מבט לאיראן

מאת: ד''ר רז צימט
זיהום אוויר חמור הביא בסוף השבוע להשבתת כלל השירותים בטהראן

זיהום אוויר חמור הביא בסוף השבוע להשבתת כלל השירותים בטהראן

זיהום אוויר חמור הביא בסוף השבוע להשבתת כלל השירותים בטהראן

זיהום אוויר חמור הביא בסוף השבוע להשבתת כלל השירותים בטהראן


טהראן עצרה את נשימתה: זיהום אוויר חמור השבית את הפעילות בעיר

זיהום אוויר חמור הביא בסוף השבוע להשבתת כלל השירותים בטהראן, למעט שירותי החירום. הרשויות בטהראן החליטו להשבית את פעילות המשרדים הממשלתיים, מוסדות החינוך והמוסדות הכלכליים והפיננסים והטילו מגבלות חמורות על תנועת רכבים פרטיים לנוכח רמות הזיהום המסוכנות. גם בשבוע שעבר הושבתה הפעילות בטהראן ובערים מרכזיות נוספות בשל רמות חריגות של זיהום אוויר.

זיהום האוויר נחשב לאחת הבעיות החמורות באיראן וטהראן נחשבת לאחת הערים המזוהמות בעולם. בין 4,000 ל-5,000 בני-אדם מתים, להערכת גורמים רשמיים, מדי שנה כתוצאה מזיהום אוויר. מכוניות פרטיות נחשבות למקור זיהום האוויר המרכזי בערים הגדולות.

המשבר הנוכחי עורר מחדש חילופי האשמות בין המוסדות הממשלתיים השונים בנוגע למידת אחריותם למצב. התקשורת האיראנית עסקה בנושא בהרחבה והציעה פתרונות תשתיתיים אפשריים ובראשם: העלאת איכות הדלקים והרחבת השימוש בתחבורה ציבורית.

זיהום האוויר החמור הביא לתגובות רבות גם מצד גולשים באתרי החדשות וברשתות החברתיות. אזרחים רבים ביטאו את תסכולם לנוכח זיהום האוויר המסכן את בריאותם, מהשבתת הפעילות בעיר ומהמגבלות שהוטלו על תנועת רכבים פרטיים.


זיהום אוויר חמור הביא בסוף השבוע להשבתה נוספת של כלל השירותים בטהראן, למעט שירותי החירום. בעקבות רמות זיהום חמורות החליטו הרשויות להשבית את פעילות המשרדים הממשלתיים, בתי הספר, האוניברסיטאות, הבנקים ויתר המוסדות הכלכליים והפיננסים במחוז ביום שבת (5 ינואר). מושל מחוז טהראן, מרתזא תמדן (Morteza Tamaddon), פנה בסוף השבוע בקריאה גם למפעלים ולחברות הפרטיות להשבית את פעילותם על מנת להפחית את רמות הזיהום. ההחלטה להשבית את הפעילות בסוף השבוע התקבלה לאחר שגם בשבוע שעבר הושבתה הפעילות בטהראן ובערים מרכזיות נוספות, ובהן: אראכ, קום, אצפהאן ותבריז בשל רמות חריגות של זיהום אוויר.

במקביל להשבתת הפעילות בטהראן הטילו השלטונות מגבלות חמורות על תנועת רכבים פרטיים בבירה. כמו כן הוצבו אמבולנסים בחמש כיכרות מרכזיות בעיר לצורך הגשת סיוע רפואי לאזרחים במקרה הצורך. יו"ר שירותי החירום הבריאותיים המליץ לאזרחים, ובמיוחד לחולים, לילדים, לנשים בהיריון ולקשישים, להימנע מלצאת מבתיהם ללא צורך ולעשות שימוש במסיכות לנוכח זיהום האוויר המסוכן. הוא גם המליץ לאזרחים להימנע מפעילות ספורטיבית מחוץ לבית ולעשות שימוש בתחבורה ציבורית.

