מעורבות חזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה

ראשי

ראשי "מחנה ההתנגדות": אחמדינג'אד, בשאר אסד וחסן נצראללה, כשברקע דגל חזבאללה (פורום סבלה, עומאן, 8 במרץ 2012)

מטוסי תובלה איראניים של חברת Iran Air ו- Mahan Air, שהביאו עמם סיוע מאיראן למשטר הסורי בשנים 2012-2011, בשדה תעופה דמשק (המקור: אתר משרד האוצר האמריקאי)

מטוסי תובלה איראניים של חברת Iran Air ו- Mahan Air, שהביאו עמם סיוע מאיראן למשטר הסורי בשנים 2012-2011, בשדה תעופה דמשק (המקור: אתר משרד האוצר האמריקאי)

קברו של קצין משמרות המהפכה האיראניים, ראא'ד מחרם תרכ, אשר נהרג בדמשק במהלך חילופי אש עם כוחות המורדים.

קברו של קצין משמרות המהפכה האיראניים, ראא'ד מחרם תרכ, אשר נהרג בדמשק במהלך חילופי אש עם כוחות המורדים.

חסן נצראללה נפגש בטהרן עם ח'אמנהאי (אתר ההתנגדות האסלאמית בלבנון, 15 באפריל 2013).

חסן נצראללה נפגש בטהרן עם ח'אמנהאי (אתר ההתנגדות האסלאמית בלבנון, 15 באפריל 2013).

כרזה בה מופיעים צילומים של חסן נצראללה ובשאר אסד (אלענקבות, לבנון, 17 באוגוסט 2012)

כרזה בה מופיעים צילומים של חסן נצראללה ובשאר אסד (אלענקבות, לבנון, 17 באוגוסט 2012)

חסן נצראללה לצידו של בשאר אסד (פורום הואמיר, סעודיה, 22 ביולי 2012).

חסן נצראללה לצידו של בשאר אסד (פורום הואמיר, סעודיה, 22 ביולי 2012).

הפגנת תמיכה של פעילי חזבאללה בלבנון במשטר אסד

הפגנת תמיכה של פעילי חזבאללה בלבנון במשטר אסד


עיקרי ממצאי העבודה

1. איראן וחזבאללה רואות בשימור משטרו של בשאר אסד אינטרס אסטרטגי עליון, שכן סוריה הינה בעלת הברית המרכזית של איראן ב"מחנה ההתנגדות", המאפשרת לה דריסת רגל איתנה והשפעה פוליטית וצבאית, בלב ליבו של המזרח התיכון. סוריה גם ממלאת תפקיד חיוני בהתעצמות הצבאית של חזבאללה, בניית כוחו ההתקפי וכושר ההרתעה שלו מול ישראל. נפילת המשטר הסורי נתפסת ע"י איראן וחזבאללה כתסריט הרה אסון, העלול להחליש את מעמדה האזורי של איראן מול ארה"ב וישראל ולפגוע ביכולותיו הצבאיות של חזבאללה ובהשפעתו הפוליטית בלבנון.

2. לאינטרסים האסטרטגיים של איראן וחזבאללה מצטרפת הסולידאריות הדתיתעדתית שלהם עם השיעים המתגוררים בסוריה (כ-450,000-400,000 תושבים) ואף עם בני העדה העלוית השולטת בסוריה. סולידאריות זאת, שבאה לידי ביטוי בנאומיו האחרונים של חסן נצראללה, התעצמה לנוכח הפיכת השיעים והאתרים השיעים הקדושים שבסוריה, יעד להתנכלויות המורדים (בדגש על הארגונים המזוהים עם אלקאעדה בהם בולטת "חזית הסיוע", ג'בהת אלנצרה, המתייחסת לשיעים כאל "כופרים").

3. על רקע הסיכונים הללו מתנהלת האסטרטגיה של איראן וחזבאללה בשני מסלולים מקבילים: מסלול הראשון, לטווח הזמן המיידי, המיועד לחזק את יכולת שרידותו ומשילותו של המשטר הסורי באמצעות הענקת סיוע צבאי, כלכלי, מדיני ותעמולתי; מסלול השני, לטווח הזמן הבינוני והארוך, מיועד להביא לחיזוק יכולת ההגנה העצמאית של השיעים והעלוים ע"י הקמת "צבא עממי" בקרבם. "צבא עממי" שכזה, המיועד להערכתנו להגיע להיקף של כ-150,000-100,000 אנשי מליציה, יקנה לאיראן וחזבאללה אחיזה (ולו גם מוגבלת) בשטחים בהם מתגוררים העלוים והשיעים ויהפוך אותם לשחקן חשוב בזירה הפנים-סורית בעידן, שלאחר סילוקו של בשאר.

4. בצד בניית מענה לסיכונים הפוטנציאליים, חותר חזבאללה להשיג מהמשטר הסורי יכולות צבאיות מתקדמות, שהימצאותן בידיו עלולה להרתיע את ישראל ולאתגר את עליונותה הטכנולוגית. יכולות שכאלו הינם טילים מתקדמים (כגון פאתח 110 מתוצרת איראן), טילי חוף-ים (יאחונט, מתוצרת רוסיה) ויכולות מתקדמות בתחום ההגנה-האווירית (טילי SA-17  מתוצרת רוסיה לצד מערכות נוספות). זאת ועוד, חזבאללה שואף, להערכתנו, גם לבסס לעצמו דריסת רגל בפעילות טרור ברמת הגולן, תוך ניצול היחלשות המשטר הסורי ומצוקותיו האסטרטגיות. חתירת חזבאללה להשגת נשק איכותי "שובר שוויון" ונכונותו "לסייע" ל"התנגדות העממית הסורית" ברמת הגולן, מצאו ביטוי פומבי בנאום חסן נצראללה ב-9 במאי 2013. ישראל, מצידה הצהירה בפומבי, על מדיניותה למנוע ככל האפשר זליגת אמצעי לחימה מתקדמים לידי חזבאללה וגורמי טרור אחרים (התבטאות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח ישיבת הממשלה, 19 במאי 2013).

