חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (3 – 9 באפריל 2013)

נפל של רקטה שנמצא במועצה האזורית שער הנגב ( 3 באפריל 2013, NRG . צלם: אדי ישראל)

נפל של רקטה שנמצא במועצה האזורית שער הנגב ( 3 באפריל 2013, NRG . צלם: אדי ישראל)

פלסטיניים מיידים אבנים לעבר כוחות צה''ל בחברון בעקבות פטירתו של האסיר הפלסטיני אבו חמדיה  (ופא, 2 באפריל 2013)

פלסטיניים מיידים אבנים לעבר כוחות צה''ל בחברון בעקבות פטירתו של האסיר הפלסטיני אבו חמדיה (ופא, 2 באפריל 2013)

הלוויה הרשמית שנערכה לאבו חמדיה ברצועת עזה (פלסטין אלא'ן, 3 באפריל 2013).

הלוויה הרשמית שנערכה לאבו חמדיה ברצועת עזה (פלסטין אלא'ן, 3 באפריל 2013).

כינוס מיוחד של המועצה המהפכנית של פתח (ופא, 3 באפריל 2013)

כינוס מיוחד של המועצה המהפכנית של פתח (ופא, 3 באפריל 2013)

פגישת אבו מאזן עם שר החוץ של ארה''ב ג'ון קרי בראמאללה (ופא, 7 באפריל 2013)

פגישת אבו מאזן עם שר החוץ של ארה''ב ג'ון קרי בראמאללה (ופא, 7 באפריל 2013)

  • השבוע נפלו מספר רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל בשלושה אירועי ירי שונים. אירועים אלו הינם במסגרת מגמת העלייה בהיקף הירי מרצועת עזה המתבצע, להערכתנו, ע"י ארגוני טרור "סוררים" (בדגש על אלו המזוהים עם הג'האד העולמי). חמאס מצידה ממשיכה במדיניות הריסון שלה אותה היא נוקטת מאז מבצע "עמוד ענן".
  • ביהודה ושומרון נמשכים אירועים אלימים במסגרת מה שמכונה ה"התנגדות העממית". השבוע נהרגו שני צעירים פלסטינים בעת ניסיון לתקוף מחסום צה"ל סמוך לטול כרם. אבו מאזן האשים את ישראל בניסיון לזרוע אנרכיה ולהביא להתדרדרות במצב הביטחוני.
  • שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי, נפגש השבוע עם אבו מאזן במסגרת ניסיונותיו להתניע את התהליך המדיני. על פי התקשורת הפלסטינית שב ותבע אבו מאזן את הפסקת הבנייה ושחרור האסירים הפלסטינים כתנאי לחידוש המשא ומתן. 
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע נפלו בשטח ישראל לפחות שלוש רקטות וכמה פצצות מרגמה בשלושה אירועים שונים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. להלן פירוט:
  • ב-2 באפריל 2013 נורו מספר פצצות מרגמה מרצועת עזה לעבר הנגב המערבי. אחת מפצצות המרגמה נפלה בין שני ישובים בשטח השיפוט של המועצה האזורית אשכול. כמה שרידי פצצות מרגמה נמצאו בשטח פתוח ברצועת עזה (דובר צה"ל, 3 באפריל 2013). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. היה זה ירי ראשון של פצצות מרגמה מאז הסתיים מבצע "עמוד ענן" (21 בנובמבר 2012). את האחריות לירי קיבלה התארגנות המזוהה עם הג'האד העולמי המכנה עצמה "מועצת השורא של לוחמי הקודש בקצווי ירושלים". לדברי ההודעה נורו פצצות המרגמה בתגובה למותו של האסיר הפלסטיני מיסרה אבו חמדיה.
  • בבוקר 3 באפריל 2013, בשעה שהתלמידים יצאו לבית הספר ולגני הילדים, נורו מספר רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל. שתי נפילות אותרו בשטחים פתוחים. אחת הרקטות נפלה בשטח השיפוט של המועצה האזורית שער הנגב (דף הפייסבוק של משטרת ישראל). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב-7 באפריל 2013 בשעות הערב, בזמן טקסי הזיכרון ליום השואהנפלה רקטה בשטח השיפוט של המועצה האזורית שער הנגב. הרקטה נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב-2 באפריל 2013 התגלו שרידי רקטה בגן ילדים בעיר שדרות. הרקטה חדרה את תקרת הגן והתפוצצה באופן חלקי. שרידי הרקטה התגלו מאוחר מכיוון שילדי הגן שהו בחופשת הפסח ובכך נמנע אסון כבד. להערכתנו אלו הם שרידים מירי הרקטות, שבוצע  ב-21 במרץ 2013.
תגובת ישראל
  • בתגובה לירי פצצות המרגמה, תקפו בליל 3-2 באפריל 2013 כלי טיס של חיל האוויר שני יעדי טרור בצפון רצועת עזה, לראשונה מאז מבצע "עמוד ענן" (דובר צה"ל, 3 באפריל 2013). על פי דיווחים פלסטיניים לא היו נפגעים בתקיפה (מען, פלסטין אלא'ן, 3 באפריל 2013). בעקבות ירי הרקטה ב-7 באפריל 2013 נסגר מעבר כרם שלום להעברת סחורות לרצועת עזה ופעילות מעבר ארז צומצמה (מתאם הפעולות השטחים, 8 באפריל 2013). 

