מבט לאיראן

30 באפריל, 2013 מאת: ד''ר רז צימט
התמונה מתוך: http://www.penicillin.ir/

התמונה מתוך: http://www.penicillin.ir/


בעקבות חסימת חנות האפליקציות של סמסונג  באיראן: את מי מאשימים האזרחים?

חברת סמסונג הודיעה בשבוע שעבר, כי בכוונתה לחסום החל מהחודש הבא את גישת משתמשיה באיראן לחנות האפליקציות של החברה. ממעקב אחר תגובות גולשים באתרי החדשות וברשתות החברתיות לדיווחים אודות החלטת החברה עולה, כי רובם המכריע של הגולשים מפנה את זעמו כלפי סמסונג ולא כלפי המשטר האיראני האחראי למדיניות הגרעין בגינה הוטלו הסנקציות הכלכליות נגד איראן.

תגובות הגולשים כללו, בין היתר, מתקפה חריפה כנגד החברה, קריאה להחרים את מוצריה והסתייגות מסנקציות הפוגעות באזרחים. גולשים בודדים בלבד היפנו אצבע מאשימה כלפי המשטר ותלו במדיניותו את האחריות להחלטת החברה שהתקבלה במסגרת הסנקציות.

לא ברור עד כמה ניתן להסיק מסקנות תקפות מתגובות אזרחים ברשת ביחס לעמדות הציבור האיראני כלפי מדיניות הסנקציות. העמדות אותן ביטאו הגולשים מצטרפות, עם זאת, לעדויות נוספות המצביעות על כך שהסנקציות נתפשות על-ידי הציבור באיראן כביטוי לניסיון נמשך מצד המערב למנוע מארצם לממש את זכויותיה וכפגיעה בכבודם הלאומי. איראנים רבים נוטים, לפיכך, להאשים את המערב ולאו דווקא את המשטר האיראני באחריות לסנקציות ולמשבר הכלכלי המחריף בארצם.

 

חברת סמסונג הדרום-קוריאנית הודיעה בשבוע שעבר על כוונתה לחסום החל מהחודש הבא את גישת משתמשיה באיראן לחנות האפליקציות של החברה. ההודעה נמסרה על-ידי החברה באמצעות דואר אלקטרוני שנשלח מטעמה ללקוחותיה באיראן. בהודעה נאמר, כי היא אינה יכולה לספק עוד גישה לחנות באיראן בשל "מחסומים משפטיים". יבוא מכשירי טלפונים סלולאריים מתוצרת החברה אינו צפוי להיפגע בשלב זה.

כמה אתרי חדשות איראנים דיווחו בימים האחרונים על החלטת החברה תחת הכותרת: "הפעולה האנטי-איראנית של סמסונג". הדיווח התפרסם במקביל ברשתות החברתיות ובאתרי חדשות מערביים בשפה הפרסית. דיווחים אלה עוררו תגובות זעם מצד גולשים באתרי החדשות וברשתות החברתיות. ממעקב אחר תגובות גולשים באתרים השונים עולה, כי הרוב המכריע של הגולשים מפנה את זעמו כלפי חברת סמסונג ולא כלפי המשטר האיראני האחראי למדיניות הגרעין בגינה הוטלו הסנקציות הכלכליות נגד איראן.

פרסום הידיעה בתקשורת האיראנית עורר תגובות בודדות במספר אתרי חדשות, ובהם: פרדא ניוז (http://www.fardanews.com/fa/news/259368/اقدام-ضد-ایرانی-سامسونگ), ג'האן ניוז

 (http://www.jahannews.com/vdcdfs0x5yt0jk6.2a2y.html) ואפכאר ניוז

(http://www.afkarnews.ir/vdcawmnu649n6y1.k5k4.html). כמה עשרות גולשים הגיבו לידיעה באתר האיראני נרנג'י העוסק בענייני טכנולוגיה ותקשורת (http://narenji.ir/11944-قطع-سامسونگ-اپز-ایران). עיקר התגובות להחלטת החברה התפרסמו בדף הפייסבוק של שירות ה-BBCבשפה הפרסית. הדיווח, שהתפרסם בדף זה ביום שישי (26 באפריל), זכה לעשרות רבות של תגובות מצד גולשים איראנים (https://www.facebook.com/bbcpersian?fref=ts).

