חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (2 – 8 בינואר 2013)

פעילים רעולי פנים, חמושים ברובי דמה וסכינים/פגיונות, במצעד של סטודנטים תומכי פתח באוניברסיטת ביר זית (ופא, 5 בינואר 2013)

פעילים רעולי פנים, חמושים ברובי דמה וסכינים/פגיונות, במצעד של סטודנטים תומכי פתח באוניברסיטת ביר זית (ופא, 5 בינואר 2013)

ילד פלסטיני עטור בסרט מצח של פתח נושא דגם מוקטן של רקטה, שעליה כתוב: ''עבאס 194''.

ילד פלסטיני עטור בסרט מצח של פתח נושא דגם מוקטן של רקטה, שעליה כתוב: ''עבאס 194''.

צעירים פלסטיניים מתעמתים עם כוחות צה

צעירים פלסטיניים מתעמתים עם כוחות צה"ל בכפר קדום (ופא, 1 בינואר 2013)

עצרת רבת משתתפים ברצועת עזה (פלסטין אינפו, 4 בינואר 2013)

עצרת רבת משתתפים ברצועת עזה (פלסטין אינפו, 4 בינואר 2013)

פעילי פתח בעזה תומכי מחמד דחלאן מניפים פוסטרים עם תמונתו (פלסטין אלא'ן, 5 בינואר 2013)

פעילי פתח בעזה תומכי מחמד דחלאן מניפים פוסטרים עם תמונתו (פלסטין אלא'ן, 5 בינואר 2013)

תמונות מתוך סרטון של המפגן הצבאי של פתח במחנה הפליטים דהישה בו השתתפו פעילים רעולי פנים חמושים באלות, גרזנים (קדס נט, 1 בינואר 2013)

תמונות מתוך סרטון של המפגן הצבאי של פתח במחנה הפליטים דהישה בו השתתפו פעילים רעולי פנים חמושים באלות, גרזנים (קדס נט, 1 בינואר 2013)

סטודנטים תומכי פתח רעולי פנים צועדים בביר זית, נושאי דגלי פתח וחמושים ברובי דמה  (ופא, 5 בינואר 2013)

סטודנטים תומכי פתח רעולי פנים צועדים בביר זית, נושאי דגלי פתח וחמושים ברובי דמה (ופא, 5 בינואר 2013)

  • ארגוני הטרור ברצועת עזה ממשיכים לכבד את ההבנות שהושגו בתום מבצע "עמוד ענן". ביהודה ושומרון נמשכים עימותים וחיכוכים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים ומתיישבים ישראליים. דוברים פלסטיניים ממשיכים להסית לאלימות.
  • בעזה התקיימה עצרת רבת משתתפים לרגל יום השנה לייסוד פתח, שהפכה למפגן כוח של פתח מול חמאס. ביהודה ושומרון התקיימו אירועים בערים הגדולות ובמוקדים נוספים. בכמה מהם (אלדהישה, ביר זית) בלט השימוש בסממנים צבאיים (הופעת רעולי פנים, נשיאת דגמי רקטות, נשיאת רובי דמה, אלות, גרזנים וסכינים).
  • חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועת עזה ממשיכים לכבד את ההבנות, שהושגו בתום מבצע "עמוד ענן". מאז ה-21 בנובמבר 2300 לא נפלו רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל.