זיהום האוויר נחשב לאחת הבעיות הסביבתיות החמורות באיראן, ובעיקר בטהראן הנחשבת לאחת הערים המזוהמות בעולם. בשנים האחרונות הושבתה העיר מספר פעמים לנוכח רמות זיהום חריגות. מאמצי השלטונות להיאבק בזיהום האוויר באמצעות הגבלת השימוש ברכבים פרטיים, הרחבת רשת הרכבת התחתית (המטרו) וצמצום השימוש בדלק מאיכות ירודה, עלו עד כה בתוהו. ראש הארגון לפיקוח כללי ברשות השופטת, מצטפא פור-מחמדי (Mostafa Pour-Mohammadi),עדכן בחודש שעבר, כי 22.5 מיליון אזרחים באיראן חיים בערים הסובלות מזיהום אוויר. מנהל החברה המפקחת על איכות האוויר בעיר טהראן  אמר לאחרונה, כי בשנה שעברה נרשמו 320 ימים בהם נצפה זיהום אוויר בטהראן. בין 4,000 ל-5,000 בני-אדם מתים, להערכת גורמים רשמיים, מדי שנה כתוצאה מזיהום אוויר.

חילופי האשמות סביב משבר זיהום האוויר

משבר זיהום האוויר עורר מחדש חילופי האשמות בין המוסדות הממשלתיים סביב מידת אחריותם למצב. בכיר בארגון להגנת הסביבה, עלי-מחמד שאערי (Ali-Mohammad Sha'eri), מתח ביקורת על משרד הנפט על כך שאינו מממש את הבטחותיו להמיר את השימוש במזוט בגז טבעי במפעלים, בבתי הזיקוק ובתחנות הכוח. הוא ציין, כי אף על-פי שלא ניתן למנוע לחלוטין את זיהום האוויר בתנאי מזג אוויר מסוימים, ניתן להפחית את רמות הזיהום אם ינקטו משרדי הנפט, התעשיה והמסחר, עיריית טהראן והכוחות המזוינים בצעדים הדרושים.

חבר ועדת הבריאות של המג'לס, מחמד-ג'ואד נט'רי מהר (Mohammad Javad Nazari Mehr), האשים את הממשלה והמנגנונים הכפופים לה, ובראשם הארגון להגנת הסביבה, בהתנערות מאחריותם למשבר. הארגון הסתפק, לדבריו, בהצגת פתרונות תיאורטיים ולא נקט בצעדים ממשיים הדרושים לצמצום זיהום האוויר, כגון: אכיפת תקנים מחמירים ביצור דלק ומכוניות, פיקוח על מפעלים והוצאה משימוש של מכוניות מזהמות. 

חבר המג'לס מחמד סאדאת אבראהימי (Mohammad Sadat Ebrahimi) אמר שבכוונת המג'לס לדון בשבוע הקרוב בבעיית זיהום האוויר בטהראן ובאחראים למשבר. הוא ציין, כי נדרש טיפול רציני ויסודי בבעיה ואין להסתפק כל פעם בהשבתת הפעילות בעיר. הארגון להגנת הסביבה צריך לוודא, לדבריו, שימוש בדלקים באיכות טובה בהתאם לתקנים ולהעביר למג'לס דיווח בעניין זה.

בתגובה לביקורת שנמתחה על הארגון להגנת הסביבה אמר סגן הנשיא וראש הארגון להגנת הסביבה, מחמד-ג'ואד מחמדי-זאדה (Mohammad Javad Mohammadizadeh), כי עדיף היה אילו המוסדות השונים היו מתמקדים במימוש אחריותם לשיפור המצב במקום להאשים אלה את אלה. הוא ציין, כי בשנה האחרונה חל שיפור במדדי זיהום האוויר יחסית לשנה שעברה (תאבנאכ, 3 ינואר).

