חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (18 – 23 באפריל 2013)

אירוע תודעתי של חמאס בעזה לרגל

אירוע תודעתי של חמאס בעזה לרגל "יום האסיר הפלסטיני" המדמה תא מאסר של אסירים פלסטינים ומסביבם סוהרים ישראליים

צעירים פלסטיניים וחלקם רעולי פנים, מתעמתים עם שוטרי משמר הגבול בהפגנה השבועית נגד הגדר וההתנחלויות

צעירים פלסטיניים וחלקם רעולי פנים, מתעמתים עם שוטרי משמר הגבול בהפגנה השבועית נגד הגדר וההתנחלויות

צאלח אלעארורי, ששמו הוזכר כמי שאמור היה להעביר כספי טרור לפעילי חמאס בשכם

צאלח אלעארורי, ששמו הוזכר כמי שאמור היה להעביר כספי טרור לפעילי חמאס בשכם

חברי ההתארגנות בירושלים שתכננה חטיפת ישראלים (שהאב, 18 באפריל 2013)

חברי ההתארגנות בירושלים שתכננה חטיפת ישראלים (שהאב, 18 באפריל 2013)

פעילים פלסטיניים בכפר ראפאת מחבלים בגדר הביטחון הסמוכה לכלא עופר במסגרת אירועי יום האסיר הפלסטיני

פעילים פלסטיניים בכפר ראפאת מחבלים בגדר הביטחון הסמוכה לכלא עופר במסגרת אירועי יום האסיר הפלסטיני

אירוע הזדהות עם האסירים הפלסטיניים מול משרדי הצלב האדום בעזה, שארגן הג'האד האסלאמי לשחרור פלסטין (פאלטודיי, 18 באפריל 2013)

אירוע הזדהות עם האסירים הפלסטיניים מול משרדי הצלב האדום בעזה, שארגן הג'האד האסלאמי לשחרור פלסטין (פאלטודיי, 18 באפריל 2013)

אבו מאזן נפגש (22 באפריל) עם ראש ממשלת תורכיה ארודואן (ופא, 23 באפריל 2013)

אבו מאזן נפגש (22 באפריל) עם ראש ממשלת תורכיה ארודואן (ופא, 23 באפריל 2013)

  • גם השבוע נמשך "טפטוף" ירי הרקטות לעבר הנגב המערבי. פעיל סלפי ברצועה הצהיר כי "הג'האד לא ייפסק" למרות הלחצים, שמפעילות חמאס ומצרים. ירי הרקטות וההצהרות המתריסות המושמעים ע"י פעילים ג'האדים-סלפים מציבים אתגר בטחוני ואידיאולוגי בפני חמאס, המעוניינת להערכתנו לשמור על הרגיעה, שהושגה בתום מבצע "עמוד ענן".
  • ביהודה, שומרון ורצועת עזה צוינו אירועי "יום האסיר הפלסטיני" ללא אירועים חריגים. במהלך חודש מרץ 2013 נחשפו ביהודה ושומרון חוליות טרור, שהתכוונו לבצע פיגועים נגד כוחות הביטחון ואזרחים ישראלים, החשיפות המחישו פעם נוספת את מאמצי ארגוני הטרור, בדגש על חמאס, לקדם פעולות טרור ביהודה ושומרון תוך מעורבות גוברת של משוחררי "עסקת שליט". 
  • נמשך "טפטוף" ירי הרקטות לעבר הנגב המערבי:
  • ב-18 באפריל סמוך לשעה 23:30 אותרו שתי נפילות של רקטות. הרקטות התפוצצו בשטחים פתוחים לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • בליל 21-20 באפריל אותרה נפילה אחת בשטח השיפוט של המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • לא ידועה לנו זהות הארגונים שביצעו את הירי השבוע. להערכתנו מתבצעים מרבית מקרי הירי ע"י ארגונים "סוררים", בדגש על אלו המזוהים עם הג'האד העולמי. פעילותם מציבה אתגר ביטחוני ואידיאולוגי בפני תנועת החמאס החשה עצמה מחויבת להסכם הרגיעה שהושג לאחר מבצע "עמוד ענן"[1].