נפילות רקטות מאז תחילת שנת 2011 1

ירי הרקטות

נמשך גל האלימות ביהודה ושומרון
  • גם השבוע נמשכו עימותים וחיכוכים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון ומתיישבים ישראליים במוקדים שונים ביהודה ושומרון. להלן מספר אירועים בולטים על פי (ynet):
  • ב-5 בינואר התחוללו עימותים בין כ-200 פלסטינים לבין כ-30 תושבי המאחז אש קודש (אזור בנימין) אשר יידו אבנים אלה על אלה. כוחות הביטחון, שהגיעו להפריד בין הצדדים, השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות. אזרחית ישראלית נפצעה באורח קל והועברה לטיפול רפואי.
  • ב- 3 בינואר הותקפו לוחמי משמר הגבול, שהגיעו לבצע מעצר בג'נין באבנים, בקבוקי תבערה וצמיגים בוערים. כוחות צה"ל סייעו לכוח לצאת בשלום מהשטח וירו לעבר המתפרעים באמצעים לפיזור הפגנות.
  • ב-2 בינואר התפרעו עשרות מתיישבים בישוב ג'אלוד (סמוך לראמאללה). המתיישבים ניפצו את חלונות אחד הבתים והכו שלושה דיירים פלסטיניים.
  • דוברים פלסטיניים המשיכו להסית ל"פעילות עממית" (בעלת סממנים אלימים):
  • עדנאן אלצ'מירי, דובר מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, אמר, שיש להגביר ולהרחיב את "ההתנגדות העממית", על מנת שהעולם יפעיל לחץ על ישראל להפסיק את "מעשי התוקפנות" (רדיו מוטני, השייך למנגנון ההסברה של פתח, 3 בינואר 2013).
  •  צלאח אלח'ואג'א, מתאם הקמפיין העממי למאבק בהתנחלויות ובגדר, אמר, כי לדעתו לא צריכים הפלסטינים להסתפק בפעולות מחאה מקומיות דוגמת נעלין ובלעין אלא עליהם להגיע ל"עימותים בעלי משמעות פוליטית". לדבריו, בתקופה הקרובה ינהיגו הפלסטינים מדיניות חדשה של עימותים עם המתיישבים, אשר תיצור מציאות חדשה בשטח (רדיו קול פלסטין, 2 בינואר 2013). 
עצרת ברצועת עזה לרגל יום הקמת פתח
  • ב-4 בינואר 2013 התקיימה העצרת המרכזית לציון יום השנה ה-48 ליסוד הפתח במתחם הסראיא במרכז עזה. בעצרת השתתפו מאות אלפי אנשים[3] והיא הפכה למפגן כוח של פתח. העצרת התקיימה תחת אבטחה כבדה של מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס. כמה מבכירי פתח ברשות הפלסטינית הגיעו בצורך זה לרצועת עזה וכניסתם הותרה ע"י ממשל חמאס. בין הבאים נביל שעת' וג'בריל רג'וב, חברי הוועד המרכזי של פתח, ואסאמה אלקואסמה, דובר פתח ביהודה ושומרון (מען, שהאב, 3 ו-4 בינואר 2013).
  • העצרת נפתחה בנאום מוקלט של אבו מאזן, שהוקרן על גבי מסך. בנאומו הדגיש אבו מאזן את המאבק המתמשך של פתח לשחרור פלסטין וירושלים ("הבירה הניצחית של הפלסטינים") ואת הצורך באחדות פלסטינית תחת סמכות אשף, "הנציג היחיד והבלעדי של העם הפלסטיני".
  • העצרת הסתיימה מוקדם מהמתוכנן, מיד לאחר נאומו של אבו מאזן. לדברי יחיא רבאח, חבר ההנהגה העליונה של פתח, היא קוצרה בשל "בעיות טכניות ולוגיסטיות", שנבעו בין היתר מהצפיפות והדוחק. גורמי חמאס טענו, כי היא קוצרה בשל ויכוחים שפרצו בין מארגני העצרת לבין נאמני מחמד דחלאן[4], שדרשו שנציג מטעמם ינאם גם הוא בעצרת. נאמני דחלאן אף צעדו ברחובות עזה כשהם קוראים קריאות לפיהן מחמד דחלאן הוא יו"ר הרשות הבא (פלסטין אלא'ן, 5 בינואר 2013). 
  • היחידות הצבאיות-טרוריסטיות של פתח ברצועת עזה (תחת הכותרת גדודי חללי אלאקצא) פרסמו  הודעה לרגל יום השנה להקמת פתח. ההודעה הדגישה את נאמנות פעילי פתח ברצועה לנשיא מדינת פלסטין אבו מאזן ואת מחויבותם להחלטות, שהתקבלו ע"י הנהגת פתח. ההודעה קראה לקדם את הפיוס הפנים-פלסטיני. היא קראה גם להאיץ את איחוד כל פלגי פתח ברצועה (על ההודעה חתמו 12 פלגים)  תחת השם "גדודי חללי אלאקצא" ותחת מפקדה צבאית משותפת (אלעהד, 7 בינואר 2013).
סיום קורסים של שירותי הביטחון הפלסטינים
  • משרד הפנים של  ממשל חמאס קיים טקס סיום של קורס אבטחת אישים במנגנון הביטחון והאבטחה. הקורס נקרא על שם צלאח אלדין אלאיובי. בטקס הסיום, שהתקיים בנוכחות אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס נערך מפגן ראווה שכלל השתלטות על מסוק ותרגילים באבטחת אישים (שהאב, 2 בינואר 2013). בנוסף, ב-3 בינואר נערך טקס סיום קורסים של גברים ונשים במשטרת חמאס בעזה. הטקס כלל מפגן צבאי והצגת פעילים של המשטרה הימית בעזה (פלסטין אלא'ן, 3 בינואר 2013; אלראי אונליין, 3 בינואר 2013).

