הזרוע הצבאית של חזבאללה הוכרזה ע”י האיחוד האירופאי כארגון טרור


דגל חזבאללה ודגל האיחוד האירופאי (אלמנאר, 22 ביולי 2013)
דגל חזבאללה ודגל האיחוד האירופאי (אלמנאר, 22 ביולי 2013)

כללי

1.   ב-22 ביולי 2013 החליטה מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופאי פה אחד להוסיף את הזרוע הצבאית של חזבאללה לרשימת ארגוני הטרור של האיחוד. לדברי ההודעה צעד זה לא אמור להפריע להמשך הדיאלוג הפוליטי עם כל המפלגות הפוליטיות בלבנון כמו גם להעברת סיוע וכספים ללבנון. עמדה זו תבחן מחדש כל שישה חודשים (הודעה רשמית מס' A 395/13של מועצת שרי החוץ של האיחוד , 22 ביולי 2013).  על פי דיווחי כלי התקשורת, משמעות ההחלטה היא, כי  ייאסר על 28 מדינות האיחוד וממשלותיהן להעביר כספים לחזבאללה, נכסיו יוקפאו ותיאסר תנועת פעילים שלו באירופה .

2.    ההחלטה על הוספת חזבאללה לרשימת ארגוני הטרור,  באה לאחר פעילות דיפלומטית הסברתית ממושכת בקרב שרי החוץ של האיחוד האירופאי. ההחלטה התקבלה פה אחד לאחר, שאירלנד ואוסטריה הסירו  את התנגדותן. על פי הניו יורק טיימס, בריטניה היא שהובילה את המאמצים בעיקר לאחר הפיגוע בבולגריה (יולי 2012), ותפיסת פעיל חזבאללה בקפריסין, שהיה בעיצומן של הכנות לבצע פעולה דומה (פברואר 2013). תמיכת חברות האיחוד בהחלטה להגדיר את חזבאללה כארגון טרור גברה לאחרונה לאחר שחזבאללה שיגרה לוחמים לסוריה לסיוע לצבא המשטר הסורי במלחמתו נגד המורדים (ניו יורק טיימס, 22 ביולי 2013). תרמה לכך גם הודעתו של שר הפנים של בולגריה, כי במהלך חקירת האירועים בבורגוס נמצאה לאחרונה ראייה חדשה המחזקת את ההנחה לפיה חזבאללה הינו האחראי לפיגוע (17 ביולי 2013, AP).

3.    בשלושים שנות קיומו ביצע חזבאללה באופן שיטתי פעולות טרור רבות ברחבי העולם. פעולות אלה בוצעו ברוב המקרים ללא נטילת אחריות של חזבאללה ובמקרים רבים תוך פרסום נטילת אחריות מצד ארגונים פיקטיביים או הכחשת מעורבותו של חזבאללה בפעולות, שאותן ביצע. זאת, על מנת שלא להפליל את חזבאללה ולהימנע מחשיפתם של הארגון ושל איראן לפעולות תגמול. ברם, חקירת פעילי חזבאללה, שנתפסו במדינות השונות במשך שלושים שנים, מחקרים אקדמאים, מאמרים של אנשי מקצוע ומידע מודיעיני אמין- כל אלו חשפו את אופיו הטרוריסטי של ארגון חזבאללה ואת ההכוונה והסיוע שהוא מקבל מאיראן, "יצואנית הטרור" המרכזית בעולם. לצורך ביצוע הפיגועים בחו"ל, קיים בחזבאללה מנגנון פיגועים יעודי בשם יחידת מבצעי חו"ל, אשר חזבאללה נוהג להכחיש את עצם קיומו. אחראי-העל למנגנון זה הינו מנהיג הארגון חסן נצראללה. הוצאתו לפועל של פיגוע בחו"ל דורשת את אישורו הישיר.

סוגיית האבחנה בין "הזרוע הצבאית" ל"זרוע המדינית"

4.    ההחלטה האירופאית עושה אבחנה בין מה שהיא מכנה "הזרוע הצבאית" ל"זרוע המדינית" של הארגון (בניגוד לארה"ב שב-1995 הכניסה את ארגון חזבאללה כולו לרשימת ארגוני הטרור). אבחנה זאת עלולה להקשות על יישום הצעדים המעשיים נגד חזבאללה (ראו בהמשך), שכן היא מלאכותית ואינה קיימת במציאות (גם בכירים בחזבאללה הבהירו בעבר, כי בראייתם לא ניתן לעשות אבחנה בין "זרוע מדינית" ל"זרוע צבאית"). בפועל שתי הזרועות של חזבאללה, המונהגות על ידי חסן נצראללה, שלובות זו בזו. הכוח הצבאי של חזבאללה מחזק את הכוח הפוליטי שלו בזירה הפנים-לבנונית, בעוד שהפעילות הפוליטית והחברתית של הארגון מנוצלת לשם חיזוק התשתית הצבאית-טרוריסטית שלו.

