חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (14 – 20 באוגוסט 2013)

כרזה בפורום חמאס המכנה את עבד אלפתאח אלסיסי

כרזה בפורום חמאס המכנה את עבד אלפתאח אלסיסי "רוצח" (פורום חמאס, 14 באוגוסט 2013)

צעירים פלסטיניים מתעמתים עם כוחות צה

צעירים פלסטיניים מתעמתים עם כוחות צה"ל בכפר קדום (ופא, 16 באוגוסט 2013)

קבלת פנים חגיגית למחבלים הפלסטיניים, בראשות  אבו מאזן במקאטעה בראמאללה (ופא, 13 באוגוסט 2013)

קבלת פנים חגיגית למחבלים הפלסטיניים, בראשות אבו מאזן במקאטעה בראמאללה (ופא, 13 באוגוסט 2013)

הפגנת תמיכה של חמאס במחמד מרסי ותנועת האחים המוסלמים במצרים (פלסטין אלא'ן, 17 באוגוסט 2013)

הפגנת תמיכה של חמאס במחמד מרסי ותנועת האחים המוסלמים במצרים (פלסטין אלא'ן, 17 באוגוסט 2013)

שיח' אבו חפץ אלמקדסי, מנהיג צבא האומה (מוסד אלראיה לתקשורת והפקות, 10 באוגוסט 2013)

שיח' אבו חפץ אלמקדסי, מנהיג צבא האומה (מוסד אלראיה לתקשורת והפקות, 10 באוגוסט 2013)

  • נמשך טפטוף ירי הרקטות לעבר ישראל. השבוע אותרה נפילה אחת בנגב המערבי. בתגובה תקף חיל האוויר מטרות טרור ברצועה. ביהודה, שומרון וירושלים נמשכה הפעילות האלימה במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במהלך פעילות צה"ל למעצר מחבל בג'נין נורתה לעברו אש. בתקרית, שהתפתחה במקום, נהרג פלסטיני ומספר נפצעו.
  • צוותי המשא ומתן של ישראל והרשות הפלסטינית נפגשו השבוע לסיבוב שני של שיחות בירושלים. על- פי התקשורת הפלסטינית צפוי הסבב הבא להתקיים ביריחו במהלך השבועיים הקרובים.
  • הקרע הפוליטי בקרב הפלסטינים מוצא ביטויו בהתייחסויות לאירועים במצרים. הרשות הפלסטינית הביעה תמיכתה בהנהגה המצרית. מנגד, ביהודה, שומרון וירושלים התקיימו הפגנות תמיכה במחמד מרסי, הנשיא המודח. רובן אורגנו על ידי פעילי חמאס והן פוזרו בכוח ע"י מנגנוני הביטחון של הרשות. דוברים מטעם חמאס וכלי התקשורת שלה המשיכו לגנות את הממשל המצרי הנוכחי. ברחבי הרצועה התקיימו הפגנות תמיכה במרסי ובתנועת האחים המוסלמים תוך גינוי פעולות צבא מצרים.  
ירי רקטות לעבר ישראל
  • ב-13 באוגוסט 2013 אותרה נפילה של רקטה אחת בנגב המערבי. הרקטה נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות לעבר ישראל

