חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (26 ביוני-2 ביולי 2013)

מאמץ אמריקאי לחידוש המשא ומתן  הישראלי-פלסטיני: מזכיר המדינה האמריקאי ג'והן קרי נפגש עם אבו מאזן בראמאללה

מאמץ אמריקאי לחידוש המשא ומתן הישראלי-פלסטיני: מזכיר המדינה האמריקאי ג'והן קרי נפגש עם אבו מאזן בראמאללה

פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה

פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל במעצרה (גזרת בית לחם) במהלך ההפגנה השבועית נגד הגדר וההתנחלויות

תושבים בבית קפה בעזה עוקבים בדריכות אחר האירועים במצרים (מען, 30 ביוני 2013)

תושבים בבית קפה בעזה עוקבים בדריכות אחר האירועים במצרים (מען, 30 ביוני 2013)

הכשרת מדריכים עבור תוכנית אלפתוה (דף הפייסבוק של תכנית אלפתוה, 5, 17 ביוני 2013).

הכשרת מדריכים עבור תוכנית אלפתוה (דף הפייסבוק של תכנית אלפתוה, 5, 17 ביוני 2013).

  • השבוע שרר שקט בגבולה הדרומי של ישראל, לאחר ירי הרקטות בשבוע הקודם. ביהודה ושומרון נעצרו חוליות מחבלים, נתפסו אמצעי לחימה, בוצע ירי לעבר אוטובוס ישראלי ונמשכה הפעילות הפלסטינית האלימה במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית".
  • מזכיר המדינה האמריקאי, ג'והן קרי, סיים השבוע מסע דילוגים בין ירושלים, ראמאללה ועמאן, שנועד להתניע מחדש את המשא ומתן הישראלי-פלסטיני. מזכיר המדינה מסר, כי חלה התקדמות ממשית במגעים הללו. הפלסטינים מצידם טענו, כי קיימים עדיין פערים גדולים בין הצדדים וכי ישראל היא הצד המערים קשיים.  צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף, מסר כי הדיונים ימשכו וכי ג'והן קרי צפוי לשוב לאזור לסבב שיחות נוסף. 
ירי רקטות בגבול הדרומי
  • השבוע שרר שקט בגבולה הדרומי של ישראל. במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל. 

ירי רקטות בגבול הדרומי

פלסטיני נורה באזור חברון
  • צעיר פלסטיני כבן 19 נהרג בליל 2-1 ביולי 2013 מירי כוחות צה"ל בכפר דורא (דרום הר חברון). על-פי דובר צה"ל במהלך פעילות מבצעית לילית בדורא תקפו פלסטינים את כוח צה"ל באבנים. כוח צה"ל  הגיב בירי אמצעים לפיזור הפגנות. במהלך האירועים דווח על פצוע פלסטיני, שמאוחר יותר מת מפצעיו. נסיבות האירוע נבדקות על ידי צה"ל. ההרוג היה צוער באקדמיה הביטחונית הפלסטינית ביריחו (ynet, 2 ביולי 2013) .
משמר הגבול עצר חולית מחבלים, שתכננה פיגוע
  • במהלך סיור, שערכו לוחמי משמר הגבול ב-28 ביוני 2013 באזור אלחדר (סמוך לבית לחם) לאחר יידוי בקבוקי תבערה באזור, הבחינו הלוחמים בכלי רכב בו נסעו שלושה בני אדם שעוררו את חשדם. הם הורו להם לעצור.במהלך בדיקתם התגלו ברשות השלושה רובי צלפים, כוונות טלסקופיות, שני משתיקי קול, מחסניות ותחמושת. מתחקור ראשוני עלה, כי המדובר בחוליה שתכננה לבצע פיגוע (אתר משמר הגבול 28 ביוני 2013).
נתפסו אמצעי לחימה בשכם
  • בפעילות משותפת של כוחות הביטחון בליל 27-26 ביוני 2013 נחשפו אמצעי לחימה רבים בבתי פעילי טרור בשכם. בין אמצעי הלחימה שנחשפו: שני אקדחים, חלקי רובה M-16, מחסניות, תחמושת מסוגים שונים וציוד צבאי. שלושה חשודים נעצרו (דובר צה"ל, 27 ביוני 2013).
ירי לעבר אוטובוס ישראלי
  • ב-25 ביוני 2013 נורו יריות באזור הכפר חוארה (סמוך לשכם) לעבר אוטובוס ישראלי. נהג האוטובוס דיווח, כי שמע קולות ירי וכי לפחות כדור אחד נורה לעברו. כוחות ביטחון, שהוזעקו למקום גילו פגיעה באוטובוס. הם החלו לסרוק את האזור על מנת ללכוד את היורים. בשבוע שלפני כן בוצע ירי לעבר אוטובוס בדיוק באותו המקום. בשני האירועים לא היו נפגעים (ynet, 25 ביוני 2013).
נתפסה חוליה מחברון ושכם שביצעה פיגוע בואדי קלט

