חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני * (13 – 19 במרץ 2013)

תאונת דרכים כתוצאה מיידוי אבנים סמוך לאריאל. ארבע בנות משפחה נפצעו ובכלל זה פעוטה, שנפצעה באורח אנוש

תאונת דרכים כתוצאה מיידוי אבנים סמוך לאריאל. ארבע בנות משפחה נפצעו ובכלל זה פעוטה, שנפצעה באורח אנוש

פיגוע ירי בצומת קדומים   (דף הפייסבוק הצלה יהודה ושומרון, 18 במרץ 2013)

פיגוע ירי בצומת קדומים (דף הפייסבוק הצלה יהודה ושומרון, 18 במרץ 2013)

אבן שהושלכה על כלי רכב בכביש 443 (משטרת ישראל מחוז ש''י 15 במרץ 2013).

אבן שהושלכה על כלי רכב בכביש 443 (משטרת ישראל מחוז ש''י 15 במרץ 2013).

כרזת אבל רשמית מטעם חמאס (דף הפייסבוק אג'נאד, 13 במרץ 2013).

כרזת אבל רשמית מטעם חמאס (דף הפייסבוק אג'נאד, 13 במרץ 2013).

הלווייתו של מחמוד אלטיטי בה הונפו דגלי ארגונים שונים על מנת לשוות להלווייה חזות כלל-פלסטינית

הלווייתו של מחמוד אלטיטי בה הונפו דגלי ארגונים שונים על מנת לשוות להלווייה חזות כלל-פלסטינית

צלאח אלברדויל (יושב במרכז) בכינוס הסטודנטים (מען, 14 במרץ 2013)

צלאח אלברדויל (יושב במרכז) בכינוס הסטודנטים (מען, 14 במרץ 2013)

מפגינים פלסטיניים בבית לחם דורכים על תמונות נשיא ארה''ב אובמה, עליה צויר צלב קרס.

מפגינים פלסטיניים בבית לחם דורכים על תמונות נשיא ארה''ב אובמה, עליה צויר צלב קרס.

בדף הפייסבוק של תנועת חמאס ביהודה ושומרון פורסמה כרזה המוחה על ביקורו של אובמה באזור.

בדף הפייסבוק של תנועת חמאס ביהודה ושומרון פורסמה כרזה המוחה על ביקורו של אובמה באזור.

  • בעוד שבגבול רצועת עזה עם ישראל נשמר השקט, נמשכים הפיגועים ומעשי האלימות ביהודה ושומרון. באזור אריאל גרמו אבנים, שיודו לעבר כלי רכב ישראליים, לתאונת דרכים קשה ולפציעת ארבע בנות משפחת ביטון ובכלל זה פעוטה בת שלוש, שנפצעה באורח אנוש. שמונה פלסטינים חשודים נעצרו ע"י צה"ל. בכניסה לישוב קדומים בוצע ירי לעבר ישראלי מכלי רכב פלסטיני. הישראלי נפצע באורח בינוני.
  • שירות הביטחון הכללי חשף, כי בחודשים, שחלפו מאז מבצע "עמוד ענן" מנסה חמאס להוציא לפועל פיגועים ביהודה ושומרון. כוחות הביטחון הישראליים חשפו חוליה, שהתכוונה לחטוף חייל לצורך מו"מ על שחרור עצורים ולבצע פיגועים דוגמת הנחת מטענים ושיגור רקטות מתוצרת עצמית. מחקירת המחבלים עולה, כי מאחורי חלק מהפיגועים עומד פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס, האחראי על אכיפת הרגיעה בגבול רצועת עזה. 
ישראלי נורה מכלי רכב
  • ב-17 במרץ 2013 בשעות הבוקר בוצע ירי לעבר ישראלי כבן שבעים, שעמד בטרמפיאדה בכניסה לישוב קדומים (סמוך לקלקיליה). הישראלי נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים. בחקירה התברר, כי נוסעי כלי הרכב עצרו בטרמפיאדה וניהלו שיחה קצרה עם הישראלי. מיד לאחר מכן פתחו בירי לעברו ולעבר מספר אנשים נוספים, שעמדו בטרמפיאדה. לאחר הירי נמלטו היורים לכיוון אחד הכפרים באזור. כוחות צה"ל פתחו בסריקות (18 במרץ 2013, ynet).
יידוי אבנים גרם לפציעה קשה
  • ב-14 במרץ 2013 בשעות הערב נסעה אם עם שלוש בנותיה בכביש 5 (חוצה שומרון).  בצומת גיתי אבישר, סמוך לעיר אריאל, עצרה משאית, שנסעה לפניה, באופן פתאומי בשל אבנים שיודו לעברה. האישה התנגשה במשאית ורכבה נמחץ תחתיה. אחת הילדות, פעוטה בת שלוש, נפצעה באורח אנוש. אימה ושתי אחיותיה, בנות ארבע וחמש, נפצעו באורח בינוני. נהג המשאית נפצע באורח קל. גם אוטובוס שעבר במקום ספג מטח אבנים. נהגו נפצע באורח קל וכן שלושה מנוסעי  האוטובוס (14 במרץ 2013, ynet).

