חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (19 -25 ביוני 2013)

חמש נפילות רקטות בישראל שתיים מהן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל (24 ביוני 2013 צלם: אדי ישראל ,NRG)

חמש נפילות רקטות בישראל שתיים מהן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל (24 ביוני 2013 צלם: אדי ישראל ,NRG)

אחד מיעדי הטרור שהותקף ע

אחד מיעדי הטרור שהותקף ע"י צה"ל בעיירה אלזואידה, שבמרכז הרצועה (ופא, 24 ביוני 2013)

צעירים פלסטיניים מיידים אבנים לעבר כוחות צה

צעירים פלסטיניים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל במהלך ההפגנה השבועית בכפר קדום (סמוך לקלקיליה) (ופא, 21 ביוני 2013)

פעיל הג'האד האסלאמי בפסלטין ראא'ד באסם ג'נדיה (אתר פלוגות ירושלים 23 ביוני 2013 )

פעיל הג'האד האסלאמי בפסלטין ראא'ד באסם ג'נדיה (אתר פלוגות ירושלים 23 ביוני 2013 )

פעיל הג'האד האסלאמי בפסלטין ראא'ד באסם ג'נדיה (אתר פלוגות ירושלים 23 ביוני 2013 )

פעיל הג'האד האסלאמי בפסלטין ראא'ד באסם ג'נדיה (אתר פלוגות ירושלים 23 ביוני 2013 )

  • השבוע אותרו חמש נפילות של רקטות בדרום ישראל, לאחר כשישה שבועות של שקט. ברקע לירי, שבוצע על ידי הג'האד האסלאמי בפלסטין, עמד סכסוך חריף בין חמאס לבין הג'האד האסלאמי בפלסטין. הסכסוך פרץ לאחר שפעיל בכיר של הג'האד האסלאמי בפלסטין נורה ע"י מנגנוני הביטחון של חמאס במהלך ניסיון לעוצרו. בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר יעדי טרור ברצועה. כמו כן הורה שר הביטחון לסגור את מעבר כרם שלום ומעבר ארז.
  • ראמי חמדאללה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית הגיש ב-20 ביוני את התפטרותו, לאחר כשבועיים בהם כיהן בתפקידו. סיבת התפטרותו הייתה פגיעה בסמכויותיו ע"י שני הסגנים, שמונו לו ע"י אבו מאזן. התפטרותו התקבלה ע"י אבו מאזן והוא מונה לעמוד בראש ממשלת מעבר עד להקמת ממשלה חדשה. 
ירי רקטות בגבול הדרומי
  • בליל 24-23  ביוני 2013, לאחר כארבעים ימים של שקט, אותרו חמש נפילות רקטות בדרום ישראל.שלוש רקטות נפלו באזור השיפוט של המועצה האזורית חוף אשקלון, שתיים מהן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. רקטה נוספת נפלה בשטח פתוח. שתי רקטות נוספות נפלו בשטחים פתוחים בתחום השיפוט של המועצה האזורית בני שמעון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. היה זה מטח הרקטות הגדול ביותר, ששוגר לעבר ישראל מאז מבצע "עמוד ענן" (נובמבר 2012)
  • הרקטות נורו על ידי פעילי ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין (דובר צה"ל, 24 ביוני 2013) ברקע לירי - משבר ביחסים בין הג'האד האסלאמי בפלסטין לבין חמאס בשל הריגתו של פעיל בכיר של הארגון. הירי בוצע, להערכתנו, כאקט של התרסה מול חמאס ומדיניות הריסון שלה כלפי ישראל (ראו להלן).

ירי רקטות בגבול הדרומי

תגובת ישראל לירי הרקטות
  • בתגובה לירי הרקטות לעבר דרום ישראל תקפו כלי טיס של חיל האוויר שני אתרים לאחסון אמצעי לחימה במרכז רצועת עזה. כמו כן הותקף בור שיגור רקטות ומוקד פעילות טרור בדרום רצועת עזה (דובר צה"ל, 24 ביוני 2013). בנוסף לכך, הורה שר הביטחון לסגור את מעבר כרם שלום ומעבר ארז למעבר סחורות ותנועת בני אדם.
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי בין המטרות שהותקפו היה מוצב של הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין וכי בתקיפות לא היו נפגעים (צפא, מען, פאל טודיי, 24 ביוני 2013).
נמשכת הפעילות הפלסטינית האלימה ביהודה ושומרון
  • נמשכו עימותים וחיכוכים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראלים במוקדי החיכוך המסורתיים, במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית".