5. ניהול המדיניות האיראנית במלחמת האזרחים הסורית מתבצע בהובלת כוח קדס (ומפקדו קאסם סלימאני) תוך שימוש בחזבאללה כ"קבלן ביצוע" מרכזי. מעורבות חזבאללה במלחמת האזרחים מתבטאת בשיגור כמה אלפי פעילים, הנוטלים חלק בלחימה באזורים שיעים מובהקים. בנוסף לכך מסייע חזבאללה למשטר הסורי בכמה תחומים נוספים: אימונים (הדרכת כוחות המשטר במיומנויות מלחמת גרילה), מודיעין, אבטחת הגבול הסורי-לבנוני, פעילות סיכול ומנע בתוך לבנון וסיוע תעמולתי. הכוחות הלוחמים, שנשלחו לסוריה, ממלאים תפקיד חשוב בלחימה בעיקר בשני מוקדים בהם יש לחזבאללה (ולאיראן) אינטרסים דתייםעדתיים: מרחב אלקציר, שמדרום לחמץ, המצוי בקרבת צפון בקעת הלבנון, שם מתגוררת אוכלוסיה שיעית באזור סוני (צבא סוריה, בסיוע חזבאללה, עושים עתה מאמץ להשתלט על העיר אלקציר); וקבר אלסת זינב, שמדרום לדמשק, מקום קדוש לשיעים, המהווה מרכז חשוב לעלייה לרגל מרחבי העולם השיעי. חזבאללה ממשיך להישאב למלחמת האזרחים בסוריה למרות האבידות ולמרות ה"מחירים" הפוליטיים, שהארגון נאלץ לשלם: מותם של למעלה ממאה פעילים עד כה (רובם במערכה על אלקציר) בצד ביקורת גוברת בקרב מתנגדי חזבאללה בלבנון ובעולם הערבי.

6. בשנה הראשונה למלחמת האזרחים בסוריה הקפיד חזבאללה לשמור על פרופיל מעורבות נמוך. במהלך 2012 שוגרו לסוריה פעילים צבאיים, בהיקף מצומצם, אשר שימשו בעיקר בתפקידי יעוץ ואבטחה."הישאבות" חזבאללה למלחמת האזרחים הסורית (בניגוד לזהירות שמפגינה איראן), התחוללה במחצית הראשונה של שנת 2013, לנוכח הערכת איראן וחזבאללה, כי גברו האיומים על שרידותו של המשטר הסורי והאיומים ועל האינטרסים העדתייםדתיים שלהם בסוריה. עם זאת, למרות "הישאבותו" חזבאללה לקלחת הסורית, המעורבות הישירה שלו במלחמת האזרחים בסוריה עדיין נותרה מצומצמת והשפעתו על מהלך האירועים עדיין נותרה משנית.אולם, להערכתנו, היא עלולה להתעצם ככל שיחלש המשטר הסורי וככל, שיגברו הסיכונים האסטרטגיים לאינטרסים של איראן וחזבאללה.

מבנה העבודה

א.   האינטרסים של איראן וחזבאללה בסוריה.

ב.   מאפייני הסיוע של איראן למשטר הסורי.

ג.    סיוע חזבאללה למשטר הסורי:

1)      מאפיינים כלליים.

2)      מעורבות ישירה של חזבאללה בלחימה.

3)      תחומי סיוע צבאיים נוספים.

ד.   ההכנות ל"יום שאחרי": הקמת מיליציות בקרב השיעים ובני העדה העלוית.

ה.   בחינת שני מוקדי לחימה חשובים בהם מעורב חזבאללה:

1)      מוקד הלחימה המרכזי: מרחב אלקציר (מדרום לחמץ).

2)      מוקד מתיחות נפיץ: קבר  סת זינב הקדוש לשיעים (מדרום לדמשק).

ו.    ה"מחירים" שחזבאללה נאלץ לשלם בשל סיועו למשטר הסורי.

ז.    ניתוח המידע אודות הרוגי חזבאללה בלחימה בסוריה.

ח.   נספח: רשימת הרוגי חזבאללה בסוריה וצילומיהם.

האינטרסים של איראן וחזבאללה בסוריה

1. איראן רואה בשימור משטרו של בשאר אסד אינטרס אסטרטגי עליון. זאת, משום שסוריה הינה בעלת בריתה המרכזית של איראן ב"מחנה ההתנגדות", המקנה לה דריסת רגל איתנה והשפעה בלב ליבו של המזרח-התיכון. נפילת המשטר הסורי והחלפתו במשטר פרו-מערבי עלולה, בראייתה של איראן, לא רק להביא לפגיעה בהשפעתה בסוריה ובלבנון אלא גם להחליש את מעמדה הפוליטי במזרח-התיכון מול ארה"ב, ישראל ומדינות ערב הפרו-מערביות ולהוביל לפגיעה קשה במדיניות האיראנית החותרת להגמוניה אזורית.

2. גם לארגון חזבאללה, הפועל בחסותה של איראן, עניין מובהק, משל עצמו, לסייע למשטר הסורי ולמנוע התמוטטותו: סוריה ממלאת תפקיד חיוני (לצד איראן) בהתעצמות הצבאית של חזבאללה ובבניית כוחו ההתקפי והרתעתי מול ישראל; סוריה מהווה עבור חזבאללה מקור אספקה חשוב לאמצעי לחימה מתקדמים (ובכלל זה רקטות וטילים ארוכי טווח) ומדינת מעבר מרכזית עבור אמצעי לחימה הנשלחים מאיראן לחזבאללה בלבנון; בסוריה מתגוררים שיעים ובני העדה העלוית, עמם חשה חזבאללה סולידאריות עדתיתדתית. בזירה הפנים-לבנונית העניקה סוריה לחזבאללה לאורך השנים גיבוי וסיוע במאבקיו נגד מתנגדיו ("מחנה ה-14 במרץ"). כל אלו הפכו את סוריה, כבר בתקופת חאפט' אסד ועוד יותר בתקופתו של בנו בשאר, לבעלת ברית אסטרטגית, עורף לוגיסטי ומשענת פוליטית חשובה ביותר עבור חזבאללה.