מימין: כוחות הצלה מפנים את הפצועות במקום האירוע. משמאל: אחת האבנים שיודו לעבר כלי הרכב הישראליים   (הצלה יהודה ושומרון, 14 במרץ 2013)
מימין: כוחות הצלה מפנים את הפצועות במקום האירוע. משמאל: אחת האבנים שיודו לעבר כלי הרכב הישראליים 
 (הצלה יהודה ושומרון, 14 במרץ 2013)

  • לאחר האירוע עצרו כוחות מיוחדים של צה"ל בליל 15-14 במרץ 2013 שמונה פלסטינים החשודים בידוי האבנים, שגרמו לתאונת הדרכים ופציעתה הקשה של הפעוטה (דובר צה"ל, 15 במרץ 2013).

זירת האירוע (google map)
זירת האירוע (google map)

ירי רקטות
  • נמשך השקט בגבול ישראל רצועת עזה. מאז תום מבצע "עמוד ענן" אותרה נפילה של רקטה אחת (26 בפברואר 2013). מאז לא נפלו רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל.

ירי רקטות

פיגועי "התנגדות עממית" ביהודה ושומרון
  • מעבר לשני הפיגועים בהם נפצעו מספר אזרחים ישראליים, אירעו מקרים נוספים של יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים במסגרת מה שמכונה "התנגדות עממית",  כולל בצירי תנועה ראשיים:
  • ב-15 במרץ 2013 בשעות הערב יודו אבנים לעבר כלי רכב בכביש 443 (כביש מודיעין ירושלים) באזור ביר נבאלא. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (ynet, 15 במרץ 2013).
  • ב-14 במרץ 2013 בשעות הערב השליכו פלסטינים בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים באזור מעבר ניצני שלום (סמוך לטול כרם). כוחות ביטחון, שהיו במקום, ירו לעבר משליכי בקבוקי התבערה. כתוצאה מכך נפצע אחד הפלסטינים באורח בינוני והשני נמלט (ynet, 14 במרץ 2013).
  • ב-13 במרץ 2013, במהלך עימות בין כוחות הביטחון הישראליים למיידי אבנים ומשליכי בקבוקי תבערה במחנה הפליטים אלפואר (חברון), נהרג מירי פלסטיני בשם מחמוד עאדל פארס אלטיטי. חמאס פרסמה כרזת אבל מטעמה. בהלוויית ההרוג, שהתקיימה בחברון, השתתפו פלסטינים רבים בזמן ההלוויה התגלעו עימותים בין הפלסטינים וכוחות הביטחון הישראליים במספר מוקדים בחברון (צפא,  פאל טודיי, 13 במרץ 2013). גם הזרוע הצבאית של ג'האד האסלאמי בפלסטין פרסמה הודעה לפיה ההרוג היה פעיל הארגון וקראה "להצית את אש האנתיפאדה ביהודה ושומרון" (אתר הארגון, 13 במרץ 2013).
חמאס פועלת לביצוע פיגועים ביהודה ושומרון[4]
  • שירות הביטחון הכללי חשף, כי בחודשים, שחלפו מאז מבצע "עמוד ענן", פועלת תנועת חמאס באופן מוגבר לביצוע פיגועים נגד ישראל באמצעות תשתית פעילי חמאס המצויה ביהודה ושומרון. בין הפיגועים, שתוכננו היו פיגועי התאבדות, חטיפת חיילים ואזרחים ופיגועי הרג. לעומת זאת מקפידה חמאס, מאז מבצע "עמוד ענן", לשמור על השקט בדרום ישראל.
  • לאחרונה חשפו כוחות הביטחון חולית פעילי חמאס מאזור ראס כרכר וסילואד (אזור בנימין). חברי החוליה התכוונו לבצע פיגועים דוגמת הנחת מטענים, חטיפת חייל או תושב יהודה ושומרון ושיגור רקטות מייצור עצמי. חברי החוליה קיימו קשר עם רצועת עזה באמצעות האינטרנט וטלפונים מבצעיים וקיבלו הדרכה בייצור אמצעי לחימה. לגבי פעולת החטיפה קיבלה החוליה הוראות קונקרטיות לחטוף חייל, לקחת ממנו את תעודת הזהות והטלפון הסלולארי שלו לצרכי משא ומתן ולאחר מכן להרוג אותו ולקבור אותו במקום מסתור. עם מעצרם היו חברי החוליה בשלבים מתקדמים של הכנות לפיגוע ואף העבירו מסר לרצועת עזה, כי הם מוכנים לפעול תוך מספר ימים.
  • מחקירתם של חברי החוליה עולה, כי מאחורי חלק מכוונות הפיגועים עומד פתחי חמאד, המשמש כשר הפנים בממשל חמאס ובתוקף תפקידו אחראי גם על אכיפת ההרגעה ברצועת עזה. חלק מהפעילים, שנעצרו עמדו בקשר עם מקורביו של פתחי חמאד. יצוין, כי פתחי חמאד התבטא מספר פעמים על הצורך להמשיך בביצוע פיגועים והיה מעורב בשנים האחרונות בתכנון פיגועים, שסוכלו, באמצעות הברחת מטענים. עוד עולה, כי לצורך ביצוע הפיגועים הפעיל פתחי חמאד את מקורביו, פעילי חמאס, כולל באמצעות פלג הנקרא "מגיני אלאקצא", שהוקם על ידו ואשר הוא משמש כפטרונו.

פתחי חמאד שר הפנים בממשל חמאס (דובר צה''ל, 13 במרץ 2013)
פתחי חמאד שר הפנים בממשל חמאס (דובר צה"ל, 13 במרץ 2013)

