חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (27-21 באוגוסט 2013)

צעירים פלסטיניים על גגות הבתים במחנה הפליטים קלנדיא משליכים סלעים, קרשים ובלוקים לעבר ג'יפים של צה

צעירים פלסטיניים על גגות הבתים במחנה הפליטים קלנדיא משליכים סלעים, קרשים ובלוקים לעבר ג'יפים של צה"ל במהלך פעילות מבצעית למעצר מבוקש בכיר מהפתח

צעירים פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה

צעירים פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל באזור באב אלזאויה בחברון בעקבות האירוע בקלנדיא (דף הפייסבוק של הפתח, 26 באוגוסט 2013)

תהלוכת תמיכה של חמאס ברפיח במחמד מרסי והבעת מחאה נגד ההפיכה הצבאית במצרים.

תהלוכת תמיכה של חמאס ברפיח במחמד מרסי והבעת מחאה נגד ההפיכה הצבאית במצרים.

קריקטורה בפורום חמאס המכפישה את שר ההגנה אלמצרי אלסיסי המצטלם לנוכח פירמידות גופות ההרוגים באירועים האחרונים במצרים (פורום חמאס, 20 באוגוסט 2013)

קריקטורה בפורום חמאס המכפישה את שר ההגנה אלמצרי אלסיסי המצטלם לנוכח פירמידות גופות ההרוגים באירועים האחרונים במצרים (פורום חמאס, 20 באוגוסט 2013)

פלסטינים ממתינים במעבר רפיח (פלסטין אלא'ן, 24 באוגוסט 2013)

פלסטינים ממתינים במעבר רפיח (פלסטין אלא'ן, 24 באוגוסט 2013)

אבו מאזן נפגש בלשכתו בראמאללה עם משלחת ממפלגת מרץ (ופא, 22 באוגוסט 2013)

אבו מאזן נפגש בלשכתו בראמאללה עם משלחת ממפלגת מרץ (ופא, 22 באוגוסט 2013)

  • בדרום ישראל שרר השבוע שקט. במוקד האירועים ביהודה ושומרון עמדה תקיפה של כוח ישראלי בעת שביצע פעילות מבצעית במחנה הפליטים קלנדיא. בתקרית שהתפתחה במקום נהרגו 3 פלסטינים וכ-15 נפצעו. בהודעת דובר צה"ל נמסר, כי תחקיר ראשוני העלה שהאלימות שהופעלה נגד הכוח "הייתה יוצאת דופן וחריגה". תקרית קשה זו גרמה לכמה הפרות סדר מצומצמות, שלא התפשטו לכלל אזורי יהודה ושומרון. למרות התקרית הקשה התקיימה ביריחו הפגישה המתוכננת בין ישראל לפלסטינים במסגרת המו"מ (עפ"י הודעת ארה"ב לתקשורת).
  • ב-22 באוגוסט 2013 נורו 4 רקטות לעבר הגליל המערבי, לראשונה מזה כשנתיים. לא היו אבידות אך נגרמו כמה נזקים. גדודי עבדאללה עזאם, ארגון ג'האד עולמי הפועל גם בלבנון, נטלו אחריות לאירוע, להערכתנו על מנת לאתגר את חזבאללה. צה"ל הגיב בתקיפת יעד טרור פלסטיני 
ירי רקטות לעבר ישראל
  • בשבוע האחרון לא בוצע ירי רקטות משטחי הרצועה לעבר ישראל.