3. ביטוי לאינטרסים הללו ולחשיבותה הרבה של סוריה עבור חזבאללה נתן חסן נצראללה בנאומו ב-25 במאי 2013, לציון יום השנה ה-13 לנסיגת צה"ל מ"אזור הביטחון". חסן נצראללה הודה בנאומו במעורבות חזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה ופיתח את הטיעון, כי באמצעות מעורבות זאת הוא מגן על לבנון, על פלסטין ועל סוריה (רדיו נור, 25 במאי 2013):

א.   האיום הנשקף ללבנון וללבנונים: נצראללה טען, כי מלחמת האזרחים אינה מהווה התקוממות של העם הסורי נגד המשטר, או דרישה לרפורמות, אלא מלחמה אותן מובילות קבוצות המזוהות עם הג'האד העולמי המונות עשרות אלפי לוחמים מכל רחבי העולם ("הזרם התכפירי", בלשונו של נצראללה). השתלטות הקבוצות הללו על אזורים הסמוכים לגבול הלבנוני (רמז לאלקציר) תהווה לטענתו "סכנה לכל לבנון [לכל] הלבנונים" ולא רק לחזבאללה או לעדה השיעית. נצראללה קרא ללבנונים לקחת דוגמא מאלפי פעולות ההתאבדות בעלי האופי העדתידתי, שביצעו קבוצות הג'האד העולמי בעיראק וללמוד את לקחי פשעי הקבוצות הללו בפקיסטאן, אפגניסטאן וסומליה. הוא גם הדגיש את הזוועות שמבצעות קבוצות הג'האד העולמי "אשר מבקעות את הגוף, מתיזות את הראשים, נוברות בקברים והורסות את העבר… ההווה והעתיד, מסרבות לכל פתרון פוליטי ומתעקשות על לחימה".

ב.   סכנה להשתלטות מערבית על סוריה: בסוריה, לשיטתו של נצראללה, לא מתחוללת "מהפכה עממית" נגד המשטר אלא נעשה בה ניסיון לכפות סדר יום מדיני בהובלת ארה"ב והמערב. סדר יום זה תואם לדבריו את סדר היום של ישראל. הכלים לכפיית סדר זה הינם "מדינות אזוריות" (רמז לסעודיה, קטר, ירדן, תורכיה התומכות במורדים).

ג.    הסכנה ל"התנגדות" הפלסטינית (קרי, לטרור הפלסטיני): חסן נצראללה חזר והדגיש, כי סוריה מהווה את "גב ההתנגדות" ואת "משענת ההתנגדות". לפיכך, אם סוריה תיפול בידי הישראלים, האמריקאים, ארגוני הג'האד העולמי ("התכפירים") והמדינות הערביות מוסלמיות התומכות במורדים ("כלי השרת האזוריים")- אזי "ההתנגדות תהיה תחת מצור" וישראל תיכנס ללבנון כדי לכפות תנאיה על הלבנונים.

4. לדברי נצראללה, "אם תיפול סוריה תאבד פלסטין, תאבד ההתנגדות ויאבדו עזה, הגדה וירושלים הקדושה. אם תיפול סוריה בידי אמריקה, ישראל והפונדמנטליסטים אזי עמי האזור ומדינות האזור תצעדנה לקראת עידן קשה, גרוע וחשוך…". לפיכך "ההתנגדות אינה יכולה לשבת בחיבוק ידיים [ולהניח] שישברו את גבה וישברו את משענתה". נצראללה הדגיש, כי בשבועות האחרונים ניצב חזבאללה בפני שלב חדש, שמהותו: "ביצורה של ההתנגדות והגנה על גב ההתנגדות [קרי, סוריה]; ביצורה של לבנון, והגנה על הגב שלה [קרי, חזבאללה]". במערכה זאת, לדברי נצראללה, ינחל חזבאללה ניצחון, כפי שנחל בכל המערכות הקודמות.


5. דוגמא עדכנית לחשיבותה של סוריה כמדינת מעבר לאספקת אמצעי לחימה מתקדמים מאיראן ניתן למצוא בשתי תקיפות, אוויריות, שיוחסו לישראל, אשר בוצעו באזור דמשק בתחילת מאי 2013. על פי כתבה בניו יורק טיימס (4 במאי 2013), שהסתמכה על פקידים אמריקאים, כוונו התקיפות הללו נגד משלוח טילי קרקע-קרקע מדגם פאתח-110, שהגיע מאיראן עבור חזבאללה. משלוח הטילים, על פי הניו יורק טיימס, אוחסן במחסן באזור נמל התעופה הבינלאומי של דמשק אשר אובטח ע"י פעילי חזבאללה וכוח קדס האיראני. עוד נאמר בכתבה, כי המדובר בטילים ניידים, ומדויקים שהטווח שלהם מכסה את מרבית שטחה של ישראל, כולל אזור תל-אביב.

סיכונים בצד סיכויים במלחמת האזרחים הסורית

6. מעבר לאינטרסים החיוניים הללו, נוכחות צבאית על אדמת סוריה ובניית מיליציות חמושות בקרב השיעים ובני העדה העלוית בסוריה עשויים לשמר עבור איראן ולחזבאללה דריסת רגל בפוליטיקה ובחברה הסורית "ביום שאחרי" נפילת המשטר. דריסת רגל זאת, בראייה האיראנית ובראיית חזבאללה, עשויה לא רק לסייע למשטר הסורי אלא גם לתת מענה לסיכונים העלולים להתפתח בסוריה ובלבנון כתוצאה מהתמוטטותו או אף מהיחלשותו של המשטר. להלן שלושה סיכונים אפשריים:

א.   "זליגת" מלחמת האזרחים לזירה הלבנונית: התמוטטות המשטר הסורי עלולה להוביל לפגיעה פוליטית ופיזית בעלוים ובשיעים המתגוררים בסוריה. פגיעה שכזאת עלולה "לזלוג" ללבנון, לפגוע במרקם העדתי שבה, ולעודד את הסונים (ובני עדות אחרות) לנסות ולפגוע בבסיס כוחה הפוליטי והצבאי של חזבאללה. הדבר עלול להוביל לעימותים אלימים בין חזבאללה למתנגדיו ובסופו של דבר לפגוע בכוחו הצבאי ובהשפעתו הפוליטית בזירה הלבנונית.דוגמאות עדכניות לפוטנציאל הנפיץ הפנים-לבנוני הטמון במעורבות של חזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה ניתן למצוא בעימותים אלימים שהתנהלו בעיר טריפולי בין סונים (מתנגדי המשטר הסורי) לעלוים (תומכי המשטר), שגבו מחיר של עשרות הרוגים, ובירי של שתי רקטות לעבר הפרבר הדרומי של בירות, מעוז חזבאללה.

