אימן אלשראונה, מחבל משוחרר עסקת שליט, שגורש לרצועת עזה לאחר שביתת רעב, מצהיר על חזרתו לפעילות טרור במסגרת הזרוע הצבאית של חמאס.

המחבל אימן שראונה, אשר קיים שביתת רעב ממושכת בבית הכלא הישראלי, מתראיין ממיטת חוליו עם הגיעו לרצועת עזה

המחבל אימן שראונה, אשר קיים שביתת רעב ממושכת בבית הכלא הישראלי, מתראיין ממיטת חוליו עם הגיעו לרצועת עזה

אימן אלשראונה לבוש מדים בעמדת מארב/תצפית לאחר ששב לפעילות טרור ברצועת עזה

אימן אלשראונה לבוש מדים בעמדת מארב/תצפית לאחר ששב לפעילות טרור ברצועת עזה

אימן אלשראונה לובש מדיו בביתו ולוקח את נשקו

אימן אלשראונה לובש מדיו בביתו ולוקח את נשקו

הכתב מתלווה אל אימן אלשראונה לפעילות צבאית לילית (ערוץ אלמיאדין הלבנוני, 27 במאי 2013)

הכתב מתלווה אל אימן אלשראונה לפעילות צבאית לילית (ערוץ אלמיאדין הלבנוני, 27 במאי 2013)

הפגנה בכפר דורא (גזרת חברון) לןשחרור אימן אלשראונה (ערוץ אלקדס, 3 במרץ 2013)

הפגנה בכפר דורא (גזרת חברון) לןשחרור אימן אלשראונה (ערוץ אלקדס, 3 במרץ 2013)

חסאם בדראן, , מצטלם עם כלי נשק בעת שהותו בתורכיה (פורום חמאס, 19 באוקטובר 2012).

חסאם בדראן, , מצטלם עם כלי נשק בעת שהותו בתורכיה (פורום חמאס, 19 באוקטובר 2012).


כללי

1. אימן אלשראונה הינו פעיל חמאס מאזור חברון, אשר נדון ל-38 שנות מאסר בגין שורה של פעולות טרור ובהן הנחת מטען בבאר שבע שגרם לפציעתם של 19 בני אדם. הוא שוחרר במסגרת עסקת שליט, נעצר מחדש משום ששב לעסוק בפעילות טרור. הוא קיים שביתת רעב במשך 53 ימים במהלכה התקיימו ביהודה ושמרון הפגנות, שקראו לשחרורו כחלק מ"מחאת האסירים". בסופו של דבר הותר לו לצאת לרצועת עזה למשך עשר שנים במקום לחזור לכלא ולרצות את עונשו (מרץ 2013). לאחרונה הוא התראיין לערוץ טלוויזיה לבנוני בו סיפר כי הוא חזר לפעילות צבאית במסגרת גדודי עז אלדין אלקסאם הזרוע הצבאית-טרוריסטית של חמאס.

2. חזרתו של אימן אלשראונה למעגל הטרור הינה חלק מתופעה נרחבת יותר של חזרת משוחררי עסקת שליט למעגל הטרור. בשנה האחרונה חשפו כוחות הביטחון הישראליים שורה של התארגנויות ביהודה ושומרון אשר כללו משוחררים של עסקת שליט או כאלו אשר הופעלו ע"י משוחררי עסקת שליט מהרצועה וממדינות ערביות אחרות (סעודיה, ירדן, קטר). בקרב המשוחררים הללו ומפעיליהם בולטת חמאס )פירוט ראו נספח).

3. מעורבותם של המחבלים המשוחררים בפעילות טרור מהווה הפרה בוטה של הסכם השחרור, שהושג בתיווך מצרים.

