חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (16 – 21 בינואר 2013)

הקמת מאחזים ביהודה ושומרון על מנת להתריס נגד ישראל.

הקמת מאחזים ביהודה ושומרון על מנת להתריס נגד ישראל.

הקמת מאחזים ביהודה ושומרון על מנת להתריס נגד ישראל.

הקמת מאחזים ביהודה ושומרון על מנת להתריס נגד ישראל.

מפגין פלסטיני מתעמת עם כוחות צה''ל בבית לחם (ופא, 18 בינואר 2013)

מפגין פלסטיני מתעמת עם כוחות צה''ל בבית לחם (ופא, 18 בינואר 2013)

אסמאעיל הניה מקבל את פניו של אסאמה חמדאן בלשכתו בעזה (קדס נט, 20 בינואר 2013)

אסמאעיל הניה מקבל את פניו של אסאמה חמדאן בלשכתו בעזה (קדס נט, 20 בינואר 2013)

משפט הראווה שנערך בעזה בחסות משרד הנוער והספורט של ממשל חמאס.

משפט הראווה שנערך בעזה בחסות משרד הנוער והספורט של ממשל חמאס.

הילדים השופטים (אלרסאלה נט, 17 בינואר 2013)

הילדים השופטים (אלרסאלה נט, 17 בינואר 2013)

חלוקת סיוע מטעם מושלת מחוז ראמאללה למשפחות נזקקות במימון

חלוקת סיוע מטעם מושלת מחוז ראמאללה למשפחות נזקקות במימון

מאחז אוהלים פלסטיני נוסף בשם באב אלכראמה (שער הכבוד), שהוקם על ידי תושבי בית אלאכסא מערבית לירושלים  (שהאב, 19 בינואר 2013)

מאחז אוהלים פלסטיני נוסף בשם באב אלכראמה (שער הכבוד), שהוקם על ידי תושבי בית אלאכסא מערבית לירושלים (שהאב, 19 בינואר 2013)

  • ארגוני הטרור ברצועת עזה ממשיכים לכבד את ההבנות, שהושגו בתום מבצע "עמוד ענן". בקרבת גדר הביטחון נמשכים אירועי התקהלות והתגרות של תושבים מקומיים. דוברי חמאס והזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין האשימו את ישראל בהפרות הסכם הרגיעה שהביא לסיום מבצע "עמוד ענן".
  • ביהודה ושומרון נמשכים אירועים אלימים בכמה מוקדים. במסגרתם השליכו פלסטינים בקבוקי תבערה ומטעני צינור ויידו אבנים לעבר כוחות צה"ל. בראמאללה נחשפה חוליית מחבלים, שעסקה ביידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר רכב ישראליים. ברשותם נמצאו שני רובים ואחד מחבריה נתן הסכמתו להשתתף בהנחת מטענים.
  • בעקבות הסרת המאחז בשטח E1(באב אלשמס) הוקם מאחז חדש (באב אלכראמה) בכפר בית אלאכסא (צפונית מערבית לירושלים). בתקשורת הפלסטינית דווח על הכנות לבניית מאחז נוסף דרומית לחברון שייקרא באב אלקמר.
ירי הרקטות
  • חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועת עזה ממשיכים לכבד את ההבנות, שהושגו בתום מבצע "עמוד ענן". מאז ה-21 בנובמבר 2300 לא נפלו רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל.