ב.   מעורבות עמוקה של מדינות המערב ואו מדינות ערביות מוסלמיות פרו-מערביות בענייניה הפנימיים של סוריה (תורכיה, ירדן, סעודיה, קטר) עלולה להוביל להקמת משטר סורי פרו-מערבי בסוריה. משטר שכזהעלול להוציא את סוריה מ"מחנה ההתנגדות", לאמץ מדיניות פרו-מערבית ולהציב אתגר פוליטי בפני השפעת איראן וחזבאללה בסוריה "ביום שאחרי".

ג.    התחזקות ארגונים המזוהים עם אלקאעדה והג'האד העולמי, ובמרכזם "חזית הסיוע" (ג'בהת אלנצרה[1]): הארגונים הללו עוינים את השיעים והעלוים כמו גם את איראן וחזבאללה ורואים בשיעים כופרים. התחזקותם עלולה להוות סיכון ממשי לבני העדה העלוית ולאוכלוסיה השיעית בסוריה. ארגונים אלו עלולים להפוך את סוריה ל"יצואנית" טרור ג'יהאדיסטי ו"לגזול" מחזבאללה את תפקידו כמוביל ה"התנגדות". זאת ועוד, השפעתם של ארגונים הג'האד העולמי עלולה"לזלוג" מסוריה ללבנון ולחזק בה את ההתארגנויות הסוניות רדיקליות העוינות את חזבאללה.

7. בצד בניית היכולת לתת מענה לסיכונים הללו חותר חזבאללה למצות מספר יתרונות, שהחלשות המשטר הסורי ותלותו הרבה באיראן ובחזבאללה מציבים בפניו:

א.   לחזבאללה עניין מובהק להשיג מהמשטר הסורי יכולות צבאיות מתקדמות, שהימצאותן בידיו עלולה להרתיע את ישראל ולאתגר את עליונותה הטכנולוגית. סוגים אחדים של יכולות צבאיות, העלולות לזלוג לידי חזבאללה, הוזכרו בדבריו של ראש אמ"ן, האלוף אביב כוכבי, בהרצאתו בכנס הרצלייה ה-13 (14 במרץ  2013). לדבריו, יכולות שכאלו כוללות טילים מתקדמים, טילי חוף- ים ויכולות מתקדמות בתחום ההגנה האווירית (להלן: הרצאתו של אביב כוכבי בכנס הרצלייה). דוגמא לסיכול העברתן של יכולות צבאיות מתקדמות מידי סוריה לחזבאללה בתחום ההגנה האווירית הייתה תקיפת שיירה, שנשאה טילי נ"מ מתקדמים מתוצרת רוסיה מדגם SA-17בינואר 2013, שיוחסה ע"י התקשורת הזרה, לישראל. הגעת הטילים הללו לידי חזבאללה בלבנון עלולה הייתה לסכן את חופש הפעולה של חיל האוויר הישראלי מעל שמי לבנון (ניו יורק טיימס, 4 במאי 2013).

ב.   עניינה של חזבאללה בהשגת יכולות צבאיות מתקדמות קיבל לאחרונה ביטוי פומבי בנאומו של חסן נצראללה (9 במאי 2013). בנאומו התייחס נצראללה לתקיפת משלוח של טילי פאתח 110 מאיראן, ב-3 וב-5 במאי 2013, שיוחסה ע"י התקשורת הזרה לישראל[2]. חסן נצראללה ציין בנאומו, כי אחת ממטרות התקיפה הייתה מניעת העברת "נשק שובר איזון" לידי חזבאללה ("ההתנגדות"). נצראללה טען, כי בעקבות התקיפה קיבל המשטר הסורי החלטה אסטרטגית לספק לחזבאללה "נשק איכותי, אשר [אותו] היא לא קיבלה עד כה". הוא הודיע, כי חזבאללה מוכנה לקבל כל נשק איכותי "שובר איזון". חזבאללה מצידה מוכנה לשמור על נשק זה ולהדוף באמצעותו את "התוקפנות הישראלית" (נאום חסן נצראללה, רדיו נור, 9 במאי 2013)[3].

ג.    מעורבות בפעילות טרור ברמת הגולן: יתרון אפשרי נוסף אותו ניתן להפיק מהיחלשות המשטר הסורי, בראיית חזבאללה, הינו הפיכת רמת הגולן לחזית טרור נגד ישראל. חסן נצראללה התייחס בנאומו (רדיו נור, 9 במאי 2013) למה שכינה פתיחת חזית רמת הגולן לפיגועים ע"י המשטר הסורי בעקבות התקיפות שיוחסו לישראל. בתגובה לכך הודיע נצראללה: "כפי שסוריה ניצבה לצד העם הלבנוני, ותמכה בהתנגדות העממית [הלבנונית] מבחינה חומרית ומוסרית, על מנת שההתנגדות הזאת תוכל לשחרר את דרום לבנון; הרי אנחנו בהתנגדות הלבנונית [קרי, חזבאללה] מודיעים, כי אנו ניצבים לצד ההתנגדות העממית הסורית, ואנו נגיש לה סיוע חומרי ומוסרי, שיתוף פעולה ותיאום, למען שחרור הגולן הסורי"[4].

