חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (28 באוגוסט- 2 בספטמבר 2013)

סוכלה כוונת חמאס לבצע פיגוע בקניון ממילא בירושלים במהלך החגים באמצעות מטען מאולתר.

סוכלה כוונת חמאס לבצע פיגוע בקניון ממילא בירושלים במהלך החגים באמצעות מטען מאולתר.

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל בבלעין (פאלטודיי, 30 באוגוסט 2013).

תושבים בעזה ממתינים בתור למלא דלק לכלי רכב וגנראטורים (פלסטין אלא'ן, 1 בספטמבר 2013)

תושבים בעזה ממתינים בתור למלא דלק לכלי רכב וגנראטורים (פלסטין אלא'ן, 1 בספטמבר 2013)

כרזת הסתה נגד הראש הממשלה בנימין נתניהו (דף הפייסבוק הרשמי של תנועת הפתח, 26 באוגוסט 2013)

כרזת הסתה נגד הראש הממשלה בנימין נתניהו (דף הפייסבוק הרשמי של תנועת הפתח, 26 באוגוסט 2013)

"דחוף : כבוד השיח' ברק אובמה וכבוד איש הדת נתניהו- נשחרר את סוריה" (דף הפייסבוק הרשמי של תנועת הפתח, 28 באוגוסט 2013)

הפגנת תמיכה בסוריה במרכז העיר ראמאללה (פאלטודיי, דף הפייסבוק חברון און ליין, 31 באוגוסט 2013)

הפגנת תמיכה בסוריה במרכז העיר ראמאללה (פאלטודיי, דף הפייסבוק חברון און ליין, 31 באוגוסט 2013)

  • השבוע אירעו שני מקרים בהם הופעלו מטעני חבלה נגד כוחות צה"ל, שסיירו סמוך לגדר הביטחון בין ישראל לרצועת עזה. ביהודה ושומרון סוכל במהלך חודש אוגוסט 2013 ניסיון פיגוע בקניון ממילא בירושלים. הפיגוע תוכנן ע"י פעילי חמאס, באמצעות מטען חבלה מאולתר, אליו הוספו גולות ברזל כדי להגביר את קטלניותו והוא אמור היה להתבצע במהלך חגי תשרי. המחבלים, שתכננו את הפיגוע, הסתייעו בשני פלסטינים תושבי מזרח ירושלים, שהועסקו כעובדי תחזוקה בקניון .
  • חמאס ושאר ארגוני המחבלים הפועלים ברצועה נערכים לאפשרות תקיפה אמריקאית בסוריה. במישור הפומבי הביעו הארגונים התנגדותם לתקיפה ואף קיבלו החלטה להימנע מעימות צבאי עם ישראל (אלקדס אלערבי, 31 באוגוסט 2013). בשטח דווח, כי כוחות של חמאס נפרסו מחשש שישראל תנצל את ההזדמנות ותתקוף את המחבלים ברצועה (אלקדס אלערבי, 31 באוגוסט 2013). ובאשר לשטחי הרשות הפלסטינית – אבו מאזן הצהיר, כי הוא מתנגד להתקפה צבאית בסוריה. בראמאללה אף התקיימה הפגנת תמיכה בסוריה ובחזבאללה ככל הנראה בהובלת גורמי שמאל פלסטינים
מטעני חבלה הופעלו נגד כוח צה"ל
  • במהלך השבוע אירעו שני מקרים בהם הופעלו מטעני חבלה נגד כוחות צה"ל, שסיירו סמוך לגדר הביטחון על גבול ישראל רצועת עזה (ynet, 2 בספטמבר 2013):
  • ב-30 בספטמבר 2013– התפוצץ מטען סמוך לכוח צה"ל באזור סופה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב-2 בספטמבר 2013-  הופעלו שני מטעני חבלה סמוך לסיור של כוח צה"ל באזור נחל עוז. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
ירי רקטות לעבר ישראל
  • בשבוע האחרון לא  אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.

