חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (31 ביולי – 6 באוגוסט 2013)

הפגנה ברצועת עזה לרגל יום ירושלים (פלסטין אינפו, 2 באוגוסט 2013))

הפגנה ברצועת עזה לרגל יום ירושלים (פלסטין אינפו, 2 באוגוסט 2013))

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים בקלקיליה (ופא, 2 באוגוסט 2013)

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים בקלקיליה (ופא, 2 באוגוסט 2013)

מחמד משעל: גייס לחזבאללה ערבי ישראלי תושב שפרעם (שירות הביטחון הכללי, יולי 2013)

מחמד משעל: גייס לחזבאללה ערבי ישראלי תושב שפרעם (שירות הביטחון הכללי, יולי 2013)

אירועי יום ירושלים באיראן

אירועי יום ירושלים באיראן

אירועי יום ירושלים באיראן

אירועי יום ירושלים באיראן

  • בדרום ישראל שרר השבוע שקט. ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". על פי נתוני שירות הביטחון הכללי חלה במהלך יולי 2013 ירידה קלה בהיקף הפיגועים ביהודה, שומרון וירושלים. מרבית הפיגועים בוצעו במתווה של יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
  • לאחר התנעת המשא ומתן, בין ישראל לפלסטינים בוושינגטון, צפויים שני הצדדים להיפגש באזור להמשך השיחות. על פרק עומדים ביצוע הפעימה הראשונה בשחרור 104 מחבלים, אסירי "טרום אוסלו", שישראל הסכימה לשחרר. לדברי צאא'ב עריקאת, ראש צוות המו"מ הפלסטיני,  תכלול הפעימה שחרור 26 אסירים. 
ירי רקטות
  • השבוע לא אותרו נפילות רקטות בדרום ישראל.