ירי רקטות לעבר ישראל

3 הרוגים פלסטיניים במהלך פעילות מבצעית בקלנדיא
  • ב-26 באוגוסט 2013, ביצע כוח של מג'"ב וצה"ל פעילות מבצעית יזומה במחנה הפליטים קלנדיא. הפעילות כללה מעצר של יוסף אלח'טיב, סוחר נשק המשתייך לתנט'ים הפתח. הכוח המבצע נתקל בעשרות צעירים פלסטיניים, אשר תקפו אותו והשליכו לעברו בקבוקי תבערה, סלעים, בלוקים וחפצים כבדים, ואף ביצעו ירי אש חיה לעברו (דובר צה"ל, 26 באוגוסט 2013). בתגובה ירה הכוח לעבר המתפרעים. כתוצאה מכך דווח על 3 הרוגים פלסטיניים ו-15 פצועים נוספים. ההרוגים הינם : רובין אלעבד פאיז זאיד (עובד אונר"א), יונס ג'האד אבו אלשיח' ג'חג'וח (צעיר הפעיל במסגרת התנט'ים של פתח, שנעצר בעבר בשל מעורבותו בהפרות סדר), וג'האד אצלאן (26 באוגוסט 2013,  מען, YNET).
  • לאחר תחקיר ראשוני לאירוע, ציין קצין בכיר בפיקוד המרכז, כי הכוח פעל לפי הפקודות ”באופן מבוקר ומידתי“ וכי האלימות שהופגנה נגד הכוח שביצע את הפעילות ”הייתה יוצאת דופן וחריגה(דובר צה"ל, 26 באוגוסט 2013).
  • בכירי הרשות הפלסטינית ופתח גינו בחריפות את ישראל. נביל אבו רדינה, דובר משרד יו"ר הרשות הפלסטינית, ציין כי "אירוע זה חושף את כוונותיה האמיתיות כלפי תהליך השלום ואף יהיו לו השלכות שליליות על התהליך". הוא קרא לממשל האמריקני להתערב כדי למנוע את כשלון המאמצים של ארה"ב באזור (ופא, 26 באוגוסט 2013). ראמי חמדאללה, ראש הממשלה הפלסטיני, ביקר את הפצועים מהתקרית בקלנדיא אשר פונו לבית החולים פלסטין בראמאללה. הוא גינה את האירוע, שלח תנחומים למשפחות ההרוגים, ואיחל החלמה לפצועים (ופא, 26 באוגוסט 2013). החמאס והג'האד האסלאמי לשחרור פלסטין ברצועה הצטרפו אף הם לגינויים (פאלטודיי, פלסטין אלא'ן, 26 באוגוסט 2013).
  • בהלווית שלושת ההרוגים אשר התקיימה בו ביום ב-26 באוגוסט 2013 בקלנדיא השתתפו בכירים בפתח ובארגונים נוספים (בהם גם בכיר החמאס ג'מאל אלטויל). המשתתפים קראו להפסיק את השיחות עם ישראל ודרשו לנקום על האירוע (פאלטודיי, 26 באוגוסט 2013).תופיק אלטיראוי, חבר הוועד המרכזי של הפתח, קרא לתושבי הערים והכפרים להקים "מגנים אנושיים" כדי "להגן על אנשי ההתנגדות" ולשמור על המולדת (ופא, 26 באוגוסט 2013).
  • בשטח, גרמה תקרית קשה זאת לכמה הפרות סדר מצומצמות, שלא התפשטו לכלל אזורי יהודה ושומרון. הפרות הסדר התמקדו במחנה הפליטים קלנדיא, קבר רחל, חברון, ומחנה הפליטים ג'לזון (ליד ראמאללה).
נמשכת הפעילות האלימה ביהודה, שומרון וירושלים
  • ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זאת יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראליים והושלכו בקבוקי תבערה. במקביל, נמשכו עימותים וחיכוכים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראלים במסגרת ההפגנות והמחאות השבועיות.
  • להלן אירועים בולטים (סוכנות תצפית):
  • 22 באוגוסט 2013- פלסטינים יידו שני בקבוקי תבערה לעבר רכב ישראלי, שנסע בכביש נחליאל- נווה צוף, סמוך לכפר דיר נט'אם (גזרת ראמאללה). בעקבות כך פרצה במקום שריפת קוצים (סוכנות תצפית, 22 באוגוסט 2013).
  • 21 באוגוסט 2013- הותקף "בית הפרחים" השוכן בעיר העתיקה בירושלים, מעל "שער הפרחים". במהלך התקיפה הושלכו שני בקבוקי תבערה ויודו אבנים רבות לעבר הבית. אבנים נוספות הושלכו גם לעבר בית סמוך.
סיכול ניסיונות הברחת אמצעי לחימה לשטח ישראל
  •  ב-21 באוגוסט 2013 סיכלו כוחות צה"ל שתי הברחות אמצעי לחימה משטחי יהודה ושומרון לשטח ישראל. במקרה הראשון, שאירע במעבר באקה שבצפון השומרון, נערך חיפוש ברכבו של ערבי ישראלי, שעורר את חשדם של המאבטחים במקום. בבדיקה נמצא כי הוסלקו בו בדופן כפולה מאחורי הכיסא האחורי אמצעי לחימה ו-9,000  ₪ במזומן. באירוע נוסף נעצר במחסום בקעות, שבצפון בקעת הירדן, פלסטיני חשוד. בחיפוש עליו נמצאו מחסנית מלאה כדורים של רובה M-16, וסכין שהיו עטופים בנייר אלומיניום (דובר צה"ל, 21 באוגוסט 2013).  