/data/articles/Art_20465/010_13_03_1762621985.jpg

אירועים בשטח
  • במהלך השבוע נמשכו אירועי ההתקהלות וההתגרות של תושבים מקומיים סמוך לגדר הביטחון בין ישראל לרצועת עזה. ב- 18 בינואר התקהלו עשרות פלסטינים סמוך לגדר בצפון רצועת עזה המתקהלים התפרעו וניסו לחבל בגדר. כוח צה"ל, שפעל להרחיקם ירה לעבר המתפרעים (ynet, 19 בינואר 2013). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי שני פלסטינים נפצעו סמוך לבית לאהיא, שבצפון הרצועה, מאש כוחות צה"ל (צפא, מען, 18 בינואר 2013).
נמשכת האלימות ביהודה ושומרון
  • גם השבוע נמשכו עימותים וחיכוכים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון ומתיישבים ישראליים במוקדים שונים ביהודה ושומרון. כוחות צה"ל המשיכו לבצע מעצרים של פעילי טרור (דובר צה"ל, 16 בינואר 2013). באירועים ביהודה ושומרון נפצעו שני חיילי צה"ל באורח קל.
  • להלן אירועים בולטים:  
  • ב-16 בינוארבשעות הערב נזרק בקבוק תבערה ויודו אבנים לעבר כלי רכב צבאי באזור הכפר דורא (דרומית מערבית לחברון). אחד החיילים נפצע באורח קל (דובר צה"ל, 16 בינואר 2013).
  • ב-16 בינוארהתקהלו כמה עשרות פלסטינים סמוך לקבר רחל (בית לחם), המהווה לאחרונה מוקד להפגנות אלימות. המפגינים השליכו מטעני צינור, בקבוקי תבערה ויידו אבנים לעבר כוח צה"ל, שהגיע למקום. חייל צה"ל נפצע באורח קל. אחד המטענים גם גרם נזק לגדר הביטחון (דובר צה"ל, 16 בינואר 2013). 
  • ב-15 בינואראירע ניסיון חדירה ופגיעה בגדר הביטחון סמוך לבודרוס (צפונית מערבית לראמאללה). כוח צה"ל, שאבטח את הגדר הפעיל נוהל מעצר חשוד שכלל ירי (ynet, 15 בינואר 2013). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי צעיר פלסטיני נהרג.
חשיפת חולית מחבלים בראמאללה
  • במהלך חודש נובמבר 2012 חשפו כוחות הביטחון הישראליים חוליה של מחבלים, אשר ביצעה שורת פיגועים במסגרת "המאבק העממי". חוליה זאת של תושבי הכפר סנג'יל (אזור ראמאללה), הייתה אחראית לסדרה של פיגועים אשר חלקם בוצע במהלך מבצע "עמוד ענן". בין הפיגועים: יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים. באחד המקרים השליכו אנשי החוליה בקבוק תבערה לעבר כלי רכב ישראלי באזור מעלה לבונה (19 בנובמבר 2012). כחי הרכב נשרף כליל אך נוסעיו הצליחו להימלט ממנו ללא פגע (דובר צה"ל, 17 בינואר 2013).
