חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (22 – 29 בינואר 2013)

עימותים על רקע הקמת מאחז פלסטיני ביהודה ושומרון: פעילי פתח בעאנין (אזור ג'נין) עולים על כלי רכב של  צה''ל ומיידים אבנים (ופא, 26 בינואר 2013)

עימותים על רקע הקמת מאחז פלסטיני ביהודה ושומרון: פעילי פתח בעאנין (אזור ג'נין) עולים על כלי רכב של צה''ל ומיידים אבנים (ופא, 26 בינואר 2013)

מפגינים מתעמתים עם כוחות הביטחון הישראליים  באזור קדום (סמוך לקלקיליה) (פלסטין אלא'ן, 26 בינואר 2013)

מפגינים מתעמתים עם כוחות הביטחון הישראליים באזור קדום (סמוך לקלקיליה) (פלסטין אלא'ן, 26 בינואר 2013)

המכתב, מטעם גדודי חללי אלאקצא, שנמצא ברשותם של המחבלים (ynet, על-פי דובר צה''ל, 27 בינואר 2013)

המכתב, מטעם גדודי חללי אלאקצא, שנמצא ברשותם של המחבלים (ynet, על-פי דובר צה''ל, 27 בינואר 2013)

פגישת ח'אלד משעל ועבדאללה מלך ירדן (שהאב, 28 בינואר 2013)

פגישת ח'אלד משעל ועבדאללה מלך ירדן (שהאב, 28 בינואר 2013)

טקס סיום הפעילויות הקדם צבאיות בקרב בני הנוער

טקס סיום הפעילויות הקדם צבאיות בקרב בני הנוער

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס מכבד את הטקס בנוכחותו.

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס מכבד את הטקס בנוכחותו.

  • חמאס ושאר ארגוני הטרור ממשיכים לנצור את נשקם ברצועת עזה. גם השבוע נמשכו אירועי ההתקהלות והתרסה של תושבים מקומיים סמוך לגדר הביטחון.
  • ביהודה ושומרון נמשכו עימותים, כמה מהם אלימים, בין מפגינים פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים. במסגרת זאת התקיימה הפגנה באזור הכפר עאנין (מחוז ג'נין), במגמה להקים מאחז חדש בשם "כפר האסירים". המפגינים טיפסו על כלי רכב צבאיים ויידו אבנים לעבר כוחות הביטחון.
  • ראש ממשלת מלזיה ביקר השבוע ברצועת עזה, בהמשך לתופעה של ביקורי אישים בכירים ממדינות מוסלמיות/ערביות, שקיבלה תאוצה מאז מבצע "עמוד ענן". הביקורים מחזקים את מעמדה הפוליטי של חמאס, ומאתגרים את הרשות הפלסטינית, שגינתה את ביקורו של ראש ממשלת מלזיה.
ירי הרקטות
  • חמאס ושאר ארגוני הטרור חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועת עזה ממשיכים לכבד את ההבנות, שהושגו בתום מבצע "עמוד ענן". מאז ה-21 בנובמבר 2012 לא נפלו רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל.