ביטויי תמיכה של חמאס במחמד מרסי
  • ממשל חמאס ברצועה ממשיך בביטויי התמיכה שלו במחמד מרסי ובאחים המוסלמים. בסוף השבוע האחרון התקיימו ברצועה מספר תהלוכות תמיכה במחמד מרסי, תוך גינוי הצבא המצרי. המפגינים הניפו דגלי מצרים ותמונות של מחמד מרסי, וקראו קריאות גנאי נגד שר ההגנה המצרי אלסיסי (פלסטין אלא'ן, 23 באוגוסט 2013).
  • ברפיח התקיימה תהלוכה המונית ב-23 באוגוסט 2013. כמו כן התקיים ברפיח מפגן צבאי של גדודי עז אלדין אלקסאם אשר תלו על רכביהם את סמלי האחים המוסלמים במצרים. באלנציראת (שבמרכז הרצועה) התקיימה תהלוכה המונית ב-23 באוגוסט 2013.
נמשכים חילופי האשמות בין ממשל חמאס למצרים
  • בכירי החמאס ברצועה המשיכו בשבוע האחרון בהדיפת מסע האשמות מצריות על מעורבותם באירועים במצרים. במסגרת זו, הכחיש סאמי אבו זהרי, דובר חמאס ברצועה, דיווחים בתקשורת המצרית לפיהם חמאס הקימה מרכז אימונים משותף עם האחים המוסלמים באזור ח'אן יונס. לדבריו, טענות אלו נועדו להצדיק את הפעילות המצרית נגד המנהרות ולהדק את המצור על הרצועה (פלסטין אלא'ן, 25 באוגוסט 2013). בנוסף, הכחיש בכיר החמאס מחמוד אלזהאר כלשהי של חמאס באירועים הפנימיים במצרים (פאלטודיי, 25 באוגוסט 2013).   
  • במקביל, האשים בכיר החמאס יחיא מוסא גורמים במודיעין הכללי המצרי באימון והכשרת פעילי תנועת "תמרד" הקוראת לסילוק משטר חמאס ברצועה (אלנשרה, 23 באוגוסט 2013). בתגובה לכך, דחה בכיר מצרי את טענות חמאס באומרו, שחמאס החליטה להשליך את האחריות לבעיות הפנימיות ברצועה, על מצרים (מען, 23 באוגוסט 2013).
המצב במעבר רפיח
  • מאהר אבו צבחה, מנכ"ל מנהלת המעברים בממשל חמאס ברצועה, הודיע כי מעבר רפיח נפתח מחדש ב-24 באוגוסט 2013 למשך 4 שעות על מנת לאפשר מעבר תושבים פלסטיניים למקרים הומניטאריים בלבד. לדבריו, פתיחת המעבר התאפשרה בעקבות מגעים של ממשל חמאס עם גורמים מצריים במטרה להקל על מצוקת התושבים (פלסטין אלא'ן, 24 באוגוסט 2013). ב-24 באוגוסט 2013 דווח על כניסה ויציאה של 1,019 תושבים דרך מעבר רפיח (ופא, 24 באוגוסט 2013).
  • במקביל, נמשכת העברת חומרי בנייה ממצרים לרצועה דרך מעבר רפיח עבור התוכנית הקטרית לשיקום הרצועה (פאלטודיי, 25 באוגוסט 2013).
המשא ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית
  • במהלך השבוע האחרון נמשכו השיחות בין ישראל לפלסטינים. ב-20 באוגוסט 2013 נפגשו הצוותים בירושלים. על פי הודעת ארה"ב לתקשורת התקיימה ב-26 באוגוסט 2013 הפגישה המתוכננת בין הצדדים ביריחו. זאת למרות הודעה מוקדמת של הרשות הפלסטינית על ביטולן בעקבות האירוע בקלנדיא (20 באוגוסט, YNET ,26 באוגוסט 2013 , NRG). 
  • בפגישה שקיים אבו מאזן ב-22 באוגוסט 2013 עם משלחת חברי כנסת ממפלגת מרץ בישראל ציין אבו מאזן, כי אין בכוונתו לדרוש את נצרת, חיפה ועכו. עוד, ציין, כי אבו מאזן, כי הסכם הקבע יהיה סוף לתביעות הפלסטיניות, שלל כל אפשרות להסכם ביניים, אך הביע נכונות עקרונית ליישום ההסכם בשלבים ובאופן הדרגתי (הארץ, 22 באוגוסט 2013).  המחלקה לענייני פליטים בחמאס גינתה את דברי אבו מאזן והציגה אותם כויתור על "זכות השיבה" (פלסטין אלא'ן, 26 באוגוסט 2013). 
ירי רקטות לעבר הגליל המערבי מדרום לבנון
כללי
  • ב-22 באוגוסט 2013, בשעות 16:30 ו-16:45, נורו 4 רקטות מהגזרה המערבית של דרום לבנון לעבר ישובים ישראלים בגליל המערבי. על פי נטילת האחריות המדובר ברקטות לטווח בינוני (40 ק"מ). על פי התקשורת הלבנונית בוצע הירי מאזור פרדסים שבין הכפרי אלחוש ומחנה הפליטים רשידיה, דרומית לצור, בשני מטחים נפרדים (ערוץ טלביזיית אלג'דיד, 22 באוגוסט 2013).