נפילות רקטות

שני פלסטינים נהרגו בניסיון לתקוף עמדת צה"ל
  • ב-4 באפריל הגיעו ארבעה צעירים פלסטינים לעמדת צה"ל סמוך לעינב (טול כרם). עם הגיעם לעמדה החלו להשליך בקבוקי תבערה לעבר חיילי המחסום. כוח צה"ל החל לרדוף אחר חברי החוליה. במהלך המרדף פתח הכוח באש לעברם. שני פלסטינים נהרגו פלסטיני נוסף נפצע באורח קל (דובר צה"ל, 7 באפריל 2013). שני ההרוגים הם צעירים בני 17 ו-18 מהכפר ענבתא.
  • גורם בכיר בפיקוד מרכז אמר, כי על-פי תוצאות התחקיר הראשוני, שנערך מדובר בתקיפה מתוכננת של מספר פלסטינים, אשר הגיעו לעמדת צה"ל כשהם חמושים בבקבוקי תבערה. תוך כדי המרדף אחריהם בניסיון ללכוד אותם נקלע כוח צה"ל לסכנה ופתח בירי לעברם (דובר צה"ל, 7 באפריל 2013).
  • ברשות הפלסטינית גינו את הריגתם של שני הפלסטינים. אבו מאזן האשים את ישראל בניסיון לזרוע אנרכיה ולהביא להתדרדרות במצב הביטחוני ביהודה ושומרון לדבריו פעלו שני הצעירים במסגרת "הפגנות לא אלימות". בישיבת המועצה המהפכנית של פתח אמר אבו מאזן, כי לא יתכן מצב בו הפגנות לא אלימות יסתיימו במותם של שני אנשים. סלאם פיאצ' ראש הממשלה ברשות הפלסטינית גינה את ירי צה"ל "לעבר מפגינים בדרכי שלום" וקרא לקהילה הבינלאומית להתערב בנושא ולגנות את השימוש, שעושה ישראל, באש חיה נגד הפלסטינים (ופא, 4 באפריל 2013).

מימין: מודעת אבל מטעם משרד הגיוס והארגון של פתח על מות עאמר נצאר במחסום עינב. משמאל: פעילי פתח יורים באוויר במהלך הלווית המחבלים בענבתא (דף הפייסבוק של פתח, 3 באפריל 2013)
מימין: מודעת אבל מטעם משרד הגיוס והארגון של פתח על מות עאמר נצאר במחסום עינב. משמאל: פעילי פתח יורים באוויר במהלך הלווית המחבלים בענבתא (דף הפייסבוק של פתח, 3 באפריל 2013)

