מועצת השורא של לוחמי הקודש בקצווי ירושלים, ארגון ברצועת עזה המזוהה עם הג’האד העולמי, בולט לאחרונה כמבצע ירי רקטות לעבר ישראל מחצי האי סיני ומרצועת עזה.


ירי הרקטות לעבר העיר אילת ( מתוך סרטון שהועלה ליוטיוב, 17 באפריל 2013).
ירי הרקטות לעבר העיר אילת ( מתוך סרטון שהועלה ליוטיוב, 17 באפריל 2013).

לצפייה בסרטון
http://www.wattan.tv/new_index_hp_details.cfm?id=a5261565a6068488&c_id=1

כללי

1. מועצת השורא של לוחמי הקודש בקצווי ירושלים (להלן: מועצת השורא), ארגון ג'האדיסטי הפועל ברצועת עזה, קיבל אחריות על ירי שתי רקטות גראד לעבר העיר אילת (17 באפריל 2013). ארגון זה עמד גם מאחורי אירועי ירי רקטות ופצצות מרגמה, שבוצעו בשבועות האחרונים לעבר ישראל מרצועת עזה. מועצת השורא קיבל אחריות על אירועים אלו ובכירים סלפים ברצועה הבהירו, כי הם אינם מחויבים להסכם הרגיעה, שהושג לאחר מבצע "עמוד ענן".

2. תנועת חמאס, המעוניינת לשמור על הרגיעה, מתקשה בפעולות האכיפה נגד הארגונים ה"סוררים", בדגש על הארגונים המזוהים עם הג'האד העולמי. הירי לעבר אילת מחצי האי סיני והמשך הפיגועים מרצועת עזה, בלווי הודעות פומביות מתריסות, מציבים אתגר ביטחוני ואידיאולוגי בפני חמאס. אתגר זה מועצם, להערכתנו, לנוכח ההאשמות, שהוטחו לאחרונה בפני חמאס בתקשורת המצרית לפיהן פעיליה שיתפו פעולה עם התארגנויות טרור החותרות לפגוע במצרים ובכך פגעו בביטחונה הלאומי.

3.    להערכתנו, הירי לעבר אילת בוצע בסיוע התארגנויות ג'האדיות הפועלות בסיני עמם מקיימת מועצת השורא  שיתוף פעולה מבצעי וחולקת זהות אידיאולוגית. הדבר ממחיש פעם נוספת את הפיכתו של מרחב סיני לכר פעולה נרחב לארגוני טרור המזוהים עם הג'האד העולמי, הן כאלו שמקורם ברצועת עזה והן כאלו, שמקורם בסיני גופא. זאת, תוך ניצול האנרכיה והעדר המשילות של המשטר המצרי (הטרוד בבעיות פנים דוחקות יותר), העורף הלוגיסטי המאפשר השגת אמצעי לחימה (סודאן, לוב, רצועת עזה) והאוכלוסייה הבדואית (בעיקר בצפון סיני) הפועלת הן ממניעים כספיים /עסקיים והן ממניעים מדיניים/רעיוניים (עוינות לממשל המצרי, התפשטות האסלאם הקיצוני).

ירי הרקטות לעבר אילת

4. ב-17 באפריל 2013 בשעות הבוקר נורו שתי רקטות לעבר העיר אילת. מערכת כיפת ברזל, שהוצבה לפני כחודש בעיר, זיהתה את השיגורים. נפילה אחת של רקטה אותרה באתר בנייה והשנייה בשטח פתוח בגבול ישראל ירדן. הרקטות, ששוגרו מחצי האי סיני, לא גרמו לנפגעים או לנזק.

5. ארגון טרור ברצועת עזה, המזוהה עם הג'האד העולמי, בשם מועצת השורא של לוחמי הקודש בקצווי ירושלים, קיבל אחריות על ירי הרקטות. בהודעה שפרסם  נאמר, כי הירי בוצע במחאה על מותו של האסיר הפלסטיני מיסרה אבו חמדיה[1] ומותם של שני צעירים מטול כרם בעת עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים[2]. לדברי ההודעה המדובר בירי של שתי רקטות גראד (לא צוין מהיכן שוגרו). עוד נאמר בהודעה, כי מועצת השורא דורשת "מהשפויים שבתנועת חמאס" ללחוץ על ממשל חמאס להפסיק את המעקבים והמעצרים של פעילים סלפים ברצועה (פורום אנצאר אלמג'האדין, 17 באפריל 2013).