ירי רקטות

נמשכת הפעילות האלימה ביהודה ושומרון
  • ביהודה ושומרון נמשכים האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". ב-5 באוגוסט 2013 בשעות הבוקר נרגם אוטובוס ישראלי באבנים סמוך לאלערוב (אזור חברון). לאוטובוס נגרם נזק (סוכנות תצפית, 5 באוגוסט 2013). במקביל נמשכו עימותים וחיכוכים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראלים במסגרת ההפגנות והמחאות השבועיות.
  • ב-28 ביולי 2013 התגלה מטען דמה על כביש אלון, בין כוכב השחר לצומת מגדלים. תושבים, שהבחינו במטען הזעיקו חבלנים. זוהי הפעם השלישית בה נמצא מטען דמה באזור (סוכנות תצפית, 28 ביולי 2013).
ירידה בהיקף הפיגועים בחודש יולי
  • במהלך חודש יולי 2013 חלה ירידה קלה בהיקף הפיגועים ביהודה, שומרון וירושלים. סך הכל בוצעו במהלך החודש 76 פיגועים[3] (לעומת 99 פיגועים בחודש יוני). מבין הפיגועים: 50 בוצעו ביהודה ושומרון ו- 26 בירושלים. מרבית הפיגועים (כ-60) היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה. 11 פיגועים במתווה של הנחת מטענים, ארבעה ירי מנשק קל ופיגוע דקירה אחד (שער שכם, 16 ביולי 2013), כתוצאה ממנו נפצע  אזרח ישראלי (שירות הביטחון הכללי, 6 באוגוסט 2013).
המצב במעבר רפיח
  • ממשל חמאס, המודאג מהחמרת המצב ההומניטארי ברצועת עזה בשל סגירת מעבר רפיח, קרא למצרים לפתוח את המעבר באופן מלא לתנועת בני אדם וסחורות (פלסטין אליום, 31 ביולי 2013). משרד החוץ בממשל חמאס הזהיר מפני "אסון הומניטארי" ברצועה בעקבות סגירת מעבר רפיח וקראו למצרים לפעול לפתיחתו. בין היתר ציין המשרד, כי פעילות המעבר צומצמה לארבע שעות ביום ומספר העוברים דרכו עומדת על כ-150 איש ליום (המהווה כ-20% בלבד מכלל התנועה במעבר בתקופה, שלפני ההפיכה במצרים). כמו כן "תקועים" אלפי פלסטינים במדינות ערב מבלי יכולת לשוב לרצועה (אלג'זירה, 2 באוגוסט 2013).
  • במקביל נמשכת הפעילות המצרית להריסת המנהרות באזור הגבול, שבין רצועת עזה למצרים. במסגרת זאת  דווח, כי הצבא המצרי חשף והרס מאגר דלק בעל קיבולת של 2.5 מיליון ליטר, שהכיל כ-100,000 ליטר. כן, הרס שתי משאבות שהיו מחוברות למאגר (צפא, 31 ביולי 2013).
בוטל ביקורו של ראש ממשלת תורכיה ברצועת עזה
  • מצרים ביטלה את ביקורו של טאיפ ארדוגן, ראש ממשלת תורכיה, ברצועת עזה .סיבת הביטול היא התמיכה שהביע ארדוגן בתנועת האחים המוסלמים במצרים ובנשיא המודח מחמד מרסי. ארדוגן מתכנן מזה זמן את ביקורו ברצועת עזה והוא היה אמור להיכנס לרצועה דרך מצרים (5 באוגוסט 2013  upi.com).
התדרדרות ביחסי חמאס הרשות הפלסטינית
  • ממשל חמאס ממשיך להאשים את הרשות הפלסטינית ותנועת פתח, כי הם סייעו ללבות את ההסתה המצרית נגדם וכי הם מסיתים את האוכלוסייה ברצועה נגד ממשל חמאס. בצפון הרצועה התקיימה הפגנת מחאה  נגד פתח. במהלך ההפגנה קרא משיר אלמצרי, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, להעמיד לדין  את בכירי הרשות הפלסטינית, המעורבים במסע ההסתה (פלסטין אינפו, 31 ביולי 2013).
  • להלן מספר התבטאויות בכירי חמאס בנושא:
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, שב והאשים את פתח בעמידה מאחורי קמפיין "תמרד" המתמקד ברשתות החברתיות. לדבריו, הקמפיין הוא חסר בסיס ציבורי והוא מהלך פוליטי מאורגן המובל על ידי פתח במסגרת מאבקה בחמאס (פלסטין אליום, 4 באוגוסט 2013).
  • אסלאם שהואן, דובר משרד הפנים בממשל חמאס, טען, כי ברשות משרדו קלטות המוכיחות, שהרשות הפלסטינית ביצעה מסע ההסתה נגד חמאס. בהתייחסו למסמכים מפלילים, שהוצגו בפומבי על ידי חמאס, אמר, כי הם נתפסו במחשבו האישי של אחד מפעילי פתח, שנעצרו על ידי מנגנוני הביטחון של חמאס (פלסטין אינפו, 31 ביולי 2013).
  • משיר אלמצרי, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, אמר, כי נוכח מעורבותה של פתח במסע ההסתה נגד חמאס תפעל חמאס נגדה במישורים ההסברתיים, המשפטיים והביטחוניים. הוא גם איים בהסלמת פעילות חמאס נגד פתח אם זו לא תחדל ממעשיה (פאל פרס, 1 באוגוסט 2013).
יחסי חמאס איראן
  • נמשכים איתותים חיוביים של חמאס כלפי איראן. ראיון, שהעניק מחמוד אלזהאר, בכיר חמאס, הוא אמר, שתנועת חמאס לא איבדה את בעלות בריתה איראן וסוריה. לדבריו, איראן לא ניתקה את קשריה עם חמאס אך הקשרים עימה התרופפו (2 באוגוסט 2013  ASIA).  אסאמה חמדאן הממונה על יחסי החוץ בלשכה המדינית של חמאס, הצהיר כי חמאס החלה בשיקום יחסיה עם איראן. לדבריו,  קיימת ביניהם הסכמה בכל הנוגע לסוגיה הפלסטינית אך קיימת מחלוקת בכל הקשור לנושא הסורי (רסאלה.נט, 29 ביולי 2013). מנגד, היומון הלבנוני אלאח'באר, המקורב לחזבאללה, דיווח שאיראן וחזבאללה החליטו לחדש את היחסים עם חמאס על בסיס חדש אולם ההחלטה על כך נתונה בידי חמאס . 
חידוש המשא ומתן בין הפלסטינים לבין ישראל
  • לאחר שהסתיימו השיחות המקדימות בוושינגטון ולאחר שנערכה פגישה משולשת בין הנשיא אובמה ומזכיר המדינה קרי לבין ציפי לבני וצאא'ב עריקאת, מסר דובר הבית הלבן כי המו"מ בין ישראל לפלסטינים בתיווכה של ארה"ב יצא לדרך. הדובר סירב למסור פרטים נוספים (אתר הבית הלבן, 31 ביולי 2013).