סיום קורסים של שירותי הביטחון הפלסטינים
מימין: תרגיל בהשתלטות על מסוק במהלך טקס סיום קורס אבטחת אישים של מנגנון האבטחה והביטחון (שהאב, 2 בינואר 2013). משמאל: סיום קורס קציני משטרה (פלסטין אלא'ן, 3 בינואר 2013)

מנגנוני הביטחון של מצרים תפסו אמצעי לחימה שהיו מיועדים לרצועת עזה
  • מנגנוני הביטחון של מצרים בסיני פשטו על מחסן אמצעי לחימה דרומית לאלעריש. במחסן נמצאו שישה טילי נ"ט ונ"מ מתקדמים, משגרים וסוללות. הטילים והציוד הנוסף הוברחו ככל הנראה מלוב  דרך סיני ויעדם היה רצועת עזה (מען, 4 בינואר 2012). מידע זה עשוי להצביע, להערכתנו, על תחילתו של מאמץ הברחות מחודש לרצועת עזה מצד ארגוני הטרור הפלסטינים על מנת לשקם את נזקי מבצע "עמוד ענן".
ראיון דובר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין אודות מבצע "עמוד ענן"
  • אבו אחמד, דובר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, התייחס לתוצאות מבצע "עמוד ענן" (אלשרק, 2 בינואר 2013). בראיון הועלו מסרי תעמולה, שנועדו לתמוך ב "נראטיב הניצחון" של הג'האד האסלאמי בפלסטין וארגוני הטרור ברצועה בכלל. עיקרי דבריו של אבו אחמד:
  • המבצע יצר "משוואה חדשה" של "פגיעה תחת פגיעה": ישראל פגעה באחמד אלג'עברי ומיד לאחר מכן היא פגעה ברקטות. בתגובה עשה הג'האד האסלאמי בפלסטין שימוש ברקטות לטווח בינוני, שכוונו לפגוע בתושבי תל אביב.
  • נעשה שימוש בחלק לא קטן מיכולתו הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין ובחלק מהרקטות נעשה שימוש בפעם ראשונה. עם זאת, לטענת הדובר, יכול היה הארגון להחזיק מעמד עוד מספר חודשים בלחימה נגד ישראל.
  • הג'האד האסלאמי בפלסטין נחל הצלחה במה שהדובר כינה "קרב המידע". לטענתו זו הייתה הפעם הראשונה בה נפרצו 5,000 טלפונים ניידים ישראליים והושג מידע חשוב אודות חיילים ישראליים ובסיסי צה"ל.
  • מצב ההרגעה יסתיים לאחר ש"ישראל תעשה מעשה של טיפשות". לדברי הדובר כל הפרה ישראלית של ההבנות, שהובילו לסיום מבצע "עמוד ענן", נרשמת ומועברת לידיעת מצרים.
  • מרבית כלי הנשק של הג'האד האסלאמי בפלסטין הם מתוצרת מקומית ועל כן הקשיים בהברחת אמצעי הלחימה לרצועת עזה לא ישפיעו על התעצמותו הצבאית המחודשת של הארגון.
פרסום צווים נשיאותיים המורים על נקיטת צעדים מעשיים להפיכת הרשות הפלסטינית למדינה
  • בעקבות שדרוג מעמדה של הרשות הפלסטינית למעמד של מדינה משקיפה בעצרת האו"ם פרסם אבו מאזן צווים נשיאותיים המורים על נקיטת צעדים מעשיים, הממחישים את הפיכתה של הרשות הפלסטינית למדינה. במסגרת זאת (ופא, 4, 5, 6 בינואר 2013):
  • משרד החוץ הפלסטיני קיבל הוראה לשלוח חוזר לנציגויות בעולם להורות להן לעשות שימוש בשם "מדינת פלסטין" במקום "הרשות הלאומית הפלסטינית".
  • נקבע כי יש לעשות שימוש במונח מדינת פלסטין  בכל המסמכים הרשמיים של הרשות.
  • נקבע כי יש להנפיק דרכונים, תעודות זהות, מסמכי רישום אוכלוסין ומרשם תושבים, רישיונות רכב ורישיונות נהיגה, בולי הכנסה ובולי דואר, שעליהם תופיע הכתובת מדינת פלסטין.