  • בחמאס הזדרזו להכחיש את המידע אודות מעורבות פתחי חמאד בתכנון פיגועים:
  • משיר אלמצרי, בכיר חמאס, אמר כי המידע פורסם במסגרת קמפיין, שמנהלת ישראל, נגד הדרג הבכיר של חמאס ברצועה. לדבריו פגיעה בבכירי התנועה על ידי ישראל משמעותה "הכרזת מלחמה" ותחילתה של "תוקפנות חדשה" מולה תתייצב חמאס עם ציוד ונשק מתקדמים (פאל טודיי, 13 במרץ 2013).
  • אסלאם שהואן, דובר משרד הפנים של ממשל חמאס, אמר כי זהו מידע שקרי וכי זו לא הפעם הראשונה בה נשמעות טענות מעין אלה (נהאר אלג'דיד, 14 במרץ 2013).
  • אבראהים צלאח, ראש המחלקה הכללית ליחסי ציבור ותקשורת במשרד הפנים של ממשל חמאס  אמר, כי ההאשמות שטפלה ישראל על פתחי חמאד מופרכות ומהוות חלק ממלחמת הסברה, שעורכת ישראל (פלסטין און ליין, 13 במרץ 2013).
נמשכו אירועי ההזדהות עם האסירים
  • למרות קריאות, שנשמעו לקיים הפגנות  במסגרת מה שכונה "יום הזעם" ב-16 במרץ 2013 נראה שאירועי ההזדהות עם האסירים שככו במקצת. השר לענייני אסירים עיסא אלקראקע, אמר כי בכוונת הרשות הפלסטינית להציג את נושא האסירים בפגישה הבאה של מועצת זכויות האדם אשר תתכנס בג'נבה ב-18 במרץ 2013. לדבריו הרשות הפלסטינית קיבלה את ההחלטה על מנת לבוא בחשבון עם ישראל על "פשעיה נגד האסירים". לדברי ד"ר ג'מאל נזאל, האחראי על ההסברה של פתח בחו"ל, יוקדש לנושא האסירים יום דיונים שלם במועצה. כמו כן יוצג בפניה דו"ח ועדת הבדיקה הבינלאומית בעניין ההתנחלויות (פלסטין און ליין, 14 במרץ 2013).
  • בראיון שהעניק עיסא קראקע אמר, כי הציבור תומך בעמדת אבו מאזן לפיה לא ניתן לנהל משא ומתן רציני ללא שחרור האסירים. לדבריו הפעילות למען האסירים תחריף ככל שיתקרב מועד ביקורו של הנשיא אובמה. ביום הביקור עצמו מתוכננת, לדברי קראקע, עצרת גדולה למען האסירים, שתתקיים בראמאללה (רדיו קול פלסטין, 12 במרץ 2013).
שוחרר אסיר, ששבת רעב בבית הכלא בישראל