פעילות חיל האוויר
  • בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר ב-14 באוגוסט 2013, משגרי רקטות מוטמנים בצפון רצועת עזה. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי לא היו נפגעים אך נגרם נזק במקום (קדסנט, פלסטין אלא'ן, 14 באוגוסט 201). 
פלסטיני נהרג ושני חיילי צה"ל נפצעו בפעילות
  • במהלך פעילות כוח צה"ל ומשמר הגבול בליל 20-19 באוגוסט 2013 בג'נין למעצר פעיל החשוד בפעילות טרור, התפתח עימות בין הכוח לבין תושבים מקומיים. כוחות הביטחון, שהגיעו לעצור את בסאם אלסעדי, פעיל  בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין, ששוחרר לפני מספר חודשים מהכלא הישראלי נתקלו בירי חי, השלכת מטענים, זריקת רימונים מאולתרים ויידוי אבנים, כתוצאה מכך נפצעו שני חיילי צה"ל באורח קל. כמו כן דווח על הרוג פלסטיני ומספר פצועים כתוצאה מירי, שהשיבו הכוחות לעבר היורים (דובר צה"ל,  ynet20 באוגוסט 2013).
נמשכת הפעילות האלימה ביהודה, שומרון וירושלים
  • ביהודה ושומרון נמשכים האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זאת יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראליים והושלכו בקבוקי תבערה. במקביל, נמשכו עימותים וחיכוכים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראלים במסגרת ההפגנות והמחאות השבועיות.
  • להלן אירועים בולטים (סוכנות תצפית):
  • 13 באוגוסט  2013– אבנים יודו לעבר אוטובוס, שנסע סמוך לשער האשפתות בירושלים. אחת מנוסעות האוטובוס נפצעה באורח קל .
  • 14 באוגוסט 2013– מטען הופעל נגד עמדת משמר הגבול באבו דיס (מזרחית לירושלים) לא היו נפגעים.
  • 16 באוגוסט 2013- אבנים יודו לעבר אוטובוס בין תפוח למגדלים (שומרון). לא היו נפגעים.
  • 18 באוגוסט 2013– בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס ביציאה מחוארה לכיוון תפוח לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
למעלה ממיליון פלסטינים נכנסו לישראל במלך הרמצ'אן
  • בעקבות שורה של הקלות בתחום התנועה במעברים וגישה של האוכלוסייה הפלסטינית למקומות הקדושים, עליהם החליטה ישראל במהלך חודש רמצ'אן (9 ביולי – 8 באוגוסט 2013),  נכנסו לישראל במהלך החודש למעלה ממיליון פלסטינים  (מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 19 באוגוסט 2013). 
המצב במעבר רפיח
  • ב-15 באוגוסט 2013 החליטו שלטונות מצרים לסגור את המעבר, ב-18 באוגוסט 2013 הודיע משרד הפנים של ממשל חמאס על חידוש הפעילות. אולם, רק 50 נוסעים הספיקו לעבור[3].  מאהר אבו צבחה, ראש מנהלת המעברים הביע מורת רוחו מהתנהלות הצד המצרי אשר לדבריו הודיע על פתיחת המעבר בהתראה קצרה ללא תיאום מוקדם עמם (פאל טודיי, 18 באוגוסט 2013). ב-19 באוגוסט, לאור האירועים בצפון סיני, נסגר המעבר שוב (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס).  העדר הפעילות הסדירה של המעבר הביא לצמצום מספר הנכנסים והיוצאים ולהפחתת היקף הכנסת חומרי בנייה לרצועה (פלסטין, 19 באוגוסט 2013).

תושבי הרצועה במעבר רפיח (פלסטין אלא'ן, 19 באוגוסט 2013)
תושבי הרצועה במעבר רפיח (פלסטין אלא'ן, 19 באוגוסט 2013)