צעירים פלסטיניים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל במהלך ההפגנה השבועית בכפר קדום (סמוך לקלקיליה)
צעירים פלסטיניים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל במהלך ההפגנה השבועית בכפר קדום (סמוך לקלקיליה)  (ופא, 21 ביוני 2013)

מעצר המעורבים בפיגוע בקבר יוסף בשנת 2011
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו בחודש מאי 2013 שלושה פעילים של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, שהיו מעורבים בתקרית ירי באפריל 2011 סמוך לקבר יוסף. בתקרית נהרג  בן יוסף לבנת וחמישה בני אדם נוספים נפצעו. עד לאחרונה היו השלושה עצורים בידי הרשות הפלסטינית והם נעצרו על ידי כוחות הביטחון הישראליים לאחר ששוחררו מכלא הרשות.
  • מיד לאחר תקרית הירי ב-2011 הם נעצרו ע"י הרשות הפלסטינית. הם נשפטו באשמת ירי באוויר ונדונו לשנתיים מאסר. בחקירתם בישראל הודו השלושה, כי לא כל הירי שביצעו היה באוויר וכי חלק מהירי  היה מכוון לעבר מכוניות בהן נסעו ישראליים. בחקירתם עלה, כי: לאחר ביצוע הירי הם פיזרו אבנים על הכביש כדי ליצור מצג שווא לפיו יודו לעברם אבנים כדי שיוכלו לטעון שהירי שביצעו היה להגנה עצמית. קודם לחקירתם ברשות הפלסטינית הם תיאמו את גרסאותיהם, כמו כן ביוזמת קצין האחראי על הביטחון בכלא בו הוחזקו, בוצעה חבלה יזומה ברגלו של אחד הנחקרים כדי לייצר ראייה התומכת במצג השווא (דובר צה"ל, 19 ביוני 2013). 
המתיחות בין חמאס לבין הג'האד האסלאמי בפלסטין
  • ברקע ירי הרקטות לעבר דרום ישראל עמדה, כאמור מתיחות , שהשתררה ברצועת עזה בין חמאס לג'האד האסלאמי בפלסטין. זאת, על רקע מותו ב-23 ביוני 2013 של ראא'ד באסם ג'נדיה, פעיל בכיר בזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, שנורה בשכונת שג'אעיה בידי מנגנוני הביטחון של חמאס במהלך ניסיון לעצרו.  העצור מת לאחר יממה מפצעיו (אתר פלוגות ירושלים, 23 ביוני 2013).
  • על פי גרסת המשטרה והמשרד לביטחון פנים הגיעה המשטרה לעצור אותו לאחר שזומן לחקירה בעקבות תלונה על חטיפת תושב מחנה הפליטים אלשאטי. הוא סירב להתייצב לחקירה ופתח בירי לעבר השוטרים, שהגיעו לעצור אותו, ונפצע באורח קשה. לדברי משפחתו הוא נפצע מאש שנורתה אליו מצד השוטרים. כמו כן, לדברי המשפחה, ניסיון המעצר הוא בעקבות השתתפותו "במשימה ביטחונית" במסגרת פעילותו במסגרת הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין (אלאיאם, 22 ביוני 2013). 
  • הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין פרסמה הודעה בה הטילה את האחריות למותו על משטרת חמאס. ההודעה האשימה את המשטרה בהפרה של סיכומים קודמים הנוגעים לתיאום בין הדרגים הביטחוניים והפוליטיים של שני הארגונים (אלאיאם, 22 ביוני 2013). 
  • אלפים השתתפו בעזה בהלווייתו של ראא'ד ג'נדיה. במהלך ההלוויה החלו עימותים אלימים בין פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין לפעילי חמאס. בעקבות אירועים אלו הודיע הג'האד האסלאמי בפלסטין על הפסקת כל קשריו עם חמאס (פאל טודיי, 23 ביוני 2013).
  • אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, הביע צער על המקרה שהביא למותו של ג'נדיה. הוא הדגיש את היחסים ההדוקים בין חמאס לג'האד האסלאמי בפלסטין המבוססים, לדבריו, על "עשייה למען פלסטין ברוח הג'האד וההתנגדות". ברמזו על ירי הרקטות הדגיש, כי אסור להפוך את הסכסוך הפנימי לפעילות "בלתי אחראית" במסגרת הסכסוך עם ישראל (ערוץ אלאקצא, 24 ביוני 2013).
  • בעקבות האירועים הודיע משרד הפנים של ממשל חמאס על הקמת וועדת חקירה כדי לעמוד על פרטי האירועים. בועדה חברים גם נציגים מהג'האד האסלאמי בפלסטין וממשפחת ההרוג. משרד הפנים גם התחייב לבצע את המלצות הוועדה (אתר משרד הפנים, 24 ביוני 2013).
המצב במעברים
  • במסגרת ההיערכות המצרית המוגברת בצפון סיני ובאזור המנהרות ברפיח לקראת ההפגנות המתוכננות נגד המשטר, טוענים עובדי המנהרות, כי הוקפאה פעילותן של מנהרות רבות ואלו שנותרו פעולות בהיקף מצומצם בלבד. לפיכך, מורגש ברצועת עזה מחסור בסחורות, בעיקר דלקים וחומרי בניה  והדבר הביא להעלאת מחירי הסחורות באופן משמעותי (אלאיאם, 22 ביוני 2013).
ביקור משלחת חמאס בתורכיה
  • משלחת חמאס בראשות ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית, הגיעה לביקור בתורכיה. במהלך הביקור נועדו חברי המשלחת ב-18 ביוני 2013 עם ראש ממשלת תורכיה רג'ב טאיפ ארדואן במשכן ראש הממשלה באנקרה (אנטוליה, 19 ביוני 2013). במהלך הביקור הביע ארדואן את רצונו לבקר ברצועת עזה (פלסטין אלאן, 19 ביוני 2013). ח'אלד משעל ואסמאעיל הניה ניצלו את הביקור בתורכיה כדי להיפגש גם עם מחבלים, משוחררי עסקת שליט, שגורשו במסגרת העסקה לתורכיה (פלסטין אלא'ן, 22 ביוני 2013).
  • אחמד יוסף, יועצו המדיני לשעבר של אסמאעיל הניה אמר, כי חמאס העלתה לאחרונה את רמת התיאום עם מצרים ותורכיה בכל הנוגע למשבר בסוריה וכי ביקורי משלחת בכירי חמאס במצרים ובתורכיה היו במסגרת זו (פאל פרס, 19 ביוני 2013).

