חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (20 בדצמבר 2012- 1 בינואר 2013)

תנועת פתח מציינת 48 שנים להקמתה. העצרת המרכזית ברחבת כנסיית המולד בבית לחם (ופא, 31 בדצמבר 2012).

תנועת פתח מציינת 48 שנים להקמתה. העצרת המרכזית ברחבת כנסיית המולד בבית לחם (ופא, 31 בדצמבר 2012).

תנועת פתח מציינת 48 שנים להקמתה. סמל החגיגות: ''48 שנים. המדינה והניצחון'' (פאל פרס, 30 בדצמבר 2012)

תנועת פתח מציינת 48 שנים להקמתה. סמל החגיגות: ''48 שנים. המדינה והניצחון'' (פאל פרס, 30 בדצמבר 2012)

השקת תחנת רדיו חדשה ''אלפלסטיניה'' של משרד הפנים ברצועת עזה  (פלסטין אלא'ן, 27 בדצמבר 2012)

השקת תחנת רדיו חדשה ''אלפלסטיניה'' של משרד הפנים ברצועת עזה (פלסטין אלא'ן, 27 בדצמבר 2012)

קצין האחראי על החינוך הקדם צבאי דורך על דגל ישראל בעת מסדר הבוקר.

קצין האחראי על החינוך הקדם צבאי דורך על דגל ישראל בעת מסדר הבוקר.

קצין מסביר לבני הנוער על מבנה רובה הקלאצ'ניקוב (פלסטין אלא'ן, 30 בדצמבר 2012)

קצין מסביר לבני הנוער על מבנה רובה הקלאצ'ניקוב (פלסטין אלא'ן, 30 בדצמבר 2012)

משאיות עמוסות חומרי בניה מקטר נכנסות לרצועה דרך מעבר רפיח (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 30 בדצמבר 2012).

משאיות עמוסות חומרי בניה מקטר נכנסות לרצועה דרך מעבר רפיח (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 30 בדצמבר 2012).

חברי משלחת EuroPalestine במופע התרסה בקרבת גדר הגבול (שהאב, 31 בדצמבר 2012)

חברי משלחת EuroPalestine במופע התרסה בקרבת גדר הגבול (שהאב, 31 בדצמבר 2012)

  • נמשך השקט בדרום ישראל. מאז מבצע "עמוד ענן" לא נפלו רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל. ביהודה ושומרון נמשכת מגמת עליית מפלס האלימות (יידויי אבנים והשלכת מטען מאולתר לעבר כוחות הביטחון).
  • תנועת פתח מקיימת את אירועי יום השנה ה-48 להקמתה בסימן שדרוג מעמד הרשות הפלסטינית בעצרת האו"ם. העצרות המרכזיות ביהודה ושומרון התקיימו בבית לחם ובראמאללה. בעזה אישרה חמאס (לאחר התמקחות מייגעת) את קיום העצרת בכיכר אלסראיא אך דחתה את בקשת פתח לקיימה בכיכר אלכתיבה, היכולה להכיל מספר גדול יותר של משתתפים. 
  • חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועת עזה ממשיכים לכבד את ההבנות, שהושגו בתום מבצע "עמוד ענן". מאז ה-21 בנובמבר 2300 לא נפלו רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל.

