פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס, האחראי מתוקף תפקידו על אכיפת ההרגעה ברצועת עזה, עוסק בה בעת, גם בהפעלת חוליות טרור ובקידום פיגועים ביהודה ושומרון


פתחי חמאד שר הפנים בממשל חמאס (דובר צה"ל, 13 במרץ 2013)
פתחי חמאד שר הפנים בממשל חמאס (דובר צה"ל, 13 במרץ 2013)

כללי

1.     בחודשים, שחלפו מאז מבצע "עמוד ענן", עשו פעילי חמאס ברצועת עזה ובמרכזם פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס, מאמץ להפעיל תשתית טרור ביהודה ושומרון לשם ביצוע פיגועים נגד ישראל. בין הפיגועים, שתוכננו היו פיגועי התאבדות, חטיפת חיילים ואזרחים ופיגועי הרג. לעומת זאת, מקפידה חמאס, מאז מבצע "עמוד ענן", לשמור על השקט בדרום ישראל ואף מנסה לכפות אותה על ארגוני טרור "סוררים". בשני היבטים אלו של מדיניות חמאס נוטל חלק פתחי חמאד שר הפנים והאחראי על מנגנוני ביטחון הפנים של ממשל חמאס.

2.     במסגרת פעילות הסיכול של כוחות הביטחון הישראליים, נחשפה בתחילת 2013 חולית פעילי חמאס מאזור ראס כרכר וסילואד (אזור בנימין). חברי החוליה התכוונו לבצע פיגועים דוגמת הנחת מטענים, חטיפת חייל או תושב יהודה ושומרון ושיגור רקטות מייצור עצמי. חברי החוליה קיימו קשר עם רצועת עזה באמצעות האינטרנט וטלפונים מבצעיים וקיבלו הדרכה בייצור אמצעי לחימה. לגבי פעולת החטיפה קיבלה החוליה הוראות קונקרטיות לחטוף חייל, לקחת ממנו את תעודת הזהות והטלפון הסלולארי שלו לצרכי משא ומתן ולאחר מכן להרוג אותו ולקבור אותו במקום מסתור. עם מעצרם היו חברי החוליה בשלבים מתקדמים של הכנות לפיגוע ואף העבירו מסר לרצועת עזה, כי הם מוכנים לפעול תוך מספר ימים (אתר האינטרנט של שירות הביטחון הכללי, מרץ 2013).

3.     תשתית הטרור, שנחשפה ביהודה ושומרון,  עמדה בקשר עם מקורביו של פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס ברצועת עזה. בתקופה, שחלפה מאז מבצע "עמוד ענן", היה פתחי חמאד מעורב בניסיונות להוציא לפועל ביהודה ושומרון פיגועים קשים הן באמצעות מקורביו, פעילי חמאס והן באמצעות ארגון טרור המכונה "מגני אלאקצא", אשר פתחי חמאד משמש כפטרונו (אתר האינטרנט של שירות הביטחון הכללי, מרץ 2013).

4.     פתחי חמאד, בתוקף היותו שר הפנים אחראי על מנגנוני הביטחון האוכפים את ההרגעה, שהושגה בסיום מבצע "עמוד ענן". מעורבותו בהכוונת פיגועים ביהודה ושומרון חושפת פעם נוספת את "הכובע הכפול" אותו נושא פתחי חמאד  כמפעיל חוליות טרור וכאוכף מדיניות ריסון. מעבר לכך מתקיים מזה שנים ארוכות שיתוף פעולה הדוק בין מנגנוני הביטחון, שפתחי חמאד עומד בראשם לבין גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית –טרוריסטית של חמאס.

 

אתר סוכנות צפא, 28 באוקטובר 2009
בכותרת העליונה: "(פתחי) חמאד: אנו פועלים בתאום עם פלגי ההתנגדות (קרי, ארגוני הטרור) כדי להקל על (קרי, לאפשר את) משימותיהם". בכותרת התחתונה: חמאד אומר כי המשרד שלו מתואם עם כל הפלגים של ההתנגדות הפלסטינית ברצועת עזה (קרי, עם ארגוני הטרור) בכל התחומים. [משרדו] שואף להגן עליהם ולהקל על המשימות הג'האדיות שלהם בכל המישורים (אתר סוכנות צפא, 28 באוקטובר 2009).