ירי הרקטות

אירועים בשטח
  • במהלך השבוע נמשכו אירועי ההתקהלות וההתגרות של תושבים מקומיים סמוך לגדר הביטחון בין ישראל לרצועת עזה. כלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו על פציעתם של שישה פלסטינים, תושבי רצועת עזה, כתוצאה מירי כוחות צה"ל, בשני אירועים שונים בצפון רצועת עזה (צפא, מען, 25 בינואר 2013).  
נמשכת האלימות ביהודה ושומרון
  • גם השבוע נמשכו עימותים וחיכוכים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון ומתיישבים ישראליים במוקדים שונים ביהודה ושומרון. כוחות צה"ל המשיכו לבצע מעצרים של פעילי טרור.
  • להלן אירועים בולטים :
  • ב-23 בינואר התפרעו מפגינים פלסטינים בכפר אלערוב (סמוך לגוש עציון) השליכו בקבוקי תבערה ואבנים. כוחות צה"ל ירו לעבר המפגינים כתוצאה מכך נפצעה צעירה פלסטינית  באורח קשה ומתה מאוחר יותר מפצעיה. בצה"ל נמסר, כי נסיבות המקרה נחקרות (ynet, 23 בינואר 2013). סלאם פיאצ' ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, גינה את מותה של הנערה והזהיר מפני ההשלכות של המשך "פשעים כגון אלה". לדבריו התקפות אלה מצריכות גינוי בינלאומי נרחב (ופא, 23 בינואר 2013). כאמל חמיד, מושל מחוז חברון קרא להקים ועדת חקירה בינלאומית, שתחקור את נסיבות מותה של הצעירה (מען, 25 בינואר 2013).
  • ב- 25 בינואר הפגינו כ-200 פלסטינים סמוך לגדר הביטחון באזור הכפר עאנין (סמוך לג'נין). מטרת המפגינים הייתה להקים מאחז חדש במחאה על מצב האסירים הכלואים בישראל. זאת, בהמשך לתופעת הקמת המאחזים, שתחילתה בשטח E1. ההפגנה הפכה לאלימה לאחר שכוחות צה"ל אסרו על המפגינים לצעוד מג'נין לכיוון הכפר. חלק מהמפגינים טיפסו על כלי רכב צבאיים וידו אבנים לעבר חיילי צה"ל (ynet, 25 בינואר 2013).  
  • בליל 27-26 בינואר עצרו כוחות צה"ל שני פלסטינים, שהשליכו בקבוקי תבערה לעבר עמדה צבאית סמוך לחוארה (דרומית לשכם) ברשות הפלסטינים נמצאו שלושה רימונים מאולתרים ושלושה בקבוקי תבערה מוכנים להשלכה. כמו כן נמצא ברשות המחבלים מכתב בו נכתב, כי גדודי חללי אלאקצא אחראים על ביצוע על פיגוע באלון מורה (לא מוכר לנו פיגוע שכה). לדברי המכתב באם הפעולה לא תצלח בפעם הראשונה היא תבוצע פעמים נוספות (דובר צה"ל, 27 בינואר 2013).
מעצר חולית מחבלים באזור בית לחם
  • כוחות הביטחון עצרו לאחרונה חולית מחבלים מבית פאג'ר (סמוך לבית לחם) שחבריה היו אחראים לכמה פיגועי ירי: ירי לעבר אוטובוס באזור מגדל עוז (גוש עציון); ירי לעבר הישוב  מגדל עוז (14 בינואר 2013) וירי לעבר כוחות הביטחון, שהגיעו לאזור. מחקירת חברי החוליה עולה, כי הם תכננו לבצע פיגועים נוספים באזור. אחד מחברי החוליה שימש כשוטר במשטרה הפלסטינית (דובר צה"ל, 28 בינואר 2013).
המצב במעברים
  • במהלך השנה האחרונה, וביתר שאת מאז מבצע "עמוד ענן", הפך מעבר רפיח לעורק המרכזי לכניסה ויציאה של אזרחים, ומשלחות זרות (בעיקר ערביות ומוסלמיות) מרצועת עזה ואליה. מספר העוברים במעבר רפיח במהלך שנת 2012 גדל באופן משמעותי ועמד, על פי הערכות גורמי ביטחון ישראליים, על כ-430 אלף איש שעברו בשני הכיוונים (לעומת 240 אלף, בשנת 2011). לשם השוואה מספר האזרחים שעברו במעבר ארז במהלך שנת 2012 עמד על כ-50 אלף.
  • בהקשר זה נמסר כי, כי זיאד אלט'אט'א, סגן ראש ממשל חמאס ושר האוצר, אמר כי ממשל חמאס פועל גם לפתיחת המרחב האווירי של רצועת עזה ולחידוש פעילות שדה התעופה הבינלאומי (פלסטין און ליין, 27 בינואר 2013).
ביקורי ראשי ממשלות ומנהיגים ברצועת עזה
  • נמשכת התופעה של ביקורי אישים בכירים ממדינות מוסלמיות/ערביות ברצועת עזה. תופעה זו, שקיבלה תאוצה מאז מבצע "עמוד ענן", מחזקת את מעמדה הפוליטי של חמאס ומאתגרת את הרשות הפלסטינית.
  • ב-22 בינואר ערכו ראש ממשלת מלזיה, מחמד נג'יב ורעייתו ביקור בן יום אחד ברצועת עזה. ראש הממשלה, אליו התלוו גם כמה שרים ואנשי עסקים בכירים התקבל על ידי אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס (רדיו אלקצא, 22 בינואר 2013). מחמד נג'יב הניח אבן פינה לבניית בנין ממשל חמאס, שנהרס במהלך מבצע "עמוד ענן" ולבניית בית ספר תעשייתי בדרום רצועת עזה. הוא גם קיבל תואר דוקטור של כבוד באוניברסיטת אלאקצא בעזה, ואף פקד את רכבו של אחמד אלג'עברי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, אשר נהרג בידי  צה"ל ב-14 בנובמבר 2012 (צפא, 22 בינואר 2013).  במקביל, חנכה אשתו שני פרויקטים רפואיים (צפא, 22 בינואר 2013).בדברים שנשא אסמאעיל הניה, במהלך פגישתו עם ראש ממשלת מלזיה אמר, כי מדובר בביקור ראשון של ראש ממשלה שאינו ערבי ועל כן מדובר בביקור היסטורי (צפא, 22 בינואר 2013). לדברי פוזי ברהום, דובר חמאס, מהווה הביקור צעד חשוב בדרך לשבירת המצור והבידוד של רצועת עזה ותמיכה בממשל חמאס (פאל טודיי, 22 בינואר 2013).      
  • מנגד, הרשות הפלסטינית גינתה את ביקור ראש ממשלת מלזיה ברצועת עזה וביקשה הבהרה מממשלת מלזיה לצעד זה. בהודעה לעיתונות, שפרסמה הרשות נאמר, כי מבחינתה מהווה הביקור "פגיעה בייצוג הפלסטיני ומהלך המחזק את הפילוג" (ופא, 22 בינואר 2013). בהקשר זה נמסר כי בעקבות פרסום על כוונות נשיא תוניסיה לבקר ברצועת עזה, פנתה אליו הנהגת הרשות הפלסטינית וביקשה ממנו לדחות את ביקורו עד שיושג פיוס בין הצדדים. בעקבות פניית הרשות ופגישה עם אבו מאזן, החליט נשיא תוניסיה לדחות את ביקורו לסוף חודש מרץ על מנת שהביקור "לא יפגע במאמצי הפיוס" (מען, 27 בינואר 2013).