ירי רקטות לעבר ישראל

סיכול פיגוע תופת בירושלים[3]
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו במהלך חודש אוגוסט שישה פעילי תשתית צבאית של חמאס מראמאללה ומירושלים, שהיו בשלבים מתקדמים של תכנון פיגוע באמצעות מטען נפץ מאולתר בקניון בירושלים במהלך חגי תשרי.
  • בראש התשתית עמד חמדי חסנין חמדי רומאנה, תושב אלבירה, יליד 1991. רומאנה גייס שני פעילים, תושבי מזרח ירושלים, אשר אמורים היו להעביר מטען לישראל תוך ניצול תעודות הזהות הישראליות שברשותם. השניים, שהועסקו כעובדי תחזוקה בקניון ממילא, שבמרכז ירושלים, היו אמורים להכניס את המטען לקניון ולהסתירו בארונית האישית שלהם במקום עבודתם. במהלך אחד החגים הישראליים, כאשר הקניון הומה אדם, הם היו אמורים להניחו באחת המסעדות או החנויות כשהוא מוסווה כאריזת מתנה.
  • במהלך החקירה נחשפה בביתו של רומאנה מעבדה בה נמצאו חומרים המשמשים לייצור חומרי נפץ. כמו כן נמצאו במעבדה חומר הדרכה כתוב לייצור חומרי נפץ ומטענים. רומאנה הודה, כי עמד בקשר עם עובד מעבדה מביתוניא ועם שני תושבי ראמאללה, אשר סיפקו לו חומרים כימים באמצעותם הצליח לייצר חומרי נפץ מאולתרים.
  • חברי החוליה תכננו לבצע פיגועים נוספים ובכלל זה פגיעה בחיילי צה"ל באמצעות מלכוד בית בראמאללה, ייצור רקטות ושיגורן לעבר ישובים ישראליים הסמוכים לראמאללה וכן ביצוע ירי באמצעות  אקדחים לעבר חיילי צה"ל במחסום חזמא, שמצפון לירושלים.
נמשכת הפעילות האלימה ביהודה, שומרון וירושלים
  • ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זאת יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראליים והושלכו בקבוקי תבערה. במקביל, נמשכו עימותים וחיכוכים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראלים במסגרת ההפגנות והמחאות השבועיות.

פגיעת אבן במכונית ישראלית בחברון (דף הפייסבוק של פתח, 26 באוגוסט 2013)
פגיעת אבן במכונית ישראלית בחברון (דף הפייסבוק של פתח, 26 באוגוסט 2013)

הגבול בין מצרים לרצועת עזה

גורמים מצריים מסרו, כי בכוונת צבא מצרים להקים אזור חיץ במרחק של 500 מ' מהגבול עם רצועת עזה. בעקבות זאת קיבלו תושבים מצריים, המתגוררים סמוך לגדר הגבול, הוראות להתפנות מהאזור. במקביל, דווח, כי צבא מצרים הרס 13 בתים, סמוך לגבול, בהם אותרו פתחי מנהרות להברחה זאת במקביל לחישוף עצים וצמחיה באזור (פלסטין אלא'ן, 1 בספטמבר 2013). תושבי  רפיח המצרית קיימו תהלוכות מחאה על החלטה להקים אזור חיץ ולפנותם מבתיהם (פלסטין אינפו, 1 בספטמבר 2013).

צבא מצרים ממשיך לפוצץ מנהרות ברפיח המצרית (פלסטין אלא'ן, 1 בספטמבר 2013)
צבא מצרים ממשיך לפוצץ מנהרות ברפיח המצרית (פלסטין אלא'ן, 1 בספטמבר 2013)