תמונות מנפילות הרקטות בישובים בגליל המערבי (צולם ע"י שי ועקנין, סוכנות תצפית, 22 באוגוסט 2013)
תמונות מנפילות הרקטות בישובים בגליל המערבי (צולם ע"י שי ועקנין, סוכנות תצפית, 22 באוגוסט 2013)

  • שתי רקטות נפלו בישובים ישראלים בגליל המערבי, רקטה שלישית נפלה בשטח פתוח ואילו הרקטה הרביעית יורטה ע"י סוללת "כיפת ברזל", שהוצבה בצפון ישראל. לא דווח על נפגעים בנפש למעט ארבעה נפגעי חרדה. נזקים נגרמו ל-7 בתים ול-3 מכוניות (הארץ, 23 באוגוסט 2013). אחת הרקטות נפלה בקיבוץ גשר הזיו וגרמה לנזקים לכמה בתים ולמכוניות. רקטה אחרת פגעה בבית ההארחה לניצולי שואה במושב שבי ציון (YNET, 23 באוגוסט 2013).

תמונות מנפילות הרקטות בישובים בגליל המערבי (צולם ע"י שי ועקנין, סוכנות תצפית, 22 באוגוסט 2013)
תמונות מנפילות הרקטות בישובים בגליל המערבי (צולם ע"י שי ועקנין, סוכנות תצפית, 22 באוגוסט 2013)

