חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (14 – 21 במאי 2013)

ג'יפ צה

ג'יפ צה"ל אשר התהפך כתוצאה מהשלכת בקבוק תבערה במהלך אירועי "יום הנכבה" (דף הפייסבוק של פתח, 15 במאי 2013)

צעירים מיידים אבנים לעבר כוחות משטרה בשכונת באב אלעמוד בירושלים (ופא, 17 במאי 2013).

צעירים מיידים אבנים לעבר כוחות משטרה בשכונת באב אלעמוד בירושלים (ופא, 17 במאי 2013).

מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס מתפרסים לאורך גבול רפיח-מצרים (פלסטין אלא'ן, 21 במאי 2013)

מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס מתפרסים לאורך גבול רפיח-מצרים (פלסטין אלא'ן, 21 במאי 2013)

פגישת אבו מאזן עם נשיא מצרים מחמד מרסי (ופא, 16 במאי 2013)

פגישת אבו מאזן עם נשיא מצרים מחמד מרסי (ופא, 16 במאי 2013)

ביקור מופתי סוריה באתר ההנצחה של חבזאללה בנבטיה, שבדרום לבנון (אתר בנת ג'ביל, 18 במאי 2013)

ביקור מופתי סוריה באתר ההנצחה של חבזאללה בנבטיה, שבדרום לבנון (אתר בנת ג'ביל, 18 במאי 2013)

צעירים פלסטיניים מתעמתים עם כוחות צה

צעירים פלסטיניים מתעמתים עם כוחות צה"ל סמוך לכלא עופר (ופא, 15 במאי 2013)

שריפת דגל ישראל במהלך תהלוכת לפידים בעזה לציון

שריפת דגל ישראל במהלך תהלוכת לפידים בעזה לציון "יום הנכבה" (פלסטין אינפו, 14 במאי 2013)

  • במהלך השבוע אותרה נפילה של רקטה בנגב המערבי. ביהודה ושומרון נמשכו עימותים וחיכוכים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים, שהגיעו לשיאם ב"יום הנכבה" (שעבר כמעט ללא אירועים חריגים).
  • בעקבות חטיפת שבעת החיילים והשוטרים המצריים נקטו כוחות הביטחון המצריים בצעדים בשטח המקשים על הקשר שבין רצועת עזה לחצי האי סיני. ב-16 במאי נסגר מעבר רפיח ודווח, כי כ-2,400 פלסטינים מעוכבים מצידו המצרי של המעבר. כמו כן הגבירו כוחות הביטחון המצריים את פעילותם להריסת מנהרות הברחה בגבול סמוך לרפיח. 
ירי רקטות בגבול הדרומי
  • במהלך השבוע אותרה נפילה של רקטה (15 במאי 2013, חג השבועות). הרקטה נפלה בשטח פתוח בתחום השיפוט של מועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות בגבול הדרומי

נמשכת הפעילות הפלסטינית האלימה ביהודה ושומרון
  • גם השבוע נמשכו עימותים וחיכוכים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראלים במוקדי החיכוך המסורתיים, במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". שיאם של העימותים היה "ביום הנכבה" (15 במאי, ראו להלן).
חשיפת מצבור אמצעי לחימה
  • כוחות הביטחון הישראליים חשפו במהלך פעילות בליל 21-20 במאי כמות גדולה של אמצעי לחימה בביתו של פלסטיני בכפר קליל (דרומית לשכם). בין אמצעי הלחימה, שנמצאו רובה ציד, אקדח, חלקי כלי נשק מסוגים שונים, תחמושת וציוד צבאי.

אמצעי הלחימה, שנמצאו בכפר קליל (דובר צה"ל, 21 במאי 2013)
אמצעי הלחימה, שנמצאו בכפר קליל (דובר צה"ל, 21 במאי 2013)