מאפייני הסיוע האיראני למשטר הסורי

8. בשל החשיבות הרבה, שהם מייחסים לסוריה, מעניקות איראן וחזבאללה, בהובלת כוח קדס האיראני סיוע צבאי, כלכלי, מדיני ותעמולתי למשטר הסורי[5], במאמץ למנוע את התמוטטות המשטר והתמוטטות "מחנה ההתנגדות" כולו. זאת, להערכתנו, מתוך הנחת עבודה משותפת של איראן וחזבאללה, כי למשטרו של בשאר אסד עדיין יש סיכוי לשרוד וכי ניתן יהיה להשיב את הגלגל לאחור, או כפי שהתבטא סלימאני מפקד כוח קדס בתום השנה הראשונה למלחמת האזרחים בסוריה: "המחלה" של סוריה לא תביא "למותו" של המשטר הסורי (נאום סלימאני בכנס בקם, איסנא, 19 בינואר 2012). אמונה (או שמא אשליה עצמית). עם זאת, להערכתנו, החלשות המשטר הסורי עשויה להביא להתפכחות בקרב הצמרת האיראנית ולהבנה, כי יש להעתיק את הדגש מסיוע למשטר להתארגנות לקראת "היום שאחרי".

9. הסיוע האיראני למשטר הסורי מוצא ביטויו בתחום הייעוץ הצבאי, העברת אמצעי לחימה להם זקוקה סוריה, מתן גיבוי מדיני והגשת סיוע כלכלי. הוא כולל פגישות בכירים איראנים עם עמיתיהם הסורים לתאום עמדות הן ברמה המדינית-אסטרטגית והן ברמה הצבאית-אופרטיבית. הדמות הבולטת בניהול הסיוע האיראני למשטר הסורי הינה קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס.

10. במישור הצבאי, עיקר הסיוע של איראן למשטר הסורי מתבטא באספקת כמויות גדולות של אמצעי לחימה, המועברים מאיראן לסוריה באמצעות מטוסי תובלה איראנים בעיקר דרך שטחה של עיראק[6]. כמו כן דווח, כי אמצעי לחימה, סחורות וציוד צבאי מאיראן מועברים למשטר הסורי דרך שדה התעופה הבינלאומי בבירות[7]. בנוסף לכך אנשי "משמרות המהפכה" איראנים שוהים בסוריה ומעניקים יעוץ והדרכה לכוחות הביטחון הסוריים. איראן מסייעת גם בהקמת "צבא עממי" בקרב האוכלוסייה השיעית והעלוית בסוריה תוך שהיא משתמשת בחזבאללה כ"קבלן משנה" (ראו להלן). בנוסף לכך איראן גם מעניקה לסוריה גיבוי מדיני, תמיכה תעמולתית וסיוע כספי[8].

מטוסי תובלה איראניים של חברת Iran Air ו- Mahan Air, שהביאו עמם סיוע מאיראן למשטר הסורי בשנים 2012-2011, בשדה תעופה דמשק (המקור: אתר משרד האוצר האמריקאי)
מטוסי תובלה איראניים של חברת Iran Airו- Mahan Air, שהביאו עמם סיוע מאיראן למשטר הסורי בשנים 2012-2011, בשדה תעופה דמשק (המקור: אתר משרד האוצר האמריקאי)

11. מחמד עלי אלג'עפרי, מפקד משמרות המהפכה, הודה בפומבי, כי איראן מסייעת למשטר הסורי. במהלך מסיבת עיתונאים, שקיים בטהראן (16 בספטמבר 2012) ציין: "אנו גאים להגן על סוריה המהווה [אבן] יסוד במאבק נגד ישראל. אנו מעניקים לה ייעוץ ותורמים לה מניסיוננו". הוא הודה גם שאיראן מעניק לסוריה סיוע כספי. אלג'עפרי הכחיש, כי איראן מקיימת נוכחות צבאית בסוריה אולם הזהיר, כי איראן עלולה לשנות את מדיניותה זאת אם תותקף סוריה (17 בספטמבר 2012,  אלחיאת, אלג'זירה, free-Syria). קודם לכן (מאי 2012) הודה תא"ל אסמאעיל קאא'ני, סגן מפקד כוח קדס, כי אנשי צבא איראניים נמצאים בסוריה ומסייעים למשטרו של בשאר אסד. לדבריו מטרת אנשי הצבא האיראנים היא לסייע בהגנה על העם הסורי והמשטר הסורי מפני המורדים, שכן: "אם הרפובליקה האסלאמית לא הייתה נמצאת בסוריה, הטבח בעם הסורי היה כפול ומכופל" (איסנ"א, 27 במאי 2012).

12. להערכתנו, הנוכחות הצבאית של אנשי "משמרות המהפכה" האיראנים על אדמת סוריה הינה מצומצמת. האיראנים נמנעו עד כה מהפעלת יחידות צבא אורגניות נגד המתקוממים בסוריה ובדרך כלל הם לא היו מעורבים ישירות בלחימה (הגם שאנשי משמרות המהפכה נקלעו מעת לעת לחלופי אש בין כוחות המשטר הסורי לבין המורדים ומצאו מותם בסוריה)[9]. מנגד, בחודשים האחרונים העמיק חזבאללהאת מעורבותו בסוריה ושיגר לשם יחידות הנוטלות חלק בלחימה לצד המשטר הסורי (ראו להלן).

קברו של קצין משמרות המהפכה האיראניים, ראא'ד מחרם תרכ, אשר נהרג בדמשק במהלך חילופי אש עם כוחות המורדים. על הקבר, הנמצא באיראן, רשום : נולד ב-1/10/1357 לשנה ההג'רית (קרי 30 במרץ 1979), נפטר              ב-29/10/1390 לשנה ההג'רית (קרי 19 בינואר 2012). מצא את מותו בדמשק (אלערביה, 19 בספטמבר 2012)
קברו של קצין משמרות המהפכה האיראניים, ראא'ד מחרם תרכ, אשר נהרג בדמשק במהלך חילופי אש עם כוחות המורדים. על הקבר, הנמצא באיראן, רשום : נולד ב-1/10/1357 לשנה ההג'רית (קרי 30 במרץ 1979), נפטר ב-29/10/1390 לשנה ההג'רית (קרי 19 בינואר 2012). מצא את מותו בדמשק (אלערביה, 19 בספטמבר 2012)

תיאום עמדות בין איראן, חזבאללה וסוריה

13. גיבוש אסטרטגיה משותפת ובחינתה מעת לעת לנוכח השינויים הצבאיים והפוליטיים, מחייבים הידברות תכופה בין ההנהגה האיראנית וארגון חזבאללה ובינם בין הצמרת הסורית. על פי כלי התקשורת הערביים והלבנונים התייעצויות כאלו מתקיימות מעת לעת. כך למשל:

א.   העיתון הכויתי אלראי (19 באפריל 2013), דיווח, כיחסן נצראללה, מנהיג חזבאללה, ביקר בטהראן באפריל 2013. במהלך הביקור הוא נועד עם המנהיג עלי ח'אמנהאי, עם מפקד כוח קדס קאסם סלימאני, ועם בכירים איראנים נוספים. ברקע השיחות הללו עמדה החלטה איראנית להטיל את כל כובד המשקל לסיוע למשטר הסורי. על-פי אלנהאר אישרו "גורמים המקורבים לחזבאללה" את הידיעה על ביקור חסן נצראללה באיראן במחצית הראשונה של אפריל 2013 (21 באפריל 2013).

