הפרויקט משמעותה חיסול פיתרון הקמת שתי מדינות לשני עמים ותהליך השלום. הוא קרא להתערבות מיידית של הקהילה הבינלאומית על מנת למנוע את הוצאת הפרויקט אל הפועל.
  • בהתבטאות נוספת הדגיש אבו מאזן, כי לאחר שדרוג מעמד הפלסטינים בעצרת האו"ם תפעל הרשות הפלסטינית בנחישות גדולה יותר לשנות את הסכמי פריס (הנספח הכלכלי להסכמי אוסלו)  (פלסטין, 9 בדצמבר 2012).
אימוץ סממני מדינה בעקבות ההצבעה באו"ם
  • בעקבות שדרוג מעמדה של הרשות הפלסטינית החלו דרגי עבודה לבחון את ההיבטים המעשיים הנגזרים ממנה. כך למשל, עיסא קראקע, שר האסירים ברשות הפלסטינית, מסר, כי בפגישה (5 בדצמבר) של הועדה הממונה על בחינת היום שלאחר הפנייה לאו"ם, הוחלט להקים צוות משפטי שיעסוק בהצטרפות לאמנת ז'נבה ולמוסדות האו"ם העוסקים בזכויות אדם. עוד, הוסיף, כי נבחנה האפשרות לפנות לבית הדין בהאג לצורך הכרה באסירים הפלסטיניים כשבויי מלחמה (מען, 5 בדצמבר 2012).
  • בנוסף לכך:
  • ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, מסר, כי הרשות בוחנת בקפידה את עניין הנפקת דרכונים פלסטיניים ושינוי הניירת הרשמית של הרשות הפלסטינית למסמכים של מדינה, זאת על מנת שלא יהיו סתירות עם הסכמים קודמים להם התחייבה הרשות (מען, 5 בדצמבר 2012).
  • בכנס שקיים ב-8 בדצמבר משרד המשפטים הפלסטיני בראמאללה ושעסק בתחום הסיוע המשפטי, נראה שלט עליו הכיתוב "מדינת פלסטין" (ופא, 8 בדצמבר 2012). כך גם הופיע השם בכנס של משרד הרווחה הפלסטיני בראמאללה לרגל ציון יום הנכה העולמי (ופא, 10 בדצמבר 2012).
  • עם זאת, מבדיקה של אתרי משרדי הרשות הפלסטינית עולה, כי מרבית האתרים הרשמיים של הרשות טרם עודכנו ועדיין מופיעים תחת השם הרשות הפלסטינית, זאת להוציא את משרד הפנים הפלסטיני והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (PCBS) שם שונה השם ל"מדינת פלסטין"(אתר משרד הפנים בראמללה ואתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 9 בדצמבר 2012). 

[1]נכון ל-11בדצמבר 2012. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.

[2]הנתונים הסטטיסטיים בשנים 2008 ו-2009  כוללים את נפילות הרקטות במהלך מבצע "עופרת יצוקה". נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. 

[3]לילא ח'אלד-  מחבלת ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין. הייתה מעורבת בתחילת שנות שנות השבעים של המאה הקודמת במספר פיגועים בעיקר חטיפת מטוסים. משמשת כיום כחברת הלשכה המדינית של החזית העממית וכחברת המועצה הלאומית הפלסטינית באשף.