  • אימן שראונה, אסיר, ששבת רעב בבית הכלא הישראלי, הסכים להצעת ישראל לעבור לרצועת עזה לתקופה של עשר שנים בתמורה לשחרורו מהכלא. ב-17 במרץ, לאחר ששבת רעב 261 ימים השתחרר אימן שראונה והגיע לרצועת עזה דרך מעבר ארז, שם נערכה לו קבלת פנים מטעם חמאס. אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, ועטאללה אבו סבח, שר האסירים הגיעו לבקרו בבית החולים והביעו תמיכה באסירים הפלסטינים (מען, צפא, 17 במרץ 2013) . 
  • אימן אסמאעיל סלאמה שראונה, פעיל חמאס מדורא, נעצר בשנת 2002 בעקבות מעורבותו בפיגוע הנחת מטען בבאר שבע במאי 2002 בו נפצעו 18 בני אדם, ניסיון לחטוף חייל ומעורבות בפיגוע ירי לעבר חיילים. על אימן שראונה נגזרו 38 שנות מאסר והוא שוחרר לביתו במסגרת "עסקת שליט" באוקטובר 2011. מיד לאחר שחרורו הפר את תנאי הסכם השחרור ושב לעסוק בפעילות טרור ועל כן ב-31 בינואר 2012 נעצר שנית והוגשה בקשה לביטול ההקלה בעונשו והחזרתו לכלא לריצוי יתרת המאסר שנגזר עליו. בימים האחרונים הוגשה על ידו בקשה לצאת לרצועת עזה למשך עשר שנים במקום לחזור לכלא לרצות את עונשו. בהסכמת גורמי הביטחון ועל דעת הפרקליטות אושרה הבקשה .

המחבל אימן שראונה (פלסטין אלא'ן, 18 במרץ 2013)
המחבל אימן שראונה (פלסטין אלא'ן, 18 במרץ 2013)

פעילות הריסת המנהרות על ידי מצרים

נמשכת הפעילות המצרית להריסת המנהרות באזור רפיח. לואא' אחמד אבראהים, מפקד משמר הגבול המצרי אמר, כי כוחותיו הגיעו עתה לשלב הקשה בפרויקט של איתור מנהרות בתוך הבתים ברפיח המצרית. לדבריו הם משקיעים מאמצים רבים להפסקת הברחות אמצעי הלחימה והסולר לרצועת עזה. בתגובה לדבריו של סאמי אבו אלזהרי, דובר חמאס, כי חמאס תמשיך להבריח אמצעי לחימה לרצועה אמר, כי מצרים לא תיגרר להצהרות מתגרות וכי היא  תמנע זאת. עוד הוסיף, כי הצבא הדגיש בפני נשיא מצרים את כוונתו להמשיך במבצע ולא לאפשר להפוך את סיני לבסיסים צבאיים של גורמי טרור פלסטיניים או מצריים (פלסטין אליום, 12 במרץ 2013). לדברי מקור צבאי מצרי, במהלך הריסת המנהרות נורתה כמה פעמים אש מרצועת עזה לעבר הכוחות המצריים. עד כה המצרים לא הגיבו על כך אלא תגברו את כוחותיהם בהבהירם לחמאס שמצרים תגיב על התקפות אלו "ביד ברזל"  (אלוטן, 13 במרץ 2013).