התפתחויות בעקבות חטיפת חיילים מצריים בסיני
  • ב-16 במאי 2013 נחטפו שבעה חיילים ושוטרים מצריים בכביש אלעריש-רפיח. החוטפים העלו דרישה לשחרר עצורים בתמורה לשחרור בני הערובה. חמאס הכחישה כל קשר לחטיפות. צלאח אלברדאויל, בכיר חמאס אמר, כי חטיפת החיילים היא עניין פנימי מצרי שאין לחמאס כל קשר עימו (קדסנט, 16 במאי 2013). משרד הפנים של ממשל חמאס גינה את חטיפת החיילים המצריים והדגיש, כי הוא מוכן לסייע למצרים לחשוף את נסיבות חטיפתם (שהאב, 16 במאי 2013). גורמים בכירים במועצת השורא של לוחמי הקודש בקצווי ירושלים, ארגון פלסטיני המזוהה עם הג'האד העולמי, הדגישו אף הם, כי אין להם קשר לחטיפה (פאל פרס, 16 במאי 2013). 
  • בעקבות החטיפה תגברו המצרים את הכוחות בחצי האי סיני, יתכן במסגרת הערכות למבצע צבאי לשחרור החטופים (אלוטן, 19 במאי 2013). מנגנוני הביטחון של חמאס הגבירו את האבטחה בגבול רצועת עזה מצרים ובעיקר סביב מנהרות ההברחה. זאת,  בעיקר על מנת למנוע העברתם של החיילים החטופים לרצועת עזה (אלמצרי אליום, 16 במאי 2013).
  • בתגובה לחטיפת החיילים והשוטרים נקטו הכוחות המצריים בצעדים בשטח, שהקשו על הקשר שבין רצועת עזה למצרים ולחצי האי סיני:
  • סגירת מעבר רפיח– ב-16 במאי מיד לאחר החטיפה נסגר מעבר רפיח לתנועה בשני הצדדיים והוא נשאר סגור עד כה (אלראסלה.נט, 20 במאי 2013) בשל סגירת המעבר נמנעת חזרתם של תושבים רבים לרצועת עזה (ביניהם בכירים). להערכת משרד הפנים של ממשל חמאס מעוכבים במחסום מצידו המצרי כ-2,400 פלסטינים (מען, 19 במאי 2013). פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס,  וטאהר אלנונו, דובר ממשל חמאס אמרו, כי אסמאעיל הניה עוקב אחר המשבר במעבר רפיח ומנהל מגעים עם הדרגים הגבוהים ביותר במצרים על מנת לחדש את פעילותו של המעבר (פלסטין אינפו, קדסנט, 19 במאי 2013).

מימין: נגמ"ש מצרי חוסם את הגישה  למסוף רפיח  משמאל : פלסטינים תושבי רצועת עזה מעוכבים סמוך למעבר  (דף הפייסבוק של משרד הפנים של ממשל חמאס, 20 במאי 2013).
מימין: נגמ"ש מצרי חוסם את הגישה  למסוף רפיח  משמאל : פלסטינים תושבי רצועת עזה מעוכבים סמוך למעבר (דף הפייסבוק של משרד הפנים של ממשל חמאס, 20 במאי 2013).

  • הריסת מנהרות- מנגנוני הביטחון המצריים שבו והגבירו את פעילותם להריסת מנהרות בגבול סמוך לרפיח (פלסטין אליום, 20 במאי 2013). בין היתר חשפו הכוחות מנהרה, שנועדה להברחת כלי רכב שאורכה 450 מטרים ורוחבה שלושה מטרים (פאל פרס, 19 במאי 2013). במקביל, הודיעה רשות הגבולות במשרד הפנים של ממשל חמאס ב-20 במאי במפתיע על סגירת מנהרות ההברחה והכריזה על האזור כשטח צבאי סגור (אלכופיה פרס, 20 במאי 2013).
הכנות לפעילות ברצועת עזה במסגרת הצעדה העולמית לירושלים
  • במהלך מסיבת עיתונאים, שערך אחמד אבו חלביה, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס וראש ועדת הצעדה העולמית לירושלים, נאמר כי ב-7 ביוני לאחר תפילת יום השישי תתקיימנה ברחבי רצועת עזה תהלוכות במסגרת הצעדה העולמית לירושלים לציון 46 שנים לכיבוש מזרח ירושלים. התהלוכות תצאנה לעבר אזור בית חאנון, נקודת הגבול הקרובה ביותר עם ישראל. הועדה מתכוונת לגייס ציבור נרחב להשתתפות בתהלוכות. יחד עם זאת הדגיש אחמד אבו חלביה, כי יינקטו צעדים חמורים נגד אלה, שינסו לנצל את התהלוכה כדי להסתנן לאזורי החיץ ובכך ל"ספק לישראל תירוץ לפתוח במערכה נגד העם הפלסטיני" (מען, 19 במאי 2013).
ביקור אבו מאזן במצרים
  • אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, ערך ביקור בן שלושה ימים במצרים במהלכו נועד, בין השאר, עם נשיא מצרים מחמד מרסי, ועם מזכ"ל הליגה הערבית, נביל אלערבי. כמו כן נועד במהלך ביקורו עם רמצ'אן שלח, מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין  (פאל טודיי, 16 במאי 2013).
  • בפגישה עם עורכי העיתונים הגדולים במצרים אמר אבו מאזן, כי הרשות הפלסטינית הציגה בפני האמריקאים את נכונות הפלסטינים לחדש את המשא ומתן עם ישראל אם זו תפסיק את הבנייה בשטחים ובפרט בירושלים. כמו כן דרשה הרשות מהאמריקאים זכויות כלכליות דוגמת זכויות על הגז הנמצא מול חופי עזה ועל האשלג בים המלח (ופא, 16 במאי 2013).