נטילת האחריות
  • בחשבון הטוויטר של השיח' הלבנוני הג'האדיסטי הסלפי סראג' אלדין זריקאת, דווח, כי מאחורי הירי לעבר הגליל המערבי עומדיםגדודי עבדאללה עזאם, פלוגות זיאד אלג'ראח. בהודעה נטען, כי טווח הרקטות ששוגרו עולה על 40 ק"מ ומשמעות הדבר שהאחריות של "המפלגה האיראנית" (קרי, חזבאללה) "בשמירה על היהודים" תהפוך למשימה קשה. זאת משום, שבאמצעות הרקטות הללו יגיעו לוחמי הג'האד לחיפה ולשאר "האזורים האסטרטגיים" של האויב היהודי (חשבון הטוויטר של השיח' הלבנוני הסוני סראג' אלדין זריקאת, 22 באוגוסט 2013).
  • על פי התקשורת הלבנונית השיח' הלבנוני סראג' אלדין זריקאת הינו אחד מבכירי גדודי עבדאללה עזאם בלבנון (אלאח'באר, 14 באוגוסט 2012). הוא משמש כאחד הדרשנים של תפילות יום השישי במסגדי העיר בירות, משתייך למוסד דאר אלפתוא (מוסד הלכתי סוני הכפוף למופתי של לבנון) ונמנה על תומכי המרידה נגד המשטר הסורי. בעבר נעצר והיה תחת מעקב צמוד של המודיעין הלבנוני (8 באוגוסט 2013, youtube.com).
תגובת צה"ל
  • בתגובה לירי הרקטות תקף חיל האוויר הישראלי ב-23 באוגוסט 2013 יעד מחבלים מדרום לבירות. זוהתה פגיעה מדויקת במטרה (אתר דובר צה"ל 23 באוגוסט 2013). היעד שהותקף הינו בסיס של ארגון החזית העממית – המפקדה הכללית, ארגון טרור פלסטיני בראשות של אחמד ג'בריל, הנמצא באזור אלנאעמה שמדרום לבירות. לא היו נפגעים ולא נגרמו נזקים (סוכנות הידיעות הלבנונית אלנשרה, 23 באוגוסט 2013).  
  • חזבאללה גינה את תקיפת חיל האוויר באלנאעמה, וציין כי "תקיפה זו מדגישה את הכוונות הנפשעות של האויב כלפי לבנון" (אתר ההתנגדות הלבנונית, 24 באוגוסט 2013).
תגובות בלבנון
  • חזבאללה נמנע עד כה מתגובה רשמית על ירי הרקטות לעבר הגליל המערבי. חסן פצ'לאללה, חבר פרלמנט לבנוני מטעם חזבאללה, טען כי אין לחזבאללה קשר ומידע בנוגע לירי הרקטות מדרום לבנון לעבר צפון ישראל. כמו כן, הדגיש, כי חזבאללה אינו מגנה פעולות המכוונות לעבר האויב הישראלי (אלעהד, 22 באוגוסט 2013).הממשל הלבנוני גינה בחריפות את הירי וטען, כי הוא נועד לגרור את לבנון לעימות עם ישראל.
מעצר ערבי ישראלי שיצא לסוריה והצטרף לג'בהת אלנצרה
  • ב-14 ביולי 2013 נעצר ע"י שירות הביטחון הכללי עבד אלקאדר עפיף עבד אלקאדר אלתלה, תושב טייבה בן 26, סטודנט לרוקחות בירדן, אשר יצא לסוריה על מנת להצטרף לכוחות המורדים. במהלך לימודיו בירדן נחשף לאידיאלוגיה הסלפית ובהיותו בסוריה לארגון ג'בהת אלנצרה המשתייך לאלקאעדה. ב-9 באוגוסט 2013 הוגש נגד אלתלה כתב אישום בבית המשפט המחוזי בלוד בגין עבירות של מגע עם סוכן חוץ, ויציאה שלא כדין (אתר שירות הביטחון הכללי, 22 באוגוסט 2013).

תמונתו של תושב טייבה עבד אלקאדר עפיף עבד אלקאדר אלתלה, אשר הצטרף בסוריה לג'בהת אלנצרה
תמונתו של תושב טייבה עבד אלקאדר עפיף עבד אלקאדר אלתלה, אשר הצטרף בסוריה לג'בהת אלנצרה (אתר בוכרא, 27 באוגוסט 2013)

  • התגייסות ערבים ישראליים לשורות המורדים הינה תופעה מוכרת, אולם היקפה מצומצם והמדובר לעת עתה במתנדבים בודדים. עם זאת בשירות הביטחון הכללי רואים ביציאת ערבים ישראליים לסוריה "תופעה מסוכנת ביותר" נוכח הימצאות גורמים עוינים לישראל בזירה הסורית בדגש על פעילי הג'האד העולמי. ערבים ישראליים היוצאים לסוריה נחשפים לאידיאולוגיה אנטי-ישראלית קיצונית ועלולים להיות מנוצלים בידי גורמי טרור הן כמקור מידע והן כמבצעי פיגועים נגד ישראל (אתר שירות הביטחון הכללי, 21 באוגוסט 2013).

[1]נכון ל-27 באוגוסט 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
2נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.