חזרתו של אימן שראונה לפעילות צבאית

4. אחמד שלדאן, כתב ערוץ אלמיאדין הלבנוני בעזה, שידר לאחרונה כתבה אודות חזרתו של המחבל המשוחרר, אימן אלשראונה, לפעילות מבצעית במסגרת הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז אלדין אלקסאם. בכתבה ראיין הכתב את אלשראונה בביתו בעזה והתלווה אליו לפעילות צבאית במזרח הרצועה, סמוך לגבול עם ישראל. לדברי הכתב, מידי יום חמישי בלילה לובש אלשראונה את מדיו, לוקח את נשקו ויוצא לפעילות לילית מבצעית. בכתבה גם נאמר, כי שנות המאסר הממושכות לא השפיעו על אלשראונה וכי עבורוההשתתפות בג'האד עדיין מהווה וכורח.  אלשראונה אמר בכתבה, כי גדודי עז אלדין אלקסאם קיימים כדי להגן על אדמתם ולשחרר את שטחי הגדה, את הר הבית, "את כל פלסטין מהנהר ועד הים" ואת האסירים הפלסטיניים הכלואים בישראל"  (ערוץ אלמיאדין הלבנוני, 27 במאי 2013).

מימין: אימן אלשראונה לובש מדיו בביתו ולוקח את נשקו . משמאל:  הכתב מתלווה אל אימן אלשראונה לפעילות צבאית לילית (ערוץ אלמיאדין הלבנוני, 27 במאי 2013)
מימין: אימן אלשראונה לובש מדיו בביתו ולוקח את נשקו . משמאל:  הכתב מתלווה אל אימן אלשראונה לפעילות צבאית לילית (ערוץ אלמיאדין הלבנוני, 27 במאי 2013)

פעילותו הטרוריסטית של אימן אלשראונה ושביתת הרעב שלו

5. אימן אסמאעיל סלאמה שראונה, פעיל חמאס מדורא, שבאזור חברון, נעצר בשנת 2002 בעקבות מעורבות בפיגוע הנחת מטען בבאר שבע במאי 2002 בו נפצעו 19 בני אדם, ניסיון לחטוף חייל ומעורבות בפיגוע ירי לעבר חיילים. על אימן שראונה נגזרו 38 שנות מאסר. הוא שוחרר במסגרת עסקת שליט באוקטובר 2011. מיד לאחר שחרורו הוא הפר את תנאי הסכם השחרור ושב לעסוק בפעילות טרור. הוא נעצר שנית ב-31 בינואר 2012 והוגשה בקשה ע"י המערכת המשפטית לביטול ההקלה בעונשו והחזרתו לכלא לריצוי יתרת המאסר שנגזר עליו.

6. לאחר שובו לכלא קיים אימן שראונה שביתת רעב במשך 53 ימים. במחצית הראשונה של מרץ 2013 הוגשה על ידו בקשה לצאת לרצועת עזה למשך עשר שנים במקום לחזור לכלא לרצות את עונשו. בהסכמת גורמי הביטחון ועל דעת הפרקליטות אושרה הבקשה. הוא שוחרר ויצא לרצועת עזה שם נערכה לו קבלת פנים חמה. בראיון, שקיים שראונה מבית החולים. מיד עם הגיעו לרצועה הוא ציין, כי הדרך היחידה לשחרור אסירים הינה חטיפת חיילים ישראליים (ערוץ אלקדס, 18 במרץ 2013).

הפגנה בכפר דורא (גזרת חברון) לןשחרור אימן אלשראונה (ערוץ אלקדס, 3 במרץ 2013)
הפגנה בכפר דורא (גזרת חברון) לןשחרור אימן אלשראונה (ערוץ אלקדס, 3 במרץ 2013)

התופעה של חזרת מחבלים משוחררים לדרך הטרור

7. אין זו הפעם הראשונה בה חוזר מחבל משוחרר מהכלא הישראלי לפעילות טרור. שירות הביטחון הכללי מצביע על מעורבותם הגבוהה של מחבלים משוחררים, בעיקר משוחררי עסקת שליט, בפעילות טרור ובגיוס פעילים לביצוע פיגועים. מאז שוחררו המחבלים במסגרת עסקת שליט  (אוקטובר 2011) נעצרו ביהודה ושומרון מספר מחבלים משוחררים משום ששבו לדרך הטרור. זאת ועוד,  משוחררי עסקת שליט, שיצאו לרצועת עזה, מפעילים מהרצועה תאי טרור ביהודה ושומרון בעיקר ביוזמת חמאס.