  • חברי החוליה, שאינם משתייכים לארגון טרור כלשהו, הודו גם באחזקה של אמצעי לחימה והסגירו שני רובים, שהיו ברשותם. אחד מחברי החוליה גם הודה שנתן הסכמתו להשתתף בפיגוע הנחת מטענים (דובר צה"ל, 17 בינואר 2013). הפרשה חושפת, להערכתנו, כי לעיתים קיים "הגבול הדק" בלבד בין אלימות "רכה", המתבצעת במסגרת מה שמכונה "המאבק העממי" לבין מאבק מזוין במסגרתו מופעלים גם אמצעי לחימה. 
פעילות לשיקום עזה
  • הועדה לשיקום עזה, הכפופה לקטר וחברת הקבלנים הערביים בחסות משרד השיכון של מצרים, חתמו על פרוטוקול שיתוף פעולה לשיקום רצועת עזה באמצעות כספי המענק הקטרי בשווי של       כ-400 מיליון דולרים. לדברי שר השיכון המצרי ישמש הסיוע הכספי הקטרי, לבניית כבישים, יחידות דיור, בית חולים ושיקום התשתית. לדבריו הצד המצרי יטפל בהליכי המכרזים, חתימה על חוזים ויבוא חומרי הגלם והציוד הדרוש מהשוק המצרי (פלסטין אליום, 17 בינואר 2013).
  • בראיון שהעניק שר הכלכלה בממשל חמאס אמר, כי הכנסת חומרי הבנייה במסגרת המענק הקטרי דרך מעבר רפיח מהווה "פתיחה טובה" לקראת הכנסה של מוצרים נדרשים נוספים לרצועת עזה והביע תקווה, שמעבר רפיח יהפוך למעבר מסחרי ולא רק למעבר בני אדם (אלראי און ליין, 17 בינואר 2013).
ממשל חמאס מצמצם את יבוא המוצרים מישראל
  • משרד הכלכלה של ממשל חמאס הודיע על החלטתו לאסור יבוא של מספר סוגי סחורות דרך המעברים הישראליים. בין הסחורות, שברשימה: רהיטים משרדיים, מוצרי מזון שונים, צינורות גז, שקיות ניילון וביגוד. נראה, כי צעד זה, שנעשה למורת רוחה של האוכלוסייה המקומית, בוצע במסגרת מדיניות ממשל חמאס לצמצם את היבוא מישראל לרצועת עזה (אתר מתאם הפעולות בשטחים, 16 בינואר 2013).
ביקור אסאמה חמדאן בכיר חמאס ברצועת עזה
  • אסאמה חמדאן, אחראי קשרי החוץ בחמאס, הגיע (20 בינואר) לביקור ברצועת עזה. אסאמה חמדאן, המתגורר כיום בלבנון, לא ביקר ברצועת עזה 46 שנים, מאז עזיבת משפחתו לאחר מלחמת ששת הימים (1967). מטרת ביקורו של חמדאן, שנכנס לרצועה דרך מסוף רפיח, הייתה לבחון את המצב ברצועה לאחר מבצע "עמוד ענן" (שהאב, 20 בינואר 2013).  ברצועת עזה נערך לחמדאן טקס קבלת פנים בראשות אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, ובהשתתפות בכירי התנועה  (קדס נט, 20 בינואר 2013).
מותו של פעיל בכיר בארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין

ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין הודיע ב-16 בינואר על מותו של אבראהים אלחראזין (אבו ג'נדל), פעיל צבאי בכיר ביחידת הטילים של חטיבת עזה של הארגון, אשר נהרג במהלך "משימת ג'האד" (אתר פלוגות ירושלים, 19 בינואר 2013).מותו של אלחראזין זכה לכיסוי תקשורתי נרחב באתרי חמאס וארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין.

מותו של פעיל בכיר בארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין
מימין : מודעת אבל שפרסם ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין (פורום חמאס, 16 בינואר 2013). משמאל: עצרת, שערך ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין לזכרו (אתר פלוגות ירושלים, 19 בינואר 2013).

משפט ראווה נגד בכירים בישראל שנוהל ע"י ילדים בעזה
  • ב-17 בינואר נערך ברצועת עזה משפט ראווה של ילדים נגד ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, שר הביטחון אהוד ברק, וקצין דובר צה"ל בשפה הערבית אביחי אדרעי. במשפט, שהתקיים בחסות משרד הנוער והספורט של ממשל חמאס, שימשו  הילדים בתפקיד שופטים, אנשי תביעה ועדים.  בסופו  של המשפט נגזר גזר דין מוות על הנאשמים. משפט הראווה נערך בשיתוף פעולה עם מוסד שמס לתקשורת והפקת טכנית והוא נמשך כ-8 ימים (אלרסאלה נט, 17 בינואר 2013). משפט הראווה מהווה ביטוי נוסף לתרבות השנאה כלפי ישראל המוטמעת בקרב בני הדור הצעיר ברצועת עזה.
ביקור משלחת חמאס באיראן
  • עמאד אלעלמי, חבר הועד הפועל של חמאס ערך ביקור באיראן. במהלך ביקורו נועד אלעלמי עם סעיד ג'לילי, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי ועם עלי אכבר צלאחי, שר החוץ של איראן. בפגישות הבהירו האיראנים, כי הם תומכים בעם הפלסטיני ובעמידתו מול "המשטר הציוני" בכל התחומים, כולל בתחום המדיני (איסנ"א, 15 בינואר 2013). 
האשמות נגד ישראל בגין "הפרות של הסכם הרגיעה"
  • מוסא אבו מרזוק, סגן יו"ר הועד הפועל של חמאס, הדגיש, כי מצרים היא אשר נושאת באחריות לכל הפרה של "ההרגעה", שהושגה עם ישראל מתוקף היותה המתווכת בנושא. לדבריו אם תמשיך ישראל בהפרות חמאס לא תעמוד מנגד ותגיב "באופן הולם". עוד הוסיף, כי חמאס מצפה שבמסגרת ההסכם יפתחו כל המעברים בין ישראל לרצועה. לדבריו המנהרות ייעלמו רק לאחר יישום מלא של ההסכם ובעיקר פתיחת מעבר רפיח למעבר סחורות. באשר להעברת אמצעי לחימה לרצועה אמר, כי מצרים מתייחסת לנושא מזה תקופה ארוכה מתוך "מודעות ונוקשות מלאים" והדגיש, שישראל עצמה לא תצליח למנוע זאת כמו בעבר (רסאלה.נט, 16 בינואר 2013).
  • אבו אחמד דובר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין האשים את ישראל בהפרות חוזרות ונשנות של "הסכם הרגיעה" מאז כניסתו לתוקף והדגיש, כי הארגון עוקב אחר כל "ההפרות" מקרוב וכי אם ימשכו יגבש הג'האד האסלאמי בפלסטין עמדה בכל הנוגע להתנהלותו (פלסטין אליום, 17 בינואר 2013). אבו מג'האד, בכיר בזרוע הצבאית של הארגון, אמר, כי ההבלגה על המשך "ההפרות הישראליות" לא תמשך זמן רב (פלסטין אליום, 17 בינואר 2013). הזרוע הצבאית של הארגון אף פרסמה דו"ח המפרט את ההפרות ישראליות, שבוצעו לטענתה, במהלך השבוע האחרון (אתר פלוגות ירושלים, 19 בינואר 2013).  
חידוש שיחות הפיוס בין פתח לחמאס
  • לאחר דחייה של יום, מסיבות טכניות, נועדו ב-17 בינואר משלחות פתח וחמאס במצרים, בחסות נשיא מצרים לסבב שיחות נוסף במסגרת שיחות הפיוס. בהודעה לעיתונות, שפרסמה מצרים לאחר הפגישה נאמר, כי במהלך הפגישה הוסכם על לוח הזמנים הנדרש לתחילת ביצועם של כל העניינים הקשורים לפיוס כגון מועד תחילת עבודתה של וועדת הבחירות המרכזית וקיום ההתייעצויות לקראת הרכבת ממשלה (דף הפייסבוק של עזת אלרשק, חבר הועד הפועל של חמאס, מען 17 בינואר 2013). 
שלילת ההכרה בישראל