מעצר חוליות טרור שהשליכה בקבוקי תבערה בהר הבית
  • כוחות הביטחון  עצרו במהלך חודש מרץ 2013 חוליית פעילי טרור, המזוהים עם חמאס. החוליה, שמנתה חמישה פעילים כולם תושבי מחנה הפליטים שועפאט, עמדה מאחורי האירועים האלימים שהתפתחו בהר-הבית עם סיום תפילות יום השישי ב-8 במרץ 2013. במהלך האירועים, שהיו חריגים בהיקפם, יודו אבנים והושלכו בקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון הישראליים. תשעה שוטרים נפצעו (דובר צה"ל, 7 באפריל 2013).
  • בחקירתם הודו, כי תכננו מראש להשליך את בקבוקי התבערה לעבר השוטרים בהר-הבית מתוך מסגד אלאקצא. לצורך הכנסת בקבוקי התבערה למתחם הר-הבית הם הסתייעו בקטין מתוך הנחה שלא ייבדק על ידי כוחות הביטחון. כנגד חברי החוליה הוגשו כתבי אישום (דובר צה"ל, 7 באפריל 2013). 
מיסרה אבו חמדיה, מחבל שמת מסרטן בכלא הישראלי
  • ב-2 באפריל 2013 נפטר בבית החולים סורוקה בבאר שבע מיסרה אבו חמדיה, מסיבוכים של מחלת הסרטן. מיסרה אבו חמדיה, הינו מחבל, שגייס את  המחבל, אשר תכנן לבצע פיגוע התאבדות בבית קפה קפית בירושלים בשנת 2002. הוא הורשע בניסיון רצח וריצה עונש מאסר עולם. בעקבות מותו החלו התפרעויות בכמה בתי כלא ישראליים בהם שוהים מחבלים פלסטינים. כמו כן פרצו עימותים בין מפגינים לבין כוחות הביטחון הישראליים בכמה מוקדים ביהודה ושומרון.
  • ב- 3 באפריל נערכה למיסרה אבו חמדיה בחברון הלוויה צבאית רשמית, שאורגנה על-ידי הרשות הפלסטינית.  מיסרה תואר במהלך ההלוויה "שהיד" שדרגתו לוא (דרגה המקבילה לדרגת אלוף). אלפים השתתפו בהלווייתו. במהלך ההלוויה, ירו חמושים יריות באוויר וקראו קריאת לנקום בישראל. גם לאחר ההלוויה נמשכו העימותים בין הפלסטינים לבין כוחות הביטחון בחברון ובמוקדים נוספים. המפגינים הבעירו צמיגים, ויידו אבנים. במהלך העימותים הללו נפצע צלם עיתונות באורח קל מאבן שפגעה ברגלו. באזור ראמאללה נפצעו שוטר ואזרחית ישראלית באורח קל מאבנים שיודו לעברם.
  • במקביל נערכה לאבו חמדיה ברצועת עזה  הלוויה צבאית סמלית מטעם משרד הפנים של ממשל חמאס. בהלוויה נשאו פעילי מנגנוני הביטחון ארון קבורה (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס ברצועה, 4 באפריל 2013). בטקס השתתף אבו עבידה אלג'ראח, מפקד מנגנון הביטחון הלאומי של ממשל חמאס (פלסטין אלא'ן, 4 באפריל 2013). כמו כן הוקמה סוכת אבלים מטעמה של חמאס במתחם הסראיא, שבעיר עזה (שהאב, 2 באפריל 2013).
תגובות בתקשורת הפלסטינית
  • מותו של המחבל האסיר עורר גל של האשמות נגד ישראל מצידם של פתח וחמאס והעלה מחדש לסדר היום את נושא המחבלים הפלסטינים בבתי הכלא הישראליים:
  • במהלך כינוס מיוחד של המועצה המהפכנית של פתח בראשות אבו מאזן, שנקרא "מושב בניית התנועה והשהיד המפקד האסיר מיסרה אבו חמדיה" אמר אבו מאזן, כי עניין האסירים עומד בימים אלו בראש סדר העדיפויות של האוכלוסייה הפלסטינית (ופא, 3 באפריל 2013).
  • עיסא קראקע, שר האסירים ברשות הפלסטינית אמר, כי זכותם של הפלסטינים לפנות לבית הדין הבינלאומי נגד התנהלות שירות בתי הסוהר בבתי הכלא הביטחוניים בישראל. לדבריו הגיש משרד האסירים מכתב ללשכת אבו מאזן ובו בקשה להגיש תביעה נגד ישראל בבית הדין בהאג (ופא, 4 באפריל 2013). לדבריו התוצאות הראשוניות של נתיחת גופתו של אבו חמדיה, שנערכה ברשות הפלסטינית, מוכיחות  שהוא היה נתון להזנחה רפואית מזה שנים רבות (מען, 4 באפריל 2013).
  • ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי מותו מעיד על אכזריות, חוסר מוסריות וחוסר אנושיות של ישראל (ערוץ אלאקצא, 4 באפריל 2013). משיר אלמצרי, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, קרא לציבור הפלסטיני לנקום את מותו. לדבריו, כל האפשרויות ובראשן חטיפות חיילים עומדות על הפרק (רסאלה.נט, 2 באפריל 2013).
  • עטאללה אבו אלסבח שר האסירים בממשל חמאס קרא להצתת אנתיפאדה שלישית נגד ישראל והוסיף, כי לאחר מותו של אבו חמדיה הגיע הזמן שישראל לא תהנה משקט וביטחון (צפא, 2 באפריל 2013).
  • במסגרת הקמפיין התקשורתי בעקבות מותו של האסיר מיסרה אבו חמדיה, הופצו ברשת האינטרנט וברשתות החברתיות תמונות וכרזות רבות המעלות על נס את מותו כ"שהיד". באחת התמונות נראית ידו של חולה כבולה באזיקים למיטת בית החולים. על התמונה הכיתוב "האסיר המפקד השהיד מיסרה אבו חמדיה" ולידה דיוקנו של האסיר. בדיקה העלתה, כי המדובר בתמונה שקרית, שכן מקורה של התמונה בתמונת פצוע סורי שאושפז בבית חולים ירדני והועלתה לראשונה לרשת ב-8 בדצמבר 2012.

