חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (10 – 17 באפריל 2013)

נפל של אחת משתי הרקטות, שנורו לעבר אילת (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 17 באפריל 2013)

נפל של אחת משתי הרקטות, שנורו לעבר אילת (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 17 באפריל 2013)

צעירים פלסטיניים מיידים אבנים לעבר כוחות צה''ל במהלך ההפגנה השבועית בכפר קדום, סמוך קלקיליה  (ופא, 12 באפריל 2013)

צעירים פלסטיניים מיידים אבנים לעבר כוחות צה''ל במהלך ההפגנה השבועית בכפר קדום, סמוך קלקיליה (ופא, 12 באפריל 2013)

עיסא קראקע (במרכז התמונה), שר האסירים ברשות הפלסטינית, וקדורה פארס (מימין), יו''ר מועדון האסיר הפלסטיני

עיסא קראקע (במרכז התמונה), שר האסירים ברשות הפלסטינית, וקדורה פארס (מימין), יו''ר מועדון האסיר הפלסטיני

אבו מאזן מקבל את מכתב ההתפטרות של סלאם פיאצ' (ופא, 13 באפריל 2013)

אבו מאזן מקבל את מכתב ההתפטרות של סלאם פיאצ' (ופא, 13 באפריל 2013)

כרזה לכבוד הצעדה העולמית לירושלים

כרזה לכבוד הצעדה העולמית לירושלים

חולצת ההאקר אנונימוס הנמכרת בימים אלה בחנויות בגדים בראמאללה (וטן, 9 באפריל 2013)

חולצת ההאקר אנונימוס הנמכרת בימים אלה בחנויות בגדים בראמאללה (וטן, 9 באפריל 2013)

  • נמשכים הפיגועים בדרומה של ישראל. השבוע שוגרו שתי רקטות מסיני לעבר העיר אילת. התארגנות ברצועה, המזוהה עם הג'האד העולמי, קיבלה אחריות לירי רקטות גראד. בנוסף לכך התפוצץ מטען חבלה סמוך לכלי רכב של כוח הנדסה של צה"ל, שעסק בפעילות שגרתית סמוך לגדר הביטחון.
  • ב-13 באפריל 2013 הגיש סלאם פיאצ', ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, את התפטרותו לאבו מאזן. התפטרותו משקפת מערכת יחסים עכורה בין השניים. פיאצ' התבקש ע"י אבו מאזן להישאר בתפקידו כראש ממשלת מעבר עד שיימצא לו מחליף. 
ירי רקטות לעבר אילת
  • ב-17 באפריל 2013 בשעות הבוקר נשמעו ברחבי אילת פיצוצים והופעלה אזעקה. מדיווחים ראשוניים עולה, כי שתי רקטות שוגרו לעבר העיר. מערכת כיפת ברזל, שהוצבה לפני כחודש בעיר, זיהתה את השיגורים. נפילה אחת של רקטה אותרה באתר בנייה והשנייה בשטח פתוח בגבול ישראל ירדן.  הרקטות, ששוגרו ככל הנראה מחצי האי סיני, לא גרמו לנפגעים או  לנזק (ynet, דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 17 באפריל 2013).
  • התארגנות ברצועת עזה, המזוהה עם הג'האד העולמי, המכנה עצמה מועצת השורא של לוחמי הקודש בקצווי ירושלים, קיבלה אחריות על ירי הרקטות. בהודעה שפרסמה ההתארגנות נאמר, כי הירי בוצע במחאה על מותם של שני נערים מטול כרם בעת עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים. לדברי ההודעה המדובר בירי של שתי רקטות גראד (לא צוין מהיכן שוגרו). עוד נאמר בהודעה, כי ההתארגנות דורשת "מהשפויים שבתנועת חמאס" ללחוץ על ממשל חמאס להפסיק את המעקבים והמעצרים של פעילים סלפים ברצועה (פורום אנצאר אלמג'האדין, 17 באפריל 2013). התארגנות זו גם קיבלה אחריות על ירי פצצות המרגמה לעבר דרום ישראל ב-2 באפריל 2013.
  • אין זו הפעם הראשונה בה משוגרות רקטות מחצי האי סיני לעבר העיר אילת. האירוע האחרון מסוג זה היה  בליל 15 באוגוסט 2012 כאשר אותרו באילת נפילות של שתי רקטות  גראד, אשר שוגרו,ככל הנראה מחצי האי סיני. התארגנות בסיני המזוהה עם אלקאעדה, בשם תומכי ירושלים (אנצאר בית אלקדס), קיבלה אחריות על ירי הרקטות (16 האוגוסט 2012, http://www.moheet.com).
הפעלת מטען נגד דחפור צה"ל
  • ב-9 באפריל 2013 התפוצץ מטען חבלה סמוך לכלי רכב של כוח הנדסה של צה"ל, שעסק בפעילות שגרתית, סמוך לגדר הביטחון בגבול עם עזה. לא היו נפגעים. נגרם נזק קל לדחפור של צה"ל (ynet, 9 באפריל 2013).
  • לא ידועה לנו זהותו של הארגון, שביצע את הירי. אולם בתגובה לפיצוץ המטען פורסם בחשבון הטוויטר של אבו עבידה, דובר גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, ציוץ בזו הלשון: "אדמת עזה המשוחררת תמשיך להיות מחוץ לתחום עבור הצבא והשיירות (הצבאיות) שלכם". בפורום PALDF של חמאס צוטטה אמירה זו, שפורשה כקבלת אחריות מרומזת ובלתי רשמית של הזרוע הצבאית של חמאס. 