פגישת אבו מאזן עם נשיא מצרים מחמד מרסי (ופא, 16 במאי 2013)
פגישת אבו מאזן עם נשיא מצרים מחמד מרסי (ופא, 16 במאי 2013)

ביקור מופתי סוריה באתר ההנצחה של חזבאללה בנבטיה
  • שיח' אחמד בדר אלדין חסון, מופתי סוריה, ביקר ב-18 במאי 2013 בדרום לבנון. במהלך הביקור סייר חסון באתר ההנצחה "מליתא" של חבזאללה בנבטיה בלווית בכירי חזבאללה בדרום לבנון ונציגי משפחות הרוגים. בהתייחסו לקריאות לפתיחת חזית עם ישראל ברמת הגולן  אמר, כי הם מחכים לפתיחת כל החזיתות, וכי הוא מתפלל לאל, שכאשר תיפתח חזית רמת הגולן הם יהיו הראשונים אשר ייכנסו אליה  (אתר בנת ג'ביל, 18 במאי 2013).

ביקור מופתי סוריה באתר ההנצחה של חבזאללה בנבטיה, שבדרום לבנון (אתר בנת ג'ביל, 18 במאי 2013)
ביקור מופתי סוריה באתר ההנצחה של חבזאללה בנבטיה, שבדרום לבנון (אתר בנת ג'ביל, 18 במאי 2013)

אירועי "יום הנכבה"
  • "יום הנכבה" (15 במאי) עבר ללא אירועים חריגים. באירועים, שהתקיימו ביהודה, שומרון, רצועת עזה ובמדינות ערביות שכנות נרשמה נוכחות דלה יחסית. בערים המרכזיות ביהודה ושמרון נערכו הפגנות ועצרות. ברצועת עזה לא נרשמו אירועים חריגים למעט רקטה שנורתה לעבר ישראל.
  • דובר צה"ל מסר, כי בפיקוד מרכז סיכמו, שיחסית לשנה שעברה היו האירועים רגועים. זאת, על-פי ההודעה, בעקבות תיאום הדוק, שהתקיים עם מנגנוני הביטחון הפלסטינים והכלת כלל האירועים בגזרות השונות על ידי כוחות הביטחון (דובר צה"ל, 16 במאי 2013).  
  • במהלך אירועי "יום הנכבה" אותרו 24 אירועים ביהודה ושומרון מהם 15 אירועים של השלכת בקבוקי תבערה. להלן מספר אירועים בולטים (דובר צה"ל, 16 במאי 2013):
  • בעיירה ביתוניא (סמוך לראמאללה) התקיימה ההפגנה האלימה ביותר. החל משעות הבוקר התרכזו כ-400 פלסטינים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה. לוחם משמר הגבול נפצע באורח קל.
  • במחסום קלנדיה  (מצפון ירושלים) הפגינו כמאה פלסטינים אשר הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר המעבר.
  • באום סלמונה (דרומית לבית לחם) ניסו המפגינים להתקדם לעבר הישוב היהודי נווה דניאל אך נבלמו על ידי כוחות הביטחון.
  • סמוך לכפר חורסה (דרום הר חברון) הושלך בקבוק תבערה לעבר ג'יפ סיור של צה"ל. כתוצאה מכך  התהפך הג'יפ ועלה באש. ארבעה חיילים שהיו בכלי הרכב הצליחו לצאת ממנו ונפצעו באורח קל (דובר צה"ל, 16 במאי 2013).
  • בעיר עזה נערכה תהלוכה בהשתתפות נציגי הארגונים הפלסטינים. בנוסף התקיימה עצרת בה השתתפו כמה מאות בני אדם. כמו כן נערכו פעילויות לילדים ולנוער הקשורות ל"יום הנכבה" תערוכת מורשת בח'אן יונס ועוד.
  • להלן פירוט אירועים נוספים במדינות ערב :
  • מצרים- נערך כנס בנושא "הנכבה" בו נטלו חלק, בין היתר מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, רמצ'אן שלח, מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין. בדברים שנשאו השניים מתחו ביקורת על מדיניות הרשות פלסטינית, המנהלת משא ומתן עם ישראל והדגישו, כי ההתנגדות לא תמה (פאל טודיי, 16 במאי 2013). תנועת האחים המוסלמים פרסמה הודעה רשמית מטעמה לרגל "יום הנכבה" בה תקפה את "כיבוש פלסטין" ע"י ישראל בסיוע המערב. עוד נאמר בהודעה, כי גם כיום ישראל הינה ישות תוקפנית המערערת את  היציבות האזורית ומרחיבה את שליטתה על אדמות העם הפלסטיני ובראשן ירושלים.
  • סוריה- בדמשק נערכה ועידה לציון "יום הנכבה". במהלך הועידה אמר סגן שר ההסברה הסורי, כי הבעיה הפלסטינית היא בעיה מוסרית וקיומית הנמצאת בתודעה הקולקטיבית הסורית וקרא למדינות ערב להתעמת עם ישראל (סוכנות הידיעות הסורית, 19 במאי 2013).
  • לבנון- במארון אלראס נערך טכס לזכרם של ההרוגים בצעדת השיבה בשנת 2011[3]  הטכס נערך סמוך לאנדרטה שהוקמה לזכר ההרוגים (הנמצאת מטרים ספורים מגדר הגבול עם ישראל). טרם קיום העצרת התפרסו באזור כוחות צבא לבנון במטרה למנוע התקרבות פעילים לגבול ישראל (אתר בנת ג'ביל, 16 במאי 2013).

מימין:  העצרת לרגל "יום הנכבה" סמוך לאנדרטה לזכר הרוגי תהלוכת השיבה בשנת 2011 במארון אלראס. משמאל: חיילי צבא לבנון מתפרסים לאבטח את העצרת ולמנוע התקרבות לבנונים לעבר הגבול עם ישראל (אתר בנת ג'ביל, 16 במאי 2013)
מימין:  העצרת לרגל "יום הנכבה" סמוך לאנדרטה לזכר הרוגי תהלוכת השיבה בשנת 2011 במארון אלראס. משמאל: חיילי צבא לבנון מתפרסים לאבטח את העצרת ולמנוע התקרבות לבנונים לעבר הגבול עם ישראל (אתר בנת ג'ביל, 16 במאי 2013)

יוזמת Gaza Ark – תמונת מצב
  • מארגני יוזמת Gaza Ark הודיעו, כי רכשו ספינת דיג באמצעות תרומות שנאספו. עתה עומדים המארגנים לשפץ את הספינה ולהפכה לספינת מטען. לטענת המארגנים עלות הפרויקט הינה כ-300,000 דולרים ועד כה נאספו כ-90,000. יוזמתGaza Ark  היא ניסיון של ארגונים פרו- פלסטיניים, הנמשך מזה כמה חודשים, להוציא ספינה עמוסה בסחורות מרצועת עזה כהתרסה נגד ה"מצור" המוטל על הרצועה (3 בפברוא1 2013, אתר  Gaza Ark).
נמשך משפט המאוי מרמרה בתורכיה
  • גם לאחר ההתנצלות הישראלית בפני תורכיה, והמגעים המתנהלים בין ישראל לתורכיה בעניין גובה הפיצויים למשפחות הנפגעים, נמשכים בתורכיה ההליכים המשפטיים במסגרת משפט הראווה נגד ארבעת הבכירים הישראליים בפרשת המאוי מרמרה.
  • ב- 20 במאי החל באיסטנבול השימוע החמישי במסגרת משפט הראווה. התקשורת התורכית דיווחה, כי קודם לכן במהלך חודש מרץ, פנה משרד החוץ התורכי, באמצעות שגרירות תורכיה בישראל, למשרד החוץ הישראלי כדי לזמן את ארבעת הבכירים הישראליים להתייצב ב-20 במאי בבית המשפט באיסטנבול על מנת לתת עדות. אחד הפרקליטים אמר, כי אם הארבעה לא יופיעו יוכל בית הדין להחליט על פנייה לאינטרפול להוצאת צו מעצר בינלאומי נגדם [4] (19 במאי 2013, turkishny.com)

[1]נכון ל-21 במאי 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3] ב"יום הנכבה" בשנת 2011 נערך טקס בחסות חזבאללה במארון אלראס. לקראת סיום הטקס החלו המשתתפים לצעוד לעבר גבול ישראל לבנון. קבוצת מפגינים התעמתה עם חיילי צה"ל. כתוצאה מכך נהרגו עשרה בני אדם וכמה עשרות נפצעו (חלקם מאש צבא לבנון).
[4] ראו פרסום מרכז המידע מ-31 בדצמבר 2012: "באיסטנבול עומד להתחדש בפברואר 2013 משפט הראווה נגד ארבעה בכירים ישראלים, שלא בפניהם, סביב פרשת ה"מרמרה". ארגון IHH, שמילא תפקיד מרכזי במאבק האלים על גבי "המרמרה", מנצל את המשפט לניהול קמפיין הסתה חריף נגד ישראל אליו שורבבה תעמולה אנטישמית שכוונה כלפי הקהילה היהודית בתורכיה".