ביקורי ראשי ממשלות ומנהיגים ברצועת עזה
מימין : ראש ממשלת מלזיה מחמד נג'יב ואסמאעיל הניה פוקדים את שרידי רכבו של אחמד אלג'עברי. משמאל: מחמד נג'יב מניח אבן פינה לשיקום בניין ממשל חמאס, שנפגע במבצע "עמוד ענן" (צפא, 22 בינואר 2013)

ח'אלד משעל  נפגש עם עבדאללה מלך ירדן
  • ח'אלד משעל, יו"ר הוועד הפועל של חמאס ערך ביקור בירדן במהלכו, נועד ברבת עמון עם עבדאללה מלך ירדן. בפגישה דנו השניים בסוגית הפיוס הפנים פלסטיני ובהתפתחויות האחרונות באזור. בעקבות הפגישה ציין ח'אלד משעל, כי הוא הגיע לירדן כדי להתייעץ עם המשטר הירדני במגוון נושאים הקשורים לסוגייה הפלסטינית. לדבריו, קיימים הבנה רבה ותיאום מול המשטר הירדני בנושאים אלה (שהאב, 28 בינואר 2013).
מרואן עיסא, מבכירי הזרוע הצבאית של חמאס, הגיע לביקור במצרים
  • גורמים פלסטיניים במסוף רפיח דיווחו (21 בינואר), כי מרואן עיסא (אבו בראא'), מבכירי הזרוע הצבאית של חמאס, עבר למצרים דרך מסוף רפיח. לדברי אותם גורמים הוא חלף במהירות במכונית שחורה בעלת חלונות כהים כאשר בצד המצרי של המסוף, המתינו לו אנשי ביטחון מצריים בכירים. להערכת  אותם גורמים הפלסטינים, הגיע עיסא למצרים לצורך "משימה סודית" כלשהיא (פאל פרס, 21 בינואר 2013).
  • מרואן עיסא נולד ברצועת עזה בשנת 1965 והוא מתגורר באחד ממחנות הפליטים במרכז הרצועה. בעבר שימש כאחראי יחידת המבצעים המיוחדים בחמאס והיה גם אחראי על הקשר עם הנהגת החוץ של התנועה (פאל פרס, 21 בינואר 2013). בשנים האחרונות שימש כאחראי כוחות  גדודי עז אלדין אלקסאם במחנות המרכז. מרואן עיסא היה כלוא בישראל במשך חמש שנים בשל מעורבות בפיגועי טרור. בשנת 2006 ניצל מניסיון התנקשות בחייו, במהלכו נפצע באורח קשה (פאל פרס, 21 בינואר 2013). בנו הבכור, בראא', נפטר בשנת 2009, לאחר שנשיא מצרים סירב לאפשר לו לצאת לטיפול רפואי במצרים.
  • מרואן עיסא, הנחשב כיום כאחד מבכירי הזרוע הצבאית, נהנה מאמון רב מצד הנהגת חמאס והזרוע הצבאית שלה. הוא נמנה עם צוות חמאס, לצד אחמד אלג'עברי, צאלח אלעארורי ונזאר עוצ'אללה אשר ניהל את המשא ומתן בעסקת שליט (וטן, 15 אוקטובר 2011). בבחירות האחרונות, שנערכו באפריל 2012, הוא נבחר לחבר מועצת השורא של חמאס (סמא, 19 באפריל 2012). לטענת מוסא אבו מרזוק, מונה מרואן עיסא לשמש כמחליפו של אחמד אלג'עברי (אמד, 15 בנובמבר 2012).