ב.   היומון הלבנוני אלשראע (12 במרץ 2013), דיווח, כי מפקד כוח קדס קאסם סלימאני ביקר בסוריה בסוף פברואר 2013. בשובו לטהראן הוא הציג בפני הצמרת האיראני תמונת מצב קודרת אודות מצבו הצבאי והאסטרטגי של המשטר הסורי. כמענה לקשיים, שבפניהם ניצב המשטר הסורי הוא הציע להרחיב את היקפו של "הצבא העממי" באמצעות שיגור מתנדבים שיעיים לסוריה כפיצוי על המחסור של המשטר הסורי בכוח אדם לוחם עלוי.

סיוע חזבאללה למשטר הסורי
מאפיינים כלליים

14. ארגון חזבאללה מעניק למשטר הסורי סיוע צבאי ההולך ומתרחב ככל שמתמשכת מלחמת האזרחים וככל שגדלים הסיכונים לשרידותו של המשטר. הביטוי המרכזי של סיוע זה הינו שיגור כוחות לוחמים לסוריה, להערכתנו בסדר גודל של כמה אלפי פעילים צבאיים עד כה. פעילים אלה ממלאים תפקיד חשוב בלחימה במרחב אלקציר, שמדרום לחמץ, ובמתחם קבר אלסת זינב הקדוש לשיעים, שמדרום לדמשק. בנוסף לכך מגיש חזבאללה למשטר הסורי, סיוע במודיעין ובאימונים. הוא גם נוטל חלק בהקמת מיליציות חמושות ("צבא עממי") בקרב בני העדה העלוית והשיעית במסגרת ההיערכות לקראת "היום שאחרי" ובאבטחת קבר אלסת זינב. כמו כן נאבק חזבאללה במתנגדי המשטר הסורי בזירה הפנים-לבנונית ומנהל קמפיין תעמולה לתמיכה במשטר הסורי.

מעורבות ישירה של חזבאללה בלחימה

15. בשנה הראשונה למלחמת האזרחים בסוריה הקפיד חזבאללה לשמור על פרופיל נמוך של מעורבות בלחימה. במהלך 2012 שוגרו לסוריה פעילים צבאיים, בהיקף מצומצם, אשר שימשו בעיקר בתפקידי יעוץ ואבטחה ומעורבותם הפעילה בלחימה הייתה מצומצמת. דומה, כי השינוי הגדול בהיקף מעורבותו של חזבאללה התחולל במחצית הראשונה של שנת 2013, לנוכח הערכת איראן וחזבאללה שגברו האיומים על שרידותו של המשטר הסורי ועל האינטרסים שלהן בסוריה ("נכסים" צבאיים ואינטרסים דתייםעדתיים). השינוי בהיקף המעורבות ובאופייה בא לידי ביטוי בהעברת כוחות חזבאללה למרחב אלקציר (מדרום לחמץ) שם מקיימים תומכי המשטר לחימה עזה נגד המורדים (פירוט ראו בהמשך).

16. על פי הרצאת ראש אמ"ן האלוף אביב כוכבי (מרץ 2013) שיגר חזבאללה לסוריה כמה מאות לוחמים מהיחידות המיוחדות של הארגון. מדיווחים תקשורתיים עולה, כי מספרם של פעילי חזבאללה שנשלחו לסוריה גדל מאז והגיע כיום (מאי 2013) לסדר גודל של כמה אלפי לוחמים[10]. מעורבות חזבאללה בלחימה באלקציר מסמלת תהליך של הישאבות הולכת וגוברת של חזבאללה לתוך הקלחת הסורית, למרות ה"מחירים, שהארגון נאלץ לשלם על כך בזירה הפנים-לבנונית ומול ישראל (ראו להלן)[11]. תהליך ההישאבות של חזבאללה למלחמת האזרחים הסורית, עשוי להערכתנו להתעצם ככל שתחלש משילותו של משטר אסד ויגבר חששן של איראן וחזבאללה מפני התמוטטות המשטר ופגיעה באינטרסים החיוניים שלהן בסוריה.

17. עם זאת, בשלב זה, המעורבות הישירה חזבאללה בלחימה עדיין לא התרחבה למרבית מוקדי הלחימה המרכזיים, ואין ביכולתה להטות את כף המאזניים במלחמה שהמשטר מנהל נגד המורדים. היא מתמקדת באזורים, שבהם יש לחזבאללה אינטרסים עדתייםדתיים (מרחב אלקציר, קבר סת זינב)[12]. בכתבה שהתפרסמה בעיתון הלבנוני אלספיר (4 במאי 2013) הודגש, כי מעורבותו של חזבאללה בלחימה בסוריה הינה עדיין מקומית ומטרותיה עדיין מצומצמות. על פי הכתבה חזבאללה עדיין אינו נלחם בכל כובד משקלו, הגם שאופציה זאת שרירה וקיימת, אם יתרחב העימות ואם יצטרפו אליו גורמים חיצוניים העוינים את משטר אסד.