  • גורמים בכירים בחמאס הביעו מורת רוחם ממצב העניינים וביקשו מהמצרים לפתוח את המעבר:
  • אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, אמר כי הממשל מבין היטב את המצב הביטחוני במצרים, ובפרט בסיני, אך עם זאת דרש מהצד המצרי לפתוח את המעבר שכן, לדבריו, הפלסטינים לא יסכנו לעולם את הביטחון המצרי (אלראי, 19 באוגוסט 2013).
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, קרא בדף הפייסבוק שלו (18 באוגוסט 2013), לביצוע קמפיין ימי גדול להסרת ה"מצור" מעל עזה. בדף נכתב, כי חמאס קוראת לכל "הכוחות החופשיים" באזור ובעולם להשקיע כל מאמץ אפשרי להסרת המצור מעל רצועת עזה במיוחד לאחר הריסת רוב המנהרות וסגירת מעבר רפיח באופן כמעט מוחלט. 
  • יוסף רזקה, שהיה יועצו המדיני של הניה, אמר כי ממשל חמאס לא יסכים להפעלה מחדש של מעבר רפיח בהתאם להסכם משנת 2005[4] הוא הדגיש שהמעבר צריך להיות בריבונות פלסטינית ומצרית בלבד ללא כל התערבות חיצונית (אלרסאלה.נט, 18 באוגוסט 2013).
קבלת פנים למחבלים המשוחררים
  • בראמאללה וברצועת עזה קיבלו רבים את פניהם של 26 המחבלים, אשר שוחררו ע"י ישראל בפעימה הראשונה, כמהלך מקדים לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים:
  • ביהודה ושומרון- בלשכתו של אבו מאזן נערכה קבלת פנים רשמית ל-11 המחבלים ששבו ליהודה ושומרון. אבו מאזן, שנשא את הנאום המרכזי בטקס ציין, כי בקרוב ישוחררו אסירים נוספים "עד לאחרון שבהם" (אלאיאם, 14 באוגוסט 2013). בחמאס הביעו מורת רוח על כך שמנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית מנעו כניסתה של משלחת חמאס למתחם המקאטעה כדי להשתתף בקבלת הפנים (פלסטין אינפו, 14 באוגוסט 2013).
  • ברצועת עזה– לאחר דיווחים לפיהם חמאס אסרה על קיום אירועים לכבוד המשוחררים נמסר, כי תערכנה בעזה חגיגות רשמיות לקבלת פניהם (15 במספר). משלחת של המועצה המהפכנית של פתח בראשות אמין מקבול, מזכיר המועצה, הגיעה לרצועת עזה, דרך מעבר ארז, לברך את המשוחררים (ופא, 14 באוגוסט 2013). באירועים ברצועת עזה לא נראו בכירי חמאס ורוב הדגלים שהונפו היו דגלי פתח. מאוחר יותר (19 באוגוסט 2013) נפגש אסמאעיל הניה, עם המשוחררים בביתו (צפא, 19 באוגוסט 2013).
  • עיסא קראקע, השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית אמר כי הפעימה הבאה של שחרור אסירים תתבצע בסוף חודש ספטמבר 2013 וכי הרשימה תיקבע על ידי משלחת של הרשות הפלסטינית. לדבריו מספר האסירים טרם נקבע. זיאד אבו עין נציג המשרד לענייני אסירים אמר, כי ההנהגה הפלסטינית מתעקשת  הפעם להיות שותפה בגיבוש הרשימה (אלאיאם, 18 באוגוסט 2013).
סבב שני של שיחות המשא ומתן
  • צוותי המו"מ של ישראל והרשות הפלסטינית נפגשו ב-14 באוגוסט 2013 בשעות הערב בירושלים לסבב שני של שיחות המשא ומתן. על פי דיווחי כלי התקשורת, הסתיימו הדיונים לקראת חצות. הפגישה נערכה ללא סיקור תקשורתי (מען, סוכנות הידיעות הצרפתית, 14 באוגוסט 2013). במהלך השבועיים הקרובים אמור להיערך סבב שיחות נוסף ביריחו (קול פלסטין, 15 באוגוסט 2013).

קריקטורה בעיתון חמאס המלגלגת על מאמציו של שר החוץ האמריקאי קרי להחזיר את הפלסטינים לשולחן המשא ומתן (פלסטין, 13 באוגוסט 2013)
קריקטורה בעיתון חמאס המלגלגת על מאמציו של שר החוץ האמריקאי קרי להחזיר את הפלסטינים לשולחן המשא ומתן (פלסטין, 13 באוגוסט 2013)