8. בולטת גם מעורבותם בפעילות טרור של  מחבלים משוחררים, שבמסגרת תנאי העסקה יצאו למדינות אחרות. שורה של פרשיות, שנחשפו לאחרונה על ידי שירותי הביטחון הישראליים, ממחישה באופן בולט את מעורבותם הגבוהה של פעילים אלה, בדגש על פעילי חמאס, בפעילות שנועדה להקמת תשתית טרור ביהודה ושומרון.  סעודיה וירדן מנוצלות  במיוחד כמקומות מפגש בין תושבי יהודה ושומרון לבין מפעיליהם  והדבר הומחש היטב בחשיפות התארגנויות טרור בתקופה שחלפה מאז ביצוע עסקת שליט (פירוט ראו נספח).

נספח
חזרתם של מחבלים ששוחררו מהכלא במסגרת עסקת שליט  לפעילות טרור בשנה האחרונה

1. באוקטובר 2011 הושגה עסקת שליט בין ישראל לחמאס בתיווך מצרי. במסגרת העסקה שוחררו, בתמורה לשחרור גלעד שליט,  1,027 אסירים ועצירים ביטחוניים פלסטיניים, קרוב לרבע מכלל המחבלים, שהיו כלואים בישראל. חמאס זכתה בעקבות השחרור ליוקרה רבה בקרב הציבור הפלסטיני ומחאת האסירים צברה תנופה. חמאס פעלה למנף את העסקה באמצעות קמפיין תקשורתי, שהדגיש את הצלחת הטרור (ה"התנגדות") והטיף לחטיפת ישראלים נוספים כדרך המועדפת לשחרור האסירים. הרשות הפלסטינית בירכה על שחרור המחבלים ואבו מאזן הורה להעניק לכל מחבל משוחרר, בין אם הוא נמצא בשטחי הרשות ובין אם הועבר ממנה, מענק נשיאותי בגובה 5,000 דולרים. אבו מאזן גם הורה למרכזים הרפואיים להגיש טיפול מלא חינם כל המשוחררים (פאל טודיי, 23 באוקטובר 2011). האסירים המשוחררים זכו לקבלות פנים במקומות מגוריהם אולם מנגנוני הביטחון של הרשות מנעו את ניצולם למפגני תמיכה בחמאס.

2.  בשנה האחרונה חשפו כוחות הביטחון הישראליים שורה של התארגנויות ביהודה ושומרון בהן היו מעורבים אסירים משוחררים ובעיקר משוחררי עסקת שליט ההתארגנויות הללו ניסו להקמת תאי טרור, גיוס פעילים וביצוע פיגועים. להלן מספר דוגמאות (אתר שירות הביטחון הכללי) :

א. בינואר 2013 נעצרו על ידי כוחות הביטחון כעשרים פעילי חמאס מאזור חברון. העצורים השתייכו להתארגנות, שהתכוונה לבצע פיגועי טרור, בעיקר חטיפות לצורך מיקוח לשחרור אסירים. הפעילים כבר היו בעיצומן של הכנות לביצוע פיגוע החטיפה. הם ניסו למצוא דירת מסתור ולקשור קשר עם אזרח ישראלי, שישמש כנהג. במהלך המעצר הוסגרו גם אמצעי לחימה רבים, שהיו ברשות חברי החוליה ובכלל זה למעלה מעשרה סוגים של כלי נשק, שנועדו לשמש בפיגועים המתוכננים. רוב העצורים ריצו בעבר תקופות מאסר ממושכות בבתי הכלא הישראליים בעיקר בשל מעורבות בפעילות טרור. הפעילים עמדו בקשר עם גורמי חמאס מחוץ ליהודה ושומרון לצורך קבלת סיוע, הנחיות ומימון. עיקר הקשר התקיים מול חסאם בדראן, פעיל חמאס, ששוחרר מהכלא הישראלי במסגרת עסקת שליט. בדראן נשפט בשנת 2004 ל-17 שנות מאסר בגין מעורבות בביצוע פיגועי התאבדות במהלך האנתיפאצ'ה השנייה. עם שחרורו (אוקטובר 2011) הוא גורש לקטר.

