בדרשה, שנשא לאחרונה יוסף אלקרצ’אוי, הנחשב לגדול הפוסקים של האסלאם הסוני, השתלח באיראן ובחזבאללה (“מפלגת השטן”) וקרא למוסלמים לסייע למורדים בסוריה.

שיח' יוסף אלקרצ'אוי נושא דרשה (31 במאי 2013) בה תקף בחריפות ואת איראן, את חזבאללה ומנהיגה חסן נצראללה

שיח' יוסף אלקרצ'אוי נושא דרשה (31 במאי 2013) בה תקף בחריפות ואת איראן, את חזבאללה ומנהיגה חסן נצראללה

שיח' ד

שיח' ד"ר יוסף אלקרצ'אוי

 ראש ממשל חמאס אסמאעיל הניה מנשק את ידו של שיח' אלקרצ'אוי בעת ביקורו ברצועת עזה

ראש ממשל חמאס אסמאעיל הניה מנשק את ידו של שיח' אלקרצ'אוי בעת ביקורו ברצועת עזה

כרזה, שהונפה ע

כרזה, שהונפה ע"י מתנגדי חזבאללה בלבנון, בה הוסב סמל חזבאללה מ"חזב אללה [מפלגת אללה]" ל"מפלגת השטן" (ברוח דברי אלקרצ'אוי).

אלקרצ'אוי ובשאר אלאסד בימים טובים יותר, בהם פעל אלקרצ'אוי להתקרבות בין השיעים לסונים

אלקרצ'אוי ובשאר אלאסד בימים טובים יותר, בהם פעל אלקרצ'אוי להתקרבות בין השיעים לסונים


כללי

1.    ב-31 במאי 2013 נשא שיח' יוסף אלקרצ'אוי, בכיר פוסקי ההלכה בעולם המוסלמי סוני, דרשה בה תקף בחריפות את איראן וחזבאללה. הדרשה נישאה במסגרת כינוס, שנערך בדוחה בירת קטר, לאות הזדהות עם העם הסורי. אלקרצ'אוי האשים בדבריו את איראן וחזבאללה בסיוע למשטר הסורי העלוי הנלחם נגד בני עמו באמצעות אספקת אמצעי לחימה ושיגור פעילים מכל רחבי העולם השיעי. אלקרצ'אוי השתלח במילים חריפות בחזבאללה ("מפלגת השטן") השולחת לסוריה פעילים "כדי להרוג את תושבי אלקציר" בכנותו את מנהיג חזבאללה, חסן נצראללה (מילולית- "ניצחון אללה") בשם "ניצחון השטן". אלקרצ'אוי קרא למתנדבים מוסלמים ולמדינות מוסלמיות לסייע לאחיהם בסוריה בהוסיפו: "אני נשבע שלו יכולתי, הייתי יוצא להיאבק ללא היסוס" (עיקרי הדרשה ראו נספח).

2.    שיח' ד"ר יוסף עבדאללה אלקרצ'אוי, בכיר פוסקי ההלכה בעולם המוסלמי סוני, גורש ממצרים,מצא מקלט בקטר, וממנה הוא פועל ברחבי העולם הערבי מוסלמי. לאחר סילוקו של הנשיא מבארכ שב אלקרצ'אוי למצרים ונשא דרשה בכיכר אלתחריר שבקהיר.הוא נחשב בעיני רבים כסמכות האידיאולוגית העליונה של תנועת האחים המוסלמים, הגם שפורמאלית אין הוא מכהן כמנהיגה הרשמי של התנועה. אלקרצ'אוי מהווה גם מקור סמכות דתי ראשון במעלה עבור חמאס והוא תומך נלהב בטרור הפלסטיני. ב-8 במאי 2013 קיים אלקרצ'אוי ביקור, ראשון מסוגו, ברצועת עזה, שם יצא בהתבטאויות קיצוניות בהן שלל כל אפשרות של הכרה בישראל ומו"מ עימה וקרא למוסלמים "להתכונן להגנה על מסגד אלאקצא"[1].

3.    דרשתו של יוסף אלקרצ'אוי בקטר הושמעה בתגובה לנאום חסן נצראללה (25 במאי 2013) בו הודה לראשונה במעורבות חזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה[2]. הדרשה נישאה בעיצומם של הקרבות כשבוע לפני שעלה בידי המשטר הסורי, באמצעות כמה אלפי פעילי חזבאללה, להשתלט על העיר אלקציר, ולזכות בניצחון צבאי ומוראלי גדול. ניצחון זה, בצד המשך הסיוע של איראן למשטר הסורי והמשך הישאבות חזבאללה למלחמת האזרחים הסורית, תורמים להגברת השסע בין הסונים לשיעים בעולם הערבימוסלמי כפי שמצאו ביטויים בדברים החריפים שהשמיע אלקרצ'אוי ובקריאות לג'האד נגד חזבאללה ונגד השיעים, שהשמיעו אנשי דת סונים נוספים. עם זאת, למרות היותו של אלקרצ'אוי פוסק פופולרי ומקובל, אין לדרשה שלו תוקף של פסק הלכה ואין לצפות שדבריו יניעו גל המוני של אלפי מתנדבים סונים משולהבים לג'האד נגד המשטר הסורי.