  • בראיון לג'רוסלם פוסט אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי ליבת העימות עם הפלסטינים אינה נושא ההתנחלויות ביהודה ושומרון אלא הסירוב הפלסטיני להכיר במדינה יהודית בגבולות כלשהם (ג'רוסלם פוסט, 18 בינואר 2013). בתגובה הצהיר אחמד עסאף, דובר פתח, כי פלסטין לעולם לא תכיר ביהדותה של ישראל וכי הם יחנכו את ילדיהםף שפלסטין היא לפלסטינים עד אשר הכיבוש יחלוף (קדס ניוז, 19 בינואר 2013).
ארגון הומניטארי, שהוצא מחוץ לחוק, מעורב בחלוקת סיוע בראמאללה
  • לילא ע'נאם, מושלת מחוז ראמאללה, עמדה בראש מבצע חלוקת מוצרי מזון וסיוע למשפחות במחוז ראמאללה ואלבירה בעקבות נזקי הסערה (ופא, מען, PNN, אתר הפייסבוק של מחוז ראמאללה, 20 בינואר 2013). מתמונות, שפורסמו בתקשורת הפלסטינית ובאתר הפייסבוק של מחוז ראמאללה, ניתן לראות, כי חבילות הסיוע, שחולקו למשפחות נשלחו מטעם Human Appeal International, ארגון מאיחוד האמירויות, שהוכרז בעבר ע"י שר הביטחון אהוד ברק כהתאחדות בלתי מותרת בשל מעורבותו במימון פעילות טרור. 
נמשכת תופעת הקמת מאחזי האוהלים
  • כשבוע לאחר שהקימו את מאחז באב אלשמס בשטח E1, הקימו הפלסטינים ב-18 בינואר מאחז נוסף בכפר בית אכסא (צפונית מערבית לירושלים). הפעילים הקימו את המאחז בשטח עליו ניטש ויכוח בין ישראל לבין תושבי הכפר לגבי תוואי גדר הביטחון. הפלסטינים, הטוענים כי השטח שייך לכפר, הקימו כמה אוהלים והחליטו לקרוא למאחז באב אלכראמה (שער הכבוד). כמו כן החלו להקים מבנה לבנים אשר נועד לשמש כמסגד. הפלסטינים הודיעו, כי לא יאפשרו לישראל להרוס את המאחז כפי שעשו במאחז הקודם (ופא, 18 בינואר 2013).
  • אמין אבו ראשד, העומד בראש הקמפיין האירופאי להסרת המצור מעל עזה ECESG)), אמר כי הקמת מאחז באב אלשמס היא בבחינת "תקווה חדשה" עבור הפלסטינים. לדבריו ה"פשע" של ישראל לפינוי המאחז לא יעבור בשתיקה מכיוון שהאיחוד האירופאי יפעיל לחץ על ישראל. לדבריו מכין ארגונו דו"ח בנושא ההתרחשויות במאחז כדי להעבירו לבכירים בפרלמנט האירופאי ובמוסדות האיחוד האירופאי (אלקדס, 13 בינואר 2013).
  • ראתב ג'בור, מתאם הוועדה הלאומית להתנגדות לגדר ולהתנחלויות בכפר יטא (ועדה העומדת מאחורי הקמת המאחזים), אמר, כי נערכות הכנות לבניית מאחז נוסף דרומית לחברון שיקרא באב אלקמר (שער הירח). זאת, על מנת להביא למודעות את סבלם של תושבי דרום חברון. הוא סירב לנקוט במועד המדויק (קדס ניוז, 20 בינואר 2013).
תביעה נגד בכירים ישראליים בספרד
  • תובע בית המשפט הלאומי בספרד הגיש בקשה רשמית לפתיחה בהליכים משפטיים נגד בכירים ישראליים בבית הדין הפלילי הבינלאומי. העילה לתביעה היא נוכחותם של שלושה אזרחים ספרדיים על סיפונה של ה"מאוי מרמרה" בעת השתלטות צה"ל על הספינה במאי 2010. לדברי התביעה לגבי אירוע זה נמצאו "ראיות מוצקות" לביצוע "פשע נגד האנושות, מעצר לא חוקי, גירוש ועינוי" (אלקטרוניק אנתיפאצ'ה, 17 בינואר 2013).
  • שלושת האזרחים הספרדיים, אשר שהו על גבי הספינה, הגישו תלונה בבית המשפט הלאומי (Audiencia Nacional) בנובמבר 2011 בטענה, שנעצרו באופן לא חוקי במים בינלאומיים, עונו והועברו ללא רצונם לתורכיה. התביעה בת 86 העמודים, הוגשה באופן רשמי בשם שלושת הלקוחות על ידי ארגון פרו-ערבי לא ממשלתי הנקרא Arab Cause Solidarity Committee(www.isralmuse.com, 3 בנובמבר 2011).
  • השלושה תובעים את ראש הממשלה בנימין נתניהו. כמו כן מוזכרים בכתב התביעה שר הביטחון אהוד ברק, שר החוץ אביגדור ליברמן, השר לענייני מודיעין דן מרידור, סגן ראש הממשלה והשר לעניינים אסטרטגיים משה בוגי יעלון, שר הפנים אלי ישי, השר בלי תיק בני בגין ומפקד חיל הים אליעזר צ'יני מרום (www.isralmuse.com, 3 בנובמבר 2011).

[1]נכון ל-21בינואר 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.

[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.