נפילות רקטות בדרום ישראל

אירועי "התנגדות עממית"
  • גם השבוע נמשכה פעילות אלימה "עממית" במוקדים שונים ביהודה ושומרון, ובכלל זה מחאת אלימות במקומות המסורתיים בקרבת גדר הביטחון, השלכת רימון מאולתר לעבר קבר רחל ויידויי אבנים לעבר כלי רכב ישראלים.

צעירים פלסטיניים וחלקם רעולי פנים, מתעמתים עם שוטרי משמר הגבול בהפגנה השבועית נגד הגדר וההתנחלויות בכפר קדום, (גזרת קלקליה) (ופא, 19 באפריל 2013)
צעירים פלסטיניים וחלקם רעולי פנים, מתעמתים עם שוטרי משמר הגבול בהפגנה השבועית נגד הגדר וההתנחלויות בכפר קדום, (גזרת קלקליה) (ופא, 19 באפריל 2013)

חשיפת חוליות טרור ביהודה ושומרון
כללי
  • לאחרונה פורסם כי שירות הביטחון הכללי חשף במהלך מרץ 2013 התארגנויות טרור בשכם ובמזרח ירושלים, שתכננו לבצע פיגועים נגד כוחות הביטחון ואזרחים ישראלים. החשיפות המחישו פעם נוספת את מאמציהם של ארגוני הטרור, בדגש על חמאס, לקדם פעולות טרור ביהודה ושומרון. זאת תוך מעורבות גוברת של משוחררי "עסקת שליט", שיצאו לרצועה, ומשם הם  מפעילים חוליות טרור ביהודה ושומרון, תוך הפרה בוטה של הסכם השחרור שהושג בתיווך מצרים. לשם כך מנוצלות סעודיה וירדן כמקומות מפגש בין תושבי יהודה ושומרון לבין מפעיליהם ברצועת עזה. להלן פירוט (על פי אתר שב"כ, 23 באפריל 2013).
מעצר תושב שכם שהופעל שהופעל מרצועת עזה
  • במהלך מרץ 2013 נעצר אמיר ברכאת, יליד 1988, תושב שכם, אשר שב בפברואר 2013 מעלייה לרגל למכה. בחקירתו בשב"כ הודה ברכאת, כי במהלך עלייתו לרגל פגש את אמיר דוכאן, פעיל טרור משכם, אשר שוחרר במסגרת "עסקת שליט" ויצא לרצועת עזה. אמיר דוכאן הציע לאמיר ברכאת לבצע פיגוע ירי בכביש עוקף שכם או להשליך רימון לעבר מחסום חוארה, בתמורה לתשלום בסך 60,000$. עם חזרתו לשטח יצר אמיר ברכאת קשר עם מפעילו אמיר דוכאן, הודיע לו כי הוא מוכן לבצע את הפיגוע ואף פעל להשגת אקדח.
מעצר תושבי שכם שהופעלו מרצועת עזה
  • כוחות הביטחון הישראלים עצרו בחודשים ינואר-פברואר 2013 שליח של חמאס ומפעילו, אשר ניסו להחדיר ליהודה ושומרון כספים של חמאס למימון טרור. שני העצורים הינם אחים, תושבי מחנה הפליטים פרעה שבאזור שכם. בכליו של השליח, שנעצר במעבר אלנבי,נמצאו כ-10,000 יורו ו-900$, שהוסתרו בתוך קופסאות סיגריות.
  • בחקירתו בשירות הביטחון הכללי הודה אחד האחים, כי יצא לירדן בשליחותו של אחיו, במטרה להבריח כספים למימון טרור, שמקורם בחמאס. את הכספים הוא קיבל בירדן באמצעות שליח מטעמו של אמיר דוכאן, פעיל פתחתנזים משכם. אמיר דוכאן הינו משוחרר "עסקת שליט", שגורש לרצועת עזה, שם יצר קשר עם ארגונים שונים לרבות חמאס. כמו כן הודה השליח, כי הוא אמור היה לקבל כספים נוספים מטעמו של בכיר חמאס צאלח אלעארורי, השוהה מחוץ ליהודה ושומרון. ב-13 במרץ הוגשו נגד השניים כתבי אישום לבית המשפט הצבאי בשומרון.