  • לאור המשך סגירת מעבר רפיח והריסת המנהרות על ידי מצרים טוענים גורמים בכירים בחמאס, כי המצב הולך ומחמיר. לדברי מאהר אבו צבחה, מנכ"ל המעברים פועל מעבר רפיח כארבע שעות ביום ומספר המורשים לעבור בו נמוך יותר מ-250 נוסעים בכל יום. זאת בזמן, שמספר הרשומים ליציאה עומד עתה על 5,000 איש (אלאקצא, 27 באוגוסט 2013).
  • טארק לבד, דובר משרד הכלכלה של ממשל חמאס, אמר כי הרצועה סובלת ממצוקת דלק בעקבות הפעילות המצרית להריסת המנהרות (פלסטין אליום, 27 באוגוסט 2013). מפיד אלמח'ללאתי, שר הבריאות בממשל חמאס, אמר, כי קיים מחסור בכ-28 סוגי תרופות.  לדבריו המחסור בדלק אילץ את בתי החולים והמוסדות הרפואיים לרכוש דלק מהשוק המקומי כמו כן בשל סגירת מעבר רפיח  נמנעת יציאתם של כ-300 חולים  לטיפול רפואי מחוץ לרצועה (פלסטין אליום, 27 באוגוסט 2013).
תקריות בין חמאס למצרים
  • ההרעה ביחסי ממשל חמאס ומצרים מצאה ביטוי נוסף בשתי תקריות, שאירעו השבוע:
  • ב-31 באוגוסט 2013 פרצו פעילי מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס למרכז הקהילה המצרית ברצועת עזה, השחיתו את תכולתו ועצרו פעילים מצריים, ששהו בו, כולל את העומד בראשו עאדל עבד אלרחמן. משרד החוץ המצרי והרשות הפלסטינית גינו את חמאס. בממשל חמאס הכחישו את האירוע בהדגישם, כי עצרו רק את העומד בראש מרכז התרבות (ופא, אלמצרי אליום, 31 באוגוסט 2013). לדברי אסלאם שהואן, דובר משרד הפנים של ממשל חמאס,  מנהל המרכז זומן לחקירה בנושא פלילי. עוד הוסיף, כי האגודה לא קיבלה אישור ממשרד הפנים והיא כלל לא מייצגת את הקהילה המצרית, אלא היא פרי רעיונו של אדם אחד העומד בראשה (אלראי, 31 באוגוסט 2013).
  • ספינה מצרית תקפה ב-30 באוגוסט 2013 מספר סירות דייגים תושבי הרצועה באזור רפיח. כתוצאה מהתקיפה נפצעו שני דייגים ונעצרו חמישה (צפא, 30 באוגוסט 2013).  סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, גינה את ירי הספינה המצרית באומרו, כי אין לפעולה צידוק והוא קרא לשחרור העצורים. איהאד אלע'צין, דובר ממשל חמאס דרש מהצד המצרי לספק תשובה ברורה על התקיפה בהביעו פליאה מתדירות התקיפות מהצד המצרי נגד הפלסטינים, במיוחד לאחר ההפיכה (צפא, 30 באוגוסט 2013).
  • בהתייחסו ליחסי חמאס מצרים אמר ע'אזי חמד, תת שר החוץ בממשל חמאס, שהיחסים נמצאים בנסיגה במיוחד ברמה המדינית. הוא ציין שלאחר הדחתו של מרסי השתנו הדברים וכי בניגוד לעבר לא מתקיימות פגישות רשמיות בין הצדדים. לדבריו ההרעה ביחסים מוצאת ביטוייה במהלכים בשטח כמו סגירת מעבר רפיח, הריסת המנהרות וקמפיין תקשורתי מתמשך נגד חמאס ורצועת עזה. הוא הוסיף, כי גם ביקורי משלחות סיוע ברצועת עזה נפסקו לחלוטין. כתוצאה מכך נמצאת רצועת עזה במצב קשה המשפיע עליה כלכלית ופוליטית (אלנשרה, 28 באוגוסט 2013).
מעצר פעילי החזית העממית
  • הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין, המציינת בימים אלה 12 שנים למותו של אבו עלי מצטפא, מזכ"ל הארגון, פרסמה הודעה לפיה מנגנוני ביטחון הפנים של ממשל חמאס פשטו על בתי פעילים בצפון עזה ועצרו אותם באשמת ירי רקטות לעבר ישראל (אתר הזרוע הצבאית של הארגון, 28 באוגוסט 2013).
קריאה לחטיפת חיילים ישראליים
  • ב-1 בספטמבר נשא ח'צ'ר חביב, בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין, נאום באוהל הזדהות, שהקים הארגון עם האסירים מול מטה הצלב האדום ברצועת עזה. בדבריו קרא לחטיפת חיילים ישראליים כדי שאפשר יהיה להחליפם באסירים פלסטינים. לדבריו מכיוון שישראל אינה מכירה בחוקים הבינלאומיים אין מנוס מלפעול בצוותא ולעשות שימוש בכל האמצעים כדי לאלץ את ישראל לשחרר אסירים (פאל טודיי, 1 בספטמבר 2013). 
המשא ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית
  • בכירים פלסטינים הודו שאכן התקיימה פגישה של צוותי המשא ומתן ב-26 באוגוסט 2013 אך לדבריהם הייתה זו פגישה קצרה משום שהפלסטינים הגישו תלונה נגד ישראל על הריגת שלושה פלסטינים בקלנדיא. בכיר פלסטיני אמר, שהפגישה נועדה רק כדי להגיש את המחאה ולא התנהל שום משא ומתן (אלחיאת, 28 באוגוסט 2013).