פתרונות אפשריים למשבר הזיהום

התקשורת האיראנית עסקה בימים האחרונים בהרחבה במשבר זיהום האוויר ודנה בפתרונות אפשריים לצמצום רמות הזיהום. היומון "רסאלת" (Resalat) הזהיר, כי זיהום האוויר בטהראן הפך למשבר כרוני וכולל. בכתבה שהתפרסמה תחת הכותרת: "המשך זיהום האוויר בבירה: טהראן איבדה את נשימתה", קרא היומון לכלל הגופים הממשלתיים לשתף ביניהם פעולה על מנת להביא לפתרון הבעיה. יישום תוכניות קצרות טווח במאבק נגד זיהום האוויר אינו יעיל, גרס העיתון, ויש צורך בשיתוף פעולה כולל, נרחב וארוך טווח במסגרת ניהולית ממוקדת. "רסאלת" הלין על כך, שהרשויות לא אימצו עד כה מדיניות כוללת ומעשית לפתרון המשבר ותהה, מדוע בעיית זיהום האוויר בערים הופכת מדי שנה לאחד הנושאים המרכזיים המעסיקים את העיתונות האיראנית, אך לאחר שזיהום האוויר חולף באופן זמני, הנושא נשכח (רסאלת, 5 ינואר).

היומון הרפורמיסטי "שרק" (Shargh), שפעילותו חודשה בשבוע שעבר לאחר שנסגר לפני מספר חודשים על-ידי השלטונות, דיווח בהרחבה על השבתת טהראן ודן בשאלה, האם לא קיימות דרכי התמודדות נוספות לנוכח המשבר למעט השבתת הפעילות בעיר. ניסיון ערים נוספות בעולם מוכיח, לדברי היומון, שאף פתרון אינו אפשרי למעט אכיפת חוקים חריפים יותר בתחום הגנת הסביבה ופעולה נגד פולטי זיהום. מספר מומחים שהתראיינו ל"שרק" טענו, כי השבתת הפעילות בערים היא הפתרון היחיד האפשרי בטווח הקצר על אף הנזקים הכלכליים הכרוכים בה, אך הדגישו את הצורך במציאת פתרונות תשתיתיים בתחומי השימוש בדלקים, מדיניות התחבורה והתכנון העירוני.

המומחים הדגישו, כי מכוניות פרטיות, שמספרן בטהראן גדל ב-1,500 מדי יום, אחראיות ל-70 עד 80 אחוזים מזיהום האוויר בערים המרכזיות בעוד שהמפעלים אחראים רק לפחות מ-10% מהזיהום. הפתרונות המרכזיים לבעיית זיהום האוויר נעוצים, לפיכך, בשינוי החקיקה בנוגע ליבוא מכוניות, בקביעת תקנים מחמירים עבור דלקים ובהרחבת תשתית התחבורה הציבורית על חשבון הרחבת תשתית הכבישים לטובת מכוניות פרטיות. כמו כן נדרש לשפר את המצב בכפרים ובערים הקטנות על מנת לבלום את מגמת ההגירה לטהראן הסובלת כבר כיום מצפיפות אוכלוסין גדולה (שרק, 5 ינואר).

היומון הכלכלי "דניא-י אקתצאד" (Donya-ye Eqtesad) קרא, אף הוא, לאמץ מדיניות ארוכת טווח בהתמודדות עם משבר זיהום האוויר. במאמר מערכת שכותרתו: "ציון נכשל בניהול הזיהום" נכתב, כי לצד פתרונות מיידיים נדרשת מדיניות מקיפה וכוללת לטווח הארוך. העיתון המליץ לעדכן את מדיניות ניהול התחבורה באופן שישקף את הידע והטכנולוגיות החדשים בתחום, להרחיב את תשתית התחבורה הציבורית ולהפחית את מחיריה, להעלות את התקנים עבור דלק מייצור מקומי מתקן "יורו-2" ל"יורו-4", להוריד מהכביש מכוניות ישנות ולעודד את האזרחים לעבור לתחבורה ציבורית, למשל באמצעות העלאת מחירי החניה בתוך הערים.

היומון טען, כי מאחר שזיהום האוויר החמור היה צפוי, הרשויות היו צריכות לנקוט מראש בצעדים הדרושים כדי שלא להגיע לרמות זיהום כה גבוהות. אילו השלטונות היו מגבילים את השימוש במכוניות פרטיות בערים ומעלים את מחירי הדלק ומחירי החניה בערים, לא היה צורך להשבית את כלל הפעילות הכלכלית בטהראן (דניא-י אקתצאד, 5 ינואר).