מרואן עיסא (מוקף בעיגול ירוק) לצד בכירי חמאס במצרים (פורום חמאס, 15 בנובמבר 2012)
מרואן עיסא (מוקף בעיגול ירוק) לצד בכירי חמאס במצרים (פורום חמאס, 15 בנובמבר 2012)

תהלוכת תמיכה של  ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין באסירים הפלסטיניים
  • ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין קיים (28 בינואר) במרכז העיר עזה תהלוכת תמיכה באסירים הפלסטיניים השובתים רעב בבתי הכלא בישראל. בתהלוכה, שכונתה בשם "תהלוכת האזהרה" השתתפו בכירי הארגון ברצועה, בהם ח'אלד אלבטש וחצ'ר חביב. במהלך התהלוכה הזהירו בכירי הארגון את ישראל מפני פגיעה כלשהי באסירים הפלסטיניים.  בנוסף, קרא הארגון לזרוע הצבאית שלו ולארגונים נוספים לחטוף חיילים ישראליים במטרה לשחררם תמורתם אסירים פלסטיניים (אתר פלוגות ירושלים, 28 בינואר 2013).

תהלוכת תמיכה של  ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין באסירים הפלסטיניים
מימין: בכירי הג'האד האסלאמי בפלסטין  דורכים על דגלי ישראל וארה"ב במהלך העצרת בעזה. משמאל: משתתפי העצרת מניפים שלטים הקוראים לתקוף את תל אביב אם ימות אחד מהאסירים הפלסטינים השובתים רעב בבתי הכלא הישראליים  (אתר פלוגות ירושלים, 28 בינואר 2013)