מימין: משלחת חמאס בפגישה עם ראש הממשלה ושר החוץ של תורכיה (פלסטין אינפו, 19 ביוני 2013). משמאל: ח'אלד משעל ואסמאעיל הניה בפגישה בתורכיה עם משוחררי עסקת שליט (פלסטין אלא'ן, 22 ביוני 2013)
מימין: משלחת חמאס בפגישה עם ראש הממשלה ושר החוץ של תורכיה (פלסטין אינפו, 19 ביוני 2013). משמאל: ח'אלד משעל ואסמאעיל הניה בפגישה בתורכיה עם משוחררי עסקת שליט (פלסטין אלא'ן, 22 ביוני 2013)

התבטאות ע'אזי חמד תת שר החוץ בממשל חמאס
  • בפגישה, שערך ע'אזי חמד, תת שר החוץ בממשל חמאס, עם עיתונאים בעזה התייחס למספר סוגיות (פלסטין אליום, רויטרס, מען, 19 ביוני 2013).:
  • ניסיונות להוציא  את חמאס מרשימת ארגוני הטרור– לדבריו מתקיימים מזה זמן מפגשים בין בכירים בתנועה לבין שגרירים וקונסולים אירופאים ודיפלומטים אמריקאים במסגרתם נדונה סוגיית הוצאתה של תנועת חמאס מרשימת ארגוני הטרור. לדבריו נערכו המפגשים במספר בירות ערביות.
  • הסיוע מסוריה ואיראן– הוא הודה, כי על רקע המשבר בסוריה נפגעו היחסים עם איראן וסוריה. לדבריו חמאס קיבלה תמיכה משמעותית, מדינית וכספית, מסוריה ואיראן אולם בשל עמדתה כלפי המהפכה בסוריה היא איבדה עתה תמיכה זו. 
התפטרות ראש הממשלה החדש
  • ראמי חמדאללה, ראש הממשלה ברשות הפלסטינית הגיש ב-20 ביוני את התפטרותו, לראש לשכת הנשיאות, לאחר כשבועיים בלבד בהם כיהן בתפקידו. על פי הדיווחים סיבת ההתפטרות הייתה פגיעה בסמכויותיו בעיקר על ידי שני הסגנים, שמונו לו על ידי אבו מאזן (מען, 20 ביוני 2013). למרות מאמצי תיווך של מספר בכירים ברשות הפלסטינית לא הצליח אבו מאזן לשכנע את ראש הממשלה החדש לחזור בו מהתפטרותו (אלקדס אלערבי, 22 ביוני 2013).
  • ב-23 ביוני 2013 הודיע נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות שאבו מאזן קיבל את התפטרותו של ראמי חמדאללה ומינה אותו לעמוד בראש ממשלת מעבר עד שתורכב ממשלה חדשה (ופא, 23 ביוני 2013). ממשלת המעבר, בראשות חמדאללה, תכהן במשך מספר שבועות והיא תהנה מכל הסמכויות עד להקמת הממשלה החדשה (רדיו קול פלסטין, 23 בינוי 2013). לפי שעה טרם נודע על זהות מחליפו בתפקיד.
  • בכירי חמאס ניצלו את התפטרותו של ראמי חמדאללה להטיח האשמות באבו מאזן ובממשלת הרשות הפלסטינית:
  • פוזי ברהום, דובר חמאס אמר, כי ההתפטרות מוכיחה את עומק המשבר שבו מצויים מוסדות הרשות הפלסטינית כתוצאה ממאבקים על סמכויות. מאבקים אלה, לדבריו,  הם גם הסיבה העיקרית לעיכוב בפיוס הפנים-פלסטיני (אלרסאלה.נט, 23 ביוני 2013).
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר שההתפטרות משקפת את התסבוכת בה מצויה הרשות הפלסטינית אשר המוצא היחיד לה הוא הסכמי פיוס עם חמאס (שהאב, 23 ביוני 2013).
  • צלאח אלברדאויל, בכיר חמאס, אמר שההתפטרות מדגישה את הויכוחים הפנימיים בהנהגת הרשות וכי ההתפטרות תומכת בעמדת חמאס לפיה ממשלת חמדאללה איננה חוקית משום שלא קיבלה את אמון המועצה המחוקקת (קדספרס, 23 ביוני 2013).
פניית הרשות הפלסטינית לארגונים בינלאומיים
  • מאז התקבלה ההחלטה בעצרת האו"ם על שדרוג מעמדה של הרשות הפלסטינית למעמד מדינה שאינה חברה מתבטאים גורמים בכירים ברשות הפלסטינית בנושא הצטרפות הרשות לארגונים ולאמנות בינלאומיים על מנת להחריף את הלוחמה המדינית והמשפטית נגד ישראל בזירה הבינלאומית:
  • צאא'ב עריאקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף מסר, כי ממשלת הרשות הפלסטינית מתכוונת לפנות בתקופה הקרובה למוסדות הבינלאומיים כיוון שישראל מבצעת חדירות על בסיס יומיומי לשטחי .Aעריקאת הבהיר, כי על הנהגת הרשות לשנות את האסטרטגיה שלה ולהגיב על פעולותיה של ישראל בפנייה למוסדות הבינלאומיים כדי להגן על ירושלים מפני "ייהוד"".   (קול פלסטין, 19 היוני 2013).
  • ריצ' אלמאלכי, שר החוץ בממשלת הרשות הפלסטינית אמר בראיון, כי הרשות לא תהסס לפנות לבית הדין הבינלאומי (ICC) בעתיד אך יש לבחון את העיתוי המתאים ביותר לעניין, שכן אפשר למצות את תהליך מעין זה רק פעם אחת (אלמיאדין, 20 ביוני 2013).

[1]נכון ל-25 ביוני 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.