מעורבות פתחי חמאד ומנגנוני הביטחון בפעילות טרור

5.     לאחר השתלטות חמאס על הרצועה (יוני 2007) הקימה חמאס מערך מסועף של מנגנוני ביטחון-פנים הנאמנים לה. המערך שהוקם אחראי על יישום מדיניות ביטחון-הפנים של ממשל חמאס ברצועה ולאכיפת השליטה בזירה הפנימית. מנגנוני הביטחון השונים עסקו בדיכוי מוקדי התנגדות פוליטיים, התמודדות עם גורמים עוינים בקרב האוכלוסייה, אכיפת האסלאמיזציה ושמירה על הסדר הציבורי. בו בזמן מערך ביטחון-הפנים נשלט ע"י שר הפנים והביטחון הלאומי בממשל חמאס (עד למבצע "עופרת יצוקה" סעיד ציאם ומשנהרג החליף אותו פתחי חמאד), מהווה חלק בלתי נפרד מהמערך הלוחם של חמאס. בינו לבין גדודי עז אלדין אלקסאם (הזרוע הצבאית) מתקיים שיתוף פעולה מבצעי הדוק, שבא לידי ביטוי בעיקר במהלך מבצע "עופרת יצוקה".

6.     מנגנוני ביטחון פנים, שבראשם עומד פתחי חמאד, אחראים מאז מבצע "עמוד ענן" על אכיפת הרגיעה ומניעת ניסיונות פיגוע של ארגונים "סוררים". במקביל,  מקיים פתחי חמאד פעילות צבאית-טרוריסטית, תוך הקפדה לשמור על חשאיות. אחד המכשירים, שפתחי חמאד עושה בהם שימוש לביצוע פיגועים באמצעות "שליח" הינו  ארגון טרור שהוקם ע"י חמאס בשם "מגני אלאקצא", אשר יוזם "פיגועי איכות" מול ישראל ב"חתימה נמוכה". בין השאר אחראי ארגון זה על ניסיון הנחת מטען, שהתגלה ב-21 בפברואר 2012 על גבול ישראל-מצרים באזור שבין כרם שלום לניצנה[1]. בנוסף לכך מפעיל פתחי חמאד באמצעות פעילי טרור המקורבים לו, חוליות טרור ביהודה ושומרון כפי שנחשף בחקירת פעילי חמאס באזור ראד כרכר וסלואד.

7.     מעבר לזהות הכפולה של שר הפנים פתחי חמאד, כמפעיל טרור וכאוכף מדיניות ריסון, ראוי לציין, כי בפועל מתקיים לאורך שנים שיתוף פעולה הדוק בין המשטרה ושאר מנגנוני ביטחון הפנים של חמאס, לבין הזרוע הצבאית של חמאס (גדודי עז אלדין אלקסאם). שיתוף פעולה זה, מוצא ביטויו בהערכות משותפת, אימונים משותפים, שיתוף פעולה לוגיסטי, איסוף מודיעין, ביצוע מארבים ותצפיות והשתלבות מנגנוני ביטחון הפנים בלחימה נגד צה"ל בעם חירום[2].