ירי הרקטות

נמשך גל האלימות ביהודה ושומרון
  • גם השבוע נמשכו תקיפות של פלסטינים נגד חיילי צה"ל. זאת,  כחלק ממגמת עליית מפלס האלימות ביהודה ושומרון מאז מבצע "עמוד ענן", וביתר שאת מאז שדרוג מעמדה של הרשות הפלסטינית באו"ם. במסגרת זו מתרבים והולכים אירועי ידויי האבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואף ניסיונות לפגוע בכוחות הביטחון. בין האירועים השבוע יצוינו ((ynet:
  • 27 בדצמבר– מטען מאולתר הושלך לעבר כוחות הביטחון באזור קבר רחל (בית לחם). המטען נחת בשטח הנמצא בשליטה פלסטינית. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. במקביל יידו עשרות פלסטינים אבנים לעבר אזור הקבר.
  • 27 בדצמבר– סמוך למאחז חרשה (סמוך לטלמון, מערב בנימין) נרגם באבנים כלי רכב של קצין ביטחון. חיילי צה"ל השיבו באמצעים לפיזור הפגנות.
  • 27 בדצמבר– מפגינים פלסטינים יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל באזור יצהר (מדרום לשכם), ובסמוך למאחז אש קודש באזור בנימין. חיילי צה"ל השיבו בירי אמצעים לפיזור הפגנות.
  • 29 בדצמבר– אבן גדולה, שהושלכה בכפר בית אומר (גוש עציון) על ידי מפגינים פלסטינים, פגעה בראשו של קצין צה"ל. הקצין פונה לבית החולים. מאוחר יותר נעצר הפלסטיני, שידה את האבן.
כוחות הביטחון חשפו חוליה של החזית העממית שתכננה לבצע חטיפה[3]
  • בחודשים האחרונים חשפו כוחות הביטחון מספר פלסטינים, שהיו חברים בחוליה המשתייכת לחזית העממית לשחרור פלסטין, שפעלה באזור ראמאללה. בראש החוליה עמדו שני פעילים אשר בחקירתם הודו, כי תכננו לבצע חטיפה לצורך מיקוח, לשחרור מזכ"ל החזית העממית הכלוא בישראל.
  • העומדים בראש החוליה, אשר נעצרו, הם:
  • אשרף ח'ליל מחמוד אבו עראם, תושב ראמאללה, יליד 1986, שהקים את החוליה.
  • מחמד אנואר מחמד זיתון, תושב ראמאללה, יליד 1986 שגויס על ידי אבו עראם.
  • מחקירת העצורים עולה, כי הם תכננו לבצע פיגוע משולב של ירי לעבר כוחות צה"ל לצורך הסחה ותוך כדי כך לחטוף חייל. כמו כן תכננו לחטוף אזרח ישראלי, הממתין בתחנת הסעה, באזור ג'ית שבשומרון. השניים תכננו להעביר את החטוף ברכב מסחרי ולהחביאו בדירת מסתור בכפר עקב, שבפאתי ראמאללה. פעילי החוליה גם עסקו בהפרות סדר ופעולות אלימות "עממיות" נגד כוחות הביטחון.
חמאס אישרה קיום עצרת פתח
  • נביל שעת', חבר הוועדה המרכזית של פתח ברצועת עזה אמר, כי העצרת לציון יום השנה להקמת תנועת פתח צפויה להתקיים אולם, היא תתקיים בכיכר אלסראיא בעיר עזה (צפא, 30 בדצמבר 2012) ולא בכיכר אלכתיבה כפי שרצו בפתח[4]. הפשרה התקבלה בהתערבותו של אסמאעיל הניה, שקיים מפגש עם נציגי ארגוני הטרור ולאחר שנודע, כי בכוונת פתח לבטל את העצרת (קדס נט, 30 בדצמבר 2012). העצרת תתקיים ביום שישי הקרוב (4 בינואר 2013) בשעות הצהרים לאחר התפילה במסגדים (מען, 29 בדצמבר 2012).
  • עם היוודע דבר אישור קיום העצרת, יצאו פעילי התנועה לרחובות עזה כדי לחגוג את ההחלטה (פלסטין אלא'ן, 29 בדצמבר 2012). במקביל, החלו בהכנות לקראת העצרת. במסגרת זאת החלו לבנות את הבמה, שעליה יעוצב דגם של מסגד אלאקצא. בעצרת אמורים להשתתף כ-5,000 בני אדם, בניהם גם חברי הועד המרכזי והמועצה המהפכנית של אש"ף, שיגיעו  מיהודה ושומרון (מען, 28 בדצמבר 2012).

ההכנות במתחם הסראיא בעזה לעצרת פתח לציון יום השנה להיווסדה (קדס נט, 30 בדצמבר 2012)
ההכנות במתחם הסראיא בעזה לעצרת פתח לציון יום השנה להיווסדה (קדס נט, 30 בדצמבר 2012)

פעיל חמאס מרצועת עזה נהרג בקרבות בסוריה
  • מחמד קניטה, פעיל הזרוע הצבאית של חמאס ממחנה הפליטים אלשאטי,  נהרג בסוריה במהלך עימותים בין כוחות המשטר הסורי לבין כוחות האופוזיציה באזור אדלב, שבצפון סוריה. על פי הדיווחים הצטרף מחמד קניטה ל"צבא הסורי החופשי" לפני כארבעה חודשים כמדריך ונהרג לאחר, שנפצע באחד העימותים. נמסר, כי קניטה שירת ביחידה המיוחדת של גדודי עז אלדין אלקסאם ואף שימש כקצין במנגנון ביטחון הפנים בממשל חמאס  (28 בדצמבר 2012,UPI). לרשת יוטיוב הועלו סרטונים בהם נראה מחמד קניטה מאמן את כוחות האופוזיציה בסוריה.