  • ריאצ' אלמאלכי,שר החוץ של הרשות הפלסטינית אמר, כי הצו הנשיאותי נכנס לתוקף מרגע פרסומו. לדבריו, ההחלטה רלוונטית גם לגבי המדינות שהצביעו נגד ההחלטה בעצרת או שנמנעו. עם זאת, הוא אמר, ההחלטה אינה מספיקה שכן המדינות השונות צריכות לאשר את שינוי השם (רדיו קול פלסטין, 6 בינואר 2013).
  • להלן כמה מהתגובות למהלך זה של אבו מאזן:
  • מרק רגב, דובר משרד ראש ממשלת ישראל, דחה את החלטת הרשות הפלסטינית לשנות את שמה ל"מדינת פלסטין" והגדירה כחסרת כל חשיבות. לדבריו, "במקום לחפש גימיקים עדיף שהפלסטינים ינהלו משא ומתן עם ישראל כדי לסיים את הסכסוך. צעד שכזה לא יוביל למצב של שתי מדינות לשני עמים" (USATODAY, 7 בינואר 2013).
  • ויקטוריה נולנד, דוברת משרד החוץ של ארה"ב, הביעה התנגדות לשימוש הפלסטינים במינוח "מדינת פלסטין" בעת הזו. לדבריה ארה"ב תמשיך לקרוא לה בשם "הרשות הפלסטינית" כל עוד לא הושג הסכם על מדינה עם גבולות. לדבריה, לא ניתן להקים מדינה באמצעות נאומים וכינויים אלא רק ע"י משא ומתן דו-צדדי. היא הוסיפה, כי החלטת אבו מאזן הינה רעיון גרוע וצעד פרובוקטיבי שאינו משנה במאומה את מצבו של העם הפלסטיני. עוד, ציינה כי אם והפלסטינים אכן רוצים לשנות דברים עבור העם הפלסטיני הרי שהם צריכים לחזור לשולחן המשא ומתן (אתר משרד החוץ של ארה"ב, 7 בינואר 2013).
  • צאא'ב עריקאת, חבר הוועד הפועל של אשף, ציין כי במינוח החדש יעשה שימוש רק בתיאום עם המדינות שהכירו בעצרת הכללית האו"ם במדינה פלסטינית. בנוסף, הציע עריקאת לא לעשות שינוי בדרכונים ובתעודות פלסטיניות אחרות לצרכי תנועה דרך מעברים ישראליים (7 בינואר 2013, USATODAY).
אירועי יום השנה ליסוד פתח ביהודה ושומרון
  • ברחבי יהודה ושומרון נערכו טקסים לרגל יום השנה ה-48 להקמת פתח החל ב-1 בינואר. מוקדי הטקסים והאירועים היו בערים הגדולות בהן ראמאללה, בית לחם, חברון וקלקיליה. כמו כן התקיימו אירועים במקומות ישוב נוספים.
  • חלק מהאירועים נשאו סממנים צבאיים ומשתתפיהם הופיעו רעולי פנים, נושאי דגמי רקטות, רובי דמה, אלות וסכינים. בלטו במיוחד שני אירועים:
  • במחנה הפליטים אלדהישה (סמוך לבית לחם)  ערכו פעילי פתח ב-1 בינואר מפגן צבאי בהשתתפות עשרות רעולי פנים, שנשאו דגם של רקטה, כמו גם גרזנים, מקלות ואלות. בתהלוכה הונפו תמונות של יאסר ערפאת, אבו מאזן ובכירים נוספים בפתח כמו גם תמונות של שהידים ואסירים (בלוג של העיתונאי נגיב פראג', 2 בינואר 2013; קדס נט, 1 בינואר 2013).
  • ב-5 בינואר קיימה תנועת פתח עצרת ומפגן צבאי באוניברסיטת ביר זית. באירועים השתתפו סטודנטים רעולי פנים תומכי פתח, כשהם נושאים רובי דמה וסכינים/פגיונות (ופא, 5 בינואר 2013).

[1]נכון ל-8 בינואר 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]על פי גרסת חמאס השתתפו באירוע 200,000 אנשים, גורמי פתח טענו (בהגזמה), שהשתתפו מעל למיליון אנשים.
[4]בכיר פתח, ברצועה שברח לראמאללה לאחר השתלטות חמאס, והודח ביולי 2011 בעקבות סכסוך עם אבו מאזן.