4.    דברי אלקרצ'אוי משקפים היטב את ה"מחירים" הכבדים שנאלץ חזבאללה לשלם בעולם הערבימוסלמי, ובלבנון גופא, על מעורבותו הגוברת במלחמת האזרחים הסורית[3]. מעבר לפגיעה התדמיתית הקשה, שספג חזבאללה במדינות הערביות המוסלמיות (דמוניזציה של חזבאללה והפיכתו מנושא דגל ה"התנגדות" נגד ישראל ל"מפלגת השטן"), ניצב עתה חזבאללה בפני סיכון גובר של "זליגת" המתחים הסונים-שיעים ללבנון גופא. העימותים האלימים בטריפולי ובצידון, ירי הרקטות לעבר מעוזי חזבאללה והעדה השיעית בפרבר הדרומי של בירות ובבעל בכ, וההפגנה, שערכו לאחרונה מתנגדי חזבאללה בחזית השגרירות האיראנית בבירות- כל אלה מוכיחים בברור, כי מתנגדיו של חזבאללה בלבנון החלו "להרים ראש" וכי מלחמת האזרחים בסוריה החלה "לזלוג" ללבנון והגבירה בה את המתחים הבין-עדתיים (גם אם לקחי מלחמת האזרחים הקודמת עדיין צרובים עמוק בתודעתן של העדות השונות והצדדים היריבים, ומשמשים גורם מרסן).

כרזה, שהונפה ע"י מתנגדי חזבאללה בלבנון, בה הוסב סמל חזבאללה מ"חזב אללה [מפלגת אללה]" ל"מפלגת השטן" (ברוח דברי אלקרצ'אוי). המשפט "מפלגת אללה הם המנצחים" הוסב ל"מפלגת השטן הם המפסידים" molotovnews.com))
כרזה, שהונפה ע"י מתנגדי חזבאללה בלבנון, בה הוסב סמל חזבאללה מ"חזב אללה [מפלגת אללה]" ל"מפלגת השטן" (ברוח דברי אלקרצ'אוי). המשפט "מפלגת אללה הם המנצחים" הוסב ל"מפלגת השטן הם המפסידים"molotovnews.com))

5.    השתלחותו של אלקרצ'אוי באיראן ובחזבאללה עלולה גם להקשות על התנהלות חמאס, בעלת האוריינטציה הברורה לתנועת האחים המוסלמים, אשר מנסה שלא "לשבור את הכלים" ולהלך בין הטיפות ביחסיה עם איראן. שכן, בעודה משתלבת עם מדיניות תנועת האחים המוסלמים, התומכת במרידה נגד המשטר הסורי, מעוניינת חמאס, להערכתנו, להמשיך ולהסתייע באיראן, שמילאה בעבר מקום מרכזי בבניין הכוח הצבאי ברצועת עזה (בדגש על המשך הספקה של אמצעי לחימה מתקדמים). חמאס לא הגיבה ישירות על הדרשה של אלקראצ'אוי (אשר הזכיר בדבריו את מאמצי בשאר אסד לרתום את חמאס לצידו) אולם צלאח אלברדאויל, דובר חמאס, הצטרף לגינוי החריף נגד איראן וחזבאללה. בראיון לעיתון הערבי אלשרק אלאוסט ציין אלברדאויל, כי חזבאללה שגה "שגיאה חמורה" בהתערבותו במשבר הסורי וטען, כי התמיכה בחזבאללה פחתה והוא "התמוטט לחלוטין". אלברדאויל הוסיף, כי תמיכת איראן וחזבאללה ב"התנגדות" "אינה מסמיכה את חמאס לחלק להם שטרי מחילה בכל הנוגע לאירועים בסוריה, ולשגיאות הקטלניות שנעשו בה" (אלשרק אלאוסט, 10 ביוני 2013).

6.    דברי אלקרצאוי הינם חלק מההחרפה הכללית בטון ההתבטאויות הסוניות (של פוליטיקאים, אנשי דת וכלי תקשורת) נגד השיעים. מעבר לרקע הקונקרטי של מעורבות חזבאללה בסוריה ניתן לראות החרפה זאת חלק מהקשר רחב יותר של עימות שיעי-סוני אזורי, המוצא ביטויו גם במוקדים נוספים: בעיראק (שיאי הרוגים בפיגועים הדדיים בין שיעים לסונים, שלא נרשמו מזה כמה שנים); בלבנון ( עימותים וחיכוכים בטריפולי, צידון ובירות) ובמפרץ הפרסי (שם מתנהלת מערכה בין איראן לסעודיה ומדינות המפרץ על בחרין ועל תימן).

[1]פרטים אודות שיח' יוסף אלקרצ'אוי ראו לקט מידע מה-22 בפברואר 2011: "קווים לדמותו של שיח' ד"ר יוסף אלקרצ'אוי, מבכירי הפוסקים המוסלמים סונים, המזוהה עם האחים המוסלמים".
[2]בעקבות נאום חסן נצראללה (25 במאי 2013) החלו אנשי דת סונים, ובתוכם אלקרצ'אוי, לקרוא לג'האד (מלחמת קודש) נגד חזבאללה ונגד השיעים בכלל. פירוט ראו דו"ח ממר"י מה-6 ביוני 2013 (975): "Following Nasrallah's Statements on Syria Fighting, Calls Emerge for Sunnis to Wage Jihad against Hizbullah, Shi'ites". המסמך נכתב ע"י H. Varulkar, L. Barkan , R. Green. ראו גם נספח א' של עבודה זאת- תגובות לדרשה של אלקרצ'אוי.
[3]על תהליך הישאבות חזבאללה למלחמת האזרחים הסורית ראו לקט מידע מה-4 ביוני 2013: "מעורבות חזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה".