מבט לאיראן

31 דצמבר, 2012 מאת: ד''ר רז צימט

הדרך הבטוחה לגן עדן עם כרטיס טיסה: תגובות לאיסור לטוס בזמני תפילות

תקנה חדשה האוסרת על מטוסים להמריא בזמני התפילות מעוררת בימים האחרונות תגובות נלעגות ברשתות החברתיות. דובר ועדת התרבות של המג'לס, עלי טאהרי, הודיע בשבוע שעבר, כי בהתאם להחלטת הועדה לא תתאפשר המראתן של טיסות במהלך הקריאה לתפילה.

הדיווח על איסור המראת מטוסים בזמן התפילה עורר, כצפוי, תגובות נלעגות בקרב גולשים איראנים ברשתות החברתיות ובלוגרים המזוהים עם מתנגדי המשטר. אלה הלינו על פרסום ההנחיה דווקא בשעה שתעשיית התעופה האיראנית נתונה במשבר עמוק ופרסמו רשומות סאטיריות בתגובה למגבלות החדשות. 

 

תקנה חדשה האוסרת על מטוסים להמריא בזמני התפילות מעוררת בימים האחרונות תגובות נלעגות ברשתות החברתיות. דובר ועדת התרבות של המג'לס, עלי טאהרי (Ali Taheri), הודיע בשבוע שעבר, כי בהתאם להחלטת הועדה לא תתאפשר המראתן של טיסות במהלך הקריאה לתפילה (אזאן), ובמיוחד בשעת הקריאה לתפילת הבוקר. המטוסים יקבלו אישור להמריא חצי שעה לפחות לאחר הקריאה לתפילה. הוא ציין, כי ההנחיה הועברה לארגון התעופה של איראן. עוד עדכן טאהרי, כי על-פי החלטת הועדה תוגבר אכיפת קוד הלבוש האסלאמי במטוסים ובשדות התעופה (מהר, 26 דצמבר 2012). 

הדיווח על איסור המראת מטוסים בזמן התפילה עורר, כצפוי, תגובות נלעגות בקרב גולשים איראנים ברשתות החברתיות ובלוגרים המזוהים עם מתנגדי המשטר. אחד הבלוגרים דן בשאלה, כיצד ניתן יהיה ליישם את ההנחיה החדשה במקרה שבו הטיסה תאלץ לנחות לאחר שעת התפילה בשל איחור בהמראה או תנאי מזג אוויר. הוא פירט ארבע אפשרויות:

א.    הטייס יבלום את המטוס תוך כדי טיסה בין שמים לארץ, יאפשר לנוסעים להתפלל ויחדש את הטיסה בתום התפילה.

ב.    הטייס ישוב למקום המוצא מאחר שטיסה בזמן התפילה אינה חוקית.

ג.     הטייס ימשיך בטיסה כרגיל, אך במקרה כזה הנוסעים או צוות הטיסה עלולים לגלות התנגדות ולתהות מדוע הוא המשיך לטוס ולא עצר את המטוס בזמן התפילה, שהרי ברור שהתפילה חשובה מהטיסה.

ד.    הטייס יעזוב את תא הטייס ויצטרף לתפילה עם נוסעיו. במקרה כזה המטוס יתרסק, כל הנוסעים המתפללים ייהרגו וייכנסו ישירות לגן עדן עם כרטיס הטיסה שבידיהם (http://zareh-bin.blogspot.ca, 26 דצמבר).

ברשומה נוספת שהעלה הבלוגר נכתב, כי בשעה שמדינות מפותחות בעולם מתמקדות בשיפור איכות הטיסה ובטיחותה, שלטונות איראן עוסקים באיסור על טיסות במהלך התפילה. הדבר מבטא, לדבריו, את שקיעתה של איראן תחת המשטר הנוכחי. אם בעבר הייתה איראן מתקדמת בהרבה ביחס לשכנותיה, מדינות המפרץ הערביות, בתחום התעופה וחברת התעופה שלה הייתה בעלת המטוסים המתקדמים בעולם, הרי שכיום איראן נחשבת למפגרת בתחום בעוד שמדינות המפרץ השיגו התקדמות מרשימה (http://zareh-bin.blogspot.ca, 26 דצמבר 2012).