כוחות הביטחון הישראליים עצרו במהלך חודש מאי 2013  חוליה של החזית העממית לשחרור פלסטין מחברון ומשכם. אחד מחברי החוליה, איאד אסעד פח'רי מרקה, ביצע ירי לעבר מטיילים ישראליים סמוך לואדי קלט במאי 2013[3]. איאד מרקה, בן 46 תושב חברון היה פעיל בחזית העממית ועמד בקשר עם פעילי החזית בחו"ל. הוא אף נפגש עם פעילים בירדן והם אלה אשר עודדו אותו לבצע את הפיגוע. עוד עלה מחקירתו, כי פעילי החזית העממית בחו"ל פועלים באכוונה ושיתוף פעולה של גורמי חזבאללה בלבנון. בנוסף לכך נעצרו ארבעה פעילים נוספים מאזור חברון ושכם, אשר הודו בתכנון פיגועים נוספים. בין העצורים סאטי יוסף מנצור בת 30 מהכפר קליל (אזור שכם), שהודתה שסייעה בתכנון הפיגוע בוואדי קלט ובאיסוף מידע לביצוע פיגועים נוספים (שירות הביטחון הכללי, 27 ביוני 2013).

נמשכת הפעילות הפלסטינית האלימה ביהודה ושומרון
  • נמשכו עימותים וחיכוכים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראלים במוקדי החיכוך המסורתיים, במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית".

פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל במעצרה (גזרת בית לחם) במהלך ההפגנה השבועית נגד הגדר וההתנחלויות (ופא, 28 ביוני 2013)
פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל במעצרה (גזרת בית לחם) במהלך ההפגנה השבועית נגד הגדר וההתנחלויות (ופא, 28 ביוני 2013)

המצב במעברים
  • כלי התקשורת ממשיכים לתאר את המשבר הכלכלי הקשה המתפתח ברצועה בעקבות הפעילות הביטחונית המצרית המוגברת לאורך הגבול עם רצועת עזה. פעילות זאת, המתבצעת על רקע האירועים במצרים, הביאה לסגירת המנהרות ולניתוק  אספקת המוצרים לרצועה. המחסור העיקרי הינו בחומרי בניין ובדלק. בשל כך הופסקו תוכניות בנייה רבות ועבודת פועלים רבים הושבתה  (אלאיאם, 27 ביוני 2013). לדברי אבו צבחה, ראש המנהלה הכללית למעברים וגבולות, מתקשים צעירים בתקופה האחרונה לצאת מהרצועה דרך מעבר רפיח ורוב העוברים הם מבוגרים בעלי משפחות (צפא, 26 ביוני 2013).
  • ב-25 ביוני 2013 הורתה ישראל על פתיחתם מחדש של מעבר כרם שלום ומעבר ארז לאחר שאלה נסגרו בעקבות ירי הרקטות לעבר דרום ישראל (ליל 24-23 ביוני 2013).
ניסיונות לשיקום הקשרים, שבין חמאס לג'האד האסלאמי בפלסטין
  • לאחר מתיחות ביחסים בין חמאס לג'האד האסלאמי בפלסטין בעקבות הריגתו של פעיל בכיר של הג'האד האסלאמי בפלסטין[4], נעשים ניסיונות ע"י חמאס לשקם את הקשרים ביניהם. גורמים בכירים בג'האד האסלאמי בפלסטין התבטאו בזכות חזרה ליחסים תקינים:
  • ח'צ'ר חביב, בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין, אמר שהארגון חידש את מגעיו עם חמאס לאחר חילוקי הדעות בעקבות מותו של ראא'ד ג'נדיה. לדבריו הג'האד האסלאמי בפלסטין שומר על יחסים איתנים עם חמאס שכן שני הארגונים עומדים בחזית  אחת נגד ישראל (פלסטין אונליין, 25 ביוני 2013).
  • ח'אלד אלבטש, בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין אמר, כי הקמת ועדת חקירה, שיחות הטלפון של אסמאעיל הניה עם הנהגת הארגון והמזכ"ל רמצ'אן שלח וביקור משלחת חמאס בביתו של ההרוג, סייעו להרגעת המצב ולהשבת העניינים למסלולם. לדברי אלבטש הוסכם להעמיד את המעורבים בהרג לדין וליישם את חוקי ההלכה האסלאמית נגדם (מען, 26 ביוני 2013).
ממשל חמאס מכשיר קצינים ומדריכים לתוכנית אלפתוה
  • בתחילת יוני 2013  פתחה מנהלת ההדרכה של מנגנון הביטחון הלאומי של ממשל חמאס קורס להכשרת קצינים ומדריכים לשנת הלימודים הקרובה לתוכנית אלפתוה, שבמסגרתה עוברים התלמידים הכשרה צבאית במסגרת בתי הספר[5]. במסגרת זו, עברו הקצינים אימוני כושר, אימונים צבאיים, וכן גם הרצאות עיוניות במגוון נושאים. במהלך ההכשרה, ביקר את החניכים עקיד (אל"מ) מחמד אלנח'אלה, מנהל התוכנית (דף הפייסבוק של תכנית אלפתוה, 5, 17 ביוני 2013).
ציון יום השנה לחטיפתו של גלעד שליט
  • במלאת שבע שנים לחטיפתו של גלעד שליט פרסמה הזרוע הצבאית של חמאס סרטון בשם "התחלנו במטרה... ונגיע לסופה". בסרטון מתגאה הזרוע הצבאית בחטיפתם ורציחתם של חיילי צה"ל מסוף שנת שנות השמונים ומזכירה שמות ישראלים, שנחטפו ונהרגו. בהמשך הסרטון מצולם שליט ביום שחרורו, כשהוא מתלבש בתא המעצר לקראת שחרורו (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 26 ביוני 2013).