8.     אחד הביטויים לשיתוף הפעולה בין מנגנוני הביטחון לבין גדודי עז אלדין אלקסאם הוא הנוהג לפרסם כרזות כפולות על נפילת חללים (שהידים) בעת פעילות מבצעית. כך למשל במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ומבצע "עמוד ענן" פורסמו כרזות אשר הספידו הרוגים של משטרת חמאס ומנגנוני ביטחון פנים נוספים במקביל לכרזות שפורסמו מטעם הזרוע הצבאית של חמאס. פתחי חמאד התפאר, שמשרדו עושה מאמץ להגן על ארגוני הטרור השונים "ולהקל על משימותיהם הג'האדיות". לשם כך, ציין, שהוא ואנשי משרדו נפגשים עם הארגונים באופן קבוע על מנת להסיר כל מכשול בפני פעילותם הצבאית (סוכנות צפא, 28 באוקטובר 2009). תצוין גם התבטאות של פתחי חמאד, אשר  מנה את "הישגיו" של קודמו סעיד ציאם: "בין הישגיו הגדולים ביותר של השר היו יצירת קשר של שת"פ ותיאום בין מנגנוני הביטחון הנוכחיים לבין ההתנגדות הפלסטינית… הִתהווה שת"פ נגד האויב הציוני… ועל כן הוא (האויב) הפציץ (בעת מבצע "עופרת יצוקה") את מטות מנגנוני הביטחון" (אתר משטרת חמאס, 7 במאי 2009).ארגון "מגני אלאקצא"

9.על מהותו של ארגון מגני אלאקצא (חמאה אלאקצא) ניתן ללמוד בעיקר מחקירתו של  איוב עזאם אחמד המכונה אבו כרים, פעיל צבאי של חמאס ממחנה הפליטים אלמע'אזי שבמרכז הרצועה, שהיה מעורב בעשרות פיגועים נגד ישראל והשתייך לארגון. מחקירתו עולה, כי המדובר בארגון חזית המופעל ע"י חמאס, שנועד לבצע פיגועים נגד ישראל "בחתימה נמוכה" (קרי, מבלי שיזוהו טביעות אצבע של חמאס). בראש הארגון עומד מחמד צבחי עבד אלרחים תמראז תושב ג'באליא (שירות הביטחון הכללי, 4 במאי 2011).

10. עוד עלה מחקירתו, כי הארגון הוקם ומומן על ידי פתחי חמאד. לדבריו כל ההנחיות לביצוע פעילות צבאית של הארגון הגיעו להנהגת הארגון ישירות מחמאס. בין השאר ביצע הארגון: ירי לעבר שיירת השר לביטחון פנים באפריל 2008 סמוך לקיבוץ ניר-עם[3]. לדברי הנחקר המטרה העיקרית להקמת הארגון הייתה ביצוע פעולות טרור נגד ישראל תוך מתן גמישות לחמאס לפעול נגד ישראל מבלי שארגון זה ישויך אליה באופן רשמי אלא יחשב כארגון "סורר" (שירות הביטחון הכללי, 4 במאי 2011).

ירי לעבר פמליית השר דיכטר. בצדו השמאלי של המסך ניתן לראות את הלוגו של חמאס/גדודי  עז אלדין אלקסאם ושל ארגון "מגני אלאקצא", שנטלו במשותף אחריות לירי (ערוץ אלאקצא, 4 באפריל)
ירי לעבר פמליית השר דיכטר. בצדו השמאלי של המסך ניתן לראות את הלוגו של חמאס/גדודי  עז אלדין אלקסאם ושל ארגון "מגני אלאקצא", שנטלו במשותף אחריות לירי (ערוץ אלאקצא, 4 באפריל)

נספח
קווים לדמותו של פתחי חמאד והתבטאויותיו
פרטים ביוגראפיים

1.     פתחי חמאד נולד בשנת 1961 במחנה הפליטים ג'באליא שם הוא מתגורר עד היום. פתחי חמאד נשוי לשלוש נשים. אחת מנשותיו היא אחותו של מחמד נאצר אחד מרוצחיו של החייל אילן סעדון ז"ל.