חינוך צבאי וסמי צבאי לילדי רצועת עזה
  • ברצועת עזה נערך ב- 27 בינואר טקס חגיגי בהשתתפות ראשי ממשל חמאס אשר ציין את סיום פעילויות החינוך הקדם צבאי ברחבי הרצועה בהם נטלו חלק אלפי ילדים ובני נוער. הפעילויות אורגנו על ידי משרד התרבות והחינוך של ממשל חמאס ובוצעו בפיקוח אבו עבידה אלג'ראח (מפקד מנגנון הביטחון הכללי).
  • בדברים, שנשא בטקס אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, הוא העלה על נס את החינוך הצבאי אותו מקבלים ילדי הרצועה. הוא גם  הזכיר את תוכנית מחנות הקיץ, שהחלו בה השנה בהם עוברים הילדים הכשרות מידיהם של אנשי הזרוע הצבאית של חמאס. כמו כן מסר על כוונה להקים אקדמיה צבאית חדשה, ראשונה מסוגה, עבור ילדי רצועת עזה אשר תחנך ותכשיר ילדים ל"שחרור פלסטין ולהקמת מדינה פלסטינית מהנהר ועד לים." לדבריו, תוכנית לימודים שכזאת תבנה דור אשר יהיה מסוגל "להתמודד עם הכיבוש לעקור אותו ואת התוקפנות שלו" (ערוץ אלאקצא, 24 בינואר 2013).
השקת קמפיין לאכיפת אורחות חיים על פי ההלכה האסלאמית
  • מחלקת ההקדשים של ממשל חמאס במחוז מרכז הרצועה השיקה קמפיין בשם "מבצע לביסוס הערכים והמידות הטובות". הקמפיין מתמקד בהגברת התודעה והחינוך נגד תופעת הלבוש המערבי ובפעילות הסברה המבהירה את חשיבות הלבוש השמרני המותאם לדיני ההלכה המוסלמית. הקמפיין יכלול, בין השאר  עיסוק בנושא בדרשות יום השישי במסגדים, עריכת סדנאות, הפצת פרסומים,  פרסום דף אינטרנט אינטראקטיבי ופרסום ברשתות חברתיות (אלרסאלה.נט, 20 בינואר 2013).
  •  במקביל, הודיעה הנהלת אוניברסיטת אלאקצא על החלטתה להמשיך ולחייב את הסטודנטיות להגיע ללימודים בלבוש אסלאמי מסורתי ואף לפעול למימוש ההחלטה באמצעות צוות שידאג לאכוף אותה (אלקדס, 24 בינואר 2013). 
תגובות ברשות הפלסטינית לתוצאות הבחירות בישראל
  • ברשות הפלסטינית הוצגו תוצאות הבחירות בישראל כהבעת אי אמון בממשלה הקודמת וכפתח לחידוש המשא ומתן. הדוברים הפלסטינים השונים שבו והדגישו את דרישותיהם כתנאי להשגת השלום ובמרכזם הפסקת הבניה בהתנחלויות, שחרור האסירים הפלסטיניים והקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967, שבירתה ירושלים. חלק מהדוברים הודו, כי תוצאות הבחירות מפתיעות והביעו תקווה, שראש הממשלה לא יבחר להקים ממשלה ימנית. שכן, לדבריהם, במידה ותוקם ממשלה ימנית אזי תמשיך הרשות הפלסטינית להתעמת עם ישראל מעל הבמות הבינלאומיות ותמשיך ב"התנגדות עממית".  בעקבות תוצאות הבחירות, מינה אבו מאזן ועדה בראשות מחמד אלמדני, חבר הועדה המרכזית של פתח, אשר תפקידה יהיה לערוך מפגשים עם נציגי המפלגות בישראל, לחזק את האמון בין שני הצדדים ולהסביר את עקרונות הפלסטינים לחידוש המשא ומתן לשלום (אלחיאת אלג'דידה, 25 בינואר 2013).
  • להלן עיקרי התגובות ברשות הפלסטינית:
  • אבו מאזן התייחס לנושא בנאומו בכינוס הפסגה של ההתאחדות אפריקאית, שנערכה באדיס אבבה שבאתיופיה. אבו מאזן הדגיש, כי דרך הרכבת הקואליציה בישראל יכולה להשתנות אולם הדרישות ליישום השלום לא ישתנו לעולם והן כוללות הפסקת הבנייה בהתנחלויות, שחרור האסירים הפלסטינים ומציאת פיתרונות לכל סוגיות הסדר הקבע (אלחיאת אלג'דידה, 28 בינואר 2013).
  • נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, אמר כי הרשות מוכנה לשתף פעולה עם כל ממשלה ישראלית אשר תתחייב לקיים את החלטת עצרת האו"ם בדבר הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 ובירתה מזרח ירושלים. עוד הוסיף, כי על הממשלה החדשה להפסיק את הבנייה בהתנחלויות (ופא, 23 בינואר 2013).
  • ריאצ' אלמלכי, שר החוץ של הרשות הפלסטינית אמר, כי הרשות מוכנה לעבוד עם כל ממשלה ישראלית עתידית אשר תכיר במדינה פלסטינית ובהחלטת עצרת האו"ם המכירה במדינה פלסטינית כעובדה (ופא, 23 בינואר 2013).