  • צאלח אלעארורי, ששמו הוזכר כמי שאמור היה להעביר כספי טרור לפעילי חמאס בשכם, נמנה על מייסדי הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון. הוא נולד בשנת 1969 בכפר עארורה (צפונית- מערבית לראמאללה), היה כלוא בישראל במשך 15 שנים, ושוחרר בשנת 2007 מהכלא בישראל בתום מאסרו. אלעארורי הינו חבר הלשכה המדינית של חמאס ואחראי "תיק האסירים" בחמאס ונמסר כי היה מעורב ב"עסקת שליט". בבחירות האחרונות הוא נבחר פעם נוספת ללשכה המדינית של חמאס.
חשיפת התארגנות במזרח ירושלים שתכננה חטיפה ורצח של יהודי
  • במהלך מרץ 2013 עצרו שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל חוליה בת שבעה מחבלים תושבי מזרח ירושלים (ראס אלעמוד, העיר העתיקה וא-טור). חברי החוליה תכננו לחטוף יהודי ולרצוח אותו במטרה לגנוב את נשקו. כמו כן תכננה החוליה לחטוף את נשקם של שוטרים ישראלים באזור א-טור.אנשי החוליה יצאו מספר פעמים לאזור א-טור על מנת לאתר יעדים לתקיפה. באחד הפעמים הם העלו יהודי לכלי רכבם אולם שחררו אותו לאחר שהבחינו, כי הוא אינו נושא נשק.
  • ראש החוליה, נור שחאדה אחמד חמדאן, תושב ראס אלעמוד, הודה במהלך חקירתו, כי תכנן גם לבצע פעילות צבאית בהר הבית "במטרה להגן על מסגד אלאקצא". זאת בהשראת סרטונים, שראה ב"יו טיוב" אודות פיגועים שבוצעו בירושלים, ובמיוחד הפיגוע שבוצע בישיבת מרכז הרב (בו נהרגו 8 אנשים, מרץ 2008). לשם כך הוא פנה להתארגנויות של פתח גדודי/חללי אלאקצא ברצועת עזה ובשכם, וביקש מהם לקבל סיוע לשםביצוע פיגוע ירי לעבר כוחות הביטחון הישראלים בהר הבית. אחמד חמדאן גייס מספר חברים תושבי א-טור לשם ביצוע הפיגוע, קיים עמם מספר אימוני ירי באקדח, ותיכנן לנסוע לשכם כדי להשיג אמצעי לחימה וכספים מפעיל מקומי של פתחתנזים.
אירועי יום האסיר הפלסטיני
  • במהלך השבוע האחרון ציינו הפלסטינים ברצועה וביהודה ושומרון את אירועי "יום האסיר הפלסטיני", החל ב-17 באפריל. במסגרת זו, התקיימו (ועדיין ממשיכים להתקיים) כנסים ואירועים שונים ברחבי יהודה ושומרון, אשר עברו בלא כל עימותים חריגים במוקדי החיכוך עם כוחות צה"ל. ברצועה קיימו חמאס וארגוני הטרור האחרים אירועים וכנסים לרגל ציון יום זה. ב-18 באפריל פיזרו מנגנוני חמאס באופן אלים הפגנת תמיכה באסירים שארגנה פתח בעזה. התקשורת הפלסטינית ברצועה וביהודה ושומרון הבליטה בדיווחיה את אירועי יום האסיר. 