תגובות הגולשים באתרי החדשות וברשתות החברתיות כללו את התכנים המרכזיים הבאים:

החלטת סמסונג אינה משמעותית ומוצרי החברה אינם איכותיים:

כמה גולשים טענו, כי החלטת החברה אינה משמעותית מכיוון שלרשות האיראנים עומדות דרכים רבות לעקיפת המגבלות החדשות. אחדים מהגולשים ציינו, כי האיראנים אינם נוהגים ממילא לרכוש את התוכנות המיוצרות על-ידי החברה באמצעות חנות האפליקציות שלה אלא להוריד אותן בדרכים אחרות ואף בלתי-חוקיות. "גם אם תהיה הפסקת חשמל, האיראנים ימצאו דרך להתחבר לפייסבוק עם נר", כתב אחד הגולשים בדף הפייסבוק של ה-BBCבפרסית. גולשים רבים טענו, כי מוצרי החברה אינם איכותיים וכי קיימים בשוק מוצרים טובים יותר מתוצרת חברת "נוקיה" ואף מוצרים מייצור איראני מקומי. 

הנזקים שייגרמו לחברת "סמסונג" חמורים מאלה שייגרמו לאיראן: "סמסונג צריכה להודות לאיראנים, שהם רוכשים מכשירי טלפון לא איכותיים… ואם האיראנים לא ירכשו את המכשירים, החברה תפשוט רגל בתוך חודש ימים", הגיב אחד הגולשים. כמה גולשים טענו, כי החברה לא תוכל לממש את החלטתה כיוון שמשמעותה היא אובדן אחד השווקים החשובים שלה באסיה ונזקים כלכליים כבדים.

קריאה להחרים את מוצרי החברה כביטוי ל"גאווה לאומית איראנית": התגובה הבולטת ביותר להחלטת החברה מצד גולשים ברשת הייתה קריאה להחרים את מוצריה. גולש באתר פרדא קרא להחרים את מוצרי סמסונג בתגובה ל"חוסר הכבוד והניצול לרעה" שהפגינה כלפי לקוחותיה האיראנים. דף הפייסבוק של ה-BBCבפרסית הוצף בתגובות רבות מצד גולשים איראנים שקראו להחרים את החברה כביטוי לגאוותם הלאומית. "אם האיראנים היו בעלי גאווה, הם לא היו רוכשים את מוצרי החברה", כתב אחד הגולשים. גולש אחר ציין, כי שילם 1,700,000 תומאן עבור מכשיר מתוצרת סמסונג אבל הוא "מוכן לכבות אותו ולקנות מכשיר של נוקיה" כדי לפגוע בחברה ולמנוע ממנה להמשיך ולעשות "שטויות כאלה" בעתיד. כמה גולשים הלינו על אדישותם של האיראנים לנוכח הפגיעה הנמשכת בכבודם מצד אויבי איראן במערב. אחד הגולשים בדף הפייסבוק של ה-BBCהביע את דעתו, שלא ניתן להמשיך ולשתוק לנוכח "העלבון הגלוי" מצד החברה כלפי האיראנים, ואילו גולש באתראפכאר ניוז ציין, כי בתור איראני נמאס לו מהאדישות האיראנית כלפי העולם וכלפי אויבי ארצו. הוא הביע תקווה, כי איראן תנהג כמדינה חזקה ואיתנה וכי האיראנים עצמם יחסמו את הגישה מצד סמסונג לאיראן.

הסתייגות מסנקציות הפוגעות באזרחים ולא במשטר:

אחד הגולשים בדף הפייסבוק של ה-BBCכתב בתגובה להחלטת החברה: "ואחר כך עוד אומרים, שמטרת הסנקציות אינה האזרחים". גולש אחר הדגיש, כי הוא אינו תומך של המשטר האיראני, אך חברות "סמסונג" ו"אפל" אינן יכולות לנהוג כך כלפי אזרחי איראן.

גינוי דרום-קוריאה והבעת תמיכה בצפון-קוריאה:

על רקע העימות הנמשך בחצי האי הקוריאני הביעו כמה גולשים את תמיכתם בצפון-קוריאה ובמנהיגה, קים ג'ונג-און. אחד הגולשים קרא למנהיג צפון-קוריאה "להוציא את האוויר מהדרום-קוריאנים וללמד אותם לקח". גולש אחר אף קרא לצפון-קוריאה להפציץ את שכנתה מדרום "המתחנפת לאמריקאים".