תמונתו של אבו חמדיה הכבול לכאורה למיטתו ((פורום ערבי אלואחה, 2 באפריל 2013)
מימין: תמונתו של אבו חמדיה הכבול לכאורה למיטתו (פורום ערבי אלואחה, 2 באפריל 2013). משמאל: התמונה המקורית של פצוע סורי בבית חולים בירדן (דף הפייסבוק בערבית של, דובר צה"ל, 4 באפריל 2013)

המאבק על שיוכו הארגוני של מיסרה אבו חמדיה
  • מאז פטירתו של  אבו חמדיה מתנהל מאבק בין חמאס לבין פתח לגבי שיוכו הארגוני, כאשר כל צד מנסה להוכיח, כי הוא נמנה על שורותיו. חמאס פרסמה באתרי  האינטרנט שלה כרוזים ותמונות בהם מזוהה אבו חמדיה כפעיל חמאס. הזרוע הצבאית של חמאס  פרסמה הודעה רשמית לפיה היה אבו חמדיה אחד מפעיליה והשתתף במספר פעולות נגד ישראל מטעמה (צפא, 2 באפריל 2013). היא אף צירפה אותו לרשימת השהידים שלה (אתר עז אלדין אלקסאם, דף הפייסבוק אג'נאד, 2 באפריל 2013). במקביל, פרסמה פתח כרזות והודעות המשייכות את אבו חמדיה לשורותיה.

מימין: כרזת אבל מטעם חמאס (דף הפייסבוק אג'נאד, 2 באפריל 2013). משמאל: כרזת אבל מטעם פתח (פתח אליום, 2 באפריל 2013)
מימין: כרזת אבל מטעם חמאס (דף הפייסבוק אג'נאד, 2 באפריל 2013). משמאל: כרזת אבל מטעם פתח (פתח אליום, 2 באפריל 2013)