מימין: מחמד קניטה במדי צבא סוריה החופשית (פורום חמאס, 29 בדצמבר 2012). משמאל: קטעים מסרטוני יוטיוב בהם נראה מחמד קניטה (בצד שמאל של התמונות) מאמן ומדריך לוחמים בצבא סוריה החופשית  (פלסטין אלא'ן, 31 בדצמבר 2012)
מימין: מחמד קניטה במדי צבא סוריה החופשית (פורום חמאס, 29 בדצמבר 2012). משמאל: קטעים מסרטוני יוטיוב בהם נראה מחמד קניטה (בצד שמאל של התמונות) מאמן ומדריך לוחמים בצבא סוריה החופשית
(פלסטין אלא'ן, 31 בדצמבר 2012)

משרד הפנים של ממשל חמאס השיק תחנת רדיו חדשה
  • משרד הפנים של ממשל חמאס השיק ב-27 בדצמבר תחנת רדיו חדשה בשם "אלפלסטיניה" (98FM). על פי הודעת משרד הפנים, מטרת התחנה היא להגביר את המודעות הביטחונית בקרב תושבי הרצועה ולשדרג את מערך ההסברה (משרד הפנים בעזה, 27 בדצמבר 2012). בשידורי הניסיון של התחנה השתתף גם פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס. תחנת רדיו זו מצטרפת למספר תחנות רדיו נוספות, שמפעילה חמאס ברצועה ביניהן: רדיו אלאקצא (106.7 FM), רדיו אלרסאלה (פועל דרך ערוץ האינטרנט בלבד) ורדיו אלקראן אלכרים (98.6 FM). 
איסור הקשר עם אמצעי התקשורת הישראליים
  • בתוך כך נמסר, כי ממשל חמאס החליט לאסור על עיתונאים ואנשי תקשורת פלסטיניים ברצועה לשתף פעולה עם אמצעי התקשורת הישראליים, בטענה שאלה "מעוותים את המציאות ברצועה ופועלים באופן לא אובייקטיבי ומקצועי" (פלסטין אלא'ן, 25 בדצמבר 2012). לדברי איהאב אלע'צין, מנהל לשכת ההסברה בממשל חמאס, החלטה זו התקבלה לאחר מחקר שנעשה בנושא ממנו עלה, כי גורמי התקשורת הפלסטיניים "נוצלו באופן שלילי" על ידי אמצעי התקשורת הישראליים. אלעצ'ין הזהיר מפני הפרת ההחלטה ואיים בנקיטת צעדים משפטיים נגד אלה שיפרו אותה (פלסטין אלא'ן, 26 בדצמבר 2012).חינוך בני נוער לשנאה נגד ישראל
  • אתר פלסטין אלא'ן (המזוהה עם חמאס) פרסם ב-30 בדצמבר 2012 תמונות אודות הכנות, שעורכים צוותי החינוך הקדם-צבאי בבתי הספר ברצועה, לקראת אירוע, ראשון מסוגו, שיערך בפני ראשי  משרד החינוך  (פלסטין אלא'ן, 30 בדצמבר 2012). בתמונות נראים קצינים האחראים על החינוך הקדם-צבאי דורכים על דגל ישראל במהלך מסדר.
פתיחת מעבר רפיח למעבר חומרי בניה
  • מצרים אישרה העברתם של כ-1,000 טונות חומרי בניה דרך מעבר רפיח. חומרי בנייה אלה נשלחו מקטר לרצועת עזה במסגרת התוכנית לשיקום הרצועה. בשל העובדה, שמעבר רפיח משמש, על פי הסכמים שנחתמו עם ישראל, למעבר בני אדם וסיוע רפואי בלבד, הוחלט, כי חומרי הבניה יועברו בכל יום בשעות אחר הצהרים (מצראוי, 29 בדצמבר 2012). ב-30 בדצמבר נכנס המשלוח הראשון של כ-30 משאיות, שהכילו 1,500 טונות של חומרי בניה שנועדו לשיקום וסלילה מחדש של כבישים מרכזיים.
  • גורמי חמאס הביעו שביעות רצונם מההסדר שהושג עם מצרים. הם אף הרגיעו את מצרים, כי אין משמעות מהלך זה הטלת האחריות על הרצועה עליה במקום על ישראל:
  • מוסא אבו מרזוק, סגן יו"ר הועד הפועל של חמאס הביע תודה למצרים על האישור שנתנה להכניס חומרי בניה דרך מעבר רפיח (דף הפייסבוק של מוסא אבו מרזוק, 31 בדצמבר 2012).
  • עבד אלסלים ציאם, מזכ"ל ממשל הניה שיבח את המאמצים המצריים להקלה בסגר וציין, כי מדובר ב"צעד בכיוון הנכון" (פלסטין אלא'ן, 31 בדצמבר 2012).
  • במקביל, דיווח ראא'ד פתוח, הממונה על תיאום הכנסת סחורות לרצועה, על הכנסת עשרים משאיות חצץ מישראל דרך מעבר כרם שלום עבור המגזר הפרטי, לראשונה מזה שש שנים (צפא, 30 בדצמבר 2012).
ביקור משלחות ברצועת עזה
  • ביקורי משלחות סיוע מרחבי העולם ברצועת עזה נמשכים. במהלך השבוע האחרון ביקרה ברצועה  משלחת פעילים שאורגנה מטעם קמפיין "ברוכים הבאים לפלסטין" של ארגון Europalestine מצרפת. לדברי חברי המשלחת, שכיוונו הגעתם ליום השנה הרביעי למבצע "עופרת יצוקה", מטרת בואם היא בעיקר "לשבור את המצור הלא חוקי על רצועת עזה".