2.      באפריל 2010 קיבלה בתו של פתחי חמאד, שהייתה אז בת שלוש, טיפול בבית החולים ברזילי באשקלון לאחר שניתוח לב, שעברה בירדן כשל ונשקפה סכנה לחייה. לאחר קבלת הטיפול, שהוסדר בהתערבות שר הביטחון וראש הממשלה, היא הוטסה לבית חולים בעמאן[4]. בחמאס העדיפו שלא לדווח על הפרשה וצנזורה מלאה הוטלה על הנושא (חדשות ערוץ 2, 25 באפריל 2010)

3.     בשנת 2006 נבחר פתחי חמאד כחבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס כנציג בית לאהיא .הוא גם היה אחד משלושת האנשים, שהוסמכו על ידי חמאס לנהל את המשא ומתן בעניין גלעד שליט. הוא נשמע לא אחת, מאיים בחטיפת חיילים נוספים על מנת לשחרר אסירים פלסטינים. ב- 26 באפריל 2009 מונה פתחי חמאד רשמית כשר הפנים בממשל חמאס לאחר ששר הפנים הקודם, סעיד ציאם, נהרג במהלך מבצע "עופרת יצוקה". במסגרת תפקידו ממונה פתחי חמאד על המשטרה ועל מנגנוני ביטחון הפנים.

4.     פתחי חמאד נחשב לאחת הדמויות הקיצוניות בחמאס,  מקורב לגדודי עז אלדין אלקסאם  ויריב מר של פתח. יחד עם זאת הוא חבר ילדות וידיד אישי של סופיאן אבו זאידה, חבר המועצה המהפכנית של פתח, באשר שניהם גדלו בג'באליא (ynet, 12 באפריל 2010). 

התבטאויות

5.     להלן מספר התבטאויות של פתחי חמאד:

א.  בנאום, שנשא בפברואר 2008 אמר, כי העם הפלסטיני פיתח שיטות הרג משלו. לדבריו עבור העם הפלסטיני המוות הפך לתעשייה, שבה מצטיינות הנשים. הוא [העם הפלסטיני] הפך נשים, ילדים, קשישים למגנים אנושיים במטרה לקרוא תגר על מכונת ההפצצה הישראלית  (ערוץ אלאקצא, פברואר 2008) . דבריו אלו צוטטו גם בדו"ח גולדסטון.

ב. עם כניסתו לתפקיד שר הפנים בממשל חמאס הצהיר, כי המטרות של משרד הפנים יישארו כפי שהן: "לשמור על אופציית הג'האד וההתנגדות". זאת, בניגוד למנגנוני הביטחון של פתח ש"נאבקו בהתנגדות וקיימו תיאום ביטחוני עם האויב" (ראיון שהעניק פתחי חמאד ללשכת ההסברה של חמאס פורסם ב-PALDF, 6 במאי, 2009). בראיון נוסף שהעניק, עם היכנסו לתפקידו, מנה את הישגיו החשובים של שר הפנים הקודם סעיד ציאם ואמר, כי אחד מהישגיו הגדולים ביותר היה יצירת "שיתוף הפעולה והתיאום בין מנגנוני הביטחון וההתנגדות הפלסטינית". לדבריו שיתוף פעולה זה לא מצא חן בעיני "האויב הציוני" ועל כן הוא הפציץ את מטות מנגנוני הביטחון בעת מבצע "עופרת יצוקה" (אתר המשטרה ברצועה, 7 במאי, 2009).

ג. בנאום שנשא בסמינר, שנערך ב-28 באוקטובר 2009 בעזה, הוא תיאר את שיתוף הפעולה והתיאום שבין משרד הפנים לבין ה"התנגדות" (קרי, ארגוני הטרור). לדבריומשרד הפנים (של ממשל חמאס) "פועל בתאום עם כל פלגי ההתנגדות בעזה" (קרי, עם ארגוני הטרור הפועלים ברצועה) והמשרד עושה מאמץ "לפרוס את חסותו עליהם ולהקל על (קרי, לאפשר את) משימותיהם הג'האדיות בכל המישורים". עוד אמר, כי מתקיים תיאום קבוע בין משרד הפנים לארגונים שונים: "אנו נפגשים עם מפקדי הפלגים (קרי, ארגוני הטרור הפועלים ברצועה) באופן קבוע כדי להסיר את המכשולים בינינו. אנו שמנו קץ לתאום הביטחוני עם הכיבוש (קרי, התאום הביטחוני של הרשות הפלסטינית עם ישראל) והחלפנו אותו בתיאום ג'האדי" (קרי, תיאום מבצעי, לביצוע פעולות נגד ישראל).