  • בדברים שנשא אבו מאזן במהלך מסיבת עיתונאים, שערך יחד עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון, הוא הביע תקווה שלישראל כוונות כנות, שיוכחו לדבריו, באמצעות הפסקת ההתנחלויות, שחרור האסירים והבעת רצינות במשא ומתן. הוא שב וקרא לסיים את הכיבוש הישראלי באמצעות  פיתרון שתי מדינות לשני עמים בגבולות 4 ליוני 1967, עם חילופי שטחים קטנים ושווים באיכותם, על בסיס יוזמת השלום הערבית, כשירושלים המזרחית היא בירת פלסטין (הטלוויזיה הפלסטינית הממסדית, 15 באוגוסט 2013).
  • בחמאס המשיכו למתוח ביקורת על המשא ומתן עם ישראל. מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, טען כי ישראל והרשות הפלסטינית גיבשו הבנות חשאיות במסגרת המשא ומתן. תנועת פתח הודיע בתגובה, כי טענתו שקרית, נועדה להטעות את דעת הקהל הפלסטינית והיא מהווה מסר לישראל החושף את מהות עמדותיה האמיתיות של חמאס (צפא, 18 באוגוסט 2013).
החזרת גופות מחבלים לרשות הפלסטינית
  • זיאד אבו אלעין,סגן השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, אישר שמתקיים מו"מ בין הרשות הפלסטינית וישראל בעניין החזרת גופות המחבלים הפלסטינים ההרוגים הקבורים בישראל. לדבריו הציעה ישראל להחזיר את הגופות מבלי לקבוע את זהותם ושמותיהם. הוא הבהיר, שהרשות מסרבת לכך ודרש את החזרתן כולל קביעת זהותן. לדבריו המשא ומתן בנושא עודנו נמשך והם מצפים לתשובה מהצד הישראלי (פלסטין און ליין, 17 באוגוסט 2013).
הקמת ממשלה פלסטינית
  • אבו מאזן שב וחידש ב-14 באוגוסט 2013 את מינויו של ראמי חמדאללה כראש הממשלה הפלסטיני והטיל עליו את מלאכת הרכבת ממשלת המעבר (תוקף מינוי הממשלה הנוכחית עומד לפוג תוך מספר ימים). נביל אבו רדינה, דובר הרשות הפלסטינית, אמר, כי התקופה החוקית להרכבת הממשלה היא תוך חמישה שבועות (אלחיאת אלג'דידה, 14 באוגוסט 2013). עזאם אלאחמד, חבר הועד המרכזי של פתח, אמר שהממשלה החדשה, שירכיב ראמי אלחמדאללה תוך שבועיים שלושה אינה מוגבלת בזמן הכהונה שלה ולא יחול בה שינוי  (מען, 14 באוגוסט 2013). 
כללי
  • על רקע האירועים במצרים פרסמה הנהגת הרשות הפלסטינית הודעה בה הביעה תמיכה מלאה בהנהגה המצרית ובפעילותה "למגר כל ניסיון לאיים על המדינה המצרית ולפגוע בביטחון וביציבות של העם המצרי" בהודעה גם הובעה הערכה לעמדתה התומכת של סעודיה (ופא, 16 באוגוסט 2013). אבו מאזן גם נועד עם יאסר עת'מאן, נציג מצרים ברשות הפלסטינית והדגיש בפניו, כי העם הפלסטיני והנהגתו עומדים לצידו של העם המצרי והנהגתו במגמה לפתור את המשבר הנוכחי ולהשיב למצרים את תפקידה האזורי והערבי (אלאיאם, 18 באוגוסט 2013).
יהודה ושומרון
  • בניגוד לעמדת הנהגת הרשות הפלסטינית התקיימו ברחבי יהודה, שומרון וירושלים הפגנות תמיכה במחמד מרסי הנשיא המודח. רוב ההפגנות אורגנו על ידי פעילי חמאס והן פוזרו בכוח על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. כך למשל:
  • בחברון נערכה הפגנת מחאה נגד ה"טבח" במצרים. ההפגנה יצאה לאחר תפילות יום השישי מהמסגד. ההפגנה פוזרה על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. מספר תושבים נפצעו וכמה נעצרו (פלסטין אינפו, 16 באוגוסט 2013).
  • במרכז ראמאללה אורגנה על ידי חמאס הפגנה לאחר תפילת יום השישי. האזור אובטח באופן מאסיבי על ידי פעילי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, חלקם בלבוש אזרחי (אמאמה, 16 באוגוסט 2013).
  • באלבירה התקיימה הפגנה שפוזרה על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית (ערוץ אלאקצא, 16 באוגוסט 2013).
  • בהר הבית ארגנה התנועה האסלאמית בישראל הפגנת תמיכה במחמד מרסי ומחאה נגד צבא מצרים. ההפגנה התקיימה לאחר תפילת יום השישי (ארצ' כנעאן, 16 באוגוסט 2013)

מימין: הפגנת תמיכה במורסי, שקיימה חמאס בחברון (פלסטין אינפו, 16 באוגוסט 2013). משמאל: הפגנת תמיכה באלבירה (פלסטין אלא'ן, 16 באוגוסט 2013)
מימין: הפגנת תמיכה במורסי, שקיימה חמאס בחברון (פלסטין אינפו, 16 באוגוסט 2013). משמאל: הפגנת תמיכה באלבירה (פלסטין אלא'ן, 16 באוגוסט 2013)

הפגנת תמיכה במורסי, שארגנה התנועה האסלאמית בישראל  (ארצ' כנעאן, 16 באוגוסט 2013)
הפגנת תמיכה במורסי, שארגנה התנועה האסלאמית בישראל  (ארצ' כנעאן, 16 באוגוסט 2013)