תמונות גלעד שליט מתוך הסרטון (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 26 ביוני 2013)
תמונות גלעד שליט מתוך הסרטון (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 26 ביוני 2013)

  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס אמר, כי חטיפתו של שליט הובילה לשחרורם של 1,027 אסירים פלסטינים מבתי הכלא הישראליים מה שהיווה "סטירת לחי מצלצלת" עבור ישראל. הוא הוסיף, כי חטיפתו של שליט איננה סוף פסוק וכי הם ימשיכו לפעול בצורה זו עד לשחרור כל האסירים הפלסטינים מבתי הכלא הישראליים (צות אלאקצא, 26 ביוני 2013). אבו עטאיא, דובר חטיבות צלאח אלדין, הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית, שהיו שותפים לחטיפת שליט, אמר כי פעולות חטיפת חיילים ישראליים הינן דרכה של הזרוע הצבאית והאופציה האסטרטגית שלהם במערכה לשחרור האסירים הפלסטיניים הכלואים כיום בישראל (אתר קאום, 25 ביוני 2013).
התבטאויות בכירים בחמאס
  • בראיון שהעניק ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הוא התייחס למספר סוגיות שעל הפרק (אלמוניטור, 27 ביוני 2013):
  • שיגור הרקטות לעבר ישראל- למרות שיגור הרקטות בשבוע שעבר מרצועת עזה לישראל כל הארגונים הפלסטינים מחויבים להסכם ההרגעה. שמירה על השקט מהווה עבורם "אינטרס עליון".
  • יחסי חמאס איראן– הסיוע הכלכלי והצבאי, שהעניקה איראן לחמאס הופסק. עתה פועלת חמאס למציאת מקורות מימון חלופיים דוגמת קטר, שלא יתנו את מתן הסיוע בדרישות פוליטיות.
  • יחסי חמאס סוריה– חמאס אינה מתערבת בענייניה הפנימיים של סוריה. למרות תמיכתה של חמאס במטרות המורדים, אין לה נוכחות על אדמת סוריה למעט נוכחות מזערית במחנות הפליטים הפלסטיניים.
  • יחסי חמאס מצרים– חמאס וגורמי ביטחון במצרים מרוצים משיתוף הפעולה הביטחוני בעיקר בכל מה שקשור לחצי האי סיני.
ביקורת על פעילות חזבאללה בסוריה
  • צלאח אלברדאויל, בכיר חמאס, תקף בחריפות את חזבאללה על מעורבותו בלחימה בסוריה. לדבריו חזבאללה נגרר, למרבה הצער, למערכה שיצרה לו תדמית שלילית והוא הסיט את הכיוון מהאויב האמיתי שהוא ישראל, תוך שהוא מתיש את מיטב צעיריו בלחימה בסוריה. אלברדאויל דחה את דברי מזכ"ל חזבאללה לפיהם המלחמה שלו בסוריה היא למען פלסטין והוסיף, כי זהו תירוץ לא הגיוני שכן לא ניתן להגיע בדרך עקיפה לפלסטין "באמצעות רצח ילדים ונשים בסוריה". עם זאת טען, כי לא יהיו השלכות לכך על הקשר בין חמאס לחזבאללה  (מען, 29 ביוני 2013).