נטילת אחריות מאת "מועצת השורא של לוחמי הקודש בקצווי ירושלים" לירי שתי רקטות ב-17 באפריל לעבר העיר אילת כתמיכה ב"אסירים המדוכאים" (יוטיוב, 17 באפריל 2013)
נטילת אחריות מאת "מועצת השורא של לוחמי הקודש בקצווי ירושלים" לירי שתי רקטות ב-17 באפריל לעבר העיר אילת כתמיכה ב"אסירים המדוכאים" (יוטיוב, 17 באפריל 2013)

אירועי ירי מהרצועה שבוצעו ע"י מועצת השורא מאז מבצע "עמוד ענן"

6. מועצת השורא עומדת, להערכתנו, מאחורי רוב אירועי ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל, שבוצעו מרצועת עזה מאז תום מבצע "עמוד ענן" (21 בנובמבר 2012) במסגרת זאת:

 א. ב-2 באפריל 2013 נורו מספר פצצות מרגמה מרצועת עזה לעבר הנגב המערבי. אחת מפצצות המרגמה נפלה בין שני ישובים בשטח השיפוט של המועצה האזורית אשכול. כמה שרידי פצצות מרגמה נמצאו בשטח פתוח ברצועת עזה. בהודעה שפרסמה מועצת השורא נמסר, כי פצצות המרגמה נורו בתגובה למותו של האסיר הפלסטיני מיסרה אבו חמדיה. בהודעה הופנתה קריאה לפעילי חמאס להפעיל לחץ על מנגנוני הביטחון על מנת שלא יפעלו נגד פעילי הארגון (הערה:תכני ההודעה דומים לאלה, שפורסמו בעקבות ירי הרקטות לעבר העיר אילת).

 ב. ב- 21 במרץ 2013 בשעות הבוקר (יומו השני של ביקור הנשיא ברק אובמה באזור) שוגרו חמש רקטות לעבר ישראל מבית חאנון שבצפון רצועת עזה. שתי נפילות של רקטות אותרו בשטח ישראל. אחת מהן נפלה בחצר בית בעיר שדרות וגרמה נזק לבית. רקטה שנייה נפלה בשטח פתוח. שרידי רקטה נוספת התגלו לאחר כשבועיים (2 באפריל 2013) בגן ילדים בעיר שדרות. הרקטה חדרה את תקרת הגן והתפוצצה באופן חלקי. שרידי הרקטה התגלו מאוחר מכיוון שילדי הגן שהו בחופשת הפסח.

תגובת חמאס

7. מאז תום מבצע "עמוד ענן" מנסה חמאס מנסה להחיל על הארגונים המזוהים עם הג'האד העולמי, ועל ארגונים "סוררים" אחרים, את מדיניות הפיגועים המרסנת שלה. חמאס פועלת לאכיפת מדיניותה זאת באמצעות מנגנוני הביטחון שלה, המבצעים מעצרים בקרב התארגנויות המזוהות עם הג'האד העולמי.  

8. מנגד, ראשי הארגונים הסלפים ברצועת עזה טוענים, כי הם אינם מחויבים כלל להסכם הרגיעה. כך למשל אמר אבו עבדאללה אלמקדסי, בכיר בקבוצות הסלפיות ברצועת עזה, כי לקבוצות הסלפיות "הזכות להגיב" לישראל שכן הן אינן מחויבות לשום הסכם הרגעה בעזה  (אלשרק אלאוסט, 9 באפריל 2013).  אבו אלעינאא' אלאנצארי, מבכירי הסלפים ברצועה, האשים את מצרים וחמאס בכך שהן מתאמות ביניהן את המלחמה בגורמי הסלפיה. לדבריו, מרבית המעצרים ברצועה בוצעו בעקבות הנחיות מצריות ואף חלק מפעילי הסלפיה נחקרו ברצועה ע"י קציני ביטחון מצריים. עוד אמר, כי "הג'האד לא ייפסק למרות הלחצים והאיומים והגורמים המתנכלים להם". לדבריו, הם ימשיכו בפעילותם תוך התעלמות מעמדת חמאס או מצרים, שכן  קבוצות "הסלפיה הג'האדיה" אינן מחויבות להסכם הרגיעה ברצועה: "איננו חלק מהם וכל עוד האויב ימשיך בהפרות שלו בעזה, וביהודה ושומרון ובבתי הכלא, אנו לא נפסיק"  (אלשרק אלאוסט לונדון, 18 באפריל 2013).