 סיכום הפגישה בוושינגטון (דף הפייסבוק של ציפי לבני, 31 ביולי 2013)
 סיכום הפגישה בוושינגטון (דף הפייסבוק של ציפי לבני, 31 ביולי 2013)

  • אבו מאזן הבהיר בעת ביקור, שערך במצרים, כי במסגרת פיתרון הקבע לא תהיה נוכחות ישראלית אזרחית או צבאית בגבולות המדינה הפלסטינית (ופא, 30 ביולי 2013). צאא'ב עריקאת, ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, אישר שהאסירים הותיקים ישוחררו בארבע פעימות. לדבריו, הסכימה ישראל לשחרר ב-13 באוגוסט 26 אסירים מתוך כלל האסירים. הוא ציין, כי ההנהגה הפלסטינית הודיעה לארה"ב ולישראל שהיא לא תקבל שום פיתרון זמני והיא פועלת להעלות את כל סוגיות הקבע על שולחן המשא ומתן ובראשן הגבולות, ירושלים, הפליטים, המים וההתנחלויות. הוא הדגיש שהרשות הפלסטינית מעוניינת לחזור להסכם, שלדבריו הושג בעבר בין אבו מאזן לאהוד אולמרט, לפיו יוצבו כוחות בינלאומיים בשטחי המדינה הפלסטינית העתידית  (מען, 3 באוגוסט 2013).
  • חמאס ממשיכה להביע התנגדות נחרצת לחידוש המשא ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית. ממשל חמאס גינה בישיבתו השבועית את חזרת הרשות הפלסטינית למשא ומתן עם ישראל וציין, כי המהלך אינו יותר מ"חוליה נוספת בשרשרת הכישלונות", המשפיעים באופן שלילי על הבעיה הפלסטינית. הוא גם הזהיר כי ישראל וארה"ב תנצלנה את המשא ומתן לשם כיסוי על "תוכניות הכיבוש" וכפיית ויתורים על הרשות הפלסטינית (פלסטין אלאן, 31 ביולי 2013).
  • מחמוד אלזהאר, בכיר חמאס, אמר כי חמאס לא נותנת למהלך כל לגיטימיות וכי אבו מאזן אינו מייצג את כל הרחוב הפלסטיני (2 באוגוסט 2013,  ASIA). יוסף אלרזקה, יועצו המדיני של אסמאעיל הניה, הצהיר כי חידוש המשא ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית הוא המסוכן ביותר בתולדות הבעיה הפלסטינית. הוא הוסיף, כי האווירה, ששררה בשיחות בוושינגטון, הזכירה את זו ששררה בשיחות אוסלו, שהביאו ל"נסיגת הבעיה הפלסטינית חמישים שנה לאחור" (רסאלה.נט, 30 ביולי 2013). 
בניגריה החל משפטם של שלושה אזרחים לבנוניים החשודים בפעילות למען חזבאללה
  • בניגריה החל משפטם של שלושה אזרחים לבנוניים, אשר נתפסו, שברשותם מצבור אמצעי לחימה. עם תחילת משפטם הרחיבה התביעה בניגריה את ההאשמות נגדם. השלושה נאשמים עתה בחשד לקיום קשרים עם ארגון חזבאללה, תכנון פיגועים נגד מטרות מערביות וישראליות בניגריה, הלבנת כספים ויבוא בלתי חוקי של סחורה. כמו כן החליטה התביעה להגביל את הגישה לשימועים ולא לחשוף את זהות העדים מסיבות ביטחוניות. השלושה הודו בהשתייכותם לארגון חזבאללה אך הם כופרים בשאר ההאשמות (30 ביולי 2013,  AFP). יוזכר, כי השלושה נעצרו ב-28 במאי 2013 בעיר קאנו, שבצפון מזרח המדינה לאחר חשיפת מצבור אמצעי לחימה בדירת המגורים של אחד מהם[4]