חילופי האשמות בין מצרים לחמאס
  • בשבועות האחרונים פורסמו ידיעות בתקשורת המצרית לפיהן מתערבת  חמאס בענייניה הפנימיים של מצרים. חמאס הואשמה בשיגור מאות פעילים מהזרוע הצבאית שלה למצרים, מתן סיוע לתנועת האחים המוסלמים, איומים בפגיעה בכוחות צבא מצרים ומעורבות בפיגוע בחצי האי סיני במהלכו נהרגו 16 שוטרים וחיילים מצריים (5 באוגוסט 2012).
  • עיקר המידע שפורסם בתקשורת המצרית:
  • שבעה פלסטינים נעצרו בנמל התעופה בקהיר, ככל הנראה בעת חזרתם מאיראן, ברשותם נמצאו תמונות ותרשימים של אתרים חיוניים במצרים דוגמת משרד ההגנה, משרד הפנים, בנין הרדיו והטלוויזיה מטה המודיעין הכללי ועוד. שבעת הפעילים, אשר ככל הנראה אומנו ע"י הזרוע הצבאית של חמאס וע"י איראן, נכנסו למצרים מספר פעמים מרצועת עזה באמצעות המנהרות (אלוטן, 14 במרץ 2013).
  • בפיגוע ברפיח ב- 5 באוגוסט 2012, בו נהרגו 16 חיילים מצריים, היו מעורבים פעילים מהזרוע הצבאית של חמאס.[5] העיתון אלאהראם, שפרסם מידע זה, אימת  אותו אצל "מקורותיו הביטחוניים" (אלאהראם, 15 במרץ 2013).
  • בכירי חמאס דחו מכל וכל את ההאשמות. לדבריהם ההאשמות הן חלק ממאבקים פנימיים במצרים והן נועדו להשחיר את תדמית חמאס בעיני הציבור המצרי ולחבל ביחסי התנועה עם ההנהגה המצרית. בעקבות זאת נועדה משלחת מבכירי חמאס, ובראשה יו"ר הועד הפועל ח'אלד משעל, עם מחמד בדיע המדריך הכללי של תנועת האחים המוסלמים וסגנו ח'ירת אלשאטר. במהלך הפגישה הבהירו בכירי חמאס שהם יפעלו בשיתוף פעולה עם גורמי הביטחון המצריים על מנת לחשוף את המעורבים האמיתיים באירועים אלו (אליום אלסבע, 16 במרץ 2013).
יחסי חמאס איראן
  • אחמד יוסף, חבר מועצת השורא של חמאס העניק ראיון לעיתון קטרי בו התייחס, בין היתר, ליחסי חמאס איראן. לדבריו לאחר שחמאס יצאה נגד משטרו של בשאר אלאסד, ניסו האיראנים לעצור את העברת הכספים לתנועה במגמה להפעיל עליה לחץ. אולם, לדבריו, לאחר מספר חודשים חזרו בהם האיראנים לאחר שהבינו שחמאס לא תשנה את עמדתה השלילית כלפי המשטר הסורי (אלוטן, 16 במרץ 2013).
סיום קורס צבאי של החזית העממית לשחרור פלסטין בח'אן יונס
  • גדודי אבו עלי מצטפא, הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין, סיימו ב- 14 במרץ 2013  סדרה של אימונים צבאיים, שהתקיימו באזור ח'אן יונס. על פי הדיווחים התקיימו האימונים בהריסות גוש קטיף (פלסטין אלאא'ן, 14 במרץ 2013)..   