הפניית אצבע מאשימה כלפי שלטונות איראן והבעת הבנה להחלטת סמסונג: רוב הגולשים היפנו, כאמור, את זעמם כלפי החברה הדרום-קוריאנית ולא כלפי ממשלתם. כמה גולשים הביעו, עם זאת, הבנה להחלטת סמסונג וגולשים בודדים (באתר נרנג'י ובדף הפייסבוק של ה-BBCבפרסית) אף היפנו באופן ישיר את האשמה כלפי המשטר האיראני שהוביל, לטענתם, לבידודה הגובר של ארצם בשל מדיניותו.  אחד מגולשי האתר נרנג'י טען, כי החלטת סמסונג הייתה צפויה שכן דרום-קוריאה מחויבת לציית לחוקים הבינלאומיים. הוא ציין, כי הצעד בו נקטה החברה פוגעת באזרחי איראן אך משמחת את שלטונות איראן שאינם מעוניינים בפיתוח ארצם כפי שהוא מקובל במערב. גולשים בודדים בדף הפייסבוק של ה-BBCפרסמו קללות כנגד המשטר ו"אנשי הדת", שהביאו במדיניותם להטלת הסנקציות הבינלאומיות.

כמה מהגולשים לא היפנו אומנם אצבע מאשימה באופן ישיר כלפי המשטר אך הלינו על המצב הכלכלי הקשה במדינה. אחד הגולשים טען, כי החלטת סמסונג אינה משמעותית בשעה שהשמן מתייקר        ב-% 35 ומחירי הבשר עולים ב-65%. גולש אחר הביע הבנה להחלטת החברה וטען כי אף חברה זרה אינה מוכנה לפעול באיראן בתנאי חוסר היציבות הכלכלי. גולש נוסף כתב, כי החברה נהגה בחוכמה מכיוון שאף אחד באיראן אינו מסוגל ממילא להרשות לעצמו לרכוש מוצרים חדשים בתנאי האינפלציה הנוכחיים.

התגובות, שעוררה החלטת חברת סמסונג בקרב גולשים איראנים באתרי החדשות וברשתות החברתיות, ראויות לבחינה ביקורתית ומסויגת. לא ברור עד כמה ניתן להסיק מסקנות תקפות וחד-משמעיות מתגובות אזרחים ברשת ביחס לעמדות הציבור האיראני כלפי מדיניות הסנקציות נגד איראן ועד כמה הגולשים מייצגים את דעת הקהל בארצם. זאת ועוד, ברוב המקרים אף לא ניתן לקבוע באופן חד-משמעי האם הגולשים שהעלו את תגובותיהם מתגוררים בתוך איראן או מחוץ לאיראן.

העמדות שבוטאו על-ידי הגולשים האיראנים בתגובה להחלטת סמסונג מצטרפות, עם זאת, לעדויות נוספות המצביעות על כך שהציבור האיראני נוטה להאשים את המערב ולאו דווקא את המשטר האיראני באחריות לסנקציות. סקר טלפוני, שביצעה חברת הסקרים האמריקאית גאלופ במהלך החודשים דצמבר 2012 – ינואר 2013 ונועד לבחון את תחושות הציבור האיראני ביחס לסנקציות ולהשפעתן, העלה כי 47% מהציבור מטילים את האחריות לסנקציות על ארצות-הברית, 9% על ישראל, 7% על ממשלות אירופה, 7% על האו"ם ורק 10% מטילים את האחריות על ממשלת איראן. ממצאי הסקר נתמכים גם בטענתם של כמה עיתונאים ואנשי אקדמיה, שביקרו בשנים האחרונות באיראן, כי האשמה הציבורית המוטלת על המערב באחריות למשבר הכלכלי הנובע מהסנקציות התרחבה. הסנקציות נתפשות על-ידי אזרחים איראנים רבים כביטוי לניסיון נמשך מצד מדינות המערב למנוע מארצם לממש את זכויותיה הלגיטימיות ולהשיג התקדמות מדעית וטכנולוגית וכפגיעה בתחושת הגאווה הלאומית שלהם. הן אף מחזקות את תחושת ה"קורבנות" המקוננת בקרב איראנים וגורמות בכך להפניית האשמה כלפי מדינות המערב יותר מאשר כלפי המשטר הנוקט במדיניות גרעין שהובילה להטלת הסנקציות.