מאמצי התיווך של מזכיר המדינה האמריקאי ג'והן קרי
  • במסגרת המאמצים האמריקאיים להביא לחידוש שיחות השלום בין ישראל לרשות הפלסטינית ערך ג'והן קרי, מזכיר המדינה האמריקאי, מסע דילוגים בן שלושה ימים בין ירושלים, ראמאללה ועמאן. מטרת ביקורו, החמישי במספר, הייתה להביא להסכמה בין הצדדים על התנאים לחידוש המשא ומתן המדיני. למרות מספר פגישות, שקיים עם כל צד ולמרות הארכת הביקור ביממה נוספת דומה, כי טרם הושגה פריצת דרך במגעים. עם זאת מסר מזכיר המדינה, כי פגישותיו עם ראש הממשלה הישראלי ועם יו"ר הרשות הפלסטינית הובילו להתקדמות משמעותית בתהליך המדיני והביע אמון, כי המשא ומתן בין הצדדים יהיה בהישג יד (אתר הבית הלבן, 1 ביולי 2013).
  • ראש הממשלה. בנימין נתניהו,  אמר, בפתיחת ישיבת הממשלה, כי קיים יחד עם צוות המו"מ פגישה שלישית עם ג'והן קרי וכי ישראל מוכנה להיכנס למו"מ ללא דיחוי וללא תנאים מוקדמים. לדבריו ישראל לא מערימה שום חסמים על חידוש שיחות הקבע והסדר השלום אולם ישנם דברים שישראל תעמוד עליהם בעוצמה במהלך השיחות ובראשם הביטחון  (אתר משרד ראש הממשלה, 30 ביוני 2013).
  • על פי הדיווחים הפלסטיניים, התמקדו הפגישות, שערך קרי עם אבו מאזן בעמאן ובראמאללה, בשלוש הסוגיות המרכזיות המהוות מבחינת הרשות הפלסטיני בסיס לחידוש משא ומתן: הפסקת הבנייה בהתנחלויות, הכרזה על גבולות 1967 כבסיס למשא ומתן ושחרור האסירים שנעצרו לפני הסכם אוסלו (ופא, 28 ביוני 2013). הצד הפלסטיני המשיך להתבצר בדרישותיו בהבהירו, כי  אין המדובר בתנאים מקדימים אלא התחייבויות עליהן חתמה ישראל בעבר ושעליה למלא. גורמים פלסטינים טענו, כי קיימים פערים גדולים בין הצדדים וכי ישראל היא זאת, שמערימה קשיים (רדיו קול פלסטין, 1 ביולי 2013). 

[1]נכון ל-2 ביולי 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]פיגוע הירי אירע ב-2 במאי 2013 פלסטיני פתח באש לעבר כלי רכב ישראלי, שחנה בחניון בוואדי קלט, סמוך למצפה יריחו.  שני יושבי כלי הרכב, ישראלית ותייר מאירופה, לא נפגעו אולם נגרם נזק לכלי הרכב. היורה הצליח להימלט.
[4]על הריגתו של פעיל הג'האד האסלאמי בפלסטין ראו: "חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (19 -25 ביוני 2013)".
[5]ראו פרסום מרכז המידע מ-8 במאי 2013: "ברצועת עזה מיושמת ע"י חמאס תוכנית לימודים חדשה ("אלפתוה") במסגרתה עוברים עשרות אלפי בני נוער הכשרה צבאית. מטרת התוכנית הינה ליצור דור חדש של פעילים ותומכים ולהבטיח את שלטונה של חמאס ברצועה לטווח הארוך".