חינוך לטרור: חמאס הגבירה פעילותה הצבאית והתודעתית בקרב בני הנוער ברצועה המכוונת לטפח את דור העתיד, כדי שימשיך בדרך הטרור נגד ישראל ויבטיח את שלטונה ברצועה

בני נוער בטקס סיום מחנות אימונים (מחנות החורף) בתרגיל ראווה של פירוק והרכבת כלי נשק  (פורום חמאס, 27 בינואר 2013)

בני נוער בטקס סיום מחנות אימונים (מחנות החורף) בתרגיל ראווה של פירוק והרכבת כלי נשק (פורום חמאס, 27 בינואר 2013)

ילדים לבושי מדים וחמושים ברובים משתתפים בעצרת חמאס (פורום חמאס, 9 דצמבר 2012)

ילדים לבושי מדים וחמושים ברובים משתתפים בעצרת חמאס (פורום חמאס, 9 דצמבר 2012)

חינוך לשנאה במחנות החורף: הקצין האחראי על החינוך הקדם צבאי דורך על דגל ישראל בעת מסדר הבוקר.

חינוך לשנאה במחנות החורף: הקצין האחראי על החינוך הקדם צבאי דורך על דגל ישראל בעת מסדר הבוקר.

הקצין מסביר לבני הנוער על מבנה רובה הקלאצ'ניקוב (פלסטין אלא'ן, 30 בדצמבר 2012)

הקצין מסביר לבני הנוער על מבנה רובה הקלאצ'ניקוב (פלסטין אלא'ן, 30 בדצמבר 2012)

בני נוער עורכים תרגילי ראווה בטקס סיום מחנות החורף  (פורום חמאס, 27 בינואר 2013)

בני נוער עורכים תרגילי ראווה בטקס סיום מחנות החורף (פורום חמאס, 27 בינואר 2013)

''טקס סיום פעילויות שנת החינוך הפלסטיני ומחנות הנוער 2012 '' בחסות אסמאעיל הניה ושר החינוך (פורום חמאס, 27 בינואר 2013)

''טקס סיום פעילויות שנת החינוך הפלסטיני ומחנות הנוער 2012 '' בחסות אסמאעיל הניה ושר החינוך (פורום חמאס, 27 בינואר 2013)

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס בטקס הסיום (פורום חמאס, 27 בינואר 2013)

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס בטקס הסיום (פורום חמאס, 27 בינואר 2013)

פעילות של ילדי גן בעזה בכיכר החייל האלמוני. הילדים לבושי מדים  צבאיים, חמושים ברובי פלסטיק, מציתים את דגל ישראל (קדס נט, 25 בנובמבר 2012)

פעילות של ילדי גן בעזה בכיכר החייל האלמוני. הילדים לבושי מדים צבאיים, חמושים ברובי פלסטיק, מציתים את דגל ישראל (קדס נט, 25 בנובמבר 2012)


כללי

1.  תנועת חמאס מייחסת חשיבות רבה לטיפוח הדור הצעיר ברצועת עזה ופועלת להטמיע בקרבו את הערכים האידיאולוגיים של התנועה. דגש מיוחד מושם על "שחרור פלסטין" והכחדת ישראל, תרבות הג'האד או תרבות ההתנגדות (קרי, תרבות הטרור), פולחן השהידים והטמעת האסלאם הרדיקאלי והשנאה לישראל. מטרת החינוך לטרור ולשנאה, במערכות החינוך הפורמאליות והבלתי פורמאליות, היא להפוך את הילדים ובני הנוער לפעילים או לפחות לתומכים של חמאס, שייטלו חלק במאבק המזוין  נגד ישראל ויבטיחו את שלטונה ברצועה בטווח הארוך.

2.  אחת הדרכים העיקריות למימוש מטרות אלה היא עידוד פעילות סמי-צבאית או לעיתים אף צבאית מובהקת בקרב הילדים ובני הנוער. פעילות זאת  נועדה להכשיר את הצעירים אידיאולוגית ופיזית לקראת גיוסם לשורות חמאס. במסגרת זאת מוסד בשנה האחרונה פרויקט, בחסות משרד החינוך של ממשל חמאס, במסגרתו מתקיימים מחנות אימונים עבור ילדים ובני נוער. במחנות האימונים הללו, שנערכו במחזורים של כשבוע כל אחד, הוכשרו בשנה האחרונה  כ-10,000  בני נוער. פרויקט זה מתווסף לאימונים דומים, שעוברים חניכי מחנות הקיץ של חמאס.  בנוסף לכך הכריז אסמאעיל הניה על כוונה להקים בית ספר צבאי, שיכשיר חניכים בנושאים צבאיים החל מגיל בית הספר היסודי ועד לתואר אקדמי.