  • לדברי עדנאן אלצ'מירי, דובר מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית פוזרו ההפגנות בשל העובדה, שחמאס חרגה ממסגרת "ההתנגדות הפלסטינית" והיא מנסה לסבך את העם הפלסטיני בסכסוך פנימי במצרים. לדבריו העמדה הכלל פלסטינית  של כל הארגונים לאורך כל שנות המאבק דוגלת בכך שהפלסטינים אינם מתערבים בענייני הפנים של מדינות ערב . הוא טען, כי חמאס שחררה את הרסן של האמאמים במסגדים השייכים לה וניצלה את הבמה לצורכי הסתה (רדיו מוטני, 17 באוגוסט 2013).
רצועת עזה
  • ממשל חמאס המשיך בגילויי הביקורת נגד הפלת שלטון מורסי. בהודעות רשמיות הוא הביע דאגה מהאירועים, הוא גינה את שפיכות הדמים במצרים ואת "אי כיבוד רצון העם" (שלטונו של מרסי) ושלח תנחומים למשפחות ההרוגים. לשכת ההסברה של חמאס פרסמה הודעת גינוי לפעולת השלטונות הרשמיים במצרים ופגיעה במפגינים וקראה להפסקת שפיכות הדמים של העם המצרי (חמאס אינפו, 14 באוגוסט 2013). למרות הביקורת בכלי התקשורת נגד הממשל המצרי הנוכחי, המשיכו בכירי חמאס להדגיש, כי אין הם מתערבים בענייניה הפנימיים של מצרים.
  • ברחבי הרצועה התקיימו (14 ו-17 באוגוסט 2013) הפגנות המוניות בתמיכה במחמד מרסי ותנועת האחים המוסלמים במצרים תוך גינוי פעולות צבא מצרים לדיכוי ההפגנות (פלסטין אלא'ן, 14 ו-17 באוגוסט 2013).
  • בדרשת יום השישי, שנשא אסמאעיל הניה, אמר כי חמאס עוקבת אחר המתרחש במצרים וכי שפיכות הדמים והשימוש בכוח שם מצערים אותם. הוא הביע פליאה על ההאשמות, שהופנו בתקשורת המצרית, נגד מרסי בדבר שיתוף פעולה עם חמאס.  לדבריו קשריה של מצרים עם חמאס החלו עוד הרבה לפני שמרסי עלה לשלטון (ערוץ אלאקצא, 16 באוגוסט 2013). סאמי אבו זהרי, דובר התנועה אמר, כי חמאס מגנה את "הטבח הנורא" וקוראת למנוע שפיכות דמים ולהפסיק את הפעולות נגד המפגינים (אלראי, 14 באוגוסט 2013).
  • התארגנות סלפית ג'האדיסטית הפועלת ברצועת עזה הרחיקה לכת עוד יותר מחמאס. במסיבת עיתונאים שערך בעזה אבו חפץ אלמקדסי מנהיג צבא האומה, המזוהה עם הג'האד העולמי, הוא הכריז על ג'האד נגד עבד אלפתאח אלסיסי. הוא גם קרא לחכמי הדת במצרים להתאחד ולבחור מנהיג מוסלמי כדי להוביל את השלב בא (סוכנות הידיעות הצרפתית, 16 באוגוסט 2013).
יריד מטעם חמאס באוניברסיטת אלנג'אח בשכם
  • סיעת הגוש האסלאמי (חמאס) באוניברסיטת אלנג'אח שבשכם ארגנה, לראשונה מזה שבע שנים, יריד ספרים וכלי כתיבה בקמפוס. היריד נפתח ע"י חברי המועצה המחוקקת מטעם חמאס, חסני אלבוריני ומנא מנצור. סיסמת היריד הייתה "ידע והתנגדות...[הן] מילים הדוחות משא ומתן...". ביריד הוצעו למכירה ספרים ופרסומים של תנועת חמאס, כמו גם דיסקים, חוברות, יומנים וכוסות עם סמלי התנועה ותמונות בכיריה (דף הפייסבוק אג'נאד, דף הפייסבוק של סיעת הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח בשכם, 18 באוגוסט 2013).

יריד כלי כתיבה וספרים של חמאס באוניבריסת אלנג'אח בשכם (דף הפייסבוק אג'נאד, 18 באוגוסט 2013)
יריד כלי כתיבה וספרים של חמאס באוניבריסת אלנג'אח בשכם (דף הפייסבוק אג'נאד, 18 באוגוסט 2013)

[1]נכון ל-20 באוגוסט 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]לדברי ע'אזי חמד, תת שר החוץ בממשל חמאס, לפני המהפכה במצרים עברו במעבר בכל יום 1,000-800 בני אדם (פלסטין און ליין, 19 באוגוסט 2013).
[4]המדובר בהסכם, שהושג בתיווך ארה"ב והאיחוד האירופי המסדיר את נוהל הפעלת מעברי הגבול לאחר ההתנתקות. עפ"י ההסכם מעבר רפיח הופעל ע"י הרשות הפלסטינית ומצרים וכוח משקיפים אירופאי שסייע להפעלתו. צוות המשקיפים, שהחל לפעול ב-25 בנובמבר 2005, פעל במשך 12 חודשים בלבד.