המתיחות בין חמאס למצרים
  • נמשכות המתיחות וההאשמות ההדדיות בין חמאס למצרים. במסגרת זאת דיווחו גורמים פלסטינים, כי כוחות הביטחון המצריים החריפו את הנהלים הנוגעים למדיניות גירוש פלסטינים תושבי הרצועה הנוחתים ללא אשרה בנמל התעופה בקהיר. לדבריהם על פי הנוהל החדש ילווה כל פלסטיני על ידי איש ביטחון מצרי עד לכניסתו לרצועה דרך מעבר רפיח (פאלפרס, 7 באפריל 2013). באשר להריסת המנהרות ע"י מצרים, עלאא' אלרפאתי, שר הכלכלה הלאומית בממשל חמאס, אמר, כי לפי שעה השפיעה הריסת המנהרות על הכלכלה באופן קל בלבד (רק כ-20% מכלל ההברחות) ועל כן לא מורגשת מצוקה ברצועה (סמא, 7 באפריל 2013). 
נמשכת פעילות חמאס נגד התארגנויות ג'האדיות סלפיות ברצועה
  • מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס ממשיכים לעצור פעילים סלפים ברצועת עזה. על פי המקורות המקורבים לקבוצות הסלפיות עצרו מנגנוני הביטחון בשבוע האחרון שני פעילים על רקע ירי הרקטות לעבר ישראל. לדברי אבו עבדאללה אלמקדסי, בכיר בהתארגנויות ג'האדיות סלפיות  ברצועה, כלואים כיום במתקני חמאס 47 פעילים (פאל פרס, 9 באפריל 2013).
  • פורום ארגוני הג'האד העולמי המכנה עצמו "מרכז אבן תימיה להסברה" פרסם הודעה לעיתונות לפיה פתחו העצורים הסלפים העצורים בבתי הכלא ברצועת עזה בשביתת רעב במחאה על מעצרם. ארגון "מועצת השורא של לוחמי הקודש בקצווי ירושלים" דרש מחמאס להתערב במהירות על מנת לשחרר את העצורים הסלפים פן תתקוף ישראל את בתי הכלא הללו בהם יושבים גם כאלו המבוקשים על ידי ישראל (פאל פרס, 4 באפריל 2013).
  • דובר משרד הפנים של ממשל חמאס הכחיש את הידיעות אודות המעצרים על רקע ירי הרקטות לדברי ההודעה, ממשל חמאס עצמו הוא חלק מה"התנגדות" ועל כן אין הוא נוהג לעצור מי שעוסק ב"התנגדות" יתרה מזו הוא מעודד פעילות שכזו. יחד עם זאת הבהירה ההודעה, כי פעילות מנגנוני הביטחון נועדה לשמור על הביטחון הכללי ולתאם תגובות משותפות לכל תוקפנות (סוכנות הידיעות הצרפתית, 4 באפריל 2013).
עמדות חמאס כפי שהן משתקפות בראיונות בכירי התנועה
  • בראיון, שהעניק ע'אזי חמאד, תת שר החוץ בממשל חמאס התייחס לכמה נושאים שעל הפרק ביניהם (ראיון לשלומי אלדר כתב אלמוניטור, 4 באפריל 2013):
  • המאבק המזוין– ח'אלד משעל מעניק סיכוי "להתנגדות העממית" במהלך שיחות הפיוס עם פתח אבל יחד עם זאת ה"מאבק המזוין" הוא "זכות לגיטימית" כל עוד נמשך ה"כיבוש".
  • הקמת מדינה פלסטינית– חמאס אינה מצדדת בפיתרון שתי מדינות לשני עמים התנועה מסכימה להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967, שבירתה ירושלים יחד עם פיתרון לבעיית הפליטים.
  • הכרה בישראל – חמאס אינה מכירה בישראל. בעניין הזה אין כל שינוי בעמדת התנועה.
  • הסכם הרגיעה– כל הארגונים מוכנים לקיים את הרגיעה על בסיס מה שהוסכם בקהיר לאחר מבצע "עמוד ענן" . אולם, יש כאלה שרוצים לשבש את הרגיעה. חמאס אינה מרשה לאף אחד להפר את הפסקת האש. כל עוד קיימת הסכמה כללית לרגיעה כולם חייבים לקיימה ללא יוצא מן הכלל.