3.  בפעילות הסמי-צבאית ובאינדוקטרינציה של בני הנוער מעורבים משרדי החינוך והפנים של ממשל חמאס, מנגנוני הביטחון שבשליטת חמאס וגדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. חמאס חותרת להגיע לשליטה מלאה על מערכת החינוך ברצועה ועל תכני ההוראה והיא מפעילה לחצים על מערכות חינוך אחרות כמו זו של אונר"א, שלא תמיד מיישמות תוכנית לימודים העולה בקנה אחד עם עמדות חמאס.

הכשרות צבאיות וסמי צבאיות לילדים ובני נוער
מחנות אימוני חורף

4. במהלך שנת 2012, אשר הוכרזה על ידי ממשל חמאס כ"שנת החינוך הפלסטיני", החל משרד החינוך ביישום תוכנית לימודים, המכונה אלפתוה(נעורים וגבורה)[1]. מטרת התוכנית לשלב לימודים סמי- צבאיים בבתי הספר הממשלתיים. בגיבוש התוכנית ויישומה היו מעורבים אסאמה אלמזיני, שר החינוך, אבו עבידה אלג'ראח, מפקד מנגנון הביטחון הלאומי. כמנהל פרויקט מחנות האימונים של בני הנוער,  מונה עקיד (אל"מ) מחמד אמין אלנח'אלה (אבו עבדאללה), קצין במנגנון  הביטחון הלאומי של ממשל חמאס. בנוסף לתפקידו כמנהל פרויקט מחנות הנוער הוא משמש גם כעוזר מפקד מנגנון הביטחון הלאומי לענייני לוגיסטיקה וטכנולוגיה.

5.  במסגרת התוכנית התקיימו, במשך שנת הלימודים (החל מספטמבר 2012), מחנות האימונים במחזורים של כשבוע. במחנות הללו הוכשרו במהלך תקופה של כשנה כ-10,000 בני נוער. האימונים התקיימו במתקני בתי ספר תיכוניים ממשלתיים (מעל ל-35 בתי ספר) כמו גם במתקני אימונים של מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס. המחנות התקיימו בשיתוף פעולה עם משרד הפנים, מנגנון הביטחון הלאומי של חמאס והזרוע הצבאית של חמאס. הכשרת המשתתפים, שלבשו מדים,  כללה אימונים צבאיים, כולל שימוש באש חיה והרצאות שונות בנושאים צבאיים (פורום חמאס, 25 בינואר 2013). חלק מהאימונים נערכו על ידי אנשי מנגנוני הביטחון של חמאס (חצ'ארה, 21 בינואר 2013) ופעילי הזרוע הצבאית של חמאס (אתר משרד החינוך, 29 בינואר 2013).

6.  בסיור, שערכו ראשי חמאס במחנות האימונים של בני הנוער, אמר אסאמה אלמזיני, שר החינוך בממשל חמאס, כי מטרת פרויקט זה הינה "לגרש את הכיבוש הציוני מעל אדמת פלסטין כמו גם לטעת בתלמידים כוח וכבוד" (פורום חמאס, 24 בינואר 2013). אבו עבידה אלג'ראח, מפקד מנגנון הביטחון הלאומי, אמר כי מטרת פרויקט זה הינה להכשיר דור שישרת את המולדת באמצעות "הטמעת הזיקה והערכים הדתיים והמוסריים".

בני נוער עורכים תרגילים באחד מהמחזורים של מחנה החורף
בני נוער עורכים תרגילים באחד מהמחזורים של מחנה החורף   (אתר מנגנון הביטחון הלאומי של ממשל חמאס, 22 בינואר 2013)

7. ב-24 בינואר 2013 נערך טקס חגיגי, לסיכום שנת ההדרכה החולפת. הטקס נערך במתחם אלירמוכ בעזה, בהשתתפות אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, פתחי חמאד, שר הפנים, אסאמה אלמזיני, שר החינוך, אבו עבידה אלג'ראח, מפקד מנגנון הביטחון הלאומי, ובכירים נוספים. במהלך טקס הסיום ערכו בני הנוער תרגילי ראוה, שכללו קפיצות מגובה, פירוק והרכבת כלי נשק ותרגילים להגנה עצמית (פורום חמאס, 25 בינואר 2013). השתתפותם של הבכירים הללו מעידה, להערכתנו, על החשיבות הרבה שמייחסת חמאס לפרויקט.