  • בכירים ברשות הפלסטינית ובפתח התבטאו השבוע בסוגיית המשא ומתן עם ישראל:
  • בכינוס המועצה המהפכנית של  פתח סקר אבו מאזן את המשא ומתן עם ישראל, בציינו כי טרם חלה התקדמות בנושא וכי לפי שעה הוצגו עמדות כל אחד מן הצדדים בלבד. בהתייחסו לסוגיית האסירים הפלסטיניים, הדגיש אבו מאזן כי שחרור מרואן אלברע'ות'י ואחמד סעדאת  כמו גם מחבלים בכירים נוספים נמצאים בסדר היום הפוליטי שלו בהדגישו, כי אף אחד מן האסירים הפלסטיניים הכלואים בישראל לא יישכח (ופא, 1 בספטמבר 2013).
  • בראיון מקיף, שהעניק ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, אמר כי ההנהגה הפלסטינית הסכינה לשוב למשא ומתן בעקבות התחייבות אמריקאית בכתב לפיה ההתנחלויות הישראליות אינן חוקיות וכי תוקם מדינה פלסטינית בגבולות 1967. לדבריו מוקדם עדיין לדבר על תוצאות המשא ומתן עד כה אך הוא הבהיר, כי המשך הבנייה בהתנחלויות מאפיל על הפגישות. לדבריו ישראל הסכימה לשוב למשא ומתן בשל לחצים שהופעלו עליה מצד ארה"ב ועתה היא מחפשת תירוצים לחתור תחתיו. עוד הוסיף, שמטרת הבנייה בהתנחלויות והאלימות הישראלית נגד הפלסטינית היא להכשיל את המשא ומתן (סוכנות הידיעות הסינית, 29 באוגוסט 2013).
פיזור הפגנות נגד המשא ומתן
  • כוחות הביטחון הפלסטיניים פיזרו בכוח הפגנה בראמאללה נגד חידוש המשא ומתן בין ישראל והרשות הפלסטינית, אשר אורגנה ע"י קבוצות צעירים באמצעות הרשתות החברתיות. ההפגנה יצאה ממרכז העיר ראמאללה לכיוון המקאטעה. שם נבלמו המפגינים ע"י כוחות הביטחון הפלסטיניים. המפגינים קראו להפלת אבו מאזן ומחו על המשך המשא ומתן, למרות התקרית במחנה הפליטים קלנדיא (ב-26 באוגוסט 2013). המפגינים דרשו מהרשות לנקוט עמדה נחרצת בעקבות התקרית אותה כינו "הטבח שאירע במחנה הפליטים קלנדיא" (שהאב, 28 באוגוסט 2013).
  • מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית מנעו קיומה של צעדה שאורגנה על ידי פעילי חמאס, שצפויה הייתה לצאת ב-30 באוגוסט 2013  מהמסגד באלבירה במחאה על המשך המשא ומתן עם ישראל. כוחות הביטחון הפלסטינים כיתרו את המסגד ומנעו את יציאת הפעילים. גורמי חמאס בכירים גינו את פעילות מנגנוני הביטחון נגד המפגינים  (אלראי, 30 באוגוסט 2013).
כינוס ועידת פלסטין השלישית להתנגדות עממית[4]
  • "ועידת פלסטין השלישית להתנגדות עממית"התקיימה ב- 31 באוגוסט 2013 בעיירה קבלאן (אזור שכם). בוועידה, שהתכנסה תחת הכותרת "אחדות לאומית ותכנית התנגדות להתמודדות עם אתגרים", השתתפו חברי הועדות האזוריות להתנגדות עממית ביהודה ושומרון, נציגי הארגונים הפלסטיניים ונציגי הרשות הפלסטינית ביניהם מחמוד אלעאלול, חבר הועד המרכזי של פתח,  וסאא'ד אלכוני, השר לשלטון מקומי, אשר ייצג את ראש הממשלה של הרשות הפלסטינית (ופא, 31 באוגוסט 2013).
  • סאא'ד אלכוני, שנשא דברים בשם ראש הממשלה, אמר כי הוועדות העממיות ממלאות תפקיד חשוב בהגנה על העניין הפלסטיני בכל הרמות. לדבריו הצליחה ההתנגדות העממית לנטרל את הצבא הישראלי והיא חיזקה את העמדה הפלסטינית לפיה הם עם "חף משפע המתנגד לכיבוש". הוא גם הדגיש את עמדת הממשלה העתידית באשר לסיוע לוועדות העממיות המרכזות את פעולות ההתנגדות העממית.  מחמוד אלעאלול אמר, שיש להפיץ את נושא ההתנגדות העממית כאפשרות בה בחר העם הפלסטיני בעת הנוכחית אולם אין פירוש הדבר, שהפלסטינים זנחו אפשרויות אחרות. הוא שיבח את היצירתיות של ההתנגדות העממית בתקופה האחרונה שבאה לידי ביטוי בהקמת המאחזים והניסיונות להרוס את גדר הביטחון (מען, 31 באוגוסט 2013).
  • בהודעת סיכום של הועידה, כפי שמסר נעים מראר, מתאם רשות המעקב להתנגדות עממית, הוחלט להסלים ולהרחיב את פעילות ההתנגדות העממית ביהודה ושומרון בתגובה לפעולות ישראל וצה"ל. כן הוחלט להקים רשות לאומית מאוחדת להתנגדות עממית (סרטון יוטיוב, 31 באוגוסט 2013).

