נשיא ארה”ב חתם לאחרונה על חוק העוסק בפעילות ארה”ב לצמצום השפעתה של איראן במדינות צפון אמריקה, מרכזה ודרומה


נוסח הצעת החוק האמריקאית (www.govtrack.us)
נוסח הצעת החוק האמריקאית (www.govtrack.us)

כללי

1.    ב-29 בדצמבר חתם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, על חוק ("The countering Iran in the Western hemisphere act") העוסק בדרכים, שתנקוט ארה"ב, לצמצום השפעתה של איראן והצרת פעילותה בחצי הכדור המערבי ( Western hemisphere– ארה"ב, קנדה, מכסיקו, האיים הקריביים דרום ומרכז אמריקה). החוק, שהוצא אל הפועל לאחר חתימתו של הנשיא, הוצג כבר בתחילת השנה (18 בינואר 2012) ועבר את הצבעת הסנט ב-18 בדצמבר 2012. מטרת החוק היא לגבש אסטרטגיה כוללת על מנת לעמוד מול הנוכחות והפעילות, הגדלות והולכות, של איראן בחצי הכדור המערבי. הנוכחות האיראנית כוללת נוכחות ממשלית איראנית כמו גם נוכחות של גופים כמו משמרות המהפכה, כוח קדס וחזבאללה (המהוות זרוע ביצועית עבור איראן).

2.   להלן מספר נקודות בנוסח החוק   www.govtrack.us) H.R. 3783):

א. מחלקת המדינה האמריקאית תידרש לבצע תוך לא יאוחר מ- 180 ימים הערכה לגבי האיומים הנכפים על ארה"ב על ידי הנוכחות האיראנית הגדלה והפעילות שלה באזורים אלה. על מחלקת המדינה להגיש  לועדות הקונגרס הרלוונטיות את תוצאות ההערכה וכן את האסטרטגיה שיש לנקוט להתמודדות עם הנוכחות האיראנית. הפעילות תתבצע בשיתוף פעולה עם בנות בריתה של ארה"ב באזור (www.govtrack.us).

ב. בתהליך פיתוח האסטרטגיה על מחלקת המדינה של ארה"ב להתייעץ עם ראשי כל המחלקות והסוכנויות הרלוונטיות כולל מחלקת ההגנה, סוכנויות המודיעין, משרד לביטחון פנים, משרד האוצר, משרד התובע הכללי ועוד. פרטי האסטרטגיה, שתגובש, יהיו חסויים אבל הם יכללו סיכום לא מסווג של המלצות מדיניות

ג. במקביל אמור משרד לביטחון-פנים האמריקאי לפעול להגברת האבטחה בגבול עם קנדה ומכסיקו נגד איראן, חזבאללה, משמרות המהפכה וכוח קדס בשיתוף פעולה עם המדינות הגובלות בארה"ב. במסגרת זאת עליו לחקור משאבים, טכנולוגיות ותשתית על מנת ליצור גבול מאובטח ולחזק את יכולותיה של ארה"ב ובנות בריתה למנוע מפעילים מאיראן, ממשמרות המהפכה , כוח קדס ומחזבאללה או מכל ארגון טרור אחר, להיכנס לארה"ב.

3.   בראיון לסוכנות הידיעות איסנא (30 בדצמבר) התייחס מנצור חקיקת-פור, סגן יו"ר הועדה לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ של המג'לס, לסוגיית חתימת נשיא ארה"ב על החוק. הוא ציין כי החתימה על החוק מצביעה על השפעת איראן באמריקה הלטינית ("איראן נמצאת כיום בבית של ארה"ב אולם ארה"ב עדיין לא הבינה זאת"). הוא הדגיש כי איראן אינה עוד מדינה קטנה במזה"ת אלא מעצמה מדינית, שהמסר של המהפכה שלה מועבר בכל רחבי העולם.

4.    יצוין, כי מאז נבחר אחמדינז'ד לנשיא, באוגוסט 2005, התרחבו והעמיקו קשרי איראן עם מדינות אמריקה הלטינית. איראן מנצלת קשרים אלה להרחבת דריסת הרגל שלה באמריקה הלטינית לביסוס השפעתה המדינית, הכלכלית הדתית והטרוריסטית-חתרנית.  קשרים אלה מתקיימים ישירות על ידי איראן וכן באמצעות שלוחיה כגון כוח קדס וארגון חזבאללה, פעילות זו במדינות אמריקה הלטינית היא חלק מאסטרטגיה איראנית רחבה יותר שנועדה להוציאה מהבידוד המדיני בו היא שרויה ולהציב איום מוחשי לארה"ב ב"חצר האחורית". איראן עושה זאת תוך ניצול יתרונותיה היחסיים מול מדינות וקבוצות אוכלוסייה באמריקה הלטינית בהן האידיאולוגיה והרטוריקה האנטי-אמריקאניות נופלות על אוזניים קשובות  ונמצאת בהן גם אוכלוסייה מוסלמית, חלקה שיעית לבנונית. אמריקה הלטינית גם מהווה עבור איראן אחת מזירות הפעילות בתחום הפשיעה, חתרנות והטרור אותה מוביל כוח קדס של משמרות המהפכה ושותפים לה גופים נוספים בממשל האיראני. כמו כן עושים האיראנים שימוש בחזבאללה, המשמש כ"קבלן משנה" למשימות טרור וחתרנות (המעורבים לעיתים בפשיעה) עבור איראן .

5.    פירוט לגבי הפעילות האיראנית במדינות אמריקה הלטינית ראו פרסום מרכז המידע פרסום מ-18 אפריל 2012: "אמריקה הלטינית כזירת פעילות טרוריסטית, תודעתית-חתרנית ופלילית של איראן וחזבאללה". ראו גם פרסום קודם מ-8 באפריל 2009: "איראן  מעמיקה את נוכחותה המדינית והכלכלית באמריקה הלטינית, "החצר האחורית" של ארה"ב.היא מנצלת זאת לפעילות אסלאמיזציה שיעית ויצוא המהפכה האסלאמית, גם כהתרסה מול ארה"ב וניסיון לכרסם בהגמוניה שלה. במקביל, היא בונה ומבססת  תשתיות מודיעין, טרור ופשיעה באמצעות חזבאללה. תשתיות אלו עלולות להיות מנוצלות גם נגד ארה"ב וישראל".

 

נשיא איראן, אחמדינז'אד במהלך ביקורו בוונצואלה בינואר 2012 בחברת נשיא וונצואלה  הוגו צ'אבס
נשיא איראן, אחמדינז'אד במהלך ביקורו בוונצואלה בינואר 2012 בחברת נשיא וונצואלה  הוגו צ'אבסwww.almanar.com.lb))