מבט לאיראן

21 ביולי, 2013 מאת: ד''ר רז צימט
מנהיג הסונים באיראן, מולוי עבד אל-חמיד

מנהיג הסונים באיראן, מולוי עבד אל-חמיד


סערה ציבורית בקרב הסונים באיראן בעקבות תחרות מסרונים
 של חברת התקשורת איראנסל

תחרות נושאת פרסים, שקיימה חברת הטלפונים הסלולארים איראנסל, עוררה בימים האחרונים זעם בקרב בני המיעוט הסוני באיראן וקריאות להחרמתה. הסערה פרצה לאחר שבמסגרת תחרות מסרונים שערכה החברה הופיעה שאלה בה כונה הח'ליפה המוסלמי השני, עמר בן אלח'טאב, בכינוי גנאי.

מנהיגם הרוחני של הסונים באיראן גינה בחריפות את הפגיעה באמונתם הדתית ודרש את התנצלות החברה. עיקר המחאה נגד איראנסל התנהל ברשתות החברתיות. דף מיוחד שנפתח בפייסבוק קרא להחרמת החברה עד להתנצלותה הפומבית. בעקבות המחאה נאלצה החברה להשעות את תחרות המסרונים ולפרסם התנצלות רשמית.

פרשת איראנסל עוררה מחדש את השיח הציבורי סביב אפלייתם הנמשכת של הסונים באיראן המהווים כשמונה אחוזים מהאוכלוסייה. הסערה הציבורית סביב הפגיעה באמונה הסונית פרצה דווקא על רקע ציפיות גוברות בקרב הסונים לשיפור במעמדם בעקבות בחירתו של חסן רוחאני כנשיא. רוחאני, שזכה בשיעורי תמיכה גבוהים במיוחד בחלק מהמחוזות המאוכלסים על-ידי סונים, נפגש לאחרונה עם מנהיגם הדתי והבטיח לפעול לשינוי מדיניות האפליה הנהוגה כלפיהם.


תחרות נושאת פרסים, שקיימה לאחרונה חברת הטלפונים הסלולאריים איראנסל, עוררה בימים האחרונים זעם בקרב בני המיעוט הסוני באיראן וקריאות להחרמתה. הסערה פרצה לאחר שהחברה ערכה תחרות מסרונים בקרב לקוחותיה שכללה מספר שאלות עליהן נדרשו לקוחות החברה להשיב. באחת השאלות כונה הח'ליפה המוסלמי השני, עמר בן אלח'טאב, "מי שרומה על-ידי השטן" (فریب خورده شیطان).  

מינויו של עמר על-ידי הח'ליפה הראשון, אבו בכר, כיורש הח'ליפות נחשב על-פי המסורת השיעית פסול כיוון שהוא חסם את הדרך לעלייתו של עלי בן אבו טאלב, יורשו הלגיטימי של הנביא מחמד בעיני השיעים, לשלטון. נוסח השאלה עורר תגובות חריפות בקרב בני המיעוט הסוני, שטענו כי מדובר בפגיעה חמורה בסונים ובאמונתם הדתית, ולא בפעם הראשונה.

מנהיגם הרוחני של הסונים באיראן, מולוי עבד אל-חמיד (Molavi Abdol Hamid), פרסם הודעת גינוי נגד חברת איראנסל ודרש את התנצלותה הפומבית. בדרשת יום השישי דרש עבד אלחמיד, מבכירי החברה, להתנצל בפני העם האיראני על הפגיעה באמונתם הדתית של הסונים הפוגעת, לדבריו, בכל אזרחי המדינה. הוא קרא לרשות השופטת לנקוט בצעדים הדרושים על מנת למנוע פגיעה דומה מצד חברות ומוסדות באמונתם הדתית של אזרחי המדינה (http://www.tayab.ir/post/599).

קבוצת סטודנטים ותלמידי דת ממחוז סיסתאן-בלוצ'סתאן, שמאוכלס על-ידי בני המיעוט הבלוצ'י המשתייכים לאסכולה הסונית, פרסמה, אף היא, הודעת גינוי כנגד החברה. בהודעה נכתב, כי הפגיעה באמונותיהם הדתיות של הסונים באיראן מצד איראנסל משחקת לידי אויבי המדינה ופוגעת באחדות הלאומית. ההודעה מזכירה את הנחיית המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, שקבע בעבר כי חל איסור דתי לפגוע בכבוד הסמלים הדתיים של הסונים. מנסחי ההודעה דרשו מהשלטונות לנקוט בצעדים כנגד האחראים לפרסום השאלה הפוגענית בתחרות המסרונים של החברה הסלולארית (http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920429001289).

המחאה נגד איראנסל  התרחבה גם ברשת הפייסבוק, שבה נפתח דף מיוחד הקורא להחרמת החברה עד להתנצלותה הפומבית. מארגני המחאה בפייסבוק קראו ללקוחות איראנסל להשליך לפחי האשפה את כרטיסי ה-SIMשהחברה סיפקה להם ולהימנע מרכישת כרטיסים נוספים ממנה.