אימוני הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין (פלסטין אלא'ן, 14 במרץ 2013)
אימוני הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין (פלסטין אלא'ן, 14 במרץ 2013)

התבטאויות חמאס בזכות המשך המאבק המזוין והברחות אמצעי הלחימה
  • בעוד שאבו מאזן טוען, כי חמאס התחייבה לרגיעה (ראו להלן) התבטאו בכירי חמאס בזכות המאבק המזוין והברחות אמצעי הלחימה לרצועת עזה:
  • בדברים, שנשא אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, בפני אנשי הסיעה האסלאמית של הסטודנטים ברצועת עזה  הוא הדגיש, כי קיימת מחויבות "שלא לעזוב את הרובה". הוא התפאר גם ביכולתה של חמאס לפתח רקטות, שהפציצו את תל אביב וירושלים  (אלג'זירה, 17 במרץ 2013).
  • במהלך כינוס, שקיימה סיעת הגוש האסלאמי של אוניברסיטת אלאקצא בח'אן יונס, ציין צלאח אלברדויל, בכיר חמאס, כי חמאס תמשיך להכניס כלי נשק לרצועה ו"אף גורם בעולם לא יוכל למנוע זאת ממנה" (מען, 14 במרץ 2013).
פעילים מרצועת עזה הצטרפו לשורות הג'האד העולמי בסוריה
  • אתר תקשורת פלסטיני מראמאללה, בהסתמך על סוכנות הידיעות הגרמנית, דיווח על כמה עשרות פעילים פלסטיניים, שהצטרפו לאחרונה ללחימה בסוריה לצד ג'בהת אלנצרה (חזית הסיוע) המזוהה עם אלקאעדה והג'האד העולמי[6]. הפעילים נמנים עם ארגוני הג'האד הסלפיים ברצועת עזה, חלקם פעילי חמאס לשעבר. לדברי גורם באחת הקבוצות הסלפיות ברצועה, מאז סיום מבצע "עמוד ענן"  (נובמבר 2012) וההסכמה על רגיעה בין חמאס לבין ישראל, החלו פעילים מהרצועה להצטרף לשורות ג'בהת אלנצרה. הפעילים עושים דרכם מרצועת עזה לתורכיה ושם מצטרפים לקבוצות הלוחמות נגד המשטר הסורי. עוד, ציין, כי בתקופה האחרונה נהרגו במהלך הלחימה בסוריה שני פעילי חמאס לשעבר: נצ'אל אלעשי  ומחמד קניטה (אתר החדשות וטן, 18 במרץ 2013).
הפגנה אנטי-אמריקאית על רקע ביקור אובמה בישראל וברשות הפלסטינית
  • עשרות מפגינים השתתפו בהפגנה סמוך לכנסיית המולד בבית לחם, שם אמור לבקר ברק אובמה,  במחאה על מדיניות ארה"ב הנוטה לטובת ישראל. במהלך ההפגנה השליכו המפגינים נעליים על תמונות הנשיא אובמה, קרעו את תמונותיו, ציירו עליהן צלבי קרס, דרכו עליהן ולבסוף שרפו אותן (מען, פלסטין אלא'ן, 18 במרץ 2013).

הפגנה אנטי-אמריקאית על רקע ביקור אובמה בישראל וברשות הפלסטינית
מימין: מפגינים פלסטיניים בבית לחם דורכים על תמונות נשיא ארה"ב אובמה, עליה צויר צלב קרס. משמאל: שריפת דגלי ארה"ב ותמונות הנשיא אובמה  (פלסטין אלא'ן, 18 במרץ 2013)

  • בדף הפייסבוק של תנועת חמאס ביהודה ושומרון פורסמה כרזה המוחה על ביקורו של אובמה באזור. בכרזה נאמר: "אנו לא סומכים על ארה"ב. לא ברוך הבא. (אובמה) בן ברית של ישראל ואויב פלסטין" (דף הפייסבוק אג'נאד, 11 במרץ 2013).

הכרזה בדף הפייסבוק של תנועת חמאס ביהודה ושומרון (דף הפייסבוק אג'נאד, 11 במרץ 2013)
הכרזה בדף הפייסבוק של תנועת חמאס ביהודה ושומרון (דף הפייסבוק אג'נאד, 11 במרץ 2013)

ביקור אבו מאזן ברוסיה
  • אבו מאזן הגיע לביקור ברוסיה בראש משלחת בכירים מהרשות הפלסטינית במהלך ביקורו נועד עם נשיא רוסיה וולדימיר פוטין וראש הממשלה דימיטרי מדבדב ( ופא, 14 במרץ 2013) .