8. בדברים, שנשא אסמאעיל הניה, בטקס שיבח את שר החינוך ועובדי המשרד אשר ביצעו ופיקחו על התוכנית. הוא גם שיבח את תוכנית הלימודים אשר לדבריו תבנה דור אשר יהיה מסוגל "להתמודד עם הכיבוש לעקור את הכיבוש ואת התוקפנות שלו" (ערוץ אלאקצא, 24 בינואר 2013). לדבריו, מחנות נוער אלה "יסתיימו בניצחון ובשחרור ולא ייעצרו אלא בתפילה במסגד אלאקצא בירושלים" (סוכנות אלאנאצ'ול, 24 בינואר 2013).

9. אסמאעיל הניה ניצל את הבמה בטקס הסיום וקרא להקים, כברבשנת הלימודים הבאה, בית ספר להכשרה צבאית בשם "בית ספר פלסטין הצבאי".בית הספר, לדבריו, יהיה מיועד לכל הגילאים החל מגיל בית הספר היסודי, דרך לימודי תיכון וכלה בלימודי המשך לתואר ראשון.בית הספר יחנך ויכשיר ילדים ל"שחרור פלסטין ולהקמת מדינה פלסטינית מהנהר ועד לים". לדבריו, תוכנית לימודים שכזאת תבנה דור אשר יהיה מסוגל "להתמודד עם הכיבוש לעקור אותו ואת התוקפנות שלו" (ערוץ אלאקצא, 24 בינואר 2013).

בני נוער עורכים תרגילי ראווה בטקס סיום מחנות החורף  (פורום חמאס, 27 בינואר 2013)
בני נוער עורכים תרגילי ראווה בטקס סיום מחנות החורף  (פורום חמאס, 27 בינואר 2013)

10. כמה ימים לאחר הטקס החגיגי התקיים במשרד החינוך טקס נוסף בו הוענקו מגני הוקרה לכל אלה, שנטלו חלק בפרויקט.  במהלך הטקס שיבח אסאמה אלמזיני, שר החינוך, את  כל אלה שנטלו חלק בפרויקט ובכלל זה משרד הפנים, מנגנון הביטחון הלאומי וגדודי עז אלדין אלקסאם. בטקס זה אמר אבו עבידה אלג'ראח, כי "מחנות נוער אלה הינם מסר לאויב הציוני שאין לו מקום בארצם" (אתר משרד החינוך של ממשל חמאס ברצועה, 29 בינואר 2013).

אימונים צבאיים במחנות הקיץ של חמאס

11. בדברים, שנשא אסמאעיל הניה, בטקס סיום מחנות החורף, הוא העלה על נס את החינוך הצבאי אותו מקבלים ילדי הרצועה בהזכירו, בין היתר, את תוכנית מחנות הקיץ. לדבריו, במחנות אלה עוברים הילדים הכשרות מידיהם של אנשי הזרוע הצבאית של חמאס (ערוץ אלאקצא, 24 בינואר 2013).

12. אכן, מחנות הקיץ של חמאס מנוצלים גם כן לאימונים סמי-צבאיים ולאינדוקטרינציה של חמאס בקרב בני הנוער. מחנות הקיץ של חמאס נפתחו השנה ב- 9 ביוני 2012 והשתתפו בהם כ-70 אלף ילדים. רוב מחנות הקיץ נערכו השנה תחת הסיסמא "נחיה בראש מורם", שליוותה את שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל. לדברי פוזי ברהום, דובר חמאס, סיסמת מחנות הקיץ הינה אחת מאבני הדרך במאבק עם ישראל להשבת "הזכויות הפלסטיניות" (צפא,  9 ביוני 2012). במהלך טקס פתיחת מחנות הקיץ העניק אסמאעיל הניה, סכום של 50,000 דולרים למימון הפעילות והוסיף, כי יעניק סיוע נוסף למען "הכשרת הצבא לשחרור אלאקצא בשנים הבאות". השנה, שלא כבשנים קודמות לא התקיימו מחנות הקיץ מטעם אונר"א ומחנות הקיץ היו בשליטה מוחלטת של חמאס וארגוני טרור נוספים[2].

13. בין שלל הפעילויות במחנות הקיץ הושם דגש נרחב על פעילויות צבאיות וסמי צבאיות.  ילדי מחנות הקיץ עסקו בפעילויות כמו זחילות, מסדרים, אימוני ירי כאשר בחלקן הם לבשו מדים. בצד האימונים הצבאיים המעשיים עברו הילדים גם אינדוקטרינציה אידיאולוגית, שמטרתה הטמעת האידיאולוגיה של מאבק מזוין בישראל. הילדים, שהשתתפו במחנות שיננו סיסמאות כמו: "נחיה כשיד אחת אוחזת בעט והאחרת ברובה…" "…יד לומדת ויד לוחמת בישראל…" ועוד (פלסטין אלא'ן, 12 ביולי 2012).