5.    מהבחינה האידיאולוגית עונה חזבאללה כמקשה אחת על ההגדרה של ארגון טרור, שכן הוא עושה שימוש מכוון באלימות נגד אזרחים על מנת להשיג מטרות פוליטיות והג'האד ("ההתנגדות") מהווה עבורו ערך מרכזי. אחת מאבני היסוד של האידיאולוגיה המעניקה לגיטימציה לטרור, מבית מדרשה של איראן, הינו מאבק רצוף ועיקש נגד ישראל עד ל"שחרור ירושלים" והשמדתה של ישראל. אבן יסוד נוספת הינה איבה עמוקה כלפי ארה"ב ("השטן הגדול") והמערב המוצאת ביטויה בהירתמותו של חזבאללה לסייע למשטר האיראני הן במערכת הפיגועים בחו"ל והן בלחימה בסוריה[1].

תגובות ראשונות להחלטה
ישראל

6.   בישראל ברכו על ההחלטה:

א. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה לראשי ממשלות אירופה, אשר קידמו את ההחלטה  והדגיש, כי בשנים האחרונות השקיעה ישראל מאמצים גדולים כדי להוכיח לעולם, שחזבאללה הוא ארגון טרור חובק עולם  (משרד ראש הממשלה, 22 ביולי 2013).

ב. הנשיא פרס שיגר אגרות לראשי האיחוד האירופאי בהן ביקש להביע את הערכת מדינת ישראל למהלך, שלדברי האיגרת, הוא צעד הכרחי ונבון, אשר נועד למנוע את התפשטות הטרור בעולם  (אתר נשיא המדינה, 22 ביולי 2013).

ג. שר הביטחון בוגי יעלון אמר, כי החלטת האיחוד האירופאי תשפר את המאבק בארגון שכן ניתן יהיה להגביר את שיתוף הפעולה המודיעיני בין המדינות בנושא חזבאללה (רשת ב', 22 ביולי 2013).

חזבאללה

7.   חזבאללה הודיע, כי הוא דוחה כל ניסיון להטיל עליו את האחריות לביצוע פיגועים באירופה והאשים את האירופאים בכניעה לתכתיבים אמריקאים ו"ציוניים":

א. בהודעה שפרסם חזבאללה דחה הארגון את החלטת האיחוד האירופאי בטענה, כי היא החלטה "עוינת ומקפחת, שאיננה מבוססת על הוכחות". לטענת חזבאללה ההחלטה הינה תוצאה של כניעת האיחוד האירופאי ללחצי ארה"ב וישראל וכי היא "נכתבה ביד אמריקאית ובדיו ציוני". עוד הוסיפה ההודעה, כי החלטה אינה משקפת את האינטרסים של עמי אירופה והערכים שלהם המבוססים על עצמאות וחירות (אלמנאר, 22 ביולי 2013).

ב. בכתבות נוספות בכלי התקשורת של חזבאללה נאמר, כי ההחלטה "לא שווה את הדיו בו היא נכתבה" (אלמנאר, 22 ביולי 2013) וכי מדובר בהחלטה ציונית-אמריקאית-אירופאית נקמנית נגד חזבאללה (אלעהד, 22 ביולי 2013).

איראן

8.   איראן מתחה ביקורת על החלטת האיחוד האירופאי. לדברי דובר משרד החוץ האיראני, אשר כינס מסיבת עיתונאים בנושא, מדובר ב"החלטה מוזרה ובלתי מחושבת" המשרתת את האינטרסים של ישראל ואשר רק תסבך את המצב במזרח התיכון. יתרה מזו ההחלטה לא יכולה לשנות את זהות חזבאללה כ"ארגון עממי רודף צדק"  (23 ביולי 2013, AFP).

הערכה ראשונית של המשמעויות המעשיות

9.   להחלטת האיחוד  האירופאי תהיינה, להערכתנו, השפעות מעשיות בכל הנוגע למאבק נגד הטרור הבינלאומי, שמבצע חזבאללה, שכן ההחלטה, הגם שאיננה מושלמת, מעמיקה את זיהויו כארגון טרור ונותנת בידי הממשלות ורשויות אכיפת החוק באירופה כלים טובים יותר להתמודד עם חזבאללה במישור הסיכולי, המודיעיני, המשפטי והכלכלי. בעקבות ההחלטה תוכלנה רשויות אכיפת החוק באירופה למנוע, ביתר קלות, הגעת פעילי חזבאללה ליבשת, לעצור פעילים השוהים בה, לייעל את ההתמודדות המודיעינית עם הארגון, להקל על העמדת פעילים לדין ולקשות על העברת כספי תרומות וכספי פשיעה לידי הארגון.