בהודעה שפרסמו המארגנים נכתב, כי הפגיעה בעמר בן אלח'טאב היא פגיעה ברגשותיהם הדתיים ובתרבותם של כלל האיראנים וכי יש להיאבק נגד הפגיעה המוסרית בדתות השונות באיראן שחיו זו לצד זו בשלום ובידידות במשך מאות שנים. מארגני המחאה ציינו, כי החרמת החברה על-ידי לקוחותיה תמחיש למנהליה את המחיר הכלכלי הכבד הכרוך בהתנהלותם השגויה (http://sunni-news.net/fa/articles.aspx?article_no=29655).

בעקבות המחאה הציבורית נאלצה חברת איראנסל להשעות את תחרות המסרונים ולפרסם הודעת התנצלות פומבית. מחלקת יחסי הציבור של החברה פרסמה בסוף השבוע הודעת התנצלות בה הודגש, כי החברה מכבדת את האחדות המוסלמית ואת בני כל הדתות החיים באיראן. החברה טענה, כי התכנים הפוגעניים, שהופיעו במסגרת תחרות המסרונים, התפרסמו מטעם אחת החברות עימן שיתפה איראנסל פעולה במסגרת התחרות ולא היו על דעתה. החברה התחייבה לנקוט בצעדים נגד החברה האחראית מבחינה משפטית לפרסום התכנים. הודעת איראנסל כללה גם הבהרה והתנצלות מצד הנהלת חברת מפתח הזהב, שהייתה אחראית לפרסום השאלות בתחרות (http://www.tayab.ir/post/602). במקביל הודיע התובע הכללי של מחוז סיסתאן-בלוצ'סתאן על פתיחת חקירה נגד חברת איראנסל באשמת הסתה ופגיעה בקדשי האמונה הסונית (http://www.tayab.ir/post/601).

הסונים מהווים כשמונה אחוזים מאוכלוסיית איראן ורוב בקרב הכורדים, הבלוצ'ים והתורכמנים המתגוררים באיראן. בעקבות הבחירות לנשיאות איראן התעורר מחדש השיח הציבורי סביב האפליה הנהוגה כנגד המיעוט הדתי הסוני. הנשיא הנבחר, חסן רוחאני, זכה בשיעורי תמיכה גבוהים במיוחד בחלק מהמחוזות המאוכלסים על-ידי בני המיעוטים האתניים המשתייכים לסונה, ובראשם סיסתאן-בלוצ'סתאן וכורדיסתאן בהם זכה רוחאני בלמעלה מ-70% מקולות הבוחרים.

זמן קצר לאחר בחירתו נפגש רוחאני עם מנהיגם הדתי של הסונים באיראן, מולוי עבד אלחמיד. בריאיון, שהעניק עבד אלחמיד ליומון הרפורמיסטי בהאר, אמר איש הדת הסוני הבכיר, כי הפגישה עם רוחאני הייתה טובה וחיובית וכי הסונים מצפים מהנשיא החדש לפעול להסרת האפליה הנהוגה כלפיהם. הוא שיבח את רוחאני והביע את תקוותו, כי הנשיא הנבחר יפעל לשיפור מצבם ומעמדם של בני המיעוטים וישלבם בממשלתו החדשה. עבד אל-חמיד ציין, כי הסונים דורשים שוויון, צדק וחופש דת מוחלט. האזרחים המתגוררים באזורים המאוכלסים על-ידי סונים עדיין סובלים, לדבריו, ממצוקות ומאפליה אף כי בשנים האחרונות חל שיפור מסוים במצבם הכלכלי בזכות תוכניות פיתוח שיושמו במחוזותיהם. הוא ציין במיוחד את בעיית האפליה הנהוגה כלפי הסונים בכל הקשור למינוי סונים לתפקידי ניהול בכירים ברמה הלאומית ובמחוזות.

(http://www.baharnewspaper.com/News/92/04/04/13709.html)

בעבר מתח עבד אלחמיד במספר הזדמנויות ביקורת חריפה על יחס השלטונות כלפי הסונים. בדרשה שנשא בספטמבר 2010 טען איש הדת, כי לאחר המהפכה האסלאמית קיוו הסונים שהמשטר החדש יכונן אחווה ואחדות בין המאמינים השיעים והסונים באיראן, אך תקוות אלה לא התממשו. עבד אלחמיד הלין על התנכלויות גוברות מצד השלטונות לבתי-ספר ולמרכזים דתיים המשמשים את הסונים. הוא טען, כי השלטונות אינם מאפשרים לסונים לקיים את טקסיהם הדתיים ולחנך את ילדיהם בהתאם לאמונתם הדתית, אינם מאפשרים ולו למסגד סוני אחד לפעול בטהראן ומטילים מגבלות על תפילות הסונים בעיד אלפטר. הוא הדגיש, כי הסונים נאמנים לאיראן, מתנגדים לכל ביטוי של אלימות ומחויבים לאחדות הלאומית, לשמירת עצמאות איראן ולהגנה על גבולותיה אך עומדים על כך, שזכויותיהם החוקיות יישמרו על-ידי השלטונות (www.sunnionline.us, 11 ספטמבר 2010).