14. מחמד אבו עסכר, בכיר בחמאס ואחד ממארגני מחנות הקיץ בג'באליא אמר, כי מחנות הקיץ נועדו לבנות דור צעיר האוחז בנשק ולהטמיע בו את אהבת המולדת ואת דת האסלאם כאורח חיים על מנת שיהיה בסופו של דבר חלק מ"צבא השחרור הפלסטיני".  מצטפא אלצואף, פרשן פוליטי המזוהה עם חמאס אמר, כי מחנות הקיץ הינם "הכנה ליום הניצחון" (אתר פג'ר, 10 ביוני 2012). בכירי חמאס ביקרו במחנות הקיץ ונפגשו עם הילדים. אסמאעיל הניה, בפגישה עם ילדים במחנה הפליטים שאטי אמר, כי "שעת הניצחון מתקרבת יותר ויותר" עוד הוסיף כי דור הילדים הנוכחי "יחזה בניצחון ובשחרור" (צפא, 12 ביוני 2012).

ילדים עורכים אימונים סמי-צבאיים במהלך מחנה קיץ של חמאס (אלקדס, 10 ביולי 2012)
ילדים עורכים אימונים סמי-צבאיים במהלך מחנה קיץ של חמאס (אלקדס, 10 ביולי 2012)

שיתוף בני נוער במיצגים צבאיים

15. בנוסף להכשרות הצבאיות הפורמאליות של ילדי רצועת עזה נוטלים ילדים חלק בפעילות "חינוכית" בלתי פורמאלית. פעילות זאת כוללת עצרות, מפגנים צבאיים, טקסים ואירועים נוספים בעלי אופי צבאי, פעילות זאת נועדה להטמיע בקרבם את תרבות השנאה כלפי ישראל ואת חשיבות דרך הטרור (ההתנגדות והג'האד).

16. להלן מספר דוגמאות לאירועים מסוג זה:

                א.  ב-17 בינואר 2013 נערך ברצועת עזה משפט ראווה של ילדים נגד ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, שר הביטחון אהוד ברק, וקצין דובר צה"ל בשפה הערבית אביחי אדרעי. במשפט, שהתקיים בחסות משרד הנוער והספורט של ממשל חמאס, שימשו  הילדים בתפקיד שופטים, אנשי תביעה ועדים.  בסופו  של המשפט נגזר גזר דין מוות על הנאשמים. משפט הראווה נערך בשיתוף פעולה עם מוסד שמס לתקשורת והפקה טכנית והוא נמשך כ-8 ימים (אלרסאלה נט, 17 בינואר 2013).

משפט הראווה שנערך בעזה בחסות משרד הנוער והספורט של ממשל חמאס. מימין: דמויות המגלמות את שלושת הנאשמים. משמאל: הילדים השופטים (אלרסאלה נט, 17 בינואר 2013)
משפט הראווה שנערך בעזה בחסות משרד הנוער והספורט של ממשל חמאס. מימין: דמויות המגלמות את שלושת הנאשמים. משמאל: הילדים השופטים (אלרסאלה נט, 17 בינואר 2013)

                ב.  ב-8 בדצמבר 2012 קיימה חמאס בעזה עצרת רבת משתתפים לציון יום השנה ה-25 להקמתה. העצרת עמדה בסימן "נראטיב הניצחון" של חמאס בסבב ההסלמה האחרון וביקור ח'אלד משעל ברצועה. בין משתתפי העצרת נראו ילדים רבים כשהם עוטים סרטי מצח של חמאס, לבושי מדים וחמושים ברובים,  סממנים המהווים סמל לרתימת הדור הצעיר לפעילות הצבאית נגד ישראל .

                ג.  גם בחגיגות "הניצחון" לאחר מבצע "עמוד ענן"  (נובמבר 2012) נטלו חלק ילדים לבושי מדים אשר הציתו דגלי ישראל וצעדו עליהם  (קדס נט, 25 בנובמבר 2012). 

[1] למונח אלפתוה (בשורוק) מספר פירושים: נעורים, גבורה, אצילות נפש. כמו כן היה כינויים של מסדרים אסלאמיים בימי הביניים ובימינו משמש כשמן של תנועות נוער, חלקן צבאיות למחצה במדינות ערב (מילון מנחם מילסון).
[2] על מחנות הקיץ ברצועת עזה ראו פרסום מרכז המידה מ-30 ביולי 2012: "גם השנה נוצלו מחנות הקיץ ברצועת עזה על ידי חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועה לשילוב פעילות חברתית עם אינדוקטרינציה אסלאמית ופוליטית ואימונים סמי-צבאיים".