ירי רקטות

  • השבוע נמשכו עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון ומתיישבים ישראליים במוקדי חיכוך "מסורתיים" ביהודה ושומרון.

צעירים פלסטיניים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל במהלך ההפגנה השבועית בכפר קדום, סמוך קלקיליה
צעירים פלסטיניים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל במהלך ההפגנה השבועית בכפר קדום, סמוך קלקיליה  (ופא, 12 באפריל 2013)

כתבי אישום נגד מבצעי פיגועי דקירה
  • כוחות הביטחון פענחו לאחרונה שני פיגועי דקירה, שאירעו במהלך 2013. מבצעיהם הועמדו לדין (אתר שירות הביטחון הכללי, 14 באפריל 2013):
  • ב-23 בינואר 2013  אירע פיגוע דקירה בצומת תפוח בו נפצע אזרח ישראלי באורח בינוני. המחבל, שנעצר באותו יום בן 23 תושב הכפר בית רימא, סטודנט באוניברסיטת אלנג'אח בשכם. בחקירתו הודה, כי ביצע את פיגוע הדקירה על דעת עצמו ללא שותפים נוספים וכי מטרתו הייתה לרצוח חייל. משלא מצא מועמד מתאים החליט לדקור את אחד האזרחים, שעמדו בטרמפיאדה בצומת.   
  • ב-4 בפברואר 2013 אירע פיגוע דקירה ברחוב סלטאן סלימאן במזרח ירושלים במהלכו נפצע אזרח ישראלי באורח קל. הסכין פגעה בסידור התפילה שנשא בכיסו ובכך נמנעה פגיעה קשה יותר. הדוקר, שנעצר במקום על ידי משטרת ירושלים, הינו פעיל חמאס בן 28 תושב הכפר אידנא (דרום הר חברון). הוא הודה בביצוע הדקירה. בחקירתו סיפר, כי שלושה חודשים קודם לכן החל בתכנון רצח יהודי חרדי או מתנחל. כמה ימים לפני הפיגוע הסתנן לירושלים ושהה במזרח העיר עד לביצוע הפיגוע. הוא גם הודה בחקירתו, כי שקל להניח מטען מתוצרת מקומית באוטובוס המסיע חרדים בבית שמש. 
הכנות לציון יום האסיר
  • יום האסיר הפלסטיני מצוין מידי שנה ב-17 באפריל. במהלך היום מתקיימות עצרות ותהלוכות במסגרתן מביעים הפלסטינים הזדהות עם המחבלים הכלואים בבתי הכלא בישראל. השנה יצוין יום האסיר כהמשך לאירועי הזדהות עם הפלסטינים הכלואים בישראל שהתקיימו בתקופה האחרונה  ביהודה שומרון ורצועת עזה על רקע שביתות רעב של מספר כלואים ומותם של מספר אסירים בכלא. במסגרת אירועי יום האסיר מתוכננים להתקיים ביהודה שומרון ורצועת עזה אירועים שונים כגון הפגנות, עצרות הזדהות, תפילות תערוכות ועוד.
  • אסמאעיל הניה, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס וראש ממשל חמאס, קרא לציין את יום האסיר השנה באופן יוצא דופן. הוא קרא לפעול בכל דרך לשחרור האסירים והוסיף, כי ה"התנגדות" אשר שחררה את האסירים בעסקת שליט מסוגלת לשחרר את שאר האסירים הפלסטינים (צפא, 12 באפריל 2013).

ציון יום האסיר הפלסטיני
מימין: תהלוכה בח'אן יונס לציון יום האסיר הפלסטיני ויום השנה למותו של בכיר התנועה עבד אלעזיז אלרנתיסי. תלמידי בית ספר  מניפים תבליט דמה של ארון קבורה עליו נכתב: "בית קברות לחיים" (פלסטין אלא'ן, 17 באפריל 2013). משמאל: פעילי מנגנוני ביטחון של הרשות הפלסטינית מציגים תרגילי הגנה עצמית במסגרת עצרת בג'נין לרגל יום האסיר הפלסטיני ויום השנה ה-25 למות בכיר פתח ח'ליל אלוזיר (אבו ג'האד) (מען, 16 באפריל 2013)

קבלת פנים ברצועת עזה למחבל, שסיים ריצוי עונשו
  • ברצועת עזה נערכה קבלת פנים חגיגית בעזה לאבראהים בארוד, פעיל בכיר בארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, אשר שוחרר מכלאו בישראל לרצועת עזה לאחר שריצה 27 שנות מאסר. אבראהים בארוד, תושב ג'באליא, נעצר בשנת 1986 ונידון ל-27 שנות מאסר בגין פעילותו בארגון וביצוע פעילות טרור נגד ישראל. ברצועת עזה נערכה לו קבלת פנים חגיגית במהלכה נראה המחבל המשוחרר לבוש מדים צבאיים של פלוגות ירושלים ומניף רובה M-16(פלסטין אינפו, 8 באפריל 2013).
אסיר פלילי פלסטיני נפטר בכלא בישראל
  • עלי קראעין, אסיר פלסטיני, תושב מזרח ירושלים, שהיה כלוא על רקע פלילי, נפטר ב-10 באפריל 2013 בבית החולים איכילוב. האסיר נפטר כתוצאה ממחלה זיהומית בה לקה. עלי קראעין נשפט למאסר עולם בגין רצח בת זוגו (mako, 10 באפריל 2013). עיסא קראקע, שר האסירים ברשות הפלסטינית האשים את ישראל ברשלנות רפואית ואי מתן טיפול והטיל את האחריות למותו על ממשלת ישראל (מען, 11 באפריל 2013). 
המצב במעברים
  • לדברי עמר שעבאן, פרשן כלכלי ברצועת עזה, סגירת המעברים מסבה נזקים ישירים ועקיפים לכלכלת הרצועה ופוגעת בענפי התעשייה והמסחר. הוא קרא שלא לעשות שימוש במעברים כאמצעי ענישה (פלסטין אליום, 9 באפריל 2013). יוזכר, כי מעבר כרם שלום נסגר בעקבות ירי הרקטות לעבר ישראל.
  • מאהר אבו צבחה ראש רשות המעברים והגבולות בממשל חמאס אמר, כי ממשלת מצרים התחייבה בפני אסמאעיל הניה, בעת ביקורו האחרון במצרים לבצע הקלות נוספות במעבר רפיח ובכלל זה הגדלת מספר הנוסעים במעבר בתקופת הקיץ וצמצום מספר מנועי המעבר (סמא, 9 באפריל 2013).
המשך תהליכי אסלאמיזציה ברצועת עזה