בלוגר אחר הלין על כך ששלטונות איראן אוסרים על מטוסים לטוס בזמן התפילה דווקא בשעה שתעשיית התעופה האיראנית נתונה במשבר כלכלי עמוק בהשפעת הסנקציות. אם לפני למעלה משלושים שנה הייתה חברת התעופה האיראנית אחת מחברות התעופה המובילות בעולם, כיום היא נמצאת על סף פשיטת רגל. במדינה שבה לא רוכשים מטוסים חדשים והמטוסים הקיימים הם מתקופת השאה, מטילים השלטונות מגבלות על טיסות בזמני התפילה. כל שעת טיסה משמעותה כסף, כתב הבלוגר, והדבר נכון שבעתיים במדינה הסובלת ממחסור במטוסים http://gomnamian.blogspot.co.il/2012/12/blog-post_26.html).

ISNA

בלוגר נוסף פרסם רשומה סאטירית ביומן הרשת שלו ובה דיווח לכאורה לפיו איש הדת השמרני הבכיר, איתאללה נורי המדאני (Ayatollah Nouri Hamadani), מצא פתרון יצירתי לבעיית הטיסות בזמן תפילה. על-פי "דיווח" זה הודה איש הדת הבכיר לחברי המג'לס על ההנחיה שהוציאו, אך טען כי תוכניתם מזיקה לכלכלה וגורמת לבזבוז זמנם של הנוסעים. הוא ציין, כי יש להנחות את הטייסים להחנות את המטוס בזמני התפילה במקום המתאים לכך בשמים, כלומר: מקום שבו העננים יציבים יחסית, ואז לכנס את הנוסעים לתפילה. איש הדת הבכיר ציין, כי תוכנית זו גובשה בהתייעצות עם אנשי הדת הבכירים במרכזים הדתיים בקום ובנג'ף וכי בקרוב ימונה לכל טיסה דרשן תפילות על מנת שיהיה ניתן לממש את המצווה האלוהית החשובה הזו בכל תנאי. באופן כזה יהיה ניתן למנוע בזבוז זמן וכסף והטיסות יוכלו להגיע ליעדן בזמן (http://halabekhand.wordpress.com, 26 דצמבר 2012).

אין זו הפעם הראשונה שבה מתייחסים שלטונות איראן לצורך להתאים את מועדי הטיסות לזמני התפילה. בנובמבר 2008 נשא המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, נאום שבו הדגיש את חשיבות מצוות התפילה באסלאם והביע מורת רוח מהמחסור במסגדים ובחדרי תפילה באיראן. הוא קרא, בין היתר, להתאים את זמני הטיסות לזמני התפילות על מנת לאפשר לנוסעים להתפלל בטרם עלו לטיסה. ח'אמנהאי הדגיש כי בטיסות, שאת מועדן לא ניתן להתאים למועדי התפילות, יש להקצות מקומות מיוחדים לצורך תפילה במטוסים עצמם.

בעקבות דברי המנהיג הודיע ארגון התעופה האזרחית, כי זמני הטיסות יותאמו לזמני התפילות המוסלמיות. חסין ח'אנלארי (Hossein Khanlari), יו"ר ארגון התעופה האזרחית, עדכן, כי בעקבות הנחיית המנהיג הועברה תקנה בעניין זה לכל חברות התעופה וכי מועדי הטיסות יותאמו לזמני התפילה באופן שיאפשר למתפללים לקיים את מצוות התפילה בשדה התעופה במועדים הקבועים לכך במהלך היום. עוד נקבע בתקנה, כי בטיסות ארוכות יחויבו חברות התעופה לקבוע מיקום מיוחד לביצוע התפילה במטוסים עצמם (פרדא, 20 נובמבר 2008).