  • רוב חברי המשלחת (כ-60 במספר) הם מצרפת כמו כן נמצאים במשלחת פעילים מבלגיה, ארה"ב, אירלנד וכן 25 פעילים ממצרים. אל המשלחת חברו גם תשעה חברי משלחת מאיטליה. חברי המשלחת הביאו עמם תרופות, מזון (בעיקר דברי מתיקה) וספרי לימוד בצרפתית. בראש המשלחת, עומדת אוליביה זמור, יהודיה צרפתייה המשמשת כנשיאת הארגון. עם הגעתם לרצועת עזה אמרה אוליביה זמור, כי היא מתרגשת ושמחה מאד מכיוון שזוהי הפעם הראשונה בה הצליחה משלחת של הארגון להיכנס לשטחים פלסטינים (פרס טי וי, 27 בדצמבר 2012).
  • במהלך שהותם ברצועת עזה ערכו חברי המשלחת סיורים, שאורגנו ע"י חמאס, ביניהם בבית החולים אלשפאא' ובאתרים שונים ברחבי הרצועה, אשר נפגעו ע"י צה"ל במהלך מבצע "עמוד ענן". חברי המשלחת חזרו על מוטיב התעמולה של חמאס לפיו ההרס מצביע על "רצון ישראל לפגוע בתשתית אזרחית".  במיוחד מתחו הפעילים ביקורת על הפגיעה באצטדיון הספורט (אתר הארגון, 28 בדצמבר 2012) (הערה: צה"ל תקף אמצעי לחימה שהיו ממוקמים באצטדיון, אשר שימש כבסיס לשיגור רקטות לעבר ישראל). כמו כן ביקרו חברי המשלחת באוניברסיטה האסלאמית (מעוז של חמאס), בנמל עזה ובאנדרטה שהוקמה לציון משט ה"מאוי מרמרה" (ערוץ אלאקצא, 30 בדצמבר 2012).
  • חברי המשלחת של EuroPalestine, וחברי הארגון האיטלקי בתוכם, קיימו ב-31 בדצמבר בשעות הצהריים ביקור בקרבת גדר הביטחון עם ישראל (כנראה במרכז הרצועה ואו בצפונה). הפעילים, לדבריהם, צפו בנזקים שצה"ל הותיר והביעו הזדהותם עם החקלאים והתושבים המקומיים המתגוררים בקרבת גדר הביטחון. הפעילים קיימו מופע התרסה (בפרופיל נמוך וללא פרובוקציות) מול חיילי צה"ל ("כוחות הכיבוש"), ופרסמו מספר תמונות שלהם בקרבת גדר הגבול (סוכנות הידיעות שהאב, 31 בדצמבר 2012; ראו גם, 31 בדצמבר 2012, Freedom Flotilla Italia)

  • כמו כן הגיעה לרצועה משלחת מטעם ועדת הסיוע האסלאמית באוסטרליה. חברי המשלחת, שכללה 29 אוסטרלים מוסלמים בראשם המופתי של אוסטרליה אבראהים אבו מחמד סאלם, הביאו  עימם עשרה טונות של תרופות וציוד רפואי מתקדם. בנוסף ביקרה ברצועה משלחת מתוניסיה שכללה 13 פעילי תנועת הצופים (29 בדצמבר 2012, ONE). 