  • יאסר עבד אלרבה, מזכיר הועד הפועל של אש"ף אמר במסיבת עיתונאים שערך, כי ההנהגה הפלסטינית  אינה מוכנה לקיים משא ומתן שיהווה מסווה למדיניות ממשלה שתהיה "מהדורה חדשה של הממשלה הקודמת". הוא הדגיש, שעל  כל  מי שרוצה במשא ומתן לצאת מנקודת מוצא של הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 שבירתה ירושלים (ופא, 24 בינואר 2013).
  • צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף אמר, כי תוצאות הבחירות לכנסת הן עניין ישראלי פנימי ועל כל ממשלה שתקום בעקבות הבחירות לבצע את פיתרון שתי המדינות ולהפסיק את ההתנחלויות אם היא חפצה בשלום (קדסנט, 23 בינואר 2013).
  • חנאן עשראוי, חברת הועד הפועל של אש"ף אמרה, כי לפי כל הסימנים קשה יהיה להרכיב ממשלה בישראל. עשראוי ציינה שלמרות שאין הם מתערבים בנושא, על ישראל להבין שנדרש תהליך שלום משמעותי שיתחיל בהפסקת ההתנחלויות ושחרור העצורים (ופא, 24 בינואר 2013).
  • דוברי חמאס מיעטו לעסוק בתוצאות הבחירות. חלק מהדוברים ייחסו את הירידה בכוחו של נתניהו למה שכינו "כישלונו במבצע עמוד ענן". להלן עיקרי התגובות:
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס אמר, כי תוצאות הבחירות משקפות את ניצחון ההתנגדות הפלסטינית וכי הירידה בכוחו של בנימין נתניהו נובעת מכישלונו במהלך מבצע "עמוד ענן" (פלסטין אלאן, 23 בינואר 2013).
  • אסאמה חמדאן, אחראי על יחסי החוץ בממשל חמאס, אמר כי זכייתו של נתניהו בראשות הממשלה אינה מבשרת טוב והיא דורשת מהפלסטינים להתאחד (אלרסאלה.נט, 23 בינואר 2013).
  • יוסף אלרזקה, יועצו המדיני של אסמאעיל הניה אמר, כי היחלשותו של נתניהו נובעת מכישלונו במבצע "עמוד ענן", מאופן ניהול היחסים עם ארה"ב, התנהלותו בנושא הגרעין האיראני ומיזוג מפלגתו עם מפלגתו של ליברמן (אלרסאלה.נט, 23 בינואר 2013).
ראיון אבו מאזן
  • בראיון , שהעניק אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית לערוץ הלבנוני אלמיאדין התייחס לשורה של סוגיות בסכסוך הפלסטיני-ישראלי (אלמיאדין, 25 בינואר 2013):
  •  זכות השיבה: התייחס לטענה כאילו הוא ויתר על זכות השיבה. לדבריו,  הוא ויתר על "זכות השיבה" האישית שלו לצפת אולם דבריו פורשו (במשתמע בטעות) כויתור כל "זכות השיבה" של הפלסטינים בכללותה. הוא הוסיף, כי פיתרון בעיית הפליטים יושג אך ורק באמצעות הסכם עם ישראל על בסיס החלטת האו"ם 194.  
  • הסכמי אוסלו: הדגיש את דבקותו בהסכמי אוסלו, שנועדו "לתת לבני עמנו שלווה ועצמאות".
  • הסדר עם ישראל: טען, כי כל הארגונים הפלסטינים, כולל חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין, הסכימו לעקרון של הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 ולקיום משא  ומתן.
  • אופציית התנגדות: האופציה המזוינת, שנוסתה בעבר לא הוכיחה את עצמה ועל כן הנסיבות מכתיבות לדבוק בעיקרון ההתנגדות העממית הבלתי אלימה (לטענתו זוהי עמדה משותפת לרשות הפלסטינית  ולחמאס).
  • בחמאס תקפו את הצהרותיו של אבו מאזן בטענה כי מבחינתם פלסטין היא "פלסטין השלמה" וכי קבלת עקרון הקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967 אינו מבטא בהכרח הכרה בישראל (חמאס אינפו, 28 בינואר 2013). בהודעה, שפרסמה לשכת ההסברה של חמאס  הובהר גם, כי חמאס לא הסכימה לעולם ולא תסכים לפיתרון של שתי מדינות. ההודעה הדגישה, כי יש ליישם את כל סוגי הפעילות האלימה נגד ישראל, הן  את "ההתנגדות עממית" והן את התנגדות חמושה, שהוכחה כדרך היחידה להביס את ישראל (חמאס אינפו, 27 בינואר 2013). 
המשך קמפיין המאחזים
  • ראפת חמדונה, מנהל מרכז המחקרים לאסירים ברצועת עזה קרא להקמת מאחז פלסטיני סמוך למעבר ארז. המאחז, שנועד להזדהות עם האסירים, יקרא גם הוא "כפר האסירים". הוא קרא לארגונים ולחברות לספק אמצעים לקידום הרעיון וכן לצעירים לגייס את הרשתות החברתיות לשם הפצתו.  לדבריו הקמת מאחזים באזורי הגבול מהווה אחד האמצעים היעילים להשפעה על ישראל (פלסטין אלאן, 24 בינואר 2013).

[1]נכון ל-29 בינואר 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.