כינוס ועידת פלסטין השלישית להתנגדות עממית
מימין : סאא'ד אלכוני, שר השלטון המקומי ברשות הפלסטינית, נושא דברים בשם ראש הממשלה הפלסטיני  (ופא, 31 באוגוסט 2013). משמאל : נעים מראר, מתאם רשות המעקב להתנגדות עממית, קורא את הודעת הסיכום של הכינוס (סרטון יוטיוב, 31 באוגוסט 2013).

בכירי הפתח השתתפו באזכרה למחבל אבו עלי מצטפא
  • ב-27 באוגוסט 2013 ציין ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין את יום השנה ה-12 למותו של אבו עלי מצטפא מנהיג הארגון, שנהרג בסיכול ממוקד ע"י צה"ל[5] באזכרה רשמית שנערכה סמוך  לקברו בראמאללה השתתפו נציגי הארגונים הפלסטיניים ובכללם בכירי פתח, וביניהם מחמוד אלעלול וג'בריל רג'וב .

בכירי הפתח השתתפו באזכרה למחבל אבו עלי מצטפא
מימין : מחמוד אלעלול וג'בריל רג'וב באזכרה של אבו עלי מצטפא. משמאל : מחמוד אלעלול מניח זר פרחים על קברו של אבו עלי מצטפא (דף הפייסבוק של הפתח, 27 באוגוסט 2013).