9. התבטאויות אלו של בכירים ג'האדיים סלפים ברצועה, והפיגועים המתבצעים מהרצועה ומחצי האי סיני ע"י פעילי מועצת השורא, מציבים אתגר בפני חמאס המעוניינת להמשיך ולשמור על הרגיעה. אתגר זה מתעצם לנוכח המתיחות, שהשתררה בשבועות האחרונים בין חמאס לבין מצרים והאשמות, שהוטחו בחמאס בתקשורת המצרית כי היא פגעת בביטחון הלאומי המצרי וכי פעיליה היו שותפים לפיגוע, שבוצע בחצי האי סיני בו נהרגו 16 שוטרים מצריים (5 באוגוסט 2012).[3]

נספח
מועצת השורא של לוחמי הקודש בקצווי ירושלים
כללי

1. התארגנות מועצת השורא של לוחמי הקודש בקצווי ירושלים ( מג'לס שורא אלמג'אהדין פי אכנאף בית אלמקדס)[4] היא אחד הארגונים המזוהים עם הג'האד העולמי הפועל מרצועת עזה ומחצי האי סיני. מקור השם הוא בפעילות אלקאעדה בעיראק כאשר בעבר היה זה כינוי למסגרת-על של קבוצות אסלאמיות שונות, המזוהות עם אלקאעדה, שפעלו בעיראק (בשנים האחרונות מכונה מסגרת-העל הפועלת בעיראק "המדינה האסלאמית של עיראק").

2. ב-18 ביוני 2012 ביצעו פעילי הארגון פיגוע ראשון אשר שימש גם הכרזה על הקמתו. חוליה בת שלושה מחבלים חדרה לשטח ישראל, סמוך לישוב באר מילכה, שבקרבת גבול ישראל-מצרים. שלושת המחבלים, שחצו את הגבול במקום בו עדיין לא נבנתה גדר הביטחון, פתחו באש מנשק קל וטילי  RPG  לעבר שני כלי רכב של קבלנים הבונים את גדר הגבול. כתוצאה מכך נהרג אזרח, אשר הועסק על ידי חברה, שמקימה את גדר הביטחון. שני מחבלים נהרגו במהלך הפיגוע.

3. עם תחילת האירוע הגיע למקום כוח צה"ל, ששהה באזור במסגרת פעילות ביטחון שוטף. הכוח זיהה את חוליית המחבלים בשטח ישראל ופתח לעברה באש. מטען רב עוצמה, שהיה על אחד המחבלים התפוצץ בעקבות הירי. בשטח נמצאו רובי קלצ'ניקוב (דובר צה"ל, 18 ביוני 2012).

ההודעה על הקמת הארגון

4. הקמת מועצת השורא לוותה בסרטון, שהופץ לאחר הפיגוע בפורומים אסלאמיים המזוהים עם אלקאעדה. בסרטון, נעשה שימוש בטרמינולוגיה ובסממני הופעה חיצוניים של אלקאעדה. דובר רעול פנים, שהופיע בסרטון, ציין, כי לאחר שהופל "פרעה" (מבארכ) במצרים, ולאחר שמתערערת "הרודנות העלוית" (משטרו של בשאר אסד), וכאשר בלבנון ובירדן ניכר חוסר שביעות הרצון של המוסלמים הסונים- "רוח הייסורים נושבת לעבר היהודים מחצי-האי סיני וממרגלות הר סיני". הדובר קרא לאומה האסלאמית ולפלסטינים "לאחד את השורות ולהתכונן לשלב הבא" לשם "השבת שלטון אללה". בסרטון הודיע הדובר, כי על רקע התהפוכות בעולם הערבי הוחלט על הקמת "מועצת השורא של לוחמי הג'האד בירושלים-רבתי" כבסיס לפעילות ג'האדית, שמטרתה השבת הח'ליפות האסלאמית. ההודעה הסתיימה באיומים כלפי ישראל: "…מהכוס שבה השקתם את המוסלמים ברחבי ירושלים נשקה אתכם ברעל יעיל… אנו לא נשיב [את חרבותינו] אל נדנן אלא לאחר שתהיינה מוכתמות בדמכם, לאחר שנכלה אתכם…".

דובר מטעם מועצת השורא של לוחמי הג'האד בירושלים רבתי מקריא את ההודעה על הקמת המסגרת החדשה לאחר הפיגוע בגבול ישראל-מצרים (יוטיוב).
דובר מטעם מועצת השורא של לוחמי הג'האד בירושלים רבתי מקריא את ההודעה על הקמת המסגרת החדשה לאחר הפיגוע בגבול ישראל-מצרים (יוטיוב).

פיגועים בעת מבצע "עמוד ענן"

5. ב-16 בנובמבר 2012 (יומיים לאחר תחילת מבצע "עמוד ענן") דווח בתקשורת הפלסטינית, כי שירותי הביטחון המצריים איתרו ירי של שלוש רקטות מחצי האי סיני לעבר אזור כרם שלום. ירי הרקטות אותר מאזור מדברי, הנמצא מספר ק"מ דרומית למעבר כרם שלום (מען, 17 בנובמבר 2012).באותו יום פרסמה מועצת השורא של לוחמי הג'האד בקצווי ירושלים נטילת אחריות על ירי ארבע רקטות גראד מסיני לעבר אזור המועצה האזורית אשכול, שבוצע ב-14 בנובמבר בהודעה ובסרטון שפרסמה ההתארגנות ביוטיוב נטען, כי הירי "בא בתגובה לפגיעה באזרחים בעזה". אולם בפועל בוצע הירי סמוך לתחילת מבצע "עמוד ענן" ולא במהלכו.

