מבט לאיראן

20 ביוני, 2013 מאת: ד''ר רז צימט

"אם אחותי אינה יכולה להיכנס לאזאדי, גם אני מפנה את גבי לאזאדי"

"חגיגה לאומית ללא נשים אינה לאומית"


אצטדיון לגברים בלבד: חידוש הדרישה להתיר כניסת נשים לאצטדיוני כדורגל

החלטת התאחדות הכדורגל האיראנית למנוע כניסת נשים לאצטדיון אזאדי בטהראן כדי להשתתף בחגיגות קבלת הפנים לנבחרת איראן בכדורגל, שהעפילה השבוע למשחקי המונדיאל, מעוררת מחדש את הדיון הציבורי בשאלת כניסתן של נשים לאצטדיוני כדורגל. 

במהלך טקס קבלת הפנים הפגינו כמה עשרות נשים מחוץ לשערי האצטדיון במחאה על ההחלטה לאסור על כניסתן למגרש. במקביל עוררה החלטת התאחדות הכדורגל תגובות סוערות ברשתות החברתיות, בעיקר מצד נשים שדרשו להפסיק את האפליה נגדן.

שאלת כניסתן של נשים לאצטדיוני כדורגל הפכה מסוף שנות התשעים לאחד הנושאים בשיח הציבורי העוסק בזכויות נשים באיראן. באפריל 2006 הודיע הנשיא אחמדינז'אד על החלטתו להתיר כניסת נשים לאצטדיוני כדורגל, אך הוא נאלץ לסגת מהחלטה זו בעקבות התנגדות מצד המנהיג העליון ואנשי דת בכירים.

הדיון בסוגיה זו מתחדש ימים ספורים לאחר בחירתו של חסן רוחאני כנשיא איראן המעוררת תקווה מחודשת בקרב פעילי זכויות אדם ותומכי המחנה הרפורמיסטי לשיפור במדיניות זכויות האזרח ולתיקון האפליה כנגד נשים. 


החלטת התאחדות הכדורגל האיראנית למנוע כניסת נשים לאצטדיון אזאדי בטהראן כדי להשתתף בחגיגות קבלת הפנים לנבחרת איראן בכדורגל מעוררת מחדש את הדיון הציבורי בשאלת כניסתן של נשים לאצטדיוני כדורגל באיראן.

ב-19 ביוני התקיים באצטדיון אזאדי טקס קבלת פנים לנבחרת הכדורגל של איראן, ששבה לטהראן לאחר שהביסה את נבחרת דרום-קוריאה והעפילה למשחקי המונדיאל שיתקיימו בשנה הבאה בברזיל. לקראת חגיגות קבלת הפנים לנבחרת הודיעה התאחדות הכדורגל הלאומית, כי החגיגות יתקיימו בנוכחות גברים בלבד וכי לא תותר כניסת נשים לאצטדיון. כמה עשרות אוהדות כדורגל, שהתקהלו מחוץ לשערי האצטדיון במהלך הטקס, התעמתו עם כוחות ביטחון הפנים שלא איפשרו להן להיכנס למגרש. הנשים קראו סיסמאות בגנות ההחלטה לאסור על כניסתן לאצטדיון ובזכות שוויון בין גברים לנשים. כמה גברים התייצבו לצד הנשים שכניסתן נאסרה.

ההחלטה למנוע כניסת נשים לאצטדיון עוררה תגובות סוערות ברשתות החברתיות, בעיקר מצד נשים שדרשו לשנות את המדיניות האוסרת על כניסת נשים לאצטדיוני כדורגל ולהפסיק את האפליה הנהוגה כלפיהן. העיתונאית והבלוגרית הגולה, מסיח עלינז'אד (Masih Alinejad), מתחה ביקורת חריפה על החלטת הרשויות למנוע כניסת נשים לחגיגות קבלת הפנים לנבחרת איראן. ברשומה שפרסמה בבלוג האישי שלה כתבה עלינז'אד, כי אין כל סיבה שהנשים לא ידרשו את זכויותיהן וייאלצו להמתין במשך שנים ליום שבו יתאפשר להן לממש את זכויותיהן, ובהן: כניסה לאצטדיונים, הפסקת כפיית הרעלה והזכות לשיר. היא טענה, כי לא ניתן להשלים עוד עם התשובות הקבועות הניתנות לנשים המבקשות מזה שנים להיכנס לאצטדיונים: האם כל בעיות החברה נפתרו וכניסת נשים לאצטדיון היא הבעיה היחידה כעת? האם הנשים סבורות שהאווירה באצטדיונים כבר מוכנה לכניסתן? האם הנשים אינן יכולות להתאזר בסבלנות עד שהמשבר הנוכחי הפוקד את איראן יחלוף?

 (http://masihalinejad.com/).

שאלת כניסתן של נשים לאצטדיוני כדורגל הפכה מסוף שנות התשעים לאחד הנושאים בשיח הציבורי העוסק בזכויות נשים באיראן. ארגוני נשים וזכויות אדם מעלים בהזדמנויות שונות את הדרישה להתיר כניסת נשים למגרשים. בין היתר הושקו בשנים האחרונות כמה דפי פייסבוק, שנועדו להגביר את המודעות לאפליה נגד נשים באצטדיונים ולשינוי המדיניות בסוגיה זו.

בנובמבר 1997 פרצו אוהדות כדורגל לאצטדיון אזאדי כדי להשתתף בחגיגות לרגל ניצחון נבחרת איראן על נבחרת אוסטרליה ועלייתה למשחקי גביע העולם בכדורגל 1998. באפריל 2006 הודיע הנשיא אחמדינז'אד על החלטתו להתיר כניסת נשים לאצטדיוני כדורגל. ההחלטה, שלא תואמה ככל הנראה עם המנהיג העליון, עוררה עד מהרה את זעמם של אנשי הדת ואחמדינז'אד נאלץ בסופו של דבר לסגת ממנה.

בינואר 2009 פנתה אגודת אוהדי הכדורגל האיראנית במכתב רשמי למחמד-עלי אבאדי (Mohammad Ali Abadi), ששימש כסגן הנשיא וכיו"ר האגודה לחינוך גופני, בבקשה לאפשר נוכחות מאורגנת של נשים באצטדיון אזאדי במהלך משחק כדורגל בין נבחרות איראן ודרום-קוריאה במסגרת מוקדמות מונדיאל 2010, שנועד להיערך בפברואר 2009. במכתבה ביקשה האגודה לאפשר את כניסתן לאצטדיון של 100 נשים, ובהן שחקניות כדורגל ובנות משפחתן, תוך התחייבות כי הן יקפידו באופן מלא על הופעה ראויה בהתאם לקוד הלבוש האסלאמי (רוז אונליין, 12 בינואר 2009). המדיניות בעניין כניסת נשים לאצטדיונים נותרה, עם זאת, בעינה חרף התייעצויות שקיימה התאחדות הכדורגל האיראנית בנוגע לאפשרות להתיר כניסת נשים לאצטדיון "אזאדי" במהלך משחקים בינלאומיים ועל אף דרישות שהופנו בעניין זה לאיראן מצד התאחדות הכדורגל העולמית.

הדיון בשאלת כניסת נשים לאצטדיוני כדורגל מתחדש ימים ספורים לאחר בחירתו של חסן רוחאני כנשיא איראן המעוררת תקווה מחודשת בקרב פעילי זכויות אדם ותומכי המחנה הרפורמיסטי לשיפור במדיניות זכויות האזרח ולתיקון האפליה כנגד נשים.