  • לאחרונה ביצעה המשטרה ברצועת עזה מספר מעצרים של צעירים ברצועת עזה אשר היו מסופרים בסגנון מערבי או לבשו מכנסיים בגזרה נמוכה. פעילות זאת נערכה במסגרת קמפיין, שנועד להילחם בתופעת אימוץ הסגנון המערבי על ידי הצעירים ברצועה. דובר משטרת חמאס הכחיש את הדברים באומרו, כי הידיעות הללו "אינן מדויקות" וכי המשטרה איננה מתערבת בחופש האישי של האזרחים (אלקדס, 6 באפריל 2013). עם זאת הודה, כי המשטרה הזמינה לחקירה מספר צעירים וסיפרה את שערם לדבריו, בשל תלונות של תושבים.
  • במקביל, פרסמה המחלקה לענייני פליטים בחמאס סרטון המזהיר מפני הסכנות הטמונות בסיורים, שעורכת אונר"א, לתלמידי חטיבת הביניים במדינות המערב במהלכם הם נחשפים ל"תכנים בעיתיים". לדברי הסרטון יש להיזהר ממיזמים של הסוכנות החורגים מתחומי הסעד והתעסוקה, שלשמם הוקמה. בסרטון צוין, כי בשנת 2010 נלקחו הילדים לתערוכת תמונות של מה שמכונה "השואה היהודית" במטה האו"ם בניו יורק. ההורים נקראו שלא לחשוף את הילדים ל"שטיפת מוח" מעין זאת והומלץ להם לשלוח את ילדיהם לסייר במחנות פליטים או למסעות עלייה לרגל למקומות הקדושים.
חילופי האשמות בין חמאס לקבוצות הסלפיות
  • יחיא מוסא, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, האשים את ההתארגנויות הסלפיות  ברצועת עזה בביצוע ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל. לדבריו, אסור לאפשר לכוחות אלה לפעול כאוות נפשם וכל פעילות נגד ישראל צריכה להתבצע בידי ה"התנגדות הפלסטינית" לאחר בחינה מדוקדקת (קדסנט, 9 באפריל 2013).
  • אבו עבדאללה אלמקדסי, בכיר בקבוצות הסלפיות ברצועת עזה, האשים את מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס בהחרפת הלחימה נגד הסלפים לאחר ירי הרקטות לעבר ישראל. לדבריו, לקבוצות הסלפיות הזכות להגיב לישראל שכן הן אינן מחויבות לשום הסכם הרגעה בעזה. עוד אמר, כי קבוצות אלה ממשיכות ב"ג'האד" ובהקמת תאים צבאיים (אלשרק אלאוסט, 9 באפריל 2013).
הקמת בית חולים במימון אינדונזיה בצפון הרצועה
  • בימים אלה מוקם בבית לאהיא שבצפון הרצועה בית חולים חדש במימון אינדונזיה. ההסכם להקמת בית החולים נחתם עוד בנובמבר 2011 בין באסם נעים, שר הבריאות בממשל חמאס דאז, לבין אגודת מירק האינדונזית, המממנת את הפרויקט (פלסטין אלא'ן, 14 באפריל 2013).