10.     ההחלטה האירופאית עשויה גם, להערכתנו, לפגוע בלגיטימציה של חזבאללה בלבנון ולהצר את חופש הפעולה שלו, דווקא בעיתוי רגיש בו גוברת הביקורת הפנימית נגדו בשל מעורבותו במלחמת האזרחים בסוריה (המלווה בניסיונות התנכלות לארגון). צפוי, כי מתנגדי חזבאללה בלבנון, בדגש על הסונים וחלקים נרחבים מהמחנה הנוצרי, יפעלו למנף את דימויו כארגון טרור, יתבעו ביתר שאת לפרק את התשתית הצבאית הענפה, שבנה בלבנון בסיוע איראן וסוריה ויטענו, כי השתתפותו בממשלה עלולה להזיק ללבנון ולמתג אותה כמדינה הנותנת חסות לארגון טרור .

נספח א
פרסומים נבחרים של מרכז המידע בנושא פעילות הטרור של חזבאללה ואיראן (2013-2012)
פעילות טרור בעולם

1.   3 ביוני 2013 – ממצאי דו"ח מחלקת המדינה האמריקאית מצביעים על עלייה משמעותית בפעילות הטרור של איראן בשנת 2012 ברחבי העולם בין אם ישירות ובין אם באמצעות שלוחיה.

2.   21 בפברואר 2013 – בקפריסין פורסמה עדותו של פעיל חזבאללה, שהתבקש לאסוף מידע  אודות אתרים בהם שוהים תיירים ישראליים ואוטובוסים המסיעים ישראליים.

3.   18 בפברואר 2013 – ארגנטינה ואיראן הגיעו להסכם לביצוע "חקירה משותפת" לבדיקת נסיבותהפיגוע בבניין הקהילה היהודית  בבואנוס איירס. זאת, למרות שחקירה רשמית של רשויות ארגנטינה הצביעה בבירור כי איראן וחזבאללה עומדות מאחורי יוזמת הפיגוע וביצועו.

4.   7 בפברואר 2013 – דו"ח חקירת הפיגוע בבורגוס, שפרסמה בולגריה, מצביע בבירור על מעורבות חזבאללה בתכנונו וביצועו. הדו"ח עשוי להאיץ דיון אירופאי בעידוד ארה"ב בסוגית הכללת חזבאללה ברשימת ארגוני הטרור האירופאית.

5.   5 בפברואר 2013 – דיווח לפיו בולגריה עומדת לפרסם דו"ח אודות מתקפת הטרור בבורגס.

6.   15 בפברואר 2012 – מתקפת טרור של איראן וחזבאללה נגד יעדים ישראליים בחו"ל –תמונת מצב ונתוני רקע

7.   18 באפריל 2012 – אמריקה הלטינית כזירת פעילות טרוריסטית, תודעתית-חתרנית ופלילית של איראן וחזבאללה.

8.   28 בנובמבר 2012 – דיוקנו של חזבאללה כארגון טרור.

מעורבות חזבאללה בלחימה בסוריה

9.   27 ביוני 2013 – הרוגי חזבאללה בסוריה- תמונת מצב

10. 19 ביוני 2013 – בעקבות הניצחון באלקציר נערך חזבאללה לסייע לכוחות הצבא הסוריים במבצע כיבוש חלב.

11. 2 ביוני 2013 – מעורבות חזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה.

חזבאללה כזרוע איראנית

12. 17 ביוני 2012– חזבאללה כזרוע אסטרטגית של המשטר האיראני: יועצו הביטחוני של המנהיג ח'אמנהאי שב והצהיר, כי חסן נצראללה, מנהיג חזבאללה הינו "חייל" של המנהיג. לפיכך, לדבריו, ניתן לצפות שבתסריט של עימות בין איראן לישראל יפעיל חזבאללה את הרקטות שברשותו נגד ישראל

13. 6 באוגוסט 2012– כוח קדס, יחידת עילית של משמרות המהפכה באיראן, משמש כחוד החנית של מתקפת הטרור האיראנית המתבצעת נגד ישראל ברחבי העולם בשיתוף פעולה עם חזבאללה. הפיגוע בבולגריה של חזבאללה מסמן להערכתנו את "הצלחתה" הבולטת של מתקפה זאת.

[1]על סוגיית הגדרתו של חזבאללה כארגון טרור וסקירה שיטתית של פעולות הטרור שביצע חזבאללה בשנות קיומו, ראו סקירת מרכז המידע למודיעין ולטרור מה-13 בדצמבר 2012: "דיוקנו של חזבאללה כארגון טרור".