ב. בפברואר 2013 פורסם, כי כוחות הביטחון חשפו בחודשים האחרונים תשתית טרור המשתייכת לזרוע הצבאית של חמאס באזור חברון. התשתית פעלה בהכוונת פעיל חמאס, שגורש לעזה במסגרת עסקת שליט. חברי התשתית התכוונו לבצע פיגועי ירי והנחת מטענים אך נעצרו בטרם הצליחו להוציאם אל הפועל. ברשות אחד מחברי החוליה נמצא מטען צינור. בראש החוליה עמד מנג'ד מוסא דיאב ג'ונידי, תושב חברון בן 23. בחקירתו הודה, כי עמד בקשר עם באסל הימוני, פעיל חמאס מחברון, ששוחרר במסגרת עסקת שליט וגורש לרצועת עזה.

ג.  במהלך מרץ 2013 נעצר אמיר ברכאת, יליד 1988, תושב שכם, אשר שב בפברואר 2013 מעלייה לרגל למכה. בחקירתו  הודה ברכאת, כי במהלך שהותו במכה הוא פגש את אמיר דוכאן, משכם, אשר שוחרר במסגרת עסקת שליט ויצא לרצועת עזה והצטרף לשורות חמאס. אמיר דוכאן הציע לאמיר ברכאת לבצע פיגוע ירי בכביש עוקף שכם או להשליך רימון לעבר מחסום חוארה, בתמורה לתשלום של 60,000$. עם חזרתו לשטח יצר אמיר ברכאת קשר עם מפעילו אמיר דוכאן, הודיע לו, כי הוא מוכן לבצע את הפיגוע ואף פעל להשגת אקדח.

ד. בחודשים ינואר-פברואר 2013 עצרו כוחות הביטחון הישראלים שליח חמאס ומפעילו, אשר ניסו להחדיר ליהודה ושומרון כספים של חמאס למימון טרור. שני העצורים הינם אחים, תושבי מחנה הפליטים פרעה שבאזור שכם. בכליו של השליח, שנעצר במעבר אלנבי, נמצאו כ-10,000 יורו ו-900$, שהוסתרו בתוך קופסאות סיגריות. בחקירתו הודה אחד האחים, כי יצא לירדן בשליחות אחיו, במטרה להבריח כספים למימון טרור, שמקורם בחמאס. את הכספים הוא קיבל בירדן באמצעות שליח מטעמו של אמיר דוכאן, פעיל פתחתנזים משכם. אמיר דוכאן הינו משוחרר עסקת שליט, שגורש לרצועת עזה, שם יצר קשר עם ארגונים שונים לרבות חמאס.

ה. במהלך מאי 2013 עצר שירות הביטחון הכללי את בכר עטאללה סמיח סעד, פעיל חמאס, שתכנן לבצע פיגועי חטיפה וירי. בחקירתו של הפעיל, תושב מזרעה אלשרקיה (אזור ראמאללה), עלה כי במהלך אפריל 2013 הוא נפגש בירדן עם השאם עבד אלקאדר אבראהם חג'אז, פעיל חמאס, בן כפרו, משוחרר עסקת שליט. במהלך הפגישה גויס על ידו לשורות חמאס וקיבל הנחיות לתכנן פיגועי חטיפה וירי נגד חיילים ותושבים ישראליים. סמוך למועד מימוש הפיגועים הוא היה אמור לקבל ארבעה כלי נשק באמצעות שליח. במקביל הונחה לגייס כספים לפעילותו. בכר עטאללה סמיח סעד הביע גם הסכמתו לצאת לסודאן לאימונים צבאיים. השאם עבד אלקאדר אבראהם חג'אז אחראי למותם של עשרה ישראלים אזרחים וחיילי צה"ל בפיגועים, שביצע בעבר. הוא  נשפט לעשרה מאסרי עולם שוחרר במסגרת עסקת שליט וגורש לחו"ל. כיום מתגורר בקטר.