תחומי סיוע נוספים של חזבאללה

18. מעבר לשיגור לוחמים לסוריה ולהשתתפותו הפעילה בכמה מוקדי לחימה, מעניק חזבאללה למשטר הסורי סיוע בתחומים הבאים:

א.   אימונים: חזבאללה מדריך כוחות הנאמנים למשטר הסורי, כוחות צבא וכוחות מיוחדים, במיומנויות מלחמת גרילה בהן רכש ניסיון מבצעי: לחימה בשטח בנוי, הדרכה בתחומי חבלה וירי צלפים, ועוד. על פי כתבה בלה פיגארו הצרפתי הסיוע העיקרי שחזבאללה והאיראנים מעניקים למשטר הסורי הינו הכשרת כוחותיו של בשאר אסד (לה פיגארו, 17 באוגוסט 2012). על פי אל"מ עארף חמוד מ"צבא סוריה בחופשית" המעורבות הצבאית של חזבאללה בסוריה החלה באמונים, שהעבירו אנשי חזבאללה, בלוחמת גרילה לכוחותיו של אסד (5 במרץ 2013, USAtoday).

ב.   מודיעין: השבועון הלבנוני אלשראע דיווח, כי חזבאללה שיגר לסוריה קבוצות פעילים צבאיים על מנת לסייע למודיעין הסורי (אלשראע, 11 ביולי 2011). על פי ההרצאה של ראש אמ"ן אביב כוכבי (מרץ 2013) הסיוע של איראן וחזבאללה מתבטא בין השאר בהעברת מידע מודיעיני למשטר הסורי.

ג.       אבטחת הגבול הסורי- לבנוני: חזבאללה מקיים פעילות מנע לאורך הגבול הסורי-לבנוני, בבקעת הלבנון. המדובר באזור פרוץ מהבחינה הביטחונית, ששליטת הממשל המרכזי הלבנוני (והסורי) בו הינה רופפת. פעילות חזבאללה לאורך הגבול מיועדת לאבטח את המערכת הלוגיסטית שלו מלבנון לסוריה ולמנוע העברת פעילים לבנונים ואמצעי לחימה עבור המורדים (חזבאללה שב והאשים את מתנגדיו בלבנון בסיוע למורדים בסוריה)[13].

ד.      פעילות סיכולמנע בזירה הפנים-לבנונית: חזבאללה מערים קשיים על פעילות האופוזיציה הסורית בלבנון באמצעות התנכלויות, הפחדה, מעצרים והסגרת מבוקשים לידי המשטר הסורי.

ה.      סיוע תעמולתי: חזבאללה מעניק סיוע תעמולתי למשטר הסורי באמצעות כלי התקשורת שלו ובאמצעות כלי התקשורת הלבנונים והערביים. המשטר הסורי מוצג על ידי חזבאללה כמי, שמסייע באופן עקבי לפלסטינים ע"י תמיכה ב"התנגדות" נגד ישראל ומהווה מרכיב מרכזי ב"ציר ההתנגדות והסירוב" נגדה. לעומת זאת מוצגים מתנגדי המשטר הסורי כמי שמשרתים "מזימה" מערבית-ערבית או כטרוריסטים ("תכפירים", כינוי לארגונים המזוהים עם אלקאעדה והג'האד העולמי), אשר הגיעו לסוריה במטרה להפיל את המשטר ולעורר מלחמת אחים בין העדות והדתות השונות.

להמשך המסמך בפורמט PDF לחץ כאן

 