גם היומון הרפורמיסטי "אעתמאד" (E'temad) פירט שורת צעדים שעשויים לשפר את מצב זיהום האוויר, ובהם: הרחבת השטחים הירוקים בערים והגדלת מספר המרכזים המבצעים בדיקות תקינות טכנית למכוניות. היומון ציין, כי בהתאם לחוק הקיים מכוניות חדשות אינן נדרשות לעבור מבחני רישוי במשך 5 שנים. "אעתמאד" גם קרא להרחיב את רשת המטרו בטהראן על אף חילוקי הדעות בין הממשלה לעיריית טהראן המעכבים את הרחבת הרשת (אעתמאד, 5 ינואר).

בשנים האחרונות מתנהל מאבק חריף בין עיריית טהראן לממשלה סביב הסיוע הממשלתי לרשת המטרו. לטענתעירייתטהראןוהנהלתהמטרו, לאהעבירההממשלהבשניםהאחרונותאתחלקהבתקציבהדרושלהפעלתהרשתולהרחבתה. הממשלה, לעומת זאת, טוענת, כי הבעיות הכלכליות הקשות מהן סובלת הרשת נובעות מניהול לקוי. סירוב הממשלה להגיש את הסיוע הנדרש להפעלת הרשת נובע, לטענת מבקרי הממשלה, משיקולים פוליטיים הקשורים ליריבות הפוליטית החריפה בין הנשיא אחמדינז'אד לראש עיריית טהראן, מחמד-באקר קאליבאף (Mohammad-Baqer Qalibaf).

"טהראן הפכה לתא גזים גדול": תגובות ברשתות החברתיות

זיהום האוויר החמור הביא לתגובות רבות גם מצד גולשים באתרי החדשות וברשתות החברתיות. אזרחים רבים ביטאו את תסכולם לנוכח זיהום האוויר המסכן את בריאותם ומהשבתת הפעילות בעיר שנגרמה כתוצאה מרמות הזיהום החריגות.

רבים מהגולשים טענו, כי השבתת הפעילות בעיר לא תסייע לפתרון הבעיה והציעו פתרונות חלופיים, ובראשם שיפור התחבורה הציבורית ושיפור איכות הדלקים. כמה גולשים הלינו על מחירי התחבורה הציבורית הגבוהים המחייבים אותם להמשיך ולהשתמש ברכביהם הפרטיים. מספר אזרחים קראו להשבית את פעילות החברות הפטרוכימיות וחברות הרכב הגדולות האחראיות, לדבריהם, לזיהום האוויר החמור. אחד הגולשים טען, כי במקום להשבית את הפעילות בעיר יש להעמיד לדין את אלה האחראים לכך שרשת המטרו לא הושלמה ואת האחראים לייצור דלק מזהם ומסרטן במפעלים הפטרוכימיים. גולש אחר הגדיר את המצב כ"שואה הגדולה ביותר בהיסטוריה: המתת אנשים בתא הגזים הגדול הנקרא טהראן".

תגובות נוספות ברשת עסקו בהגבלות שהוטלו על תנועת רכבים פרטיים. בעוד שחלק מהאזרחים הצדיקו את הצורך בהגבלות אלה, אחרים טענו כי הן מקשות על התנהלותם היומיומית. אחד הגולשים הלין על כך שהוא אינו רשאי להשתמש ברכבו הפרטי באופן קבוע אף על-פי שהוא משלם ביטוח ומיסים על הרכב עבור 365 ימים בשנה.

בין התגובות ברשת בלטו תגובותיהם של סטודנטים רבים, שנאלצו להתמודד עם ביטול הלימודים והמבחנים באוניברסיטאות. רבים מהסטודנטים הלינו על המצב, אם כי אחדים מהם הביעו דווקא שביעות רצון מהשבתת הלימודים. אחד הסטודנטים אף הביע תקווה שההשבתה תימשך גם בראשית השבוע בטענה ש"יש לי מבחן קשה ביום ראשון".