מעצר ערבים ישראליים בחשד לשיתוף פעולה עם חזבאללה
  • הותר לפרסום כי במהלך חודש מאי 2013 נעצרו מספר ערבים ישראליים, תושבי שפרעם, בחשד שגויסו לארגון חזבאללה וביצעו עבורו משימות איסוף מידע בישראל. בין העצורים זאהר יוסיפון תושב שפרעם, בן 46. יוסיפון הודה בחקירתו, כי בשנת 2007, במהלך קיום מצוות העלייה לרגל בסעודיה,  גויס לחזבאללה (שירות הביטחון הכללי, יולי 2013).
  • מחקירתו עולה, כי גיוסו בוצע על ידי שני פעילי הארגון: מחמד משעל, לבנוני תושב דנמרק, המכונה אבו אסמאעיל וח'אלד אלנבולסי, אשר הציג עצמו כפעיל "ההתנגדות הלבנונית" (שם נוסף של חזבאללה). מאז גיוסו ועד למעצרו קיים יוסיפון קשר עם מחמד משעל באמצעים שונים (טלפון, שליחים, ופגישה בסעודיה). יוסיפון מסר למפעיליו מידע בעיקר על הלכי רוח במגזר הערבי בישראל, סידורי אבטחה במעברי הגבול וכן שמות של ערבים ישראליים, שנראה לו שהם עשויים להתאים לגיוס לחזבאללה.
  • מחמד משעל, מגייסו של יוסיפון, ידוע מזה שנים כעוסק בארגון משלחות עלייה לרגל של מוסלמים למכה וכמי שבעבר ניסה לגייס ערבים ישראליים לעבוד למען חזבאללה. בשנת 2008 גייס את עאדל ורדה, אזרח ישראלי, המתגורר בדנמרק, והטיל עליו משימות איסוף מידע בתוך ישראל. ורדה נעצר עם כניסתו לישראל בטרם הספיק לבצע את המוטל עליו.
  • במסגרת המאמצים, שעושה חזבאללה להשיג מידע על ישראל הוא מגייס, בין השאר, ערבים ישראליים. בעבר נחשפו מספר מקרים של גיוס שכזה. כך למשל, בתחילת ספטמבר 2012 נעצר מילאד מחמד מחמוד ח'טיב, תושב הכפר מג'ד אלכרום, שבגליל, אשר גויס ע"י פעיל חזבאללה בחו"ל. בחקירתו בשירות הביטחון הכללי הוא הודה, כי גויס לארגון ע"י לבנוני תושב דנמרק, אשר הטיל עליו שורה של משימות ביטחוניות בישראל.ב-24 באוקטובר 2012 נעצר עצאם האשם עלי משאהרנה, תושב ישראל המתגורר במזרח ירושלים (ג'בל מכבר). בחקירתו הודה, כי גויס לחזבאללה במהלך ביקור, שקיים בלבנון ביוני 2012. מגייסיו תדרכו אותו לשוב לישראל ולהמשיך ולקיים קשר עם חזבאללה באמצעות האינטרנט[5].
העולם המוסלמי שיעי ציין את יום ירושלים
  • ב-2 באוגוסט 2013, יום השישי האחרון של חודש רמצ'אן, צוין יום ירושלים העולמי, אירוע המתקיים ביוזמת איראן, בתהלוכות, הפגנות ועצרות שהתקיימו ברחבי העולם המוסלמי ובקרב קהילות מוסלמיות במערב. כבכל שנה התקיימו האירועים המרכזיים באיראן, בהשתתפות הצמרת האיראנית.
  • להלן כמה מאפיינים של האירועים הללו :
  • תכנים - כבכל שנה נוצלו האירועים להסתה קשה נגד ישראל וארה"ב תוך השמעת קריאות לחיסולה. כמו כן הושמעו קריאות בגנות חידוש המשא מתן בין ישראל לפלסטינים וקריאות תמיכה בסוריה ובמשטר הנשיא בשאר אלאסד.