מימין : הדלקת לפידים בבית לחם כהזדהות עם האסירים הפלסטיניים הכלואים בישראל (ופא, 22 באפריל 2013). משמאל : עצרת בקלקיליה לרגל יום האסיר הפלסטיני (ופא, 17 באפריל 2013)
מימין : הדלקת לפידים בבית לחם כהזדהות עם האסירים הפלסטיניים הכלואים בישראל (ופא, 22 באפריל 2013). משמאל : עצרת בקלקיליה לרגל יום האסיר הפלסטיני (ופא, 17 באפריל 2013)

בנאום סוגיית האסירים
  • בהאג צפוי להיערך ב-24-23 באפריל כנס בינלאומי, שיעסוק במעמדם המשפטי של האסירים הפלסטינים.עיסא קראקע, השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, ציין כי בכנס ישתתפו ארגונים פלסטינים לזכויות אדם. לדבריו תגובש בכנס תפיסה המשפטית סביב סוגיית האסירים, שבאמצעותה תתבצע הפעילות למענם בזירה הבינלאומית ובמוסדות לזכויות אדם.
הסכם לשחרורו של האסיר הפלסטיני השובת רעב סאמר עיסאוי
  • התקשורת הישראלית והפלסטינית דיווחו, כי הושג הסכם לשחרורו של המחבל האסיר סאמר עיסאוי השובת רעב מזה 8 חודשים. דווח כי, ההסכם שגובש (22 באפריל) בין גורמי התביעה הצבאית לבין עורך דינו ג'ואד בולס, המשמש גם כראש המחלקה המשפטית במועדון האסיר הפלסטיני, תוצג לאישור בית הדין הצבאי. על פי העסקה יפסיק עיסאוי את שביתת הרעב שלו וישוחרר בעוד 8 חודשים (הארץ, שהאב, מען, 23 באפריל 2013).
  • המחבל האסיר עיסאוי שוחרר במסגרת עסקת שליט ונעצר בשנית ביולי 2012 לאחר שהפר את תנאי שחרורו, חזר למעגל הטרור ונכנס לשטחי יהודה ושומרון. עיסאוי הינו פעיל טרור בחזית הדמוקרטית מהכפר עיסאויה שבמזרח ירושלים, אשר נדון בשנת 2002 ל-26 שנות מאסר, בגין פעילות טרור (הארץ, 23 באפריל 2013). לאחרונה ניהלה התקשורת הפלסטינית קמפיין תקשורתי לשחרורו של סאמר עיסאוי. כמו כן השיקו פעילים ערבים ישראליים קמפיין תמיכה והזדהות עם סאמר עיסאוי. במסגרת זו, כתבו הפעילים את שמו על שטרות ישראליים ועל שטרות יורו לדבריהם על מנת להגביר את המודעות לגבי מצבו של עיסאוי (פאל פרס, 21 באפריל 2013).

שמו של המחבל סאמר עיסאוי, אסיר השובת רעב בישראל, על שטרות ישראליים ושטרות יורו במסגרת פעילות הזדהות עמו (פלסטין אלא'ן, 22 באפריל 2013)
שמו של המחבל סאמר עיסאוי, אסיר השובת רעב בישראל, על שטרות ישראליים ושטרות יורו במסגרת פעילות הזדהות עמו (פלסטין אלא'ן, 22 באפריל 2013)