ביקור אבו מאזן ברוסיה. מימין פגישה עם נשיא רוסיה פוטין. משמאל פגישה עם ראש הממשלה מדבדב   (ופא, 14 במרץ 2013)
ביקור אבו מאזן ברוסיה. מימין פגישה עם נשיא רוסיה פוטין. משמאל פגישה עם ראש הממשלה מדבדב  (ופא, 14 במרץ 2013)

  • בראיון שהעניק במוסקווה  התייחס אבו מאזן למספר נושאים (רוסיה אליום, 15 במרץ 2013):
  • אפשרות פרוץ אנתיפאדה שלישית– אין צורך שהעם הפלסטיני יחזור למאבק מזוין מכיוון שמאזן הכוחות אינו לטובת העם הפלסטיני ולפיכך אין בכך כל תועלת. בידי העם הפלסטיני נשק אחר שהוא הפגנות עממיות "בדרכי שלום" ופנייה לפורומים בינלאומיים.
  • מעמד פלסטין כמשקיפה באו"ם- ההישג העיקרי בקבלת מעמד של משקיפה באו"ם הוא שפלסטין הפכה בכך ל"מדינה תחת כיבוש". הם עומדים לנצל את המעמד כדי לפנות למוסדות האו"ם ולבית המשפט הבינלאומי .
  • החלטת האיחוד האירופאי להוסיף את חמאס לרשימת ארגוני הטרור– לאחר התחייבותה של חמאס לשביתת נשק ("הודנה" לדברי אבו מאזן) ובעקבות הודעתה שהיא מאמצת את "ההתנגדות העממית" אין הבדל בין מדיניות הרשות הפלסטינית למדיניות חמאס ועל כן אין להוסיפה לרשימת ארגוני הטרור. 
תביעה משפטית נגד ישראל בנושא הספינה Dignity
  • ב-13 במרץ 2013 נערך בבית המשפט בצרפת הליך שימוע למדינת ישראל במסגרת תביעה להשבת הספינהDignity . על פי אתר Freedom Flotilla Italia, עורכי הדין הצרפתיים ניסו להוכיח, כי ישראל פעלה בניגוד לכל הנורמות ובניגוד לחוקי המשפט הימי הבינלאומי. עורך הדין מטעם ישראל טען שלישראל הייתה הזכות לתפוס את הספינה כפעולת הגנה וכי בעלי הספינה מעולם לא תבעו את החזרתה. השופט לא התיר לעורכי הדין הצרפתיים להגיב וההחלטה בעניין  נדחתה ל-15 במאי 2013 (אתר Freedom Flotilla Italia, 17 במרץ 2013).
  • הספינה הצרפתית Al Karama/Dignityהוחרמה על ידי ישראל ב-19 ביולי 2011 לאחר שניסתה להגיע לרצועת עזה. הספינה, יצאה לדרכה ב-16 ביולי 2011, מהאי Kastelorizoשביוון שיעדה הרשמי הוא נמל אלכסנדריה שבמצרים אולם כוונתה הייתה להגיע לרצועת עזה. הספינה, שנשאה דגל צרפת, הייתה היחידה מספינות המשט המשודרג ( "צי החירות 2"), אשר הצליחה לצאת לדרכה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 18 ביולי 2011). על סיפון הספינה היו עשרה פעילים, רובם צרפתים, שלושה  עיתונאים ושלושה אנשי צוות. ב-19 ביולי השתלטו לוחמי חיל הים על הספינה והעבירו אותה ואת נוסעיה לנמל אשדוד. זאת, לאחר שכל הפניות הישירות והעקיפות לספינה על מנת למנוע הגעתה לחופי עזה לא נענו (דובר צה"ל, 19 ביולי 2011).

הספינה הצרפתית Al Karama/Dignity (אתר Freedom Flotilla Italia, 17 במרץ 2013)
הספינה הצרפתית Al Karama/Dignity
17 במרץ 2013, אתר Freedom Flotilla Italia