  • השתתפות דלה מחוץ לאיראן–  מוקד ההפגנות והאירועים היה איראן. במדינות אחרות (כמו בשנה שעברה), הייתה השתתפות דלה. נראה, כי על רקע האירועים הדרמטיים  המתחוללים  במזרח התיכון (המהפכה השנייה במצרים, הלחימה המתמשכת בסוריה) מקבל הנושא הפלסטיני בכלל ויום ירושלים בפרט, פחות  תשומת לב. יתכן שמיעוט המשתתפים השנה נובע גם בשל הביקורת נגד איראן המושמעת בעולם המוסלמי סוני בשל תמיכתה במשטר אסד.  
  • בולטות האופי האיראני-שיעי של האירועים– למרות הרצון להשוות ליום ירושלים אופי כלל מוסלמי הוא עדיין מזוהה בעיקר כאירוע איראני שיעי. רוב האירועים מאורגנים על ידי הקהילות השיעיות במדינות השונות ומשתתפים בהם שיעים או פעילים פרו-איראניים.  השנה בלטה במיוחד היעדרותם של פעילים סונים יתכן כמחאה על הרג התושבים הסונים בסוריה על ידי משטר אסד, הנתמך על ידי איראן וחזבאללה.
  • תהודה תקשורתית – האירועים זכו לתהודה תקשורתית נמוכה יחסית. רוב הדיווחים אודות האירועים ברחבי העולם פורסמו בכלי התקשורת האיראניים.
  • תשומת לב מיוחדת הוקדשה בכלי התקשורת להתבטאות נשיא איראן החדש, חסן רוחאני. במהלך תהלוכת יום ירושלים בטהראן התבטא רוחאני, כי באזור שוכן מזה שנים פצע בגופו של העולם האסלאמי "תחת צל כיבוש פלסטין וירושלים הקדושה". רוחאני נמנע מלנקוב במפורש בשמה של ישראל והדבר אפשר לאיראנים לפרסם "הבהרה", כי דבריו סולפו. מנגד, הושמעו במהלך האירועים באיראן ובלבנון קריאות מפורשות לחיסולה של ישראל (למשל כרזה המצטטת את דברי ח'אמנהאי "המשטר הציוני חייב להתמוטט" או נאום חסן נצראללה, שציטט את דברי ח'מיני לפיהם ישראל היא "גידול סרטני שיש לעוקרו מהשורש").
משלחת פלסטינית מבקרת בספינה מאוי מרמרה
  • ארגון IHH ערך סעודת שבירת צום על גבי הספינה מאוי מרמרה המוצבת באיסטנבול. בסעודה נכחה משלחת פלסטינית, שכללה את עיסא קראקע, השר לענייני אסירים, קדורה פארס, יו"ר מועדון האסיר הפלסטיני, המופתי הכללי של ירושלים ויו"ר המועצה העליונה לפסיקת הלכה וכן מחמד ברכה יו"ר מפלגת חד"ש הישראלית. כמו כן השתתפו בסעודה משפחות ההרוגים. בולנט ילדרים, יו"ר ארגון IHH, שעמד מאחורי שיגור הספינה מאוי מרמרה, אמר כי תורכיה תמשיך לסייע לעם הפלסטיני. בעת ביקורם בתורכיה גם הוכרז על הקמת קרן הקדש לסולידריות תורכית עם פלסטין, שנועדה לגיוס תרומות לסיוע לאסירים הפלסטינים (ופא, 2 באוגוסט 2013). 

[1]נכון ל-6 באוגוסט 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]הדו"ח אינו כולל כמה עשרות אירועים של יידוי אבנים.
[4]ראו פרסום מרכז המידע מ-19 ביוני 2013 : "מעורבות חזבאללה בטרור עולמי: בניגריה נחשף לאחרונה מצבור אמצעי לחימה של חזבאללה, שנועד לדברי כוחות הביטחון המקומיים, לביצוע פיגועים נגד יעדים ישראליים ומערביים". 
[5]פירוט ראו פרסום מרכז המידע מ-28 בנובמבר 2012: "דיוקנו של חזבאללה כארגון טרור", נספח א' - הזירה הפנים ישראלית .