התבטאות מתריסה של פעיל סלפי ברצועה
  • אבו אלעינאא' אלאנצארי, מבכירי הסלפים ברצועה, אמר בראיון עיתונאי, כי"הג'האד לא ייפסק" למרות הלחצים והאיומים המופעלים נגדם. לדבריו, הסלפים (ברצועה) ימשיכו בג'האד תוך התעלמות מעמדת חמאס או מצרים. הוא הדגיש, כי קבוצות הסלפים הג'האדים אינן מחויבות להסכם הרגיעה ברצועה. אלאנצארי האשים את מצרים וחמאס, כי הם נלחמים נגד הסלפים תוך תאום ביניהם. הוא ציין כי כיום עצורים ע"י חמאס ברצועה 30 פעילים סלפים. לדבריו, מרבית המעצרים ברצועה בוצעו בעקבות הנחיות מצריות. הוא ציין כי מקצת מפעילי הסלפים נחקרו ברצועה ע"י קציני ביטחון מצריים. (אלשרק אלאוסט לונדון, 18 באפריל 2013).
  • התבטאותו זאת של אלאנצארי מהווה ביטוי נוסף למתיחות השוררת בין חמאס לבין הקבוצות הג'יהאדיות-סלפיות ברצועה. זאת על רקע ירי רקטות, שביצע ארגון "מועצת השורא של לוחמי הקודש בקצווי ירושלים" לעבר ישראל, אשר לוו בכמה הודעות פומביות מתריסות, המציבות אתגר ביטחוני ואידיאולוגי בפני חמאס.
ביקור אסמאעיל הניה בקטר
  • אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס ברצועה, קיים ביקור בקטר. הוא נפגש (21 באפריל) עם יורש העצר של קטר, השיח' תמים בן חמד, ודן עמו בין השאר בשיקום הרצועה. נמסר כי יורש העצר תרם סכום של 11 מיליון דולר לשם בניית הקמת בניין בית המשפט בעזה בנוסף לסיוע הקטרי בשיקום הרצועה (פלסטין אלא'ן, 21 באפריל 2013).   
  • ב-20 באפריל 2013 קיים אבו מאזן ביקור בן יומיים בתורכיה, במהלכו הוא נפגש עם נשיא תורכיה, ראש ממשלת תורכיה ושר החוץ התורכי (אלאיאם, 20 באפריל 2013). בנוסף, נפגש אבו מאזן בתורכיה עם שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי ושר החוץ המצרי מחמד עמר (ופא, 21 באפריל 2013).
  • ביקורו של אבו מאזן בתורכיה וסוגיית ביקורו הצפוי של ראש ממשלת תורכיה ברצועה הציפו על פני השטח מתחים, שבין הרשות הפלסטינית לחמאס. לדברי זיאד אלט'אט'א, סגן ראש ממשל חמאס ברצועה, אבו מאזן אינו מייצג את העם הפלסטיני ולא את הרשות משום היות שתקופת כהונתו הסתיימה כבר בשנת 2009. הוא הוסיף כי ראש ממשלת תורכיה ארדואן סייע רבות לעם הפלסטיני וחמאס מוכנה לארח אותו ברצועה בדרך הולמת (פלסטין אלא'ן, 20 באפריל 2013). מנגד, טען יחיא רבאח, מבכירי הפתח ברצועה, כי ביקורי אישים שהתקיימו בעבר ברצועה נועדו לצרכי תעמולה בלבד ולא סייעו כלל לעם הפלסטיני, לא בהסרת ה"מצור" ולא בהתקדמות במהלך הפיוס הפנימי (פאלטודיי, 20 באפריל 2013).  
  • "גורמים רשמיים תורכיים" מסרו ליומון הלונדוני אלשרק אלאוסט, כי אין בכוונת ארודואן לדחות את ביקורו ברצועת עזה הצפוי להיערך בסוף מאי 2013. זאת, לדבריהם, משום שמועד זה קרוב לתאריך אירוע משט המרמרה. אותם גורמים ציינו כי נלקחים בחשבון טיעוני אבו מאזן לגבי ביקור ארודואן ברצועה ולכן יתכן, שהוא יבקר גם בראמאללה (פלסטין אלא'ן, 22 באפריל 2013).

אבו מאזן נפגש (22 באפריל) עם ראש ממשלת תורכיה ארודואן (ופא, 23 באפריל 2013)
אבו מאזן נפגש (22 באפריל) עם ראש ממשלת תורכיה ארודואן (ופא, 23 באפריל 2013)

[1]ראו לקט מידע מה-18 באפריל 2013: "מועצת השורא של לוחמי הקודש בקצוות ירושלים, ארגון ברצועת עזה המזוהה עם הג'האד העולמי, בולט לאחרונה כמבצע ירי רקטות לעבר ישראל מחצי האי סיני ומרצועת עזה...".
[2]נכון ל-23 באפריל 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.