  • אסאמה חמדאן, האחראי על היחסים הבינלאומיים בחמאס, התייחס אף הוא למספר נושאים הקשורים למדיניות התנועה (ערוץ אלמיאדין, 4 באפריל 2013):
  • משא ומתן עם ישראל– חמאס תמשיך להיות תנועת התנגדות, שתוכניתה לשחרר את פלסטין מהים ועד הנהר. אין ערך או משמעות למשא ומתן עם ישראל. יתרה מזו, כיום לאחר עשרים שנים של משא ומתן הוכח, כי המשא ומתן הוא חסר תועלת וכי הוא גרם נזקים לפלסטינים.
  • קשרים עם תנועת האחים המוסלמים– תנועת חמאס צמחה מהאחים המוסלמים אך אין לה קשר ארגוני עם עימם אלא רק קשרים המושתתים על בסיס של אהדה. שיח' יוסף אלקרצ'אוי הינו מקור סמכות אסלאמית  ואסאמה חמדאן מקבל את פסק ההלכה שלו ללא היסוס.
  • הכרה במדינה בגבולות 1967– ניתן לראות בכך שלב טקטי, שחמאס תמשיך בו עד לשחרורה של כל אדמת פלסטין .
פגישת אבו מאזן עם שר החוץ האמריקאי
  • שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, ערך סבב שלישי של פגישות במזרח התיכון במגמה ולהניע את התהליך המדיני. ב- 7 באפריל נועד ג'ון קרי לפגישה בארבע עיניים עם אבו מאזן בראמאללה (אלאיאם, 8 באפריל 2013). השניים דנו בתהליך השלום ובאפשרות ליצור אווירה חיובית לקיום המגעים עם ישראל. אבו מאזן שב והציג בפני קרי את תנאי הסף הפלסטינים לחידוש המשא ומתן: הפסקת הבנייה בהתנחלויות ושחרור האסירים הפלסטינים (מען, 7 באפריל 2013).
  • על פי דיווחים עיתונאיים ביקש ג'ון קרי מאבו מאזן לחזור לשולחן המשא ומתן עם ישראל ובתמורה לכך ישראל תמנע מלהקפיא את כספי הרשות הפלסטינית, יורחבו  אזורי השליטה של הרשות בעיקר בשטחי Cוכן יינתן חופש בנייה בשטח C(מען, 7 באפריל 2013).
  • לאחר הפגישה יצא אבו מאזן לירדן משם המשיך לקטר. זאת,  על מנת לקחת חלק בישיבת וועדת המעקב של הליגה הערבית האמורה לדון בהכנות לביקור משלחת של שרי החוץ של הליגה הערבית בארה"ב להצגת העמדה הערבית בעניין תהליך השלום (אלאיאם, 8 באפריל 2013).
הצתת בובה בדמות אמיר קטר באוניברסיטה בטול כרם
  • פעילי סיעת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ח'צ'ורי בטול כרם ערכו טקס הוצאה להורג של בובה בדמותו של ח'אלד בן ח'ליפה, אמיר קטר במסגרת קמפיין בחירות, שהם מנהלים למועצת הסטודנטים. לדברי דובר סיעת הסטודנטים תקיפת אמיר קטר נעשה בגלל, שהגיש סיוע לתנועת חמאס ולח'אלד משעל  (קדס פרס, 1 באפריל 2013).
  • ההפגנה גררה גינויים מצד הרשות הפלסטינית ומצד חמאס. אבו מאזן, אמר כי שריפת הבובה בדמותו של אמיר קטר אינה מייצגת את עמדתה של מדינת פלסטין ותנועת פתח וכי מעשה זה חורג מכללי ההתנהגות המדינית הפלסטינית  והמוסר הפלסטיני. לדבריו, הקשר עם קטר הוא קשר אמיץ והדוק (ופא, 3 באפריל 2013). סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר, כי הביקורת, שהביע אבו מאזן אינה מספיקה ואינה פותרת אותו מאחריות למעשה. הוא קרא לאבו מאזן לעצור את האחראים לאירוע (פלסטין-אינפו, 4 באפריל 2013).