אירועי יום השנה להקמת תנועת פתח
  • תנועת פתח מציינת את יום השנה ה-48 להקמת התנועה בסימן שדרוג מעמד הרשות הפלסטינית בעצרת האו"ם. במסגרת זו מתוכננים אירועים שונים ברחבי יהודה שומרון ועזה. העצרת המרכזית התקיימה ברחבת כנסיית המולד בבית לחם, ובראמאללה, שבסיומה נאם אבו מאזן והדליק את הלפיד המסורתי המציין את תחילת האירועים (מען, ופא, 31 בדצמבר 2012).  אירועים ועצרות התקיימו בערים נוספות.
  • במרכז האירועים עמדה ההודעה הרשמית של התנועה בה צוינו עקרונותיה הבסיסיים בהם הקריאה להעניק זכויות מלאות לפלסטינים במולדתם "פלסטין שבירתה ירושלים".  אחמד עאסף, דובר תנועת פתח, אמר, כי בשנה זו ליום השנה להקמת תנועת פתח חשיבות מיוחדת משום שהוא חל לאחר "ההישג ההיסטורי", שנחל העם הפלסטיני באו"ם והשיג מעמד של מדינה משקיפה (ופא, 30 בדצמבר 2012).
איום אבו מאזן בפירוק הרשות ותגובת חמאס
  • בראיון שהעניק אבו מאזן לעיתון הארץ (27 בדצמבר 2012)  איים (לא בפעם הראשונה),  כי יפרק את הרשות הפלסטינית ויחזיר את האחריות עליה לידי ממשלת ישראל, במידה והמשא ומתן לא יחודש מיד לאחר הבחירות בישראל. זאת, על בסיס התנאים הפלסטינים המוכרים ובתוכם הפסקת הבנייה בהתנחלויות ושחרור האסירים הפלסטינים, שנעצרו לפני הסכמי אוסלו. בנוסף הבהיר אבו מאזן, כי על ישראל לחדש את הזרמת כספי המיסים (מען, 27 בדצמבר 2012).
  • דברי אבו מאזן עוררו גל של תגובות המותחות ביקורת קשה על דבריו בעיקר מצד בכירי ממשל חמאס:
  • ח'ליל אבו לילה, בכיר חמאס ברצועה אמר, כי אבו מאזן אינו יכול לפרק את הרשות הפלסטינית מכיוון שלא הוא זה שהקים אותה על פי ההסכמים. לדבריו אבו מאזן יכול להתפטר אך לא לפרק את הרשות והיא אינה כפופה להחלטותיו. עוד הוסיף, כי אם הרשות הפלסטינית תפורק באופן מלא, כולל מנגנוני הביטחון שלה, ויפסק התיאום עם ישראל, תמצא עצמה ישראל בעימות עם העם הפלסטיני דוגמת האנתיפאדה הראשונה (28 בדצמבר 2012, BBC).

  • מחמוד אלזהאר, חבר הועד הפועל של חמאס, אמר, כי איומו של אבו מאזן לפרק את הרשות ו"למסור את המפתחות" הינו ניסיון לגרור את ישראל למשא ומתן. לדבריו ההחלטה על פירוק הרשות אינה החלטה של אבו מאזן לבדו אלא עליו להתייעץ בנושא זה עם כל הגורמים הפלסטינים (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 29 בדצמבר 2012).
  • מאוחר יותר הכחיש צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף, כי אבו מאזן איים לפרק את הרשות. הוא הבהיר, כי ישראל מרוקנת את הרשות מסמכויותיה והופכת אותה ל"רשות ללא סמכות". עריקאת הוסיף, כי אבו מאזן אמר שהרשות לא תהיה מסוגלת להמשיך במו"מ עם ישראל במידה וישראל תמשיך בהתנגדותה להפסקת הבנייה בהתנחלויות ולשחרור האסירים (אלחיאת אלג'דידה, אלקדס אלערבי 29 בדצמבר 2012). 

[1]נכון ל-1 בינואר 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.

[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.

[3]על פי אתר שירות הביטחון הכללי.

[4]כיכר אלסאריא, בהשוואה לכיכר אלכתיבה היא קטנה יותר ומסוגלת להכיל כמות קטנה יותר של משתתפים.