הקמת בית חולים במימון אינדונזיה בצפון הרצועה
מימין : בית החולים האינדונזי הנבנה בימים אלה. משמאל : הדמיה של בניין בית החולים 
(פלסטין אלא'ן, 14 באפריל 2013)

התפטרות סלאם פיאצ', ראש הממשלה ברשות הפלסטינית
  • סלאם פיאצ', ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, הגיש לאבו מאזן את התפטרותו מראשות הממשלה ב-13 באפריל 2013 (ופא, 13 באפריל 2013). על כוונות התפטרות של סלאם פיאצ' דווח מספר פעמים בתקשורת הפלסטינית. כמו כן דווח בתקשורת, כי  גורמים אמריקאים ניסו להפעיל עליו ועל אבו מאזן לחץ לדחות את  ההתפטרות אולם, ככל הנראה, הללו לא צלחו.
  • התפטרות סלאם פיאצ', משקפת את מערכת היחסים המתוחה בין אבו מאזן לפיאצ', ששיאה היה כאשר סלאם פיאצ' קיבל את התפטרותו של שר האוצר נביל קסיס ללא אישורו של אבו מאזן מה, שככל הנראה היווה את "הקש ששבר את גב בגמל". פיאצ' התבקש על ידי אבו מאזן להישאר בתפקידו בראש ממשלת מעבר עד שימצא לו מחליף (ופא, 14 באפריל 2013). גורמים בחמאס הדגישו, כי להתפטרותו של פיאצ' אין כל קשר לפיוס בין חמאס לפתח וכי היא עניין פנימי על רקע חילוקי דעות בין פתח ופיאצ' (מען, סוכנות הידיעות הצרפתית, 13 באפריל 2013).  
קריאה לרשות הפלסטינית לאשרר את אמנת רומא
  • ראג'י צוראני, מנהל המרכז הפלסטיני לזכויות אדם (PCHR), ארגון הממלא תפקיד מוביל בלוחמה המשפטית נגד ישראל, קרא להנהגת הרשות הפלסטינית למהר ולחתום על אשרור אמנת רומא המאפשרת לרשות הפלסטינית לפנות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג(ICC). לדבריו, יעניקו החתימה והאשרור מרווח פעולה גדול יותר לרשות הפלסטינית  כמו גם הזדמנות לתקוף את ישראל בתחום המשפטי. יחד עם זאת הבהיר, כי ההצטרפות ל-ICC   אינה מהווה תחליף למאבק המזוין (קדספרס, 9 באפריל 2013).
תוצאות הבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית
  • מסיכום תוצאות הבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית עולה, כי סיעת פתח זכתה ביתרון זעום (23 מושבים מתוך 51) בעוד הזרוע הסטודנטיאלית של חמאס זכתה ב-20 מושבים. שאר הקולות התחלקו בין החזית העממית (שבעה מושבים) סיעת פלסטין לכל של חזית המאבק העממי והיוזמה הלאומית זכו במושב אחד (ופא, 10 באפריל 2013). תנועת חמאס הציגה את התוצאות כהישג משמעותי עבורה. 
הצעדה העולמית לירושלים
  • מארגני האירוע המכונה הצעדה העולמית לירושלים הוגיעו כי השנה תתקיים הצעדה ביום שישי 7 ביוני 2013. על פי ההודעה בכוונתם לקיים ביום זה צעדות המוניות לעבר העיר ירושלים או לעבר הנקודה הקרובה ביותר לעיר ברחבי יהודה ושומרון ובמדינות הגובלות בישראל. בנוסף צפויות להתקיים הפגנות בכיכרות ערים מרכזיות ומול שגרירויות ישראל ברחבי העולם (אתר GMJ, 14 באפריל 2013). יוזכר, כי היוזמה החלה עם ארגונן של מספר צעדות במקביל לעבר ישראל תחת הכינוי "הצעדה העולמית לירושלים" (GMJ)  במרץ 2012.
פעילות לציון יום מותו של בכיר פתח אבו ג'האד
  • הרשות הפלסטינית ותנועת הפתח מציינות בימים אלה את יום השנה ה-25 למותו של ח'ליל אלוזיר (אבו ג'האד), בכיר פתח ומי שעמד בראש הזרוע הצבאית של התנועה. במסגרת זו, פורסמו באתרי פתח והרשות כרזות המאדירות את דמותו ומהללות את דרכו במאבק המזוין נגד ישראל. נציבות ההסברה של פתח קיימה אירוע לזכרו בהשתתפות בכירי התנועה. באירוע נטלה חלק גם אשתו, אנתצאר אלוזיר (אם ג'האד) (ופא, 16 באפריל 2013).

אחת הכרזות שפורסמו לזכרו של המחבל ח'ליל אלוזיר
אחת הכרזות שפורסמו לזכרו של המחבל ח'ליל אלוזיר (אבו ג'האד) בכרזה נאמר: "נסיך השהידים/ ח'ליל אלוזיר אבו ג'האד. הכדור הראשון...האבן הראשונה... 16/4/1988" (דף הפייסבוק של תנועת פתח, 14 באפריל 2013)

קמפיין ברשות הפלסטינית להוקרת פעילות קבוצת ההאקרים אנונימוס
  • על רקע תקיפת אתרי האינטרנט הממשלתיים בישראל על ידי קבוצת אנונימוס (9 באפריל 2013) הופצו בחנויות בראמאללה חולצות למכירה המפארות את המעשה. על גבי החולצות, הנמכרות בחנויות במחיר של 50 ₪ כל אחת, הוטבע דיוקנו של אנונימוס על רקע מפת פלסטין. מאחורי מכירת החולצות עומדת קבוצת צעירים מראמאללה אשר באמצעות הנפקת החולצות באה להביע הוקרה והערכה להאקרים שהצליחו להפיל אתרים ממשלתיים בישראל (וטן, 9 באפריל 2013).

חולצת ההאקר אנונימוס הנמכרת בימים אלה בחנויות בגדים בראמאללה (וטן, 9 באפריל 2013)
חולצת ההאקר אנונימוס הנמכרת בימים אלה בחנויות בגדים בראמאללה (וטן, 9 באפריל 2013)

[1]נכון ל-17 באפריל 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.