קמפיין הבחירות של פתח ושל חמאס באוניברסיטה בטול כרם. מימין:פעילי פתח מציגים את דמותו של שליט קטר המוצא להורג בתלייה. משמאל: סטודנטים מטעם חמאס מציגים דגם של רקטה (מען, 1 באפריל 2013)
קמפיין הבחירות של פתח ושל חמאס באוניברסיטה בטול כרם. מימין:פעילי פתח מציגים את דמותו של שליט קטר המוצא להורג בתלייה. משמאל: סטודנטים מטעם חמאס מציגים דגם של רקטה (מען, 1 באפריל 2013)

אירוע תודעתי מתוכנן ברצועת עזה
  • פעילי ISM זרים פרו-פלסטינים ברצועת עזה ממשיכים בהכנות לשיגור ספינה עמוסה בסחורות מתוצרת הרצועה בשם "ספינה עזה" לאחד מנמלי אירופה. דיוויד היפ, פעיל קנדי, אמר כי המהלך, המתוכנן לקיץ הקרוב, נועד להסב את תשומת הלב הבינלאומית ל"מצור" המוטל על רצועת עזה. לדברי הפעילים תהליך בניית הספינה נמצא בשלביו האחרונים. הספינה נבנית על גבי שלד של ספינה ישנה וחלקי ספינות דייג נטושות. לאחר בנייתה יועמסו עליה סחורות מתוצרת רצועת עזה כמו גם מספר פלסטינים ופעילים זרים (אלג'זירה, 3 באפריל 2013).
הפגנה נגד ישראל בנמל עזה
  • עשרות תושבים  פלסטינים ברצועת עזה השתתפו בהפגנה ימית בנמל הדייגים במחאה על כך, שישראל צמצמה את שטחי הדיג ברצועה (על צמצום שטח הדיג הוחלט לאחר ירי הרקטות לעבר יישובי הנגב המערבי ב-21 במרץ). ג'מאל אלח'צ'רי, יו"ר הועדה העממית למאבק במצור, אמר במסיבת עיתונאים,  כי אם ימשך ה"מצור" תחזורנה להתבצע פעולות הסולידריות הפלסטיניות, כולל שיגורי משטים (צפא, 7 באפריל 2013).

שיט המחאה של הדייגים (פלסטין אלא'ן, 7 באפריל 2013)
שיט המחאה של הדייגים (פלסטין אלא'ן, 7 באפריל 2013)

הכנות ל"יום הנכבה"
  • בלבנון מתקיימות הכנות לקראת אירועי "יום הנכבה", החל ב-15 במאי. במסגרת זאת התכנסה ב-2 באפריל 2013 ישיבה של נציגי "ועדת צעדת השיבה" וארגונים נוספים במחנה הפליטים ברג' אלבראג'נה. במהלך הישיבה הוסכם לקיים ביום זה כמה אירועים ביניהם: עצרת המונית בבירות, ביקור באנדרטת הזיכרון במרון אלראס,[3] שיט סירות הנושאות דגלי פלסטין לאורך חופי צידון, הפרחת מנורות נייר מעל שמי אלנאקורה (אלמנאר, 3 באפריל 2013).

[1]נכון ל-9 באפריל 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]יוזכר, כי באירועי יום הנכבה בלבנון בשנת 2011 נערך האירוע המרכזי בכפר מארון אלראס שבגבול לבנון-ישראל, בחסות חזבאללה ובנוכחות צבא לבנון. באירוע השתתפו אלפי בני אדם, מרביתם פלסטינים, שהובאו למקום בהסעות מאורגנות. לקראת סיום הטקס החלו המשתתפים לצעוד לעבר גבול ישראל-לבנון. המפגינים נשאו כרזות, שקראו לשיבה לפלסטין. במקום התפתחו עימותים אלימים בין קבוצת מפגינים, שהגיעה לקרבת גדר הגבול לבין חיילי צה"ל. כתוצאה מכך נהרגו כעשרה בני אדם ונפצעו עשרות (חלקם מאש צבא לבנון, שניסה גם הוא להכיל את האירוע ולמנוע פריצה לשטח ישראל).