ד. ב-13 באוגוסט 2011  בראיון לסוכנות ידיעות איראנית אמר כי סופה של ישראל יבוא עוד 12 שנה באשר "ישראל תקרוס ותעלם מהמפה". לדבריו הערבים והמוסלמים הולכים ומתגברים בעוד שהיהודים הולכים ומתמעטים. לדבריו מדינת ישראל תיהרס "ואנו עובדים  לקידום מטרה זו יומם ולילה". 

ה. בעצרת לכבוד היבחרו של מחמד מרסי לנשיא מצרים, שנערכה בצפון רצועת עזה, הדגיש פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס, את הקשר בין חמאס לתנועת האחים המוסלמים ואמר, כי ניצחונם הוא ניצחון "השהידים והג'האד". לדבריו על נשיא ערבי לפעול עד אשר תשוחרר פלסטין "מהים ועד הנהר". חמאד פנה לקהל בקריאות רמות באומרו, כי אין דרך אחרת מלבד "הג'האד וההתנגדות" ויש להמשיך בדרך זו עד אשר "יגיעו למסגד אלאקצא בירושלים"  (ערוץ אלאקצא, 26 ביוני 2012).

ו. בנאום, שנשא בפני עובדי משרד הפנים בעקבות מבצע "עמוד ענן" הכריז, בין היתר, כי יש למצוא דרכים יצירתיות על מנת להיפטר מישראל אותה כינה "סרטן". הוא הודה, כי במהלך מבצע "עמוד ענן" נהרגו 25 פעילים, שהשתייכו למשרד הפנים[5]. עוד אמר, כי משרד הפנים משתף פעולה עם המנגנונים הצבאיים של הארגונים הפלסטינים וקרא למדינות ערב לשלוח כספים ל"לוחמי הג'האד הפלסטיניים" על מנת שאלה ירכשו אמצעי לחימה ו"ישפילו באמצעותם את אויבי אללה" (ערוץ אלאקצא, 5 בדצמבר 2012).

[1]ב-21 בפברואר 2012 זוהה בגבול ישראל מצרים, בין כרם שלום לניצנה,  אדם אשר השליך תיק חשוד ונמלט מהמקום. בסריקות שנערכו מאוחר יותר התברר, כי התיק שנזרק הכיל מטען רב עוצמה, שיועד ככל הנראה לביצוע פיגוע נגד חיילי צה"ל או אזרחים. המטען פוצץ באופן מבוקר (דובר צה"ל, 21 בפברואר 2012) .
[2]פירוט שיתוף הפעולה ראו מסמך מרכז המידע מה- 14 במרס 2010: "התנהלות חמאס ואופיו של איום הטרור מרצועת עזה, בחינת תכני דו"ח גולדסטון לעומת הממצאים העובדתיים", כרך ב".
[3]ב- 4 באפריל 2008 נורה ירי צלפים לעבר פמליית השר לביטחון פנים, אבי דיכטר, בעת סיור סמוך לקיבוץ ניר עם. מן הירי נפצע באורח בינוני עוזר השר, אשר פונה לבית החולים באשקלון (Ynet, 4 באפריל 2008). חמאס וארגון מגני אלאקצא קיבלו במשותף אחריות לירי (ערוץ אלאקצא, 12 באפריל).
[4]יצוין כי אשקלון בכלל ובית החולים בפרט היו יעד לרקטות מרצועת עזה.
[5] על הזהות הכפולה של ההרוגים במהלך מבצע "עמוד ענן" ראו לקט מרכז המידע מ-23 בדצמבר 2012: "מניתוח זהות ההרוגים הפלסטינים במבצע "עמוד ענן" בולט היקפה הנרחב של תופעת "הזהות הכפולה" של פעילי מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס, שמילאו במקביל תפקידים בזרוע הצבאית-טרוריסטית של חמאס וארגונים נוספים".