סרטון המתעד את הירי (יוטיוב, 14 בנובמבר 2012)
סרטון המתעד את הירי (יוטיוב, 14 בנובמבר 2012)

רגעים ספורים לפני ביצוע הירי הוצגה מול המסך הודעה שבה נכתב: "בהוקרה מתושבי מצרים לתושבי עזה. יום רביעי, 14 בנובמבר 2012. אנו [ואתם נשאר כגוף] אחד"(יוטיוב, 14 בנובמבר 2012).
רגעים ספורים לפני ביצוע הירי הוצגה מול המסך הודעה שבה נכתב: "בהוקרה מתושבי מצרים לתושבי עזה. יום רביעי, 14 בנובמבר 2012. אנו [ואתם נשאר כגוף] אחד"(יוטיוב, 14 בנובמבר 2012).

[1]מיסרה אבו חמדיה, הינו מחבל בן 64, שנפטר ב-2 באפריל 2013 ממחלת הסרטן בכלא הישראלי. מיסרה אבו חמדיה היה אש"פ שפעל בשירות חמאס, אשר גייס מחבל, אשר תכנן לבצע פיגוע התאבדות בבית קפה בירושלים בשנת 2002. הוא הורשע בניסיון רצח וריצה עונש מאסר עולם. בעקבות מותו החלו התפרעויות בשורה של בבתי כלא ישראליים בהם שוהים מחבלים פלסטינים. כמו כן פרצו עימותים בין מפגינים לבין כוחות הביטחון הישראליים בכמה מוקדים ביהודה ושומרון.
[2] ב-4 באפריל הגיעו ארבעה צעירים פלסטינים לעמדת צה"ל סמוך לעינב (טול כרם). עם הגיעם לעמדה החלו להשליך בקבוקי תבערה לעבר חיילי המחסום. כוח צה"ל החל לרדוף אחר חברי החוליה. במהלך המרדף פתח הכוח באש לעברם. שני פלסטינים נהרגו פלסטיני נוסף נפצע באורח קל (דובר צה"ל, 7 באפריל 2013). שני ההרוגים הם צעירים בני 17 ו-18 מהכפר ענבתא. גורם בכיר בפיקוד מרכז אמר, כי על-פי תוצאות התחקיר הראשוני, שנערך מדובר בתקיפה מתוכננת של מספר פלסטינים, אשר הגיעו לעמדת צה"ל כשהם חמושים בבקבוקי תבערה. תוך כדי המרדף אחריהם בניסיון ללכוד אותם נקלע כוח צה"ל לסכנה ופתח בירי לעברם (דובר צה"ל, 7 באפריל 2013).
[3] ב-5 באוגוסט 2012, סמוך לשעה 20:00, השתלטה קבוצה של לפחות 35  מחבלים, על מוצב מצרי באזור רפיח, לאורך גבול מצרים-רצועת עזה על שני נגמ"שים מצריים. לאחר ההשתלטות החלו המחבלים לנסוע בנגמ"שים לעבר מעבר כרם שלום בגבול ישראל-רצועת עזה במטרה לבצע פיגוע הרג נגד אזרחים ונגד אנשי כוחות ביטחון  ישראליים. בתגובה החלו כוחות צה"ל לתקוף את הנגמ"שים. ב-20:15 אחד הנגמ"שים התפוצץ כתוצאה מירי כוחות צה"ל סמוך למעבר כרם שלום. הנגמ"ש השני, שהצליח לחדור לשטח ישראל, הותקף תוך זמן קצר על ידי כוחות קרקעיים וכלי טיס של חיל האוויר והושמד אף הוא. שני מחבלים, שנמלטו מכלי הרכב, ניסו לחדור לשטח ישראל ונורו אף הם. ארבע גופות נמצאו בצד הישראלי ועליהן ציוד צבאי רב ואמצעי לחימה. שלוש גופות נמצאו בצד המצרי. בנוסף לחומר הנפץ הרב, שהיה בנגמ"ש, שחדר לשטח ישראל, על שישה או שמונה מהמחבלים, שביצעו את הפיגוע, נמצאו גם חגורות נפץ. לפחות 16 חיילים מצריים נהרגו בתקיפה, שקדמה לפיגוע ושבעה נפצעו. אף ארגון לא לקח אחריות על הפיגוע אולם ההערכות הן שהמבצעים השתייכו לארגון בעל אופי ג'האדיסטי.
[4]את המונח אכנאף בית אלמקדס ניתן לתרגם כירושלים- רבתי, אך גם ככינוי לארץ ישראלפלסטין כולה (כינוי שמקורו בחדית', מסורת המיוחסת לנביא מחמד).