הסתה חריפה בדף הפייסבוק הרשמי של פתח
  • בעקבות התקרית במחנה הפליטים קלנדיא, פורסמה בדף הפייסבוק הרשמי של תנועת הפתח כרזה בה נראה ראש הממשלה בנימין נתניהו בדמותו של היטלר. הכרזה עלתה לדף הפייסבוק ע"י משתתף המכנה עצמו יאסר פלסטין אשר כינה את ראש הממשלה נתניהו בשם "רוצח". הכרזה המסיתה נשארה בדף הפייסבוק במשך שלושה ימים (28-26 באוגוסט 2013) עד שהורדה (דף הפייסבוק הרשמי של תנועת הפתח, 26 באוגוסט 2013). 
  • בכרזה נוספת בדף הפייסבוק הרשמי של תנועת פתח נראים ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב אובמה בדמות אנשי דת מוסלמים עליה נכתב "דחוף: כבוד השיח' ברק אובמה וכבוד איש הדת נתניהו- נשחרר את סוריה" (דף הפייסבוק הרשמי של תנועת הפתח, 28 באוגוסט 2013). 
מעצר פעילים שהיו מעורבים בירי הרקטות לעבר ישראל
  • מפקדת צבא לבנון מסרה שמודיעין הצבא עצר ב-30 באוגוסט 2013 שני לבנונים יוסף מחמד אלפליטי ועמר עבד אלמולא אלאטרש, החשודים כי ירו את הרקטות לעבר ישראל (אלנשרה, 31 באוגוסט 2013). כזכור ב-22 באוגוסט 2013, בשעות אחר הצהרים נורו ארבע רקטות מהגזרה המערבית של דרום לבנון לעבר ישובים ישראלים בגליל המערבי. על פי התקשורת הלבנונית בוצע הירי מאזור פרדסים שבין הכפרי אלחוש ומחנה הפליטים רשידיה, דרומית לצור, בשני מטחים נפרדים (ערוץ טלביזיית אלג'דיד, 22 באוגוסט 2013).
הרשות הפלסטינית
  • בהתייחסו לאפשרות תקיפה אמריקאית בסוריה אמר אבו מאזן במהלך דברים, שנשא בפתיחת כינוס המועצה המהפכנית של הפתח, כי הוא מתנגד למתקפה צבאית בסוריה. לדבריו, הפתרון למשבר בסוריה צריך להיות פתרון מדיני (ופא, 1 בספטמבר 2013).
  • במרכז ראמאללה התקיימה הפגנת תמיכה בסוריה וחזבאללה בה הונפו תמונות בשאר אלאסד ודגלי סוריה וחזבאללה.
חמאס
  • בכירי חמאס ושאר הארגונים הפלסטינים ברצועת עזה נערכים לאפשרות התקיפה האמריקאית בסוריה. הארגונים הפלסטינים קיימו פגישה ב-27 באוגוסט 2013 כדי לדון בהתקפה הצפויה. הם הסכימו כי התקיפה הינה "פשע" ואף קיבלו החלטה לנקוט עמדה ניטראלית ולא להיכנס לעימות צבאי עם ישראל (אלקדס אלערבי, 31 באוגוסט 2013). בפגישה נוספת שנערכה ב-1 בספטמבר הדגישו את עמידתם לצד העם הסורי והוסיפו שהם מסרבים לכל סוג של התערבות חיצונית בעניין הסורי (מען, 1 בספטמבר 2013).
  • במקביל, ממשל חמאס נערך לקראת תקיפה אפשרית. לדברי אסלאם שהואן, דובר משרד הפנים בממשל חמאס, ערכו מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס התפרסות מחודשת במספר אזורים ברצועה וכן עצרו פעילותם של בסיסי הדרכה ופינו אותם מפעילים. זאת,  מחשש שישראל תנצל את התקיפה האמריקאית על סוריה לביצוע תקיפה נגד רצועת עזה. לדבריו מטרת תוכנית ההתפרסות מחדש היא לאבטח את החזית הפנימית לקראת כל אירוע מפתיע  (אלקדס אלערבי, 31 באוגוסט 2013).
  • להלן מספר התבטאויות בכירים בנושא:
  • משיר אלמצרי, בכיר חמאס, אמר כי חמאס, למרות הפשעים המבוצעים נגד העם הסורי, מסרבת להתערבות חיצונית בעניינים ערביים (סוכנות הידיעות הסינית, 28 באוגוסט 2013).
  • אימן טה, בכיר חמאס התבטא בדף הפייסבוק שלו, כי התערבות אמריקאית בסוריה תצית את האזור כולו והכל ישלמו מחיר כבד תמורתה (פאל פרס, 30 באוגוסט 2013).
  • נאפד' עזאם, בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין אמר שארגונו מתנגד לכל התערבות זרה בעניין של מדינה ערבית כלשהי והוא מתנגד לאיומים האמריקאים והאירופאים על סוריה. לדבריו יגיב הג'האד האסלאמי בפלסטין רק במידה וישראל תנסה לנצל את התקיפה האמריקאית על סוריה, שכן הארגון מגביל את פעילותו לגבולות פלסטין (מען, 1 בספטמבר 2013). 

[1]נכון ל-2 בספטמבר 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3] אתר שירות הביטחון הכללי, 1 בספטמבר 2013.
[4]על ההתנגדות העממית הפלסטינית ראו פרסום מרכז המידע מ-5 במאי :2013: "ההתנגדות העממית" הפלסטינית והאלימות המופעלת במסגרתה"
[5]אבו עלי מצטפא היה מזכ"ל החזית העממית לשחרור פלסטין . הוא נהרג ב-27 באוגוסט 2001 מירי טיל ממסוק של חיל האוויר לעבר משרדו בראמאללה. ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין אחראי לפיגועים רבים כולל רצח השר רחבעם זאבי.