הפיכת טרוריסטים למודל לחיקוי: האדרת שמה של המחבלת דלאל אלמע'רבי

  • ב-11 במרץ 2013 ציינו הפלסטינים את יום השנה למותה של המחבלת דלאל אלמע'רבי אחת מחברות חוליית פתח, אשר ביצעה את פיגוע הדמים בכביש החוף ב-11 במרץ 1978[7]. לקראת האירוע התפרסמו תמונות וכרזות מיוחדות באתרי פתח, אשר מאדירים את פועלה ומנציחים את זכרה. כך למשל, אתר פתח אליום, המשמש את משרד הארגון והגיוס של התנועה, עיצב כרזה הנושאת את הכותרת: "כלת פלסטין השהידה דלאל אלמע'רבי" (אתר פתח אליום, 18 במרץ 2013). אתר משרד פתח בדנמרק פרסם כרזה בה היא נראית לבושה מדים (אתר פתח דנמרק, 18 במרץ 2013). ערוץ הטלוויזיה והחדשות הפלסטיני וטן הפיק סרט תיעודי הסוקר את תולדות חייה.

הפיכת טרוריסטים למודל לחיקוי: האדרת שמה של המחבלת דלאל אלמע'רבי
מימין: איור תחת הכותרת "כלת פלסטין השהידה דלאל אלמע'רבי" (אתר פתח אליום, 18 במרץ 2013). משמאל: כרזה בה נראית המחבלת לובשת מדים (משרד הפתח בדנמרק, 18 במרץ 2013)

דלאל אלמע'רבי  הפכה למעין גיבורה לאומית בתרבות הפלסטינית עוד מימיו של יאסר ערפאת והיא מונצחת באופנים שונים על ידי פתח והרשות הפלסטינית. בין השאר נקראים על שמה כיכרות ורחובות,  בתי ספר וקייטנות קיץ. הנצחתה היא חלק מתופעה נרחבת יותר של הפיכת מחבלים למודל לחיקוי הן ע"י חמאס והן ע"י פתח והרשות הפלסטינית.

[*]בשבוע הבא, חג הפסח לא יצא הלקט השבועי. אנו מאחלים לכולם חג שמח.
[2]נכון ל-19 במרץ 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[4]אתר האינטרנט של שירות הביטחון הכללי , מרץ 2013
[5]ב-5 באוגוסט 2012 חדרו מחבלים לתחנת משטרה מצרית בצפון חצי האי סיני. המחבלים רצחו  16 שוטרים וחיילים מצריים גנבו נגמ"ש ומשאית אותה מילכדו ופרצו את הגבול עם ישראל סמוך למעבר כרם שלום.
[6]ג'בהת אלנצרה (חזית הסיוע) – הארגון הבולט המזוהה עם אלקאעדה והג'האד העולמי הנוטל חלק בלחימה לצד המורדים בסוריה.   
[7]פיגוע כביש החוף אירע ב-11 במרץ 1978. על ידי חולית מחבלים מפתח. בשעות הבוקר נחתה בחוף מעגן מיכאל חוליה המונה 11 מחבלים, שהגיעו למקום בדרך הים בסירות גומי. החוליה פגשה בחוף את צלמת הטבע גייל רובין, שעסקה בצילומים בשמורת הטבע, ורצחו אותה. משם הם המשיכו לעבר כביש החוף, שני מחבלים עצרו מונית והחלו לנסוע לכיוון תל אביב. יתר המחבלים השתלטו על אוטובוס מטיילים, שהיה בדרכו לחיפה. המחבלים עצרו את האוטובוס התפרצו פנימה ודרשו מהנהג לנסוע לכיוון תל אביב. במהלך הנסיעה ירו המחבלים מחלונות האוטובוס לעבר מכוניות חולפות. מהירי נהרגו ארבעה בני אדם. סמוך לחדרה חברו המחבלים שבאוטובוס לשני המחבלים במונית, העלו את כל נוסעי המונית לאוטובוס, והמשיכו לנסוע דרומה. בדרך עצרו אוטובוס נוסף והעלו את כל נוסעיו לאוטובוס המטיילים. בקרבת צומת גלילות בפאתי תל-אביב, ירו השוטרים בגלגלי האוטובוס והוא נעצר. בין המחבלים לבין כוחות המשטרה התפתח קרב יריות. לבסוף פוצצו המחבלים את האוטובוס על נוסעיו. רוב נוסעי האוטובוס נהרגו.בפיגוע נרצחו 37 איש ונפצעו 71. בתגובה לפיגוע יצאה ישראל ל"מבצע ליטאני" בדרום לבנון.