[1]ג'בהת אלנצרה לאהל אלשאם, "חזית הסיוע לתושבי סוריה רבתי", הינו הארגון הבולט בקרב ארגוני האסלאם הרדיקלי, המזוהים עם אלקאעדה, הנלחמים נגד המשטר הסורי. הארגון נקרא בקיצור ג'בהת אלנצרה (קרי, "חזית הסיוע").בשם זה יעשה שימוש בהמשך העבודה.
[2]במאמר, שכתבעמוס ידלין, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, התייחס למשמעויות התקיפה בדמשק, בהנחה, על פי פרסומים זרים, שהתקיפה הייתה ישראלית. במאמר נכתב בין השאר: "חשוב להבין שישראל פעלה בפעם הראשונה מזה עשור אל מול נתיב אספקת הנשק לחזבאללה שהפעילו איראן וסוריה. אסד האב הגביל עד שנת 2000 את אספקת הנשק לחזבאללה... בנו בשאר, לעומת זאת, פרץ את כל הגבולות... הנשק, שהועבר מאיראן הגיע בטיסה לנמל התעופה הבינלאומי של דמשק, ומשם הועבר ללבנון. למרות החלטת מועצת הביטחון 1701 משנת 2006, האוסרת אספקת נשק ללבנון לגוף שאינו ממשלת לבנון, ישראל לא פעלה בעבר כנגד משלוחים אלו. עם זאת כאשר התברר בסוף העשור הקודם שנפרצו כל חסמי העברת נשק לחזבאללה. ישראל הגדירה ארבע מערכות נשק, שיחייבו אותה לפעול לעצירת העברתם לחזבאללה גם במחיר סיכון של הסלמה: מערכות הגנה אוויריות מתקדמות, טילי קרקע-קרקע ארוכי טווח, טיל חוף-ים יחונט ונשק כימי" (INSS  , מבט על (424), 9 במאי 2013).
[3]הצהרה זאת לוותה במסר מאיים מפי "בכיר בחזבאללה".לדברי אותו בכיר משמעות הסולידאריות, שבין סוריה לחזבאללה היא, שנוצרה חזית אחידה כלפי ישראל. לדבריו אם ישראל תיזום הרפתקה ע"י כניסה למלחמה היא תשוב בסופו של דבר לתקופת האבן: "כל מהלומה, שתונחת על שדה תעופה תענה במהלומה על שדה תעופה ותחנות רכבת [בישראל]; כל מהלומה על תחנת כוח תענה במהלומה על התשתית [הישראלית]; כל מהלומה על נמל ים תענה בכך, שהטילים החדשים ישביתו את תנועת השיט הצבאית והמסחרית הישראלית בים התיכון. בכך גם אנו [וגם] אויבנו נשוב בו זמנית לתקופת האבן" (אלראי, 24 במאי 2013).
[4]בכל שנות פעילותו נמנע חזבאללה מביצוע פיגועים דרך חזית רמת הגולן בעיקר כפועל יוצא מהמדיניות הסורית שהקפידה במשך 40 שנה לשמור על שקט בגזרה זאת והעדפתה להפעיל ארגוני חסות (Proxies) בגזרות אחרות. הצהרתו של נצראללה בעניין נכונותו ליטול חלק בפיגועים ברמת הגולן גררה ביקורת מיידית בתקשורת הערבית והלבנונית מצד מתנגדי איראן וחזבאללה. כך למשל כתב העיתון הערבי הנפוץ אלשרק אלאוסט: "לוחמי חזבאללה נכנסים למערכה חדשה, שלא צפויה לה הצלחה בשל סיבות רבות: החל מהאופי הגיאוגרפי של השטח בו הם מתכוונים להילחם, נוסף על העדר התמיכה העממית באזור [זה] במשטרו של אסד, וכלה [בהעדר] האמצעים של חזבאללה והתגובה הישראלית הצפויה..." (אלשרק אלאוסט, 11 במאי 2013).
[5]פרטים אודות כוח קדס ראו לקט מידע מה-8 באוגוסט 2012: "כוח קדס, יחידת עילית של משה"מ באיראן, משמש כחוד החנית של מתקפת הטרור האיראנית המתבצעת נגד ישראל ברחבי העולם בשת"פ עם חזבאללה. הפיגוע של חזבאללה בבולגריה מסמן, להערכתנו, את "הצלחתה" הבולטת של מתקפה זאת".
[6]במהלך שנת 2012 חשפה התקשורת האמריקאית מספר פעמים, כי איראן קיימה טיסות מטען נושאות אמצעי לחימה דרך שיטחה של עיראק. ב-16 במרץ 2012 דיווח ה-ן Washington Post, כי מטוסים איראנים העבירו לסוריה כ-30 טון של כלי נשק שהוגדרו כ"ציוד חקלאי". ב-5 בספטמבר 2012 דיווח הניו יורק טיימס, כי מאז חודש יולי חידשה איראן את משלוח אמצעי הלחימה דרך תחומה האווירי של עיראק. בידיעה אחרת, שהתבססה על דו"ח "גורמי מודיעין מערביים" נמסר, כי מטוסים איראנים טסים מידי יום לסוריה דרך שיטחה של עיראק, כשהם נושאים אנשי משמרות המהפכה ועשרות טונות של כלי נשק ותחמושת (רויטרס, 19 בספטמבר 2012).
[7]אתר החדשות הערבי אלוטן אלערבי דיווח, כי שדה התעופה של בירות הפך לפני זמן רב לאתר ממנו מועברים סחורות, אמצעי לחימה וציוד צבאי מאיראן עבור חזבאללה והמשטר הסורי. איראן, על פי הדיווח, עושה שימוש בחברת Iran Air      ו -Air Mahan , שמטוסיהן עוברים במרחב האווירי של עיראק ותורכיה (אלוטן אלערבי, 3 במאי 2013).
[8]נגיד הבנק הסורי המרכזי אדיב מיאלה מסר, כי טהראן העמידה לרשות סוריה קו אשראי בסך מיליארד דולר, שסוריה השתמשה ביותר ממחציתו. הוא הוסיף, כי "אנו מצפים לסיוע רב יותר ממדינות ידידותיות... כן, סיוע כספי מאיראן ורוסיה ואפשר גם ממדינות ידידותיות נוספות" (רויטרס, דמשק, 24 באפריל 2013).
[9]על פי דיווחי התקשורת הסורית והערבית נהרגו כמה אנשי "משמרות המהפכה" במהלך פעילותם בסוריה. כמו כן נפלו בידי המתקוממים שבויים מקרב משמרות המהפכה. לאיראן הועברו גופותיהם של אנשי צבא איראנים, שנהרגו בקרבות באזור דמשק. דווח כי הגופות הועברו במטוס תובלה איראני, אשר העביר למשטר הסורי אמצעי לחימה ותחמושת (אלמח'תצר, אתר חדשותי ערבי, 1 באוקטובר 2012).
[10]באתר החדשות All 4 Syria, המזוהה עם האופוזיציה הסורית דווח (18 באפריל 2013) על שיגור כ-700 לוחמים על כלי נשקם לאזור אלקציר. בדיווח אחר (אלוטן, סעודיה, 14 באפריל 2013) נמסר, כי כ-1,200 לוחמי חזבאללה הועברו לסוריה דרך הים והגיעו לנמל טרטוס. העיתון הלבנוני אלחיאת דיווח, כי "מקורות צרפתיים יודעי דבר" ציינו, כי לצרפת "מידע ודאי" על כ-1,500 לוחמי חזבאללה המשתתפים בקרבות לצד המשטר הסורי (אלחיאת, 19 במאי 2013). שר החוץ הצרפתי לוראן פביוס מסר, כי על פי הערכת צרפת מעורבים בלחימה בסוריה כ-4000-3000 פעילי חזבאללה (סי"צ, 29 במאי 2013).
[11]תהליך זה עומד בניגוד לזהירות שהפגינו (עד כה) שחקנים זרים אחרים (ארה"ב, איראן, תורכיה) בקשר למעורבות ישירה במלחמת האזרחים הסורית.
[12]היקף הפעילים ששיגר עד כה חזבאללה ללבנון נופל בהרבה לא רק מזה של המורדים הסורים ותומכיהם אלא גם מזה של תומכי אלקאעדה והג'האד העולמי: על פי הרצאת ראש אמ"ן, אביב כוכבי, האופוזיציה הסורית מונה כיום כ-100,000 פעילים. ארגוני הג'יהאד העולמי הפעילים בסוריה מונים כ-10,000 פעילים. לעומת זאת מספר הפעילים הצבאיים של חזבאללה השוהים בסוריה, אינו עולה, להערכתנו, על כמה אלפי לוחמים.
[13]שיח' נעים קאסם, סגנו של חסן נצראללה, טען בראיון לעיתון כוויתי כי "מחנה ה-14 במרץ" שולח נשק וכסף למורדים בסוריה ונותן להם מחסה. לטענתו נהרגו יותר מ-20 אנשים (במשתמע לבנונים, שנלחמו לצד המורדים) באזור תל אלכלח, שבגבול הצפוני בין לבנון לסוריה, כשהתעמתו עם כוחות המשטר הסורי (אלאנבאא', 29 באפריל 2013).